نظر منتشر شده
۱۱۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 294032
در کمیسیون برجام مجلس چه گذشته است؟
بخش داخلی الف؛ 19 شهریور 94
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۱
"کمیسیون برجام مجلس" برای بررسی آنچه در وین بین ایران و ۱+۵ مقرر شده، درحالی کار خود را شروع کرده  و پیش رفته که هنوز هم بین مجلس و دولت برای صلاحیت بررسی برجام توسط نمایندگان مردم اختلاف است. با این همه پس از اظهارات علنی رهبری که صلاح نیست مجلس از بررسی برجام کنار گذاشته شود، این جدل ها فروکش کرد.

اندکی بعد از پایان مذاکرات وین عده ای از نمایندگان مجلس در نامه ای خواهان ارایه لایحه ای از سوی دولت به منظور تصویب توافق برجام در پارلمان شدند. پس از آن کمیسیون ویژه بررسی برجام (برنامه‌جامع اقدام مشترک)، روز ۲۸ مردادماه تشکیل شد. ۵ نماینده عضو فراکسیون اصولگرایان، ۵ نماینده عضو فراکسیون رهروان ولایت و ۵ نماینده مورد وثوق دو فراکسیون به تایید این دو فراکسیون بزرگ مجلس رسید.

محمدحسن ابوترابی‌فرد، حسین نقوی‌حسینی، عباسعلی منصوری‌آرانی، غلامرضا تاجگردون و جواد جهانگیرزاده از فهرست فراکسیون رهروان ولایت (فراکسیون اکثریت) با رای نمایندگان به عضویت کمیسیون ویژه درآمدند. از سوی دیگر علیرضا زاکانی، محمود نبویان، احمد نجابت، مهرداد بذرپاش و ابراهیم کارخانه اعضای این کمیسیون ازجمله نامزدهای فراکسیون اصولگرایان (دومین فراکسیون بزرگ مجلس به ریاست غلامعلی حدادعادل) هستند که از سوی نمایندگان برای حضور در کمیسیون ویژه انتخاب شده‌اند.
در این میان پنج نفر از نمایندگان به‌عنوان افراد مورد وثوق هر دو فراکسیون به کمیسیون ویژه راه یافتند. اسماعیل کوثری، محمدمهدی زاهدی، مسعود پزشکیان، منصور حقیقت‌پور و علاءالدین بروجردی پنج نماینده‌ای هستند که در این فهرست جای گرفته‌اند. در میان اعضای برگزیده برای حضور در کمیسیون ویژه بررسی برجام می‌توان از علیرضا زاکانی، محمود نبویان، احمد نجابت، مهرداد بذرپاش و ابراهیم کارخانه، محمدمهدی زاهدی، حسین نقوی‌حسینی و اسماعیل کوثری نام برد.

به گزارش رسانه ها، در اولین جلسه این کمیسیون با اکثریت آرای اعضا، علیرضا زاکانی به عنوان دبیر، آقايان منصور حقیقت‌پور و وحید احمدی به عنوان نواب اول و دوم، آقایان حسین نجابت و سیدمحمود نبویان به عنوان دبیران کمیسیون و سیدحسین نقوی حسینی نيز به عنوان سخنگو انتخاب شدند.
کمیسیون برجام روز دوشنبه۱۴شهریورماه میزبان دریادار شمخانی بود و شمخانی درتوصیه ای به نمایندگان گفت که بدون برخورد سلیقه ای و توقف در گذشته قرائت خود را از برجام ارائه دهند.
شمخانی همچین با بیان اینکه مجموعه زحمات گذشته منجر به رسیدن به نتیجه شده است، ادامه داد: «قدرت و توان مذاکره در گذشته تامین شده است . آمریکایی ها از حمله نظامی و تحریم ناامید شدند زیرا معتقد بودند هر دو راه مذکور ناکارآمد هستند و جلوی پیشرفت صنعت هسته‌ای ایران را نمی گیرند، مسلم است که تیم هسته‌ای گذشته نقش مهمی ایفا کردند»

در بخش دوم نیز کمیسیون میزبان علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای بود. صالحی گفت که در سال ۸۸ گفتیم که باید "آی آر آی" را آرام آرام کنار بگذاریم و سانتریفیوژهای پیشرفته را جایگزین آن کنیم عنی چه توافقی بود یا نبود باید به سوی اقتصادی کردن صنعت هسته‌ای پیش می‌رفتیم و چنین چیزی با "آی آر آی" شدنی نبود و نیست. به گفته سخنگوی کمیسیون برجام وی همچنین خاطر نشان کرده است که: « وی گفت دلیلی ندارد که ما برنامه ده سال پس از محدودیت‌های پذیرفته را در برجام بیاوریم... ما نقشه راهی داریم با آژانس که مطابق آن پس از ده سال عمل خواهیم کرد»

درجلسه پانردهم شهریورماه آقایان عراقچی، تخت‌روانچی، قشقاوی از وزارت امور خارجه، مهمان کمیسیون برجام بودند. البته عراقچی پیش ازین نیز چندبار دیگر دراین کمیسیون حاضر شده بود و مشروح جلسه نیز از صداوسیما پخش شد.

طبق سخنان سخنگوی برجام، عراقچی دراین دیدار بازهم به مخالفت دولت با تصویب برجام توسط مجلس اشاره می کند با استدلال اینکه برجام توافق نامه است نه تعهدنامه و به تصویب دولت نیز نرسیده است می گوید که اگر مجلس به برجام به‌عنوان یک معاهده نگاه نکند، می‌تواند نقش قوی‌تری ایفا کند؛ چون وقتی که معاهده سند و به تصویب مجلس برسد، قانون می‌شود و خودمان را به دست خودمان ملزوم کرده‌ایم.

عراقچی همچنین دراین جلسه با نمایندگانی چون نبویان، بذرپاش، زارعی، کوثری، رسایی، کارخانه‌ای، امیرآبادی، زاهدی، آقامحمدی، ابوترابی و منصوری آرانی پیرامون موضوعاتی از جمله اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ موضوع هسته‌ای را از ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد خارج کرده است، کمیسیون مشترک مربوط به اقلام غیرنظامی غیرهسته‌ای است، برگشت‌پذیری دوطرفه است و ما هم به همان اندازه حق داریم که طرف مقابل حق دارد، عدم پایبندی طرف مقابل برعهده ما است، به بحث و گفت و گو پرداخته اند.

اما از حاشیه های این جلسه که با چند روز تاخیر از شبکه خبر صداوسیما نیز پخش شد، درگیری لفظی رسایی و عراقچی بر سریکی از کلمات متن برجام بود. عراقچی درپاسخ به رسایی که دولت آمریکا را «دولت راستگویان» خوانده بود گفت: « عجیب است که استناد شما به دولت امریکا است، این دولت قصدا داشته ۶ بار به ایران حمله کند، اما الان به کنگره می گوید بعد از ۱۵ سال برای حمله در جایگاه بهتری هستیم. در واقع، دشمنی که به دنبال تغییر حکومت بود و دائما می خواست حمله کند، تحریم ها را بر خواهد داشت و غنی سازی ما را به رسمت میشناسد»

پس از این موضوع، آقامحمدی نماینده دیگر مجلس اتهاماتی را نسبت به ظریف و تیم هسته ای مطرح کرد و گفت «دوستان وزارت خارجه‌ای به خاطر رفتار با آمریکایی‌ها، در کمیسیون به گونه‌ای دیگر سخن می‌گویند» که عراقچی در پاسخ گفت: «آقای اقامحمدی، اگر دوباره اهانت بکنید، من جواب می دهم»

به گفته اکثریت نمایندگان حاضر درجلسه و صاحبنظران سیاسی، تنش های پیش آمده در این جلسات مخصوصا با اختلافی که بین دولت و مجلس برسر بررسی برجام است به صلاح نیست و کسی اینگونه اقدامات نمایندگان را که تا ساختگی خواندن سوالات توسط کوچک زاده نیز پیش رفت تایید نکرد. همچنین درگفت و گوی مهرداد بذرپاش با رسانه ها گفته شد که در نشست مذکور موضوع "ابعاد حقوقی و مکانیزم برگشت پذیری تحریم ها" نیز صحبت شده و در رابطه با ارجاع ۱۱ مورد از بندهای برجام به فصل ۷ ماده ۴۱ منشور سازمان ملل هم سوالات زیادی از تیم مذاکره کننده پرسیده شد.

اما سه شنبه این هفته هفتمین جلسه کمیسیون ویژه برجام با حضور آقایان جلیلی (دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و رئیس تیم مذاکره کننده قبلی) و عباسی (رئیس سابق سازمان انرژی اتمی) برگزار شد وصحبتهای جلیلی در این نشست مبنی بر کم بودن آورده های برجام نسبت به آنچه که به طرف مقابل داده ایم حواشی زیادی را در فضای سیاسی کشور به همراه داشت.

