نظر منتشر شده
۴۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 253433
پاسخ عموی پاشایی به آقای جامعه شناس
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۶
درگذشت مرتضی پاشایی خواننده محبوب و مردمی پاپ و تشییع با شکوه و البته غیر قابل توصیف و انتظار وی چندی است که بازتاب وسیعی در جامعه داشته و منشا نقدها و تحلیل های جامعه شناسان و اهالی نظر گردیده است.

اساسا نقد یک پدیده اجتماعی نفیا و اثباتا امری مبارک است و باید از آن استقبال کرد و آن را منشا خیر و برکات آتی دانست. لذا اینجانب به نمایندگی از خانواده پاشایی و به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی کشور از هرگونه نقد منصفانه استقبال نموده و هرگز به دنبال تقدیس و بزرگنمایی آن مرحوم نیستم.

لکن اخیرا نقدی در یک جمع دانشگاهی مطرح شده که چه از نظر شکلی و ادبیات و چه از نظر ماهوی محل تامل و تاسف است و به ویژه آن که صاحب این نقد، جامعه شناس و دانشگاهی است. بنابراین لازم می دانم از باب تنویر افکار عمومی مطالبی را به اختصار عرضه نمایم.

منتقد مذکور در ابتدای سخنان خویش موسیقی پاپ را کلا و اساسا مبتذل معرفی می کند و در جای دیگری از سخنان خویش مدعی می گردد که این نوع موسیقی هیچ نسبتی با آرمانهای اول انقلاب ندارد.

مبتذل دانستن و زیر سوال بردن یک سبک موسیقی و هنر و یا تایید و تکریم آن مستلزم داشتن تخصص و دانش در خصوص موضوع است. ایشان خود اذعان می کند تخصصی در هنر و موسیقی ندارد و بر اساس نظرات دیگران گزاره های خویش را بنا نهاده است.

پس آیا بهتر نیست که نقد سطح هنری و اصالت و یا ابتذال موسیقی را به اهلش واگذاریم چنانکه فرموده اند: إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ... یعنی خدا به شما فرمان می‏دهد که سپرده‏ها را به صاحبان آنها ردّ کنید و چون میان مردم داوری می‏کنید، به عدالت داوری کنید.

در باب ادبیات مطرح شده نکته قابل طرح این است که به فرض صحت ودرستی محتوای کلام، به قول ظریفی کلام حق، مشروط است به ادبیات و زمان مناسب. یعنی اگر کلامی با ادبیات نامناسب بیان گردید دیگر به حق نیز دانسته نمی شود.

شاید اندیشیده شود که ایشان از باب تلنگر به اجتماع خویش و در جهت اصلاح آن، این نوع ادبیات را بکار برده اند. در حالیکه هیچ کس نمی تواند و نباید حتی با دیدگاه و نیت مصلحانه به گروهی از مردم توهین و بی احترامی نموده و مع الاسف به آن افتخار نماید.

چنانکه نگارنده و خانواده آن مرحوم نیز علی رغم بی احترامی به عزیزمان، همچنین تازه شدن داغ دلمان، حتی با نیت مصلحانه و از باب نهی از منکر، بی احترامی و توهین به ایشان را حق خود نداسته و در شان خود و آن مرحوم نمی دانیم. آیا شایسته تر نیست که نقد خود را همراه با متانت و ادب مطرح کنیم؟

اما این اظهارات موجب شد که نقدی بر اینگونه اظهارات در جامعه از جمله منتقد محترم داشته باشیم، تا شاید اشاره ای باشد بر توقف این پدیده نابهنجار، یعنی شکستن حرمت دیگران در جامعه، و از سوی دیگر ترویجی برای باز کردن راه گفتگوی مشفقانه باشد.

به راستی چرا فکر می کنیم که همه باید همانند ما فکر کنند؟ چرا فکر می کنیم که همه باید با سلیقه ما هم رای باشند؟ چرا فکر می کنیم که اگر کسی مثل ما فکر نمی کند پس از ما نیست؟ چرا در برابر هر پدیده ای اینقدر خشن برخورد می شود؟ چرا اینقدر نسبت به هم بی مهر شده ایم؟ چرا عواطف و سبک ارتباطات انسانی یک جامعه شرقی یعنی جمع گرایی (Collectivism) را با سبک ارتباطات انسانی غربی فردگرایانه (Individualism) عوض کرده ایم؟

و سوال اساسی تر اینکه چرا به یک جوان تازه گذشته که به قول معروف هنوز آب کفنش خشک نشده اینگونه بی رحمانه تاخته و با بدترین و سخیف ترین کلمات از وی یاد می کنیم؟ آیا در هیچ جامعه ای سراغ داریم که به یک فردی که مورد استقبال میلیونها نفر از جوانان کشور است اینگونه توهین شود؟ چرا این همه خشونت و توهین؟ چرا این همه ناسزا گویی به ملت؟

