کد مطلب: 388812
تمرکز بر سودآوری یا درمان؟
بزرگترین دستاورد دولت روحانی در خطر
بخش تعاملی الف - برزین جعفرتاش
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۷
اینکه استفاده از خدمات بهداشتی و درمانی برای انسان ها، یک "حق" محسوب شود یا "امتیازی" که بایستی خریداری شود و در صورت عدم استطاعت مالی از آن محروم بمانند، یک اختلاف بنیادی در رویکرد حکومتداری است. قانون اساسی جمهوری اسلامی در بند 1 اصل 43 تکلیف این مسئله را به صراحت روشن کرده و داشتن مسکن، خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده را حق همه شهروندان کشور برشمرده است. پس از گذشت سی و اندی سال از انقلاب و وعده حمایت از اقشار ضعیف و تامین حقوق شهروندان، دولت یازدهم در اقدامی شایسته تقدیر، بیمه سلامت را به منظور تحت پوشش قرار دادن تمام شهروندان ایرانی فاقد بیمه، اجرایی نمود. طرحی که در شلوغی مباحث سیاسی مربوط به مذاکرات هستهای کمتر مورد توجه قرار گرفته و این کم توجهی میتواند خود خطری برای موجودیت چنین دستاورد با ارزشی باشد. (از طرفی تا حد زیادی بیمه سلامت به وزارت بهداشت نسبت داده میشود در حالی که بانی این امر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود)
وزیر بهداشت اخیر گفته "راهی جز خصوصی سازی نظام سلامت و خرید خدمت دولت از بخش خصوصی نداریم". همچنین بارها تاکید کرده "باید نظام بهداشت و درمان را بصورت اقتصادی تعریف کنیم". اقتصادی تعریف کردن و سودآوری بخش سلامت یک موضوع چالش برانگیز بوده و هست. استدلال اصلی وزارت بهداشت در تمایل به بخش خصوصی و خرید خدمت، ناتوانی بخش دولتی در سرمایهگذاری برای ساخت بیمارستان و فرسوده شدن بیمارستانهای فعلی است. از استدلالهای دیگر در حمایت از خصوصی سازی بخش سلامت، افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها و بهبود ارائه خدمات میباشد.
اما در طرف دیگر، استدلالهای مخالفی نیز وجود دارد که قابل توجه هستند. برای مثال دکتر شهرام توفیقی متخصص مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و استاد اقتصاد سلامت بر این عقیده است که "اگر قرار است تعداد تخت در کل کشور افزایش پیدا کند اولویت با مناطق و شهرستانهایی است که تعداد تخت پایین دارند اما آیا بخش خصوصی در مناطق محروم و کم برخوردار سرمایه گذاری میکند؟ تجربه نشان داده اینگونه نیست." "بنابراین سیاست خصوصیسازی به نفع مناطق محروم نیست و به نفع مناطق برخوردار است و دوباره این فاصله را تشدید میکند و دسترسی در مناطق محروم را کمتر و کمتر میکند."
دکتر توفیقی مانند بسیاری دیگر بر این عقیده است که "واگذاری درمان هزینههای گردش سلامت را بشدت افزایش میدهد". از طرفی استاد دانشگاه هاروارد، دیوید هیملستین در مقاله "خصوصی سازی در سیستم بهداشت و درمان دولتی: تجربه ایالات متحده" می گوید: "پژوهشها و مطالعات گسترده نشان میدهد که واحدهای بهداشتی انتفاعی (for profit) خدمات با کیفیت کمتر و با هزینه بیشتری فراهم میکنند". تجربه ایالات متحده نشان داده که مکانیزم بازار تجارت غیراخلاقی سلامت را تقویت کرده و این واحدها سود را بر درمان شایسته ترجیح می دهند. تجاری سازی بخش درمان در ایالات متحده هزینه ها را با هدایت پول به سودآوری و همچنین سرمایه گذاری در مدیریت و بروکراسی مالی گسترده افزایش داده است، بخشی که حالا 31 درصد تمام هزینه کرد سلامت را مصرف می کند. عملکرد ضعیف بخش بهداشت و درمان ایالات متحده به طور مستقیم بر تکیه آن بر مکانیزمهای بازار و شرکتهای انتفاعی مرتبط است، مسیری که بایستی زنگ خطر را برای ملت های دیگر به صدا در آورد".
