نظر منتشر شده
۴۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 92980
احادیث خواندنی از علل اجتماعی-سیاسی کاهش باران
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۰۷
بخش تحلیلی الف

 

بسیاری از بلایای طبیعی به گفته ائمه علیه السلام به عملکرد مردم و حاکمان مربوط می شود.این حرف نافی تغییرت جوی طبیعی و مسائل مربوط به تحولات زیست محیطی نیست.با این حال توجه دادن نقش رفتار جامعه و حاکمان در ایجاد بلایای طبیعی می تواند در برون رفت از بحران های طبیعی راه گشا باشد.در ادامه بدون هرگونه توضیحی، برخی از علل سیاسی و اجتماعی خشکسالی و قطع باران در یک جامعه را از نگاه ائمه معصومین مرور می کنیم.چرا که به فرموده رسولُ‌اللَّهِ‏ (ص): هيچ‌قومي جز با رحمتي باران نبيند، و جز با غضبي به قحطي و خشکسالي دچار نشود. (كنز العمال: ج 7 ص 832 ح 21592)

 



گناه و نافرمانی از خدا

رسول‌خدا (ص): قحطي و خشکسالي جز به سبب نافرماني از خدا بر قومي چيره نشود. (كنز العمال: ج 7 ص 833 ح 21593)

رسول‌خدا (ص): هرگاه خداوند بر قومي قحطي بخواهد، منادي از آسمان ندا مي‌کند:‌اي (شکم‌ها و) روده‌ها! وسيع شويد، و‌اي ديده‌ها! سير نشويد، و‌اي برکت! از ميان (آنها) برو. (كنز العمال: ج 7 ص 833 ح 21594)

 امام باقر(ع): هان! باران هيچ سالي از سال ديگر کمتر نيست، وليکن خداوند آن را هر جا که بخواهد قرار مي‌دهد. هرگاه قومي به گناهان مرتکب شوند، خداوند جل جلاله باراني را که در آن سال برايشان مقدر کرده به سوي ديگران و به سوي بيابان‌ها و درياها و کوه‌ها برگرداند. (من لايحضره الفقيه: ج 1 ص 525 ح 1493)





نپرداختن حق و حقوق دینی

 رسول‌خدا (ص): پنج‌چيز است كه اگر گرفتارش شديد از آن به خدا پناه‌بريد: هرگز گناه درميان قومي به‌گونه‌ي علني فاش نگردد جز اين‌كه در بين آنها طاعون و دردهايي كه پيشينيان نداشتند شايع شود، و در پيمانه و ترازو كم نگذارند جز اين كه به قحطي و سختي زندگي و ستم پادشاه گرفتار آيند، و از زكات منع نكنند جز اين كه از باران آسمان محروم گردند و اگر حيوانات نباشند باران نبينند، و پيمان خدا و رسولش نشكنند جز اين كه خداوند دشمنانشان را بر آنان چيره سازد و برخي از آن چه را كه در دستانشان است بستانند، و به غير ما أنزل الله (فرمان خدا) داوري نكنند جز اين كه خداوند عزّوجل عذاب را در بين آنان قرار دهد. (الكافي: ج 2 ص 373 ح 1)

 رسول‌خدا (ص): همواره امت‌من در خير و نيكي‌اند تا زماني‌كه به همديگر خيانت نورزند، و امانت را  ادا كنند، و زكات را بپردازند. پس اگر چنان نكنند به قحطي و خشكسالي گرفتار آيند. (ميزان الحكمة: ج 1 ص 109)





قضاوت نادرست مسئولین

مام‌صادق (ع): هرگاه چهارچيز فاش شود، چهارچيز رخ نمايد: هرگاه زنا فاش شود، زلزله رخ نمايد. و هرگاه از زكات منع شود، چهارپايان نابود گردند. و هرگاه حاكمان در داوري ستم كنند، باران آسمان  باز داشته‌شود. و هرگاه اهل‌ذمه مورد ضيافت قرار گيرند، مشركان بر مسلمانان پيروز گردند. (من لايحضره الفقيه: ج 1 ص 524 ح 1488)



بی اعتنائی به ولایت

رسول‌خدا (ص): همانا خداي تبارك و تَعالَي قطره‌هاي باران را از بني‌اسرائيل به خاطر بدانديشي‌شان درباره‌ي پيامبرانشان بازداشت. و همانا او قطره‌هاي باران را از اين‌امت به خاطر دشمني‌شان با علي‌بن‌ابيطالب (ع) باز دارد. (بحار الأنوار: ج 93714 ص 309)



دروغ مسئولین

امام‌رضا (ع): هرگاه مسئولین دروغ گويند، باران منع شود، و هرگاه پادشاه ستم كند، دولت سست گردد، و هرگاه از زكات منع شود، چهار پايان بميرند. (ج 9 ص 31 ح  11448)



علنی شدن فساد خواص

 امام‌علي (ع):‌‌اي مردم! همانا خداوندمتعال عوام را به خاطر گناه خواص كيفر نكند، (البته) اگر خواص كار منكر را بدون اطلاع عوام در پنهاني انجام دهد. (اما) اگر خواص كار منكر را‌ آشكارا انجام دهد و عوام آن را تغيير ندهد، هر دو گروه سزاوار بلا و گرفتاری از ناحيه‌ي خداي‌متعال مي‌شوند. (علل الشرائع: ج 2 ص 522 ح 6)



چه باید کرد



 توبه کنید

 مام‌علي (ع): همانا خداي‌متعال بندگانش را هنگام ‌آشكار شدن (و رواج يافتن) كارهاي بد با كاهش ميوه‌جات، و منع بركات، و بستن گنجينه‌هاي خيرات مي‌آزمايد، تا توبه‌كار توبه كند، و دست‌كشنده (از كار بد) دست كشد، و يادكننده (خدا را) ياد كند، و منع‌شونده منع شود. و به تحقيق كه خداي‌متعال استغفار را سبب نزول روزي و رحمت مردم است؛ آسمان باران‌زا بر شما فرستد و شما را با دارايي‌ها و فرزندان ياري رساند و براي شما باغ‌ها و رودخانه‌ها قرار دهد. پس خدا رحمت كند بنده‌اي را، توبه‌اش را پيش بدارد، و جلو سقوطش را بگيرد، و گناهش را به‌ياد آرد، و از آرزويش بپرهيزد؛ چرا كه پايان عمرش نهان است. و آرزويش فريبنده‌ي اوست، در حالي كه شيطان بر او موكل (و مسلط) است كه گناه را برايش زيبا جلوه‌كند تا مرتكبش‌گردد و توبه را برايش دروغ جلوه كند تا آن را به تأخير اندازد، به طوري كه آرزويش بر او هجوم آورد در حالي‌كه از آن غافل باشد. پس افسوس بر غافلي‌كه عمرش بر او حجت و دليل است و روزگارش او را به سوي بدبختي كشانده.