اگر سیره پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و خوی و خلق مهربان آن حضرت در برخورد با افراد جامعه آن زمان در جزیره العرب را معیار خود قرار دهیم و اگر فرمان خداوند متعال به آن حضرت را ملاک ارزیابی رفتار خود در جامعه بدانیم که فرمود: فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلِیظَ القَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ؛ یعنی: 'خداوند با رحمت خویش تو را با مردم مهربان و خوشخو گرداند و اگر تندخو و سخت دل بودی، مردم از پیرامون تو پراکنده می ‏شدند'، پس چگونه بپذیریم که اینگونه نقد ها در مواجهه با مسائل اجتماعی صحیح است؟

اشکال دیگری که در شیوه نقد جامعه شناختی منتقد محترم مشاهده می شود این است که ایشان علیرغم اصول و مبانی پذیرفته شده علمی در حوزه نقد و تحلیل، همانند یک فرد غیر علمی برخورد نموده اند.

همه افراد فرهیخته علمی می دانند که نقد و تحلیل یک پدیده یا می بایست بصورت قیاسی و از روی تئوری های پذیرفته شده در یک پارادایم علمی بوده، و یا به روش استقرایی و مشاهده، با روش های کمی و یا با روش های کیفی و مستند به شواهد و قرائن پژوهشی باشد.

یک محقق فرضیه ای را ساخته و تلاش می کند تا با استفاده از تئوری های موجود و یا شواهد و دلائل کافی آن فرضیه را اثبات کند. در واقع یک فرضیه علمی حدس هوشمندانه محقق است، اما ایشان فرضیه ای را ساخته که آن فرضیه اولا به جای اینکه یک حدس هوشمندانه باشد، یک ظن و گمان شکاکانه است. ثانیا این فرضیه مستند به هیچ یک از شواهد و قرائن پژوهشی نمی باشد و آن فرضیه تبدیل به یک قضاوت بی اساس شده است.

حدس و گمان ایشان از اینجا ناشی می شود که تصور می کنند حاکمیت می خواهد تا با بزرگ جلوه دادن بعضی از هنرمندان و ورزشکاران از جامعه سیاست زدایی کند. اولا باید عرض کنم که بنده در مقامی نیستم که بخواهم از سوی دولتمردان به ایشان پاسخ دهم، و این به عهده خود متولیان امور است.

اما بنده از مرتضی پاشایی دفاع می کنم و باید عرض کنم که وی در طول حیات کوتاه خود به هیچ وجه وارد عرصه سیاست نشد و ابزار دست هیچ کس و هیچ گروهی قرار نگرفت.

فقط به عنوان یک مصداق عرض می کنم که وقتی مرتضی هنوز به شهرت این چنین نرسیده بود، بعضی از دوستانش به وی پیشنهاد کردند که با توجه به صبغه مذهبی جامعه، اگر ترانه ای در وصف برخی مقدسات بخواند، ممکن است به سرعت پیشرفت نماید، اما آن مرحوم در پاسخ گفت که به هیچ وجه نمی خواهد از مقدسات به عنوان ابزار و نردبان ترقی استفاده کند.

آیا ما می توانیم با عنوان نقد علمی، اخلاق و اعتقادات مان را فراموش کنیم؟ خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثیراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ... (سوره حجرات آیه ۱۲) یعنی: ای کسانی که ایمان آورده‏اید از بسیاری از گمانها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمانها گناه است....

امیدوارم که خداوند متعال همه ما را به نور هدایت رهنمون فرماید، و بنده با توجه به شناختی که از مرتضای عزیزم دارم، مطمئن هستم که روح بزرگ ایشان برای همه مردم ایران آرزوی توفیق و سعادت داشته و برای منتقد محترم نیز طلب مغفرت خواهد نمود.

* منصور پاشایی
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۲:۳۴:۵۳
مرحوم پاشایی مورد احترام است
اما این که کسی از هنر برای تضعیف ظلمی که در جهان سیاست وجود دارد استفاده نکند

یک نقطه قوت نیست. (2559572) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۷:۲۳:۳۸
همه جای دنیا قشر جوان اهنگهایی را دوست دارند که والدین شون شاید دوست نداشته باشند دیگه این همه تفسیر لازم نیست و این اقای اباذری وقتی فیلم اخراجی ها پخش می شد کجا بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2560133) (alef-13)
 