یکی از بزرگترین خطرات تجاریسازی بخش سلامت یا آنگونه که وزیر بهداشت عنوان کرده «باید نظام بهداشت و درمان را بصورت اقتصادی تعریف کنیم» افزایش کلی هزینههای بخش بهداشت و درمان کشور است. همانگونه که وزیر هم معترف بوده برای سوداوری بخش درمان نیاز به افزایش شدید و همه ساله تعرفههای درمان است که تا حد زیادی هم این کار انجام شده است. افزایش هزینههایی که بیبازگشت بوده و به گران تمام شدن بخش بهداشت و درمان کشور خواهد انجامید. مسئلهای که در نهایت دولت، شرکتهای بیمه و در نهایت مردم بایستی تاوان آن را پرداخت کنند. تاوانی که شاید به از بین رفتن یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت، یعنی بیمه رایگان سلامت بیانجامد. دستاوردی که دکتر روحانی آن را آرزوی دیرین مردم ایران دانست. اما این دستاورد بزرگ، بخاطر کمبود منابع در خطر میباشد.
حالا سوال این است که با وجود تخصیص منابع گسترده به طرح تحول، دلایل این کمبود بودجه چیست. به جز ادعای عدم تخصیص منابع طرح و همچنین عمل نکردن بیمه ها به تعهدات خود، دو استدلال متناقض در این خصوص وجود دارد، یکی استدلال وزیر بهداشت که گفته "پیشنهاد من این بود که چهار تا پنج دهک اول بیمه شوند. عدد مشخص شده ۵ میلیون نفر بود و منابع آن ۵۵۰ میلیارد تومان پیشبینی شده بود ... دوستان ۱۰ الی ۱۱ میلیون نفر را بیمه کردند و سرانه این بیمه برای کسی که ۳۰ سال سابقه سابقه دارد و با کسی که امروز دفترچه میگیرد، یکی بود و این بود که ما دچار کسری بودجه شدیم."
در طرف دیگر، منتقدان وزارت بهداشت افزایش تعرفه ها توسط وزارت بهداشت را از عوامل کسری بودجه میدانند. برای مثال دکتر توکلی عنوان کرده "به وزیر محترم گفتم معاون محترم شما یک روز در هفته در بیمارستان مشغول خدمت هستند و ماهانه ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان درآمد دارند. مگر ایشان چقدر در تولید ناخالص ملی نقش دارند که تصمیم دارید این حقوق را به ۲۰۰ میلیون تومان در ماه برسانید."
موسی الرضا ثروتی دیگر نماینده مجلس هم نظر مشابهی داشته و گفته " افزایش غیرمنطقی تعرفههای درمانی باعث افزایش سرسام آور دستمزد پزشکان شده به طوری که از زمان اجرای طرح تحول سلامت دریافتی ماهانه برخی پزشکان دستکم بصورت متوسط تا سقف ۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است و حتی ارقام بیشتری نیز گفته میشود."
در چنین شرایطی به نظر میرسد هم بیمه سلامت و هم افزایش تعرفه های پزشکی از عوامل کمبود منابع طرح تحول سلامت میباشند. ولی یکی به بیمه شدت ده میلیون ایرانی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نبودند شده و دیگری به افزایش درآمد پزشکان و بیمارستانها منجر شده است. از آنجایی که منابع طرح تحول سلامت از منابع دولتی میباشد، صرف این مبالغ برای بیمه مردم منطقیتر میباشد تا افزایش تعرفهها. افزایشی که با استدلال عجیب از بین رفتن زیرمیزی در بخش سلامت شروع و با تعریف اقتصادی نظام سلامت کشور ادامه دارد.
با توجه به این اختلاف نظر موجود و عزم جدی وزارت بهداشت برای خصوصی سازی ویا بقول وزیر، بازتعریف اقتصادی مناسبات بهداشت و درمان کشور، به نظر میرسد بایستی یک بحث بسیار مهم در جامعه ایرانی شکل بگیرد. بحثی که در دنیا هنوز هم داغ بوده و آن این است که آیا بهداشت و درمان کشور بر اساس مکانیزهای بازار اداره شود یا به عنوان یک کالای عمومی، تمرکز نه کسب سود که درمان باشد؟ از این مسئله، یک بحث ارزشی و اخلاقی مهم ایجاد میشود که بایستی جامعه ایرانی در این خصوص به یک اجماع نسبی برسد.