(مستدرك الوسائل: ج 6 ص 188 ح 6737)



فراوان دعا کنید

رسول‌خدا (ص): پروردگارم فرمود: اگر بندگانم مرا اطاعت‌کنند، هر آينه شب باران را به آنان مي‌نوشاندم و روز خورشيد را به آنان مي‌تاباندم، و صداي غرش رعد را به گوششان نمي‌رساندم. (گروهي به حضور آن حضرت رسيدند و از قحطي و خشکسالي به او شکوه نمودند. حضرت فرمود:) بر روي زانوهايتان بنشينيد، و به سوي پروردگارتان تضرع کنيد، و از او بخواهيد تا سيرابتان نمايد. آنان چنين کردند و سيراب شدند به طوري که درخواست کردند که آن را از آنان برطرف نمايد.

(مستدرك الوسائل: ج 6 ص 190 ح 6740)

 

وجود کودکان و حیوانات و بزرگان

  امام کاظم(ع): همانا براي خداوند عزّوجل ندا کننده‌اي هست که هر روز و شب ندا مي‌کند:‌اي بندگان من! در ارتکاب گناهان درنگ کنيد. اگر چريدن حيوانات، و شير خوردن کودکان، و رکوع بزرگان نبود، چنان بر سر شما عذاب مي‌ريخت که خودتان بدان خشنود مي‌شديد. (الكافي: ج 2 ص 276 ح 31)



 

استغفار کنید

 به نقل از علي (ع) که آن حضرت براي درخواست باران بر فراز منبر قرار گرفت و از او جز استغفار شنيده نشد، درباره علت آن پرسيدند. فرمود: آيا سخن خداي متعال را نمي‌شنويد که مي‌فرمايد:"از پروردگارتان آمرزش بخواهيد که او همواره آمرزنده است. بر شما از آسمان باران پي در پي فرستد. و شما را به اموال و پسران ياري کند و برايتان باغ‌ها قرار دهد و نهر‌ها براي شما پديد آورد." سپس امام (ع) فرمود: و کدامين دعا از استغفار بهتر و در دنيا و آخرت با برکت تر است؟(مستدرك الوسائل: ج 6 ص 184 ح 6723)



 
 
محمد رسولی
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۰۸:۴۴:۲۸
با تشکر از نگاه زیبا و معنویتان، اما دقت داشته باشید که در مسائل مذهبی هر گونه اظهار نظری نیازمند تحقیق کامل و جامع و نظرخواهی از کارشناسان فن است، هیچگاه فکر نکنید که این مطالب مذهبی فقط می تواند تاثیر مثبت داشته باشد بلکه عدم دقت در محتوا و شیوه انعکاس آن می تواند نتیجه عکس داشته باشد. (392499)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۰۸:۵۵:۳۰
با سلام
حسب این روایات که باید الان اروپا و امریکا تبدیل به بیابان شده بود ولی میبینیم که حتی در عربستان هم باران بارید
بهتر نیست کمی در خصوص این روایات با دقت بیشتری نگاه کنیم و مردم را مورد خطاب قرار نداده کمی هم به علما و مسئولین نگاه کنیم به نظر من بجای بررسی احادیثی که تاویل آنها خیلی مشکل است با تاسی به نظرات و دیدگاههای مقام معظم رهبری بهتر میتوانیم نتیجه بگیریم (392505)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۰:۴۹:۱۲
پیرو فرمایش این دوست عزیز
دوست گرامی اتفاقا در همین خبر راجع به مسئولین هم گفته شده وخیلی خوشحال شدم که بالاخره یک نفر مسئولین را هم مورد خطاب قرار داد چون برخی از خواص که فقط مردم وبی حجابی را مقصر میدانند نمی دانم مال مردم خوری و پولشویی وهزار کثافت کاری مسئولین برکت را از بین نمی برد ؟ فقط مردم و بی حجابی مقصرند ؟ واقعا اگر این طور بود که الان در اروپا قحطی آمده بود (392589)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۸ ۰۸:۴۶:۲۰
سلام برادر عزیز
قضیه به این سادگیها هم نیست و دارای تفاصیل بسیاری است که در این جا نمی گنجد.ولی مخلص کلام اینکه شما داستان مسلمان یا هر موحد دیگری را با مشرکین و کفار جدا بدان.به این مطلب که حضرت امیر علیه السلام از نبی مکرم اسلام نقل کرده اند دقت کن تا مطلب برایت روش گردد.