فرداد
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۹:۳۷:۱۹
بنده نظرات اقای اباذری که اتفاقا به رشته خودشان هم مربوط میشوند را قبول دارم ولی خواهشا ایشون در مورد موسیقی نظر ندن بنده بعد از سالها کار موسیقی به جرات میتونم بگم انهاییکه خواننده ها را به فالش خوانی متهم میکنند 99 درصدشان اصلا نمیدونن فالش چی هست! مگه ما خواننده پاپی داریم که فالش نخواند؟ بهترین خواننده های ما مثل مرحوم فرهاد یا مرحوم فریدون فرغی یا ابی یا داریوش و تعداد کمی هم در داخل که خوب هستند باز هم در اجرای زنده میتوان فالشی پیدا کرد همه هنرمندان هم نمیتوانند بتهوون شوند که اگر اینطور بود دیگر بتهوونی وجود نداشت بتهوون یا ولفگانگ آمادئوس موتسارت استثناعاتی بودند که امدند و دیگر تکرار نخواهند شد هنر باید توانایی جذب توده ها را داشته باشد که این توانایی را مرحوم پاشایی داشتند وگرنه شما بنشینید در خانه و برای خود قطعه های بتهوون را اجرا کنید فایده ای ندارد مگر اینکه خودتان در حد انها بتوانید قطعه بسازید (2560375) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۲۱:۰۸:۰۱
فرمایش شما درسته ولی چه ربطی به موضوع داشت! (2560521) (alef-3)
 
سیاست زده
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۲:۳۸:۴۴
انشاءالله این رفتار با متانت و ادب شما منشاء خیر شود تا دیگر در جامعه مان شاهد اینگونه واکنش های تعصبی و محرک نباشیم .
طلب مغفرت برای آن مرحوم . (2559580) (alef-3)
 
آریابان
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۶:۵۷:۵۸
همونطوریکه یک زاویه ، بعد از چرخش 360 درجه ای به روی نقطۀ صفر منطبق میشه و یا اینکه پدیده های کاملا متضادی در سرشت آدمی از قبیل جنون و نبوغ ، از برونداد و خروجی مشابهی برخوردارند و یا مثلا درک اینکه یک رانندۀ اتوبوس واحد که در پشت چراغ قرمز اصرار های مسافرین را برای باز کردن در و پیاده شدن مسافرین ناشنیده و نادیده میگیره ، آیا این خواستۀ غیر مقرراتی ولی رایج را از سر مردم آزاری و عقده ای بودن خود نادیده گرفته و یا بدلیل مسئولیت پذیری و مقرراتی بودن خود ، درک اینکه تحلیلهای کاربردی و جامعه شناختی استاد دانشگاه ، از سر واکاوی آکادمیک بوده و یا ناشی از دلایلی دیگر !!!! در هر حال در یک جامعۀ شهروندی و انسانی ، باید به اصل غیر قابل انکار دیگرپذیری و احترام به شخصیت دیگراندیشان ، کاملا باور داشت و متعهد بود ؛ (2560097) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۸:۲۳:۱۷
وای از ادب، فکر نکنید هر مودبی اخلاقی است. گاهی باید برای نادانی قومی ادب را کنار گذاشت و فریاد زد. گاهی باید کودک وار فریاد بزنی"شاه لخت است" هرچند بقیه با ادب ساکت بیاستند. (2560242) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۲:۴۴:۵۴
کسی فکر نمی کند که همه باید با منتقدین نوع موسیقی ای که مرحوم پاشائی متعلق به آن بود، موافق باشند. اما چرا باید منتقدان را خفه کرد؟ آن نوع موسیقی، ماحصل یک جامعه منحط است. آدم هائی منحط و فکری منحط. حالا بگیر ما را خفه کن، از انحطاط ات، چیزی کم نمی شود که. (2559594) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۳:۱۵:۱۷
دوستان نمیخواهند قبول کنند گرفتار یک موسیقی سطحی شده اند چون خود سطحی هستند تفکر سطحی هم چون سطحیه اساسا نقد رو هم نمیتونه قبول کنه دیگه فوقش بیا حمله بکنه به اباذری و برای اثبات خود نبال تخریب اباذری باشه اما اباذری ها مهم نیستند مهم حرف گفته شده است که موسیقی ارائه شده سطحی است. (2559637) (alef-13)
 
