نظر منتشر شده
۱۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 278931
خودروهای ارزان اروپایی در ایران چند قیمت می‌خورند؟
سالهاست که مردم می گویند خودرو در اروپا ارزان تر از ایران است و اگر تعرفه واردات خودرو برداشته شود مردم می توانند خودروهای اروپایی را ارزان تر از خودروهای داخلی بخرند ولی چقدر این نظریه درست است؟ اگر فرض کنیم تعرفه واردات خودرو صفر شود. قیمت خودروهای وارداتی که از اروپا به ایران وارد خواهند شد چقدر خواهد بود؟
تاریخ انتشار : شنبه ۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۴۴
اقتصادنیوز نوشت: هم اکنون تعرفه واردات خودرو۴۵ درصد است گذشته از این مورد البته هزینه ها و مالیات های دیگری هم هست که اگر آنها را لجاظ کنیم قیمت خودرو های وارداتی ، ۷۵ درصد بیشتر از قیمتشان در کشور مادر می شود. یعنی اگر فرض کنیم تعرفه ۴۵ درصدی خودرو را هم حذف کنیم هنوز خودروهای وارداتی حدود ۳۰ درصد گران تر از قیمت آنها در کشورهای تولید کننده خودرو خواهد بود.

با این فرمول قیمت ارزان ترین خودرو های اروپایی در بازار ایران در صورت صفر شدن تعرفه چه خواهد بود. یکی از ارزان ترین خودرو ها در بازار اروپا فیات پانداست. خودرویی در قدو قواره پراید، این خودرو در پایین ترین مدل با موتور ۱.۲ لیتری ۶۹ اسب بخاری در ایتالیا ۹ هزارو ۹۰۰ یورو قیمت دارد.

یعنی قیمت این خودرو بدون حساب شدن هزینه ۳۰ درصدی وارداتش به ایران حدود ۳۷ میلیون تومان خواهد بود. با احتساب هزینه ۳۰ درصدی قیمت این خودرو نزدیک ۴۸ میلون تومان خواهد بود.

خودرو ارزان دیگر بازار اروپا، لوگان یا تندر ۹۰ است. هم اکنون نسل سوم این خودرو در اروپا عرضه می شود. قیمت مدل نزدیک به آنچه در ایران با نام تندر ۹۰ E۲ فول فروخته می شود حدود ۱۰ هزار یورو است . این خودرو هم پس قیمتی در حدود ۳۷ میلیون تومان دارد که با هزینه ۳۰ درصدی قیمتش ۴۷ میلیون تومان خواهد بود.

خودرو اشکودا سیتی گو که هم اندازه پراید است. یکی دیگر از خودرهای ارزان اروپایی است. این خودرو در ارزان ترین مدل ۹ هزار ۳۰۰ یور قیمت دارد. اشکودا کارخانه ای در کشور چک است. این شرکت زیر مجموعه شرکت فولکس واگن محسوب می شود . که خودروهایش معمولا ارزان تر از خودروهای فولکس واگن و برای مشتریان متوسط رو به پایین اروپایی هستنند.

خودرو سیتی گو با قدرت موتور ۶۰ اسب بخاری(قدرتی در حد پیکان ) با توجه به قیمت ارز حدود ۳۴ میلیون تومان قیمت دارد که با هزینه ۳۰ درصدی برای واردات با تعرفه صفر قیمتش به حدود ۴۴ میلیون تومان می رسد.

در میان خودرو های آلمانی فولکس پولو از ارزان ترین مدل هاست . فولکس پولو با موتور ۱.۲ لیتری که ۹۰ اسب بخار قدرت تولید می کند ۱۵ هزار یورو قیمت دارد. این خودرو که با پژو ۲۰۶ هم کلاس است با توجه به قیمت یورو ،۵۵ میلیون تومان قیمت دارد که با هزینه ۳۰ درصدی قیمتش نزدیک به ۷۰ میلیون تومان خواهد شد.