«در زمان گذشته- قبل از شما- دو نفر بودند، يكى از آنها، مطيع و مؤمن خدا بود! و ديگرى كافر!- كه آشكارا بدشمنى دوستان او، و موالاة (بدخواهان و) دشمنانش، ميپرداخت!- و براى هر كدام، فرمانروائى عظيمى در گوشه‏اى از زمين بود.
آن كافر (دشمن خدا) بيمار شد. و در غير وقتش هوس ماهى كرد، چون كه؛ آن نوع ماهى، در آن هنگام، چنان بگردابها جا گرفته بود! كه؛ بدست آوردنش إمكان نداشت.
بنا بر اين، پزشكان، او را از زندگى و جانش، نااميد كردند! و گفتند:
جانشين و قائم مقامت را معيّن كن، كه تو از أهل گورستان، پاينده‏تر نيستى! همانا؛ شفايت در اين ماهى است، كه؛ بآن ميل و اشتهاء دارى، و بر آن (نيز) راهى نيست!.
در اين هنگام؛ خدا، فرشته‏اى برانگيخت! و باو فرمان داد كه آن ماهى را از جايش برانگيزد! و بطرفى سوق دهد كه؛ بدست آوردنش آسان شود. نتيجة؛ ماهى برايش گرفته شد. (1) و آن را خورد و از ناخوشى، بهبودى يافت. و در فرمانروائيش سالهاى سال- بعد از آن- بجاى ماند.
سپس؛ (تقدير الهى!) چنين واقع شد كه؛ آن (پادشاه) مؤمن، مريض شد! همانند مرض آن كافر نتيجة؛ (پادشاه)، هوس آن ماهى كرد و پزشكان برايش توصيف كردند و گفتند:
آسوده خاطر باش! اكنون وقت آنست كه برايت بگيرند، و از آن بخورى و شفا يابى!.
در اين هنگام؛ خدا، آن فرشته را برانگيخت! و باو فرمان داد كه؛ جنس آن ماهى را از سواحل و كرانه‏ها بگردابها براند! تا دسترسى بآنها ممكن نشود. در نتيجه؛ (آن ماهى)، بدست نيامد. تا آن مؤمن، بخاطر هوس از دنيا رفت. و از اين جريان، فرشتگان آسمان و أهل آن سامان- در زمين- بشگفتى فرو رفتند! تا آنجا كه؛ نزديك بود در فتنه قرار بگيرند!. چون؛ خداى تعالى! (از روى فضل و حكمتش) بر آن كافر، آنچه را كه بر او راهى نبود، آسان گردانيد. و بر آن مؤمن، آنچه را كه بسادگى، بر آن راهى بود، غير ممكن گردانيد! آنگاه؛ خدا، بفرشتگان آسمان و پيامبر آن زمان- در زمين- بوحى (خويش) فرمود:
البتّه من! (بدون هيچ شكّ و شبهه‏اى!) منم خداى كريم تفضّل‏كننده توانا!. آنچه عطا كنم، زيانم نرساند! و آنچه باز دارم، از من نكاهد! و مقدار بكسى ستم نكنم!.
امّا كافر: از اينكه، براى او، بدست آوردن ماهى را- در غير زمانش- آسان نمودم، جهتش تنها اين بود كه؛ جزاى حسنه‏اى باشد كه وى عمل كرده بود. تا برستاخيز در آيد. و هيچ حسنه‏اى در نامه عملش نباشد! و بكفر خويش، داخل آتش گردد. و بنده مطيع (خودم) را از عين آن ماهى، باز داشتم! بسبب خطائى كه از او سر زده بود! و با منع و ردّ آن ميل و هوس! و
از بين بردن آن دارو، پاك‏شدنش را از آن، اراده نمودم. (1) و خواستم كه؛ به (آستان) من بيايد و (جرم و) گناهى در او نباشد! و (پاك و پاكيزه) داخل بهشت گردد!.»
تفسير فاتحة الكتاب از امام حسن عسكرى عليه السلام 19 در باره بسم الله الرحمن الرحيم ..... ص : 15 (392934)
 
محمدرضا محلوجی
۱۳۸۹-۱۰-۲۸ ۱۹:۴۰:۰۵
سلام
در قرآن آیات زیادی است که پاسخ این شبهه را داده است.
پاسخ این است: دنیا در برابر آخرت ناچیز می باشد،
مخلص کلام این که کسی که دین ندارد اگر تمام دنیا را هم دشته باشد باز کم است پس کسانی به بلا گرفتار می شوند که امیدی به دینداریشان باشد.

در قرآن آیه ای است که می فرماید اگر مسلمانان نمی لرزیدند (و امت واحده بودند) خداوند، حتی سقف و پلکان خانه های کسانی را که به او ایمان ندارند از نقره قرار می داد و ...
خودتان بخوانید:
\"وَلَوْلَا أَن يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَن يَكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِّن فَضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ * وَلِبُيُوتِهِمْ أَبْوَابًا وَسُرُرًا عَلَيْهَا يَتَّكِؤُونَ * وَزُخْرُفًا وَإِن كُلُّ ذَلِكَ لَمَّا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةُ عِندَ رَبِّكَ لِلْمُتَّقِينَ \" (زخرف 33 تا 35)

\"و اگر اين نبود كه مردم امت يگانه ‏اى شوند، براى خانه‏هاى كسانى كه بر خداوند رحمان كفر مى‏ورزيدند، سقفهايى سيمين پديد مى‏آورديم، و نيز نردبانهايى كه بر آنها بالا روند *و براي خانه‏هاي آنها درها و تختهائي (زيبا و نقره گون) قرار مي‏داديم كه بر آن تكيه كنند. * و زر و زيورهايى، و همه اينها كالاى زندگانى دنياست، و آخرت در نزد پروردگارت از آن پرهيزگاران است‏\"


متاسفانه این تفکر و این سخنانی که شما فرمودید ناشی از غرق شدن در چرب و شیرین دنیای زود گذر و دوری از جهان غیب است. همین دنیایی که خدا در موردش می فرماید در برابر آخرت چیزی نیست مگر ماعی قلیل و به مسلمانان بارها امر می کند:
لاَ يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُواْ فِي الْبِلاَدِ * مَتَاعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ (آل عمران 196 و 197)
مبادا رفت و آمد كافران در شهرها تو را دستخوش فريب كند* اين متاع ناچيزي است، و سپس جايگاهشان دوزخ، و چه بد جايگاهي است!

