نظر منتشر شده
۱۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 299406
از بمب خبری در ایران خودرو تا احتمال منتفی شدن شراکت با فولکس واگن
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۷
بازدید پرحاشیه محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از ایران خودرو را می توان مهمترین خبر هفته گذشته خودروسازی کشور دانست، بازدیدی که روایت های مختلفی از آن مطرح شد و با تایید و تکذیب هایی همراه بود.

به گزارش اقتصاد نیوز، صنعت خودرو کشور این روزها آنقدر حالش بد است که هفته گذشته دولت نماینده اش را راهی خودروساز اول «جاده مخصوص» کرد تا چاره ای برای بیرون کشیده دومین صنعت بزرگ کشور از باتلاق رکود بیاندیشد.

این در حالی بود که تنها برخی رسانه های دولتی و دوربین های تلویزیونی مجوز همراهی نوبخت را در ایران خودرو پیدا کردند. یکی از حواشی اصلی این بازدید اما اظهارات سخنگوی دولت در مورد پرداخت تسهیلات به خودروسازان بود، چه آنکه ابتدا گفته شد وی قول پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان کمک مالی را در قالب یارانه تولید، به خودروسازان داده است، اما به فاصله کوتاهی این خبر تکذیب شد.
در متن تکذیبیه ارسالی برای رسانه ها، این طور عنوان شده که سخنگوی دولت از پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه تولید به کل صنعت کشور خبر داده نه فقط خودروسازی.

این در حالی است که برخی منابع آگاه می گویند سخنگوی دولت ابتدا صحبت از پرداخت هزار میلیارد تومان به خودروسازان کرده است. برخی کارشناسان معتقدند، چون این روزها افکار عمومی نسبت به خودروسازی حس مثبتی ندارند، دولت نخواسته با اعلام خبر پرداخت پول به صنعت خودرو، سبب نارضایتی هرچه بیشتر مردم شود.

اما دیگر حاشیه بازدید سخنگوی دولت از ایران خودرو، هشدار اعضای انجمن قطعه سازان ایران مبنی بر اخراج هزار نفر از کارگران صنعت قطعه است. آن طور که خبر می رسد، اعضای انجمن قطعه سازان خطاب به نوبخت عنوان کرده اند ۴۰ هزار کارگر صنعت قطعه به دلیل مشکلات نقدینگی واحدهای قطعه ساز، در آستانه اخراج قرار دارند.

این در حالی است که به گفته رییس انجمن قطعه سازان، ۹ ماه است شرکت های قطعه ساز پولی از خودروسازان دریافت نکرده اند. شنیده می شود به دلیل بالا رفتن حجم مطالبات، قطعه سازان دیگر توانایی تامین قطعات موردنیاز خودروسازان را ندارند.

بمب خبری ایران خودرو
هرچند ایرانی ها عادت دارند ترکیدن بمب های خبری را بیشتر در حوزه ورزش بشنوند، اما این بار گویا قرار است این بمب در ایران خودرو منفجر شود.

آن طور که هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرده که بین ۱۰ تا ۲۰ روز دیگر، صنعت خودرو ایران شاهد ترکیدن یک بمب خبری خواهد بود. هرچند وی به صراحت نگفت که این بمب در چه حوزه ای (تولید، کیفیت، قیمت، شراکت با خودروسازان خارجی،...) منفجر خواهد شد، اما به اعتقاد برخی کارشناسان، احتمال مرتبط بودن آن به «قیمت جدید خودروهای داخلی» و «آمدن خودروسازان بزرگ به ایران»، بیش از سایر گزینه ها است.

به گفته آنها، این احتمال وجود دارد که به زودی قیمت خودروهای داخلی دستخوش تغییر شود و یا اینکه خودروسازان کشور قراردادی جدید با بزرگان دنیا امضا کنند. گفته می شود، شرکت هایی مانند فولکس واگن آلمان و فیات ایتالیا قصد حضور در خودروسازی ایران را دارند و مذاکراتی نیز در این مورد میان آنها و شرکت های خودروساز ایرانی شکل گرفته است.