پژو ۲۰۸ نوه پژو ۲۰۶ است این خودرو در بازار اروپا در ارزان ترین مدل ۱۲ هزار یورو قیمت دارد که به تومان چیزی در حدود ۴۴ میلیون می شود . این خودرو با هزینه ۳۰ درصدی چیزی نزدیک به ۶۰ میلیون تومان در بازار ایران می تواند قیمت داشته باشد.

در اروپا معمولا خودرو های کوچک فیات جزو ارزان ترین ها هستند و در میان محصولات گروه فیات هم خودروهای کوچک ساخت کارخانه لانچیا جزو ارزان ترین ها هستند . از میان محصولات لانچیا هم مدل اپسیلون ارزان ترین خودرو است.

قیمت این خودرو با موتور ۱.۲ لیتری ۶۹ اسب بخاری بیشتر از ۹ هزار یورو یعنی بیشتر از ۳۳ میلیون تومان است. این خودرو هم اندازه پراید، اگر وارد ایران شود با تعرفه صفر و با توجه به هزینه ۳۰ درصدی باز هم بالای ۴۳ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

در ایتالیا اما اگر بخواهید خودرو گران تر از فیات سوار شوید آلفا رومئو را انتخاب می کنید.خودرویی که البته همچنان در اروپا جرو ارزان ترین هاست. مدل میتو آلفا رومئو با موتور ۱.۴ لیتری ۷۸ اسب بخاری، ۱۴ هزار یور قیمت دارد که به تومان چیزی در حدود ۵۱ میلیون تومان می شود . قیمت این خودرو با درنظر گرفتن هزینه ۳۰ درصدی به ۶۶ میلیون تومان می رسد.

این قیمت ها نشان می دهد اگر ارزان ترین خودرو های اروپا هم وارد ایران شوند قیمت‌شان به بالای ۴۰ میلیون تومان می‌رسد . خیلی ها فکر می کنند قیمت خودروهای مشابه اروپایی نسبت به محصولات ایرانی در یک کلاس ،پایین تر است. اما این فکر درست نیست جایی که خودروهای ایرانی ضعف دارند کیفیت و تکنولوژی پایین تر و البته روش های فروش ضعیف تر است.

برای مصرف کننده ایرانی چه باید کرد
بررسی های اقتصادنیوز نشان می‌دهد؛ با نگاهی به قیمت خودرو های در اروپا مشخص است حتی در صورت واردات با تعرفه صفر باز هم خودرو ارزان به دست مصرف کننده نمی رسد و قطعا در چنین شرایطی باز هم خودرویی مانند پراید بازار خودش را خواهدداشت. البته در صورت صفر شدن تعرفه، این روند سبب رقابت شدید در بین خودروهای بالای ۴۰ میلیون تومانی خواهد شد و عملا تولید کنندگان داخلی در این بخش از بین خواهند رفت. سوال اما اینجاست که این کار و نابود کردن تولید کننده داخلی به این قیمت آیا به مصلحت جامعه است؟

نکته دیگر درباره روش های فروش خودرو در اروپاست که به نظر می رسد این روش ها با توجه به نظام بانکی در اروپا که سود سپرده بانکی بسیار کمی دارد اجرا می شود در حالی که اقتصاد ایران با سود های بالای بانکی اجازه چنین روش هایی را نمی دهد.

اما چه باید کرد که هم خودرو ارزان به دست مصرف کننده متوسط رو به پایین ایران برسد هم کیفیت مناسب باشد و هم تولید کنندگان ایرانی از بین نروند.در این باره رضا ویسه معاون معاون اول رئیس جمهور معتقد است باید به موازات رشد برند های داخلی مانند سمند با همکاری با موسسات تحقیقاتی معتبر در جهان به سمت همکاری مشترک با خودرو سازان بزرگ برویم و به جای اینکه به واردات خودرو های آنها بپردازیم راهی را باز کنیم تا آنها کارخانه های خود را به ایران بیاورند یا در صنعت خودرو سازی ایران به صورت مستقیم سرمایه گذاری کنند.

