نظر منتشر شده
۱۵۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 243290
ازدواج دور از جوانان، جوانان دور از ازدواج
بخش اجتماعی الف، 6 مهر 93
تاریخ انتشار : يکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۲
کاهش آمار ازدواج و افزایش طلاق در کشور مساله نگران‌کننده‌ای است که کارشناسان بارها نسبت به آن هشدار داده و می‌دهند، برخی از آنها جوانان را به فرار از ازدواج و مسئولیت‌پذیری متهم می‌کنند. اما در مقابل جوانان نیز روی مشکلاتی که مانع ازدواج آنها شد​ه پافشاری کرده و معتقدند در سایه نبود شغل، درآمد، تورم و امنیت شغلی آنها نمی‌توانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند به همین دلیل شروع یک زندگی مشترک ممکن است با مشکلات جدیدی برایشان همراه باشد؛ مشکلاتی که به احتمال زیاد خیلی زود رویاهای شیرین آنها را به کابوس طلاق بدل می‌کند.

به مناسبت هفته ازدواج که از چهارم مهر مصادف با اول ذی‌الحجه و سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) آغاز شده موانع ازدواج جوانان را با کارشناسان این حوزه در میان گذاشته و راه‌حل‌های آنها را بررسی کردیم.

سختگیری‌های غیرمنطقی والدین یکی از مشکلاتی است که گریبان زوج‌های جوان را هنگام ازدواج می‌گیرد، برخی پدر و مادرها به دلیل چشم و همچشمی با دیگر اقوام به وضع مالی خود و فرزندشان توجهی نداشته و با برگزاری مراسم پرهزینه و در نظر گرفتن مهریه‌های سنگین به قول معروف جلوی پای جوانانی که قصد ازدواج دارند، سنگ می‌اندازند.

محسن ایمانی، عضو هیات مدیره دانشگاه تربیت مدرس و کارشناس حوزه ازدواج در این باره به جام‌جم می‌گوید: باید نگرش‌های والدین در برخی موارد تغییر کند، چون سختگیری‌های آنها به یکی از موانع ازدواج جوانان تبدیل شده است. برای نمونه در نظر گرفتن مهریه‌های سنگین و برگزاری مراسم پرهزینه از این موارد است.

البته سختگیری نکردن به این معنا نیست که نباید حداقل‌ها را در نظر گرفت، زیرا چنانچه توقع و تعادلی در بین نباشد زوج‌ها بخوبی قدر یکدیگر را نمی‌دانند.

نکته اینجاست که اغلب جوانان این روزها برای تهیه شغل با مشکل رو‌به‌رو هستند و آن دست از جوانان نیز که شغل دارند درآمدشان آنقدر پایین است که نمی‌توانند از پس هزینه‌های سنگین ازدواج بربیایند.

ازدواج بی‌مایه فطیر است
شروع زندگی مشترک این روزها با حداقل‌ها نیز مشکل است، برای نمونه چنانچه حداقل‌ها را برای شروع یک زندگی مشترک در نظر بگیریم، باید گفت رهن یک آپارتمان کوچک در حاشیه شهری مانند تهران دست‌کم ۳۰ میلیون تومان آب می‌خورد و در خوشبینانه‌ترین حالت وقتی زوج جوان باید بی‌خیال برگزاری مراسم در تالار و سفر ماه عسل شده و حدود ۲۰ میلیون تومان نیز برای خرید جهیزیه، مهمانی مختصر و خرید‌های ضروری دیگر کنار بگذارند. بنابراین باید تاکید کرد ​ ازدواج آسان که این روزها برخی مسئولان و کارشناسان حوزه ازدواج از آن دم می‌زنند نیز آنقدر آسان نیست. به همین دلیل مسئولان باید فکری برای برطرف شدن این مشکلات کنند.

ایمانی اظهار می‌کند: امکانات جوانان برای شروع زندگی کم است، بنابراین والدین در صورتی که توان مالی دارند باید به جوانان کمک کنند، برای نمونه همان طور که در زمان مجردی حواسشان به جوانان است، چنانچه می‌توانند بعد از شروع زندگی مشترک نیز بهتر است به آنها کمک کنند.

وی با تاکید بر این که در این میان مسائل اقتصادی برای جوانان​ مشکل‌سازتر است وقتی ​ بخواهند با طبقه بالاتری از خود ازدواج کنند، می‌افزاید: مشکلات اقتصادی زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که شخص بخواهد با طبقه بالاتر از خانواده‌اش ازدواج کند، برای نمونه اکنون برخی دختران با این که وضع مالی خانواده‌شان مناسب نیست، می‌خواهند با خانواده‌ای که وضع مالی مناسبی دارد ازدواج کنند یا پسرانی از طبقه متوسط قصد دارند با دختری از طبقه مرفه جامعه ازدواج کنند؛ این طرز فکرها سبب شده مشکلات اقتصادی بیشتر خودنمایی کند.

یه روز خوب می‌آد
مانع دیگری که سبب شده ازدواج جوانان با تاخیر انجام شده و سن ازدواج در کشورمان بالا برود، برخی توقع‌های غیرمنطقی خود جوانان است. برای نمونه بعضی از آنها تصور می‌کنند تا خانه و ماشین نداشته باشند نباید تن به ازدواج بدهند، اما نباید فراموش کرد که با شروع زندگی زناشویی زوج‌ها به کمک یکدیگر بهتر می‌توانند به این اهداف برسند.

عضو هیات مدیره دانشگاه تربیت مدرس یادآور می‌شود: جوانان نباید منتظر بمانند وضع مالی‌شان خوب شود بعد ازدواج کنند، زیرا افرادی که چنین تصوری دارند از سن ازدواج عبور می‌کنند، این در حالی است که با شروع زندگی مشترک خداوند نیز به آنها کمک کرده و مشکلاتشان سریع‌تر حل و فصل می‌شود.

وی با اشاره به این که روابط خارج از عرف جوانان نیز یکی از موانع ازدواج است، خاطرنشان می‌کند: چنین روابطی سبب می‌شود جوانان به سمت زندگی مشترک نروند به همین علت باید آموزش‌های لازم به آنها داده شود.

مساله دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، این است که با افزایش آمار طلاق تعدادی از جوانان تجربه زندگی زناشویی را داشته‌اند و به همین علت براحتی با جنس مخالف خود ارتباط برقرار می‌کنند، باید تاکید کرد این رفتار به جوانان مجرد نیز سرایت کرده و سبب بی‌میلی آنها نسبت به ازدواج می‌شود.

به گفته وی، برای تغییر نگرش جوانان مسئولان بایدکارهای فرهنگی انجام دهند، برای نمونه استادان دانشگاه باید در این باره توصیه‌های مناسبی به جوانان ارائه و در کلاس‌های درس نکات زندگی را نیز به جوانان آموزش دهند.

حمایت‌های دولت
این در حالی است که مسئولان نیز می‌توانند با کنترل تورم و ایجاد شغل و امنیت شغلی برای جوانان، موانع ازدواج آنها را برطرف کنند. برای نمونه دولت می‌تواند با قبول بازنشستگی پیش از موعد کارمندان یا برخورد با افرادی که اکنون چند شغل و پست دولتی دارند، زمینه را برای اشتغال تعدادی از جوانان بیکار آماده کند.

ایمانی عنوان می‌کند: مسئولان باید به جوانان مسکن ارزان‌قیمت داده و مقدمات صاحبخانه شدن آنها را فراهم کنند.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این باره به جام‌جم می‌گوید: تمام موانع موجود از سوی دولت قابل حل و فصل نیست، چون اگر دولت همه امکانات را نیز در اختیار داشته باشد، نمی‌تواند مشکل ازدواج نکردن جوانان را برطرف کند، هرچند دولت در ایجاد سبک زندگی نقش دارد که البته اثر غیرمستقیم رفتار دولت‌هاست.

نکته اینجاست که دولت در اعطای کمک‌های اقتصادی به جوانان نیز مشکلات جدی دارد و نتوانسته کارهای لازم را انجام بدهد. برای نمونه وام ازدواج تا مدتی قبل پرداخت نمی‌شد و حالا که دوباره روند پرداخت آن به صورت محدود آغاز شده، مبلغ آن تناسبی با رشد تورم ندارد.

تغییر سبک زندگی
غلامرضا قاسمی کبریا، مدرس دانشگاه نیز در این باره به جام‌جم می‌گوید: اکنون سبک زندگی خانواده‌ها تغییر کرده، توقعات آنها بالا رفته و دیگر تمایلی به برگزاری مراسم ساده ​ جشن ازدواج ندارند. در چنین شرایطی اگر بخواهیم ازدواج آسان را مطرح کنیم، باید طرحی ارائه دهیم که با سبک زندگی حال حاضر خانواده‌ها همخوانی داشته باشد.

مسئولان باید با سرمایه‌گذاری روی برنامه‌های فرهنگی، جوانان و خانواده‌ها را نسبت به عواقب برگزاری مراسم پرهزینه ازدواج آگاه کنند؛ زیرا تعداد زیادی از جوانان به دلیل هزینه‌های غیرمنطقی در سال‌های اول زندگی خود بدهکار شده و روزهای زندگی آنها به جای خوشی و آرامش، تحت تاثیر قسط و بدهکاری‌ها رو به تلخی می‌گذارد.

این در حالی است که وقتی جوانان معنای واقعی زندگی آرام را درک کنند، به این نتیجه می‌رسند که می‌توانند به صورت پله‌ای نیازهای خود را برطرف کنند، به این شکل زوج‌های جوان اصراری برای داشتن خانه و خودرو در شروع زندگی نخواهند داشت.

ایمانی بیان می‌کند: چنین مشکلاتی فرهنگی است، اما نباید فراموش کرد ​ رفع مشکلات فرهنگی و تغییر رفتارهایی اینچنینی به زمان نیاز دارد. برای نمونه در چند سال گذشته خیلی از خانواده‌ها طرفدار برگزاری مراسم پرهزینه شده‌اند و برای تغییر دیدگاه آنها باید کار فرهنگی کرد که به زمان نیاز دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یادآور می‌شود: سبک زندگی به خانواده مربوط است، اکنون فرهنگ فردگرایی در حال شیوع است. برای حل این معضل نیز تمام نهاد‌های حاکمیتی و مردم باید تلاش کنند.

قاضی‌زاده هاشمی برای مثال به وضع خانواده‌ها در زمان جنگ جهانی اول اشاره و خاطرنشان می‌کند: در زمان جنگ جهانی اول حدود شش میلیون ایرانی در مدت چهار سال به دلیل شدت فقر و گرسنگی فوت کردند به همین دلیل جمعیت ۲۶ میلیونی آن زمان کشور به حدود ۱۹ میلیون رسید، اما در همان ایام سن ازدواج پایین بود؛ یعنی با توجه به وجود مشکلات زیاد پاسخ دادن به نیاز ازدواج جوانان اولویت خانواده‌ها بود.