نکته جالب اینکه کسب سود که محرک تمام اقتصاد آمریکا بوده و هست، صرفا در سه دهه اخیر با اوج گیری نئولیبرالیزم به بخش درمان وارد شده و نتیجه آن تا به امروز این بوده که آمریکا دارای گرانترین و در عین حال ناکارآمدترین سیستم بهداشت در بین کشورهای پیشرفته دنیا شده است.
برزین جعفرتاش - اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاستگذاری
کلمات کلیدی : برزین جعفرتاش
قطعا با اين روند سلامت مردم به خطر خواهد افتاد و بيماري و فرسودگي كشور را فلج خواهد كرد! (3920872) (alef-11)
نظام درمانی ما در حال حاضر مبتنی بر تجارت سلامت است. پزشکان عملا تبدیل به بنکدارانی شده اند که سلامت مردم به عنوان کالا خرید و فروش می کنند. راه حل وزیر برای تعریف اقتصادی درمان نیاز به یک منبع تامین هزینه دارد. اگر قرار باشد این منبع مردم باشند که وضع از فاجعه کنونی هم بدتر میشود. بهتر است به جای الگوبرداری از نظام درمانی آمریکا از سیستم درمانی بسیار موفق کشورهایی مثل اتریش الگوبرداری شود. خلاصه این نظام درمانی به شرح زیر است:
۱ـ قطع ارتباط مالی پزشک و بیمار
۲ـ تعریف دقیق استاندارد درمانی برای مردم
۳ـ ساختار بندی دقیق نظام ارجاع و رعایت کامل سیکل ارجاع
۴ـ حضور پزشک فقط در مراکز درمانی و عدم وجود چیزی شبیه مطب
۵ـ ارائه رایگان خدمات استاندارد.
۶ـ پرداخت حقوق مناسب به پزشک
۷ـ تامین هزینه سیستم استاندارد توسط دولت از محل دریافت مالیات (3923862) (alef-13)
از هند دکتر بیاریم که زبان پارسی را نمی دانند
حتما بهتر از پزشکان پر ادعا و مشکل پسند ایرانی نیست!؟ آیا (3924191) (alef-11)
شاهین
۱۳۹۵-۰۶-۱۵ ۱۷:۳۵:۲۰
متاسفانه جمعیت کشور تا 20-30 سال اینده پیر میشه و اون موقع شاهد فاجعه خواهیم بود در وضعیت بهداشت و درمان کشور. (3921553) (alef-13)
آفرین بر وزیر موفق بهداشت (3922487) (alef-3)
آفرین به وزیر بهداشت که در این 3 سال
1- هزینه های درمان را بیش 3 برابر کرده است
2- تعرفه های پزشکی را بیش از 3 برابر کرده است
3- بیمه ها را بدهکار کرده است
4- توقع پزشکان را بالاتر برده است و درآمدهای چند صد میلیونی را حق خود می دانند
5- وزارت بهداشت را به تجارتخانه تبدیل کرده است
6- یارانه های بالای 200 میلیون به پزشکان پرداخت می کند
آخه مردم رو چی فرض کردین.
ان شا الله سال 96. (3923505) (alef-13)
تازه اگر تخلفی هم کردن سینه سپر کردند و حامی پزشکان شدند! (3924187) (alef-11)
دروغ که کنتور نمیندازه! راحت باشین. هزینه درمان 3 برابر شده؟ واقعا؟؟؟ (3924322) (alef-11)
منظورش حتما تعرفه برخی امور پزشکی است که از جیب مردم می رود یعنی بیت المال بعلاوه خود مردم (3931619) (alef-11)
علیرغم ادعای مدعیان تدبیری ، خدمات و امکانات بهداشتی و درمانی در مناطق محروم ، فاجعه بارتر و در شهرهای برخوردار ، نجومی تر گردیده !!!!