جلیلی دراین نشست گفت که جمهوری اسلامی از حدود ۱۰۰حق مسلم خود در اسناد و ضمیمه ها صرفنظر کرده است و پذیرفته است که حقوق هسته ای کمتری داشته باشد. وبرای گزاره های خود نیز مصادیق آورد.
فارع از درست ویا غلط بودن گزاره های رئیس سابق تیم مذاکره کننده جلسه برجام، جلسه بررسی و پاسخگویی است و به نظر می رسد هجمه ها به جلیلی صرفا مشی سیاسی او را نشانه رفته باشند.

به گفته رسانه ها، نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی کننده برجام از حضور ظریف در جلسه یکشنبه آینده این کمیسیون خبر داده است.

اقدام تحسین بر انگیز صدا و سیما در پخش جلسات این کمیسیون به شفاف سازی مباحث ،طرح نظرات موافق و مخالف برجام وبالا رفتن آگاهیهای عمومی کمک خواهد کرد. جلیلی در جلسه دوم حضور خود از رسانه ملی خواست اگر صلاح دانستند قسمت اول سخنان وی را هم پخش کند.

همچنین سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام از حضور لاریجانی، ولایتی، ظریف و وزرای اطلاعات، دفاع و اقتصاد و همچنین رئیس کل بانک مرکزی، مسئولان ستاد مشترک، و فرمانده هوافضای سپاه در جلسات هفته آینده این کمیسیون خبر داد. نقوی‌حسینی اضافه کرد: روز دوشنبه در نوبت صبح، کمیسیون ویژه برجام میزبان آقایان عراقچی و تخت‌روانچی خواهد بود و در نوبت بعد از ظهر نیز بازدید از تاسیسات اراک که قرار بود چهارشنبه انجام شود و به دلیل عدم حضور همه اعضای کمیسیون محقق نشد، در دستور کار کمیسیون ویژه قرار دارد.
 
کلمات کلیدی : برجام+مجلس
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۰:۳۵:۲۴
رییس مجلس پاسخ دهد آقای رسایی در این کمیسیون که عضو ان نیست ، چه میکند؟ (3176805) (alef-13)
 
شهروند.....
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۳:۱۱:۱۴
با سلام و یاد او که عزیز است مجلس در راس امور است باید جلسه بگذارد و آورد دستاورد 3-2 و قتح الفتوح را علنی کنند تا مردم بداند چه دادیم و چه بدست آوردیم ؟جقدر دادیم و جندتا گرقتیم و حاصل مقاومت و ایثار و شهدا هسته ای در این فتح الفتوح چقدر است پس دولت هم باید خوشحال باشد که این فتح الفتوح با شیطان با کدا خدا نامرد و جان کری آدمکش را نمایندگان ملت گزارش کنند و همه وهمه باید تابع رهبری باشند نه در حرف بلکه در همل مجلس راس امور است حق دارد سوال کنند حق دارد این فتح الفتوح دیپلماسی را به مردم از زاویا آشکار و پنهان آن بگویید به مردم جه دادیم و جه گرفتیم 3-2 چگونه است و آنگاه مطالب آشکار میگردد این مردم هستند که در سختی ها از دین خدا و رهبر خود دفاع میکنند دانستن حق آنها است و تندرو وبی سواد نیستند بلکه سرباز آقا امام زمان هستیم (3177280) (alef-13)
 
عماد
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۶:۵۱:۱۴
شما فرض کن برجام مرجامی نبوده ، آمریکا حمله کرده ، ما هم داریم میجنگیم . مثل همون هشت سال . حاضری بامن بریم بجنگیم با میری پیش اونایی که ترجیح میدن بجای اسلحه بلند گو و میکروفن دستشون باشه؟ خوش ات میاد بجای مبل رو زمین سفت سنگر بخوابی ، با بوی شیمیایی از خواب بپری و دایم نگران بمباران خونه و خانوادت باشی؟ خوشی زده زیر دلت؟ اگر قراره بجنگیم باید یک دلیل خیلی خوب و محکم داشته باشیم . (3177695) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۲۳:۲۸:۱۹
آقا عماد هیچ فرد عاقل ومسلمانی دلش نمی خواهد جنگی پیش بیاد زیرا جنگ ویرانی به بار می آورد اما هیچ مسلمانی هم به خاطر خطرات ناشی از جنگ حاضر نمی شود با ذلت واز ترس مردن با دشمن ظالم سازش کند وحاضر شود دشمن هر بلایی که دلش می خواهد سرش بیاورد. مطمئن باش آمریکا وکشورهای اروپایی به دنبال منافع خویش اند واگر ما هر قدمی که در مقابل آن ها عقب نشینی کنیم آن ها همان قدر پیش می آیند واین کشورها اهل تعامل نمی باشند چون اگر اهل تعامل بودند در زمان طاغوت تعامل می کردند واستقلال وآزادی را از ملت ایران نمی گرفتند. (3178137) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۰:۳۱:۰۷
نظر من از نظر عماد محکم تر بود الف منتشرش نکرد...
با این حال یک جمله بگویم: بالاخره رسم است که عده ای منفور جامعه و ملت باشند.. چنانکه نمونه ها شاخصی در دولت قبل بود. در نتیجه برخی نمایندگان با این حرکاتشان چهره و وجه ی خودشون رو خدشه دار کردند و منتظر نباشند که رای بیاورند... تمام (3178206) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۰:۱۰:۵۵
هشت سال دولت قبلي هم مجلس در راس امور بود؟ (3178172) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۰۲:۴۵:۲۱
نظرات زیر را بخوانید ...
متاسفانه نسبت به آقای جلیلی بعضی با حالت عصبی نظر داده اند انگار علت تمام خطاها و گرفتاریها و کوتاهی های شخصی خودشان را پیدا کرده اند
این رفتار های عجولانه تمام خواهد شد و عزت مخصوص خداوند و مومنین است ... (3179877) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۴:۱۸:۰۲
چرا ایران داوطلبانه امتیازاتی داده است؟
این سوالی است که صالحی به نمایندگان پاسخ آن را نداد.
لطفا" شما از تیم مزاکره کننده سوال کنید (3181296) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۶:۴۸:۴۰
شما اول آیین نامه مجلس رو بخون هر نماینده ای در هر کمیسیونی میتونه شرکت کنه و حرف بزنه فقط حق رای نداره (3177691) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۸:۳۵:۲۴
ایین نامه های مجلس را بخوان و بعد اظهار فضل کن . مشکل تو و انهایی که بتو رای داده اند این است از مطلع نیستید و این مطلب فقط محدود به همین اعتراض نیست . از دست امثال شما بخدا ادم کهیر میزند (3178378) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۰:۳۳:۳۹
راستی سرنوشت پولهای بلوکه شده چی شد؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (3178455) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۰:۴۷:۵۶
فقط یک اصلاح طلب در این کمیسیون حضور دارد !!! این چه انتخابی است ؟ (3176845) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۲۰:۲۴:۴۹
بشمار بیشترن
اقایان ابوترابی و بروجردی و.... هم یجورایی با شماها هستن (3177970) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۰:۴۵:۴۰
میشه بگین از کی تا حالا آقای بروجردی شده اصلاح طلب؟! یا آقای ابوترابی؟ دیگه کسی که با لیست اصولگرایان رفته مجلس رو اصلاح طلب نشمرید حداقل! (3180515) (alef-13)
 
معز
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۶:۴۷:۱۳
همون هم اضافه است تمام این گرفتاریها زیر سر اصلاح طلب هاست (3178342) (alef-13)
 
فرهنگ پرور
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۸:۴۴:۰۸
این هم یک سیستم فکری ولی دیگر هیچ جامعه ای این انحصارطلبی را نمیپذیرد (3179088) (alef-13)
 
آزاده
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۰:۴۴:۵۲
یعنی شما آقای بذرپاش رو به پزشکیان ترجیح میدین؟! اصلاً تا حالا یه نگاه به یکی از جلسات مجلس انداختین؟ رادیو مجلستونو باز کردین؟
این چه ادبیاتیه آخه؟ آقای پزشکیان اضافه اند؟ اگه سه تا نماینده دلسوز تو مجلس باشه آقایان مطهری و پزشکیان و توکلی اند. بعد شما میگید همه گرفتاریها زیر سر آقای پزشکیانه؟!!
خجالت بکشید و توبه کنید جناب معز! (3180513) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۰:۴۸:۳۳
واقعاً چرا تأیید برجام به رأی عمومی مردم گذاشته نمی‌شود؟ مگر قانون اساسی برای چنین مواقعی پیش بینی رفراندوم نکرده است؟ (3176849) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۲:۲۸:۰۶
الان چه موقعیست که نیاز به رفراندوم داشته باشد؟ دولت و مجلس قانونی سرکار هستند و باید به وظیفشون عمل کنند (3177167) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۳:۲۷:۳۰
کجای قانون نوشته وقتی دولت و مجلس داریم، نیاز به رفراندوم نیست؟ (3177317) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۷:۵۰:۳۹
شما که وقتی ما نظر میدیم میگین شما چه از هسته ای میدونید که نظر میدی چطور مردم میتونند از این برجام چیزی بدونند و رای بدن (3177794) (alef-3)
 
