نظر منتشر شده
۳۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 175205
خداحافظی با مازراتی، پورشه و بنز؛
واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی ممنوع شد
بخش داخلی الف، 17 دی 91
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۲
وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی براساس تصمیم جدیدی با جلوگیری از واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی، غربالگری تازه‌ای را برای خودروهای وارداتی صورت داده است که بر مبنای آن، تنها 28 مدل خودرو مجاز به واردات به کشور هستند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی تصمیم گرفته که واردات خودروها با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی را به کشور ممنوع کند. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده است که دل‌نگرانی‌هایی همواره مبنی بر واردات خودرو از سوی خودروسازان وجود داشته است.

از سوی دیگر، بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز معتقد بوده‌اند که باید خودروهای وارداتی به کشور بیاید تا شاید خودروسازان داخلی، اندکی کیفیت تولید خود را بالا ببرند، این در شرایطی است که هم اکنون قیمت خودروهای تولید داخلی در کشور به شدت بالا رفته است.

در همین حال، وزارت صنعت، معدن و تجارت به تازگی غربالگری جدیدی را برای خودروهای مجاز به ورود به کشور انجام داده است که بر مبنای آن، فهرست خودروهایی برای ورود به کشور مجاز شناخته شده است که حجم موتور آنها، 2500 سی‌سی و کمتر باشد.

البته همچنان باید ضوابط و شرایط واردات خودرو نیز به لحاظ فنی برای واردات این خودروها لحاظ شود که در این میان، همکاری 4 گانه‌ای میان سازمان ملی استاندارد، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان بهینه‌‎سازی مصرف سوخت و وزارت صنعت، معدن و تجارت همچون گذشته شکل گرفته است.

غربالگری خودروهای وارداتی

خبرهای رسیده از وزارت صنعت، معدن و تجارت حکایت از آن دارد که دفتر ماشین‌سازی و نیرو محرکه این وزارتخانه، به تازگی غربالگری جدیدی را بر روی خودروهای وارداتی صورت داده است که بر مبنای آن، فهرست خودروهای مجاز به واردات به کشور تنها شامل 28 مدل خودرو از کمپانی‌های معتبر دنیا می‌شود.

این در شرایطی است که تا پیش از این، فهرست عریض و طویلی برای خودروهای وارداتی مجاز به کشور تهیه شده بود که طیف متنوعی از انواع خودروها را در بر می‌گرفت.

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفتگو با مهر با تائید این خبر گفت: بر اساس تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها خودروهایی مجاز به واردات به کشور خواهند بود که حجم موتور آنها 2500 سی‌سی و کمتر از آن باشد، این در شرایطی است که رعایت معیارهای 4 گانه نیز همچنان یک الزام است.

وی اظهار داشت: بر این اساس، دفتر ماشین‌سازی و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت غربالگری خودروهای وارداتی را انجام داده است و بر این اساس، اگر خودرویی با حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی بخواهد وارد کشور شود، باید حتما نمایندگی مجاز آن دارای اعتبار بوده و خدمات پس از فروش معتبری را کسب کند، ضمن اینکه سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز به لحاظ فنی این خودرو را تائید کند.

این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون واردات خودرو به مفهوم عام ممنوع نیست، اما هیچگونه ارزی اعم از مرجع یا مبادله‌ای به آن اختصاص نمی‌یابد و واردات خودرو با ارز آزاد در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌‎رسد که واردات خودرو به کشور باعث رقابت‌پذیری می‌شود، ضمن اینکه این خودروها نیز مشتریان خاص خود را دارند که واردکنندگان نیز برای پاسخگویی به آنها، از ارز آزاد استفاده می‌کنند.

