نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 350336
توقف سوال برانگیز واردات خودروهای غیر آلاینده به کشور
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۰
پس از حذف نام خودروي غير آلاينده تویوتا کمری هیبرید از سامانه ثبت سفارش خودروی متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت، راهور نيز از شماره گذاري این خودرو و دیگر خودروهای غیر آلاینده خودداري كرد.

به گزارش تابناک، بررسی سامانه ثبت سفارش واردات خودروی نشان می دهد: پس از توقف ثبت سفارش واردات خودروهای تویوتا کمری هیبریدی ، راهور نيز شماره گذاري و پلاك اين نوع خودرو را با توجه به اتمام مدت زمان انجام اين فرايند، متوقف كرده است.

اين گزارش مي افزايد:‌ در بهمن ماه سال گذشته، طی مراسمی ناوگان تاکسی رانی به منظور رفع آلودگي هواي تهران با كمك شهرداري، مبادرت به واردات خودروهايي با مصرف سوخت كمتر كرد؛ با این هدف که با جايگزيني اين خودروها با خودروهای فرسوده، از ميزان آلايندگي هواي شهر تهران بكاهد.

بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته، بنا بود تا با توجه به مزيت خودروی تویوتا کمری هیبرید در كاهش مصرف بنزين به میزان حداکثر ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر،‌ آلایندگی هوای شهر تهران از ۲۹ هزار تن در شرایط موجود به ۸۴۰ تن در سال کاهش یابد؛ مساله اي كه تحقق آن منوط به واردات ۱۰ هزار خودروی هیبریدی تا سال ۹۷ شده بود. اما هنوز از جایگزینی ۲۰۰ دستگاه از این نوع خودرو ها به ناوگان تاکسی رانی تهران نگذشته بود که مدير كل دفتر ارزيابي كيفيت كالاهاي صادراتي و وارداتي با ابلاغ بخشنامه ای روند واردات این نوع خودروها را دستخوش تغییرات کرد.

دقت مضاعف در بازرسي فيزيكي خودروهاي موصوف مساله ای بود که همایون نکونام در روزهای پایانی بهمن ماه سال گذشته با استناد به آن، از احتمال تغيير مشخصات فني و ظاهري مدل هاي ۲۰۱۶ خودروهاي وارداتي داراي گواهي نامه تاييد خبر داده بود. براين اساس وي از مديران كل استاندارد استان ها خواسته بود تا در صورت مشاهده هرگونه تغييرات ظاهري با مدل هاي ۲۰۱۵ از صدور گواهي نامه انطباق وتاييد آن، ممانعت به عمل آورند. احتمالی که در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته به قطعیت رسیده شد و اولين قرعه تغيير در اين بررسي ها به نام فرمت چراغ اين خودروها خورد.

تغييراتی که می بایست از سوي خود كمپاني اصلي در این خودروهای وارداتی اعمال شود، این درحالی بود که نمایندگی های این کمپانی ها در تهران، در هنگام فروش خودرو به خریدار متعهد به ارایه خدمات پس از فروش شده اند. اما اقدام برخي از وارد كنندگان، به ترخيص خودروهاي مذكور بدون رعايت اين فرمت، اعتراض ديگر وارد كنندگان را برانگيخت و منجر به طرح اين مطالبه از سوی آنها شد که با توجه به واردات اين خودروها بدون رعايت اين فرمت، بايد مساوات در اجراي قوانين برقرار شود؛ به گونه ای که ترخيص خودروهاي ديگر " دقيقا منطبق با خودروهاي ترخيص شده توسط ديگران"، صورت گيرد.

اما هنوز این مساله به به نتیجه روشنی نرسیده بود که پس از اعمال تغييرات مورد نظر استاندارد، اين بار راهور از شماره گذاري اين خودروها خودداری کرد؛ با اين دليل كه مهلت زماني براي شماره گذاري آنها به پايان رسيده است. پس از آن نیز در سامانه ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز امکان ثبت سفارش برای این خودروها دیگر فراهم نشد.