فرهنگ پرور
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۹:۱۳:۱۹
مطمئن باشید خیلی از مردم هم از شما بهتر اطلاعات دارند و هم برای کشور دلسوزترند و مغرضانه برخورد نمی‌کنند (3177907) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۸:۰۷:۰۹
فعلا که دولت راستگویان از دادن لایحه به مجلس امتناع میکنه.. اون وقت بیاد برای یک تفاهم نامه (البته به قول خودشان) رفراندم برگذار کند!!!؟؟! (3177814) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۱:۴۰:۰۷
ادم عاقل اگر دولت لایحه بدهد بازی دوسرباخت است مجلس نمی تواند وارد جزئیات شود یا باید کلا رد کند یا کلا تصویب اگر رد کند که بهترین حالت برای غربی ها وبخصوص تندروهایشان که بگویند دید که حق با ما بود و ایران حتما دنبال بمب اتمی است و نتیجه حتمی ان جنگ است و یااینکه حداقل علاوه برتحریمها قبلی تحریمهای شدیدتری که کنگره در نظر داشت تصویب کند بر کشور تحمیل می شود ویا اینکه ان را تصویب کند که ان وقت تبدیل به قانون شده و مسئله را برای خودمان سخت تر می کنیم (3178532) (alef-13)
 
عزیزی
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۱:۰۰:۳۱
دلبندم اینجای قانون نوشه . اصل 59
موقعی که داشتم اینو می نوشتم حدود 299 مثبت نظر شما خورده بود . برای خودم متاسف شدم که مردم ما چقدر نسبت به قوانین و حقوقشان نا آگاهند (3178492) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۲:۲۸:۵۵
اصل 59 قانون اساسی:
"در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد."
می بینید که مراجعه به آرا عمومی در قانون دیده شده. ضمنا انتظار نابجاییست که همه مردم جزئیات قانون اساسی رو بدونن در همه جای دنیا! (3180899) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۳:۱۲:۱۱
با سلام

مجلس که نمیتواند در مفاد برجام دخل وتصرف کند ونه میتواند آن را رد کند

چون تصمیم نظام است ونه تائید آن عقلانی است بهتر است بجای بررسی

آن در مجلس گروه حقوق دانان بین المللی از هم اکنون با ریز بینی نقاط

ضعف آنرا مشخص وچاره اندیشی کنند ونقاط قوت آنرا برای استفاده تیم

دیپلماسی مشخص نمایند واین دوستان اینقدر جامعه را ملتهب نکنند. (3177286) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۵:۵۶:۰۱
باید رد کند و دوباره گفتگوها آغاز شود (3177616) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۷:۳۴:۲۹
اگر رد کنند دیگر گفنگویی در کار نیست !!!! (3177766) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۰:۴۷:۳۳
شما از واردکنندگان رانتی قبلی هستین؟!! چون بعید میدونم گروه دیگه ای علاقه به برگشت به گذشته داشته باشن. (3180522) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۶:۰۹:۵۴
سلام حتما اصل 177 قانون اساسی را مطالعه بفرمایید مشکل شماها این است ک ازسرجهل دارید لجاجت میکنید دوست عزیزم (3178329) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۶:۵۳:۵۶
از نظر حقوقی معاهدات بین المللی باید به تصویب مجلس برسه و چیزی در مورد رفراندوم نیامده ! در ضمن در همون رفراندوم هم طبق قانون اساسی باید دو سوم مجلس رفراندوم رو تایید کنند :
اصل ۵۹

در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد. (3178344) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۷:۳۲:۳۲
شما وقتی کم میارین و جربزه پاسخ دادن به انتقادات ندارین چرارای 4 میلیونی آقای جلیلی به رخ منتقدان میکشی حالا که 4 میلیون رای اورده حق اظهار نظر و انتقاد نداره خب اگه این قبول دارین خب ما میگیم اقای هاشمی سال 92 رد صلاحیت شد حتما هاشمی حق اظهار نظردر مورد هیچ مسائلی از کشور نداره شما وقتی میگن آقای جلیلی سواد هسته ای نداره و حق اظهار نظر نداره خب شما چرا هر دفعه میاد زیر هر نظر مینویسین باید برجام به رای عمومی گذاشته بشود خب تمام مردم سواد هسته ای ندارن چطور میتونند بیان به برجام رای بدن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (3178359) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۰:۴۸:۵۷
ازجناب آقای دکتر لاریجانی، رئیس محترم مجلس تقاضا میشود با این بی قانونی برخورد قاطع شود.
آقای رسایی جزو کمیته بررسی برجام نمی باشد . چرا این آقا هر کاری بخواهد انجام می دهد (3176850) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۲:۲۹:۱۲
طبق ایین نامه مجلس، هر نماینده می تواند در کمیسیون با حق اظهارنظر و بدون حق رای شرکت نماید.
لطفا بی قانونیتان را به رخ نکشید (3177172) (alef-13)
 
نکته سنج
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۴:۰۶:۱۳
ولی شرکت ایشون معنی دار است! (3177402) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۹:۱۰:۲۴
همه می تونن بجزمعافقان واصلاح طلبان (3177904) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۲۳:۲۴:۰۵
موافقان و اصلاح طلبان احتمالا در تعطیلات به سر می برند. (3178131) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۸:۰۹:۰۶
حضور در کمسیون و نظر دادن طبق قانون برای نمایندگان آزاد است، فقط در رای گیری برای نظر نهایی کمیسیون حق رای ندارند. (3177815) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۰:۵۰:۲۲
رهبری معظم انقلاب اعلام کردند هر حرفی که بخواهند بزنند خودشان میزنند و نیاز به تفسیر ندارند لذا لطفا آقای رسایی سحبتهای ایشان را تفسیر نکنند و به کاری که به ایشان مربوط نیست دخالت نکنند . ا ضمنا رئیس مجلس دخالت کنند ایشان که عضو کمسیون مربوطه نیستند به چه حقی در کمیسیون حضور دارند . اگر قرار است یکی باشد همه باید باشند و اگر همه باید باشند جلسات مجلس را تعطیل و در صحن علنی برجام را بررسی نمایند . (3176855) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۳:۳۹:۲۷
منم موافقم که برجام در صحن علنی طرح و رای گیری بشه.ولی بعضیها... . (3177350) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۰:۵۵:۴۱
منم فردا ميرم كميسيون برجام چون منع قانوني وجود نداره كه فقط اعضاي كميسيون اونجا باشن (3176879) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۰:۵۶:۴۹
بعضی ادمها تو این مملکت خودشان را صاحب و مالک میدانند و از همه طلبکارند هییچکس هم با اونا کاری نداره ولی عدهای خدمت مکنن و از همه طرف به انها حمله میشود !؟پشت وانه این ادمها کیه !؟ (3176887) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۰:۵۸:۲۴
نتيجه زحمات مذاكره كنندگان را به راي عمومي ملت بگذاريد تا اقاي رسايي ودوستانشان متوجه شوند كه ملت شريف ايران خلاف انان فكر ميكنند . در هشت سال گذشته كه بي قانوني در دولت بيداد ميكرد ومجلس بحساب نميامد اين اقايان كجا بودند .واقعا رو ميخواد (3176894) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۷:۴۶:۱۶
به شرطی به رای عمومی بزارن که حقیقت بگن که با این برجام چه مشکلات و خطراتی برای ایران پیش میاد و مردم گول نزنند که بهشون بگن بعد توافق ایران گلستان میشه به هیچ عنوان بعد توافق ایران گلستان نمیشه اینو مطمئن باش (3177788) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۶:۳۹:۱۲
هدف اصلی ما از شرکت در مذاکرات برادشتن تحریم ها بود . آیا واقعاً باا جرای برجام تحریم ها برداشته می شود؟ طبق قطع نامه 2231 همه تحریم های ایران به حالت تعلیق در می آید و اگر هر کدام از طرفین مذاکره در مدت اجرای برجام اعتراضی به آن داشته باشد تحریم ها برگشت می کند. یعنی 8 سال چماق تحریم بر سر این ملت وجود دارد و سایه تحریم و از طرفی لاف حمله نظامی به هر بهانه ایی وجود خواهد داشت و هیچ تحقیری بدتر از این نیست که ملتی جرات عمل و بیان آزاد به علت تهدید دشمن را نداشته باشد. (3178339) (alef-13)
 
سام
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۰:۲۵:۲۱
اون هشت سال شما بشرطی ها. کجا بودید .که ایران گلستان بود حتما برای شما بوده.... (3180409) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۶:۱۱:۵۳
شما دوست عزیز ب جای اینمه مدام گیر بنی اسراییلی ب رسایی بدید نقد علمیش کنید (3178330) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۰۳:۵۰
دولتیها باید خیلی جدی و کوبنده ، البته با منطق قوی ( مانند همیشه ) ، در مقابل برخی افراد بایستند و در این مورد مماشات نکنن . بحث بر سر مصالح کشور و مردمه . (3176915) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۰۴:۵۱
20 نماینده سیاسی مخالف در مقابل یک نفر عراقچی واقعا این رسمش نیست (3176919) (alef-13)
 
مسعود بهمنی
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۳:۲۰:۲۲
جناب عراقچی یه تنه جلوی اتحادیه ی اروپا ایستاد ، بیست نفر که سهله 200 نفر هم بشن ایشون جواب همه رو میده ...