اسامی و مشخصات خودروهای وارداتی مجاز به کشور

نام خودرو مدل خودرو مدل موتور
آلفا رومئو جولیتا TCT اتوماتیک (GIULITTA 1.4(AT 940A2000 1368CC
آلفا رومئو جولیتا دستی (GIULITTA 1.4(MT 940A2000 1368CC
آلفا رومئو میتوTCT اتوماتیک MITO1.4135(AT) TCT 955A7000 1368CC
آلفا رومئو میتو دستی (MITO1.4135(MT 955A2000 1368CC
آلفا رومئو میتو کوپه دستی (MITO COUPE (MT 940A2000 1368CC
ام جی 6 سواری سدان اتومات (MG6 IP22/23( SEDAN (18K4G(1796CC
ام جی 6 سواری هاچ‌بک اتومات (MG6 IP22/23( HATCHBACK (18K4G(1796CC
بی ام و 320ISEDAN N20
بی ام و 328ISEDAN N20
بی ام و 520ISEDAN N20
بی ام و 528ISEDAN N20
بی ام و X1 SDRIVE 18I SUV N46
بی ام و X1 SDRIVE 20I SUV N20
بی ام و X1 XDRIVE 20I SUV N20
بی ام و X1 XDRIVE 28I SUV N20
بی ام و X3 20I XDRIVE SUV N20
بی ام و X3 28I XDRIVE SUV N20
بی ام و Z4 20I SD CABRIO N20
بی ام و Z4 28I SD CABRIO N20
تویوتا پرویا اتوماتیک PREVIA R5 A/T 2AZ_FE 2362CC
تویوتا لکسوس CT200H CVT 2ZR_FXE 1798CC HYBRID
تویوتا کمری 2500CC CANRY2500CC 2AR_FE 2500CC
میتسو بیشی (MITSUBISHI ASX(CVT 4B11 1998CC
هوندا HONDA CIVIC 1.8 1.8I VTEC 1798CC
ولوو کوپه C70 T5
ولوو هاچ بک C30 T5
ولوو هاچ بک C30 2.0
ون 10+1 نفره MPV VAN LZ6510AQASQ 4G69S4M

آمارهای واردات خودرو در 9 ماهه

به گزارش مهر، واردات خودرو سواری در نه ماهه اول امسال در حالی به 30 هزار و 30 دستگاه به ارزش 706 میلیون دلار رسیده است که این تعداد نسبت به مدت مشابه در سال 90 ( 30 هزار و 284 دستگاه به ارزش 622 میلیون دلار) از لحاظ ارزشی بیش از 13.51 درصد افزایش و از حیث تعداد 0.84 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 
میانگین قیمت هر خودروی سواری وارداتی طی نه ماهه سال 91 مبلغ 23 هزار و 523 دلار بوده که نسبت به سال گذشته، با افزایش 14.47 درصدی مواجه شده است.
 
از 30 هزار و 30 دستگاه خودروی سواری وارد شده به کشور در نه ماهه اول امسال، 15 هزار و 957 دستگاه به ارزش 441 میلیون و 440 هزار دلار از مبدا امارات متحده عربی، 9 هزار و 89 دستگاه به ارزش 157 میلیون و 181 هزار دلار از مبدا جمهوری کره و 1 هزار و 358 دستگاه به ارزش 15 میلیون و 262 هزار دلار از مبدا چین و 3 هزار و 626 دستگاه به ارزش 92 میلیون و 512 هزار دلار از مبدا سایر کشورها بوده است.

 
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۰:۳۲:۴۷
چه سیاست بازی بچه گانه ای.ابتدا رفقا هرچقدر میتونستند ثبت سفارشکنن بعدش ممنوع بشه.سپس با ارز مرجع تا میتونن خودرو وارد کنن و بعدش ممنوع بشه!!
با این ترفند ساده قیمت خودرو های بالای 2500سی سی به چند برابر افزایش پیدا میکنه و سود مضاعف و بازم آقای دلال پولدار تر میشه و رفقا از انجام وظیف خوشحال تر
واقعا مردم و جیگر فرض کردن؟ (1075985) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۷:۵۱:۱۳
آفرین (1076754) (alef-13)
 
Slovakia
۱۳۹۱-۱۰-۱۸ ۰۰:۲۸:۰۴
ببینید دولت مهر ورز چقدر به فکر مستضعفین است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1077257) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۰:۴۱:۱۳
سئوال مهم از کارشناسان : فکر میکنید مردم تهران با این روند آلودگی هوا طی چند سال دیگر منقرض خواهند شد ؟؟؟ (1076004) (alef-13)
 
ciavash
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۰:۴۱:۲۲
یعنی بنز و پورشه و مازراتی ممنوعه؟
اونوقت آقا زاده ها چه کار کنند؟پژو پارس سوار شن؟ (1076005) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۱:۲۳:۲۷
اولا اقازاده ها قبل از این که ممنوع بشه وارد کردند و مشکل ندارند
دوما هرکسی میخواد میتونه چند برابر قیمت از همون اقازاده ها بخره
خیلی ساده است (1076083) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۰:۴۳:۵۰
ببخشید، مشکل اکثر مردم نون شب نه ماشین، اینجوری فکر نکنید (1076014) (alef-13)
 
1360
United States
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۰:۴۳:۵۷
ما که نمیتونیم بخریم از ما بهترون هم هر چقدر قیمتش بره بالا میخرن ما مجبوریم ماشینهای کیفیت عالی داخلی رو به قیمت نجومی بخریمو دم نزنیم (1076015) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۰:۴۴:۲۳
با این شرایط کمبود ارز و اینکه فشار این خروج ارز از کشور توسط ثروتمندان به فقرا و قشر متوسط میاد اصلا نباید خودرویی وارد کشور بشه. (1076016) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۰:۵۵:۴۲
تا دیروز نوع غذایمان را تعیین میکردند که چی بخوریم چی نخوریم ،الان هم نوع ماشین ! کم کم به کره شمالی نزدیک میشیم (1076033) (alef-13)
 