خوب در این آیات فکر کنید. (393236)
 
۱۳۸۹-۱۱-۰۱ ۱۱:۳۱:۰۶
عزیزم مگه نشنیدی که خدا از بنده ای که نافرمانی میکنه دیگه روی برمیگردونه و میگه هر کار میکنی بکن . اما بنده ای که خدا رو دوست داره و بعضی مواقع نافرمانی میکنه میگه این سختی ها رو بکش تا شاید از گناهانت کم بشه . (394172)
 
بنده خدا
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۰۸:۵۹:۲۴
گفته اید :
\"این حرف نافی تغییرت جوی طبیعی و مسائل مربوط به تحولات زیست محیطی نیست\"
در حالیکه باید دانست سبب همه این مسائل طبیعی نیز در دست خداست و مسبب الاسباب تنها اوست.
به عبارت دیگر، تغییرات جوی و مسائل زیست محیطی وابسته به شرایطی است که همه ی اینها در دست و اراده ی قدرت الهی است. او هم خالق است و هم مدبر. وله الحمد (392508)
 
اكبر رفاهي
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۰۹:۰۳:۰۰
آنچه آفت بزرگتری از آفت های طبیعی هست آفت مسایل اجتماعی هست که گریبانگیر یک جامعه می شود .وقتی دروغ ، ریا ، چاپلوسی ، ظلم ، فساد اقتصادی ، فساد اخلاقی از بالا (مسوولان) وارد یک جامعه شود و قبح آن در بین مردم از بین رود آنوقت باید از مسایل مبتلا به خشکسالی پناه برد چرا که خشکسالی مدتی طول می کشد اما بتدریج با بارش و رحمت خدا از بین می رود اما با فساد در یک جامعه آن ریشه دوانه و رشد می کند و هیچ وقت نیز با هیچ آفت کشی از بین نمی رود چرا که وقتی نمکی گندید دیگر ...
کوروش در دعای خود می طلبد که این سرزمین را از خشکسالی و دروغ حفظ فرما.
در تمام متون دینی و تاریخی خود می بینیم که اهمیت زیادی به مسایل معنوی ما شده است و مسایل معنوی و مادی مکمل هم هستند در همه زمانها و بدون یکی ، طرف دیگر نیز هویت خود را از دست می دهد و ضعیف می گردد.
کسی که روحیه معنوی ضعیفی دارد مادیات خود را در راههای مثبت به کار نمی برد یا کم می برد و کسی که در مسایل مادی مشکل دارد روحیه مناسبی ندارد و به فرموده رسول اکرم(ص) : فقر نزدیک است که به کفر منجر شود . (392514)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۰۹:۰۳:۵۹
خوب شد بالاخره گفتن از بی صداقتی مسئولین هم هست!اخه متاسفانه بعضی از مسئولین ومداحان فقط میگفتن به خاطر گناه مردم هستش و بس! (392517)
 
ali
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۰۹:۱۷:۰۶
يكي از مسولين عاليرتبه نظام در همین سالجاری نماز باران را به سخره گرفت و هیچکس ندائی سر نداد.

شاید این هم دلیلی باشد!! (392527)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۰:۴۸:۰۷
تمام روایاتی که ذکر کردید متاسفانه در کشور مصداق دارد.
باتشکر از مطلب تاثیر گذار شما (392588)
 
كاوه
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۱:۰۳:۴۲
بحث گناه و و عذاب الهي بسيار ظريف و پيچيده است و در مورد مصداق هاي آن هم نميتوان به راحتي اظهار نظر كرد.همانطور هم كه بعضي دوستان ذكر كرده اند در بلاد غير اسلامي كه اتفاقا به نگاه ما گناه هم زياد هست ولي نه تنها خبري از زلزله و خشكسالي نيست كه وفور نعمت و امنيت و رفاه وجود دارد!وجود مصايب طبيعي جداي از بحث قضا و قدر الهي كه مورد نظر بنده نيست و از ديد علمي بايد بدانيم كه بيشتر خسارت و عذابي كه به انسان وارد ميكند از عملكرد مخرب انسان يا از جهل اوست وگرنه خدا كه به بندگان نفرمودند كه به طور مثال برويد روي خط زلزله خانه بسازيد يا در جوار كوه آتشفشان مسكن گزينيد.همانطور هم كه دانشمندان اعلام كرده اند تغير اقليم آب و هوايي كه باعث سيل يا خشكسالي در زمين شده معلوم آلودگي هوا و تخريب محيط زيست به دست انسان است. (392597)
 