امیری
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۳:۳۷:۱۵
موسیقی پاپ یعنی موسیقی مردم پسند و نه مبتذل و منحط.امروز به هزار و یک دلیل ، جوانان و بسیاری دیگر از مردم به موسیقی کلاسیک و سنتی کم علاقه و به موسیقی ساده و مردمی پاپ علاقمندند.
ولی به نظر من انچه باعث توجه بیشتر مردم به بزرگداشت پاشایی شد ، در مظلومیت درگذشت او بود. من که خودم پسر 29 ساله و تحصیلکرده ای را با همین بیماری از دست دادم یادم هست که در ان ایام دوست و فامیل و همسایه و اشنا و غریبه چقدر به ما احترام و با ما همدردی کردند.
به هرصورت منهم نظر ان جامعه شناس را خواندم و غیروارد دانستم.
خداوند روح جوانان از دست رفته و خصوصا مرتضی پاشایی را شاد بگرداند و انها را برسر سفره کرم اهل بیت میهمان کند. (2559676) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۳:۵۲:۳۷
منحط؟ این تذهبون ؟ شما وآقای اباذری تند رفتید . میدونید اهنگ ماه عسل مرحوم پاشایی خیلی موثرتر از سخنرانی روزانه هزاران نفر سخنران بیت المال خور باعث احساس نزدیکی مردم با خدا شد ؟ ونشان دهنده مظلومیت خدا و انتهای دلسوزی او برای بندگانش بود ؟ واقعا هر روز بیشتر متوجه مظلومیت جوانان این مملکت میشم که حتی اجازه دلسوزی برای خواننده محجوب وبا حیا وزجر کشیده که خیلی عاطفی از دنیا رفتند رو هم ندارند . (2559724) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۴:۲۸:۴۴
مسئله همین است. وقتی یک نفر مثل ما فکر نمی کند پس منحط است! نه اینکه کارش غلط باشد یا خطا کرده باشد نه! خودش منحط است. چرا؟ چون من چنین قضاوتی دارم و حق دارم در مورد درون دیگران قضاوت کنم و قضاوتم هم حتماً صحیح است! اتفاقاً اگر واقعاً غربی بودیم حال و روزمان بهتر بود. چون جامعه شناسان و روانشناسان غربی می گویند اگر کسی کار بدی کرد به او نگویید که آدم بدی است. بلکه به او بگویید تو آدم خوبی هستی ولی کارت کار بدی بود. ولی ما خیلی راحت می گوییم "تو خودت آدم منحطی هستی. فکرت هم منحط است. جامعه ای که در آن هستی هم منحط است. حالا بگیر ما رو خفه کن!!" (2559806) (alef-13)
 
کریم همکار
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۴:۲۹:۳۹
انحطاط و منحط می تواند صفتی باشد که آدم های علاقه مند به سنت و گذشته ، به هر پدیده نو می دهند . علاقه مندان به موسیقی پاپ هم بعضا از سلیقه سنتی ها خنده شان می گیرد . من شخصا از بسیاری آوازهای سنتی خوشم نمی آید .گاهی از دلی دلی کردن یک خواننده خنده ام می گیرد . احساس می کنم با شعری که می خواند رابطه ای ندارد .احساس می کنم یک نوع فن نمایی است( ونه هنر نمایی ) ودارد تسلطش بر یک شیوه را به رخ می کشد . احساس می کنم که در هنگام خواندن همان قدر از احساسش مایه می گذارد ، که دختر بچه های 10 ساله هنگام شرکت در مشاعره و خواندن شعرهای حافظ وسعدی از احساسشان مایه می گذارند . در این مشاعره ها احساس می کنم که مضمون شعر اصلا با حال و هوای یک دختر ده ساله نمی خواند .احساس می کنم که آوازه های سنتی و شعری که در این آوازها خوانده می شود ، جنبه موسیقیایی ندارد . فکر می کنم که این شعر ها برای درس ادبیات مناسب است . در عوض شعرهای ترانه های جدید را حس می کنم و گاهی لذت می برم .

هیچگاه کسی را به خاطر گوش دادن به موسیقی سنتی ( که گاها خودم هم گوش می دهم و بعضا خوشم می آید .) ، نه مسخره کرده ام و نه ایراد گرفته ام .

