۷۹
توصيه به ديگران
۱۴
 
کد مطلب: 66213
هشدارهای توکلی درباره عواقب بودجه 89
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۳۱
دکتر احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، طی نطقی مخالفت خود با کلیات بودجه 89 را اعلام کرد و دلایل خود برای این مخالفت را توضیح داد.



به گزارش الف، متن کامل این نطق به شرح زیر است:

 
و ما اريد ان اخالفكم الي ما انهاكم عنه ان اريد الا الاصلاح ما استطعت و ما توفيقي



الا بالله عليه توكلت و اليه انيب



سخن را با اين آيه آغاز كردم كه در آنچه نهي‌تان مي‌كنم قصد مخالفت با شما را ندارم. تنها قصدم اين است كه در حد توان اصلاحي صورت دهم. توفيقي جز به اتكاي خدا دست نخواهد داد. بر او توكل مي‌كنم و به سوي او باز مي‌گردم.



نخست بايد زحمت دولتيان و نمايندگان مردم، به ويژه اعضاي كميسيون تلفيق را به خاطر تلاش سختشان پاس بدارم. به سهم خويش تشكر مي‌كنم.



لايحه بودجه 89 اشكالاتي اساسي داشت. كميسيون برخي ضعف‌ها را جبران كرد ولي بقيه نقائص و ضعف‌هايي كه به دست كميسيون بر آن افزوده شد، نتيجه را غير قابل دفاع باقي گذارد. گفتني‌ها در نقد لايحه و مصوبه كميسيون بسيار است ولي به مهمترين وجه يعني آثار تورمي و ركودي بسنده مي‌كنم.



بودجه همانند همه سياستگذاري‌هاي كلان اقتصادي، در پي آن است كه:



    * ثبات اقتصادي را ايجاد يا حفظ كند

    * نرخ رشد اقتصادي را افزايش دهد

    * و به توزيع عادلانه تر درآمد بينجامد.









در واقع اقدامات مالي دولت بايد چنان تنظيم شود كه اقتصاد ملي در نقطه مناسبتري از حيث كارايي و عدالت به تعادل برسد. نه لايحه و نه مصوبه كميسيون اين صفاترا ندارند. البته اين درد كهنه چهل ساله است. ولي هر مزمن‌تر شده ، رنج بيشتري را به جان اقتصاد انداخته. سه موضوع بحث من يكي هدفمند كردن يارانه‌ها و ديگري بيماري هلندي و بودجه متكي به نفت و سومي طرح‌هاي عمراني است كه هر سه ركود تورمي را در پي دارند. هر سه عامل درلايحه و گزارش تقديمي وجود دارد.



درباره ضرورت هدفمندسازي يارانه‌ها، البته با توجه به اقتضائات ملي، رعايت الزامات علمي و احتياطات عقلي حرفي نبوده و نيست. در 20 سال اخير از آن بسيار سخن رفته و يا اسنادي درباره آن منتشر يا به تصويب رسيده است. بانك جهاني و صندوق بين‌المللي پول نيز بسته‌هاي سياستي توصيه كرده‌اند. لايحه دولت در اين‌باره بيشترين شباهت را متاسفانه با اين بسته‌ها داشت. اين لايحه در مجلس تا اندازه‌اي تعديل شد. ولي دولت با سماجت خاص خود در لايحه بودجه، قانون هدفمندسازي را ناديده گرفت و با رويكرد لايحه هدفمندسازي، دو برابر سقف مجاز كسب درآمد را در لايحه بودجه گنجاند. تدريج پنجساله را نيز كنار گذاشت و با پيشنهادش قصد داشت همان سال اول 65 درصد راه را طي كند. وزير اقتصاد در تلفيق گفت: با نرخ‌هاي فعلي ما نفت خام را براي داخل 7 دلار حساب مي‌كنيم، با پيشنهاد خودمان مي‌خواهيم به 42- 43 دلار برسيم، يعني بيش از 6 برابر. با نرخ‌هاي امروز فوب نفت خام مي‌شود 65.5 درصد جهش در سال اول. درباره آثار ركودي اين پيشنهاد آقاي وزير تصريح كرد كه 2 واحد درصد نرخ رشد كم مي‌شود. يعني نرخ رشد كه در سال 86، 6.7 درصد بود و در سال 87 به 2.7 تنزل كرد و سال جاري 1.5 درصد پيش بيني شده ، در سال آينده يا صفر است يا منفي. روند ركودي از افزايش نرخ بيكاري نيز پيداست كه در پاييز 87 ، 9.5 ولي در پاييز 88 به 11.3 بود. درباره آثار تورمي اين پيشنهاد آقاي وزير 9-12 و معاونش 13 درصد تورم اضافي را اعلام كرد؛ در حاليكه هنگام بررسي لايحه هدفمند سازي با درآمد 34 هزار ميلياردي، نرخ را 15.7 اعلام كرده بودند. قابل توجه است كه اكثريت قاطعي از نهادهاي رسمي و مطالعات دانشگاهي نرخ‌هاي تورم اضافي ايجاد شده را بسيار بالاتر گزارش كرده‌اند. از 30 درصد بانك جهاني تا 46 درصد بانك مركزي (در سال 1380) و 59 درصدي مركز پژوهش‌ها در سناريوي درآمد 34 هزار ميلياردي. همه نيز نسبت به ركود هشدار داده‌اند. تلفيق بر اين اساس پيشنهاد لايحه را نپذيرفت ولي اشتباهش اين است كه سقف درآمد 20 هزار ميلياردي خالص را تصويب كرد. اين تصميم نيز پر خطر است. كمر توليد كنندگان را خم خواهد كرد و براي مستضعفان خداي نخواسته كمرشكن خواهد شد.



وقتي صحبت از 20 هزار ميليارد درآمد خالص مي‌كنيم، با توجه به ماليات و عوارض مردم بايد 31 هزار ميليارد تومان بدهند. پس بايد قيمت حامل‌ها را چنان بالا ببريم كه 31 هزار تا كسب درآمد شود نه 20 هزار تا. دولت اثر تورمي اين افزايش قيمت را، نمي‌گويد. مركز پژوهش‌ها با روش‌هاي متفاوت آن را 25 تا 44.6 درصد برآورد كرده است. مقامات بانك مركزي در ارايه گزارش حضوري به رئيس جمهور براي درآمد خالص 20 هزار تايي  تورم اضافي را 25 درصد برآورده كرده‌اند. اگر همين رقم را بپذيريم، و به آثار تورمي بودجه انبساطي نفتي توجه كنيم و همچنين آثار تورمي كاهش يا حذف يارانه كالاهاي اساسي را لحاظ نماييم، نرخ تورم در سال آينده به حدود 50 درصد ميل خواهد كرد. چنين نرخي براي اقتصاد ايران بسيار پر خطر است و بيكاري و فقر جدي و احتمالاً مسائل اجتماعي و سياسي در پي خواهد داشت. حوادث سال 74 را به خاطر آوريد كه دولت وقت بسته سياستي تعديل بانك جهاني را نسخه نجات پنداشت و كشور را دچار تورم 49.5 درصدي كرد. حالا به چنان نرخ تورمي، ركود شديد اضافه مي‌شود. فاعتبروا يا اولي الابصار.



به نظر مي‌رسد استدلالي كه اعضاي تلفيق را به سقف 20 هزار متمايل كرد نه كف 10 هزار كه پيشنهاد بنده بود،‌ اين است كه اگر 10 هزار تا تصويب شود پول زيادي براي پرداخت جبراني به خانوارها نمي‌ماند. اگر اين تصميم تصويب شود، مردم بايد 31 هزار ميليارد تومان بپردازند تا 50 درصد درآمد خالص از آن، يعني 10 هزار ميليارد تومان جبراني بگيرند يعني ماهانه حدود 11 هزار تومان براي هر نفر. حال اين دريافتي چه مقدار شوك شديد ياد شده را جبران مي‌كند خدا مي‌داند. سوال اصلي‌ اين است كه مگر حكومت وظيفه دارد همه مردم را جيره بگير كند كه از اين جا آغاز مي‌كنيم و به درآمد مورد نياز و كم و زياد آن مي پردازيم؟ آيا به خطرات فرهنگي و سياسي اين كار انديشيده‌ايم؟ وقتي مدتي تورم آفريديم و يارانه ناكافي داديم و مردم را به دريافت درآمد كار نكرده عادت داديم، اگر قيمت نفت كاهش يافت و درآمد براي پرداخت يارانه ناچيز شد چه مي‌كنيم؟ ممكن است بگويند تورم هم كم مي‌شود. ولي از اين حقيقت غفلت مي‌شود كه در اقتصادهايي شبيه اقتصاد ما چسبندگي قيمت‌ها پديده‌‌اي تجربه شده است. قيمت‌ها بالا مي‌رود ولي به ندرت و سختي پايين مي‌آيد. آن وقت يارانه ناچيز ناچيز‌تر مي‌شود اما اكثر قيمت‌ها بالا مي‌ماند. چه خواهد شد؟ خطر وقتي بيشتر مي‌شود كه توجه كنيم كه برخي مقدمات لازم ديگر نيز وجود ندارد.