______________________________________________________________ ___
در شهرهای برخوردار نیز فاصله ی بین مناطق مختلف ، روز به روز افزایش یافته و تدبیریان بهداشتی و درمانی ، از ارائه ی خدمات مطلوب و شایسته و تقسیم منصفانه ی امکانات بهداشتی و درمانی امتناع میورزند و از اصلی ترین ولینعمتان خود در جنوب شهر غفلت و خودداری میکنند !!!! (3923793) (alef-13)
آقای دکتر منطورتون وزیر پزشکانه دیگه؟؟؟ (3924192) (alef-11)
ایکاش در این کشور یکنفر پیدا میشد و به این سئوال جواب میداد که کدامین کشور مسلمان و غیر مسلمان دنیا را سراغ دارید که در ان متوسط حقوق کار کنانش حدود یک میلیون تومان در ماه و متخصصانش حدود پنجاه میلیون تومان در ماه در امد داشته باشد ایکاش می گفتند 37 سال است این ملت شعار مرگ بر امریکا و انگلیس میدهد ایا درانجا هم بین در امد متخصص و سایر طبقات این همه اختلاف هست ایا ما مسلمانیم و.... هر وزیری در حوزه بهداشت امده با ترفند هایی گاه بنام پزشک خانواده و گاه طرح سلامت و غیره به همراه نظام پزشکی با نفوذ در ارکان تصمیم گیری تعرفه های نجومی را تصویب و سلامت یک ملت را تجارتخانه کرده است اخر کجای دین این همه اختلاف طبقاتی را تجویز می کند چون بزرگان خود بیمه تکمیلی رایگان دارند لذا برای افزایش تعرفه و فشار بر ملت سکوت می کنند ایا سلامت را تجارتخانه کردن منطقی است چرا و چرا و چرا سایت ها سکوت می کنند این یک موضوع اجتماعی است و به همه خانواده ها متعلق است سکوت جز خیانت به ملت معنیندارد امید که همانند سایت الف سایت های دیگر هم سکوت را بشکنند و واقعیت های درد ناکی که در حوزه سلامت ملت را دچار کرده اند عیان کنند چون دولت حق ویزیترا از طریق بیمه ها عملا پرداخت نمی کند لذا افزایش انرا تجویز می کند و بقول پزشکا ن می گویند این دولت است که تصویب کرده است خدایا تا کی این ملت در ابتدایی ترین مسایل باید گرفتار شود و..... (3923488) (alef-13)
در بخش سلامت خصوصی سازی و سودآوری معنا ندارد. اینطوری شالوده جامعه از هم می پاشد. (3923507) (alef-13)
آقا جان واقعيت اينه كه دولت پول براى اينكارا نداره، نه پول دادن كارانه پرسنل و پزشكانو دارن، نه پول شركتهاى پيمانكار و نه هيچى، راه حل چيه؟ كم كردن هزينه ها: اولين راه زدن درآمد پزشكان كه كتك خورشون ملسه، نتيجش چيه: دوباره زيرميزى ، بعد هم پولى كردن ساير خدمات،يعنى در يك كلام مردم خرج درمانشونو خودشون بايد بدن، چرا رودربايستى دارين نميگين؟! (3923512) (alef-13)
تنها راه درمان سیستم بهداشت و درمان کشور این می باشد که ذینفعان خود تصمیم گیرنده برای قانون های نظام سلامت نباشند، وقتی کسی که پزشک است خود تعرفه ها را تعیین می کند، خودشان ناظر بر خودشان هستند، خودشان برای صنف خودشان قانون تعیین می کنند، واضح می باشد که با جلوگیری از افزایش تعداد پزشک به علت ترس از کاهش درآمد مواجه می شویم،یا با افزایش نجومی تعرفه ها مواجه می شویم و جالب تر این که هر چقدر درآمد این قشر افزایش می یابد حس مسئولیت کم و کمتر می شود، وای به حال روزی که بهداشت و درمان خصوصی شود آن وقت دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد بود (3923592) (alef-13)
یعنی کشور تبدیل شده به یک سرمایه داری افسار گسیخته. هر چند توجه به سود فردی مهم است اما سود اجتماعی نیز مساله ای مهم در تصویب قوانین است. (3923690) (alef-13)
دکتر فرد
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۲۳:۱۰:۳۷