آنها که به سنت ها علاقه مندند جایی برای این نگذاشته اند که بخش مهمی از جامعه با منطقی قابل دفاع چیز دیگری دوست دارند . هیچگاه شک نمی کنند که عمر سلیقه شان نه بنا به مد ، بلکه بنا به تحولات صورت گرفته در اجتماع ، آزادی و هنر دیگر به پایان رسیده است . این آدم ها مرا به یاد فیلم آخرین امپراتور می اندازند .که دلش خوش بود به چند هزار نفری که در کاخ فرمانش را می بردند ، ولی در بیرون کاخ خبرهای دیگری بود . (2559809) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۶:۴۳:۲۷
حتي اگر اين نوع موسيقي منحط باشه هم نبايد اونو منحط بناميم چون شرط ادب و احترام به انسان هاي ديگر با هر طرز تفكري كه دارند اينو ايجاب ميكنه...ولي براي حل اين مشكل كه بخش عظيمي از مردم به انحطاط فكري رسيده اند بجاي اينكه نوك حملات رو به سمت مردم ببريم بايد نسبت به ساختار بد ريختي كه اين مردم در اون شكل مي گيرند موضع بگيريم...مثلا تا حالا شده آقاي اباذري همانند دكتر زيبا كلام نسبت به مسايل كلان مملكت كه شكل دهنده رفتار مردم است انتقادي داشته باشد (2560070) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۷:۴۴:۵۲
کسی منتقد را خفه نکرده اما منتقد باید صلاحیت انتقاد را داشته باشد وقتی شما تریبون در اختیارت قرار میگیرد حرفی که از دهان خارج می شود باید کاملا مزه مزه شود روی هر کلمه ان فکر شود انتقاد کار بسیار سختی است باید حریمها حفظ شود
این که من بیایم و کل یک مسله را زیر سوال ببرم به افراد بی احترامی کنم به طرفداران بی احترامی کنم و چون من منتقد هستم انگاه سنگ روی سنگ بند نمی شود بعد در کنار انتقاد باید راهکار ارایه شود حال سوال من این است که این اقای جامعه شناس که از سخنانش حمایت میکنید کار خودش سراسر نقد است ایشان چه طور جامعه شناسی هستند که رفتار جامعه را نمی توانند پیشبینی کنند و راهکار ارایه دهند ما در جامعه ای زندگی میکنیم که سرانه مطالعه 3 دقیقه است 28000 کشته در تصادفات رانندگی داریم پر مصرف کننده ترین در انرژی نمک شکر هستیم مصرفه سرانه اب در ایران فاجعه هست سرانه کار در ایران نسبت به سایر کشور ها حرفی برای گفتن ندارد و... حال این به اصطلاح جامعه شناس بجای پرداختن به این مسایل به یک خواننده و طرفدارانش می پردازد باقی به عهده خود شما... (2560171) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۲۱:۰۶:۱۶
خواستم جوابی بدهم ولی دیدم بهترین جواب همان " بدون شرح" است!! (2560517) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۲۲:۵۳:۰۰
انتقاد یک حرفه توهین به مردم وسلیقه مردم وعصبانیت در بر خورد با مردم سخن دیگر. این جناب استاد جانب ادب را رعایت نکردند !! (2560718) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۳:۱۳:۱۴
پاسخ داده شده سرشاز از انواع مغالطات است مغالطه تشبث به احساسات و... اینها جواب دکتر اباذری نبود دکنر اباذری هم نگفتند پاپ مبتذل است گفتند درجاتی دارد.فرضیه ارائه شده مبتذل بودن (پیش پا افتاده بودن) موسیفقی ایشان بود که بیان کردند داده ام به موسیقی دان تحلیلش کرده نه شعر نه اهنگ نه ساز ها و..هیچکدام ارزش چندانی ندارند. (2559634) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۳:۱۹:۴۰
حق با اباذری بود اما لحنش درست نبود. ایشان به عنوان یک جامعه شناس به متخصص موسیقی رجوع کرده و از نظر ایشان استفاده کرده. این مطلب هیچ ضعفی در استدلال ایشان محسوب نمی شود.
پاپ ایران مبتذل است و مرحوم پاشایی هم عضوی از جامعه پاپ ایران با اشعار سطحی و عامه پسند و موسیقی سطحی تر. (2559644) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۳:۲۹:۲۳
من با لحن آقای اباذری موافق نیستم. اما جوهره حرف او که مردم ما در مسائلی بسیار مهم اساسی و اخلاقی ساکتند و هیچ همدردی از آنها دیده نمی شود اما درباره آقای پاشایی غوغایی به راه انداختند، موافق هستم. مرحوم پاشایی محترم، اما واقعا همدردی با مردم سیستان، کارتن خواب های تهران و ... مهم تر از همدردی با خانواده ایشان نیست. این که چشم بر مصائب مهم بسته ایم و با یک مرگ خاص چنین همدردی می کنیم و این که این آتش نابجا را مطبوعات و صدا و سیما بیشتر شعله ور می کنند درست است؟ (2559663) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۳:۳۷:۲۷
مهم نیست که نقد کنید یا نه. مهم اینه که مردم عوض شدند و یک میلیون آدم برای این موضوع بیرون اومده (2559677) (alef-13)
 