یادتون نرفته که چطور با آقایون تند رو ""کارخانه ای، و رسایی"" حرف زد؟؟؟؟ (3177303) (alef-13)
 
کشکولی
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۶:۱۶:۵۸
دوست عزیز اقای عراقچی ایستاد ولی ناتوان بود چرا باید محدودیت قبول کنیم چرا باید از مراکز نظامی ما بازوید شود ؟چرا باید تحریم ها تعلیق شود نه لغو مگه اقا نگفت لغو،چرا باید 24ساعته ما باید زیر نظر باشیم ایا دانشمندان ما نباید از انجا تردد داشته باشند پس اینها سناسایی میشوند اینده نگر باشید دوست عزیزم (3178331) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۰:۵۰:۵۵
چون بعضیا ما رو در عرصه بین المللی به اینجا کشوندن! به همین سادگی! (3180530) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۰۸:۰۲
آقای عراقچی توکلتان بخدا باش کاری که شما و دکتر ظریف انجام دادید درتاریخ و در دل ملت ایران ثبت شده است این را بدانیدکه خدا هم خشنود است (3176932) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۸:۱۱:۳۶
سلام برادر، شما که نماینده خدا هستی بی زحمت سفارش ما را هم بکن. (3177819) (alef-13)
 
ابراهیم قنبری
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۰۹:۰۴
به نام خدا
جناب جلیلی با وجود ابهام جدی در جایگاه حقوقی فعلی ایشان ( شاید مطلع ) سکاندار شده و بر100 مورد نقض حقوق ملی در متن برجام اشاره فرمودند، اما به این نکته اشاره ندارند که صرف نظر از خوب یا بد بودن برجام ، این املای نوشته شده است که غلط دارد و حتی خود آقایان تیم مذاکره هم بر ایده آل بودن آن اصراری ندارند ، و ایضا جناب جلیلی به املای هیچ گاه نوشته نشده خود در سالهای کسالت بار و پر از بی خبری ( چون در اصل خبری نبود ) تصدی خود بر مهمترین پرونده تاریخ معاصر کشور اشاره ای ندارند ، سالهایی که در آن بدیهی ترین اصول مذاکرات بین المللی یعنی انتخاب محل مذاکرات رعایت نشد ، آلماتی ناکجا آباد ، استانبول دو دوزه باز و بغداد جنگ زده ، آیا در تاریخ روابط بین الملل معاهده ، کنوانسیون ، پیمان و یا حتی مقاوله نامه ای بین المللی در این پایتخت ها تنظیم شده است ؟ (3176935) (alef-13)
 
جواد
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۷:۵۳:۳۴
به خاطر اینکه وین و ژنو به سرویس های جاسوسی اسرائیل وصله تازگی هم که لو رفت (3177798) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۸:۰۲:۳۱
اینکه همه توافقنامه ها در کشورهای اروپایی بوده معنی دار است و خواست دشمنان همین است (3177808) (alef-3)
 
آزاده
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۰:۵۵:۴۷
نه پس، باید تو عراق و سوریه باشه که مذاکره ها زیر سایه مرگ انجام شه و هر لحظه ممکن باشه یه حمله کننه انتحاری بره دم محل مذاکره! یا مثلاً تو یه کشور افریقایی باشه که دیپلماتها حتی برای پرواز به محل مذاکره با مشکل مواجه باشن و بوکوحرام و دهها گروه تروریستی دیگه هر روز تهدیدشون کنن!!
آخه این حرفها چیه که بعضیا میزنن..؟!! چرا ما اینقدر درگیر توهم توطئه هستیم..؟ کاش مدارس و سیستم آموزشیمون یه کاری کنن برای حذف این نوع تفکر (توهم توطئه). (3180552) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۹:۳۴:۱۵
خیلی خوب نوشته اید . ممنون. (3179193) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۰:۵۲:۲۲
فکر میکنین اتریش بیشتر نیاز به جاسوسی داره یا ترکیه و قزاقستان..؟! (3180536) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۱۰:۲۲
ببینید چه شده نایب رییس مجلس که اصولگراست رو هم قبول ندارند (3176939) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۱۰:۴۱
جناب آقای دکتر عراقچی باید عرض کنم قاطبه مردم ایران از شما تشکر و زحمات تیم مذاکره کننده را که برای سرافرازی کشور بوده ارج می نهند.
در ضمن ضمن حفظ متانت و خونسردی با منطق و قدرت پاسخ این افراد که منافع شخصی و گروهی را دنبال می کنند ، بدهید اطمینان داشته باشید مردم شما را حمایت خواهند کرد (3176941) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۱۱:۰۸
صحبت کردن با آدمایی که خودشونو به خواب زده ن خیلی سخت تر از کساییه که واقعا اطلاعات ندارن (3176942) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۱۱:۳۵
خدمت جناب آقاي دكتر عراقچي و تخت روانچي سلام عرض ميكنم مردم قدر زحمات شمارا مي داند آقايان براي منافع شخصي خودشان گروه سياسياشان نارحت هسند مردم در اسفند ماه جواب شان راميدن (3176944) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۱۱:۵۲
تا الان فکر میکردم مشکل ما با ۵+۱ اما نمیدونستم مشکل اصلی ما با خودمونه اونم یه اقلیت با اکثریت... (3176945) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۱۴:۰۵
اتفاقا این رفتار این نماینده ها خوبه و مردم بیشتر اینها را میشناسند و برای انتخابات اسفند بیشتر انگیزه دارند که شرکت کنند (3176953) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۱۵:۰۹
بنظرمن صداوسیما بهتره جلسه اولو پخش کنه . واقعا جالبه که همه جلسات پخش بشه فقط جلسه اول جلیلی پخش نشه .یا اصلا پخش نمیکردین کل جلساتو یا همه رو پخش کنین مردم اخه چی فکرمیکنن ؟! (3176959) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۱۵:۱۹
اقای عراقچی خسته نباشی، جوابی که به کوچک زاده دادی در مورد بندی از برجام که اسمی از ایران در آن نبود
نشان از آگاهی ودلسوزی شما وناآگاهی ایشان از متن قطعنامه و کم اهمیت نشان دادن زحمات تیم هسته ای است. (3176960) (alef-13)
 
لطیف
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۳۹:۵۹
جناب جلیلی!
از چه زمانی دستاوردهای دانشمندان ، شهدا هسته ای ،جوانان و نخبگان این کشور دستاورد شما و دولت (بسیار پاک!) حامی شما شده است؟
اگر شما بدنبال حفظ دستاوردها بودید بجای بیانیه خواندن و خاطره تعریف نمودن به همین بیانیه مشترک به قول خودتان با 100اشکال میرسیدید و مردم شما را روی سر میگذاشتند همانطور که تیم مذاکره فعلی محبوب مردم است و میماند.
تاکید بیش از حد شما و حامیانتان روی مقاومت هزینه ها و خسارات زیادی به مردم، صنعت و... وارد نمود که آنچه عیان است از این خسارات چیزی شامل شما و حامیان دولت پاکدست شما نگردیده است.
مردم در انتخابات پاسخ مواضع جنابعالی و ایدئولوژی حامی شما را به طور واضح ارائه نمودند.
مقطع فعلی زمان وحدت است هرچند برای مردم پذیرش این وحدت بسیار سخت است. (3177023) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۲:۴۷:۳۳
آقای جلیلی دستاورد شما فقط آن چند مورد ذکر شده نبود شما دستاورد دیگری هم داشتید 6 سال 6 قطعنامه تحریم و تهدید دلار 4000تومنی و پشت بندش کوچک شدن سفره مردن کاهش ارزش پول ملی به یک سوم پدید آمدن زنجانی ها و دلال ها برای دور زدن تحریم و فروش نفت اونم نفت زیر یک میلیون بشکه استقراض از بانکها و چاپ پول برا ی جبران کسری حاصل از تحریم فروش نفت بیکاری و رشد اقتصادی منفی 6 نشان دادن چهره ایرانی جنگ طلب و خشن حتی شهدای هسته ای هم که الان با سواستفاده از احساس مردم به نفع حزب و جناحتون ازش بهره سیاسی میبرید هم دستاورد شما بود با ترتیب دادن مصاحبه مدیران آژانس با دانشمندان جهت اعتماد سازی اطلاعات آنها به دست موساد افتاد!آیا این سخن شما نیست که گفتید

٢١ دی ٩٠ نیز سعید جلیلی، دبیر وقت شورای امنیت ملی، گفته بود که «آژانس نباید اسامی دست‌اندرکاران برنامه هسته‌ای ایران را فاش می‌کرد».