به گفته وی، یکی از اولویت‌های خانواده‌ها باید پرداختن به ازدواج فرزندان باشد، ولی این اولویت با گذشت زمان کمرنگ شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان این که برای رفع موانع ازدواج چنین مسائلی باید احیا شود، ابراز می‌کند: حل مشکل ازدواج جوانان نیاز به کار آسیب‌شناسی عمیق دارد.

به عمل کار برآید، نه به حرف
چند سالی است ​ در هفته ازدواج مسئولان به مناسبت این هفته نشست‌های خبری برگزار می‌کنند، اما نکته اینجاست که چنین نشست‌هایی گرهی از کار جوانان باز نمی‌کند، زیرا به نظر می‌رسد مسئولان نیز در حد کارشناسان این حوزه عمل کرده و فقط به ارائه توصیه و بیان مشکلات بسنده می‌کنند، ولی وظیفه مسئولان چیز دیگری است، به همین علت جوانان از آنها توقع دارند برای حل مشکلاتشان گام‌های عملی بردارند، زیرا این روزها همه از مشکلات جوانان باخبر هستند و تکرار این نکات دردی از جوانان دوا نمی‌کند.

عضو هیات مدیره دانشگاه تربیت مدرس تصریح می‌کند: برگزاری نشست خبری و دم زدن از مشکلات جوانان​ دردی را دوا نمی‌کند، مسئولان باید خبر از اقدامات واقعی بدهند، مهم است که آنها بگویند چه کارهایی انجام داده و چه کارهایی می‌خواهند انجام بدهند، در واقع مسئولان نباید به توصیه و بیان مشکلات جوانان بسنده کنند، آنها باید با امکاناتی که در اختیار دارند ​ ازدواج را تسهیل کنند.

جوانان از مسئولان توقع دارند در چنین مناسبت‌هایی خبرهایی مانند افزایش وام ازدواج، آسان شدن دریافت کمک هزینه‌ها، ایجاد اشتغال و اختصاص تالارهایی با هزینه کم برای برگزاری جشن ازدواج را بخوانند و بشنوند.
 
فرناز
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۰:۲۰:۴۳
مشکل اصلی تاخیر در ازدواج جوانان اقتصاد است. من هم با نظر شما موافقم که بایستی سبک زندگی ها بایستی دگرگون شود. من معتقدم خیلی از مراسم های ویژه ازدواج قطعا" دردنخور و اضافی است و فقط باعث خرج تراشی و حرف و حدیث خاله زنکی می شود. (2395704) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۶:۳۷
شما جای من 26 ساله فوق لیسانس، بی کار، مشمول و یک پدر بازنشسته!
چه جوری فکر ازدواج در سر داشته باشم؟
الان دو سال سربازی در پیش دارم تا 28سالگی بعد کار باشد یا نه؟ (2395954) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۲:۵۹
اشتباه شما این بوده که رفتی دانشگاه. وفتی این همه فارغ التحصیل بیکار حتی در رده دکترا وجود دارد، چرا رفتی عمر و سرمایه ات را برای گرفتن یک مدرک بی ارزش حرام کردی؟

اگر به جای این سالها در بازار شاگردی می کردی و یا اینکه حرفه ای آموخته بودی الآن هم صاحب سرمایه بودی و هم تجربه.

چرا هنوز جوانان به کسب مدرک دانشگاهی فکر می کنند؟؟ (2396113) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۵۹:۰۲
پسرا اگر دانشگاه نرند هم تو ازدواج مشکل پيدا مي‌کنن.
چند تا دختر ليسانس مي‌شناسين حاضر باشه با يه پسر ديپلمه (حتي با وضع کار و درآمد خوب) ازدواج کنه؟
همه عقلشون به چششونه. دنبال پز و افاده و ....
الانم که با وجود دانشگاه آزاد و غير انتفاعي و .... اصلا دختر دانشگاه نرفته پيدا نمي‌کني (2396940) (alef-3)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۵۹:۲۲
به عنوان يك دانشجو با نظر شما موافقم،دانشگاه به جز تلف كردن وقت نيست و خود من انشاالله به زودي انصراف خواهم داد (2397222) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۰۷:۳۶
کسی که خربزه می خورد پای لرزش هم می نشیند. چرا عمرت را با درس خواندن هدر دادی که اکنون کاسه چه کنم چه کنم بدست گرفته ای؟؟؟ (2396174) (alef-10)
 
امین
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۴:۰۰:۳۲
منم یک هشت اعزامم (2396332) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۳۰:۴۵
بنده شرایط ازداج را دارم ولی دختر مورد علاقه ام را کجا باید پیدا کنم؟ دانشگاه که تفکیک شده توی خیابان هم میفرمایید ازدواج خیابانی است.عمه ملوک و خاله زری هم پیر شده اند توانایی یافتن دختر و معرفی ان را ندارند و اصلا سیستم سنتی ازدواج ورافتاده شما بفرمایید ما کجا باید دختر مورد علاقه مان را پیدا کنیم؟؟؟راه نذاشته اید اخه! (2396534) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۰۸:۰۳
مهم شناخت از طرف مقابل است. متاسفانه خیلی از افراد وقتی که پای ازدواج پیش می آید خیلی زیبا بلدند فیلم بازی کنند و تنها بعد از ازدواج است که چهره واقعیشان هویدا می شود.

در امر ازدواج نیابد احساسی عمل کرد. باید از نظر پدر و مادر حتما" استفاده کرد. نیابد چشم بسته مهر سنگین کرد.

هزگز ازدواج نکردن بهتر از ازدواج بد کردن است. (2396624) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۰:۴۰:۴۹
((دانشگاه که تفکیک شده))
در دانشگاه های دولتی فقط دانشگاه قم است که تفکیک انجام شده
دانشگاه های ازاد هم که تفکیک نیستند (2397315) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۱۹:۲۴
داستان نگو آقا خوب بعداز سربازی برو زن بگیر... والا منم مثل توام، همه باید برن سربازی نیست که تو کشور ما سرباز لیسانسه وفوق لسانس خدمت می کنه!!! (2397389) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۲:۴۲:۰۷
من 26 سالمه شغل دولتی دارم ماهی 1.5 میدن خونه ندارم هرچی درمیارم میدم اجاره صد بار به خودم گفتم غلط کردم ازدواج کردم (2397536) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۶:۵۹
بهانه کردن اقتصاد در امر ازدواج تنها یک بهانه است.

جوانان امروز سرشان به اینترنت و چت و ماهواره و.... گرم است و دیگر به ازدواج فکر نمی کنند. ورود فرهنگ منحط غربی به جامعه عامل اصلی است. (2395955) (alef-13)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۰:۱۸
آقای دشمن ماهواره و اینترنت!!!هیچ جوانی نیست در ایران آرزوی ازدواج را نداشته باشد خیلی از جوونها منتظر حداقل شغل هستند که خانواده تشکیل بدهند البته یکی از وظایف حکومت در اقتصاد اسلامی فراهم کردن شرایط ازدواجه چون اسلام بخانواده زنده است!! این ماهواره و اینترنت و کوفت و زهرمار هنگامی جوانان شرایط ازدواج از 18تا 25 را داشته باشند باعث شکوفایی جامعه میشه و ما هیچ مشکلی نداریم البته از دیدگاه شما ((ما برای شکم انقلاب نکردیم ))!!!! (2396066) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۸:۴۲
شما مگر از بقیه خبر داری که به این راحتی صحبت از همه می کنی؟
جوان امروزی سرش به این اینترنت و افکار موهومی که در آن توسط فیس بوک و.... ترویج داده می شود گرم شده است. این یک واقعیت است و غیر قابل انکار. (2396128) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۲۰:۵۸
لطف کنید درج کنید
لطفا شما برای صنف خودتون بازار گرمی نکنید شما خبر از جو مردان جوون ندارید و در داخل خودتون دنبال مرد سوار بر اسب هستید (2396508) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۵۰:۳۸
مشکل بی کاری پسرها و در نتیجه بی پولی آنها برای تشکیل خانواده، حضور پررنگ دخترها در عرصه دانشگاه و بازار کار است.

البته دود همین حضور پر رنگ بیشتر در چشم خودشان می رود، چون چندین و چند سال در خانه پدرشان باید صبر کنند تا یک کسی که دستش به دهانش می رسد پیدا شود و ازشان خواشتگاری نماید. البته با گذشت زمان حتی برای خیلی از آنها ازدواج حسرت می شود. (2396582) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۱:۳۲
اقتصاد بهانه است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
این هم شد حرف ؟ تا حالا اجاره خانه ات عقب افتاده ؟ تا حالا شرمنده بچه ها شدی ؟ تا حالا کفش و لباس پاره پوشیدی ؟و..............
در نظر دادن هم انصاف چیزی خوبی است (2396072) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۸:۲۲
برادر گرامی من در سن بیست و پنج سالگی سعی کردم بچه درس خوان باشم دنبال علم و ... برادر من نه درس خواند و نه چیزی پدر من تحت فشار برادر و خانواده خانمش هرچه پس انداز داشت خرج ایشان کرد تا زندگیشان سرو سامان بگیرد بگذریم این خانواده متدین چه جنجال هایی به پا کردند حالا من مانده ام و آهی که در بساط نیست به امر مثل جنابتان عمل کردم دنبال دختر متدین گشتیم انچنان از طرف خانواده هایشان تحقیر شدم که منی که تا کنون سر خم نکرده بودم خرد شدم سوال حالا برای من سگ فرهنگ غربی شرف دارد به افاضات مثل شما که تنها حرف زدن تان خوب است و در میدان عمل همان هستید که هستید (2396097) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۲۲:۴۴
همه اش تقصیر خانواده ی دخترا ن نیستند .... خانواده پسرایی که بخاطر قد کوتاه و یا عینک و یا ... دخترها را پس می زنند هم یاد تان باشه. (2396513) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۴۱:۵۸
راستش رو بخواید من یه مورد پیش اومد که عینکی بود قد کوتاه بود خانواده اش مشکلاتی داشتن مثل مریضی پدر اما چون دخترشون رفته بود ارشد چنان تحقیرمون کردند که... (2396728) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۴۴:۴۸
شما از حرف زدنت مشخصه که به پشم کم نگهشون کردی... در ثانی چرا مردای امروزی بلد نیستند ناز کشی کنند/// فکر می کنند باید دفعه اول برند سر سفره عقد... (2397646) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۲:۱۴:۵۴
اصلا چرا بايد نازكشي كنن؟ باش تا نازكشت بياد! (2400677) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۹:۳۱:۲۴
واقعا شرم آوره مریضی پدر!یعنی بابای تو همیشه سالمه؟
یعنی دختر قدکوتاه نباید شوهر کنه؟
پسر قد کوتاه بی پول دنبال دختر بالاشهری با مدرک دکتراست
شرف و غیرت از جامعه رفته.مساله اینه.
وقتی پسرا کارشون راه میافته و در این را دخترای زیادی رو از رته بدر میکنن توقعی برای ازدواج جوانان نیست.البته پسرها آخرش یکی رو میگیرند و این دختره که بدبخت میشه (2397983) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۲:۱۵:۵۳
نه، فقط پسرا بايد قدبلند باشن. دكتر هر جور باشه مشكلي نيست! (2400682) (alef-3)
 