اما نفتي بودن و بيماري هلندي كه با جان بودجه عجين است. وقتي كشور در اثر افزايش درآمد صادراتي حجم هنگفتي از ارز خارجي به يكباره به اقتصاد خويش تزريق مي‌كند، نعمت درآمد زياد به نقمت تبديل مي‌شود و تورم ركودي حاكم مي‌گردد. مسير پيدايش اين بيماري در كشور ما هزينه‌هاي دولت است. وقتي به اتكاي درآمد نفتي، هزينه‌هاي دولت بالا مي‌رود، تقاضاي كل اقتصاد، چه براي كالاهاي قابل تجارت و چه كالاهاي غير قابل تجارت مانند زمين و مسكن افزايش مي‌يابد. دولت ، براي مقابله با تورم، واردات را دامن مي‌زند و به توليد داخلي فشار مي‌آورد. ولي چون كالاهاي غير قابل تجارت عرضه محدود دارند و به سرعت افزايش نمي‌يابند، تورم از اين جا آغاز مي‌شود و به ساير بخش‌ها سرايت مي‌كند و سطح عمومي قيمت‌ها را افزايش مي‌دهد. يعني ركود تورمي حادث مي‌گردد. اين پديده ناميمون چند بار در اقتصاد ايران رخ داد. مهمترين آن در 1353 بود. در 1384 ، در آغاز دولت نهم وقتي آقاي احمدي نژاد اصرار در صرف دلارهاي نفتي براي كارهاي عمراني داشت پس از بحث‌هاي مفصل و بي‌حاصل خصوصي چهار سال پيش، در چنين روزهايي پشت همين تريبون ضمن بررسي بودجه سال 85 هشدار دادم كه تورم ناشي از بيماري هلندي و ركود متعاقب آن شما را پشيمان مي‌كند. به آن هشدار به درستي توجه نشد و متاسفانه ديديم كه نرخ تورم ماهانه كه از 83 روند كاهشي يافته بود از خرداد  85 با گراني مسكن سير صعودي يافت و ركود نيز متعاقب آن پيدا شد كه هنوز ادامه دارد. البته اين علت تامه تورم و ركود فعلي نيست. بودجه متكي به نفت، حتي اگر درآمد نفتي هنگفت نباشد، آثار مشابهي دارد. بودجه‌اي كه حاصل تعامل دولت و كميسيون تلفيق است يك نمونه‌ بارز اين مشكل است. پارسال در تلفيق گفتم، با رفتاري كه دولت با حساب ذخيره ارزي پيشنهادي براي بودجه كرده و شما هم بر آن مي‌افزاييد، حساب خالي مي‌شود و سال بعد از بستن بودجه عاجز خواهيد شد. متاسفانه چنين شده است.حالا حساب خالي است. قيمت هر بشكه نفت را با بي‌احتياطي 65 دلار فرض كرديم و 80 درصد درآمد نفتي را به بودجه كل تزريق مي‌كنيم و هزاران ميليارد درآمد غير قابل تحقق در منابع گنجانديم تا بودجه به ظاهر‌ تراز شود. البته بايد از كميسيون سپاسگزار بود كه لااقل 20 درصد درآمد نفتي را در صندوق توسعه ملي بلوكه كرد تا طبق نظر مقام رهبري صرف توليد به دست بخش غيردولتي شود، وگرنه لايحه دولت اين بيست درصد را نيز جزء منابع دولت گنجانده بود.



اما آثار تزريق حدود 55 ميليارد دلار از طريق بودجه 1389 كل كشور  تقريباً همان است كه شرح داده‌ام: بانك مركزي مكلف است كه ارزهاي دولتي را بفروشد تا بودجه تامين ريالي شود. ارزهاي خريداري شده از صادرات غير نفتي را نيز بايد بفروشد، در سال‌هاي اخير  بانك مركزي قادر به فروش همه ارزهاي دولتي و غير دولتي نبوده و بخشي از آنها را خودش مي‌‌خرد و در ازاء افزايش خالص دارايي‌هاي خارجي‌اش اسكناس چاپ مي‌كند و با فشار پول پرقدرت ، تورمِ بيشتر را زمينه‌سازي مي‌كند. از 84 تا شهريور 88 خالص دارايي‌هاي خارجي كه عامل اصلي رشد پايه پولي و نقدينگي در سال‌هاي اخير بوده است، با رشد متوسط سالانه 2.35 درصد، 2.5 برابر شده است. حالا اگر بخواهند اثر تورمي را كاهش دهند با تعرفه‌هاي پايين واردات تشويق مي‌شود. ولي در اين فرايند توليد آسيب مي‌بيند، مانند بلايي كه دولت بر سر محصولات كشاورزي آورده است. تلفيق سعي كرد با احكام تعرفه‌اي براي اين بليه چاره‌اي بينديشد، ولي مقدور نشد.



عطش غير علمي افزايش هزينه‌ها كه دولت و اكثر نمايندگان به آن گرفتارند، به ويژه در بودجه عمراني و نحوه تصميم‌گيري درباره اعتبارات جاري و عمراني كه بيشتر تابعي از فشارهاي ديواني و مردمي و بده بستان سياسي است تا علم و تجربه ، حجم و تركيب بودجه دولت را به يكي از عوامل مخرب اقتصاد بدل كرده است طرح‌هاي عمراني مهمترين مسير تزريق منابع بخش عمومي براي گسترش ظرفيت‌هاي اقتصادي كشور است. با اين حال اين طرح‌ها در كليه فرآيند خود از جمله هم‌راستايي با اهداف استراتژيك كلان (كه در سال‌هاي اخير در قالب چشم‌انداز و سياست‌هاي كلي برنامه‌هاي پنج‌ساله پنجم مطرح است)، مقرون به‌صرفه بودن، بهره‌برداري بهنگام، ... داراي مشكلات عديده‌اي است كه ريشه آن در نظام فني ـ اجرايي آشكار است ولي بيشتر در زمان بررسي بودجه‌هاي سنواتي خود را نمايان مي‌كند به همين دليل نيز در عمل راه‌حل مشكلات مزبور به تزريق بيشتر اعتبار به اين طرح‌ها ختم مي‌شود بدون اينكه توجهي به اصلي‌ترين مشكلات اين حوزه مانند اولويت‌بندي طرح‌هاي در دست اجرا و مطالعات توجيهي آن بشود. تجربه سال‌هاي طولاني گذشته نشان داده است كه اين‌چنين راه‌حل‌هايي كمكي به رفع مشكل تاخير در اتمام طرح‌هاي عمراني نمي‌كند و شاهد اين مدعا نيز تعداد فزاينده طرح‌هاي ملي است كه هرساله از برنامه زماني عقب‌تر هستند. اين تعداد طرح‌ها كه در سال 1381 تعداد 190 طرح با اعتبار مورد نياز 1 هزار ميليارد تومان بودند به 675 طرح‌ با اعتبار مورد نياز 5 هزار و پانصد ميليارد تومان در سال 1388 افزايش يافته است. به‌عبارت ديگر ميزان اعتباري كه براي طرح‌هاي عقب‌افتاده (براساس سال 1388) بايد هزينه شود نسبت به سال 1381 بيشتر از 5/5 برابر شده است. پس راه‌حل اين مشكل چيست. دولت‌ها در پاسخ به اين مشكل پيش‌بيني تزريق منابع را انتخاب كرده‌اند و اين روش در سال‌هاي اخير نيز تشديد شده است به‌طوري كه اعتبار اين طرح‌ها از 10 هزار ميليارد تومان در سال 1384 به 38 هزار ميليارد تومان در لايحه بودجه رسيده كه كميسيون تلفيق آن را كم و بيش پذيرفته است. در چنين وضعيتي:



    * با افزايش هزينه‌هاي اتمام، پروژه‌ها غير اقتصادي مي‌شود.

    * با طولاني شدن دوره احداث، بازده سرمايه گذاري پايين مي‌آيد.

    * اين دو عامل نرخ رشد را كاهش مي‌دهد و به ركود كمك مي‌كند.

    * با آغاز هر طرح آثار درآمدي آن طرف تقاضا را تقويت مي‌كند و تاخير در اتمام، آثار ظرفيتي را عقب انداخته و طرف عرضه را تضعيف مي‌كند. اين دو عامل نيز تورم را تقويت مي‌كند.



 



خلاصه كلام آنكه لايحه دولت از حيث آثار ركودي و تورمي بر اقتصاد ملي مخرب بود و تلاش كميسيون گرچه از آن كاست، ولي نتيجه قابل دفاع نيست. بايد به جاي تصويب اين گزارش، كميسيون تلفيق مامور تدوين چند سياست مهم گردد كه به دولت ابلاغ شود و ظرف دو ماه بودجه با رعايت كامل قوانين بالادستي تهيه و تنظيم شود، به طوريكه ضمن رسيدگي در مجلس تغييرات جدي در آن نياز نباشد. در سه ماهه اول نيز دولت بر اساس بودجه سال 88 عمل كند. به ويژه تاكيد مي‌‌كنم كه اجراي طرح هدفمند كردن در حد تصويبي كميسيون تلفيق در وضعيت فعلي خطر آفرين است. باز هم عرض مي‌كنم فاعتبروا يا اولي الابصار. كلام آخر اين كه پيامبر اكرم فرمودند: الظفر بالعزم و الحزم- پيروزي در گرو عزم و اراده و حزم و دور انديشي است. حال كه عزم كرده‌ايد حزم را فرو نگذاريد تا پيروز شويد. 