اینها رو هم به دستاوردها بافزایید و شعور مردم و نادیده نگیرید! (3177231) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۸:۰۹:۱۹
متاسفانه منشاء این قطعنامه ها توافق سعد آباد بود که آن هم توسط آقایان روحانی و ظریف شکل گرفته بود.
چون با تمام شدن 2سال به اصطلاح اعتماد سازی و شروع فعالیت هسته دشمنان طلبکار شدند که چرا اقدامات داوطلبانه خود را قطع کردید!!!!!!!

3تا از قطعنامه ها در زمان اقای لاریجانی بود و در ادامه هم آقای جلیلی.

در واقع تاوان ندانم کاری همین آقای ظریف و روحانی در سعد اباد، 10سال طول کشید خدا میداند توافق فعلی چه بلایی بر سرمان میآورد. (3177816) (alef-13)
 
صمصام
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۱۲:۲۴:۳۱
اصلا منشا ان روی کار امدن اصلاح طلبها در سال 76 بود .....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!چرا خجالت کشیدی خب میگفتی!!!!!!!!دوستانی که بدون هیچ اطلاعاتی نظر میدن لطفا قدری تاریخ بخوانند .... 6 قطعنامه ضد ایرانی که با خود تحریمها را اورد حاصل ندانم کاریها وسخنان بی موقع و تنش آفرین دولت قبل بود ...دولتی که فقط ماجراجویی بلد بود ....و هر روز هم یک کثافت کاری به بار میاورد ....و حالا که این کثافتکاریها رو شده و عاملان ان به دست عدالت افتاده اند دوستان فراموشی گرفته اند و یادشان رفته تحریمها بابت چه بود !!! (3180869) (alef-13)
 
کشکولی
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۶:۲۹:۰۷
سلام دوست خوبم چرا وقتی اطلاعاتی ندارید اظهار نظر میکنی !!!!حتما سیر قعطنامه را مطالعه بفرمایید بعدشم مگ بهد از توافق ژنو ایران بیش از 17ر دوباره تحریم نشد؟؟؟ (3178334) (alef-13)
 
مهندس جنت شهري
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۱:۴۹:۰۶
گفتند كمسيون بررسي برجام نه كمسيون تخريب برجام...يك سيوال من را اقايون جواب دهند..اگر به گفته جليلي امريكا حق غني سازي ما را قبول كرده بود و به گفته ايشان تحريم ها شكسته شده بود چرا رهبري دوباره اجازه مذاكره داد...ايا رهبري از اعضاي مذاكره كننده اطلاعاتش كمتر بود...اگر مذاكرات انها موثر بود چرابا توجه به موفقيت انها دولت عوض شد..چرا با وجود شكست تحريم ها در ان زمان ما مستقيم خريد نميكرديم و نياز به دلال داشتيم مثل زنجاني..چرا نفت نميتوانستيم بفروشيم..چرا بانكهاي ما پول را عادي جابجا نميكردندو نياز به واسطه بود.. و هزاران چراي ديگر...اگر نظام تحريم شكسته شده بود پس ان كارها مثل دور زدن تحريم ها و عدم فروش نفت و..چي بود ..اگر هم ان كارها درست بود پس دروغ الان چي هست كه نظام تحريم شكسته شده بود...كدام را قبول كنيم..اين دروغ را ..يا ان دروغ را..... (3177048) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۲:۰۹:۳۲
بازی دو سر باخت مجلس (3177115) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۲:۲۱:۵۸
واقعا اگه به جاي آقاي جليلي مثلا آقاي روحاني دبير سابق بود هم از ايشان دعوت مي شد؟ حالا گيريم كه اعضاي مجلس فوق العاده با ديد بالا مي خواهند همه نظرات را بشنوند، اما آخرش كه چي؟ اصلا هيچ كس نمي داند مجلس مي خواهد يا مي تواند كه چه بكند؟ بهتر نيست اول تعيين مي كردند كه چه روندي دارند و چگونه مي خواهند ادامه دهند؟ (3177151) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۲:۲۵:۳۳
دولت از همه جا فرا ر می کنه تا درگیر انتقاد هایی نشه که باعث می شه ذهن مردم بیدار بشه (3177163) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۸:۱۱:۲۲
نمیدانم دولت چه اصراری دارد که بگوید فقط همین 3-4 نفر میفهمند و بقیه دانشمندان و تحصیکرده های کشور نباید اظهار نظر کنند؟ (3177818) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۶:۳۳:۱۱
مناظره آقای محمدی و بهشتی پور جواب خوبی بود برای شما و مدافعین برجام.
بهشتی پور با ایجاد جنجال اجازه سخن گفتن را به آقای محمدی نمی داد، این یعنی دست مدافعین خالی است! فقط با زور می خواهند توافق را خوب جلوه دهند! (3178336) (alef-13)
 
نمکدون
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۸:۲۲:۴۱
درسته! آقای عراقچی اصلاً در کمیسون برجام شرکت نکرد و به سوالات دلواپسان پاسخ نداد! (3177836) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۶:۴۴:۲۰
آقای عراقچی پاسخی برای انتقادات نداشت از عصبانیت عینکش کوبید به زمین (3178341) (alef-13)
 
مرتضی
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۳:۱۸:۲۲
با سلام :1- کاش آقای جلیلی بجای 100 حق ازدست رفت در برجام که می تواند در آینده شاید اتفاق بیفتد ،اشاره ای هم به حقوق قطعی از دست رفته ملت ایران در طی سالهای مذاکرات خود می کردند،آنچه قطعا اتفاق افتاده است.2- در نحوه پخش این جلسات مردم می فهمند که با هماهنگی عناصری از صدا وسیما،هدفی چیز تضعیف برجام نیست و جالب است که مردمی که جلسات راتماشا می کنند می فهمند که هدف افرادی خاص چیست و جای تعجب است که برخی نمایندگان که حتی عنوان های دهان پرکن دارند متوجه نمیشوند.البته پخش این جلسات باعث میشود مردم بازهم بهتر سوء نیت برخی را متوجه شوند.
3-البته ممکن است برای مدتی و برای برخی موضوع را سیاه جلوه داد ولی مطمئناً افرادرا نمی توان برای همیشه فریب داد. (3177300) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۲۱:۰۳:۲۸
خدا قوت عرض میکنم به دکتر جلیلی عالی بود عالی/ متاسفم برای آقایان که در مذاکرات اگه نیت خیر داشتند چند تا جلسه هم با شما میگذاشتند، متاسفانه بحث معامله بر سر حقوق هسته ای ملت برای کسب قدرت سیاسی است نه چیز دیگری، همانطور که آقای ظریف گفت که اگر توافق نشود انتخابات مجلس را می‌بازیم!!!! (3177999) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۳:۳۸:۰۶
از این قضیه کاملا میشود به بقیه مسایل کشور هم پی برد وقتی شما نمی توانید یک کلمه آن را تغییر دهید نمی توانید رد کنید پس چکار می خواهید بکنید؟
وقت بیکار و پول مفت که به بیهوده کاری بپردازید؟
همه مشکلات را مجلس حل کرده همین مونده (3177347) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۴:۴۵:۱۷
مجلس اگر واقعا"مجلس بود نمی گذاشت ما تحریم بشیم.حالا هم وردودش چه تاییدش چه مخالفتش ارزشی ندارد. (3177482) (alef-3)
 
یک نفر از مردم
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۵:۰۶:۳۸
با سلام به نظر من بهتر است دولت هرچه سریعتر لایحه انجام همه پرسی برجام را به مجلس داده و همه پرسی طبق قانون انجام شود. کسی هم نباید مخالف باشد چون همه از زبان و حق مردم سخن میگویند و بهترین نظر دهنده هم قطعا خود مردم هستند. ضمنا وزن و مقبولیت سیاسی گروهها هم در نزد مردم مشخص میشود. مجددا تکرار میکنم که قانون اساسی مراجعه به آراء عمومی در موارد مهم را پیش بینی کرده و در حال حاضر چه موضوعی مهمتر از برجام؟ (3177530) (alef-13)
 
جهانگیر
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۵:۱۶:۲۷
سلام.اگر اظهارات آقای جلیلی در خصوص مذاکرات قبلی و آمادگی 5+1 برای پذیرش غنی سازی تا 20درصد صحیح باشد.لام است به چن نکته توجه شود.1-آقای جلیلی متوجه فریبکاری طرف مقابل نبوده و اینکه 5+1 شاید آنها را به بازی گرفته تا خطاهای برداشت طرف ایرانی بیشتر شده و بازهم اجماع جهانی علیه ایران را بیشتر کند(اگر باور داشته باشیم شیطان بزرگ آمریکاست) و تحریمها و فشارها را تشدید کند. 2- اگر واقعاً آنها چنین تصمیمی داشتند و حاضر بودن این حق غنی سازی را در آن زمان بپذیرند، جای سوال است که چرا نپذیرفته اند و پیشگیری کنند از این همه مشکلاتی که مردم در این سالها تحمل کردند.آیا به تصور خودشان به مردم خدمت کرده اند؟ 3-امیدواریم کمیسیونی از نمایندگان در آینده نزدیک تشکیل شود و مانند همین جلسات از تیم مذاکره کننده قبل سوال شود و آنها پاسخگو باشند. (3177550) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۵:۲۱:۲۸
تندروهای مجلس از پیروزی هسته ای توسط تیم روحانی خیلی ناراحتند وبه هر دری میزنند تا چوبی لای چرخ دولت بگذارند (3177560) (alef-13)
 