عظیمی
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۵:۱۸:۱۹
با سلام
خداوند آنقدر بخشنده و مهربان است که بنده خود را همزمان گرفتار چند بلاء نمی کند. فراموش کردن خدا و درک نکردن لذت مناجات با او و غوطه ور شدن در مادیات و ظواهر دنیوی کم بلایی نیست که غربیها و متاسفانه برخی از ماها گرفتارش شده ایم . اگر باران و برف هم در چنین مناطقی نبارد به نظر می رسد خداوند تصمیم به کشتن بنده گانش گرفتار و این از مهر و عدل الهی به دور است.
در آيات قرآن مى‏خوانيم: هنگامى كه بروز شدائد اثر تربيتى نداشت، خداوند درهاى نعمت را به روى گناهكاران مى‏گشايد.
آيا اين كار، به خاطر تشويق بعد از تنبيه است.
يا مقدمه‏ اى است براى دردناك بودن مجازات؟ يعنى به اصطلاح اين گونه نعمت‏ها، نعمت استدراجى است كه تدريجاً بنده متمرد را در ناز و نعمت و خوشحالى و سرور، و يك نوع غفلت فرو مى‏برد، سپس يك باره همه چيز را از آنها مى‏گيرد.
پاره‏اى از قرائن در آيه 44 سوره مبارکه انعام وجود دارد كه احتمال دوم را تقويت مى‏كند.
ولى مانعى ندارد كه هر دو منظور باشد، يعنى نخست تشويق براى بيدارى، و اگر مؤثر نشد مقدمه ‏اى است براى گرفتن نعمت و عذاب دردناك.
در حديثى از پيامبر صلى الله عليه و آله چنين نقل شده: إِذَا رَأَيْتَ اللَّهَ يُعْطِي الْعَبْدَ مِنَ‏ الدُّنْيا عَلى‏ مَعاصِيْهِ ما يُحِبُّ فَانَّما هُوَ اسْتِدْراجٌ ثُمَّ تَلا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله فَلَمَّا نَسُوا ...:
«هنگامى كه ببينى خداوند در برابر گناهان نعمت مى‏بخشد، بدان كه مقدمه مجازات است سپس آيه فوق را تلاوت فرمود».
در حديثى از على عليه السلام چنين نقل شده: يَا ابْنَ آدَمَ إِذا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحانَهُ يُتابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ فَاحْذَرْهُ:
«اى فرزند آدم! هنگامى كه ببينى خداوند پى در پى نعمت‏ها را به تو مى‏بخشد، در حالى كه تو گناه مى‏كنى، از مجازات او بترس! كه اين مقدمه مجازات است».
در كتاب «تلخيص الاقوال» از امام حسن عسكرى عليه السلام چنين نقل شده:
«قنبر» غلام امير مؤمنان عليه السلام را پيش «حَجّاج» بردند.
حَجّاج پرسيد: تو چه كار براى على ابن ابيطالب عليه السلام مى‏كردى؟
گفت: وسائل وضوى او را فراهم مى‏ساختم!
پرسيد: هنگامى كه از وضو فارغ مى‏شد چه مى‏گفت؟
گفت: اين آيه را مى‏خواند: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ» و تا آخر آيه را تلاوت كرد.
حَجّاج گفت: گمان مى‏كنم اين آيه را بر ما تطبيق مى‏كرد.
قنبر با شجاعت گفت: آرى! (392745)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۵:۵۸:۰۸
این‌ها عوامل طبیعی را رد نمی‌کند. ممکن است در اروپا و آمریکا که می‌گویید زلزله و خشکسالی نیست (که البته بلایایی مثل سیل و توفان هست) به علت نبود عوامل طبیعی باشد و عوامل غیبی نتوانند نبود آن‌ها را خنثی کنند. یعنی وقتی ترکیبی از عوامل مختلف داریم، مجموع آن‌هاست که منجر به نتیجه می‌شود نه فقط بخشی از آن‌ها.

مثلاً وقتی پزشکان می‌گویند زندگی شهری مدرن باعث افزایش سرطان، بیماری‌های قلب و عروق و دیابت می‌شود، آن وقت یک نفر بیاید بگوید پس چرا در کشورهای پیشرفته مشکل سرطان از ما کمتر است به او چه می‌گوییم؟ (392764)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۱:۰۸:۰۳
پس با این حساب ،بارشهای فراوان رحمت الهی در کشورهای غربی ولاییک نشان دهنده پایبندی آنان به اصول مورد نظر نویسنده است. (392599)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۶:۰۰:۱۱
هیچ کس نگفته عوامل طبیعی اثر ندارند. کشورهای ذکر شده همگی در مناطق معتدل کره‌ی زمین زندگی می‌کنند. عوامل باران آمدن منحصر به عوامل غیبی نیست. (392765)
 
دانشجو .
۱۳۸۹-۱۰-۲۸ ۱۷:۰۵:۴۴
ای کاش ما مطالبی را که در دوران راهنمایی و دبیرستان می آموزیم انقدر زود فراموش نکنیم.
دقیق یادم نیست اما فکر میکنم در دین و زندگی دبیرستان به سنت های الهی اشاره کرده که یکی از آن ها استدراج است.
در پاسخ به دوستانی که با اشاره به بارندگی در کشورهای اروپایی میخواهند این احادیث را زیر سوال ببرند باید بگویم که در مورد استدراج سرچی در اینترنت داشته باشند. (393159)
 
حامد
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۱:۱۰:۵۸
ژاپن،بنگلادش،استرالیا،ایران

کشور ژاپن بسیار زلزله خیز است ولی دانش آنها باعث حداقل خسارت میشود.

سیل استرالیا اگر در بنگلادش میامد چندین میلیون را زیر آب میبرد ولی کسی تا بحال کشته نشده است.

آیا مردم بم گناهکار بودند؟

نظرتان راجع به کشورهای اروپایی چیست؟

خداوند به انسانها عقل داده تا به بهترین وجه ازآن استفاده کنند و دنیایی آباد وآخرتی سعادتمند داشته باشند (392601)
 
mohsenR
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۴:۵۳:۰۷
خداوند رحمان و رحیم روزی بندگان خود را تضمین کرده و حکمت خداوند این است که به دشمنان خود مهلت میدهد و پس از اتمام مهلت آنها را عذاب میکند.سرنوشت ستمگران تاریخ که در اوج ثروت و قدرت به خواری افتادند راببین.نمرود و فرعون و هیتلر و صدام و ...

و اینکه خداوند قومی را به حال خود رها میکند بدترین عذاب برای آنهاست. (392725)
 
افشین
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۱:۱۱:۲۸
با سلام

تمام موارد بالا درست، اما نباید از یک مسئله چشم پوشی کرد، و آن غیر طبیعی بودن جریان های جوی و زمینی هست.
چطور ممکن است در ترکیه یا عراق باران ببارد ولی این باران در ادامه راه به ایران نرسد؟ در حالی که طبق الگوهای هواشناسی باید از آسمان ایران بگذرند!!!
آیا آمار تعداد زلزله‏های همین امسال در ایران غیر عادی نیست؟
آیا مرگ دسته جمعی دولفین ها در خلیج فارس در سال گذشته که پوستشان سوخته بود، یادتان هست؟
آیاحدود 20 روز پیش، مرگ دسته جمعی پرندگان در آمریکا که پوستشان سوخته بود، عادی بود؟نکته این که دولت آمریکا این خبر را سانسور کرد و نگذاشت تا علت یابی شود.

