نظر منتشر شده
۱۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 386535
حجاب و عطش مد گرایی
رضا حقیقی، 9 شهریور 95
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۷
به راستی ضرورت و اهمیت مقوله "مد" و نسبت آن با "حجاب" چیست؟

آیا میتوان "مد سازی" به جا و صحیح را به عنوان روشی برای مقابله با بدپوششی های فرهنگی قلمداد نمود؟

اهمیت و ضرورت مدسازی و طراحی مد در گسترش پاکی و حیا و عفت اجتماعی چیست؟

یک مساله مهم در مقوله حجاب و تحلیل بد پوشان ،آنالیز دقیق اقسام بدپوشان است. بدپوشان را میتوان از یک منظر،به دو دسته ی بزرگ بدپوشان عقیدتی و بدپوشان تقلیدی تقسیم نمود.

بد پوشان عقیدتی گروهی از بدپوشان هستنند که این نوع رویه فرهنگی و پوشش در انظار عمومی را از سر یک عقیده انتخاب نموده اند.عقیده ای که در این مقام در پی صحت و سقم بررسی و ارزش گزاری آن نیستیم.

گروه بدپوشان عقیدتی را هم می توان حداقل در ۳خرده گروه ترسیم نمود. افرادی که از سر لجاحت سیاسی با حاکمیت، از پوششهای نیمه عریان استفاده می کنند،افرادی که از سر لجاجت مذهبی با گروه های مذهبی چنین رویکردی را دارند و در نهایت عده بسیار قلیلی که فارغ از تقابلهای سیاسی و مذهبی گزینه بدپوششی را ترجیح داده اند.دو خرده گروه اول را حجاب ستیزان وخرده گروه سوم را حجاب گریزان عنوان میکنیم.والبته دسته بزرگ دوم ، بدپوشان تقلیدی هستنند.این طیف از بدپوشان ،بیشترین جامعه آماری از بدحجابان در ایران را تشکیل می دهند.افرادی که نه از سر انتخاب ،بلکه در یک جبر پنهان اجنماعی،دست به چنین رفتاری میزنند.شاخصه ی بدحجابان تقلیدی آن است که عمد یا عقیده ی خاصی آنها را به سوی پوشش ناموزون سوق نداده است.بر خلاف عقیدتی ها که که عامدانه و آگاهانه این سبک زندگی را انتخاب نموده اند.اما پرسش آن است که تقلیدی ها در مقابل کدامین جبر پنهان اجتماعی دست به چنین رفتاری زده اند.

جبر پنهانی که از آن سخن میگوییم عبارت است از همان "فشار اکثریت " ."فشار اکثریت" مقوله ی روانی است که در هر جامعه ای وجود دارد.فشار اکثریت تعیین کننده ی ارزشها و ضدارزشها برای بخش خاکستری هر جامعه ای قلمداد می گردد.

فشار اکثریت امری تدریجی و مستمر در امتداد زمان است که با تغییر گرایش ها در هر جامعه ای ،گام به گام بخش منفعل و خاکستری جامعه را در بر میگیرد.با پیوستن هر فردی از خاکستر یها به دامنه ی جمعیتی "گرایش سازان"جدید، توان فشار اجتماعی به نفع توده ی فعال "گرایش ساز" تغییر می یابد.خاکستری ها به دلیل خاصیت انفعالی و تقلیدی خود،تابعی از تغییرات اجتماعی اند. امروزه،البته از مهمترین متغیر هایی که توان ایجاد امواج زودگذر و تجدیدپذیر اجتماعی را دارد،مقوله ی"مد و مدگرایی"است.از همین رهگذر است که مد و مدگرایی بیشترین مخاطبان خود را از جامعه آماری خاکستری ها و انفعالی ها برمی گزیند.همان گروهی که با عنوان بدپوشان تقلیدی از آنها یاد کردیم.آنها مهمترین مشتریان بازار مد هستند،مد به معنای عام آن،چه مدهای تجاری ،چه مد های فرهنگی و حتا سیاسی – اجتماعی.

بنابراین اصلی ترین مولفه در شکل دهی تیپولوژی سبک زندگی این قشر را "مد"ها ترتیب میدهند.

موشکافی مساله "امتزاج مد گرایی" با مقوله "فشار اکثریت"یقینا مولد یک هشدار بزرگ برای استراتژیست ها ی اجتماعی است.علی الخصوص آن که هر دوی این عناصر، در پیوند تنگاتنگ با گونه ای از گونه های اجتماعی ما گره خورده است که بیشترین جامعه آماری هر جامعه ای را رقم می زنند.از این منظر کلام اول و آخر در مساله ی "طراحی مد" در ۲محور خلاصه میشود: ۱-ابتکار عمل ۲- سرعت طراحی و اشاعه .با تحلیل مختصر فوق و سپس نگاهی به عملکرد دستگاه ها و مدیران فرهنگی کشور،تغییر باورنکردنی چهره ی حجاب از ۲۰ سال پیش تا به امروز بسیا رقابل درک می نماید.