  مرتبط:

 هشدارهای نادران درباره عواقب بودجه 89







 
 
Share/Save/Bookmark
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
سيد محمود رضوي
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۲:۰۱:۱۶
كاملأ با نظر آقاي توكلي موافقم
1 سوال از ايشان ؟ خواهشمنديم شفاف سازي كنيد كه كساني كه بودجه سال 89 را برآورد و جمع آوري كرده اند آيا اصلأ رشته اقتصاد يا چيزي مرتبط به آن را خوانده اند يا خير . اسامي بزرگواران و مدارك تحصيلي و پست هايشان را منتشر فرمائيد تا ببينيم از آن دسته مقامات هستند كه رييس فرهنگسرا بوده و به مديريت عاملي كارخانه خودروسازي درآمده اند يا خير ؟
بودجه كاملأ و اساسأ تورم زا بوده و رشد منفي اقتصادي را شديد تر ميكند (296022)
 
احسان
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۵:۰۲:۲۲
بودجه كاملأ و اساسأ تورم زا بوده و رشد منفي اقتصادي را شديد تر ميكند
سلام

شما بودجه را خوانده اید؟ طبق چه معیاری به این نتیجه رسیده اید که تورم زاست؟ از آن عجیبتر چگونه آن را تشدیدکننده رشد منفی اقتصادی دانسته اید؟ فکر کنم قبل از آن شما باید مدرک خودتان را رو کنید! البته مدرک رمالی و کف بینی را، چون با علم اقتصاد نمیشود اینقدر دقیق و حرفه ای پیش بینی کرد! (296426)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۲:۰۲:۰۲
غیر از دست برداشتن از طرح تحول، راه دیگری هم برای خنثی سازی این کار دارید؟
(منظورم برنامه کامل است، نه دو کلام جمله و حرف بررسی نشده)
آیا در صورت عدم اجرای این طرح، به دلائل شما می توانید پاسهگوی کارشناسان درباره عدم اجرای طرح تحول باشید؟! (296023)
 
میرزای بزرگ
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۲:۲۲:۴۰
نتایج 5 سال اخیر نشان می دهد وقتی که همه می گویند کاری اشتباه است دولت از روی لج آن کار را انجام می دهد. (296038)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۲:۳۲:۲۲
الآن است که طرفداران دوآتشه دولت به آسمون و رسیمون بافتن و بد و بیراه گفتن به جناب توکلی بیفتند!
اصل کلی دفاع طرفداران دولت: بهترین دفاع حمله است.
روش اول : به جای جواب منطقی کافی است همین طوری یک ریز به طرف توهین کنی و سوال کننده را بی سواد و فاقد صلاحیت سوال بدانی.
روش دوم: سوالات بی ربط را از سوال کننده بپرسی که اصل مطلبی که پرسیده شده فراموش شود و سوال کننده را با این سوالات بی ربط خسته و گیج می کنی تا کلا بی خیال شود.
روش سوم: مطلب دیگری را که جواب آنرا میدانی را در قالب سوال مطرح و با آب و تاب به همان موضوع جواب بده (هرچقدر بی ربط تر به سوال باشد سوال کننده بیشتر در مقابل شما کم خواهد آورد) می توانید درصورت لزوم از هر مطلبی که سررشته دارید درهمان مورد صحبت کنید
روش چهارم: اگر طرف خیلی گیر بود و داشت کمی منطقی پیش میرفت می توانید از احتمال همکاری او با سازمانهای خارجی صحبت کنید (خودش خیلی سریع غلاف میکند)
روش پنجم: اهداف کلی مورد نظر دولت را یک ریز تکرار کنید طوری که انگار همه کاملا محقق شده (در صورت لزوم آمارهای بانک مرکزی! را بکار ببرید) و به شواهد اعلام شده از سوی طرف مقابل بی اعتنا باشید چون اعلام این شاخصها تنها از عهده شخص شخیص بانک مرکزی بر می آید و بقیه موارد هم اصلا مهم نیستند!
هر کدام از این روشها به زیر شاخه های مختلفی تقسیم می شوند.
اگر دوستان روشهای دیگری دارند همین جا به کار ببرند که ما اضافه کنیم. (296045)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۲:۵۳:۳۲
این نظر توهین آمیز، چی است که منتشر کرده اید؟
کافی است نظرات همین سایت را بررسی کنید تا ببینید که دقیقا موضوع برعکس است؟
برای نمونه در همین نظرات بالا، چه کسی به دیگران تهمت بی سوادی زده است؟!
نویسنده این نظر تند، صفات خودشان را به دیگران نسبت داده اند؟
و البته برخورد برخی ها با دولت را به نمایش گذاشتند (296064)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۴:۱۶:۰۵
روش ششم:هرگاه سوال کننده با انواع دلایل شما را محکوم کرد و احساس کردید که حرفهایش قانع کننده شده می توانید به جای جواب منطقی در مورد سیاه نمایی این سوال کننده گان سیاه نما بر علیه کارهای و خدمات دولت محترم و آمار روزنامه هایی که هرروز و هر ساعت با این سوالهای ناراحت کننده سیاه نمایی می کنند صحبت بفرمایید. (296110)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۴:۳۵:۰۵
روش مورد استفاده شما مظلوم نمایی است. (296122)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۷:۳۴:۳۷
عزيزم شما اگر به رفتار دولت در 4 سال گذشته نگاه كني همواره متوجه مي شوي كه در تكرار اشتباهات گذشته بسيار خوب عمل كرده حالا چه از روي لجبازي يا چه از روي عدم دانش كافي.
پس بيخود دفاع نكن. آخه چطور ممكنه كه بيشتر نخبگان اقتصادي با سياستهاي دولت مشكل داشته باشند و همه در اشتباه باشند و فقط دولت بداند كه درست چيست.
فقط كمي به بازار اجناس چيني در كشورمان نگاه كنيد تا عمق فاجعه را ببينيد. (296193)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۴:۳۹:۳۶
اگر شما هم ایران زندگی می کنید از برکات خدمات دولت محترم! بی بهره نخواهید بود اندکی صبر سحر نزدیک است (296417)
 
هادی رفیعی
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۲:۴۱:۱۶
با تشکر از جناب آقای دکتر توکلی
توضیحات جناب عالی در حد حداقل ها و بر اساس مصالح فعلی عنوان گردیده است. به نظر می رسد که اگر بعضی از معذوریت ها نبود مشکلات عنوان شده در لایحه بودجه و هدفمند کردن یارانه ها و پیش بینی آن برای سال ها آینده بسیار بیشتر از اینها باشد. هرچند، امیدواریم که گوش شنوایی باشد
در خصوص پیشنهاد سازنده آقای دکتر توکلی باید بیشتر فکر شود. به نظر می رسد که پیشنهاد سازنده و راهبردی خوبی باشد.
با احترام (296056)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۲:۴۶:۵۰
آقاي توكلي آفرين بر درايت و تحصيلات شما ولي كو گوش شنوا نه براي رئيس جمهور بلكه براي نمايندگان حامي اين شعارها كه با چشم كاملا\" بسته فقط به فكر خوشحال كردن دولت و پيش بردن اهداف انتخابات بعدي خويش هستند. كاش تمام بدنه دولت را امثال شما و منتقدان فهيم تشكيل مي دادند ولي حيف كه اصلا\" ما وزرايي با تحصيلات مرتبط نداريم و مقام بالاي آنها نيز فقط آمارهاي كاغذي را ملاك قرار داده و به فكر افزايش درآمدهاي دولت است كه نكند از آن طرف كم بياورد و پاسخگو باشد. نمايندگان واقعي مردم هيچگاه اختيار تمام امور را به دولت نمي دهند. (296062)
 
كارشناس كوچك مملكت
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۲:۵۸:۴۶
توكلي و ديگر اقتصاددانان مجلس در اسفند84 هم كلي هشدار دادند كه برداشت زياد از حساب ذخيره ارزي باعث بيماري هلندي و رشد نقدينگي و تورم در كوتاه مدت و ركود و واردات گسترده در بلندمدت مي شود...

ديديم كه اين پيش بيني دقيقا اتفاق افتاد و اكنون ركود تورمي بسيار سنگيني دامن اقتصاد ما را گرفته است.