مشتری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۱:۱۷:۲۳
خوبه اما با ارز آزاد تعرفه گمرکی نباید بگیرند. واردات خودروهای خوب و قیمت پایین اروپایی هم برای مردم آزاد بشه البته تا حق انتخاب بوجود بیاد. اینکه فقط خودرو های خاصی را در لیست قرار داده اند باز هم بو دار است... (1076074) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۱:۳۰:۱۸
با این کار می خواهند چی رو ثابت کنن یعنی مصرف سوخت و تولید الایندگی خودروهای وارداتی بالای2500 cc از تولیدات داخلی بیشتره؟
اونوقت تولیدات دوست و برادر چین این وسط تکلیفش چی میشه؟ (1076102) (alef-13)
 
مرفه بی درد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۱:۳۹:۰۵
تا کی باید سوار این ماشین مدل 2012 بشم؟ دیگه واقعا دلم را داره می زنه. (1076118) (alef-13)
 
صادق.ذ
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۳:۲۵:۱۱
باز هم ابر بی منطقی باریدن گرفت...
با این حساب کشورمون پر میشه از ماشین های بی کیفیت چینی، لازم به ذکر هست در حال حاضر مرسدس و بی ام دبلیو های حجم موتور بالا ، از ۴۰۵ مصرفشون کمتره.
اگه راست میگن آقایون ، از تولید ماشین های بی کیفیت داخلی جلوگیری کنن.
مرسدس ۸سیلندر مصرف میانگین ۸-۹ لیتر در ۱۰۰کیلومتر داره (1076305) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۳:۴۶:۲۷
مافياي واردات خودرو بدبخت وبيچاره شده با اين كار ماشيناي بالاي 2500سي سي قيمتشون ميره بالا يه چندر غاز گير اونا بياد چشم ندارين ببينين . (1076360) (alef-13)
 
جیگر
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۳:۵۴:۱۷
آقادلاله میشه مام بازی ؟ (1076372) (alef-13)
 
دایی سعید
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۴:۲۱:۲۵
خوب که پولها را زدید به جیب اخر اخراش دیگه ممنوع شد خسته نباشید (1076420) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۴:۳۵:۳۲
از کرامات شیخ ما این است شکر خورد و گفت شیرین است.
مرحبا اقای وزیر بازرگانی.خداییش شما یه بقالی هم زیادته برا اداره کردن. (1076449) (alef-13)
 
تاجیک
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۴:۴۹:۳۲
سلام انجام وظیفه برای سرمایه داران بهتر از این نمی شود ماشین هایی را که وارد کرده اند با این قانون دو برابر قیمت می فروشند حالا بفرمایید رانت از این بهتر ماشین را با ارز 1500 تومانی بیاورند وحالا با ممنوع شدنش با قیمت ده هزار تومانی بفروشند واقعا که !!!!!!!!!! (1076477) (alef-13)
 
Ukraine
۱۳۹۱-۱۰-۱۸ ۰۰:۳۶:۴۹
دولت فقط داره برای رفاه رانت خوارها و جیب برها برنامه ریزی میکنه و شرم هم نمیکند!! این چه دولتی که ما داریم؟؟؟؟؟ (1077263) (alef-13)
 
عرفان
United Kingdom
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۶:۳۷:۲۸
چرا تاوان سوء مدیریت آقایان را مردم مظلوم ایران باید بدهند؟

آیا یک خودرو چندین برابر قیمت جهانی آن باید به دست ما برسد، به این دلیل که خودرو سازان داخلی توان رقابت با آنها را ندارند...؟؟؟

120% تعرفه گمرکی، واقعا یک حرف زور است!

اگر توان رقابت ندارند، کارخانه های خود را تعطیل کنند!

این همه در ایران بیکار داریم، بیکار های ایران خودرو و سایپا را هم به آنها اضافه کنین!