با این روش که از سوی برخی کارشناسان صنعت خودرو مطرح می شود .همانگونه که خودرو‌های اروپایی در هند ارزان تر از اروپا تولید می شوند می تواند این خودرو ها با استاندارد های روز جهان با قیمتی کمتر از اروپا در ایران تولید شوند. البته چنین اتفاقی تنها در سایه تنش زدایی در سیاست خارجی و حل تحریم های اقتصادی علیه ایران قابل تصور است.
 
کلمات کلیدی : قیمت خودرو
 
d
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۵:۵۷:۳۰
بله اگه با دلار 1200 تومن حساب کنیم همین خودروها کمتر از 20 میلیون تومن میشه
دولت برای کسری بودجه دلار رو به 3000تومن رسانده (3000398) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۶:۰۷:۳۸
توضیحات جالب را فرمودید ولی یک سوال دارم در جاهایی مانند کیش وقتم قیمت خودروها ی وارداتی چقدر است وچقدر مردم تمایل به خرید خودروهایی داخلی دارند (3000424) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۶:۰۸:۳۳
مونتاژ تندر 90 که ادامه و تکرار ادامه دادن به تولیدات از رده خارج خودرو در ایران است که با پیکان شروع وبا پژو 405 و تندر 90 ادامه دارد. شرکت رنو پارس را آقای ویسه بنیان نهاد تا پای رنو را به شراکت با خودرو سازان داخلی باز کند . نه تنها شراکتی حاصل نشد بلکه در حالیکه نسل 3 تندر در همه دنیا عرضه میشود ایرانی باید همان نسل اول از رده خارج را بخرد. (3000427) (alef-11)
 
abbas
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۶:۱۸:۵۷
البته چنین اتفاقی تنها در سایه تنش زدایی در سیاست خارجی و حل تحریم های اقتصادی علیه ایران قابل تصور است..... (3000457) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۶:۲۷:۲۶
30 درصد چیه اونوقت؟!
یعنی یه آلمانی هم بخواد داخل آلمان یک ماشین آمریکایی یا ژاپنی بخره سی درصد کشیده میشه روش؟ یا ایرانی های نگون بخت هی باید پول چیزی رو بدن که نمیدونن دقیق چیه
لطفا یکی توضیح بده (3000477) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۶:۴۴:۴۲
ببخشید اما آن 30 درصد هم باید حداکثر بشود 5 درصد و قیمت واقعی دلار هم حداکثر 1000 تومان هست حالا محاسبه نمائید (3000519) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۶:۴۷:۵۹
نویسنده محترم قیمت های اروپا را قیمت مصرف کننده اعلام فرموده اند، یعنی تمامی مالیات ها و عوارضی که یک اروپایی با دریافتی اروپایی می پردازد را هم بخشی از قیمت خودرو در نظر گرفته اند برای نمونه، شما از سایت پژو، لیست قیمت پژو 208 را دریافت فرمایید، قیمت پایه 8399 یورو می باشد و نه 12 هزار! (3000527) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۶:۵۰:۳۹
هزینه تولید در ایران بالاست، قبل از تحریم هم بالا بود! وقتی اقتصادی بیمار و تنبل باشد، که اقتصاد ما هست، در نتیجه هزینه تولید بالا تمام می شود، در نتیجه خودرو داخل ایران تولید شود هم ارزان نخواهد بود! (3000535) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۷:۰۸:۱۶
قیمت واقعی دلار زیر 1000 تومان هست که برای یورو می شود 1000 تومان

که برای فیات پاندا 9900 یورو با 30 درصد 12.800.000 تومان
که برای اشکودا سیتی 9300 یورو با 30 درصد 12.090.00 تومان
که برای آلفا رومئو میتو 14000 یورو با 30 درصد 18.200.000 تومان
که برای فولکس پولو 15000 یورو با 30 درصد 19.500.000 تومان
که برای پژو 208 نوه 12000 یورو با 30 درصد 15.600.000 تومان

البته 30 درصد هم بسیار بالا هست و باید حداکثر حدود 10 درصد هزینه گمرگ و شماره گذاری و تمام مخارج آن باشد

