نظر منتشر شده
۲۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 359904
واردات مخرب قانونی
امیر محمد فاطمی، 18 خرداد 95
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
۱- قاچاق کالا از کلیدواژه های پرتکراری است که هراز گاه برای توصیف دلایل شکل گیری آشفتگی اقتصادی تا افزایش نرخ رکود ، کاهش نرخ اشتغال و غیره بکارگیری می شود.

۲- نزدیک به چهار دهه از اجرای انواع مختلف طرحهای مقابله با قاچاق کالا در قالب فعالیت سازمانها و مراکز مختلف تعریف شده است که آخرین نمونه باید به تشکیل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با عضویت نمایندگان تام الاختیار نزدیک به ۱۷ دستگاه اشاره کرد ستادی که علی رغم حیات پانزده ساله هیچ دستاورد قابل ارائه ای در حوزه محدودسازی حجم عظیم کالای خارجی ورودی به بازار مصرف قاچاق کالا نداشته است چنانکه مقام معظم رهبری از ارسال پیام به آخرین نشست سالنه ستاد اتمناع فرمودند و در دیدار امروز نمایندگان منتخب مجلس دهم نیز بر اهمیت موضوع مذکور تأکید کردند.

۳- ضروری است مردم و مسئولین در این سوال تأمل فرمایند که کالای قاچاق چیست؟ و از چه مجاری حجم اصلی بازار مصرف کشور را در اختیار گرفته است؟ چرا مبارزه و محدودسازی چیزی که به قاچاق کالا معرفی می شود چنین بی اثر و ناکارآمد نشان می دهیم؟ اگر طرح صورت مسئله به درستی انجام نشده باشد اصولا امکان نتیجه گیری مناسب و قابل قبول وجود خواهد داشت؟

۴- براساس قوانین جاری کشور بخشی از مردم به دلایلی که قانونگذار منظور داشته می توانند بدون طی مراحل تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق دولتی نسبت به واردات فهرستی از کالاهای خارجی اقدام کنند. مانند کالای ملوانی و ته لنجی که قانونگذار برای زمانی مشخص و کارشناسی شده و به منظور حمایت از دو قشر مذکور منظور کرده است لذا صاحبان و شاغلین شناورهای حامل کالای وارداتی می توانند مقداری تحت عنوان همراه مسافر از بار وارداتی را بدون طی مراحل قانونی به کشور وارد نماید چنانکه ملوانان نیز از چنین حقوقی برخودار شده اند.
قانون مذکور به مرور بعنوان حقی غیر قابل خدشه برای شاغلین کشتی هاب باری و ملوانان منظور و زمینه واردات حجم عظیمی از کالا به کشور شده است تا جایی که امروزه صد تن بار موجود در لنج تحت عنوان ته لنجی تعریف و به راحتی و بدون نیاز به طی مراحل گمرکی در بنادر تخلیه می شوند بنابر آمار رسمی صرفا یکی از بنادر فرعی جنوب روزانه میزبان پهلو گیری و تخلیه بار بالغ بر ۲۷۰ شناور با تناژ باری از ۵ الی ۱۰۰ می باشد بطوریکه اگر متوسط بار شناورها را حدود ۲۰ تن فرض کنیم بندر مذکور روزانه بالغ بر پنج هزار تن تخلیه بار خواهد داشت حجم عظیمی از بار وارداتی خارج از سیکل قانونی که برای ۲۰۰ روز کاری(سال) بالغ بر یک میلیون تن بار خواهد بود. محاسبه بار وارده با توجه به آمار بنادر غیر اصلی چهار استان جنوبی حاکی از شکل گیری آمار و ارقام تکان دهندی خواهد بود.

۵- ایجاد مناطق متعدد آزاد ، ویژه و غیره اقتصادی و تجاری از جمله ظرفیتهایی است که به پذیرش و انتقال کالا خارج از مجاری گمرکی اقدام می کنند حجم کالای وارده از مناطق مذکور با توجه به کالای وارده به این مناطق و مسافرینی که سالانه وارد و خارج می شوند قطعا کار دشواری نیست.