مصدق
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۷:۴۴:۰۵
کدام پیروزی دلت خوشه . (3177784) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۶:۰۸:۰۵
تیم ظریف کارش رو خیلی خوب انجام داده و این آقایان مخالفتشان از روی حسادت است. (3177644) (alef-3)
 
تیمور
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۶:۲۴:۴۸
سلام
تا بحال از دولت تدبیر و امید حمایت میکردم فکر میکردم به آنچه گفته اند پایبندند.
ولی
با لحن کلام آقای سید عباس عذاقچی در کمیسیون بررسی برجام خطاب به برخی نمایندگان که فقط سوال از ایشان میکردندمیتوان درک کرد که تبسم تمسخر آمیز آقای عراقچی و تند خویی ایشان با نمایندگان مردم حاکی از سوتیهای بیشماریست که دولت تدبیر و امید در مذاکره داده میباشد.
آقای عراقچی شما فقط عضوی از تیم مذاکره بوده اید که آمده اید آنچه که مذاکره کرده و روی کاغذ آورده اید توضیح دهید ونه مسئولیت چندان بالایی دارید که در مقابل برخی نمایندگان ملت ( که تابحال این نمایندگان را قبول نداشتم ) آنها را مسخره کنید.
دست صداو سیما درد نکنه که این جلسات را پوشش داد و برای مردم پخش کرد تا من نوعی که فکر میکردم تدبیر شده وباید امید داشته باشم بهتر از قبل از آنچه که طرفداری میکردم بیشتر آگاه شوم.
لجاجت و سماجت و غرور و مسخره کردن دیگران شده کار این روزهای آقای عراقچی.
آقای کوچک زاده لطفا" ازین پیام من سو برداشت و استفاده جناحی نکنید.
دلم بیش از هر چیز به حال رهبری میسوزد.
والسلام (3177664) (alef-13)
 
رفیق تیمور
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۲:۱۸:۰۴
سلام گلم
یه مشکل کوچولو داری فقط و اون اینکه راست نمیگی که تا بحال از دولت حمایت میکردی به دو دلیل
دلیل اول
اول اینکه نمایندگان فقط سوال نمیکردند و توهین میکردند . احتمالا جمله آقای عراقچی رو شندید خطاب به یکی از نمایندگان که اگر دوباره توهین کنید جواب میدم . اصلامیشه حضرت رسایی و بذر پاش جایی باشند و جو متشنج نشه
دلیل دوم
دوم اینکه این طیف و افراد رو جزو نمایندگان ملت میدانید ( افرادی که با رای هایی در حدود 50 تا 100 هزار نفر از شهرشان , برای رئیس جمهور با رایی 18 میلیونی خط و نشان کشیده و او را نماینده ملت نمیدانند )
دلیل سوم
با یه گزارش سیما در مورد برجام تمام امید و آرزوهاتون بر باد رفت ؟ این چه امید و آرزو و تدبیری بود که با این نسیم صدا و سیما بر فنا رفت ؟
دلیل چهارم
وقتی چنین ارادتی به کوچک زاده دارید , نخواهید که باور کنیم جزو طیف آنها نیستید
بطور کلی جناب روحانی به چنین طرفدارانی که با یک گزارش صدا و سیما میلی بهم ریخته و اول و آخر خود را فراموش کنند چندان نیازی ندارد (3178590) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۶:۴۶:۰۶
اتفاقا این کمیسیون برجام خوب است تا مردم در انتخابات آینده بهتر تصمیم بگیرند و برای تاریخ هم خوب است در تاریخ همانقدر که حماسه حسینی ارزش دارد صلح امام حسن هم ارزش دارد باید عاقلانه تصمیم گرفت نباید لجاجت جای تدبیر را بگیرد پیامبر ص وقتی افراد کمی داشت و ظاهرا مسلمانان ضعیف بودند جنگید ولی در اوج قدرت صلح حدیبیه را منعقد کرد ما نباید بگوییم مرغ یک پا دارد و تا نابود کردن همه چیز پیش برویم آرمانی فکر کردن خوب است ولی رسیدگی به اوضاع اجتماعی و اقتصادی مردم فعلی کشور هم مهم است بیکاری فقر فساد رشوه اعتیاد مردم را خسته کرده است غرور و فاصله از مردم بر مسئولین غلبه کرده است (3177682) (alef-13)
 
کشکولی
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۶:۳۶:۰۸
کدام صلح دوست عزیز امام حسن صلح کرد چون پشتش را مردم خالی کردند ولی مگر الان پشت رهبری را کسی خالی گذاشته بود ک اقایان این قرارداد را امضا کردند لطفا قیاسس نفرمایید وصلح نامه امام حسن راهم یک بار مطالعه کنید (3178338) (alef-13)
 
رسول بخشنده
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۶:۵۱:۰۴
اگر مجلس نشینان خیلی مخالف هستند توافق را رد کنند، اینطوری مردم هم در انتخابات آتی مجلس احساس مسئولیت می کنند و رای شان را به سمع و نظر این مجلس نشینان می رسانند. (3177693) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۷:۳۲:۱۸
من كل صحبت ها جلسات برجام را ازتلويزيون شنيدم خلاصه مطلب كه من متوجه شدم اين بود كه اين برجام بااين چيزهايي كه نوشته شده (( بطور حتم توسط همه طرفها در مهلت مقرر تاييد مي شود اگر مبتني بر يك توافق سياسي نباشد )) به فرجام نخواهد رسيد علت انهم اين بود كه با اجراي كامل اين توافق ما به خواستهاي خود نمي رسيم ولي چون در حال حاضر صحبت بده بستان است انرا قبول كردهايم ولي وقتي امريكا انرا بدلايل مختلف نقض كند ما نيز انرا نقض ودور تسلسل گذشته تكرار خواهد شد والان مي بينم همين نظر را جه گروه موافق وچه گروه مخالف دراند از گروه موافق كه مي گويند ما اين چيزها را بدست اوردهايم بايد برسيد اگر ما بر مواضع خود پابرجا باشيم امريكا وپنج عضو ديگر بعهد وپيمان خود تا زمان پايان وفادار خواهد مانداگر چنين است چرا مساله موشكي را جزو برجام اوردهاند وچرا ساير قطع نامه ها را به قطع نامه اخر ومساله موشكي وتسليحاتي ختم كردهاند جون اگر هر انجه اژانس وبرجام بگويد در مورد هستهاي ما انجام بدهيم انها بهانه خود را خواهند گرفت واحتمال دارد هستاي را ول كنند وروي مسايل موشكي ايراد بگيرند وكاري كنند كه تمام تحريم ها وقطع نامها برگردد بهر حال هردو طرف راست مي گويند ولي طرف اول نظرش موقعي درست است كه امريكا دشمني خودش را با ما فراموش كند كه در موقععيت وزمان كنوني محال است بله اگر ما مثل عربستان شويم ومثل عربستان هر چه ار ديكته مي كند انجام دهيم ممكن است نصف دشمني اش را فراموش كند ولي از همه اين مسايل كه بگذريم سوال يك نماينده از گروه دعوت شده حيلي جالب بود كه پرسيدند اصلا هزينه وفايده كارهايي كه كردهايد چه بوده وچرا وتا گي بايد ادامه داشته باشد واصلا اگر اين برجام رد شود شما عواقب انرا حساب كردهايد البته تا حدودي اقاي جليلي جواب ايشان را داد ولي جاي تعجب است كه يك نماينده بايد بداند صحبت برنامه وهزينه وفايده را نظام بررسي ميكند نه مسول گفتگو وضمنا بفرض اينكه رد شود خب باز هم مسولش اقاي جليلي نيست ايشان امدهاند نقاط ضعف برجام را ونقاط نفوذ امريكا را براي شما از ديدگاه يك متخصص بيان مي كنند وضمنا اين اقاي نماينده وكليه كساني كه فكر مي كنند امريكا بهانه گيري اش با اجراي اين توافق تمام خواهد شد كاملا در اشتباه هستند وبعد از توافق بهانه تراشي اش چند برابر مي شود اگر اوقصد حمله ويا تحريم بيشتر ايران را از قبل داشته اجراي اين برجام اورا از اين موضوع نه تنها منصرف نخواهد كرد بلكه مصمم تر نيز خواهد شد (3177762) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۶:۰۲:۱۷
اگر آنها فقط با هسته ای ما کار داشتند خب بدون فعالیت هسته ای که نمیشه بمبی بسازیم چه چیزی را می خواهیم روی این موشک ها نصب کنیم؟ پس اگر اینها فقط با هسته ای کار داشتند دیگر این بندها ی موشکی را نباید در قطع نامه می گذاشتند (3178325) (alef-13)
 