اصل مد های بومی و طراحی مد ایرانی –اسلامی هنوز به عنوان یک گفتمان غالب در حیطه ی پوشش اجتماعی در نیامده است،چه برسد به اینکه بخواهد و بتواند در رقابت با غربی ها خودی نشان دهد.پس از مرحله ی گفتمان سازی،در مرحله رقابت نیز، آنچه برنده ی نهایی پوشش ها را تعیین میکند امری نیست جز ابتکار عمل بالا و سرعت خیره کننده در عرضه ی مستمر مدهای ذایقه ساز و ذایقه پذیر.درمان چند بعدی مساله "پوشش اجتماعی پاک" علاوه برنیاز به اقدامات بنیادین و گاهی ، به اقتضا ، پلیسی،نباید ما را ازضرورت پرداختن به پدیده ی بسیار موثر"مد" غافل سازد.

حرکت لاک پشتی ،زیگزاگی، و گاهی رو به عقب امروز ما در این زمینه ، تصویری کاملا غیر ایرانی ،غیر اسلامی و بی هویت در ۲دهه آینده از ایران ارایه می دهد.
 
کلمات کلیدی : حجاب، مد
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۰۸:۴۷:۲۹
حجاب همانطور كه از اسمش پيداست ، يعني پوشاندن بدن ، حد و حدود آن نيز از نظر شرعي تعيين شده است ، اما اينكه براي آن رنگ ، جنس يا نوع مشخص كنيم كار اشتباهي است ، در همه جوامع سنتي ايراني لباس زنها پوشيده و داراي رنگ هاي شاد بوده است ، اصرار بر يك نوع لباس خاص يا رنگ خاص كار اشتباهي است ، اصرار بر رنگ مشكي هم از ديگر اشتباهات حوزه حجاب بوده است ،
مردم بايد آزاد باشند هرنوع پوشي را به شرط محجوب ماندن بدن استفاده كنند (3910742) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۱۶:۲۵:۴۷
من با حجاب موافقم ولی نبایدمدل خاصی رو برا حجاب تعیین کرد، این باعث زدگی از حجاب میشه، همین که پوشش کامل وجود داشته باشه به نظرم کافیه، اینکه بگیم فقط چادر یا فقط مانتو اصلا درست نیست، انواع لباس های محلی کشور ما طوری هستن که در عین پوشش، تنوع و رنگهای شادی دارن، به نظر من اگر این لباسها عرضه و متداول بشن دیگه این بدپوششی رو در جامعه نداریم، میشه این لباسها رو باز طراحی کرد و با تلفیق مدل های امروزی و سنتی پوشش های بی نظیری رو ابداع کرد (3911540) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۰۹:۰۰:۴۰
پروژه طراحی حجاب تو این کشور کلا یه پروژه از پیش شکست خورده است. چون کسانی که می خان پوشش حجاب رو طراحی کنن اصولا به زیبایی اعتقادی ندارن و فاکتور زیبایی رو تو طراحیشون نادیده می گیرن. و فقط به پوشیدگی و گشاد بودن و بلند بودن اهمیت می دن و نتیجه می شه یه لباسی که اندازه سه تا لباس پارچه برده و هیچ جذابیتی نداره.

یه نگاه بندازین به طراحان لباس های اسلامی برای زنان مسلمان تو کشورهایی مثل ترکیه و مالزی. ببینید لباس های اونا اصلا مورد تایید مسئولان ایرانی هست.

همچنین طراحان مد تفکر خاص خودشون رو دارن و وقتی میان سفارشی کار می کنن و چیزی که اعتقاد ندارن رو طراحی می کنن نتیجه میشه خندیدن ما!
اونهایی هم که به حجاب اعتقاد دارن نمی تونن طراح باشن. چون اگه بودن تا حالا یه حجاب خوب طراحی کرده بودن (3910766) (alef-13)
 
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۰۹:۲۴:۲۲
سلام ما همه چیز داریم ولی آنها را در دیگران جستجو می کنیم تمام حرف مّد به قول علامه جعفری این است که می خو اهیم بگوییم خواهش می کنم به من نگاه کن همین فقط همین تمام شد . (3910797) (alef-13)
 
علی طاهری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۱۰:۰۶:۰۵
موشکافی بسیار عالی و خوبی بود.
ولی راهکار هایی که از پس گفتمان و سمینارهای طولانی بیرون میاید اغلب نتیجه بخش برای هدف مورد نظر نیست.
در علل گرایش به حجاب دو عامل مهم جا مانده است، اول خانواده و دوم مدرسه.
دختر در گروه سنی 8-15 سال پوشش نهایی خود را انتخاب میکند و اگر در این مدت تجربه حجاب برتر را نداشته باشد و حداقل کمی از آن خوشش نیامده باشد و یا تجربه منفی از حجاب داشته باشد، حتما فشار اکثریت او را در هم خواهد شکست و همه تلاش برای مدسازی برای گروه مخاطب سنی 18-30 سال (یعنی همان طیف خاکستری) هرگز به بار نخواهد نشست.
دست اندرکاران باید کمی به این مهم توجه داشته باشند که در کنار بار معنوی و اعتقادی حجاب به عنوان یک نکلیف لازم است که این پوشش را کمی خواستنی و شیرین کنند و از بعد احساس و ربان دل آن را به جامعه مخاطب عرضه نمایند. (3910848) (alef-13)
 