براساس آمار اعلامی کالای وارده به قشم برای ده ماه سال ۹۴ بالغ بر شش هزار میلیارد تومان بوده است که طبیعتا بعنوان کالای همراه مسافر یا انتقالی به بارهای سرزمینی وارد بنادر کشور می شوند حجم کالای وارده از طریق مجموعه مناطق آزاد ، ویژه ، اقتصادی و غیره حداقل برای ده منطقه غیر همسان بالغ بر سی هزار میلیارد تومان خواهد بود.

۶- رییس دولت نهم در حین یکی از سفرهای استانی دستور ایجاد معابر تجاری را صادر کردند براساس دستور مذکور حدود ۵۷ معبر مرزی ایجاد و ساکنین مرزی تحت عنوان مزدوری  مجاز شناخته شدند روزانه در قالب هزار نفر از معبر گذشته و کالایی را همراه بیاورند یعنی روزانه حدود ۵۷ هزار نفر می توانند از طریق معابر مرزی عبور و نسبت به واردات ۵۷ هزار بسته کلایی وارد نمایند.
کالای وارده تماما متعلق به تجار بزرگ و پس از تجمیع به مقصد شهرهای بزرگ بارگیری برای تحویل به بازار مصرف به داخل منتقل می گردند. اگر قیمت هر بسته وارده پنج میلیون تومان تنظیم شده باشد روزانه بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان کالای وارداتی خواهد بود که برای هرسال(۲۰۰ روز) بالغ بر شش هزار میلیارد تومان کالای وارداتی می باشد.

۷- دستگاههای ذی ربط بدون توجه به واقعیت ماهوی حجم عظیم کالای وارده به بازار مصرف در تلاش بوده است تا تحت عنوان کلی مبارزه با کالای قاچاق به محدودسازی و کنترل موضوع مذکور اقدام و زمینه ساز افزایش تولید و مصرف کالای تولید ملی را فراهم نماید لذا براساس آمار رسمی منتشر شده توسط دستگاههای ذی ربط پیگیری های همه جانبه مبارزه با قاچاق کالا هرگز موفق نشدند حتی از سقف ۵% حجم اعلامی(غیر علمی) حجم قاچاق فراتر روند ضمن اینکه براساس اعلام رسمی مقامات ذی ربط دریافت جریمه قاچاق کالا هرگز فراتر از ۳% نبوده و واریزی به حساب خزانه همواره کمتر از این میزان می باشد.

۸- حاکمیت برای ساماندهی بازار کالای کشور باید از رویکرد مبارزه با قاچاق خارج و به رویکرد سیاستهای اجرایی معطوف به افزایش تولید ملی اقدام کند محوریت تولید به نوبه خود زمینه ساز تغییر قوانین و فرعیت رویکرد مبارزه ای می شود که هرگز قادر نبود از سقف تهاجم پذیری بیش از ۳% را نداشته است.

۹- واقعیت این است که کشور هرگز با قاچاق کالای وارداتی به معنای عام روبرو نبوده است که بتواند با تکیه بر رویکرد مبارزه به کنترل و محدودسازی دست یابد بلکه موضوع اصلی حجم عظیم واردات کالایی است که برای حضور در بازار مصرف کشورمان نیازی به عبور از مراحل قانونی معمول ندارد لذا برای محدودسازی حجم عظیم کالای خارجی موجود در بازار مصرف و حمایت از تولید ملی ناچار از محدود سازی شقوق مختلف و متنوع و البته بسیار بسیار گسترده واردات قانونی خارج از مراحل حقوق گمرکی می باشیم.
 