سید علی حجازی
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۸:۰۰:۲۵
ما اکثراشیعه ایم وایرانی و اقلیت های مذهبی مان خصوصا برادران اهل تسنن از جنس خودمان
نجیب
اهل انسانیت
و مبرا از تضاد و تقابل
و متنفر از ترور و برادر کشی
واینکه هرآنچه اکنون در کشورهای عربی منطقه می بینیم گر چه درآن جناح های های خوب و بد هستند ولی خیلی هاشان نه براساس عقیده که با توجه به بافت اجتماعی و پسماندفرهنگ فئودالیته که حتی در شهرها نشو نما دارد بجان هم افتاده اند و هیچوقت در تاریخ اینقدر استعمارگران خوش خوشا نشان نبوده وکار بجایی رسیده که یک خبرنگار مجاری ع مسلمان آواره ای را با لگد بزند و ...
به هوش باشیم
برای رهبری و تمامی مردم ایران زمین دعا کنیم و وحدت را نصب العین خود قرار دهیم که زمان, زمانه تدبیر و تدبر و برادری و همدلی است
برجام تلاشی است برای گذر از این مرحله واگر دغدغه ای داریم باید منطقی و جدا از انگ زدن سیاسی باشد
رهبر این طرح را دیده ونظارت کرده اند و رای و نظر ایشان هم مشخص است
پس ما نقاط قوت و ضعف را ببینیم
نقطه قوت آن شکستن حصر و تحریمی است که با ندانم کاری وحرف های غیرمسئولانه وشعاری بعضی ها برما تحمیل شد یا تجمیع جهانی اش با ناباوری محقق گردید
نقطه ضعف آن توان برگشت ما به حالت کنونی است ! وقتی که سانتریفیوژها کاهش یافته ,اورانیم از کشورخارج شده و اراک بتن ریزی شود و اینکه اینها فقط در این مسئله(هسته ای ) با ماهم راه و همرایی دارند و اگر شرایط جور بشود دوباره ما را تحریم می کنند
تحریم آنها یک ماهه محقق می شود اما برگشت ما خیلی سال طول می کشد
لذا با تایید وتاکید بربرجام از آقای عراق چی و دوستان بخواهیم تا این ضعف را چاره جویی کنند
راه حل اینجانب نگهداری اورانیوم درداخل کشور تحت نظر آژانس است و لاک ومهر (نه بتن ریزی )کردن محفظه(قلب راکتور) اراک تحت نظر ونظارت آژانس وکاهش سانتریفیوژها در بازه زمانی متناسب با حصول اطمینان از رفع تحریم و نبود تهدید (3177806) (alef-13)
 
مدرس دانشگاه گرگان
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۸:۱۷:۲۲
هموطن عزیزم، متن شما را خواندم و با بسیاری از بخشهای ان موافقم، مخصوصا تاکید شما بر نیاز به وحدت در جامعه، اما در مورد پیشنهاد اخر متن شما (که به نظرم پیشنهاد خوبی است) یک سوال به ذهنم امده است، و ان اینکه این دو دوتا چهارتای ساده ولی کاملا منطقی شما چرا به فکر تیم محترم مذاکره کننده خطور نکرد؟ چرا در مقابل یک سری امتیازات مبهم و مشروط پذیرفتند که اورانیوم غنی شده ما که حاصل سالها تلاش بود از کشور خارج و یا نابود شود و راکتور اراک بتن ریزی شود؟ و در نهایت این شود که بقول شما برگشت انها به شرایط قبل از تحریم کمتر از یک ماه و برگشت ما سالها طول بکشد؟ (3179056) (alef-13)
 
سیدعلی حجازی
۱۳۹۴-۰۶-۲۱ ۰۷:۳۲:۲۷
سلام براقای مدرس دانشگاه گرگان و سلم بر زحمت کشان مومن سایت الف که این شرایط را فرهم می سازند تا ما با نقد ونظر وگفتمان به بلوغ فکری واگاهی سیاسی خود بیفزاییم
معلمی شغل انبیاء است و این گفته امام عزیز است وخوشا بحال شما
واین شاید بهترین تعریف و لایق ترین لقب وهدیه وخسته نباشیدبه شغل شریف شما باشد وممنونم از توجه شما
اما راستش را بخواهید خود من هم از اینهمه بی خیالی تعجب کردم و این می تواند بعلت یک سویه نگری ناشی از تعیین گارگروه باشد که متاسفانه در کشور ما غالبا متاثر از حال و هوای جناح بازی ها است واز تجارب قبلی در تیم های بعدی کمتربهره می بریم
(بعنوان مثال: با اضافه شدن اقای صالحی دیدیم که چه تغییرات کیفی در روند فنی مذاکرات ایجاد شد که این موضوع باید به ابعاد دیگر تیم تسری داده شود که متاسفانه اینگونه نیست ,حداقل به تصور من )
و علت دیگر می تواند کام گیری اعضای دیگر(1+5 )ازآب گل آلوده باشد مثلا روسیه قرار است مقصد ذخیره این اورانیوم ها باشد و خواندم که انان گفته بودند شرایط نگهداری چنین وچنان است وآماده نیستیم وباید هزینه کنیم و ... وتو خود حدیث مفصل خوان از این مجمل
علت دیگر سعی و تلاش دوجناح برای بهره گیری سیاسی از حصول توافق است که باعث می شود ما گاف بدهیم ( البته زیاد مطمئن نیستم)
علت دیگر ممکن است نبود مشاور هایمرتبط :مثلا مشاور نظامی سپاه و یا ... در گارگروه باشدکه امروزه با توجه به نقش این نهاد مهم در توسعه صنایع دفاعی کم وبیش ضعف توافق را در زمینه موشکی که اصلا نبایست می شد می توانیم درک کنیم
و.. (3179964) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۹:۱۰:۳۹
مهم این است، که ناظرین استصوابی فقط این جور آقایان را رجل سیاسی می دانند و تایید صلاحیت می کنند و ما باید فقط به ایشان و دار و دسته در انتخابات بعدی رای دهیم و آنگاه این شما و برجام و ... (3177905) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۹:۱۷:۵۴
اگه قرار نباشه رابطه با آمریکا برقرار بشه برجام رد بشه بهتره چون مثل یک مسکن کوتاه مدته (3177910) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۱۹:۳۴:۵۳
بعیدی نژاد دست خالی تیم مذاکره کننده مقابل انتقادات کارشناسی را آشکار کرد:
وقتی مسئول تیم کارشناسی مذاکرات هسته ای حتی یک کلمه هم به انتقادات کارشناسی و فنی به برجام پاسخ نمی دهد/ آقای بعیدی نژاد! به جای ارائه آمار و ارقام درباره تعداد ساعت و روز مذاکره از خروجی آن سخن بگویید/چرا بعد دو سال مذاکره، تحریم ها لغو نمی شود؟
وی همچنین خود مدعی شده تیم مذاکره کننده سابق هسته ای حتی وارد مرحله «پیش مذاکره» هم نشده بود چه برسد به اینکه وارد جزییات یک توافق شود! اما جدای از اشتباه بودن این ادعای آقای بعیدی نژاد، جالب اینجاست که حتی اگر این پیش فرض ایشان را هم بپذیریم، همین مساله نشان می دهد عملکرد تیم مذاکره کننده فعلی با تیم سابق تا چه اندازه فاصله داشته است چرا که تیم دکتر جلیلی قبل از آنکه حتی وارد جزییات توافق با طرف مقابل شود، بواسطه ایستادگی و مقاومت بر حقوق ملت، ۱+ ۵ را در همان مرحله در مذاکرات آلماتی به عقب نشینی از مطالبات زیاده خواهانه خود وادار کرده بود، بگونه ای که این امر مورد تصریح رهبر انقلاب در ۱۷ اسفند ۹۱ نیز قرار گرفت. گروه سیاسی- رجانیوز:همانطور که انتظار می رفت، پخش سخنان سعید جلیلی و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده سابق هسته ای کشورمان در کمیسیون برجام مجلس از طریق صدا و سیما، باعث انفعال گسترده و عصبانیت رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت شد و در این بین، بدون آنکه کوچکترین پاسخ فنی، حقوقی و کارشناسی به انتقادات مطرح شده داده شود، سناریوی تخریب شخصیت جلیلی و همزمان مظلوم نمایی در دستور کار دولتی ها قرار گرفت.