اینهفته، کی گفته درمان موفق و نا موفق است، نظریه اقتصاد درمان مثل تمام اقتصادها به سمت بازار آزاد می رود، خرید خدمت، افزایش سرانه درمان، توسعه بهداشت، و تجهیز و تحقیق مدرن، ما عقب افتاده ایم، کلا مهندسین طرح توسعه کشور را ریختند، همه دوره ها به درمان، آموزش و امنیت و آزادی جوامع بی توجهی شد و منابع به سمت اتوبان و کارخانه بود، توسعه نا متعادل. اصلا به این دولت محدود نیست، گذار رفاهی جامعه به سمت توسعه درمان، توجه به رفاه و افزایش سرمایه گذاری در درمان، توسعه بیمارستانها و تبدیل درمان به خواست اولیه جامعه گریز ناپذیر هست. درمان مدرن و نه ارزان نیاز آینده یک اقتصاد پیشروست، آمریکا موفق و متخصص ترین ولی گرانترین درمان را دارد، ما دو زاری هستیم، حتی با انگلیس و فرانسه و مالزی نمی توانیم مقایسه کنیم، حتی با ترکیه! تمام نقدها علیه درمان و نظام سلامت سیاسی است ، مخصوصا، الف و ب آن، ساختار درمان ما باید از حالت کهنگی درآید و نو شود، انتقاد درون سازمانی زیادی دارد که باید خانه تکانی شود و از درون، کل نویسنده های این مقوله و این روزنامه ها تخصصی در این زمینه ندارند، البته نفد و نق دارند و بی تاثیر نیست. در ضمن درآمد پزشکان افزایش می یابد و هزینه های درمان هم. (3923744) (alef-13)
abbas
۱۳۹۵-۰۶-۱۶ ۲۳:۳۷:۵۴
آمار زیز گویای دستمزد پزشکان ایرانی است
آمریکا
حداقل درآمد سالیانه 24000دلار
متوسط درآمد 47230 دلار کمتر از دوبرابر حداقل
متوسط درآمد پزشکان جراح ۲۴۰۴۰۰ دلار حدودا 10 برابر حداقل درآمد و 5 برابر متوسط درآمد
انگلستان
حداقل درآمد سالیانه 15000 پوند
متوسط درآمد 27000 پوند نزدیک به دوبرابر حداقل
متوسط درآمد پزشکان 74000 پوند حدودا پنج برابر حداقل و سه برابر متوسط درآمد
آلمان
حداقل درآمد سالیانه -----
متوسط درآمد 2300 یورو
متوسط درآمد پزشکان 6800 یورو سه برابر متوسط درآمد
ایران
حداقل دستمزد در سال 94 ، 713 هزار تومان
متوسط دستمزد اعلام نشده اما احتمال زیاد دوبرابر حداقل است
متوسط دستمزد پزشکان متخصص در سال 92 (متوسط 94 را بدست نیاوردم)، 30 میلیون تومان ، حدودا 42 برابر حداقل دستمزد و 21 برابر متوسط دستمزد
اگر رشد دستمزد پزشکان را تا سال 94 سالیانه 20 درصد درنظر بگیری متوسط درآمد می شود 43 میلیون که حدود 60 برابر حداقل دستمزد و 31 برابر متوسط درآمد می شود (3923765) (alef-13)
افزایش درآمد پزشکان و بیمارستان ها؟!! توهم شما را برداشته ؛ الان ماه هاست که کارانه ی پزشکان داده نشده و دولت و بیمه ها به پزشکان شاغل در بخش دولتی بدهی مالی دارند. با توجه به برنامه ی خاص دولت و برخی نماییندگان مجلس برای کاهش همین مبلغ بالقوه از طریق بالا بردن سرسام آور مالیات، انتظاری جز خروج پزشکان از بخش دولتی و کار کردن در بخش خصوصی نمی رود ؛ و فقط آنها که طرحی هستند و مجبور به کار در بخش دولتی شده اند همچنان باقی خواهند ماند.
طرح تحول سلامت از همان ابتدا ابتر بود و اغلب صاحب نظران هم گفته بودند که غیرکارشناسی و مقطعی و قائم به شخص است ؛ و آن را با مسکن مهر در دولت قبل همانند می دانستند. (3923799) (alef-13)
آفرین بر وزیر موفق پزشکان (3923822) (alef-11)
عدم اجرای طرح پزشک خانواده ، افزایش بی رویه و تعریف نشده درخواست برخی روش های تشخیصی ، اجرای ناصحیح طرح تحول سلامت و نیز افزایش نیافتن سطح دانش مردم از روند صحیح درمان همراه با درمان های پرهزینه غیر ضروری توسط برخی از پزشکان از نیز می تواند از عوامل مهم شکست طرح تحول سلامت باشد . (3923913) (alef-11)
ناصر حسین پور
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۰۸:۰۶:۲۵
طرح تحول نظام سلامت فقط شامل بخش درمان نمی شود بلکه شامل بخش بهداشت هم می شود،با سرمایه گذاری در بخش بهداشت هزینه های درمان نیز به شدت کاهش پیدا میکند. در ابتدای طرح تحول سلامت به بخش درمان من جمله بیمه
شهروندان و استفاده از خدمات تشخیصی و درمانی بیمارستان برای دارندگان دفترچه های بیمه سلامت بسیار ناچیز شده است مثلا برای دریافت دفترچه بیمه سلامت فقط 800 تومان و افرادی که بستری می شوند فقط 3 درصد روستاییان و 6درصد شهرنشینان هزینه های بستری را پرداخت میکنند که از نگاه رفاه اجتماعی واقعا عالی است چرا که سهم پرداختی از جیب بیماران فوق العاد کم است.