کلمات کلیدی : واردات بی رویه+واردات
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۱:۴۰:۰۶
دیروز آقای پور محمدی وزیر دادگستری اعلام کرد حجم قاچاق کالا طی دو سال گشذته از 25 به 15 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است. یعنی چی می شه کسی سخنان پور محمدی رو تفسیر کنه (3745321) (alef-13)
 
امیر محمد فاطمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۴:۲۱:۰۷
آقا رضای عزیز
1- فرمایش وزیر دادگستری طبعا باید توسط خودشان مورد توضیح قرار گیرد.
2- حتما منظور دیگری مورد نظرشان بوده که بشکل ناقص انعکاس مطبوعاتی یافته است.
3- علی القاعده ایشان با توجه به مسئولیتهای عالی قبلی و فعلی به خوبی می دانند که هیچ شیوه علمی و قابل اعتمادی سراق نداریم که توسط دستگاههای مسئولی مانند ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا برای تخمین سهم کالای قاچاق از کالای خارجی وارداتی قانونی (مجرای گمرکات و مجاری متعدد غیر گمرکی) بکارگیری شده باشد.
4- ستاد مبارزه با قاچاق کالا بنابر اظهارات مسئولین ادوار مختلف با استفاده از مطالعه میدانی ویترین نسبت به بررسی سهم کالای قاچاق در بازار مصرف اقدام کرده اند که بنابر باور خودشان هرگز قادر به توضیح و حتی توصیف شرایط کم و کیف کالای عرضه شده نبوده و نیست.
5- برای درک واقعیت حجم کالای قاچاق در بازار هیچ راهی جز اقدام به ثبت کامل کم و کیف کالای ورودی به کشور اعم از مجرای گمرکات یا معابر و غیره وجود ندارد اقدامی که تا کنون عملی نشده و با توجه به آشفتگی مجرای ورودی شاید ممکن و دست یافتنی نیز نباشد. (3745701) (alef-13)
 
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۰۸:۰۴:۴۶
آقای فاطمی بنابراین می پذیرید که آمار اعلامی آقای پور محمدی وزیر دادگستری صرفا ژست تبلیغی است و نمی تواند مبنای عقلی و مطالعاتی داشته باشد؟ (3746702) (alef-13)
 
صادق رستگار کارشناس ارشد اقتصاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۱:۴۹:۰۰
ورود هر کالایی خارج از چاچوب و ضوابط قانونی قاچاق محسوب می شود حال واردات کالای ممنوعه مثل مشروبات یا مجاز مثل تمامی کالاهای مصرفی قابل ورود از طریق مجاری گمرکات کشور باشد بنابراین همانطور که در متن نیز اشاره شده است کالای ورودی از معابر ، مناطق آزاد ، ته لنجی ، بازارجه های مرزی و غیره بدلیل قانونی بودن قاچاق محسوب نمی شوند پس دستگاههای مسئول با کدام ادله حجم قاچاق کالا را به عدد مشخص می کنند مگر کالای ورودی از مجاری قانونی مذکور و مجاری غیر قانونی قابل تمیز و شناسایی هستند؟ اگر کالای ورودی از مجاری مذکور قاچاق نیست پس ستاد مبارزه با قاچاق در این بازار چه می کند؟ (3745351) (alef-13)
 
امیر محمد فاطمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۴:۲۴:۴۰
جناب رستگار به نکته درستی اشاره فرمودید که برای درک چرایی عدم موفقیت عنوانی به نام مبارزه با قاچاق کالا لازم به تأکید مجدد می باشد لذا باید تأکید کرد که حجم عظیمی از کالای ورودی به بازار کشور از مجاری غیر گمرکی اما قانونی و مشروع مانند معابر مرزی و ته لنجی و غیره در اختیار مشتری قرار می گیرد لذا نمی تواند مشمول حکم کالای قاچاق باشد واقعیتی که هر اقدام کنترلی و محدودساز بعنوان مبارزه با قاچاق کالا را با شکست در ابتدای راه روبرو می کند. (3745715) (alef-13)
 
رضازاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۱:۵۲:۱۷
کالاهای قابل ورود از طریق مجاری قانونی مانند معابر مرزی به جای خود محفوظ چرا دستگاههای مسئول توان مقابله با حجم عظیم کالاهای ممنوعه مانند مشروبات الکلی و سیگار را ندارند؟ وقتی توان مقابله با چنین اقلام ممنوعه ای وجود ندارد چگونه قرار است با واردات به اصطلاح پوشاک قاچاق! مقابله کنند؟ (3745358) (alef-13)
 
امیر محمد فاطمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۴:۲۷:۲۰
آقای رضازاده عزیز سوال شما موضوعی است که کسی مایل به پاسخگویی نیست واقعیتی که در خصوص مبارزه با مواد مخدر نیز باید مورد توضیح قرار گیرد توضیحاتی که می تواند به تغییر راهبردهای اجرایی کشور و دستگاههای ذی ربط و مسئول منجر گردد اما علی الظاهر اراده جدی برای پذیرش ضرورت تغییر نگرش و انتخابهای راهبردیهای جایگزین در برخورد با معضلات اجتماعی از این دست وجود ندارد. (3745725) (alef-13)
 
مرادی کارشناس تجارت پوشاک
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۱:۵۵:۰۵
آقای فاطمی با تشر از مطلب ارزشمندی که ارائه فرمودید لطفا بفرمایید برای کنترل و مهار کالای خارجی ورودی به بازار مصرف ایران که زمینه کاهش تولید و اشتغال را فراهم می کنند چیست؟ مهمترین گام برای چنین اقدامی را چه می دانید؟ چرا دولتها تا کنون به چنین واقعیتی واقف نشدند؟ آیا کشورهای دیگر هم از قوانینی مانند ته لنجی و معبر مرزی استفاده می کنند؟ (3745367) (alef-13)
 
امیر محمد فاطمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۴:۳۱:۱۸
جناب مرادی از ابراز لطف شما سپاسگذارم در خصوص معضل حجم عظیم کالای مصرفی ورودی باید قبل از هر اقدام عملیاتی و مبتنی بر رویکر غالب برخورد و مقابله نسبت به درک واقعیت ورودی مبادرت کرد لذا ایجاد سامانه ثبت کالای ورودی از هر مجرای قانونی اعم از گمرکات ، معابر ، ته لنجی و غیره ضروری است تا براساس وااقعیات ملموس نسبت به تصمیم گیری در خصوص ورودی از هر مجرا با توجه به سهم بازار در اختیار اقدام کرد. (3745736) (alef-13)
 
صفاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۱:۵۸:۳۹
آقای فاطمی من هم مثل خیلی از هموطنان از پاساژهای بسیار پر تعداد بانه خرید کرده ام و می دانم که چه حجمی از کالا از مجاری قانونی مذکور وارد کشور می شود سوالم این است که معابر مرزی با چه منطقی و توسط چه کسی ایجاد شده است؟ (3745377) (alef-13)
 
امیر محمد فاطمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۴:۳۶:۴۴
صفاری عزیز همانطور که فرمودید شکل گیری بسیار سریع بالغ بر هشتاد مرکز تجاری و فروش بزرگ در بانه نشان از ناهنجاری و ولنگاری داشت که در معابر ورود کالا قابل مشاهده بود بطوریکه صاحبان قدرت اقتصادی قادر بودند در کوتاه ترین زمان ممکن با کمترین هزینه قابل تصور و بی هیچ پرداختی قانونی نسبت به واردات فاقد کمترین تشریفات ثبت سفارش و ترخیص کالا اقدام کنند. شرایط نامتعادلی که به زمینگری تمامی تجاری منجر گردید که طبق روال معمول و گذشته با گذر از مجاری قانونی و گمرکی یا وزارت بازرگانی و سیستم بانکی و مالیاتی در صدد واردات کالای مورد نیاز بازار بودند. دستور ایجاد معابر مرزی توسط رییس جمهور نهم در حین سخنرانی عمومی در میان مردم کردستان صادر و و در کمترین زمان ممکن با هنمکاری استانداران و نیروی انتظامی و با هدف اعلامی حمایت از مردم محروم نوار مرزی اجرایی گردید. (3745756) (alef-13)
 