نصرالدین
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۲:۱۶
خوب سرشون کجا گرم کنن پای منقل خوبه ... یا ..... شما که خوب نسخه می پیچی راه حل بده و میدونستی که قسمت عمده مشکلات اقتصادی حالا اینترنت و ماهواره ازشون گرفتی چی داری بهشون ارائه کنی که هزینه نداشته باشه . من میگم شما نگاه کن .
1. آپارتمان های ارزان قیمت همه جای تهران !!!!!!
2. شغل و کار که درآمدی در حد کفاف داشته باشه تا سر برج مارو برسونه !
برادر من عزیز من تو اینجا میخوای بری ورزش کنی برای سلامتی تو یک باشگاه باید پول بدی پول (2396110) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۳:۲۷
چی میگی شما؟ اینترنت، چت و ماهواره سر جای خودش ازدواج هم جای خودش. نمی تونند جای همدیگه رو پر کنند (2396117) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۴:۴۶:۲۴
میشه بگی این چه ربطی داره به اصل ازدواج؟ شاید حداکثر باعث بالاتر رفتن سن ازدواج شه. اما همین الانم تو ایران کمتر کسی پیدا میشه که بخاد تا آخر عمر مجرد بمونه؛ همه میدونن که به نفعشونه ازدواج کنن، ولی شرایط مالی لازم رو ندارن. آخه چه طور میشه بدون کار مناسب اینقدر خودخواه بود که ازدواج کرد؟ چه طور میشه بدون توان حتی رهن کردن یه منزل حداقلی ازدواج کرد؟ مگه این که جوونا بخان بعد ازدواج هم خونه ی پدر و مادراشون زندگی کنن، که اونم با توجه به خونه های حداکثر 120 متری و دوخوابه به نظر نمیرسه عملی باشه. خیلی رو میخاد که آدم چشمشو به روی این واقعیات ببنده دوست عزیز. (2396421) (alef-13)
 
امین
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۰۸:۰۰
خداوکیلی، اگه دختر داشتی، به یه همچین پسری با این شرایط میدادی؟؟؟
دانشجوی فوق لیسانس سربازی نرفته و وضعیت کارش هم فعلا معلوم نیست! (2396478) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۰۶:۴۲
من نمی دونم شما از کجا معاش می کنید که اقتصاد براتون حکم یه بهانه رو داره?! اما به تحربه
به این رسیدم اون جونی که سرش تو اینترنت وچت وماهواره است دلیلش فقط وفقط بیکاریه ,اگه کار داشته باشند مطمعن باش وقتی برای موارد ذکر شده پیدا نمی کنند ,ضمن اینکه اقتصاد رو هم در امر ازدواجشون به زعم شما نمی تونن بهانه کنند (2396621) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۳:۰۷:۵۵
اقتصاد بهانه نیست لطفا صورت مسئله رو پاک نکنید
مگه چقدر از جوونا شرایط اقتصادی دارند و سرشون به چت گرمه؟
شما به جوون کار بده درآمد مناسب برای ازدواج بده دنبال چت نمیره شاید یه تعدادی باشند که فقط سرشون به چت هم گرم نیست و به خاطر پول زیادی در جیبشون به چیزهای دیگه هم سرشون گرمه اونا استثنا هستند و باید خودشون رو اصلاح کنند واسه ازدواج شما اکثریت رو ببین (2397588) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۵۸:۱۰
کلا تو یه فاز دیگه ای بابا شما (2397930) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۱۴:۴۴
یک بنا افغانی روزی 100 هزار تومان و یک کارگر ساده افغانی هم روزی حداقل 60 هزار تومان دستمزد می گیرند. یعنی ماهی 3 میلیون و 1 میلیون و 800 هزار تومان.
جوان ایرانی که واقعا" به فکر ازدواج است، می تواند مدرک دانشگاهیش را قاب گرفته ، به دیوار اتاق خانه اش بچسباند و کار آن بنا و کارگر افغانی را انجام داده و تشکیل خانواده بدهد.
مسئله این است که جوانان امروز نمی خواهند تن به کار بدهند. (2395977) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۲۳:۳۴
پس تو که احتمال زیاد متاهلی چرا به جای آجر بالا انداختن و ملات درست کردن نسشتی پای نت برای دانشگاهیان مجرد نسخه میپیچی؟ (2396001) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۳۲:۵۵
مسئله این است که همین جوانان وقتی به کشورهای دیگر می روند حاضرند هر کاری را بکنند. اما در کشور خودشان عارشان می آید که عرق بریزند و نان حلال بدست آورند. (2396045) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۷:۱۹
روزی 300 هزارتومن کجا روزی 30 هزار تومن کجا؟باور کن خیلی کارمندای پشت میز نشین هم برای این پول حاضرن برن تی بکشن (2396126) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۴:۵۰:۵۵
یعنی به نظرتون آدمی با کلی استعداد و مدرک فوق لیسانس یا دکتری باید بره آجر بالا بندازه؟!! این هدر داردن سرمایه ی فردی و اجتماعی نیست؟! کی گفته جوونا تو کشور دیگه حاضرن هر کاری کنن؟! شاید به عنوان کار پاره وقت حاضر به مشاغلی مثل گارسونی باشن، اما حداقل مطمئن هستن به زودی میتونن کاری مناسبی با درامد مکفی پیدا کنن که مرتبط به رشته ی دانشگاهیشون باشه. (2396438) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۱:۰۱:۲۲
نه ولی اگر لیسانس و فوق لیسانس کلی در این مملکت ریخته باشد کارهای کوچکتر از این هم باید بکند (2400485) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۳۹:۱۹
دوست عزیز فعلا که بنایی و کارگری هم نیست ؟؟؟
راستی خودت به یک کارگر روزی 60 تومان پرداخت می کنی که چنین رقم کذبی هم اعلام می کنی ؟؟؟؟؟ (2396062) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۰۳:۰۱
کی گفته ؟ یک سر به ساختمانهای در حال ساخت در تهران بزن و ببین چند نفر افغانی مشغول کارند و چقدر دستمزد می گیرند. (2396152) (alef-10)
 
ايمان
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۴:۴۷
اين حرفت خيلي خيلي شعاري بود!! (2396079) (alef-13)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۵:۴۳
بحث بیمه مطرح میشه !!!دوم اینکه این کارگر افغانی که میگی نهایتا در 5تا استان ما کار میکنند من میخوام بدونم تو بقیه ی استانها کارگر بنا از مریخ می آید؟؟همین جوونهای ما دارند کار میکنند این حرفها را نزنید مشکلات اقتصادی و خدمت اجباری باعث شده جوانهای ما نتونند ازدواج کنند یه پسر برای مزخرف ترین وسایل ازدواج باید 20 میلیون خرج کنه (2396084) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۰۴:۱۶
به نظر می آید که اسم شما اسم واقعیتان نیست و خانم نیستید. (2396161) (alef-10)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۰۷:۱۳
نخیر من زنم وبه زن بودنم هم مفتخرم ولی جامعه را از شما و صدتا مرد مثل شما بیشتر میشناسم.دوتا برادر بیکار دارم که مثل شمع دارند آب میشن بامدرک فوق لیسانس. یکیشون با یه بچه ی 6 ماهه باید بره سربازی (2396474) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۴۴:۳۹
اگردخترها مانند قدیم ها بشینند در خانه و به خانه داری برسند، مشکل بی کاری آقایان حل شده و ازدواج کردن راحتتر می شود.

آیا زنها یی مانند شما حاضر به فداکاری در این رابطه هستند؟؟؟؟ (2396576) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۴۹:۳۹
چه ربطي داره؟ اگر ايجاد اشتغال شده بود نيازي به فداكاري نبود. (2397919) (alef-13)
 
ciavash
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۱:۰۰
اون بنایی که میبینی روزی 100 هزار تومن درآمد داره کارش هر روز نیست ممکنه یه هفته هم کار گیرش نیاد (2396105) (alef-10)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۵۳:۴۶
اقای کار بلد و متشخص!!!!!
یک جووون نرفته که درس بخونه و مدرک بگیره اخرش بشه کارگر افغانی!!!!
من متولد دهه شصتم.بمن میگفتم برو درس بخون تا در آینده کاره ای بشی،نه که برو درس بخون تا در آینده دو دست از دوپا درازتر::کارگررری کنی.
من لیسانس کامپیوترم.کلی هم رزومه کاری دارم.ولی بخاطر شرایط بد کنونی و اینکه کشور به مدرکای فنی بهایی نمیده رفتم تو پروتئینی کار میکنم

هیچ مشکلی هم ندارم،نه اعتیاد نه سو پیشینه و ....
تو محلمون بهم دختر نمیدن چوووووووونکه ماشین ندارم، خونه ندارم،پول ندارم.
عوضش طرف با پانصد سال سن نشسته تو دفتر انفورماتیک و بحساب خودش کارشناس انفورماتیکه.... (2396317) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۰۰:۴۷
اگر از اول در پروتئینی کار می کردی الآن از نظر مالی خیلی جلوتر بودی. اشتباهت در این بوده که چند سال عمرت را با درس خواندن تلف کرده ای. (2396453) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۳۵:۲۱
آره بعدهم از بابام بپرسن داماد چه كاره است، اونم بگه قصاب! (2397029) (alef-3)
 