فلانی
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۴:۰۰:۵۱
بنده از طرفداران این خواننده بودم و خاطرات فراوانی با آهنگ های ایشون داشتم. وقتی هم که خبر فوت ایشون رو خوندم خیلی متاثر شدم. اما واکنش هایی که مردم نشون دادند اصلا قابل درک نیست و یک جور زیاده روی بود. مثل این که هدف چیز دیگری بوده. به خاطر همین افراط ها واقعا بعد از این رویداد از حال جامعه ی خودم ناراحت شدم. احساس کردم قبل از این هنرمند جامعه ی من دچار مرگ شده.... (2559749) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۴:۲۶:۱۵
حقیقت با کسی رودربایستی ندارد. همجه هایی که علیه اباذری شروع شد رو بنگرید.همه موضوع اصلی که به خطرافتادن جان انسانهای زنده است (سیستان) رو ول کرده و به یک هنرمند فوت شده چسبیده اند که تو چرا اینگونه صحبت کردی.آری این همان فاشیسمی است که اباذری مد نظرش بود(.بی توجهی به متن و علم کردن حاشیه ها).نظرات یک یک جامعه شناس مستقل از خوشایند آمدن یا نیامدن ذائقه ماست.حقیقت برهنه و عریان است.ابذری آنروز حقیقت رو گفت... (2559802) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۴:۳۳:۵۷
سلام به نظر بنده مشکل اقای اباذری این بود که گمان می‌کند جوانان و شرکت‌کنندگان در تشیع جنازه، مخاطبان موسیقی ان مرحوم هستند درحالی که مردم مخاطب مرگ وی شدند و نه موسیقی‌اش. بنابراین نوع و کیفیت موسیقی، بلاوجه بوده است. بهرحال شخصا بعنوان کسی که نوشته‌های جناب اباذری را دنبال می‌کنم، نحوه برخورد و بیان مسیله را از ایشان نداشتم. پاشایی گناهی نداشته که مرگش دل مردمی را سوزانده است. از این گذشته، از کی گوش کردن و یا نکردن فلان سمفونی، ملاک و نشانگر میزان درک و شعور جوانان بوده است؟ اینکه فلان جوان فلان سمفونی را گوش می‌کند، چه رجحان و برتری فکری برای وی ایجاد خواهد کرد مثلا؟ مرگ مرحوم پاشایی دل بسیاری را سوزاند، بسیاری هم غصه خوردند و هم متاسف شدند. کاش روشنفکران ما می‌توانستند به خاطر داشته باشند که مردم وظیفه‌ای در قبال نظریات و اعتقادات انها ندارند. اگر علاقه‌ای به ابراز ندارند کافی‌ست فقط خاموش باشند، همین (2559820) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۴:۳۴:۲۵
با فرم گفتار جامعه شناس مخالف اما با اغلب محتوا موافقم. به قول اریک فرام روانکاو بزرگ ، این مردم دچار هیستریای جمعی هستند (2559823) (alef-13)
 
شهرام
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۴:۳۷:۰۱
سالها تجربه تحمیل عقایدمان را به دیگران دیده ایم و حضور ( دیشهای ماهواره ) در پشت بام منازل پاسخی گویا به این امر می باشد پس با رفتارمان به مردم راه ثواب را نشان دهیم نه ...... (2559829) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۴:۵۴:۱۲
کجا اباذری موسیقی پاپ رو مبتذل دونست؟؟؟ اتفاقا گفت پاپ پیچیده هم داریم. ولی پاپ برادر زاده مرحومتون جز سخیف ترین نوعه پاپه. اگه می خواهید جواب بدید درست جواب بدید، شما دنبال اسطوره سازی هستید متاسفانه (2559867) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۵:۰۳:۰۰
دکتر اباذری استاد من بوده است. ایشان خصوصیات اخلاقی خاص خود را دارند و کمی عصبی مزاج. ولی به شدت انسان باسوادی است. خانواده پاشایی خداکثر می توانند به خاطر برخی توهین ها از آقای اباذری انتقاد کنند ولی اینکه بخواهند بحث های روش شناختی و جامعه شناختی را به ایشان یادآور شوند خنده دار است. (2559891) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۵:۱۵:۰۱
یه جک داریم که یه ادمی رفت کل محلشونو پرکردبه دروغ که فلان همسایه داره اش میپزه برین اش بگیرین ،ملت صف کشیدن برای اش نذری .بعدخودشم صفو دید رفت توصف وایستاد گفت نکنه دارن اش میدن !
شده یه جورایی این جکه مثل عموی اقای پاشایی !
بندگان خدا بعدازاون همه جمعیت جوبرشون داشته که پس ادمهای خیلی خیلی مهمی هستن !
هرکی ندونه شما که بهترمیدونین اهنگهای اقای پاشایی چی بود وجمعیتی که برای کنسرتهاشون میومدن چقدر !
حالا اقای پاشایی هم یه خواننده بود . توهین نبایدبکنیم ولی دیگه جوزدگی خونوادش هم حدی داره ! (2559913) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۵:۳۵:۴۹
نقد نامتعارف و البته جدي آقاي دكتر يوسف اباذري بيش از آنكه معطوف به مرحوم پاشايي و متوجه جايگاه موسيقايي وي باشد ناظر به فضاي بيمار و سياست‌زده حاكم بر فضاي اجتماعي و فرهنگي كشور است كه صد البته يكي از مسببان اصلي پيدايي چنين شرايطي اصحاب قدرت و سياست‌مداران بوده و هستند. اگر چه لحن صحبت‌هاي آقاي اباذري گزنده و براي بستگان و علاقمندان پاشايي تلخ و پرخاش‌گرايانه بوده‌است اما چه مي‌شود كرد زماني كه سطحي‌نگري و تنزل شاخص‌هاي فرهنگي و هنري جامعه چنان شده‌است كه «متفكر» ناگزير مي‌شود برآشوبد تا شايد فضاي غفلت‌زده تكانب بخورد. (2559951) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۵:۴۰:۱۸
خدایی دنیایی شده !عموی مرحوم پاشایی اومده داره جواب یک جامعه شناس برجسته که رفتار جوانان ایرانی را به درستی تحلیل کرده میده!! (2559955) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۸:۳۲:۰۶
با بخشی از حرفهای آقای جامعه شناس موافق هستم و با بخشی دیگر مخالف.

