کد مطلب: 461207
نگاهی به هواپیماهای ATR خریداری شده ایران
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۱
پس از چند ماه مذاکره طولانی سرانجام مقامات ایرانی اعلام کردند کار مذاکره با شرکت هواپیماساز ایتالیایی ATR به پایان رسیده تا امکان آن وجود داشته باشد که در سال جاری نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده از این شرکت نیز به ایران تحویل شود.
به گزارش ایسنا، بهمنماه سال ۱۳۹۴ و همزمان با سفر رییس جمهوری به فرانسه، ایرانایر دو توافق جداگانه برای خرید هواپیماهای جدید مسافرتی را امضا کرد تا در کنار خرید حدود ۱۰۰ فروند هواپیما از ایرباس شرکت هواپیمایی ATR را نیز برای ورود به بازار ایران محک بزند. با وجود آنکه به نظر میرسد قرارداد با ایرباس از تمام منظرهای اقتصادی و فنی پیچیدهتر باشد، اما در نهایت قرارداد با این شرکت فرانسوی نهایی و اجرایی شد تا همچنان هواپیماهای ATR با ابهامهایی مواجه باشند.
در شرایطی که این امید وجود دارد که مذاکرات با این شرکت در زمستان سال گذشته به پایان برسد و حتی در نوروز ۱۳۹۶ امکان آن به وجود بیاید که چند فروند از هواپیماهای ATR به ناوگان ایران اضافه شوند اما برخی جزییات فنی مانع از نهایی شدن آن در سال ۱۳۹۵ شد.
طبق جزییاتی که از سوی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ارائه شده اصلیترین عامل در طولانی شدن مذاکرات با این شرکت ایتالیایی بحث بر سر موتورهای کانادایی به کار رفته در این هواپیماها بوده است که ایران ضمانت قطعی مورد نیاز برای آن را نیاز داشته و این شرکت ایتالیایی نیز آن را پیگیری کرده است.
فخریه کاشان چند هفته قبل و در حاشیه مراسم ورود دومین ایرباس به ناوگان ایران رسما اعلام کرد: ATR قولهای مساعدی در این زمینه به ایران ارائه کرده و میتوان انتظار داشت در آیندهای نه چندان دور توافق به یک قرارداد قطعی تبدیل شود، موضوعی که دیروز دوشنبه به مرحله نهایی رسید.
وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده خرید ۲۰ فروند هواپیمای ATR ۷۲- ۶۰۰ نهایی شده و میتوان انتظار داشت در آینده نچندان دور شرایط برای ورود این هواپیماها به آسمان کشور فراهم شود.
اهمیت اصلی نهایی شدن این قراردادها به نوع این هواپیمایی ایتالیایی مربوط میشود. ایران بارها اعلام کرده نیاز به آن دارد که برای فرودگاههای کوچک خود هواپیماهای کوچک پیدا کند و در این مسیر هواپیماهای ATR یکی از بهترین گزینهها محسوب میشود.
خانواده این هواپیماها که از سال ۱۹۸۹ طراحیاش آغاز شد و وارد مراحل بعدی فنی شد، در طول سالهای گذشته یکی از پرطرفدارترین هواپیماهای کوچک فعال در بازارهای جهانی بوده است. مدل خریداری شده از سوی ایران نیز در سال ۲۰۰۹ میلادی نخستین پرواز خود را انجام داده و توانسته در جمع این خانواده با عنوان گزینهای مطلوب شناخته شود.
هواپیمای خریداری شده از سوی ایران دو موتوره بوده و مناسب پروازهای منطقهای است. از اینرو بسیاری از آنها میتوانند فرودگاههای کوچک کشور و در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گیرند. مصرف سوخت نسبتا پایین و هزینه کم نشست و برخاست آنها در قیاس با هواپیماهای غول پیکر یکی از اصلیترین مزیتهای این هواپیمای ایتالیایی بهشمار میرود.
در رابطه با تعداد مسافران این هواپیما امکان آن را خواهد داشت که از حدود ۴۸ تا ۷۸ مسافر را در قالب یک پرواز در خود جای دهد. طبق آمارهای ارائه شده تا ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۹۰۰ فروند از این هواپیما در ایرلاینهای مختلف جهان فعال شده و طبق پیشبینیها در سال جاری سفارشهای قابل توجهی جدیدی به این شرکت ایتالیایی – فرانسوی ارائه خواهد شد.