sam
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۲۷:۲۰
با سلام

کاملا با شما موافقم. جالب اینجاست که والدین ما ، معلمان ماو تمامی جامعه به ما می گفتند که بروید درس بخوانید تا درآینده در رفاه و آسایش و عزت زندگی کنید . خود من از کودکی آرزو داشتم که به کار صادرات و واردات بپردازم و بازرگان شوم ولی با مخالفت شدید والدین و معلمان کج اندیش و منفعت طلب روبرو شدم! معلمانی که برای آنکه بازار کلاس های خصوصی شان گرم بماند ، به شدت و با تعصب هرچه تمام تر با هر گونه شغلی غیر از پزشکی یا مهندسی و یا کارمندی مخالف بودند! بعد ها و بعد از این که سرم به سنگ خورد این نکته را دریافتم که هیچ جامعه ای در کره زمین به اندازه جامعه ما، پول پرست و دروغگو و ریاکار و متوهم نیست. تمامی اقتصادش هم بر مبنای دلالی و رانت خواری و چاپلوسی است و پشیزی هم برای علم و اخلاق ارزش قائل نیست. جامعه ای که مردمش فقط شعار می دهند و به هیچ اصل اخلاقی اعم از درستی ، انسانیت ، انصاف و ..... معتقد نیستند. همه شان دروغ می گویند و فیلم بازی می کنند. صد رحمت به جوامع غربی و بودایی ! (2396526) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۴:۳۱:۰۲
آخه اگه همه هم برن كارگري و بنايي اونجام ديگه كار ناياب ميشه برادر هرچند كه همين الانشم سر ي ميدونايي كه كارگر هاي روز مزد جمع ميشن ثل فرحزادي و ... بعضي وقتا ميبينيم كه تا عصرم كار گيرشون نيمده ، ممكنه تو ماه ١٠ روزم كار گيرشون نساد و شما ٣٠ روزو حساب كردي (2396400) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۴۶:۲۳
درس بخون اخرش به قول شما برو عملگی و روز خواستگاری می پرسند چه میکند جواب عمله تحصیلات دکترای عملگی داره (2396741) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۰:۲۲:۲۸
شریک زندگی پیدا کردن کار بسیار سختی است. در مملکتی که مرد و زن هیچ درک درستی از همدیگر و نیازهای هم ندارند و کلا دولت تمام تلاش خودش کرده که جوانها زندگی اجتماعی نداشته باشند و منزوی باشند.خوب به هدف خودتون رسیدید. الان اکثر جوانان زندگی مطابق میل دولت را دارند.خیلی مسائل دیگه مثل فساد مالی و اخلاقی و دور شدن از اخلاقیات و ترویج خشونت در جامعه و.... حیات ملت ایران را تهدید میکنه. (2395709) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۳۰:۴۱
قدیم که این عشق و عاشقی های امروزه نبود، ازدواج ها راحتتر و پابرجا تر بود.
جوانان امروز یک سر دارند و هزار سودا. عشق و عاشقی هایشان هم کشکی است. (2396032) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۰۳:۱۸
راستش به نظر بنده قدیم هم پابرجایی اش به خاطر این بود که یکی از طرفین و بیشتر خانم ها کوتاه می امدند و با هر شرایطی می ساختند . راه دور نرویم ، خیلی های ما اگز زندگی پدر مادرهایمان را نگاه کنیم متوجه می شویم . در حال حاضر اینکه یک طرف زور بگوید و طرف دیگر چون زن است تحمل کند با منطق جور در نمی اید . (2396461) (alef-13)
 
مریم
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۳۹:۳۹
بخصوص تفکیک جنسیتی در مدارس و زمانی که کودکان می توانند با آموزش عملی امکان ارتباط و شناخت جنس مقابل را پیدا کنند نه اینکه طرف 30 سالشه بخاطر ترس و ناشناخته بودن جنس مقابل توانایی برقراری ارتباط ندارد. (2396065) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۲۷:۴۴
ما که جوون بودیم باید کلی تلاش میکردیم و زحمت میکشیدیم که با دختر مورد علاقه مون ارتباط برقرار کنیم. اون موقع که این محدودیتها بیشتر بود ولی ازدواج هم بیشتر بود چون تنها راهی بود که به سهولت و با مقبولیت جامعه میتونستی با جنس مخالف ارتباط داشته باشی ولی الان این دختر پسرها خیلی راحت با هم ارتباط دارن و حتی بعضی ها با هم زندگی هم میکنن. خوب معلومه دیگه مسئولیت ازدواج رو قبول نمیکنن. پدر مادرها هم خیلی عوض شدن. (2396529) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۵۹:۳۵
الان شما دلت ميسوزه كه چرا زمان شما ارتباط بين دختر و پسر راحت نبود ؟ وجدانا احساس نميكني كه مغبون شدي ؟ (2397933) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۰:۲۵:۲۲
صحبت کردن در مورد ازدواج و فرزندآوری کافی نیست، بلکه ایجاد بسترها و نمودی حداقلی از حرکت در این مسیر جهت ترغیب به این امور امری ضروری میباشد که متاسفانه در گیر و دار مسائلی همچون مذاکرات هسته ای و .... رو به فراموشی میباشد. اینکه ازدواج آسان گرفته شود حرفی است که منشایی نامعلوم دارد چون حجم عظیمی از جامعه حاضر به ازدواج با حداقل ها هم میباشد ولی صحبت بر سر همان حداقل هاست که دور از دسترس است. جوانی که نتواند حتی یک آپارتمان کوچک برای زندگی اجاره کند ،یک جشن بسیار ساده نتواند بگیرد، ملزومات اصلی زندگی مثل یخچال و تلویزیون و لباسشویی را نتواند بخرد آیا اینها را سخت گرفتن میشود نامید؟؟
قیمت مسکن در شهرها واقعا برای جوانان ناامید کننده است و دولت باید برای ترغیب به ازدواج و فرزند آوری تمام تلاش خود را در جهت کاهش هر چه بیشتر قیمت مسکن و ضروریات زندگی بکار بندد و برای جلوگیری از رکود اقتصادی نیز به صادرات غیر نفتی توجه بیشتری نماید . (2395717) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۶:۱۳
مگر قدیم یخچال ساید بای ساید، ماشین لباسشویی و...... وجود داشت؟ یک دستگاه یخچال ساده، یک اجاق گاز رومیزی 3 شعله، یک قالی ماشینی و یک دستگاه تلویزیون و یک دست سرویس غذاخوری ساه که جمعا" قیمتشات به 2 میلیون هم نمی رسد برای تشکیل یک زندگی کافی است.
اگر فرهنگ غلط عوام مانند "داماد سرخانه" و داشتن "خانه مستقل " را کنار بگذاریم، مشکل مسکن هم آنچنان مهم نیست که مانع ازدواج گردد. (2396087) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۲۱:۴۴
مشکل مسکن چی نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ (2396212) (alef-10)
 
مرتضی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۵۲:۴۳
منظور از قدیم شما 100 سال پبشه ... اگه پول داری ازدواج کن اگه نداری الکی یک دیگه رو بدبختش نکن . من خودم 5 ساله ازدواج کردم و وضعیت مالی خوبی ندتشتم . هر کاری میکنم درست بشو نیست . خوده جهنمه زندگیم (2396313) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۴:۵۵:۴۳
یعنی میگی عروس و داماد برن تو خونه ی 100 متری پدر یکی از زوجین و همه دور همی زندگی کنن؟ اوکی، فرض کنیم تو روز مشکلی پیدا نشه، ولی شب وقت خواب چه طور؟ خونه ای که دوتا اتاق کوچیک داره که یکیش اتاق خواب مادر و پدر عروس و دوماده و تو اون یکی 2 تا خواهر و برادر زندگی میکنن، چه طوری میتونه یه تازه عروس و دامادو تو خودش جا بده؟ نمیشه که تو اتاق پدر و مادرشون بخابن، میشه؟ (2396445) (alef-13)
 
sam
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۴۱:۳۴
با سلام

لطف کنید با واقعیت امروز جامعه زندگی کنید و الکی شعار ندهید. آیا شما خودت حاضری با این امکانات زندگی ات رو شروع کنی؟! آیا خودت حاضری داماد سرخانه داشته باشی؟! یا فقط بلدی برای دیگران نسخه بپیچی! نکنه خودت توی پنت هاوس زندگی می کنی و ماشین ب.ام.و سواری ؟ راستی از بازار چه خبر؟! (2396567) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۰:۵۸:۵۰
ایشون در این مملکت نیستند تا بدانند بر ایشان خرده نگیرید (2400483) (alef-3)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۷:۲۱
((به وجود آوردن شرایط ازدواج از وظایف اصلی حکومت در اسلام است)) (2396092) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۰:۳۳:۳۲
این خدمت برداشته شه و بیکاری حل بشه، ببینید امارتون چقدر فرق خواهد کرد. این تحلیل ها و تهدیدها رو هم تا 100 سال دیگه هم که بکنید، هیچ تغییری رخ نخواهد داد. (2395733) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۰:۵۷:۱۲
خدمت برداشته شدنی نیست به شکمت قول نده (2400480) (alef-3)
 
یوسف
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۰:۳۵:۳۳
در توصیف مقاله بالا
خطوطی روی کاغذ برای از بین بردن وقت ما جونان (2395739) (alef-13)
 
قرتاسي
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۰:۴۰:۱۹
مرد حسابي سختگير كجا بود ، يه جمع ضرب ساده بزن حداقل 20 ميليون بايد بزاري كنار كه يه مراسم بسيار ساده بگيري و تازه هيچي مهمون دعوت نكني. هزينه تالار ، هزينه ي غذاي دعوتي، هزينه خريد لباس و لوازم آرايشي بهداشتي عروسي ، ماشين عروس ، دسته گل عروس، آرايشگاه عروس ، هديه ي به عروس حداقل يه سرويس ساده ، بخدا شوخي نيستش چرا كسي گوشش بدهكار نيست. از اون طرف هم خانواده عروس بايد جهيزيه با اون همه گروني تهيه بكنن. (2395748) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۹:۰۴:۳۲
مشكل شما اينه كه فقط به مراحل پيش از ازدواج و خود جشن پرداختي , فرض كنيم اينها همه فراهم شد , آيا شما امنيت شغلي براي ادامه زندگيت داري ؟ آيا مسكن مناسب پيدا خواهي كرد ؟ و هزاران آياهاي ديگر . (2397940) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۰:۴۳:۱۸
اقا واقعا كار نيست البته كار هست اما كاري كه امنيت شغلي داشته باشه و بشه رو درامدش حساب كرد براي يك زندگي نسبتا خوب نيست
تورم و خواسته هاي مالي طرفين از همديگر ، و خيلي مشكل هاي ديگه واقعا حتي فكر كردن به ازدواج رو هم برا خيليا سخت كرده .
يك مشكل ديگه هم هست و اون اينه كه متاسفانه مشكلا يكي دو تا نيست
نميخوام بگم مسايل مالي مهمترين چيزه ولي يك ركن اساسي هست
هزيه هاي يك زندگي معمولي ٢ نفره خيلي بالاتر از اونچيزي هست كه مسيولين محترم فكر ميكنند
با اين اوصاف ديگه بچه دار شدن بماند ....... (2395756) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۰:۴۷:۰۹
مسئله ای که هم اکنون در کشور ما در حال رخ دادن است، سالها قبل در اروپا اتفاق افتاده است. نمونه بارزش، آلمان و اسپانیا است که نرخ رشد جمعیت در آنها به صفر و حتی منفی (در آلمان) رسید و کماکان همانطور است.
ما نیز امروزه از نظر سطح انتظارات (و نه از نظر صنعتی) به سطح دیروز و امروز اروپا رسیده ایم. لذا خواسته ها و انتظارات امروزی با ازدواج و افزایش جمعیت تا حدود زیادی منافات دارد.
ضمن اینکه در کشوری خشک و کم آب با خشکسالی های پی درپی مانند ایران، افزایش جمعیت ممکن است به بحرانهای اقتصادی و اجتماعی عمیق منجر شود. هم اکنون آب در اکثر نقاط ایران جیره بندی یا کم است و خاکهای حاصلخیز روز به روز در حال فرسایش و تبدیل به بیابان است. (2395759) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۰:۴۷:۱۶
شخصا من و نامزدم توافق کردیم که برای مهریه و عروسی و برای جهیزیه و مراسم نامزدی واقعا تا جای ممکن صرفه جویی کنیم . حتی عروسی در تهران نباشد و در شهرستان باشد و تعداد مهمان ها حداکثر 200 نفر .ولی برای مسکن هرچه فکر می کنیم راه حل مناسبی در تهران پیدا نمی شود و از این گذشته از نظر شغلی هم هنوز وضعیت ایشان مشخص نیست . از فکر کردن به این مسایل خیلی نگران می شویم ولی توکلمان به خداست . ای کاش مردم قدری با هم مهربان تر باشند و فکر کنند جوانان مردم هم جای دختر و پسر خودشان ، واقعا چرا انقدر مردم به حرص الوده شدند . (2395761) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۱۹:۲۳
برای مسکن هم مثل عهد دقیانوس، «کپر مهر» بزنید! (2395990) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۳۴:۰۸
هنوز راهی پیدا نشده . از مزاح شما گذشته من عرضم بیشتر اون جمله اخری بود که گفتم اگر مردم کمی با هم مهربون تر و منصف باشند انقدر خونه خالی پیدا میشه که تو یکیش ما هم زندگیمون رو شروع کنیم و یا اگر مالکان مغازه با انصاف تر باشن در تعیین اجاره های ماهانه همسر من هم می تونه مغازه ای اجاره کنه و زندگیمونو اغاز کنیم دوست عزیز . (2396699) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۱۶:۰۴
بله، مدینه گفتی و کردی کبابم. کجاست آن مردمی که بخواهند اینطور ایثارگری کنند. در هیچ حای حهان یافت می نشود. سراغ دارم طرف حاضر نیست از چندین آپارتمانی که دارد، یکی از آنها را به پسرش بدهد که ازدواج کند، غریبه که دیگر جای خود دارد! منظورم از شوخی «کپر مهر» نیز تن دادن به سادگی است. مثلاً می توانید یکی دو سال اول زندگی تان را در روستا سپری کنید تا ببینید بعد چه می شود. (2396988) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۹:۰۷:۲۸
همه كه نميتونن مغازه دار باشن , تو مملكت بايد شغل مولد و پايدار باشه كه بتونن برن از مغازه دار خريد كنن , وگرنه مغازه دار هم دووم نمياره . (2397947) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۰:۵۲:۱۳
تا وقتی کسی پول کافی و خونه نداشته باشه،‌ نباید زن بگیره چون هیچوقت رنگ آرامش رو نمی بینن و آخرش مجبور به طلاق میشن. همینجوری مجرد موندن بهتر از مطلقه شدنه! حالا هی شما بگو جوونا باید ازدواج کنن،‌خوب نمیشه برادر من، نمیشه (2395779) (alef-13)
 