اما با لحن کلام وی کاملا مخالفم.

بعلاوه بیشتر قسمتهایی از سخن ایشان که در مورد موسیقی بود کاملا غیر‌قابل استناد بود.

فقط به عنوان نمونه عرض می کنم که: نمی شود کسی در موسیقی سررشته نداشته باشد اما از شوئنبرگ مثال بزند! (2560262) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۸:۴۴:۱۰
اگر آن آقا جامعه شناس هست شرط اول اینه که مودب باشه و هیچ وقت به دیگران توهین نکنه ، چرا یک عده فقط خود را فهیم میدانند و دیگران را کم عقل ، مگر فقط ایشان جامعه شناس هست ، و توی این دنیا جامعه شناس وجود نداره قحطی که نیست ، در ضمن مگر این آقا متخصص مغز و اعصاب هست و جان هزاران نفر را نجات داده و یا برای ایران افتخار کسب کرده تا حالا چه نظریه و مقاله ای در نشریه مهم چهان ارائه داده که باعث افتخار ملتش بشه مثل آقای دکتر سمیعی!!!! (2560280) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۲۲:۵۶:۴۴
از این اساتید جامعه شناسسسسسسسسسسسسسس خیلی داریم !! بی خود پیاز داغشو زیاد نکن !!! گفتی رفتار جوان ایرانی رو چه طوری تحلیل کرده ؟! (2560724) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۲۲:۵۷:۲۸
گفتی چی چی شناس ؟!! (2560725) (alef-13)
 
احسان
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۲۳:۳۳:۰۲
این دیگه از اون حرفاست اولا این جامعه شناس از نظر شما برجست ثانیا بر فرض هم برجسته باشد نباید جوابشو داد !!!
نقد اقای اباذری چند فرض داشت که اساسا من هم مانند اقای پاشایی قبول ندارم اول اینکه موسیقی پاپ لزوما سخیف نیست دوم اینکه اکثر کسانی که برای پاشایی مرحوم در سوگ نشستند قایل به اسطوره بودن ایشان نیستند بلکه به پاشایی صرفا علاقه داشتند
اینکه مردم باید برای سیاستمداران یا کسانی که افای اباذری با ارزش می دانند عزاداری کنند از پایه مردود است چون واکنش مردم بر اساس احساسات است وعلاقه ای که به مرحوم داشتند و این در تمام دنیا معیار است نه فقط در ایران ، در کجای دنیا مردم برای یک فیلسوف بیشتر از یک خواننده عزادار می شوند که البته محبوبیت خواننده معیار های مختلفی چون مردمی بودن ، خاضع بودن در برابر مردم و ... دارد .
این است که کسانی چون پاشایی ، فرهنگ مهرپرور و ..امثال ان را محبوب می کند که شاید درکش برای بعضی جامعه شناسان سخت باشد (2560780) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۶:۰۸:۳۰
حالا باز خوبه که عموی مرحوم پاشایی اومده جواب تحلیل یک جامعه شناس رو داده. از مدیر برنامه های آن مرحوم خبری نیست؟!!! (2559991) (alef-13)
 
سهراب
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۶:۱۱:۱۴
خدا بیامرزد این اقای پاشایی را که معلوم نیست کجا وکی میخواند ویا اصلا خواننده بوده یا مداح چیز جالبی گپکه نویسنده بیان کرده خواننده محبوب ومردمی کدام مردم مگر چند نفر در تشیع این اقا شرکت کردن رفتن یک عدهای را اوردن به عنوان عزا دار وبا ان همه تبلیغی که صدا وسیما کرد که هنوز برای مردم معلوم نیست که این همه تبلیغ برای چی بود وچقدر هزینه کرده برای جمع اوری این ادمها که مانند فیلم چند میگیری گریه کنی از هر قشر ادمی دربین جمعیت میدیدی پیرمردهای بودن که اصلا نمی دانند خوانندگی یعنی چه یا خانمهای بودن که معلوم بود از بیرون تهران امده بودن ولی نوسنده محترم از اینکه ایشان را محبوب مردم میداند این دیگر خیلی خنده داره چون اگر در کوچه وبازار می کشتین قبلاز فوت این مردم کسی ایشان را نمی شناخت اگر الان هم اسمی در کرده واسه اینه که رسانههای بطور خودجوش همگی هم صدای صدا وسیما شده اند وهررزویه مقاله در باره این مرحوم می نویسند شما هنرمند مردمی میخواهید برید برای مرحوم احمدی هرینه کنید که از بچه تا بزرکترها ارا می شناسند وهمه به دیده احترام به ایشان نگاه می کردن (2559998) (alef-13)
 