از آن سو اما احتمال تغییر قیمت خودروهای داخلی نیز وجود دارد، به نحوی که شاید قیمت ها افزایش یافته و یا کاهش پیدا کنند.

برنامه دولت برای قیمت خودرو
دیگر خبر پرحاشیه هفته گذشته خودروسازی کور، احتمال تغییر مکانیزیم قیمتگذاری خودروهای داخلی بود.

بر این اساس، کمیته‌ای به‌منظور بررسی روش‌های قیمت‌گذاری خودرو در دولت تشکیل شده و قرار است انواع مکانیزم‌های تعیین قیمت مورد بررسی قرار گیرد. این در شرایطی است که به اعتقاد کارشناسان، خروجی تصمیمات کمیته موردنظر می‌تواند به معنای حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری باشد و درنتیجه زمینه آزادسازی بازار خودرو فراهم شود.

هرچند با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو، دست خودروسازان برای افزایش قیمت باز خواهد شد، اما با توجه به رکود سنگین بازار خودرو و قهر مشتریان، بعید به نظر می رسد خودروسازان قیمت محصولات خود را بالا ببرند.

اصلاح دستورالعمل واردات
هفته گذشته اما متن کامل دستورالعمل جدید ضوابط واردات خودروهای سواری که به تایید وزارت صنعت رسیده، منتشر شد تا واردکنندگان رسمی و غیر رسمی پس از مدت ها انتظار، تکلیف خود را بدانند.

آن طور که رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد، براساس دستورالعمل ابلاغی، به منظور اخذ نمایندگی رسمی شرکت های خارجی، مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت، درخواست افراد حقیقی و حقوقی واردکننده فاقد نمایندگی رسمی برای تجهیز شبکه خدمات پس ازفروش را رسیدگی و در صورت احراز شرایط نسبت به ارایه گواهی فعالیت نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اقدام می کند.

به گفته نوابی، در صورت عدم وجود امکانات و تاسیسات خدمات پس ازفروش، پذیرش ثبت سفارش از اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی صرفاً پس ازعقد توافقنامه ارایه خدمات گارانتی و وارانتی فی مابین نماینده رسمی و واردکننده و ارایه توافقنامه مذکور به سازمان توسعه تجارت ایران میسر است.

وی تاکید کرده بود که نمایندگان رسمی و عاملین فروش موظفند در صورت درخواست واردکنندگان فاقد نمایندگی برابر شرایط توافقنامه عمل کنند، ضمن اینکه ترخیص خودروهای ثبت سفارش شده قبل از تاریخ ۲ بهمن ماه ۱۳۹۳ توسط افراد حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش با رعایت دقیق ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و تبصره های آن بلامانع است.

نوابی این را هم گفت که همچنین ترخیص تمام خودروهای ثبت سفارش شده پس از ابلاغ دستورالعمل به گمرک، منوط به ارایه گواهی انطباق کالا (certificate Of Conformity-COC) به گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

فولکس- ایران خودرو منتفی شد؟
احتمال منتفی شدن حضور فولکس واگن آلمان در صنعت خودرو ایران، دیگر خبر مهم هفته گذشته در صنعت خودرو کشور بود. رسوایی بزرگی که فولکس واگن آلمان بر سر آلایندگی خودروهای دیزلی اش به بار آورد، جریمه ای سنگین را نصیب این غول خودروسازی جهان کرده و از همین رو برخی کارشناسان معتقدند این شرکت آلمانی شاید حضور در ایران را از لیست برنامه های خود خارج کند. ظاهرا این شرکت باید به دولت آمریکا رقمی معادل ۱۸ میلیارد دلار بپردازد و این تنها یکی از جریمه هایش به شمار می رود و از همین رو شاید فعلا نتواند به سرمایه گذاری در ایران فکر کند.

دو هفته پیش بود که اعلام شد فولکس با به کار بردن نرم افزاری خاص، سبب شده میزان آلایندگی محصولات دیزلی اش در آزمایش ها و تست ها، کمتر از حد واقعی نشان داده شود و این تقلبی بزرگ از سوی رسانه های جهان لقب گرفت.