به گزارش رجانیوز، در آخرین مورد آقای بعیدی نژاد مسئول تیم کارشناسی مذاکره کننده هسته ای دولت یازدهم که انتظار می رود با توجه به جایگاه حقوقی خود، به انتقادات فنی و کارشناسی مطرح شده نسبت به برجام پاسخ دهد، در صفحه اینستاگرام اش، مطالب عجیب و غریبی مطرح کرده که توجه به آنها نشان می دهد دست تیم مسئولان تیم مذاکره کننده تا چه اندازه برای پاسخ به انتقادات کارشناسی و فنی به برجام خالی است.آقای بعیدی نژاد با این استدلال که در دوران سابق مجموعا ۴ روز مذاکره مفید انجام شده است! از تلاش های فراوان تیم جدید مذاکره کننده هسته ای سخن گفته و چنین نتیجه گیری کرده که اساسا مقایسه عملکرد این دو تیم چندان درست نیست!

این در حالی است که اساسا قبل از آنکه تعداد ساعت یا روزهای مذاکره با ۱+۵ اهمیت داشته باشد، خروجی و نتیجه آن مهم است اما متاسفانه امروز دولت یازدهم در هر دو زمینه قافیه را باخته و ضمن طولانی کردن مذاکرات به نزدیک دو سال، (که رهبر انقلاب نیز در دیدار اخیر هیئت دولت بابت «اتمام» این روند خسته کننده از دولت تقدیر کردند)، در عرصه عمل نیز اقدام قابل دفاعی در چنته ندارد و توافقی را به عنوان دستاورد نهایی خود به کشور آورده که خلاصه آن «باقی ماندن ساختار تحریم ها و از بین رفتن زیرساخت های هسته ای» کشور است.

همچنین آقای بعیدی نژاد در بخش دیگری از یادداشت خود مدعی شده تیم مذاکره کننده سابق هسته ای حتی وارد مرحله «پیش مذاکره» هم نشده بود چه برسد به اینکه وارد جزییات یک توافق شود اما جدای از اشتباه بودن این ادعای آقای بعیدی نژاد، جالب اینجاست که حتی اگر این پیش فرض ایشان را هم بپذیریم، همین مساله نشان می دهد عملکرد تیم مذاکره کننده فعلی با تیم سابق تا چه اندازه فاصله داشته است چرا که تیم دکتر جلیلی قبل از آنکه حتی وارد جزییات توافق با طرف مقابل شود، بواسطه ایستادگی و مقاومت بر حقوق ملت، ۱+ ۵ را در همان مرحله به عقب نشینی از مطالبات زیاده خواهانه خود وادار کرده بود، بگونه ای که این امر مورد تصریح رهبر انقلاب در ۱۷ اسفند ۹۱ نیز قرار گرفت و ایشان بعد از مذاکرات آلماتی یک در جمع مجلس خبرگان با اشاره به عقب نشینی ۱+۵ نسبت به مذاکرات مسکو می فرمایند: «در این دیدار غربی ها کار مهمی انجام ندادند که از آن تعبیر به دادن امتیاز شود بلکه آنها فقط به بخشی از حقوق ملت ایران، اعتراف کوچکی کردند.»

در مجموع به نظر می رسد دست خالی عوامل و حامیان برجام در شرایط فعلی برای دفاع از این توافق خطرناک و مغایر با منافع ملی، تا حدی است که حتی رییس تیم کارشناسی مذاکرات هسته ای دولت یازدهم نیز بدون آنکه کوچکترین پاسخی به انتقادات گسترده فنی و کارشناسی در این باره بدهد، تنها با کلی گویی و ارائه آمار و ارقام درباره تعداد ساعات مذاکره با ۱+۵ و بیان بیلان کاری! آن هم بدون توجه به خروجی نهایی آن، هیچ سخن مستند و قابل دفاع دیگری برای بیان ندارد و از این رو ضروری است تا در ادامه نیز تمامی جلسات کمیسیون ویژه برجام مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای تیم سابق و فعلی مذاکره کننده هسته ای کشور بارها از شبکه های مختلف سیما برای مردم پخش شود تا افکار عمومی در نهایت نسبت به تفاوت عملکرد دو تیم قضاوت کند. (3177926) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۱۴:۴۰:۴۹
میشه بفرمایید کلا هدف از مذاکره چیه؟ اینکه بیان بیانیه بخونن و طرف مقابل هم همه خواسته های طرف دیگه رو قبول کنه؟ بعد میشه بفرمایید این آقای جلیلی که 5+1 رو وادار به عقب نشینی کرده بودن، حد کفایت مذاکرات از نظرشون چه نقطه ای بوده که به آن نقطه نمی رسیدند؟ قرار بوده تا کی مذاکره کنند؟ تا بینهایت؟تکلیف خسارت هنگفت تحریمها چی میشده؟ بعد سخنان ایشان در مورد عقب نشینی 5+1 رو خانم اشتون و نمایندگان 5+1 هم تایید میکنن؟ هیات های مذاکره کننده با آقای جلیلی هیچوقت از سطح مدیرکل سیاسی و معاون وزیر بالاتر نبودن. چطور یک چنین عقب نشینی از مواضع 5+1 در این سطح تصمیم گیری شده بود و نیازی به حضور وزرای خارجه نبوده؟
میتوان گفت عقب نشینی 5+1 در زمان ظریف بیشتر از زمان جلیلی بوده، چون دلیلی ندارد که پیشنهادهای بهتر را ابتدا ایران در زمان جلیلی رد کند و بعد پیشنهادهای ضعیفتر را در زمان ظریف قبول کند! اگر واقعا پیشنهادهای خوبی در زمان جلیلی از سوی 5+1 وجود داشت، قطعا مذاکرات برپایه همان پیشنهادات ادامه می یافت نه اینکه به عقب برگردد. مطمئن باشید غیر از برداشتن تحریم پتروشیمی و فلزات گرانبها، دادن قطعات هواپیما، عدم تحریم بیشتر علیه نفت ایران و نگهداشتن در همان سطح یک میلیون بشکه در روز ، در زمان جلیلی امتیاز بیشتری ندادن. اگر غیر از اینه آقای جلیلی متن مذاکراتشون رو منتشر کنن (3178765) (alef-13)
 
بشرپور
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۲۱:۱۲:۱۵
از همه موفقیتهای آقای جلیلی و تیم او تشکر باید کرد. چون نه 6قطعنامه به این مردم هدیه کرد،نه تحریم های طاقت فرسا برای مردم(برای آنها تحریم مشکلی ایجاد نمی کند)به ارمغان آوردند،نه منابع نفتی مارا اعراب به یغما بردند و نه ما را در جهان منزوی کردند.البته مردم هم قدردان او در انتخابات بودند (3178007) (alef-13)
 
بي نام
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۲۳:۲۴:۴۶
خانم ها و اقايان من فكر ميكنم برخورد بيشتر اعضاي كميسيون برجام جناحي است متاسفانه!
جاي اقايان توكلي و مطهري خاليست!
برخورد خوبي هم با آقاي ابوترابي صورت نگرفت متاسفانه! (3178133) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۲۳:۵۲:۵۹
اگر برنامه مجلس واقعی است و نمایشی نیست قبل از اعلام نتیجه سنا و کنگره آمریکا اعلام نظر کند (3178155) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۱۹ ۲۳:۵۶:۱۷
من همه جلسات رو از تلویزیون دیدم. پاسخ ها و ادعاهای اقای جلیلی دو نکته کاملا مشهود داشت اول کلی گویی دوم غیر مستند گویی بطوری که نمیشد ان را چک کرد. اما عراقچی مستند و جزیی صحبت میکرد (3178159) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۲:۲۱:۱۱
جناب ابوترابی فرد حرف خوبی زد. گفت آلترناتیوهای شما (مخالفان ) چی هست؟ و خب معلومه که دوستان گزینه ای ندارند. حتی حرفهای ایشان رو هم تحمل نکردند و زاکانی به او هم تاخت. خلاصه مخالفت ها سیاسی هست چون بعضی چیزها رو بارها می پرسند تا جایی که طرف رو عصبانی کنند و از این وضعیت به نفع خودشون بهره برداری کنند. رویه ای که اصلا اخلاقی نیست. (3178287) (alef-13)
 
Kiano
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۸:۴۶:۳۹
اگر در نهیت به این نتیجه رسیدند که اورانیو م ها را جطور بخ خارج کشور بفرستند خوب راه جاره اینه که از مسولین دولت قبلی لیبی بپرسند جرا که اونها این مراحل رو یک بار اجرا کردند (3178386) (alef-13)
 
Kiano
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۹:۰۶:۱۸
یکی از سناریو ها که باید مسوولین دقت کنند سناریوی تاسیسات لیبی بود که نکند برای اینجا نیز در صدد پیاده سازی ان باشند (3178393) (alef-13)
 
مجید
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۹:۱۰:۱۵
من تعجب میکنم از این همه بحث و جدل تو نظرات.
اصلا بحث نداره که.
کافیه شما، مدارک دانشگاهی و تخصص تیم مذاکره کننده ی آقای ظریف رو با تیم قبلی و نمایندگان کمیسیون برجام، مقایسه کنید. دیگه کامل می فهمید که چه خبره!
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل (3178396) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۰ ۰۹:۴۹:۱۷
تحریم باشد ذلت نباشد، عزت ما مذاکره کردنی نیست و آمریکا غلط می‌کند تهدید کند (3178409) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.