الف ر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۱۳:۴۳:۱۷
من به دخترم و همسر گفتم نگاه شما به حجاب بايستي نگاه محجبين در سرزمين هاي غير اسلامي باشد براي رضاي خدا و اطاعت از حكم وي باشه نه نگاه سياسي ويا بهره برداري از اين امتياز باشه در واقع حجاب براي زن به مثابه عبادت است متاسفانه در خيلي از افراد چنين است وقتي تا زمانيكه شاغلند و يا در جمعي كه سياسي كاري ميكنند با حجابند ولي همينكه از اين موقيعت خارج ميشن جور ديگر ميشن (3911247) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۱۶:۱۳:۰۲
علت بنیادین رواج ناهنجاریهای اجتماعی
---
به نظر می رسد باید علت بنیادین رواج مد گرایی یا هر ناهنجاری اجتماعی را بیشتر در ناکار آمدی و ضعف روشهای غیر علمی نگرش و آموزش دین و فرهنگ و یا در ناتوانی از یافتن ابزارهای اصیل تشخیص علمی سره از ناسره های یافته های منسوب به دین و فرهنگ جست و جو و ریشه یابی کرد و چاره نمود.
اصرار بر نگرش و آموزش غیر علمی دین و فرهنگ و نادیده گرفتن یا ناآشنایی با ابزارهای علمی تشخیص سره از ناسره در این زمینه ها و دوری از قرآن و عقل و ابزارهای علمی ذی ربط قدیم و جدید در تجزیه و تحلیل و تشخیص علمی مسائل منسوب به دین و فرهنگ بجز سر در گمی و گمراهی و بروز ناهنجاریهای اجتماعی گوناگون در جامعه بازده دیگری نخواهد داشت. (3911519) (alef-13)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۰۹ ۱۶:۲۵:۳۱
اصولا خوش لباسی و خوش پوشی و آراستگی سر و ضع بسیار تفاوت دارد با دنباله روی کردن از مد ؛
"مد" اساسا یعنی پیروی کردن از تفکرات و داده های امسال (اگر نگیم 6 ماهۀ اخیر !!!!!) عده ای زیرک و زرنگ که قصد دارند با میدان دادن به جنس ها و مدل هائی که مدتی از دور خارج بوده اند و با ایجاد یک تحول در بازار ، یک اجبار !!!! دو سویه را در مخاطبان مصرفگرا !!!! و البته دنباله رو و پیروی کنندۀ از مد ایجاد کنند :
یعنی هم اونها رو مجبورکنند که آورده های جدید و متفاوت بازار را (که اساسا مورد نیازشون نیست !!!!!) حتما بخرند و هم اینکه اونها رو وادار کنند که خرید های قبلی و کاملا نو خود را که حتی تا ماهها و سالهای بعد هم کماکان قابل استفاده و دور-نینداختنی خواهد بود وانهند و رها کنند و از دور خارج !!!! ؛ (3911539) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۶-۱۱ ۰۰:۱۷:۱۷
همه چیز در دنیا و کشور به روز شده چه اصرار ی هست مردم روش قدیمی حجاب را بپذیرند چرا جذابیتی در حجاب ایجاد نمی شود (3913954) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۶-۱۲ ۱۶:۱۷:۴۰
باتشکرازمطلب درست نویسنده محترم باید یادآورشوم متاسفانه مدیران فکری وفرهنگی جامعه ازبدوانقلاب تاکنون هیچگاه تعریفی دقیق وکاربردی ازموضوع مهم حجاب به دست نداده اند .مدیران اجرایی که علیرغم راهنماییهای حضرت امام (ره)دچارروزمرگی بوده اند وسیاسیون وفرهنگیون؟؟؟بخصوص روحانیت که همواره ملجا وپناه مردم بوده ورهبری فکری ودینی مردم را عهده دار بوده چنان درچنبره روزمرگی وبعضا دعوای قدرت گرفتارشده که وظیفه ذاتی خودرا در هدایت مردم مخصوصا همان طیف خاکستری به طاق نسیان سپرده ونتیجه شده این که می بینیم.وجالب اینکه هنوزهم یا متوجه قصوروتقصیر خود نشده ویا ازسرتجاهل همه دیگران را مقصرمشکلات فرهنگی میداند الا خودروحانیت.مدیران اجرایی هم که درانجام وظایف روزمره خود مانده اند چه برسد به امورات فرهنگی ودراین میان دشمن هم طبیعتا بیکارنیست ووظیفه خود را بخوبی انجام داده است.برای حرکتی فرهنگی که بتواند مقوله حجاب را سروسامانی دهد الان هم دیراست چه برسد به فردا.آیا سرداری پیدامیشود؟ (3916001) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.