اميدوارم اينبار نمايند ها از 4سال قبل درس بگيرند و آن اشتباه را تكرار نكنند و به منطق اقتصاد توجه كنند (296069)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۴:۲۹:۰۹
راجع به چی حرف میزنید؟ یک مراجعه به آمارهای بانک مرکزی بیندازید با تورم 11 درصد که از خیلی از زمانهای دیگه (حتی زمانهایی که نزدیک عید نبوده کمتره!) شما حرف از رکود تورمی می زنید؟  (296117)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۰۸:۲۶:۵۳
فکر کنم داشتی مسخره میکردی که اگه اینجور نباشه تو انگار تو ایران زندگی نمیکنی یا اصلا خرید نرفتی (296334)
 
محسن ناسازگار
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۳:۱۵:۵۹
آقای توکلی ,من شما را از چهل سال قبل که در دانشکده مهندسی دانشگاه پ(شیراز امروز) با حرارت سخن می گفتید و تاوان آن را هم دادید,می شناسم و از شما انتظار ندارم که به فردی لیبرال و آزاد اندیش تبدیل شوید ولی این انتظار را ذارم که درک کنید که این دولت حرف حساب سرش نمی شود و بد تر از آن اینکه لجبازی می کند.بنابر این, بهتر آن است که هیچ حرفی نزنید و یا از حق قانونی مجلس با شهامت استفاده کنید. (296077)
 
حسن
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۰۹:۰۰:۴۹
شما انتظار داری دکتر توکلی دیگه چیکار کنه؟! (296344)
 
محسن ناسازگار
۱۳۸۸-۱۲-۲۰ ۰۰:۱۰:۴۷
حسن جان از ایشان انتظار دارم که:
1-از حق استیضاح استفاده کند.
2-دست از حمایت بی حساب بر دارد.
3-نمایندگان بی حال را از خواب بیدار کند.و... (296699)
 
رضا
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۳:۳۳:۲۵
واقعا یکی از عالی ترین پیغامهایی که تا حالا خوندم.مرسی ناشناس296045
کلا این روشها را استفاده می کنند.مهمترینش اصرار بر اشتباه با اشتباهای جدید. که همه به اون قبلی راضی بشن. مثل سهمیه بندیهای بنزین، یا خوشه بندیهای اشتباه که همه به ماهی 16 هزار تومان راضی بشن (296088)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۳:۳۶:۰۴
جناب اقای احمدی نژاد در چند ساله اخیر ندانم کاری های اقتصادی شما ضربات جبران ناپذیری به اقتصاد کشور وارد کرده هنوز زخم رشد 300درصدی قیمت مسکن التیام نیافته هنوز بانک ها در گیر مطالبات معوق هستند هنوز بیکاری بیداد می کند و بنگاه زود بازده نتوانسته اشتغال ایجاد کند بلکه از بیکار بدهکار درست کرده هنوز نرخ بهره تک رقمی وعده داده شده در سال 84 محقق نشده جناب اقای رئیس جمهور توکلی و امسال توکلی خیر شما این دولت و این نظام رو می خواهند اقتصاد یک علم است و دارای منطق با لجبازی قابل اداره کردن نیست (296089)
 
بیدل مشهدی
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۳:۳۸:۲۸
واقعا فکر می کنید که به توصیه ها و هشدار های دیگران توجه می کنند.باور کنید که توهم مشکل بزرگی است. (296090)
 
فاطمه
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۳:۵۰:۰۳
آقای توکلی
لطفا توضیح بدین که چرا مجلس، 40 هزار میلیارد پیشنهادی دولت رو رسوند به 20 هزار میلیارد، اونم فقط به این دلیل که گفتن این دولت دوست داره هی هزینه ی بی مورد بکنه.
اینم شد دلیل؟
دست دولت رو گذاشتید تو حنا بعد حالا دارین واسه تورم سال دیگه، داد و فریاد می کنین؟
دولت با 20 هزار میلیارد چیکار می تونه بکنه؟
همونطور که تورم 5/49 درصدی با نام هاشمی در یادها مونده، این تورم سرسام آور سال دیگه هم به اسم احمدی نژاد تموم میشه در حالیکه این مجلسی ها هستند که حداقل برای سال آینده که سال اول اجرای طرح هدفمند کردن یارانه هاست، حاضر نیستند با دولت، کمی راه بیان. (296098)
 
امید
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۱:۴۲:۴۹
موضوع اینه که با40 هزار میلیارد هم نمیتونه پس چه بهتر که کمتر بوجه را نفله کنه. (296384)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۴:۴۶:۵۱
ببینم مثل اینکه نمی فهمی اون 20000 میلیارد اضافه از جیب من و شما قرار بود هزینه شه تا سر ماه نفری 10000 تومان بذارند کف دستمون که بریم یک ماه باهاش خوش باشیم (296420)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۹ ۱۲:۱۵:۲۱
نه عزیز. هیچ کدام از اشتباهات اقتصادی به نام دولت پاکدست نخواهد شد: هر وقت گند کاری در آمد آنوقت میان می‌گن قانون رو مجلس تصویب کرد! ما فقط مجری بودیم! (296559)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۳:۵۷:۰۴
آخرش که میان کلیاتش رو تصویب می کنند. حالا ببینید. مثل دفعات قبلی میکن حالا بذارید دولت کارش رو بکنه تا بعد. دولت هم که گذاشت وقت اضافه بودجه رو آورد مجلس که تحت فشار زمانی تصویبش رو بگیره بره.
دوستان الف که سنگ این دولت خدمتگذار رو تو انتخابات به سینه می زدید، شما بهتره چیزی نگید. ما که هر چی گفتیم، گفتید به ما فتنه گر. مشکل ما همین کارای آقای احمدی نژاده. (296102)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۲۲:۱۳:۰۲
jبه شما به این دلیل فتنه گر گفته شد که این همه آشوب درست کردید و فحش و بد وبیرا به نظام و رئیس جمهور وقت دادید و اسلام رو از ایران با شعار جمهوری ایرانی حذف کردید شما ها دردتون نورم یا اقتصاد نیست درد شما ریاست که از شما ها گرفته سده و دیگه نمیتونید وام بگیرید و پس ندید .
ما تمامی حرف های آقایان توکلی و نادران رو قبول داریم ولی ازش یرداست سیاسی نمیکنیم وا همه تلاشمون رو میکنیم تا دولت مووفق بسه تو این راه سخت.
شما ها بهتره سنگ اندازی نکنید و وامهای میلیاردی که گرفتید رو پس بدبد
تا جلوی تورم گرفته بشه
گندی که اصلاحات تو این 16 سال بالا آورده رو به همین راحتی نمیشهه جمع کرد
و از آقای توکلی هم انتظار داریم در مورد 2 میلیاردی که آقای ها شمی عزیز از کیسه خلیفه به مترو (یعنی پسرش) بخشیدن هم صحبت کنن
با کمال تشکر از آقای توکلی و منتقدان دلسوز ایرانی (296262)
 
حسین
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۴:۲۹:۵۷
آقای توکلی از زمانی که من شما رو شناختم یک آدم منفی گرا و معترض بوده اید ای کاش یک روز شما هم از اقدامات دولت حمایت میکردین (296118)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۴:۴۸:۱۲
میشه بفرمایید از کدوم کار دولت باید حمایت کرد؟ شما بفرمایید ما هم مطلع شیم (296421)
 
رضا
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۴:۳۲:۴۲
جناب آقای توکلی
با نظرات شما کاملا موافق هستم ولی راحل چیست 5 سال هست که با هر لایحه بودجه شما ایرادهای کاملا اقتصادی به لویح بودجه وارد کردین ولی کو گوش بدهکار دولت با نفوذ در نمایندگان طرفدار دولت دارد آنها را مجبور میکند چشم بسته لوایح تقدیمی دولت را بتصویب برسانند سوال اینجاست چرا مجلس از قدرت نظارتی خود به صورت کامل استفاده نمیکند شما به عنوان وکیل مردم موظف هستید یا از نظارت خود بر دولت به طور کامل استفاده کنید یا اگر کسانی از ایجاد وظیفه نمایندگی شما جلو گیری میکنند به اطلاع مردم برسانید
گزارش متعددی از انحراف دولت از بودجه و هزینه شدن در مواردی دیگر به غیر از موردی که مجلس در نظر گرفته برداشت بدون مجوز از صندوق ذخیره ارزی دیر ارائه دادن لایحه بودجه به مجلس که نتیجه آن این میشود که یا مجلس باید باید سرسری لایحه برسی و بنتیجه برساند یا اگر بخواهند برسی بیشتری بکنند تصویب آن به سال آینده خواهد افتاد و دولت انگشت اتهام را به سوی مجلس خواهد برد
آقای توکلی و سایر نمایندگان محترم مجلس شما باید از حقوق موکلین خود دفاع کنید شما هم در مقابل ملت و هم در مقابل خداوند مسئول هستید
با تشکر از توجه شما (296120)
 
fereydoon
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۴:۳۳:۴۳
خدا خیرتان بدهد نان و چای و قند و شکر را گران نکنید ما قاتق لازم نداریم بقیه چیزها را گران کردید مهم نیست با همین نان و چای شیرین میسازیم دهه محرم هم پلوخوری میکنیم و به صاحبان نظورات دعا میکنیم . (296121)
 
داود فرهی
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۴:۵۴:۳۷
بسمه تعالی
باسلام 20 دقیقه نطق اقای توکلی درمجلس را گوش دادم البته منهای پارازیت هایی که بی مورد وفقط برای خوش خدمتی به دولت ارسال میشد ولی توکلی جان تجربه طول این چهارسال به جنابعالی ثابت نکرده که این همه دلیل و برهان منطقی راه به جایی نمیبرد وهرچه راهم که مجلس تصویب کند دولت اگر دلخواهش بود اجرا میکند دوست عزیزی در کامنت اول پی جوی سوابق تحصیلی وکاری تیم اقتصادی براورد کنندگان بودجه میباشد انگاری ایشان چند ساعت است به ایران وارد شده اند واز برخورد شخص رییس جمهور باهمکاران دولت بی اطلاع است که کسی حق اظهار نظر درکابینه را ندارد وحرف اول واخررا مستدل ویا ازروی .... رییس جمهور ادا میکند وتازه شاید چند دکتر هم از اکسفورد دربینشان باشد که حتما هست که این مدرک تحصیلی فقط برای ثبت در پای نامه میباشد نه برای اظهار نظر وکارایی البته عمده دلیل انحلال سازمان برنامه وبودجه همین بود که کشور بسبک خلفا اداره شود ویا بسبک کنونی عربستان که سهم فروش نفت بصورت طلا برای شیخ قبیله پرتاب میشود والسلام (296133)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۹ ۱۱:۴۱:۵۲
باز گلي به گوشه جمال اقاي توكلي كه جلوي اين دولت كريمه و خدمت گذار!مي ايسته و از حق يكي مثله من و تو دفاع ميكنه
اقايان و بانوان محترم نماينده كه جز خود شيريني واسه دولت و حمايت كور كورانه از اون كاره ديگه اي بلند نيستن
انگار نه انگار كه اون دنيا بايد واسه اين خيانتشون جواب بدن (296550)
 