ali
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۰:۵۲:۱۷
با سلام

به نظر من بیشتر چشم و هم چشمی ها و هزینه های بی جهت باید حذف شود.

من 30 ساله هستم و حقوق ماهانه 500 هزار تومان دریافت میکنم.

2 سال است به دنبال یک خانم مناسب با مهریه 14 سکه هستم و بدون مراسم و تشریفات ازدواج کنیم ولی متاسفانه هیچ خانمی قبول نمیکند (2395781) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۲۹:۳۰
شما با 500 هزار تومن می خوای زن بگیری؟ (2396025) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۳۰:۴۰
امنیت شغلی نیست. (2396031) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۳۱:۱۲
سربازی را حرفه ای کنید نه اجباری. (2396034) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۳۲:۰۴
اتفاقی که نباید بیفته افتاد.بی جهت تلاش نکنید. (2396038) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۶:۳۴
اوهوم . اخه برادر با 500 تومان ؟؟؟؟ (2396089) (alef-13)
 
vakili
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۵:۰۸
شما خواهرتو با مهریه 14سکه می دی دست پسر مردم؟؟؟؟؟؟ با چه تضمینی (2396120) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۰۷:۵۲
من مهریم 14 سکه ست، اونم چون با کمتر حای خونواده ی پسر هم مخالف بودن (در صورتی که مهریه ی مادرم 30 سال پیش 300 سکه بوده). تضمین و این حرفا یعنی چی؟! مهریه تا حالا واسه کی تضمین بوده؟! این حرفا جز توهین به شخصیت زن چیزی نیست. باید بریم به سمتی که مهریه حذف شه و حقوق برابر در ازدواج جاشو بگیره. (2396476) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۱۷:۳۳
ا ا زرنگی؟!... مهریه حذف شه تا خیال مردها راحت بشه و باز دوباره شروع کنن به آزار و اذیت زن بدبخت. اگر اهل زندگی باشید مهریه هیچ و پوچه! کی داده و کی گرفتش!!! (2396652) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۲۶:۲۹
عزیزم مهریه حذف شه بجای اموال نصف نصف منم موافقم
مردها چقدر زرنگن هم خدا رو می خوان هم خرما رو تازه چه تضمینی هست بعد 30 سال زندگی مشترک مرد همه اموالشو نکنه به اسم ننش (2396677) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۸:۵۴:۴۳
شما 1000 سكه مهر كن همشم بگير! كي بخيله؟! (2397924) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۳۲:۱۶
انشالله زندگیتون پابرجا باشه ولی خواهر عزیزم خیلی اقایون با مهریه کم سو استفاده می کنند و من چند نمونه رو خودم دیدم . البته مهریه بالا هم باعث نمی شه که طرفی که زیر آبی می ره کاری نکنه و از ترسش بذاره کنار .خلاصه کلام اینکه آدم باید اول با خودش و بعد با طرف مقابلش روراست باشه ولی مهریه ای که مقداری بالاتر از 14 سکه باشه تضمینی از این جهت هست که اقا یکدفعه به خاطر اینکه خوشی زیر دلش رو زد نزنه زیر زندگی و زن رو از زندگی بندازه بیرون . (2396696) (alef-10)
 
vakili
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۹:۵۴
خود ازدواج سخت نیست. مشکلات اقتصادی کمرشکن وحشتناک بعد از ازدواج سخت شده مخصوصا برای طبقات متوسط رو به پایین جامعه ؛ خرید خودرو، خانه، وسایل ضروری و مایحتاج زندگی و ... (2396132) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۰۵:۲۸
بحث اصلاً سر مهریه و تشریفات نیست. من مهریهم 14 سکه ست و برام مهم نیست که عروسی داشته باشم یا نه (با این که خونواده ی هر دو طرف وضعیت مالی خیلی خوبی دارن). اما مسلماً حاضر نمیشیم بعد ازدواج دست جلو خونواده هامون دراز کنیم. هزینه های ساده ی یه زندگی رو حساب کن ببین چه طوری میخای با 500 تومن زندگی رو اداره کنی؟ ما واسه دوران عقدمون یه خونه تو منطقه ی کاملاً نوساز گرفتیم که 80 درصدش زمینای خالیه، ناهار و شام رو حداقل 5 روز تو هفته خونه ی پدر و مادرمون هستیم، هفته ای یه بار بیشتر مهمون نداریم، بچه هم نداریم. ولی به جز کرایه ی خونه (که با وجود مبلغ رهن تو شهری به جز تهران 400 تومنه)، حداقل 500 تومن در ماه برای 7-8 روز زندگی مستقل تو خونمون باید بپردازیم. با یه حساب ساده این هزینه ها بعد از ازدواج میشه حدود یه میلیون و نیم، اونم برای یه خورد و خوراک معمولی و سالم. واقعاً بهتون توصیه میکنم با این مبلغ حقوق یا اگه توان دارین خونه رو رهن کامل کنین با دختری ازدواج کنید که ایشون هم حداقل به اندازه ی شما دریافتی داشته باشه، یا اگه این توانو ندارین حتماً خونه ی پدر و مادر یکی از طرفین زندگی کنین تا از هزینه های زندگیتون کم شه، وگرنه ازدواج نکنین که جز بدبختی تنیجه ای نخواهد داشت. (2396468) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۰:۵۵:۲۰
شما با این درآمد نمی توانی ازدواج کنی (2400475) (alef-3)
 
معلم
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۰:۵۲:۳۵
کاهش آمار فوق نگرانی ندارد. چون محصول فکر همین کارشناسان کار نا بلد هست. در مناطق جنوبی کشور که سنت های قدیم جریان دارد رشد طلاق ، ازدواج و ولادت را با متجددان بافرهنگ ؟!! مقایسه کنید تا بیابید این آتش از کجا شعله ور شده .

فقر بیداد میکنه - فساد بیداد میکنه - محصول فقر امروز ( دنیای مصرف گرایی که خود صدا و سیما پرچمدار آن است ) طلاق است و کاهش ازدواج و کاهش موالید.

در ممالک بی دین شبکه های اجتماعی مصدر تبادل علم است و در این مملکت منشأ بی دینی و پرده دری و نابودی کانون خانواده ها .

حرف زیاد است اما نه الف منتشر میکنه و نه مسئولان ، فرصت شنیدن حرف من دلسوخته ی این آب و خاک را دارند. (2395784) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۰:۵۹:۲۲
همه ما اين نسخه ها را مى دانيم ولى وقتي نوبت به ازدواج دختر و پسر خودمان مى رسد يادمان مى افتد هر كدام از اين رسم و رسوم غلط حكمتى هم دارد . به عنوان مثال مهريه بالا تضمين كنترل پسر در برابر عدم حق طلاق زن مى باشد، چرا كه در عرف دختر مطلقه در جامعه مشكل كم نخواهد داشت و حكومت هم از زنان سرپرست خانوار حمايت چندانى نمى كند. (2395801) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۱:۰۰:۱۹
شما معنی 20 میلیون تومان پول لاقل میدایند/چون کار اقتصادی را خواندی.
پایه مزد 600 هزار تومان است / گیریم ماهی یک میلیون/
با این هزینه های زندگی شاید هییچ نشود پس انداز کرد/
هزینه معمول ازدواج به سبک ایارنی 50 میلیون دست کم هزینه دارد.
تنها ره دخالت مراجع قانوی و مذهبی است.
به صراحت بگویم مراجع مذهبی رسما باید مهریه عندالمطالبه و هنگام خواندن خطبه عقد و امضا پرداخت شود و تا زمانی که پرداخت نشود حق رفتن بهز یر یک سقف و خلوت کردن نداشته باشند/ این تنها راهی است که خانواده عروس تقاضای سکه نکنند.

البته مردها نیز بی عرضه هستند و بی جنبه تا چشمشان به یک دختر می افتد عنان از کف میدهند. خجالت آورست.
این چه مردانگی است که برای بدست آوردن یک زن حاضرند صدها سکه به قباله اش بزند؟!
مرد بی جنیه!
اینها از بی جنبگی مردهایی است که جنبه زن دیدن را ندارند.
این مردهای بی جنبه توقع دخترها و خانواده را بالا برند.
شده یک جور معامله گری!