مسئله اینجاست که در هر طرح موفقی اولویت با بخش بهداشت است که در طرح تحول نظام سلامت به بخش بهداش کم لطفی شده است و بجای سرمایگذاری در بخش بهداشت به نوسازی خانه های بهداشت اقدام شده است اما در بخش تثویت نیروی انسانی و افزایش سواد سلامت و کیفیت زندگی کاری شایسته ای انجام نشده است. (3923934) (alef-13)
رهبر معظم انقلاب فرموده اند که نگذارید بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی دردی غیر از درد یبماری داشته باشند.چرا وزیر محترم بهداشت بر خلاف قانون اساسی در مورد خصوصی سازی نظام سلامت کشور میخواهند اقدام کنند؟کپی برداری از سیستم نظام سلامت آمریکا که گرانترین سیستم در دنیا بوده کار درستی نیست.خود آقای دکتر هاشمی که صاحب بیمارستان خصوصی است میتواند درد محرومین را درک کند (3923938) (alef-13)
آنچکه کاملا مشخص است براساس قانون اساسی بهداشت ودرمان یک وظیفه حاکمیتی بوده واسرار بر خصوصی نمودن بخش بهداشت درمان نه تنها موجب افزایش هزینه ها بلکه باعث عدم درمان قشر ضعیف جامعه می گردد منطقی تمودن تعرفه های پزشگی متناسب با هزینه های جامعه تنها راه حل این معضل ایجاد شده بعلت عدم مطالعه دقیق وضعیت اقتصادی بوده در حالیکه تورم به عدد یک رقمی براساس گفته مسئولین در حال نزدیک شدن است چه اصراری بر چندین برابر نمودن تعرفه ها بوده است؟ جز در آمد ومنافع بیشتر؟ (3923939) (alef-13)
جلوگیری از این روند و این خطر فقط با یک روند ممکنه و اون استیضاح وزیر بهداشت برای همه ی طرح های ناموفقشون و فعالیت هاشون که به جای در خدمت مردم در خدمت صنفشون هستند است و بعد از اون باید تعرفه ها به قبل برگرده و بودجه اون صرف بیمه افراد بی بضاعت بشه. خواهش می کنم این خواسته از طرف نماینده ها پیگیری بشه. (3923965) (alef-13)
الف ر
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۰۸:۵۴:۵۲
آخه به اين دولت اجازه نفس كشيدن نميدهند ارائه سرويس خدمات درماني نياز به پول دارد ومهمترين بخش در آمد دولت هم مربوط ميشه به بخش نفت كه اين بخش هم به علت تضعيف دولت مواجه است با سياست هاي سائرين كه موجب تشديد مناقشه بيرون از مرزها ميشه تا دولت نتونه پول نفت را بگيره با سالي 30 ميلارد دلار كه 20 درصد آن بصورت نقد همه دارندگان قدرت دستشون دراز اينجا اين ما بيچاره هستيم كه بايد تاوان نداشتن پول ساده ترين در مان را بدوش يكشيم صد البته دستگاه هائي هستند تا 5 ميليارد تومن هزينه پرسنلشون تامين است بويژه بازنشستگان مظلوم كه هيچ به حساب نميايند (3923970) (alef-13)
اگر میخواهید نتیجه خصوصی سازی در بخش سلامت و بهداشت رو بدونید کافیه یه سری به مراکز درمانی خصوصی فعلی بزنید وهزینه ها و خدماتی رو که میدن یه بررسی بکنید اون موقع میفهمین چه فاجعه ای در انتظارمونه (3924038) (alef-13)
بزرگترین دستاوردهای وزیر پزشکان:
1-کم کردن تعداد پزشک (ضریب پزشک ایران 0.89 و تاجیکستان 1.918)
2-دادن کارانه های کلان به پزشکان از محل مالیات بر ارزش افزوده و هدفمند کردن یارانه ها (جیب مردم)
3-گرفتن آموزش پزشکی از وزارت علوم و الحاق آن به وزارت بهداشت خودشان در گذشته
4-تلاش برای تحت اختیار دراوردن بیمه ها تا هیچ مقاومتی از جانب آنها درهنگام بالا بردن تعرفه ها به وجود نیاید.