تمام این سرنخ ها به یک نقطه ختم می شود و آن سلاح جدید آمریکا به نام هارپ هست که می تواند تغییرات جوی مثل خشکسالی و سیل ایجاد کند و یا تغییراتی در لایه های زمین به وجود آورد و باعث زلزله شود.
همچنین سوختن پوست حیوانات در معرض این سلاح از نشانه های به کارگیری یا آزمایش آن است. (392602)
 
Ali
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۱:۱۳:۴۶
تو کشورای اروپایی و آمریکایی که اینقدر بارون و برف میاد دلیلش چیه؟
از صداقت مسئولاشونه؟
از دیندار بودنو دعا کردن زیادشونه؟
این که اینقدر تو رفاهن دلیلش چیه؟
ما نفهمیدیم اونا باید مثل ما بشن یا ما مثل اونا که وضعیت دنیا بهتر بشه! (392604)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۲:۱۵:۰۷
این حرفها کدام است.اگر کمی اطلاعات نجوم داشته باشید از این حرفها نمی زنید.الان که در اروپا و امریکا باران خوب می بارد یعنی انها انسانهای صالح الهی هستند؟ (392630)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۳:۴۹:۴۸
تو قران داریم اگه آدمها اونقدر بد بشن خدا هم بهشون حال میده و هی نعمت بیشتر تا بیشتر تو گناه شون غرق بشن . پس اونایی که وضعشون خوبه لزوما ادم خوبی نیستند (392691)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۵:۱۴:۳۸
دوست عزيز خوب بودن ربطي به انسان صالح و دين وديانت نداره از فطرت آدمي نشات مي گيره فقط كافيه آدما باهم خوب باشند و بد هم ديگر نخواهند به يكديگر رحم داشته باشند آن موقع است كه بارون و برف بيداد مي كنه (392738)
 
محمد
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۶:۰۱:۲۶
«این حرف نافی تغییرات جوی طبیعی و مسائل مربوط به تحولات زیست محیطی نیست» (392767)
 
ناصر
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۲:۱۹:۰۵
آيا اين حديث را شنيده ايد مردم بر دين وروش امرائشان هستند پس نتيجه مي گيريم اگر ايرادي هم تو كار مامردم هست برگشت آن به خواص بالادست ماست كه ما تربيت شده اين مسئولين هستيم ولي به بااينحال به نظر من اگر مامردم باهم خوب باشيم رحمت خدا هم بهمون بيشتر نازل ميشه (392633)
 
مبعث آزاد
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۳:۰۰:۴۳
مسايل طبيعي را به مسايل معنوي ربط ندهيم . چون بجاي راه حل مادي، مجبور مي شويم راه حل معنوي پيدا كنيم و بعدا اگر مسئله حل نشد مجبور مي شويم به معنوياتمان شك كنيم. اينكه انسانها را به خوبي و اخلاق هدايت كنيم و از بدي ها دور كنيم خوب است اما نيازي نيست كه به خشكسالي و زلزله استناد كنيم.اساسا بجاي تحليل معنوي و ارزشي يك موضوع مادي بهتر است به شكلي منطقي با آن مواجه شويم.
در روايت است كه روزي كه جناب ابراهيم فرزند كوچك پيامبر اسلام از دنيا رفت خورشيد گرفتگي ( يا ماه گرفتگي) رخ داد و برخي از افراد مي خواستند كه اين واقعه طبيعي را به مرگ فرزند رسول خدا ربط بدهند. اما ايشان شديدا مخالفت كردند. (392662)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۳:۳۰:۵۰
عکس هوای آلوده تهران رو کشیدیدیک پیشنهاد دارم برای کاهش جمعیت تهران یک شهر بزرگ و با امکانات مناسب در حدود 100 کیلومتری شمال تهران بسازید و با تصفیه آب دریای خزر آب مورد نیاز مردم برای شستشو را تامین کنید در ضمن ازسواحل رود ارس در مرز ترکیه تا نزدیکی مشهد در حوضه دریای خزراست و با احداث سد بر روی رودهای این منطقه می توان آب مورد نیاز پایین دست را تامین کرد (392681)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۲۳:۳۷:۱۶
پیشنهاد از نوع دولتی می دهید عزیز من
بعد چطور است همه کشاورزی و کار وزندگی خود را ول کنند و فقط به شهر ساخته شده ی شما اب برسانند؟ بقیه ی مردم ایران ادم نیستند؟ 
بعد هم که کشاورز و دامدارمان اب کم اورد، اول در منابر ادعا می کنیم که همه ی اینها بخاطر گناه مردم است و بعد از ان هم هزار حدیث موثق و غیر موثق را به هم می بافیم که بله... اگر دعا کنیم باران وبرف می اید.
خوب الان هم همين وضع را داريم كه مسئوليت را به دعا و امور معنوى ارجاع مى دهيم
همه جای دنیا هم سیل هست هم خشکسالی و هم زلزله ولی این عقل ادمی و مسئولیت پذیری مسئولان است که اثار این بلایا را کم وزیاد می کند. زلزله ی سالل گذشته در نیوزلند حدودا دو برابر قدرت زلزله ی هائیتی بود. در هائیتی ۲۵۰۰۰۰ نفر مردند ولی در نیوزلند هیچ کس! ۳ روز بعد هم همه ادارات و فروشگاه ها باز بودند و مردم سر کار وزندگی خودشان ولی هائیتی هر روز یک مشکل جدید دارند. حالا هم مردم از اب الوده مريض هستند.
اى كاش الف به جاى نوشتن اين مقالات كه كمك به در رفتن مسئولان از زير بار مسئوليتشان است به نحوه ى مديريت كشور مى رسيد.
متاسفانه دولت عامدا فاصله ی بین خرافات و مذهب را انچنان کم کرده که هر کس اعتراضی به او داشت بلافاصله به امور معنوی مرتبط می کنند و عملا با دین مردم بازی می کنند. سقوط هواپیما هم حتما به خاطر نماز نخواندن مسافران بوده؟  (392869)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۸ ۱۳:۰۲:۰۵
لازم نیست از حق ابه دیگران کم شود حزه آبریز دریای خزر وسیع و پرباران است در ثانی اگر شما دقت می کردی من گفته ام آب دریای خزر تصفیه شوددرضمن با احداث سد هم می توان از هدر رفت آب جلوگیری کرد (393047)
 