در کل هزینه ازدواج سنگین هست هم موقع ازدواج و هم موقع طلاق/
خلاصه واقعا صرف نمیکند (2395806) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۰:۵۲:۲۵
شما سکه به نام هیچکس نزن ببینم کی حاضره دخترش را بدون مهریه به تو بدهد آنهم به جوانهایی که با یک نسیم کوچک مشکلات می شکنند و فکر می کنند زندگی کردن خاله بازی است و یا همسر کفش است که زود بروند عوض کنند
اگر اینگونه باشد که شما می فرمایید من جوانهایی را می شناسم که هر ماه جند دفعه ازدواج و چند دفعه طلاق می گیرند (2400470) (alef-3)
 
امیر حامد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۱:۰۳:۳۸
جوانان برای تشکیل خانواده نیاز به اشتغال نسبتا پایدار دارند که خود در ایجاد آن در حال حاضر نقش چندانی ندارند. دیگران باید مسیولانه به دولت برای گذر از تنگناهای اقتصادی و خصوصا رفع تحریم ها و در نتیجه ایجاد اشتغال بیشتر کمک نمایند. دولت نیز باید شجاعانه و با سرعت بیشتر در همین راستا عمل نماید. (2395811) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۱:۰۴:۵۲
اين موضوع هم مثل بحران آب در دقيقه ٩٠ براي مسئولين مهم خواهد شد....!!! (2395817) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۱:۱۳:۴۵
جوانی که از همه طرف تحت فشار است اونم جوانان عصرامروز خب نمیان با ازدواج فشار روانی رو با خودشون حمل کنند.مدرک شده کشک-بیکاری-تخصص رخت بر بسته رفته-دوسال سربازی بی دلیل-هزینه ازدواج سرسام آور و فشار اقتصادی-بعضی اوقات به بعضی از جوانان که خودکشی میکنند یا به سمت اعتیاد میرن واقعا حق میدم چون همه که بنیه قوی و استدلال ندارند اونم توی سی سال تحریم و تورم .هرکه داشته باشه تحلیل میره.واقعا سخته تو این شرایط فشار جنسی رو هم تحمل کنند.ما جوانهامون رو میچلونیم.شیره وجودشون رو میگیریم.تخیلی و خیال زدشون میکنیم.حالا میگیم پیشرفت کنیم!ازدواج کنید!کدوم راه رسممون شبیه پیامبر(ص) است؟یه کسایی همسر یه کسایی میشن که آدم هاج و واج میمونه که اینا چه شباهتی به هم دارند؟فقط چون یک طرف مجبوره به این ازدواج تن میده و دوسال بعد هم چون میفهمه یه عمر باید همو تحمل کنند طلاق میگیرن لابد همچین ازدواجی مد نظر برخی مسؤلین است.تو خیلی از مواردیک پسر بچه پنج ساله خیلی بهتر میتونه تصمیم بگیره (2395842) (alef-13)
 
سعيد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۱:۱۵:۳۵
با اين حرفها مشكلي حل نميشه.
مشكل ازدواج براي جوونها روز به روز بدتر ميشه..
مطمئنا مسكن در ادامه باز گرونتر از اين ميشه و با ورود فارغ التحصيلاي جديد وضع بازار كار بدتر هم ميشه.
و كار مسئولين هم اينه كه بشينند يك گوشه و فقط طرح و نظر بدن و....
نه اقا جان جوونها بايد ديگه با اين اوضاع اقتصادي و تجرد قطعي كنار بيان.
چون ازدواج با دست خالي هم ثمره اي غير از طلاق نداره.. (2395843) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۱:۱۷:۱۶
برادر من الان 1 سال ازدواج کرده و ما 1 خانواده متوسط از لحاظ مالی هستیم خانواده همسر برادر هم از خانواده ای متوسط هستند
برادر من و همسر ایشون در تمام مراحل تمام تلاششون رو کردند که در عین ابرومندی با کمترین هزینه ها مراسم رو به پایان برسونند و چون من در تمام مراحل به اون ها کمک کردم در جریان تمام هزینه ها هستم که دونستن اون برای تمامی مسئولین و دوستان میتونه مفید باشه
البته لازم به ذکر که برادر من کارمند یک شرکت دولتی و خانومشون هم کارمند یکی از بانک های خصوصی در شیراز هستند که بعد از مراسم ازدواج بیشتر سرمایه ای که داشتند صرف مناسبات ازدواج شد .
البته لازم به ذکر هزینه ها مربوط به شهریور پارسال و در شیراز هست
جهیزیه عروس خانم نزدیک به 20 ملیون تومان شد که پدر ایشون هنوز هم داره قسط اونو میده
هزینه های مربوط به لباس عروس ، دسته گل عروس ، تاج و هزینه ارایشگاه و گل کاری ماشین و هزینه فیلم بردار و عکس و البوم حدود 5 ملیون تومان شد .
هزینه کرایه یک سالن با شام و میوه و شیرینی برای 350 نفر 17 ملیون تومان شد .
رهن یک آپارتمتن 2 خوابه 100 متری 20 ملیون تومان
هزینه تجهیز اپارتمان شامل کابینت و لوستر و پرده و ........ نزدیک 5 ملیون تومان شد
و هزینه خیلی مراسم دیگخ مثل نامزدی و عقد و حنابندون و هزینه عاقد و ......نزدیک 4 ملیون تومان

و خیلی هزینه های ریزو درشت دیگه که یادم نیست
البته این نکته خیلی مهمه که عروس و داماد خیلی تلاش کردن تا صرفه جویی کنند و واقعا 1 جاهایی به حداقل ها راضی بودند که دوستایی که از هزینه ها مطلعند میتونند به راحتی با نگاه کردن به اعداد اینو متوجه شن
یعنی کل مبلغ نزدیک به 70 ملیون تومان ....................
اینم جالبه بدونید همین الان در شیراز سالن هایی هست که 350 نفر رو با شام و پذیرایی 60 ملیون تومان میگیره
دیگه شما خیلی مفلسانه مراسم بگیرید با جهیزیه و همه هزینه هایی که گفتم محاله زیره 50 در بیاد .
تو این جریان ها با توجه به اینکه هر دو خانواده واقعا از نظر مالی کمک کردن ولی برای خانوت ده هام 1 جاهایی سخت بود و به سختی گذشت
مسئولین محترم بدونند با حلوا حلوا دهن شیرین نمیشه با سمینار گرفتو و نصیحت کردن کسی نمیره ازدواج کنه
جون ها دارند میبینند هزینه ها رو میبینند که شغل نیست و امنیت شخلی ندارن وضع اقتصادو تورم رو میبینند .......
والا ادم نمیدونه پی بگه (2395847) (alef-13)
 
آرش
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۴۱:۵۶
مگه اسلحه گذاشته بودند رو سرشون که بیان جشن عروسی بگیرن؟؟؟ همون کاری رو که عاقد تو یه سالن با 350 نفر میکنه ، تو دفتر خودش با حضور پدر و مادر طرفین هم میکنه. (2396272) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۱:۱۹:۱۸
لغو سربازی و ایجاد کار و کنترل گرانی (2395853) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۷:۱۲
مشکل خدمت سربازی حل بشه نه تنها دو سال از وقت جوانان هدر نمیره که تاثیر زیادی هم بر بسیاری از عرصه های دیگر زندگی دارد: دو سال زودتر و با سن کمتر وارد بازار کار می شود با توقع کمتر و درآمد کمتر اما راه پیشرفت زودتر آغاز می شود. تحصیل بیخود و بیجهت طولانی نمی شود ...

مسئولان کمی فکر کنند و تصمیم بگیرند از ساده ترین و کم هزینه ترین راه وارد شوند: یعنی لغو یا کاهش موثر زمان سربازی ... (2395958) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۳:۳۵
واقعا افرين احسنت (2396118) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۹:۱۹
فقط لغو قانون سربازي اجباري (2396129) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۰:۴۶:۰۴
پس چه کسی از مملکت دفاع خواهد کرد فرزند ننر ؟ (2400462) (alef-3)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۱۳:۳۳
من از طبقه متوسط رو به بالا تهران هستم. سه سال پیش در کمال سادگی ازدواج کردم و بسیاری عروسی ها را نیز دیده ام که ساده برگزار شده اند. به نظرم کارشناسان محترم کمی اطلاعات شان به روز نیست چون به علت کاهش تمایل به ازدواج، خواسته های دختر و پسر و خانواده هایشان نسبت به 10 سال پیش بسیار تعدیل شده ...

من خانه ای 47 متری با مبلغ ودیعه 5 میلیون تومان و اجاره 650 هزار تومانی در حوالی میدان هفت تیر دارم که الان اجاره به 950 هزار تومان رسیده

ولی جهیزیه و مراسم را با حداقل هزینه داشتیم. ما مراسم شامی در رستوران معروف خیابان خرمشهر (آپادانا) برگزار کردیم با حضور 80 نفر و هزینه اش نیز با میوه و شیرینی و شام 2.3 میلیون تومان شد. هزینه ماشین عروس، فیلمبرداری و آرایشگاه هم نداشتیم. نه تنها بدهکار نشدیم که میزان هدایا عروسی سرمایه خوبی شد برایمان ...

به نظرم کسانی که قصد ازدواج دارند (میدانم تمایل به ازدواج کاهش چشمگیری داشته که لااقل در تهران تماما مربوط به مسائل مالی نیست) تلاش کنند در مراسم تا می توانند صرفه جویی کنند و حتی آن را برگزار نکنند. خانه کوچک نیز هزینه جهیزیه را به حداقل می رساند. (2395970) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۰۳:۲۷
با نظرتان موافقم اگر بعضی آداب ورسوم من در آوردی را حذف کنیم می شود ازدواجی ساده برگزار کرد با این کار شاید بازهم عده قابل توجهی همچنان توان تشکیل خانواده را نداشته باشند . اما قطعا جمع زیادی هم قادر به ازدواج خواهند شد . فقط باید دو طرف سر برگزاری ساده مراسم به توافق برسند . مثلا مراسم پا تختی را به جای انداختن در روز فردای عروسی در پایان همان مراسم جشن عروسی برگزار کنند . یا دو خانواده توافق کنند جشن عقد وعروسی وپا تختی هم زمان برگزار شود وهزینه آن را بین دو خانواده تقسیم کنند . یا در مراسم عقد وعروسی فقط فامیل نزدیک دعوت شوند .وراههای دیگر که اگر فکر کنیم پیدا می شود ! (2396156) (alef-10)
 