5-کمبود بیمارستان
6-ضعف در نظارت و جانبداریها در شکایت ها از پزشکان
7-مافیای لوازم پزشکی و پروتز و دارو
9-ضعف در برخورد متناسب و بازدارنده و شدید با پزشکان متخلف
8-سختترشدن وحتی محروم شدن بخش عمده مردم ازدسترسی به پزشکان بدلیل افزایش بی رویه حق ویزیت (بسیاری ترجیح میدهند که دردراتحمل کنند ویا به خوددرمانی روی بیاورند تااینکه به پزشک مراجعه کنند)
9-...
10-...
.
.
.
.
. (3924058) (alef-13)
بنام خدا- تشکر از وزارت بهداشت برای ارایه خدمات هر چند که هنوز برای بسیاری از مردم، رنج بیمار داری بزرگتر از بیماری است.
فکری برای تامین داروهای مناسب و پوشش بیمه ای آنها بشود. برای تهیه داروی هپاتیت پزشک تزویج و تاکید بر داروی خارجی نموده قیمت دارو 22 میلیون تومان است و بیمه فقط حدود یک میلیون را تقبل می کند. به این ترتیب برای مصرف داروی موثر، بیمار باید بالغ بر 60 میلیون تومان تامین کند که برای عموم جامعه این عدد نجومی است و قابل تامین نیست و نتیجه آن تخریب کبد، نیاز به پیوند و احتمالا فوت بیمار و پیامد فوت بی سرپرستی خانواده و عواقب اجتماعی زیاد برای مردم و دولت است. مسئول این اتفاقات کیست؟ (3924084) (alef-13)
به عنوان یک همراه بیمار از خدمات درمانی این وزیر راضی هستم وقتی هزینه داروی شیمی درمانی برای یک دوره نزدیک یک میلیون است و شما باید پنجاه هزار تومان بپردازید چرا باید از این وزیر نا راضی باشید (3924184) (alef-11)
افرادی که فکر میکنند با طرح تحول سلامت دارن پول کمتری میدن توجه کنن که قبلا که مثلا پول برقشون میشد هزار تومن و الان شده صد هزار تومن بخاطر اینه که نود و نه هزار تومن اضافه میره تو طرح تحول و کارانه پزشکان. البته کل این پول اضافه مستقیم وارد طرح تحول نمیشود و این یک مثال است. همچنین وقتی میروید ماست بگیرید و گرانتر میخرید به خاطر مالیات بر ارزش افزوده در واقع این اضافه مالیات بدون اینکه زیاد متوجه شویم از جیب ما خارج و تبدیل به کارانه پزشکان میشود. (3924239) (alef-11)
احسان احمدی کوشکی
۱۳۹۵-۰۶-۱۷ ۱۲:۲۴:۱۰
تنها راه درست شدن وزارت بهداشت انتخاب وزیر از دکترای بهداشت یا پیراپزشکی یا پرستاری است چرا فقط باید پزشک وزیر بشه (3924252) (alef-11)
با احترام ویژه به پزشکان متعهدی که در کشور ماهستند باید عرض شود که اغلب پزشکان بدون توجه به شرایط روحی و مالی و....بیماران، به آنها به عنوان تجارت برای پر کردن جیبشان نگاه میکنند . در هر حرفه و خدمتی میشود تخفیف گرفت و انعطاف را میشود مشاهده کرد غیر از مطبها و مراکز درمانی، انگار که نرخ ویزیت و حق الزحمه آنها وحی منزل است و قابل تغییر و کاهش نیست و اگر پول نداشتی بدون تعارف باید بروی زجر بکشی و بمیری... (3925379) (alef-13)
آخه به این وزیر بهداشت کسی نیست بگه پزشکی که به غیر از استامینوفن و قرص سرما خوردگی تو نسخه بلد نیست بنویسه چطوری حق ویزیت فلان قدر میشه (3925812) (alef-11)