توانا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۲:۰۰:۲۷
واقعا جنس خریداری شده از بانه کردستان و بوستانوی بندرعباس یا رسولی زاهدان رو خرید کالای قاچاق می دونند؟ مگه کالای موجود در بازار اسلامی از حکم شرعی حلیت برخودار نیست؟ (3745380) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۳:۳۲:۲۹
بحث حلال و حرام نیست جناب .... موضوع ضرورت ورود کالا یا عدم ضرورت آن است. (3745594) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۲:۰۲:۳۸
مگه کشور حداقل 5 سال تو تحریم بانکی نبود پول کالای ورودی از معابر مرزی چطور به اونور آب منتقل می شه؟ (3745385) (alef-13)
 
جابر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۲:۳۴:۰۷
چرا علی رغم وجود دستگاه عریض و طویلی به نام گمرک امکانی ایجاد می شود که کالا از امکان ورود قانونی خارج از مجاری گمرکات برخودار باشد. (3745469) (alef-13)
 
امیر محمد فاطمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۰۸:۰۲:۳۱
هدف اعلامی و موقت مبنی بر ایجاد معابر مرزی و بنادر ته لنجی یا مناطق آزاد تجاری افزایش راندمان اقتصادی ، رفع کوتاه مدت معضلات ناشی از بیکاری در مناطق محروم و بوده است اما گزینه انتخابی در کوتاه ترین مان ممکن به بزرگترین عامل تحدید واردات قانونی و تعطیلی تولید ملی منجر گردید یعنی طرحی که با هدف کوتاه مدت و فوری افزایش سطح محدودی از رفاه اقتصادی برای بخش کوچکی از هموطنان اجرایی شد امروزه به تحدید تا نابودی رویه قانونی واردات و تولید داخلی کالای مصرفی بازار منجر شده است و مسئولین و دستگاههای ذی ربط نیز از توان و اراده لازم برای بازگشت به شرایط پایدار قانونی برخوردار نیستند لذا ناچار از تحمل استمرار وضعیت مخرب مذکور خواهیم بود. براساس گزارش مالی منتشر شده در سال 89 شاهد بودیم که گردش مالی شهر کوچک اما به شدت تجاری شده بانه طی یک ماه بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان بوده است مقایسه چنین ارقامی با رکود بی سابقه کسب و تجارت در بازارهای بزرگی مانند تهران یا تبریز می تواند بیانگر عمق فاجعه واقع شده باشد. (3746699) (alef-13)
 
کریمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۲:۳۵:۴۴
وقتی بالغ بر سی سال مبارزه با قاچاق کالا موثر نیست چرا امور به مجاری قانونی برگردانده نمی شود (3745474) (alef-13)
 
امیر محمد فاطمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۰۷:۵۵:۵۴
بنده نیز معتقدم مسئولین ذی ربط باید به همین نکته توجه فرمایند که وقتی صورت مسئله اشتباه ترسیم گردد طبیعی است که راه حل یابی و حل مسئله نیز قابل دسترس نخواهد بود مشکل بازار کالای مصرفی ایران قاچاق نیست بلکه حجم بسیار عظیم کالای ورودی از معارب مرزی و بنادر ته لجنی است که از مجرایی قانونی اما فاقد تشریفات قانونی به سمت بازارهای داخلی سرازیر می گردند. (3746686) (alef-13)
 