آن موقع خواهید دید که با 15 هزار دلار، چه خودرو ها که مردم ایران، مثل همه جای دنیا سوار نخواهند شد... (1076659) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۱۰-۱۹ ۱۵:۵۴:۱۰
نه عزیز. با مدیریتی که داریم با افزایش قیمت دلار این مساله هم حل می شه. باید دلار اینقدر بالا بره که خودرو های داخلی قابلیت رقابت پبدا کنند. اونوقت می شه تعرفه رو حذف کرد. (1079634) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۸:۱۴:۱۹
چرا خودرو ارزان خوب و کم مصرف با کیفیت بالا و آلوده سازی پایین به جای پراید و پژو 30 سال پیش وارد نمی شه .واردات خودرو های گرون رو ممنوع کنیدو واردات خودرو های کم مصرف با آلودگی پایین را با گمرکی صفر آزاد کنید .اگر واقعا به فکر مردمید و نه جیب خوتان و رفقایتان (1076789) (alef-13)
 
حافظ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۱۹:۳۶:۵۴
حکایت این بخشنامه ها حکایت همان وامهای تا ده ملیونی برای اقشار بدبخت بیچاره هست مطمنا واردات برای کسیکه بخواهد یکی یا دوتا واردکند خدامیداند ان تعدادبالاها همانند وامگیرنده های چندمیلیاردی چگونه واردمیشود (1076903) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۲۱:۲۵:۳۰
مطمئن باشید این بخشنامه مثل بخشنامه های بانک مرکزی بزودی لغو میشود . بهتر است دولت تعرفه های واردات خودرو را پائین اورد تامردم از دست اتومبیل های بی کیفیت داخلی خلاص شوند . (1077036) (alef-13)
 
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۲۲:۴۷:۰۳
دستتان درد نکند بموقع تصمیم گیری شد حداقل چندبرابر دوستان رانت خوارسود میبرند کسی اعتراض ندارد (1077112) (alef-13)
 
Canada
۱۳۹۱-۱۰-۱۷ ۲۳:۲۴:۵۶
اقایان دولت دلار گران برای هر وارداتی میفروشد تا دخل و خرج را جور نماید. اقایان مملکت خرج درشت و ریز دارد بایستی سرو سامان شکل داده شود. اقایان ایراد را رها کنید بنشیند و ببینید اخر شاهنامه چه حواهد شد وقتی باقی نمانده و انشا الئه خیر در پیش است. (1077180) (alef-13)
 
محمد حسين
China
۱۳۹۱-۱۰-۱۸ ۱۹:۲۴:۳۸
سلام
خيلي مختصر مرور كنيم: وزارت صنعت بجز خودرو چه چيزديگري را محصول صنعت ميداند؟
آيا تا بحال هيچ اظهار نظري در مورد كالاي ديگرتوليدي از محصولات كشاورزي گرفته تا ساير محصولات صنعتي از اين وزارت ديده ايد؟
آيا ميدانيد كل صنعت مونتاژ خودرو با اينهمه تلفات و خسارات بنا به امارخودشان فقط ٤٥٠٠٠٠ نفر اشتغال ايجاد كرده؟ در حاليكه صنعت فرش بالغ بر ٣ مليون ؟
آيا ميدانيد فرش دستباف كه ديناري كمك از هيچ دولتي نگرفته بود ٥ برابر كل صنعت مونتاژ خودرو و قطعه سازي مربوطه ايجاد اشتغال كرده بود و در حال نابودي است؟
آيا حاضريد همه دست اندركاران خودرو بروند منزل بنشينند و مردم حقوق و اضافه كار آنها را با كمال ميل بپردازند و لطف كنند مونتاژ نكنند، ولي واردات و تعرفه واردات خودرو هم مثل ساير محصولات ايراني بدون حمايت و بدون رانت شود؟
آيا ميدانيد تعرفه اسمي واردات خودرو ٩٠٪ ولي تعرفه واقعي آن بالغ بر ٥٠٠٪ است؟
آيا ميدانيد اين تعرفه و اينگونه نگاه به خودرو در هيچ جاي كره زمين نظير ندارد ؟
بارها از مشولين الف تقاضاكرده ام تا شرح مفصل تعرفه موثر واردات خودرو را درج كنند ولي...
آيا شماهم به وجود رانت و فساد و باندهاي مافيايي ثروت در صنعت مونتاژخودرو پي برده ايد؟
اگر پاسخ شما به سوالات فوق مثبت است پس بدانيد مثل صنعتگر ٢٥ ساله نمونه و صادركننده اي چون اينجانب از اين پس باشنيدن اينگونه اخبار رنج بيشتري خواهيد برد.
والسلام (1078452) (alef-13)
 
طنز تلخ
۱۳۹۱-۱۰-۱۸ ۲۲:۰۶:۰۰
پیش به سوی کره شمالی .... (1078700) (alef-13)
 
سجاد
۱۳۹۱-۱۰-۱۹ ۰۹:۴۱:۳۰
كلا سياستشون غلطه يكى هم پيدا نميشه بگه آخه
با اين كارى كه شما انجام ميديد ميدونيد قيمت انواع خودرو هاى 2500سى سى به بالا به چند برابر قيمت افزايش پيدا ميكنه ؟ (1079039) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.