آزاده
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۱۳:۳۱
دوست عزیز در این که شما بسیار عقلانی رفتار کردین شکی نیست و براتون ارزوی خوشبختی میکنم، اما به این فکر کردین که خیلی از دخترها و پسرها نمیتونن حتی از پس اجاره ی خونه ی 47 متری شما هم بربیان؟ شما و همسرتون باید حداقل یه میلیون و نیم درامد داشته باشین (که احتمالاً بیشتر هم هست). فکر میکنید چند درصد افراد نمیتونن این درامد رو داشته باشن؟ (2396492) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۱:۴۰:۰۹
مسئولین فقط حرف بی ربط میزنند برای یک وام 3 میلیونی نزدیک به یک سال انتظار کشیدیم و با بدبختی تحویل دادند (2395901) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۰۱:۵۶
وام 3 میلیونی... چی باهاش میدن؟ بیشتر شبیه به جوک و لطیفه است تا حقیقت. (2396144) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۱:۴۶:۵۴
مشکل ازدواج مشکل خونه و ماشین نیست مشکل کار و درامده عزیزم خودتون دارید میگید برای شروع یه زندگی حداقلی باید 50 میلیون تومن داشت تازه بدون عروسی گرفتن حالا یه جوون 26 ساله لیسانسه که تازه از خدمت اومده و سابقه کارم نداره و غیر از خدا هم کسی رو نداره و هیچ کسی هم اونو استخدام نمیکنه چیکار باید بکنه تازه اگه فرجی شه و جایی هم مشغول شه با حقوق ماهی حداکثر 800 یا 900 هزار تومنی که اونم هزینه خورد و خوراک و موبایل و رفت وآمدشم نمیشه چه غلطی میتونه بکنه ... تازه رشد منفی اقتصادی کشورم پیشکش تورم افسار گسیخته هم پیشکش ... الان فقط اونایی میتونن ازدواج کنن که بنیه مالی قوی خانوادگی دارن . البته یه عده ای هم هستن که پولدارن و ازدواج نمیکنن چون عیاش و بی مسوولیتن اما آمارشون زیر 3 درصده (2395918) (alef-13)
 
شهروند ایرانی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۱:۵۴:۵۷
جوانان که گناهی ندارند ما پدرها و مادر ها هستیم که آنها را تربیت می کنیم البته رسانه را هم نباید بی تاثیر دانست . مسیولین فقط حرف می زنند . توقع بالای بعضی خانواده ها هم مشکلاتی ایجاد کرده. وقتی با هم زیر یک سقف بودن و روسپیگری را به ازدواج سفید معنا می کنند باید عمق فاجعه خوانده شود.نامزدم بخاطر دخالت خانواده از من جدا شده و می دانم طلاق یعنی چه (2395931) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۲:۰۷
اگری سری به شبکه های اجتماعی بزنید متوجه میشود هر دختر و پسر، دهها نفر از جنس مخالف در لیست دوستانشان اضافه شده. خوب چه کسی با دختر و پسری که دهها دوست از جنس مخالف دارد که با خیلی از آنها هم رابطه نزدیک داشته،‌ ازدواج میکند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2395943) (alef-13)
 
آزاده
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۵:۱۷:۴۴
این فکر که نباید با کسی ازدواج کرد که تو شبکه ی اجتماعی با فردی از جنس مخالف دوست بوده واقعاً شرم آوره. من و همسرم دوستای زیادی از جنس مخالف داریم که همکلاسی، همکار و .. بودن، و هیچ وقت هم با این مسئله مشکلی نداشتیم. حداقل 1-2 بار در هفته هم دورهمی های دوستانه ای داریم که از بخشی از این افراد تشکیل شده. آخه این چه حرفیه که شما میزنین؟!! یعنی به نظرتون فردی که تو زندگیش هیچ دوستی از جنس دیگه نداشته (نه تو فامیل، نه دانشگاه، نه محل کار)، میتونه از جنس دیگه حداقل شناخت و آگاهی رو داشته باشه؟ شک نداشته باشید چنین ازدواجی با احتمال بسیار بالا یا به طلاق منجر میشه، یا طلاق عاطفی. (2396499) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۲۹:۳۶
چقدر جالب! واقعا شما سبک ازدواجتون و زندگیتون روشن فکریه کامله و انشالله که به خوبی و خوشی و با صداقت و وفاداری در آینده هم ادامه پیدا کنه و از دوستان مخالف جنس شما و همسرشتون به شما و زندگیتون آسیبی نرسه . به این می گن ازدواج با تشریک مساعی!!! (2396689) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۰۹:۴۲:۳۷
من 50 سال رو رد كردم , تا الان هم تن به ازدواج ندادم و خيلي هم از اين بابت راضي و خوشحالم , چون شرايط هر روز سخت و سخت تر ميشه , آدم ازدواج بكنه كه چي بشه ؟ بچه بياره تو اين جنگلي كه اسمشو گذاشتيم جامعه ؟ هواي آلوده , بي آبي , غذاي ناسالم , پارازيت و هزار جور درد و مرض ديگه و از همه مهمتر آينده نامشخص بدون هيچ اميدي . به همه شما جوانان عزيز توصيه ميكنم دور ازدواج رسمي رو خط بكشيد و براي رفع نيازتون به ازدواج موقت رو بياريد كه هم شرعيه هم دردسرش از ازدواج دائم كمتر و تازه دوامش از خيلي از ازدواجهاي دائم حال حاضر بيشتر خواهد بود .

و من الله توفيق (2397997) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۰:۴۱:۰۹
شما که 25 سال پیش که شرایط بسیار بهتر از الان بود ازدواج نکرده اید مشکل خودتان است دیگران را سهیم در بی خردی خودتان نکنید (2400454) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۰۵:۵۷
پس مشکل ازدواج و علت طلاق ماهواره نیست. (2395951) (alef-13)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۱۰:۰۷
برای ازدواج ( شامل جشن عروسی، طلا و خرید، وسایل خونه، رهن خونه ) مینیموم 80 میلیون لازمه و دختری که باباش به هر سختی جهیزیه جور کرده محال هست که بیخیال این چیزا بشه. اگه هم بشه شما خودت خجالت نمیکشی که نتونی این ساده ترین وضعیت رو هم جور کنی؟
حالا باید آقا پسر یه کار هم داشته باشه که بتونه خرج یک ماه اون خونه رهنی رو جور کنه، کار ثابت هم بخوره تو سر من. ماشین هم سرشو بخوره کاری هم میخواد که لااقل یک تومن برای زنده موندن بهش برسه، حقوق قانون کار رو هم که شما بهتر میدونی.
یعنی شما که با خدا هستین چند درصد از جوون های مجرد این مینیموم رو دارن و ازدواج نکردن؟
اصلا تا حالا آمار گرفتین؟
شدیم یک مشت جوون اکثرا تحصیل کرده بیکار کار نابلد. تازه جالا دارن میگن برید کار یاد بگیرید... وقتی این همه جا برای تحصیل باز کردید باید فکرش رو میکردین.

حیف من که این چند خط رو برای شما تایپ کردم. اینقدر مردم رو بازی دادین که انگار منم باورم شده. نه باورم نشده و نمیشه // (2395962) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۱۸:۲۲
وقتی نهایت تفکر و علم یک نماینده برای افزایش ازدواج و افزایش تولید مثل، ممنوع کردن وازکتومی باشد. چیزی بیش از این انتظار نیست. (2395984) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۹:۵۰:۲۵
آفرین (2399519) (alef-3)
 
ح.ق
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۲۱:۰۳
یعنی رفتین با این همه کارشناس حرف زدین، هیچ کدوم حرفی از سربازی نزدن؟!!! من از ترس 2سال سربازی همین طور یه ضرب دارم درس می خونم، اون وقت هیچ کس اصلا به فکرشم نمی رسه آدمی که 22،23 سالشه و لیسانس گرفته، تازه باید یادش باشه که نمی تونه هیچ کاری پیدا کنه مگر این که 2سالم بره سربازی! اون وقت کارشناسان!!! هیچ کدوم به فکرشم نمی رسه معضل به این بزرگی!! (2395995) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۵۰:۲۰
من کار دارم. حدود 2 تومان ماهی هم در میارم که شاید بشه باهاش یه زندگی رو شروع کرد. ولی با این حال قراره بعد ازدواجم برم سربازی. (2397199) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۲۷:۵۰
همش حرف.شما کار ایجاد کنید.وقتی اوضاع اقتصادی جامعه رونق بگیرید بسیاری از مشکلات حل می شود.با سمینار و همایش و کنفرانس و سخنرانی کار پیش نمیره .الان چند ساله دارید حرف می زنید؟خسته نشدید؟ (2396020) (alef-13)
 
کمال
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۵:۰۰
با این وضعیت سربازی بشینید تا آمار ازدواج بره بالا (2396080) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۴۹:۲۵
مسولین وام ازدواج رو به جوانها نمیدادن ولی وام به دوستان خوب میدادن تا کالای لوکس وارد کنن و بدهی بانکی شونو تسویه نکنن.حالا دیگه دیر شده. (2396099) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۲:۵۹:۵۹
یکمی هم از مشکلات و مسائل حقوقی ازدواج بگید، از کسانی که هر روز صد تا صدتا وارد جریان مشکلات دادگاه و مهریه، نفقه و ... میشن. غیر از آگاهی به مشکلات مالی ازدواج ، به جوانان آموزش های حقوقی لازم رو بدین تا مثل من چندین سال از بهترین روزهای زندگیشون رو تو راه پله های دادگاه بالا پایین نرن و باور کنن بی گناه هم میشه سردی دستبند رو روی دستاشون حس کنن و طعم زندان رو بچشند و باورکنن بی توجی در ازدواج و اعتماد کور کورانه به طرفشون ( یعنی حماقت محض) میتونه چه عواقبی در پی داشته باشه
چرا قانون نمیذارن مثل کلاس یک ساعته پیش از ازدواج که از مسائل زناشویی صحبت میشه از موضوعات حقوقی هم صحبت کنن و شرکت در کلاسش هم اجباری بشه؟ (2396133) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۰۹:۰۵
من ازدواج کردم در حالي که وضع در آمد م بد نيست و شغل خوبي دارم خانمي دهن بيني دارم که اختيار زندگيش رو داده دست خواهر بزرگترش . خواهرش رو هم ما رو داغون کرده .من با جسم زنم زندگي مي کنم نا با فکر و روحش . يکي از عوامل جداي طلاق دخالت دو ر و بر و خانواده ها هستن. دارم کم کم با يه بچه به ته خط مي رسم در حالي که زنم اسمش رو گذاشته تحصيل کرده و فوق ليسانس (2396177) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۲۷:۴۰
شاید خانم شما متوجه نیست ولی شما که متوجه مشکل و منشا اون هستید به خاطر فرزندتون و به خاطر اینکه بعد از طلاق نه برای اقایون نه برای خانوم ها اینده روشنی متصور نیست و حتی ازدواج دوم و غیره هم اکثرا شکست هستند با دور شدن از جو خانواده خواهر خانومتون و صحبت با همسر از فکر طلاق بیرون بیاید برادر . (2396679) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۱۴:۰۷
یک طرفه نمیشه قضاوت کرد. همسر شما چی میگه اون وقت (2397382) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۳:۱۰:۴۰
من 29 سالمه فوق لیسانس شاغل...هیچی ندارم..نه خونه ماشین و ....چرا یه بنده خدای دیگه رو بدبخت کنم....ضمنا مشکل اصلی اقتصاد هستش بلا شک... (2396180) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۴:۲۴:۰۶
اینایی که میگن اقتصاد بهانس معلومه پشتشون حسابی گرمه
من 25 سالمه و فوق لیسانس خوندم.از دانشگا دولتی درست درمونم خوندم.خوبم کارمو بلدم.مدرک بی سوادی نگرفتم.کارم ندارم
تا وقتی رفاه کامل نداشته باشم فکر ازدواجم نمیکنم.الان دوره ای نیس که بشینی پول رو پول بذاری بعد چن سال خونه بخری.این روزا وقتی پول جم میکنی (اگه بتونی جم کنی)سر سال می بینی قیمت خونه 30 40 درصد گرون شده.ماشین رفته به فلک
ترجیح میدم خودم باشم خودم تا ازدواج کنم و هر روز کاسه چه کنم چه کنم دس بگیرم.میخام نسلمون زیاد نشه.مثلا برا ما چکار کردن که برا نسل بعد من بخوان بکنن (2396382) (alef-13)
 