محمد الله اکبری
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۳:۵۵:۴۰
سلام بر خوانندگان و نظر دهندگان
در دستگاه خداوند اعمال انسان ها به چند دسته تقسیم می شود. پاداش و مجازات برخی از اعمال در همین دنیا و خیلی زود داده می شود. پاداش و مجازات برخی اعمال در همین دنیا و با تاخیر و پاداش و مجازات برخی در همین دنیا و به تدریج داده می شود. پاداش و مجازات برخی هم در دنیا و هم در آخرت داده می شود و پاداش و مجازات برخی هم فقط در آخرت داده می شود.
مجازات برخی از اعمال تنبیهی و هشدار دهنده است شاید انسانها از خواب غفلت بیدار شده دست از اعمال ناشایست بردارند. اگر چند بار هشدار داده شدند و بیدار نشدند عذاب می شوند و اگر باز هم دست بر نداشتند یا با عذاب نابود می شوند و یا به حال خود رها شده به قیامت واگذار می شوند. آیات قراآن و احادیث این دسته بندی ها را بیان کرده اند. مثلا در باره وضع خوب کافران آمده است: و نمهلهم لکی یزدادوا اثما. مهلتشان دادیم تا بیشتر گناه کنند این دسته همان هایی هستند که به حال خود رها شده اند.
خداوند عمل هیچ کسی را بدون مجازات و بدون پاداش نمی گذارد. ممکن است همه پاداش اعمال خوب کافران را در همین دنیا بدهد و آن پاداش وضع خوب مادی آنان یا بارندگی زیاد باشد. البته با این حال منکر منطقه جغرافیایی و دگرگونی وضع آب و هوا نیستیم.
در خصوص هدایت شدگان و مسلمانان هم تا حدود زیادی همی دسته بندی ها صادق است.
بر از اعمال سبب خشکسالی، برخی سبب مرگ و میر فراوان انسانی و برخی سبب مستجاب نشدن دعا و برخی سبب کوتاهی عمر و ... می شود. کارهای خوب نیز همین طور است. برخی سبب طول عمر و برخی سبب زیادی روزی و برخی سبب سلامتی یا شفای از بیماری و برخی سبب فراوانی جمعیت و بعضی سبب باراندگی زیاد می شود.
همه این ها در احادیث اهل بیت آمده است. مثلا امام رضا فرموده است: صله رحم ( دیدار و دستگیری از خویشاوندان) سبب طول عمر و قطع رحم ( دیدار و دستگیری نکردن از خویشاوندان) سبب کوتاهی عمر می شود. چه بسا گروهی مومن و راستگو که قطع رحم کرده اند روزی شان کم و عمرشان کوتا و شمار جمعیت شان کم شود و چه بسا گروهی فاسق و فاجر و گناهکار که صله رحم کرده اند روزی شان زیاد و عمرشان دراز و عددشان فراوان شود.
و موارد بسیاری دیگر که می تواند پاسخ برخی از سوالات خوانندگان باشد. (392695)
 
سخن تازه
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۴:۰۸:۵۷
سلام

با این تفاسیر باید منتظر بدتر از این هم باشیم.

والسلام (392702)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۵:۲۳:۲۰
چرا منکر میشید گفتند دعا کنید برف بیاد دیدید چقدر برف اومد؟خوب دعا کردند برف اومد.بگذریم
خوب البته این روایات عناصری را که بر شمرده اند به عنوان جزء العله گفته اند نه به عنوان علت تامّه.این روایات نگفته اند بر کافران باران نازل میکنیم ولی بر مسلمانی که زکات ندهد خشک سالی نازل میکنیم زیرا وسعت رحمته کل شیء اقتضاء دارد رحمتش بر همه نازل و عذابش بر اهل عذاب نه بر همه نازل شود.اروپا که این ابرها راهمیشه خدا دارند.ولی همونجا هم تا خدا اراده نکنه بارشی نمیباره.ینزل الغیث،نَشَرَ اَلرِّيَاحَ بِرَحْمَتِهِ ، (392747)
 
Aghil barzin
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۷:۱۲:۲۶
با سلام خدمت مسولین سایت
اگه امکانش بود هر روز یه حدیث در سر تیتر سایت میزدید عالی میشد. (392788)
 
سعید_
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۱۷:۴۰:۴۰
در اینکه نباریدن باران در پاییز و بهار و وجود گرد و غبار در تابستان عذاب الهی هست هیچ شکی نیست
ولی دردناکترین چیزی که مردم از آن زجر میکشند فرار مسئول جامعه اسلامی از عدالت و دردناکتر پرونده های فساد مالی رو نشده مسئولین است که بعنوان سلاح برای گروکشی از یکدیگر استفاده میشود
پرونده هایی که بخاطر بر ملا نشدن فساد یکدیگر شاید هیچ گاه بر ملا نشود و ریشه دارتر و عمیق تر شود
این مردم خاموش می بینند و عذاب میکشند و بخاطر مصالح دینی و ملی تحمل میکنند (392796)
 
sasan
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۲۰:۳۳:۰۷
حضرت رسول اکرم فرموده اند تمام بدیها وشرهای عاتم در صندوقیست وکلید درب این صندوق دروغ است.وقتی مسیولی دربرابر ده ها ملیون نفر براحتی دروغ میگوید ونگهبانان مذهب باسکوت خود با ان دروغگو همراهی میکنندهمین مقدار جزیی نزولات اسمانی هم جای شکر دارد. (392835)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۷ ۲۱:۵۹:۲۵
متاسفانه این مسائل بیشتر برای فریب عامه مردم بکار میرود هروقت که باران رحمت الهی نسیب مردم میشود آنرا به وجود پرخیر وبرکت صاحب منصبان مرتبط میکنند وهروقت که بلایای طبیعی گریبان مردم را میگیرد آنرا نتیجه فساد وبی دینی مردم میدانند این یعنی فریبکاری با توسل به احکام واحادیث ناب اسلامی (392849)
 