در ایران هم دلار را بیش از 330 درصد گرانتر می فروشند هم تعرفه 45 درصدی می بندند و هم هزینه های 30 درصد بر قیمت خودرو خارجی می گیرند!
در صورتی که بر ای کارخانه خارجی تولید کننده خودرو چیزی حدود 20 تا 25 درصد سود دارد ! (3000566) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۷:۱۱:۵۰
قابل توجه کسانی که جوگیر هستن و فکر میکنند که خودروهای خارجی با حذف تعرفه گمرکی مفت به دستشون میرسه. (3000569) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۷:۲۲:۴۵
البته این رو هم اضافه کنید که کسی که در اینجا خودرو می خرد باید مالیات (احتمالا ماهانه) هم پرداخت کند. لذا خیلی مقایسه دقیقی نیست. (3000579) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۷:۲۶:۱۳
مدل میتو آلفا رومئو با موتور ۱.۴ لیتری ۷۸ اسب بخاری، ۱۴ هزار یور قیمت دارد که به تومان چیزی در حدود ۵۱ میلیون تومان می شود . قیمت این خودرو با درنظر گرفتن هزینه ۳۰ درصدی به ۶۶ میلیون تومان می رسد.

پس چه می شود که الان این خودرو در بازار ایران 140 میلیون تومان در نمایندگی قیمت دارد؟؟؟؟؟؟ (3000582) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۸:۰۰:۲۹
وقتی مینویسی فلان خودرو همرده فلان خودرو داخلی هست دو تا عکس میذاشتی تا منظورت از هم رده بودن رو ما بفهمیم!! با همه این تفاسیر مسئولین بهتر است راه را برای ورود خودروهای خارجی برای همه باز کنند. اصن گمرک 100% بگیرین. ببینین مردم میرن باز پراید میخرن؟؟؟ (3000630) (alef-11)
 
شهاب
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۹:۱۵:۲۶
قیمت تندر در اروپا با قیمتش در ایران جای بحث دارد. (3000770) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۹:۱۶:۳۸
عیب نداره، شما تعرفه موثر ۱۱۰٪ رو بردارید، مردم خودشون میدونن چی بخرن و از کجا!!!!!!!! (3000772) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۹:۲۴:۲۶
یادتون باشه که پول ایران یکی از بی ارزش ترین پولهای دنیاست

همچنین میزان درامد کارگری کشورهای اروپایی از 1200 دلار به بالا هست که تو ایران حدود 300 دلار است (3000782) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۱۹:۴۵:۵۸
به نطر من يكي از راهها توليد خودروي مشترك با يك همسايه پر جمعيت مثل تركيه و يا پاكستان مي باشد.اگر مديران كشور بخواهند سيستم به قولي حمايت از توليد داخلي را در پيش بگيرند ،همين توليد مشرك اقتصادي و به صرفه است.ولي واقعيت امر اين است كه بهترين و مقرون به صرفه ترين روش براي مردم و اقتصاد ملي ايران به نظرم واردات يا منتاژ ١٠٠درصدي خودروي مثل تويوتا يا فورد مي باشد كه آزمون پس داده و كل دنيا در تيراژ بالا مصرف كننده آن است.مگرنه كه برندي مثل پژو كه هنوز من انگشت به دهان ماندم كه چطور پايش به ايران باز شد،جزو خودروهاي كلاس خاص است يعني اينكه در دنياي غرب كه حساب شده تر كارها و خريدها انجام مي شود،كسي كه در كشوري غير از فرانسه بخواهد سوار پژو شود ،سعي دارد فقط خود را متفاوت تر از بقيه نشان دهد و همين. (3000837) (alef-11)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۴-۰۶ ۲۱:۳۹:۴۸
یک اشتباه در محاسبات دیده می شود و آن هم این است که قیمت خودروه ها در اروپا با احتساب هزینه های عوارض و مالیات موجود در اروپا درج شده است و این قیمتها قیمت فروش کارخانه نیستند
اگر قیمت فروش کارخانه مد نظر قرار گیرد حدود 30 درصد باید از قیمتهای فوق کاسته شود
به عنوان مثال میتوان به قیمت خودروهای موجود در مناطق آزاد مانند جزیره کیش اشاره کرد (3000986) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.