اسد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۴:۵۲:۳۶
مسولين محترم اين تازه اول راه يا ساحل مردابي است كه درست كرده ايد ، بيشتر هم درآن غرق خواهيد شد ، فعلا به مسايل كشورهاي برادر همسايه بپردازيد وقت براي حل مشكلات داخلي داريم . چه نياز است پولمان را براي رشد اقتصادي كشور خرج كنيم . چه نياز است پولمان را وام ازدواج بدهيم . چه نياز است پولمان را در راه ساخت مسكن براي جوانان خرج كنيم وقتي اينهمه نيازمند در دنيا منتظر بخشش ما هستند . چه اجباري است مردم ما در رفاه باشند وقتي ملت هاي همسايه در رنجند . چه نياز است پولمان را براي صلح خرج كنيم وقتي ميشود اين پول را خرج جنگ كرد ، اين پول نفريمان ميكند اگر درست از آن استفاده كنيم . پس اين همه دلال و تاجر و ثروتمند پولشان را با كدام هرج و مرج زياد كنند . آرامش كلا ضرر دارد . خداوند وعده آخرت نيكو براي مظلومان داده است جوانان عزيز صبر پيشه كنيد كه سعادت از آن صابران است (2396440) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۴:۵۸:۳۹
تا مسولين ماهي 1000000 تومان حقوق ثابت نگيرند و براي كار فرزندانشان پارتي بازي نكنند و در خانه 40 متري زندگي نكنند و بعضي شبها گشنه نخوابند و ....هيچ مشكلي از اين كشور از بين نميرود كه نميرود .
درك كنيد كه چرا حضرت علي با همه درآمدي كه داشت به ساده ترين شكل زندگي ميكرد . تفكر در كنار وجدان بيدار چاره مشكل است . مسولين وجدانها را بيدار كنيد (2396449) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۳۴:۳۶
من یه جوون 25 ساله هستم و فوق لیسانس از یه دانشگاه خوب دارم و تو کار هم واردم البته هیچ کار مفیدی تو دانشگاه یاد نگرقتم چون اصولا دانشگاههای ایران با بازار خیلی خیلی فاصله دارن و حتی بهترین اساتید دانشگاه های شریف و تهران (خودم لیسانس و فوق اینجا ها بودم) اصولا اکثرا افراد اهل کاروصنعت نبودند صرفا عمرشون رو در کتابخانه هاو دانشگاه های گذروندن
درامدم خوبه آزاد کار میکنم شاید ماهی 10 میلیون و همون حدودا هر ماه کارمیکنم
سربازی هم نرفتم
ولی باور کنید اصلا ازدواج نمیتونم کنم هرچند مثل بقیه جوونا وقتی بهش فک میکنم برام جذاب به نظر میاد ولی متاسفانه اختلاف سطح فکری بین پسرا و دخترا تو ایران که به خاطر فشار جامعه به پسرا و بی مسوولیت خانوم ها در سنین مختلف و انواع محدودیت ها و.... بوجود اومده ترجیح میدم فقط دوست داشته باشم و با دوستانم باشم تا با همسرم! چون متاسفانه تو بیشتر مواقع خانوم ها خودشون رو فقط میخوان تحمیل کنند.ببینید میدونم اکثر جوونا مشکل مالی سربازی و... دارن و به خاطر این وضعیت جرات ازدواج ندارن ولی مشکل خیلی بیشتر از این حرفاست به هرحال مطمئن باشید خانوم مناسب همیشه پیدا میشه که با مشکلات پسر ها مثل پول و کار و سربازی کناربیاد بشرطی که قبول کنه اینا قابل حل هست و... ولی بعداز ازدواج خیلی وحشتناکتره وقتی که جذابیت های اولیه کم کم از بین بره کنار اومدن و شخصیت طرف مقابل پیدا میشه و اینجاست که دیگه مسایل مالی و ... بهانه برای طلاق میشه!!!!! (2396701) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۳:۱۷:۲۱
خودت فهمیدی چی گفتی؟ (2400859) (alef-10)
 
شب
۱۳۹۳-۰۷-۰۹ ۱۳:۱۲:۵۴
واقعا خوب گفتي (2403021) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۶:۴۶:۲۰
بیش از 90 درصد موانع سر راه ازدواج فرهنگی است فرهنگی است فرهنگی است (2396739) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۳۲:۲۱
مشكل اصلي ازدواج... اقتصاد است..


برادر بي پولي وسلام..

پول باشه ميشه هم ازداوج كرد..هم درس خوند هم شركت زد هم خيلي كارها كرد...

حالا بر اساس شرايط ... سطح اقتصاد براي هر فردي متفاوته ...

يكي با 20 ميليون كل ازدواجش تمام ميشه
يكي با 200 ميليون
يكي هم با 500 ميليون


سطح فرهنگ متفاوته

اما مشكل همه يكي است پول (2396858) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۷:۵۰:۲۱
نه عزیز من باید منتظر موند تا خونه داشته باشیم. من یکبار امتحان کردم. خداروشکر که جدا شدیم!! هر روزش فکر مسکن بودم توی سه سال زندگی مشترک سه بار اسباب کشی کردم. خونه های گرون و مزخرف مردم نشستم. حالم از اجاره نشینی بهم میخوره. ادم تحقیر میشه! مگه ادم (با درامد سالم) چقدر میتونه دربیاره که 80 درصدش رو بده موجر ... ؟ این زندگی از اساس مشکل داره (2396908) (alef-3)
 
دختر مجرد
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۸:۴۱:۴۶
من همه کامنت ها رو خوندم.
متوجه شدم که تقریبا همه پسرها با لغو سربازی، نشستن زن در کف اتاق و تلاش بی وقفه در آشپزخانه و کم بودن مهریه خانمها اتفاق نظر دارند...
نظرتون چیه کلا از صحنه روزگار نیست بشویم؟؟؟؟؟؟ (2397043) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۳۵:۱۲
همه دوست دارن ازدواج کنند ولی هیچ کس پولشو نداره (2397156) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۱۹:۵۴:۵۱
وقتی طرز تفکر جامعه این باشد که مردم از درس خواندن پشیمان شوند باید به حال آن جامعه گریست، باید مسوولان پاسخگو باشند که اینگونه هم نیست- بماند باقی مسایل چون ازدواج و سایر معضلات جامعه- وااسفا (2397212) (alef-3)
 
کامران
۱۳۹۳-۰۷-۰۶ ۲۱:۲۷:۴۲
جوانان تو ایران هیچگونه ارزشی برای دولت ندارن وایلا باید الان یه جور دیگه بودن همه تحصیل کرده هامون بیکارن می فهمید تو کشور ما حرف اول رو پول و پارتی میزنه اونوقت چطور یه جوان باید ازدواج کنه لطفا منتشر کنید (2397400) (alef-3)
 
خانم
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۲۲:۲۰:۰۸
میگه مشکل مسکن چیزی نیست!!!!!!!!!!!!!!!!!!! من که امید ندارم تا آخر عمرم صاحب خونه بشم، مگه این که ریاضت بکشم ، هیچی نخورم ، هیچی نخرم، تا چندر غازی جمع کنم، شاید بتونم یه قبر واسه خودم بخرم. (2399761) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۴:۳۲:۲۴
اگر میخواهیم آمار ازدواج افزایش پیدا کند باید خدمت سربازی اختیاری شود یا مدت آن بسیار کم شود. در این صورت شرایط ازدواج برای جوان زودتر اتفاق میدهد. (2401098) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۸ ۱۵:۰۳:۲۸
خانم بنده بعد از 6 سال زندگی بخاطر سختیهای اقتصادی فراتر از تحمل از من جدا شد، حالا شماها بیاین هی حرف مفت بزنین که بریم ازدواج کنیم... (2401178) (alef-3)
 
afshin
۱۳۹۳-۰۷-۰۹ ۱۳:۱۱:۳۰
مشكل اصلي ازدواج جوانان فقط خانواده هست من به عينه دارم مي بينم با اين مسئله درگيرم چند ساله فقط ايراد هاي الكي وغير منطقي كه خانواده ها ميگيرن انگار فرزندانشان فقط بايد با آدمهاي پولدارو ومهم ازدواج كنن به نظر من بايد شرط اذن پدرومادر و را بردارند تا جوانان باهركي دلشان خواست ازدواج كنن چون ازدواج اجباري يا بخاطر بستگان آخرش طلاق وجدايي هست (2403016) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۱۰ ۱۰:۰۱:۰۰
من ازدواج کردم. شغل هم دارم. ولی بهیچ کس توصیه نمی کنم که ازدواج کند چون هزینه های معیشت و مسکن چنان بلایی بر سرم آورده که هر روز هزار بار به خودم لعنت می دهم که ازدواج کردم.
آخه زن و بچه رو که نمیشه با آب و دوغ و خیار تامین کرد. نمیشه بگیم روی گلیم بخواب. هزینه های سنگین ایاب و ذهاب، هزینه های سنگین مدارس،اجاره مسکن، و ..

آخه وقتی کرایه تاکسی اینهمه بالا رفته، چرا نباید انتظار داشتن ماشین رو داشته باشیم.
از این طرف مراکز بهداشتی وسایل پیشگیری رو برداشتند واز اون طرف اون بیچاره هایی که اطلاعات پیشگیری ندارند، بدون اینکه توان تامین نون شب رو داشته باشند دارند بچه دار میشن و زندگی شون بدتر و بدتر میشه. یکی هم کمکشون نمیکنه.

نمیشه که فقط بگین بچه بیارین. بچه که با هوا بزرگ نمیشه. (2404352) (alef-3)
 
بنده خدا
۱۳۹۳-۰۷-۱۰ ۱۰:۱۰:۱۹
برا ازدواج باید کار داشت شعار ندین
اگه از اول خانمها رو استخدام نمیکردن الان همه آقایون کار داشتن که هیچ دخترها هم بی شوهر نمیشدن (2404362) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.