صمصاميه مصطفي
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۵:۴۵:۰۵
بسمه تعالي با سلام اشكال كار همه اقايان در اين است كه ميخواهند يك شبه ره صد ساله بدوم هيچ عوارضي طي كنند و نداي مردم سالاري و تكريم را سر ميدهند اگر قرار است اقتصاد درست شود نياز به بستر سازي اقتسادي از طريق توجه به توليد است شما را اجراي هدفمند كردن يارانه ها مديريت اقتصاد خرد را به مردم منتقل ميكنيد ولي در قبال ان سلاح را بدست اين مردم نداده ايد بلكه او را نيز بي سلاح كرده ايد غير از معدود افرادي كه داراي توان مالي اند كاري مي بايست در گذشته انجام ميشد و بتدريج ازاد سازي قيمتها بطور نا محسوس صورت ميگرفت حالا در گيرودار تحريم هاي بيشتر و با لجبازي دولت و مجلسدر حال شكل گيري است اين در حاليست كه مجلس عملا با تقليل سوخت خودرو ها كار را شروع كرده و مردم را وادار به خريد قيمت تمام شده كرده است و در قبالوسايل عمومي را براي رفاه مردم تامين نكرده و ترافيك نيز بيشترو خودرو سازها بي توجه به وظايف خود و مردم سرگردان در ميان نظرات كارشناسي صاحب نظران كه هر كدام مدعي ابر صدق گفتار خويش اندو ديگري را منع ميكنندانچه مسلم است ضرورت حضور تصميم گيران در جامعه و لمس كردن اثار تصميمات بر زندگاني مردم است اگر اين مقوله حس شود شايد دردي دوا شود والا وا اسفاكه اميدي نيست كه سواره ازحال پياده خبر دارشود . (296149)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۰۰:۰۲:۴۹
اقتصادی نه افتسادی شما که راجب اقتصاد حرف می زنید خیلی بده این کلمه رو به اشتباه بنویسید (296283)
 
محمود تبریزی
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۵:۴۷:۳۵
آیا بهتر نبود عالی جنابان خود راقیوم مردم نمی دانستند واجازه میدادند مردم ایران باآگاهی از هدفمند کردن یارانه ها خود پیشنهاد هدفمند کردن یارانه ها را می دادند یا دولت محترم از نظرات تیم های اقتصادی ماهر وتوانمنددانشگاهها استفاده می کرد تا خدای ناکرده بلای غیرقابل جبران به اقتصاد کشور وارد نشود پس کسانی که از سردلسوزی دهان به نصیحت وراهکار می گشودند یک حانبه گراییهای احمدی نژاد رافهمیده بودند (296151)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۵:۵۲:۵۱
انشا ... در تابستان نتیجه مطالعات کارشناسی اجرای طرح را با پوست و گوشت همه احساس می کنند .قضاوت تا آن موقع بماند (296154)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۶:۵۴:۴۵
باسلام

کشور دریک حالت رکود توام با تورم بسر می برد
1- چطور می توان بودجه ای بست که رشدراتضمین کند ونرخ تورم را کاهش دهد ؟
2- درست است که در مورد بودجه سال 89 باید نمایندگان احتیاط بیشتری به خرج بدهند اما نمی توان منتظر ماند که بهمن تورم بدون کسب درآمد بر سر مردم فرود بیاید .
3- در حال حاظر مردم از تورم رنج می برند وجناب توکلی نیز این موضوع را می دانند پس بگذارند لا اقل با تصویب میزان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها به مردم پول بیشتری داده شود .
4-ایشان اشاره کردند که ممکن است تورم 50 درصد افزایش یابد ایا نرخ تورم واقعی کمتر از آن است ؟
5- درصورت تصویب 10 هزارمیلیارد تومان قیمتها افزایش می یابد اما خبری از سرازیر شدن پول نخواهد بود زیرا نصف این مبلغ برای هزینه های تولید ودولت اختصاص می یابد . (296186)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۰۰:۰۶:۱۳
عزیز پول بیشتر دادن یعنی افزایش نقدینگی که تورم زا است ای خدا ما چطور به شما بگوییم اقتصاد یک علم است ! (296284)
 
حامد
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۷:۱۱:۴۹
سر تیتر روزنامه ایران امروز این بود : مجلس دست دولت را در کمک به مردم باز بگذارد

ظاهرا مجلس احساس خطر میکند که تورم بحران اساسی در سال آینده بوجود آورد
ولی بنظر میرسد دولت بسیار خوش بین است

حال شما از سر تیتر امروز روزنامه ایران چه استنباطی میکنید؟ (296190)
 
طاهر
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۷:۴۷:۴۱
با سلام، نظرات و استدلالهاي دكتر توكلي مناسب يك محفل علمي و آكادميك است كه همگي حضار از يك سطح حداقلي تجربه و تخصص مرتبط با موضوع برخوردار باشند. به نظرم در ارائه آمار تعداد طرحهاي ملي نيمه تمام رعايت حفظ آبرو را كردند. تعداد واقعي طرحهاي نيمه تمام بسيار بيش از آنچه است كه گفته شد. متاسفانه در شكلگيري اين طرحها كه عمدتا با گزارشهاي امكانسنجي غير واقعي از تصويب مراجع قانوني گذشته اند فشار نمايندگان محترم مجلس بي تاثير نبوده است. لذا در عين احترام به جناب آقاي توكلي و موضوع منطقي ايشان در حمايت و انتقاد بجا از دولت محترم، در مورد طرحهاي فاقد توجيه اقتصادي مناسب بود كه به نقش فشارهاي برخي نمايندگان در كلنگ زني طرحهاي به ظاهر عمراني نيز اشاره مي كردند كه بار سنگيني بر خزانه كشور تحميل كرده و بنيه دولت را نيز معطوف خود كرده است. (296198)
 
توكلي
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۸:۰۸:۲۱
باسلام
در قرآن كريم سه نوع فتح داريم فتح قريب، فتح مبين و فتح مطلق برخي گفته اند بهترين مرتبه فتح فتح درون يا فتح نفس است...
جناب آقاي دكتر توكلي بودجه نيز بايد با مديريت و همراستا شدن سرمايه هاي اجتماعي فتح شود...
بنابراين بودجه مهم نيست ولي به سمت تحقق اهداف بودجه حركت كردن مهم است...
وليكن تا زماني كه مخاصمت نظام سلطه آنگلوساكسون ها با نظام جمهوري اسلامي تمام نشود فتح هر بودجه اي فتح هر برنامه اي و فتح هر سند چشم اندازي با مشكل روبرو مي شود و به قول ارزشمندان عدم الفتح نتيجه و هوده نهايي خواهد شدمگر اراده الهي به تفوق و اعتلاي اسلام بر غير تعلق بگيرد...
از خداوند مي خواهيم كه آني و كمتر از آني ما را به خودمان وامگذارد...
ضمنا آقاي دكتر توكلي! من از نظام پزشكي و دكتر صدر يك شكوائيه اي دارم كه صدايم به جايي نمي رسد آيا سايت شما به كم صدايان مساعدت دارد؟ (296203)
 
شئهد
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۹:۱۴:۳۸
سلام می کنم به آقای توکلی..خسته نباشید
من با نظرات شما کاملاموافقم.
واقعا ماداریم به کجا می رویم وقتی می بینیم لایحه آنقدرکه باید مشکلات جامعه رو مرتفع کنه،درواقع اصلا که اینطورنیست باعث مشکلاتی می شود که از دیدگاه بعضی از کارشناسان دربعضی از مواردجبران ناپذیراست..
مجلس باید مسررانه جلوی زیاده خواهی دولت رابگیرد،یادتون نره مردم شما رو انتخاب کردندواگر کمی از حق مردم عقب نشینی کنین به یاد داشته باشد که دچار عذاب بسیاری می شوید.... (296221)
 
سخن
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۹:۳۶:۱۳
سلام
ضمن تشكر از زحمات و تلاشهاي ارزشمند جناب آقاي دكتر توكلي براي ارائه تصويري واقعي از انچه بوقوع خواهد پيوست
لايحه بودجه زماني تقديم مجلس محترم گرديد كه امكان هرگونه بررسي دقيق و كارشناسي را از ان ميگيرد پيشنهاد ميكنم به دولت بطور قانوني تكليف گردد بودجه سال بعدحداكثر تا پايان اذرماه هرسال تقديم مجلس شده و بررسي و تصويب بودجه به كميسيوني متشكل از نمايندگان محترمي كه كارشناس خبره اقتصادي و برنامه ريزي بوده و داراي سوابق اجرايي مفيد مي باشندتفويض تا ضمن درك كامل موضوعات و شناخت اثرات ،امكان هرگونه دخل و تصرف نابجا در ان منتفي گردد (296227)
 