از فاین خودروساز آلمانی به عنوان یکی از شرکای احتمالی خودروسازی ایران نام برده می شود، چه آنکه مسوولان ایران خودرو و فولکس نیز تلویحا این موضوع را تایید کرده اند که البته مربوط به قبل از رسوایی این شرکت است.
 
کلمات کلیدی : فولکس واگن
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۱۳:۲۷:۱۹
اگرم خبر و بمبی باشه خیرش واسه اوناست و ترکشش واسه ما مردم (3236869) (alef-11)
 
Milad
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۱۳:۴۰:۱۲
اتفاقا بنده فکر میکنم رسوایی و ضرر اخیر فولکس واگن فرصت مناسبیه برای شرکت تا با حضور در بازار تشنه ی ایران در کوتاه مدت مقداری از ضرر ها رو جبران کنه (3236910) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۱۳:۴۲:۵۸
نباید بذارن فولکس برای جبران ضرر خودش در کشورهای پیشرفته ، به فروش ماشین های دارای نقص فنی به ایران رو بیاره . چرا باید لذتش مال مردم آمریکا و اروپا باشه و بهاش رو مردم ما بپردازن ؟ باید کمپین ضد فولکس در ایران به راه بیفته (3236915) (alef-11)
 
ali
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۱۷:۱۸:۴۲
اتفاقاً بهترین شریک برای ایران خودرو همین کمپانی فولکس است چون گروه خونیشون خیلی بهم نزدیکه!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (3237262) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۱۸:۱۹:۴۶
کدوم قطعه سازی؟ خودتون رو مسخره کردید. وارد کردن قطعات ساخته شده از چین و تایوان و بسته بندی مجدد شد قطعه سازی؟ (3237414) (alef-11)
 
محمد علی
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۲۰:۳۰:۵۶
بمب خبری
ایران خودرو و سایپا پس از سالها درآوردن پدر مردم تعطیل شدند. (3237696) (alef-11)
 
mr
۱۳۹۴-۰۷-۱۲ ۲۱:۲۳:۱۹
انشالله بمب خبری جناب مدیر مربوط به استعفای شخص مدیر عامل باشد (3237795) (alef-11)
 
مژده
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۱۵:۲۳:۰۶
دوره گارانتی خودروها که از سال 90 به بعد تولید و دست مردم است به 150هزار کیلومتر و 5 سال فراخوان داده خواهد شد و قیمت خودرو نیز 5تا 15 درصد کاهش خواهد یافت (3240048) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۱۵:۲۸:۴۴
این حرفا فایده ندارد تنها راه کاهش محسوس قیمت و افزایش کیفیت در حد سالهای قبل از 90 (3240077) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۱۶:۰۰:۱۶
آقا دیگه مردم گول شما ها رو نمی خوردند، حالا هی توی مطبوعات و رسانه ها تبلیغ بمب و غیره بکنید. این خط این هم نشون ! (3240208) (alef-11)
 
