توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 223607
برنامه‌سازی برای همه سلایق و اقشار
بخش تعاملی الف - سید احمد علوی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۷
یکی از رویکردهای اساسی صداوسیما در ۱۵ سال اخیر، افزایش شبکه‌های تلویزیونی در جهت پوشش سلایق همه مخاطبان در همه سطوح بوده است تا بتواند دامنه نفوذ خود در میان همه مردم ایران را بالا ببرد و با ایجاد شبکه‌های مختلف و ساخت برنامه‌های متناسب با کودکان، نوجوانان، تحصیل‌کردگان، جوانان، ورزش‌دوستان، هنردوستان، علاقمندان به سفر و گردشگری، علاقمندان محیط زیست و محیط زیست جانوری و... هر نوع سلیقه‌ای را پوشش دهد.

در این میان برنامه‌های مذهبی و مناسبتی صداوسیما در طول ۱۵ سال گذشته دارای کمترین تنوع و توجه به مخاطبان مختلف بوده و معمولا تنها برای بخش خاصی از جامعه ساخته و پخش می‌شده است. برنامه‌های مذهبی صداوسیما معمولا توجه ویژه‌ای به کودکان، نوجوانان، زنان و دختران نداشته‌اند و تنها مخاطب عام را هدف قرار می‌داده‌اند. صداوسیما علاوه بر توجه به سطوح مختلف سنی، به تفاوت سطح تحصیلی و علمی بینندگان خود نیز توجه ویژه کند.

با این حال آنچه در ایام فاطمیه از شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران دیده شد، روزنه‌های امیدی به روی مردم گشود تا شاهد برنامه‌هایی متنوع و متناسب با سلیقه‌ها و سطوح سنی و تحصیلی مختلف باشند. پخش برنامه‌هایی مانند «طرحی برای فردا» با سخنرانی استاد حسن رحیم‌پور ازغدی و با موضوع حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در کنار پخش برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان درباره ایام فاطمیه، نشان داد که عزم صداوسیما برای توجه به مخاطبان مختلف و برنامه‌سازی مستقل برای هر کدام از آنها جدی است.

تنوع برنامه‌های مذهبی صداوسیما گرچه همچنان به نقطه آرمانی نرسیده است، اما پخش طیف گوناگونی از برنامه‌ها در ایام فاطمیه که مخاطبان متنوع را پوشش داد و تلاش می‌کرد به موقعیت سنی، تحصیلی و... بینندگان توجه کند، نشان از رویکردی جدید در صداوسیما برای توجه جدی و هدفمند به بالا بردن تاثیر برنامه‌های مذهبی و مناسبتی دارد.

در ایام فاطمیه همانطور که مراسم عزاداری در حسینیه حضرت امام خمینی رحمةالله‌علیه با حضور رهبر انقلاب از تلویزیون پخش شد، برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان نیز اهتمام ویژه‌ای به طرح مباحث مرتبط با حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در برنامه‌های خود داشتند. به‌علاوه شبکه آموزش نیز که عموما مخاطبانی تحصیلکرده‌تر دارد، در برنامه «رادیو هفت» و دیگر برنامه‌های خود نگاهی ویژه به ایام فاطمیه داشت.

همانطور که گفته شد صداوسیما راه درازی در پیش دارد تا بتواند مخاطبان مختلف را به پای برنامه‌های مذهبی و مناسبتی خود بنشاند اما تحرکی که در ایام فاطمیه از شبکه‌های مختلف تلویزیونی دیده شد، نشان می‌دهد حرکتی تازه آغاز شده و بنابراین می‌توان امیدوار بود به موازات افزایش شبکه‌های مختلف تلویزیونی و تنوع در برنامه‌های تولید و پخش شده، از این پس توجه ویژه‌ای به تنوع برنامه‌های مذهبی و مناسبتی و همچنین پوشش همه مخاطبان در سطوح مختلف خواهد شد.
کلمات کلیدی : سید احمد علوی