محسن
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۱۹:۵۵:۲۰
آقای توکلی دلم برای شما می سوزد از بس که در این چند سال به خطا های راهبردی دولت در تصمیم گیری های اقتصادی اشاره کردید و هرگز هم به این هشدارها توجهی نشد و حتی اگر امکان پذیر بود فکر کنم زبان شما مو در آورده بود . به یاد دارم که شما اولین فردی بودید که با توجه به سیاست های اقتصادی دولت آقای احمدی نژاد خطر بیماری هلندی را برای اقتصاد ایران پیش بینی کردید . نتیجه اش چه شد؟ آیا در همین مجلس حتی یکبار هم توانستید یک تصمیم درست را به کرسی بنشاید ؟ فکر کنم شما خیلی خیلی مسائل را جدی گرفته اید ! برادر جان بی خیال شو . رک بگویم احساس می کنم شما در حال آب در هاون کوبیدن هستید . این دوستان همینجور به کارهایشان ادامه می دهند و مردم هم عادت کرده اند که زندگی خود را با تصمیم های مقطعی و احساسی و حتی تبلیغی تنظیم کنند . فقط فکر کنم با این آشفته کاری ها خوراک خوبی برای تاریخ نویسان آماده شده است تا سالهای سال بنویسند و بنویسند و بنویسند . (296234)
 
علیرضا رحمانی
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۲۰:۲۰:۴۲
گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله تو
آن چه البته به جایی نرسد فریاد است (296235)
 
آزاده
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۲۱:۳۸:۴۶
به نظر من اقای دکتر نوکلی حق اعتراض و نظر در این موارد را ندارند. اظهر من الشمس بود که نظر و دیدگاه آقای دکتر احمدی نژاد چه فاجعه ای بدنبال دارد نه فقط در اقتصاد بلکه در سیاست داخلی و خارجی و ...
آقای دکتر توکلی که در انتخابات ایشان را تاپید و رای دادند همه این موارد را میدانستتند حالا چه طور بخودشان حق اعتراض میدهند. ؟ بهتر است سکوت بفرمایند. (296254)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۲۲:۲۰:۰۰
جناب آقای توکلی امیدوارم حتی اگر نظر بنده منتشر نشد بدست جنابعالی برسد، برادر گرامی برای شناخت جریان خطرناکی که دلسوزان نظام بارها درباره آن هشدار داده اند کافی است سری به سایت رجا نیوز بزنید و نوشته ای که در آن شما را بخاطر تنها انجام وظیفه تان که همانا پاسداری از حق ملت در مجلس شورای اسلامی است متهم به تحت حمایت بودن بی بی سی با این عنوان:\"بی‏بی‏سی، توکلی را بر پیشانی خود نشاند\"کرده است بخوانید.
http://www.rajanews.com/detail.asp?id=46159
برادر گرامی امروز شما بحق از روی آگاهی و بیداری وجدان از حقوق ملت در مسئله تنظیم بودجه دفاع نمودید و ملت در جریان زحمات شما هستند اما خود شاهد باشید که اگر جلوی این جریان گرفته نشود حتی یک نمایند مجلس آن هم در انجام وظیفه قانونی خود از تیغ اتهام این جریان در امان نخواهند بود.
و من الله توفیق (296263)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۲۳:۲۳:۲۹
بي خود به خودتان زحمت ندهيد شما هيچ كاره ايد و دولت هر كار خواست مي كند و شما هم هيچكاره ايد .
مگر درمورد بودجه سنوات قبل چه كاره بوديد (296275)
 
مهدی آرانی
۱۳۸۸-۱۲-۱۷ ۲۳:۳۱:۲۴
ای کاش آقایون می فهمیدند که 20 هزار میلیارد تومان عدد بزرگی است. یه حساب و کتاب ساده می تواند معنای دریافت این مبلغ از مردم را روشن کند.
فرض کنید دولت بخواهد این مبلغ را از محل افزایش قیمت بنزین و گازوئیل تامین نماید. مصرف روزنامه بنزین کشور حدود 70 میلیون لیتر است. مصرف روزانه گازوئیل حدود 90 میلیون لیتر است. اگر اینها را در 365 ضرب کنیم مصرف سالانه بدست می آید. یک مسئله ریاضی ساده اینه که هر یک از این دو کالا باید چه میزان افزایش قیمت داشته باشد تا بتوانیم 20 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم. من این محاسبه را انجام دادم. اگر قیمت بنزین 300 تومان افزایش داشته باشد و قیمت گازوئیل هم 300 تومان افزایش داشته باشد. کل مبلغ دریافتی دولت حدود 17 هزار میلیارد تومان خواهد شد.( یعنی حتی با افزایش قیمتهای وحشتناک نیز این درآمد تامین نخواهد شد)
ای کاش آقایون کمی در مورد این عدد و رقم ها فکر می کردند. یه محاسبه ساده نشان می دهد که حتی اگر قیمت بنزین از 100 تومان به 400 تومان و قیمت گازوئیل از 16 تومان به 316 افزایش یابد دولت نخواهد توانست 20 هزار تومان از مردم بگیرد.
حال اگر تصور کنیم دولت واقعا بخواهد با افزایش قیمتهای بالاتر بتواند مبلغ مورد نظر خود را تامین نماید آیا فکری به حال اثرات تورمی آن کرده اند؟ (296279)
 
مهدی آرانی
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۲:۲۸:۰۴
در قسمت پایانی منظورم 20 هزار میلیارد تومان بود نه 20 هزار تومان. (296395)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۰۰:۱۷:۰۵
در یک کلام می توان گفت که دولت به قصد در صدد افزایش تورم و کاهش نقدینگی است. دلیلش را همگان دانند (296286)
 
بهلول
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۰۱:۲۱:۰۲
بابا آقاي توكلي زور الكي نزن . آخرش كه كليات تصويب شد . تو جزئيات هم فقط فرياد زدنش واسه شما ميمونه . كيه تو اين دوزه زمونه به اين حرفا تره خورد كنه . توصيه ميكنم شماهم همپاي رييس جمهور محترم ومردمي به مديريت جهان تفكر بفرماييد مردم ما رو وللش بودجه كشورو وللش ؛ به فكر بودجه جهاني باشيد و مديريتش ، راستي جناب توكلي اگه اينقدر ...
از من گفتن ، حالا خودت ميدوني (296295)
 
میثم بصیرت نژاد
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۰۱:۲۲:۳۳
آقا شما هم حوصله دارید این آقای رئیس دولت که 5 سال است هرکاری دلش خواسته انجام داده شما هم هیچ کاری نتونستید بکنید. ... بقیه اش دیگر مهم نیست. کارهای شما هم فقط ظاهر قضیه رو درست میکنه و رئیس دولت هم میتونه پزش رو بده که اینجا دموکراسی هست و نظر مخالف وجود داره! اما عملا که نتیجه بازی مشخصه، شما راه به جایی نخواهید برد بیخود خودتان را خسته نکنید. (296299)
 
b
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۰۵:۰۳:۲۵
آقای توکلی میفرمایند :\"سوال اصلي‌ اين است كه مگر حكومت وظيفه دارد همه مردم را جيره بگير كند كه از اين جا آغاز مي‌كنيم و به درآمد مورد نياز و كم و زياد آن مي پردازيم؟ آيا به خطرات فرهنگي و سياسي اين كار انديشيده‌ايم؟ وقتي مدتي تورم آفريديم و يارانه ناكافي داديم و مردم را به دريافت درآمد كار نكرده عادت داديم، اگر قيمت نفت كاهش يافت و درآمد براي پرداخت يارانه ناچيز شد چه مي‌كنيم؟ ممكن است بگويند تورم هم كم مي‌شود. ولي از اين حقيقت غفلت مي‌شود كه در اقتصادهايي شبيه اقتصاد ما چسبندگي قيمت‌ها پديده‌‌اي تجربه شده است. قيمت‌ها بالا مي‌رود ولي به ندرت و سختي پايين مي‌آيد. آن وقت يارانه ناچيز ناچيز‌تر مي‌شود اما اكثر قيمت‌ها بالا مي‌ماند. چه خواهد شد؟ خطر وقتي بيشتر مي‌شود كه توجه كنيم كه برخي مقدمات لازم ديگر نيز وجود ندارد\"
به عبارت دیگر از نظر ایشان تمام شهروندان کشورهای اروپایی که از انواع یارانه ها ی مختلف از جانب ارگانهای دولتی بهرهمند میشوند جیره خار دولتشان هستند (البته در میان آنان در صد زیادی از ایرانیان جیره خار هم وجود دارد !).
آقای محترم اگر شما مخالف هدفمند کردن یارانه ها هستی چرا نظر خود را به صورت شفاف بیان نمیکنید ؟
با احترام
. (296315)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۰۶:۲۱:۴۵
الف بيطرفي را رعايت كند و مستدلا ت موافق كليات بودجه را نيز بياورد تا با شناخت بيشتري نظر داده شودز (296319)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۰۸:۰۷:۰۳
سلام
با همه ارادتي كه به آقاي توكلي وبرخي نمايندگان داشتم الان مدتي است كه متوجه شدم اين قبيل نمايندگان نيز فقط حرف مي زنند.درطرحهاي مختلف دولت اين آقايان ابتدامخالفت كردندولي درنهايت درمقابل دولت تسليم شدند.به نظر مي رسد اراده وپشتوانه اي درمخالفت با نظرات دولت وجودندارد وفقط براي وقت گذراني ويا اعلام وجود نمايندگان ابتدا مخالفت ودرنهايت همگي موافقت مي كنند.آيا يك تيم 250 نفره توان روريارويي با يك نفر راندارد؟ (296326)
 