عضو اتحادیه صنفی لوازم برقی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۲:۴۰:۲۹
بازارهای بزرگ ایجادی و متکی بر معابر مرزی که از پرداخت هر سطح و شکلی از حقوق دولتی معاف و در هیچ جایی ثبت و ضبط نمی شوند مهمترین دلیل شکل گیری ناهنجاری در بازار تولید و مصرف کالای کشور است بطوریکه قدرت مدیریت بازار از بازهای ریشه دار و با تجربه تهران ، مشهد ، تبریز و اصفهان گرفته و به مدیران ورود کالای غیر قابل شناسایی و رهگیری از معابر واگذار شده است. (3745486) (alef-13)
 
امیر محمد فاطمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۰۷:۵۳:۴۴
همانطور که عضو محترم اتحادیه صنفی می فرمایند فقدان ساز و کار تشریفات قانونی ورود کالا به کشور در معابر مرزی و بنادر پذیرای کالای ته لنجی یا مناطق آزاد تجاری به ناکارآمدی و تعطیلی واردات قانونی و تولید ملی شده است باید تأکید گردد که کالای ورودی از معابر مرزی و بنادر گیرنده ته لنجی بدون پرداخت حقوق قانونی و ثبت کم و کیف حجم بسیار عظیمی از کالای ورودی به کشور عملا به ایجاد عدم تعادل شدید و جدی رقابت واردات قانونی و تولید ملی با واردات رانتیل مذکور شده است شرایطی که امکان رقابت حداقلی از وارد کننده کالا از مجاری رسمی مانند گمرک یا تولید کننده ملی که باید با طی پروسه طولانی به تولید دست یابد را ناممکن می نماید شرایطی را که به رکود و گرانی تولید و واردات قانونی از مجاری گمرکات می شناسیم نکته دوم اینکه فقدان سیستم ثبت کم و کیف کالای وارده از طرق معابر مرزی و بنادر ته لنجی عملا هر سطحی از برنامه ریزی برای مدیریت بازار مصرف توسط دستگاههای ذی ربط و اصناف و اتحادیه های رسمی را ناممکن می نماید. (3746684) (alef-13)
 
ناشناس
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۸ ۱۴:۳۱:۴۶
اقای توکلی این مملکت طرفیت فراوان توسعه ای دارد ولی مشکل اینه که شما با دو جریان تصمییم گیر در سطح مملکت روبرو هستید که ۱-رانت خوار ودو جریان وارد کننده جنس بنجل همه مملکت پاساژ وپر ازکالای وارداتی در دوحالت فانونی و فاچاق مناطق ازاد وبازاچه های مرزی و گمرکات نطارت دقیقی در انجا حاکم است؟ (3745739) (alef-13)
 
مصلح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۰۴:۳۹:۱۹
چرا از روش های اقتصادی برای کاهش قاچاق استفاده نمی شود. (3746614) (alef-13)
 
شهاب
Germany
۱۳۹۵-۰۳-۱۹ ۲۰:۲۷:۳۵
برادر بنده به خاطر تریدن یک دستگاه لپتاپ به عنوان کادو برای مصرف شخصی در فرودگاه گرفته میشه و برای ترخیص خریدش حالا باید یک بیش از میلییون تومان اضافی پرداخت کنه.این اسمش مبارزه با قاچاق نیست.سر راه بگیری از مردمه که پس اندازشونو جمع میکنند تا در سفر بتونن با قیمتهای واقعی خرید کنند و از شر بازاریهای بی انصاف و گرانفروش وطنی راحت بشند. ایا میدونید تفاوت قیمت همون مدل لپتاپ در ترکیه با گارانتی اصلی شرکت با بازار داخلی ما بدون گارانتی چقدر هست؟ دوبرابر.بله درست شنیدید دوبرابر تفاوت قیمت خرده فروشی! جنس دو و نیم میلیونی در ایران به من و شما پنج میلیون فروخته میشه. حالا میفهمید چرا تو اوج رکود اقتصاد کشور بازاریها هیچوقت ورشکست نمیشن. (3748173) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.