براين اساس به نظر مي رسد كه طرح شهرداري تهران و ناوگان تاكسي راني براي رفع آلودگي هواي تهران هنوز شروع نشده با شكست مواجه شد.

اين گزارش مي فزايد: خودروهاي هيبريدي ها از یک موتور احتراق داخلی بنزینی در کنار یک موتور الکتریکی برخوردارند، به گونه ای که اين امکان خودرو را قادر می سازد تا در هر زمان، از عملکرد یکی از این موتورها و یا ترکیبی از فعالیت هر دو موتور بهره مند شود. خودرو هیبرید موجود، در شرایط ترافیک شهری و کندی حرکت خودرو تا سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت (که عمدتا وضعیت شهر تهران این گونه است) همواره از موتور برقی کاملا بی صدا و بدون آلودگی استفاده می کند.

این موضوع مصرف بنزین را تا ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش می دهد که مزیتی ملموس در صرفه جویی مصرف سوخت است. به طور کلی به تمامی وسایل نقلیه ای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته اند، ماشین های هیبریدی خطاب می شوند.

بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی – الکتریکی هستند گرچه بعضی شرکتهای خودروسازی مانند پژو-سیتروئن خودروهای هیبریدی از نوع دیزل- الکتریکی را نیز تولید کرده اند. خودروهای بنزینی – الکتریکی از نظر کارکرد بین خودروهای بنزینی و الکتریکی هستند.

خودروهای بنزینی شامل یک باک بنزین می باشند که منبع ذخیره بنزین موتور است و موتور نیز به وسیله سیستم انتقال یک موتور بنزینی اکثر این نیازها را برآورده می کند. یک خودروی هیبریدی بنزینی – الکتریکی ترکیبی از دو پیشرانه است که قدرت نیروی تولیدی را به چرخ ها می رساند.

موتور بنزینی که در این خودرو همان موتور بنزینی خودروهای همان مدل است. ولی دارای تکنولوژی بالاتری نسبت به مدل های همانند خود می باشد که باعث کاهش آلودگی و افزایش کارایی می شود. موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی، موتورهای الکتریکی پیشرفته هستند که به عنوان نیروی محرکه عمل می کنند.

این موتورها با استفاده از باطری های مدرن و فوق پیشرفته قادرند شتاب مورد نظر را جهت حرکت اتومبیل ایجاد کند. زمانی که خودرو در سراشیبی در حال حرکت است موتور بنزینی و الکتریکی اصولات انرژی مصرف نمی کنند و از طریق این موتور که در واقع یک ژنراتور محسوب می شود، نیرو را به باطری ها برمی گرداند و در باطری ها ذخیره می سازد . ژنراتور های موجو در خودروهای هیبریدی که وظیقه آنها جلوگیری از هدر رفت انرژی حرارتی و حرکتی است، قادرند این نیروها را تبدیل به الکتریسته و در مسیر های بعدی این انرژی را به موتورهای الکتریکی انتقال دهند تا مورد استفاده قرار گیرد.

موتورهای الکتریکی علاوه بر کار فوق می توانند انرژی را به باتری پس دهند. ولی موتور بنزینی نمی تواند چنین کاری را انجام دهد.
 
K
United States
۱۳۹۵-۰۲-۱۴ ۱۴:۲۷:۲۱
اینجا دلالها بنگاه دارا رانتدارها کار چاق کنها بیشتر از کارشناسان و متخصصان حرفشان نافذتر است اخرش هم همین اش است و همین مایه و خیل سرطانیها (3682432) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۴ ۱۷:۰۹:۰۷
واقعا باعث تاسفه تمام دنیا دنبال خودرو هیبریدی هستن ما ولی !!! (3682854) (alef-3)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۲-۱۵ ۰۱:۱۷:۲۳
بعد از اين همه سال ، هنوز در اين كشور نميتوانند يك قانون واردات حساب شده و عقلايي با توجه به همه جوانب نصوب و قابل اجرا نمايند !! تاسف بار است مه در طي يكسال براي يك كار قوانين دايم تغيير ميكند !!! (3683735) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.