م
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۰۸:۳۹:۱۸
وکیل الدوله ها کار خود را کردند.
راستی چرا نباید نمایندگان مجلس به خاطر تصمیمات غلط خود بازخواست شوند؟ (296338)
 
fereydoon
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۰۸:۵۴:۵۶
وقتی فکر اینست که درامد نفت را میدهیم به کشوزهای دیگر و از انها جنس وارد میکنیم تا از ما در جوامع جهانی پشتیبانی کنند و باصطلاح منزوی نشویم. نتیجه اش رکود بیکاری و تورم است. صنعت نیم بند ما از بین میرود و صنایع در پرداحت جقوق کارکنان خود مشکل پیدا میکنند . بازار پراست از گوشت برزیلی.پارچه و لباس تورک و همه چیر چینی.و این بودجه مهم نیست مهم شکستن تحریم جهانی با قبول کنار کذاشتن غنی سازی و امکان سرمایه گذاری در صنایع و ایجاد محیط باز سیاسی است.
بیچاره خر ارزوی دم کرد
نا یافته دم دو گوش گم کرد (296342)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۰:۰۷:۱۱
مجلس بايد درك كند كه در راس امور نيست و براي حفظ ظاهر هم كه شده بهتر است خواسته دولت را تصويب كند تا زماني كه خواست امار اقتدار دهد بتواند بگويد دولت 100 در صد مصوبات مجلس را اجرا كرده است. (296362)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۱:۴۸:۵۷
من دولت 9و10 را از لحاظ علمی ضعیف می دانم.بعلاوه سیاست های دولت رابیشتر مردم فریب می دانم .در جامعه نارضایتی مردم از سیاست های دولت کاملا مشهود می باشد.امید وارم دلسوزان و دانایان نظام توانایی غلبه بر مشکلات فعلی را داشته باشند.وما شاهد از دست دادن نظام محبوب خود بدلیل غفلت یکسری افراد تازه کار نباشیم (296385)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۱:۵۴:۳۹
شما اگر به رفتار دولت در 4 سال گذشته نگاه كني همواره متوجه مي شوي كه در تكرار اشتباهات گذشته بسيار خوب عمل كرده حالا چه از روي لجبازي يا چه از روي عدم دانش كافي. (296386)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۲:۱۷:۱۴
در خصوص عملکرد دولت جناب آقای احمدی نژاد اشکالات جدی وجود داشته و دارد اما متاسفانه در این مملکت گوش شنوایی نیست ظاهرا اراده ای هم برای کنترل رئیس جمهور و هدایت او به راه درست تصمیم گیری وجود ندارد. به نظرم تصمیمات و لوایح دولت محترم در حوزه های مختلف به خصوص حوزه اقتصادی، فردی و یا در حالت خوشبینانه به صورت الیگارشیک (صرفا چند نفر ) اتخاذ می شود و از ظرفیت عقلا کمک لازم گرفته نمی شود. نتیجه این رفتارها باعث خسران بزرگ به کشور و مردم خواهد شد. من به عنوان یک اصولگرای معتقد به ولایت فقیه، فکر می کنم رسالت شما اصولگرایان در خانه ملت بسیار سنگین است. همان گونه که ما اکنون تاریخ معاصر را مطالعه می کنیم و بر حاکمان و وکلای وابسته و کم خرد، خرده می گیریم، آیندگان نیز در باره مسئولان و وکلای کنونی ما قضاوت خواهند کرد. مطمئنا رئیس جمهور محترم هم قصد خدمت دارند ولی متاسفانه راه را به بی راهه می رود. انتظار ملت از شما که وکلای آنانید این است که در نظارت و قانونگذاری در حوزه اقتصاد به خصوص بودجه که به سرنوشت و معیشت مردم ارتباط مستقیم دارد دقت و صراحت جدی داشته باشید. به نظرم تنها جریانی که می تواند به مردم و البته به دولت نیز از طریق نقد و اصلاح لوایح آن کمک کند جریان اصولگرا در مجلس است. تعریف اصولگرایی نیز به مفهوم تقید از رفتارهای سیاسی و اقتصادی دولت محترم نیست. امیدوارم که شما در مجلس شورای اسلامی به رسالت خطیر خود به درستی عمل کنید و زمینه فشار فزاینده اقتصادی به مردم را از بین ببرید. انشاء الله موفق باشید. (296389)
 
nazar
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۲:۴۴:۰۰
این آقای توکلی از زمانی که وارد مجلس شد(البته به اسم حامیان دولت)یک بار فقط یک بار هم ندیدم به عنوان موافق دولت صحبت کند .هر چی طرح دولت بود بده ؟
البته مردم همه را شناختند. (296397)
 
امین
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۳:۰۶:۰۵
همون اول میگه قصد مخالفت با شما ندارم. قصد مخالفت با این بودجه 89 رو داری یا نه؟ دیگه تعریف و تمجید برای چه؟ پیشاپیش عذرخواهی کردن برای چه؟ تازه تازه همین رو هم دولت فخیمه نتونسته تحمل کنه و شما به همکاری با بی بی سی و ... متهم شدید. من نمیفهمم وقتی یه نماینده هم حزب هم نتونه بگه \"بالای چشم مبارکتون زبونم لال ابروه قربان\"! ما میخوایم به کجا بریم. خدا عاقبت هممون رو بخیر کنه (296401)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۳:۲۲:۴۲
متاسفانه تصمیمات در دولت محترم فردی اتخاذ می شود. نتیجه تصمیماتی که خرد جمعی در آن نباشد نیز مشخص است در حوزه اقتصاد و بودجه نویسی نیز چون دانش و علم می خواهد برخی بودجه نویسان با اصول بودجه نویسی آشنا نیستند و یا دستکم تجربه اندکی دارند و نتیجه این رفتار به فشارهای گسترده در حوزه اقتصاد و معیشت به مردم منجر می شود. مردم فهیم هم مسائل روز به خصوص مسائل اقتصادی را دنبال می کنند و می دانند چه کسانی دغدغه دفاع از حقوق آنان را دارند شما هم درمجلس به رسالت خود عمل کنید مردم درست قضاوت خواهندکرد. (296404)
 
ناصر
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۵:۴۴:۴۲
آقاي توكلي يك بار و فقط يك بار دست از دروغ گويي منم منم زدن و لاف اقتصادداني دست برداريد . با صداقت بگوييد كه طرح هاي بي پايه شما در خصوص تثبيت قيمتها ،‌ تغيير ساعت و .... چقدر كارشناسي شده بود و چقدر از اين طرحها و سخنان دروغ و بي مايه شما كه تمام آنها سرشار از خودبزرگ بيني شماست براي كشور بوده نه از روي بغض و كينه و حسد ژنسبت به احمدي ن‍ژاد واقعا شرم بر شمايي كه دروغ و خودبرتربيني اتان دارد در ويل مي اندازدتان (296432)
 
محسن زمانی - قزوین
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۵:۴۹:۴۵
متاسفانه این سایت اغلب نظرات موافق با جناب توکلی را منتشر می کند در حالی که همه می دانیم یار غار موسوی فقط به خاطر دست نیافتن به قدرت این گونه به دولت حمله می کند .
وکیست نداند که حضرت ایشان چه سر و سری با سران فتنه دارد ، آیا باید باور کنیم احمد توکلی که به دروغ خود را اصولگرا می داند و سر سفره اصلاح طلبان نان و نمک می خورد چقدر از احمدی نژاد ضربه خورده که امروز با فرزند ناخلف استاد شهید مطری دست در دست هم برنامه های سران فتنه را در قالب انتقاد در دل اصولگرایان عملیاتی می کنند .
می دانم که گردانندگان این سایت از انتشار این نظر خودداری می کنند اما به جناب توکلی بگویید به خود آید و خدا را بالی سر خود ببیند ، انشالله که روزی به قدرت برسند چون آرزو بر پیران ... (296436)
 
سیدغلامرضا قاضوی
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۶:۰۶:۵۲
باسلام :مگراقتصادیک علمه،کی گفته ،کی شنیده،کی دیده وکی نوشته ،راستی کی عمل میکنه،اگه هم عمل کنه کی باورمیکنه یاکی قبول داره یا واقعا علمه ووجودداره وقبول داریم وقبول دارند ولی ایا نتیجه داشته ومردم آنرا لمس کرده اند یا یاقبول کردن یاقبول می کنند یاخیر ،بهرحال انشاا... که همه .......... بگذریم .ا!؟ (296438)
 