فرزاد سلیمی
۱۳۸۹-۱۰-۲۸ ۰۱:۰۷:۳۴
در عصر علی ع ، آقای ابوموسی اشعری از دید عامه مردم ،آدمی خوب و مومن و بهشتی بود ولی آیا در واقع اینچنین است ؟! لذا مهمترین عنصر شناخت یک فردمومن واقعی، عدم سکوت او در برابر زورگویی و بیعدالتی است و بس !! ( آنهایی که مانده اند باید زینبی باشند ) (392896)
 
مهرداد
۱۳۸۹-۱۰-۲۸ ۰۶:۰۲:۵۸
به نام خدای خیلی بزرگ
یک سئوال : یا قرآن را قبول دارید ؟ یا نه؟ اگر قبول ندارید بحثی نیست . ولی اگر قبول دارید خدای خیلی بزرگ در قرآن میفرماید: اگر شما انسانهای خوبی باشید از زیر پاهای شما و از بالای سر شما رزق و روزی را فوران میدهم . و در جای دیگر می فرماید: بارانهای پی در پی برای تان میفرستم ( یعنی لحظه به لحظه مواظب شما هستم که بارانی برای مزارع و یا خوردن نیاز باشد میفرستم) .
و در جزء -13 - سوره -13 - آیه 13 رعد می فرماید: من این رعد را دقیقا در جائی که می خواهم ّمی زنم ( یعنی این تصادفی نیست که بر روی کسی فرود بیاید دقیقا با هدف می زند.) .
بله بدون تعارف با عرض پوزش به عملکرد مردم و مسئو لین مربوط است و هیچ شک هم نکنید. (392916)
 
سايه
۱۳۸۹-۱۰-۲۸ ۰۸:۲۴:۱۲
از مجازات خدا بترسيد و به رحمتش اميدوار.
امام على عليه السلام فرمودند:
«اى فرزند آدم! هنگامى كه مي بينى خداوند پى در پى نعمت‏ها را به تو مى‏بخشد، در حالى كه تو گناه مى‏كنى، از مجازات او بترس! كه اين مقدمه مجازات است». (392929)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۸ ۰۸:۴۳:۰۳
با سلام
چرا شرایط آب و هوایی شبه جزیره عربستان بعد از اسلام تغییر نکرد؟ (392933)
 
۱۳۸۹-۱۰-۲۸ ۱۳:۰۶:۰۵
البته سوال شما را باید علما جواب بدهند اما اشکال کار ما این است که دنیا و آخرت را باهم نمی بینیم چه بسا خوشی بیش از حد در این دنیا غفلت از آخرت را درپی داشته باشد (393050)
 
تيجي
۱۳۸۹-۱۰-۲۸ ۰۹:۰۹:۱۷
سلام خدارا شكر كه اين چندروز برف و باران اومد اما گناه بندگان همچنان ادامه داره البته مسئولين هم جز بندگان هستند. راستي اين احاديث به مسئولين نشان بدهيد ببينيد آمار جهاني، هدفمندي يارانه ها، مبارزه با اسكبار و از اين مسايل را ربطي به اين احاديث مي دهند يا نه؟ (392948)
 
دانشجو
۱۳۸۹-۱۰-۲۸ ۲۲:۱۵:۴۸
الان یعنی تو اروپا یه سر برف و بارونه یا تو استرالیا دیگه از بس بارون اومده سیل میاد، گناه و اینا وجود نداره؟! (393279)
 
اکبر
۱۳۸۹-۱۰-۲۸ ۲۳:۵۹:۴۷
به نظر من خدا به کسانی که ادعای دین می کنند بیشتر سخت میگیرد تا به انهایی که نه ادعایی در این مورد دارند و نه امید بازگشتی برایشان هست. در مورد کشورهای اروپایی هم این مورد میتواند درست باشد. علاوه بر این باید حساب مردم اروپا را از دولت مردانشان جدا کرد اینطور که من شنیدم مردم اروپا خودشون خیلی هوای همدیگر رو دارن. و هر کسی برای منافع خودش کلاه دیگری رو بر نمیداره. تو احادیث هم هست که تا زمانی که مردم خودشون هوای همدیگه رو دارن خدا هم هواشون رو داره حتی اگه به خدا هم ایمان نداشته باشن ولی وای به حالی که مردم به خاطر مال دنیا خودشان زیراب همدیگه رو بزنن. البته مسئولین هم جزء همین مردمن دیگه جدا که نیستن (393305)
 
حسین
۱۳۸۹-۱۰-۳۰ ۰۹:۳۱:۵۵
من تا به حال حتی یک کتاب از دکتر علی شریعتی نخوانده ام اما جملاتی زیبا از ایشان شنیده ام که امیدوارم این جمله را به نمایش بگذارید شاید جوابی باشد به همه نکاتی که دوستان گفتند.
(( هی با خودم فکر میکنم که ما در این سر دنیا عرق می ریزیم و وضعمان اینست و آنها در آن سر دنیا عرق می خورند و وضعشان آنست نمی دانم مشکل در نوع عرق است با در نوع ریختن و خوردن))
البته به طور قطع تمام سخنان ائمه صحیح و عین صداقت است چون الان که دوستان سایر کشورها را با ایران مقایسه می کنند شما می توانید بروید و ببینید وقتی در زندگی شخصی مردم اروپایی وارد می شوید آنها با تمام بی دینی احکام اسلام را خیلی خیلی بیشتر از ما رعایت می کنند دروغ نمیگویند ، مالیات واقعی پرداخت می کنند ، به قانون به معنای واقعی احترام می گذارند ، به حقوق یکدیگر احترام می گذارند . هر کسی کار و وظیفه خود را بصورت صحیح انجام می دهد ، هر دینی را که انتخاب کرده اند واقعا دینداری می کنند و به دستورات آن عمل می کنندو هزاران مورد دیگر
خلاصه کلام آنها از ما مسلمان تر و بیشتر تابع خدواند هستند. همه می دانیم خداوند در جای حق نشسته پس حق همین است آنها با توجه به اعمالشان در این رفاه و آسایش و امنیت باشند. و ما با اعمالمان و ادعاهای دروغمان در این وضعیت باشیم.
خداوند آخر و عاقبت همه را ختم به خیر کند. (393686)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.