ایمان
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۶:۱۸:۱۲
متاسفانه برخی فکر میکنند چون در جهت افکار حکومتی اظهار نظر می کنند اجازه دارند و می توانند به آحاد ملت توهین کنند و صد البته اشتباه میکنند چون افکار حکومتی ما اینچنین نیست. مرحوم پاشایی با مجوز همین حکومت امد و رشد کرد و کار کرد.دوستانی که به ملت توهین میکنند جهت تاییده کاره خود نام دانشگاه و مدرس دانشگاه و محقق را به یدک نکشند که با یدک کشیدن نام دانشگاه چیزی عوض نمیشود.در ضمن دوستی که به ملت توهین کرده چه تفاوتی با طالبان و داعش دارند و کارهای خود را شرعی توجیه میکنند؟؟؟ (2560014) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۶:۳۰:۲۶
اقای پاشایی خودتان هم که خانواده ان مرحوم هستید روزهای اول این مساله برایتان قابل هضم نبود وپدر ان مرحوم چیزهای دیگه ای را به رسانه ها میگفت حالا شما که عموی ایشان هستی وزمان به شما فرصت تفکر داده معترض منتقدین شده ای واقعا که.... (2560039) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۶:۴۸:۲۱
درست است که ایشان ادبیات تندی بکار برده است ولی اصل صحبت ایشان برای فرد پاشایی نیست بلکه رفتار اجتماعی اکنون اجتماع را زیر سئوال برده است . ایشان بطور مثال میگوید اجتماع در برابر فوت یک اندیشمند چه واکنشی را از خود نشان میدهد آیا قابل غیاث با واکنشی است که در برابر این امر از خود بروز داد میباشد ؟ (2560085) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۷:۲۹:۴۰
اقا جوان دوست دارد این طور باشد صدای دلنشینی هم داشتند ایشان ،این میلیون ها طرفدار در ایران همه احمق و ابله نیستند من و هم رده هایم که تحصیل کرده اند نیز به صدای او گوش می دهند شعر هایش برای من قابل درک است و با ان ارتباط برقرار میکنم حالا مشکلش چه چیز هست یکی با محمود کریمی خوب ارتباط پیدا میکند یکی با هایده یکی با شجریان یکی با ریحانا یکی با مایکل جاکسون یکی هم با مرتضی پاشایی این زندگی شخصی افراد است کسی نباید بیاید برای زندگی شخصی دیگران حصار و خط قرمز تعیین کند هر کس دئست ندارد گوش ندهد
از عموی مرتضی عزیز هم تشکر میکنم که در نهایت ادب و احترام و منطق جواب آن به اصطلاح استاد را دادند خدا به داد علوم انسانی ما برسد که استادش اینچنین بی ادبانه حرف میزند (2560142) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۷:۴۹:۳۱
حق با جامعه شناس محترم است، دلسوزی ما نباید جلوی دیدگانمان را بگیرد. و هنرمندی با یک تک آلبوم نباید حاصل شود (2560181) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۸:۲۰:۰۴
کدام تحلیل؟! تحلیل جامعه شناس محترم یک توهین بزرگ به شعور ملت بود
عموی مرحوم پاشایی جوابیه علمی و منطقی ارائه کردند
لطفا جوابیه را درست بخوانید بعد نظر دهید (2560237) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۹:۰۰:۱۱
صحبت های آن برادر جامعه شناسمان بیشتر ناظر بر خود موسیقی و سبک آن و جامعه ایران بود وگرنه با مرحوم پاشایی که پدرکشتگی نداشته!! که بخواهد اینطوری سخن بگوید. به جای آقای پاشایی ، بگذارید "آقای x که موسیقی پاپ آنچنان می خواند". مسئله شخص اینجا مطرح نبوده. (2560314) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۲۲:۴۴:۴۱
شهر که شلوغ میشه عموی خدابامرز پاشایی می شه پاسخگوی یک جامعه شناس ُبه کجا رسیدیم ... (2560700) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۲۳:۳۱:۱۲
اباذری اخلاقش همینه.تو کلاسهاش هم شهرستانی ها و دخترای شهرستانی همیشه تحقیر می شدن. (2560775) (alef-13)
 
املی
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۲۳:۴۷:۴۶
بابا طوری از خدا بیامرز حرف میزنید انگار کی بود؟ یک خواننده و عموی عزیز اقای پاشایی جو گیر نشو از استقبال تشیع جنازه مرجوم پاشایی این حضور مردم صرفا برای یک چیز بود که لازم نمیدانم اینجا بگویم
انگار کی بود چرا بزرگ نمایی میکنید از این خواننده (2569952) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.