بيگي
۱۳۸۸-۱۲-۱۸ ۱۸:۲۳:۳۸
من از علم اقتصاد چيز زيادي نميدانم ولي يك سؤال از جناب توكلي دارم اگر ايشان يا ديگري جواب دهند ممنون خواهم شد:
بديهي است با اين برنامه تورم شديد (خيلي بيش از پيش بيني) بوجود خواهد آورد كه با توجه به اقتصاد عامه احتمالا بحران شديدي ايجاد خواهد كرد .اگر دولت بخواهد بعد از بحران برگشت كند باتوجه به اينكه سابقه كاهش مجدد بسياري از قيمتها در كشور ما بي سابقه است براي خروج از بحران راهي وجود خواهد داشت؟
توجه داشته باشيد در حال حاضر هم اكثر مردم در مرز يا زير خط فقر هستند هرچند كه بعضي مسؤلين آنچنان دور از مردم هستند كه اين خط را انكار وحتي آنرا درك هم نميكنند. (296462)
 
مهدی
۱۳۸۸-۱۲-۱۹ ۰۰:۴۰:۵۶
جناب آقای توکلي،
منطق شما در زمينه بودجه و تذکر به دولت کاملا درست است. نکته اي که مرا ناراحت می کند اينست که جنابعالی با گفتار و مقاله هايتان همراه با دولت دهم و کسانی که از ايشان حمايت بدون منطق می کنند گروه زيادي از متخصصين و مديران را از سيستم اجرايی کشور محروم می کنيد و باعث عقب ماندگی بيشتر ايران می شويد. به عنوان مثال: شما پيوسته همصدا با دولت بر آقايان رفسنجاني، موسوی و خاتمی می تازيد و مديران اين 24 سال گذشته را کنار مي گذاريد و به آنها انگ غير خودی و غير انقلابی و ... می زنيد و براي عدم بازگشت اصلاح طلبان به صحنه سياسی کشور تلاش می کنيد. تيتر مقاله های الف را نگاهی بياندازيد تا متوجه شويد چه می گويم.
بنده تلاش شما را در اصلاح احمدی نژاد کاملا بی اثر می دانم و شما را به خاطر حمايتهايتان از ايشان ملامت می کنم. شما اصل راه را اشتباهی رفته ايد و امروز می خواهيد فرع را اصلاح کنيد. خود را خسته نکنيد ... چنان که گويند از کوزه همان برون تراود که در اوست.
... (296477)
 
۱۳۸۸-۱۲-۱۹ ۰۹:۴۴:۳۷
سلام

چرا آقای حداد عادل در بحث های بودجه شرکت نمیکنند ؟ (296510)
 
toori
۱۳۸۸-۱۲-۱۹ ۱۰:۱۴:۲۸
آقاي توكلي عزيز شما خود را در زمره اصولگرايان مي دانيد چرا اينقدر موانع سر راه دولت قرار مي دهيد و ناخواسته صداي رساي اقليت اصلاح طلب شده ايد .

مجلس ششم را به ياد آوريد كه همين آقايان اصلاح طلب فرصت هيچ عرض اندامي به اقليت اصولگرا ندادند و چه خونها به دل رهير كه نكردند .

در اظهار نظرو اقدامتان خدا را در نظر بگيريد و مطمئن باشيد امدن آقاي احمدي نژاد به مجلس با هماهنگي رهبر معظم انقلاب و براي جلب نظر نمايندگان نسبت به توافق 40 هزارميليارد تومان درآمد طرح هدفمندي بوده است .

اينقدر در راه عدالت خواهانه دولت سنگ اندازي نكنيد . درخدمت به انقلاب و مردم موفق باشيد. (296515)
 
محمدی
۱۳۸۸-۱۲-۱۹ ۱۰:۴۹:۳۱
چرا آقای توکلی فکر میکنه بیشتر از همه میفهمه!؟اونم الان ایشون که بیست ساله مدعی هست تازه یادش افتاده یه چیزهایی ایراد داره . برای همین اقتصاداین مملکت رشد نمیکنه چون امثال این آقا استادشن که هرکدوم یه مدل حرف میزنن بالاخره چهار تا اقتصاددان دور احمدی نژاد بودن تا این طرحها نوشته شده مخالفین دولت هر بدو بیراهی به دولت میگن اونوقت یه نفر یه تو بهشون میگه مینویسن طرفدارای دولت فحاشی میکنن!چرا بعضی هاد اون طور که خودشون هستن به دیگران نسبت میدن!مجلس همه لایحه های دولت را دستکاری میکنه بعد باهمه مشکلاتی که برای دولت به وجود میاره اجرا میکنه و بعد مجلسیهاایراد هم میگیرن اگه توکلی و دوستان راست میگن یه لایحه دولت را همون طور خودش داده تصویب کنن بعد بیان ببینیم میتونن ایراد بگیرن ؟من که فکر نکنم یعنی عمرا .توکلی جون اتق ا...احمدی نژادم چهار سال دیگه میره و رو سیاهی به .... (296530)
 
مسعود
۱۳۸۸-۱۲-۱۹ ۱۱:۱۹:۱۸
آقای توکلی.در مورد صندوق توسعه ملی قانون را اجرا کنید و به دولت اجازه برداشت از این صندوق را ندهید. شما و دیگر نمایندگان محترم اجازه ندهید تجربه تلخ صندوق ذخیره ارزی دوباره تکرار شود و بخش خصوصی کشور ما ضعیف بماند.
می دانید که رشد اقتصادی کشورها بدون وجود بخش خصوصی و غیر دولتی قدرتمند تقریبا ناممکن است. (296544)
 
toori
۱۳۸۸-۱۲-۱۹ ۱۲:۱۲:۴۰
فقط نظرات موافق را نشان مي دهيد پس كجا رفت آن رسالت شفاف و صادقانه اطلاع رساني (296557)
 
سعید
۱۳۸۸-۱۲-۱۹ ۱۵:۰۵:۵۱
بیست هزار میلیارد ریال
نه
ده هزار میلیارد ریال

و بالاخره
دولت اعلام کرد
چهل هزار میلیارد ریال

من کمی آمار یادمه
واریانس ارقام مطرح شده کمی حدود بیست هزار میلیارد ریال است
یا خوشبینانه تر
فقط ده هزار میلیارد ریال است

امار به من می گه که همه اینجا کارشناسی دارند نظر می دند
چون اگر با این واریانس تصمیم بگیریم صفر هم جزو تصمیم گیریهاست
پس بی خیال
اینجا ایران است و من هم کارشناس ارشد!

خدا بداد همه ما برسه (296598)
 
Arash
۱۳۸۸-۱۲-۱۹ ۲۱:۴۴:۳۲
برادر جناب دکتر توکلی، سلام و خدا قوت، خوشحالم که جناب علی‌ با داشتن دغدغه‌های مشکلات مردم راه را برای نقد سازنده باز گذشته اید، به خدا هر کس که سیاست‌های دولت را نقد می‌کند معاند نظام نیست دلسوز این مرز و بوم هم میتواند باشد. (296674)
 
۱۳۸۸-۱۲-۲۱ ۰۲:۲۴:۰۳
مثل اینکه آقای توکلی از بازار اطلاعی ندارند. چون اینقدر که از تورم حرف میزنند.باید عرض کنم یکی از کسبه جزء هستم وباید بگویم امسال برخلاف سالهای گذشته به جزء در چند قلم اجناس اساسی مثل گوشت وشکر وکمی هم تخم مرغ وگوشت مرغ در اقلام دیگر افزایش قیمت نداشتیم وحتی در مورد اجناس دیگر کاهش قیمت داشتیم برخلاف سالهای گذشته که چندین نوبت افزایش قیمت داشتیم. واما: اگر نمایندگان مجلس نگران مردم هستند.لطفا با دولت همکاری کنند تا قیمت تمام شده کالاههای داخلی پایین بیایدتا کالای ایرانی بتواند با اجناس خارجی رقابت کند.ثانیا قانونی تصویب کنندکه میزان سودی که کارخانجات و عمده فروشان باید به کالای خود اضافه کنند مشخص باشد زیرا بعضی کارخانجات اجناس خود را با سود 100 تا200درصد وارد بازار می کنند.بطوری که حتی با سود یکساله خود کارخانه جدیدی احداث می کنند.مورد دیگر اینکه عده ای برای افزایش مصنوعی قیمتها پولهایی به بعضی از عوامل خود در شهرستانها می دهند تا باخرید بعضی اجناس باعث کمبود آن در بازار وافزایش قیمت آن شوند .شمانمایندگان دم از حمایت تولید کننده می زنید.کدام تولید کننده .تولید کننده واقعی یاوارد کننده ای که نامش تولید کننده است.مطلب دیگر اینکه آقای توکلی می فرمایند دولت می خواهد مردم راجیره خوار خود کند .از ایشان می پرسم حضرت رسول اکرم وامیر مومنان از بیت المال به مردم نمی دادند؟. آیا ایشان هم می خواستند مردم را جیره خوار خود کنند.؟ پس آقای توکلی به جای مانع تراشی وجلوگیری از پرداخت پول یارانه ها به مردم فقیر. با مافیای قدرت و ثروت مبارزه کنید و حق مردم محروم را ازحلقوم کثیف آنها بیرون بکشید. تا خدا و خلق او از شما راضی باشد. (296842)