كوروش
۱۳۹۴-۰۷-۱۵ ۰۸:۳۷:۴۰
متاسفانه صنعت خودرو سازی در کشور ما یک صنعت بدون رقیب و همیشه تحت حمایت دولت بوده است . برخی از مسئولین دلیل این حمایت و وجود تعرفه های گمرگی سنگین برای واردات خودرو های خارجی را حمایت از تولید داخل و بیکار نشدن کارگرانی که در این بخش کار می کنند ، عنوان میکنند . که من کاملا مخالفم . زیرا کارخانه ها و صنایع مهمی در کشور ما به خاک سیاه نشسته اند که تعداد کارگرانشان شاید خیلی بیشتر از این حرفها باشد ولی کسی به فکر آنها نبوده و این امر در سراسر مناطق کشورمان رخ داده . مانند صنایع نساجی – چرم – پوشاک و غیره . گذشته از این راه حل که فقط واردات خودرو نیست . میتوان خودرو سازهای خارجی را تشویق به تولید خودرو در داخل کشور و استفاده از نیروی انسانی داخلی و با تکنولوژی روز دنیا نمود . درد بزرگتر و عمیق تر این است که آقایان خیلی راحت دروغ های بزرگ و ....تحویل مردم می دهند . برای مثال در زمان رکود اقتصادی اروپا و امریکا همین چند سال پیش قیمت فلزات در دنیا کاهش داشت و خصوصا فولاد حدودا به نصف قیمت رسید . در آن دوره خیلی از خودرو سازهای بزرگ دنیا قیمت محصولات خود را تا حتی نصف قیمت پایین آوردند . در حالی که در ایران ما افزایش قیمت داشتیم . خبر نگار سیما از چند تن از آقایان ، ابتدا پرسید چند درصد خودرو از فولاد تشکیل میشود ؟ پاسخ ها متفاوت بود . از بیست وهشت درصد تا شصت درصد . سپس دلیل عدم کاهش قیمت خودروی داخلی را علی رغم کاهش قیمت فولاد جویا شد . جالب است !!!!!!!!! فرمودند اولاً اقتصاد ما خیلی با ثبات است و ما مثل آنها رکود نداریم !!!!!!!! و از آن جالب تر !! فرمودند ما مصرف فولاد مان را برای چندین ماه تهیه می کنیم حالا مانده تا تمام شود و فولاد مجدد بخریم . احتمالا آنها فولاد برای مصرف هفتگی می خرند ! ! ! ! ( بنز ، تویوتا ، فورد …. فولاد هفتگی می خرند ! ! ! ! شاید ؟ ما که نمی دانیم ) یا آقایان اعلام میکنند که ما در صنعت خودرو سازی نود درصد به خود کفایی رسیده ایم . فلان خودرو ملی را تولید کرده ایم . فلان قدر صرفه جویی ارزی داشته ایم . با این ادعا نباید کاهش و یا افزایش قیمت دلار در قیمت خودرو تاثیر داشته باشد . پس چرا افزایش قیمت دلار را دلیل افزایش قیمت خودرو اعلام میکنند ؟ چرا می فرمایند هر وقت دلار شد ۱۰۰۰ تومان ما هم قیمت خودرو را پایین می آوریم . اصلا یکی بفرماید قیمت تمام شده خودرو های ما چقدر است ؟ ما که نرفته ایم بدانیم اما آنهایی که رفته اند به برخی کشور های دوست و همسایه میگویند قیمت برخی خودروهایی که بالای بیست میلیون تومان برای ملت خودمان آب میخورد ، برای آنها دو یا سه هزار دلار هم نیست یعنی حد اکثر ۶ الی ۷ میلیون تومان .. اگر واقعا صحت داشته باشد آیا این کار خیانت به این ملت نیست ؟ اصلا این هم دروغ و غیر واقعی ..آیا خودروهای تولیدی ما با این قیمت گزاف با کم کیفیت ترین خودرو های دنیا برابری می کند ؟
اگر نمی کند چرا قیمتش با خودروهای قابل قبول و خوب دنیا رقابت دارد ؟ از خدمات و پشتیبانی هم که اصلا لازم نیست من چیزی بگویم . آوازه اش گوش گیتی را کر کرده و آقایان خجالتی هم حس نمیکنند . تازه یادشان افتاده یک عذر خواهی خشک و خالی آن هم از سر ناچاری بفرمایند . مدیر تویوتا برای یک نقص فنی جزئی که تازه فراخوان شده و جمع آوری هم شده ، برای عذر خواهی از مصرف کنندگان تا کمر خم میشود . سوال من این است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با این همه پولی که از ملت بیچاره بابت این محصولات بی کیفیت و نا کارآمد گرفته اید چه کرده اید که حتی کارکنان و کارگران خودتان را هم راضی نمی کند و سهم قابل قبولی از آن نصیب آ نها هم نشده و این نارضایتی روی کیفیت کار آنها هم تاثیر گذاشته و مزید بر علت شده که ما خودروی صفر با رادیات کولر سوراخ سوراخ تحویل می گیریم . خودروی صفر تحویل میگیرم که دنده عقب ندارد و باید ۱۵۰۰ کیلومتر هم کار کند تا گارانتی قبولش کند برای تعمیر
ما خودروی صفر تحویل میگیرم که سر پیچ فرمانش قفل میکند . یا خودروی صفر صافکاری نقاشی شده تحویل میگیریم .
پروردگار بر همه چیز بیننده و آگاه است (3243713) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.