با نهایی شدن قرارداد خرید این ۲۰ فروند هواپیما مجموع هواپیماهای خریداری شده از سوی ایرانایر پس از برجام به ۲۰۰ فروند میرسد که در حال حاضر سه فروند از ایرباسها به ناوگان کشور اضافه شدهاند.
کلمات کلیدی : هواپیماهای ATR، هواپیما
درود بر بر جام و ظریف (4246550) (alef-11)
این همه حرکت در خصوص هواپیما شد ولی در راه اهن و جاده نشد و ما هرسال به اندازه جنگ تلفات می دهیم (4246761) (alef-11)
ساخت جاده و راه آهن سر و صدا ندارد و به درد خبر سازی نمی خورد جاده سازی فقط عشق خدمت می خواهد و عایدی هم برای کننده آن ندارد. (4246927) (alef-13)
کل کشور منابع طبیعی و محیط زیست و زمینهای کشاورزی را از بین بردند و جاده ساختند چی میخواهین دیگه؟ (4247665) (alef-11)
میخواد چشم باز کنی ببینی در ضمن شم اولویت رو باید بزاری برای سیستمی که 40 ساله هیچ ورودی نداشته نه راه آهن یا جاده که دولت ها حداقل برای نمایش هم شده کلی افتتاح کردن (4247826) (alef-11)
اتفاقا در مورد راه آهن هم کلی داره کار میشه و اگه اشتباه نکنم با شرکتهای خارجی قرارداد بستن. (4247058) (alef-3)
تلفات در جاده ها بیشترش مربوط به فرهنگ ضعیف رانندگی در ایران برمیگرده.اگر اقدامی در این خصوص میخواد انجام بشه اول باید سخت گیری در صدور گواهی نامه و قوانین راهنمایی و رانندگی صورت بگیره تا هر آدم بی اعصابی پشت فرمون نشینه (4247082) (alef-3)
توی اون زمینه ها هم کار شده ولی طبیعتا نمیشه یه کار عمرانی رو با خرید هواپیما مقایسه کرد. ساختن یه جاده یا خط راه آهن چندسال طول میکشه ولی خرید ریل و واگن در حال انجام است و بخشیش وارد شده. ثانیا یکی از مشکلات اینه که سفر جاده ای سهم بیش از حد بالایی داره که باید به هوایی منتقل بشه پس در واقع خرید هواپیما روی سفر جاده ای و کاهش نیاز اون موثر است (4247297) (alef-3)
اگر ما بخوایم منصفانه قضاوت کنیم دلیل اصلی تصادفات فرهنگ رانندگی و خواب آلودگی راننده است و ایمنی خودرو ها هم در افزایش تلفات نقش دارد و جاده عامل چندان مهمی نیست (4247554) (alef-11)
مشكل جاده چيه؟...ماشين هامون مفت نمي ارزن و فرهنگ رانندگي هم نداريم...انتظار دارين دولت كنار جاده تور بكشه ماشينا داغون نشن (4247775) (alef-11)
گزارشگر سی ان ان که به ایران سفر کرده گفته همیشه از کیفیت جاده های ایران تعجب میکنه. با توجه به سطح درآمد کشور به نظر جاده های ایران بیش از اندازه خوب هستن. (4247845) (alef-11)
کاش دوستان پروژه ایران 140 رو ا موفقیت پیش میبردند تا شاهد هواپیمای ایرانی بودیم در اسمان ایران (4247288) (alef-3)
آیا قیمت بلیط آن مانند همان هواپیماهای دیگر است یا کمتر با این قابلیتها و مزیتهایی که عنوان شد ضمنا آیا صدای موتور آن بداخل هواپیما مانند هواپیمای c130 وارد میشود اگر مانند آن هست بهتر است نامش را قطار درجه 3 هوایی بنامیم اگر چه این هواپیما ها بلحاظ امنیت پرواز از دیگر هواپیماها امنیتشان بیشتر است (4246629) (alef-11)
بالاخره یک خرید خوب (4246652) (alef-11)
اینها هم از وعده هاست هنوز سه عدد آمده.......... (4246929) (alef-13)
برای پیش ثبت نام ماشین باید 6 ماه صبر کنی هواپیما اسباب بازی نیست بری بخری بگن بیا وردار ببر یکی یکی ساخته میشه، شما چوب لای چرخ دولت نکنین به زودی 100 تا میشه (4247828) (alef-11)