نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 294519
برندسازی اعتیادی در حوزه رسانه و مطبوعات
بخش تعاملی الف - سجّاد رحیمی مَدیسه - دانش آموخته مدیریت بازرگانی و MBA
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۲۳


چرا CNN و BCC، انقدر مخاطب در همه جای دنیا دارند؟ آیا صرفاً امریکایی و انگلیسی بودن و یا پشتیبانی مالی بالا، عامل موفقیت آن‌ها در عرصه صداوسیماست؟

در این یادداشت تلاش می‌کنم به این پرسش پاسخ بدهم.

گزارشگر موفق در حوزه رسانه، مطبوعات و ارتباطات، فردی است که برندسازی را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده و به آموختن روش‌های ایجاد برند رو بیاورد. در دنیای کنونی خبرنگاران و سایت‌های خبری زیادی برای تولید و انتشار خبر وجود دارند و مخاطبان در این هیاهو سردرگم شده اند. این در واقع مهم‌ترین علت اقبال بالای مردم کشور ما به رسانه‌های موبایلی و اپلیکیشن‌های خبری است. در چنین وضعیتی آن خبرنگار و سایت خبری قادر است مخاطبان خود را افزایش بدهد که بتواند در ذهن آنان جایگاه‌سازی بکند.

نکته مهم دیگر در برندسازی در حوزه رسانه و مطبوعات، این مسأله است که اوج عنایت یک مخاطب به یک گزارشگر یا سایت خبری،زمانی است که به آن وفادار شود. مخاطب ایرانی زمانی به یک شبکه یا سایت خبری و یا فرد گزارشگر وفاداری پیدا می‌کند که آن را با تمام وجود خود حس کرده و به آن علاقمند شود.

اجازه بدهید از یک تکنیک کاربردی در حوزه رسانه‌های روز برایتان صحبت بکنم:
معتاد کردن رسانه‌ای.
بله! کلید یک نکته است: آن‌ها مخاطب را معتاد خود می‌کنند.
اعتیاد همیشه معنی بدی ندارد.
اعتیاد به یک خبرنگار یا سایت خبری درست مانند اعتیاد به یک محصول تجاری است؛ البته با تفاوت‎های ریز.

در نظر داشته باشیم هر خبر جدای ماهیت آن، پنج بخش اصلی را در خود جای می‌دهد:

۱. خبر خام: که همان اصل خبر و یا محتوای رسانه‌ای است؛
۲. خبرواقعی: موارد غیرمحسوس از جمله ارائه‌ها، خلاقیت‌های فردی، مدیریت‌های احساسات مخاطب و... که خبرگزاری یا خبرنگار در کنار خبر خام عرضه می‌کند.
۳. خبر مورد انتظار مخاطب: که ارزش افزوده خبر واقعی برای مخاطب خود است.
۴. خبر شارژشده: اجزایی که به شکل مفاهیم در کنار خبر ارائه می‌شوند؛ به عنوان مثال خبرنگاری مانند کامران نجف‌زاده، در ارائه خبر خود، مفاهیم و دغدغه‌های عمومی مردم را در قالب منحصربه فرد خود ارائه می‌دهد؛ البته شک ندارم که به احتمال بسیار زیاد، او از یک مشاور متخصص در حوزه مدیریت بازرگانی یا MBA بهره می‌برد؛ اگر هم بهره نبرد، به خوبی توانسته بر حسب تجربه، اجزا را کنار هم بچیند.
تذکر! مراقب باشید این برداشت در ذهن شما ایجاد نشود که نسخه کامران نجف‌زاده، نسخه موفقی برای شماست و بلافاصله کپی برداری کنید.
۵. خبر پنهان بالقوه: مزایا و پاداش‌هایی که یک خبرنگار یا خبرگزاری به شکل‌های مختلف به مخاطب خود ارائه می‌دهد.

ملاحظه می‌کنید که سیستم خبرنگاری و مطبوعات، در واقع یک مارکتینگ برای فروش خبرواطلاعات به مشتریان است. هر خبرگزاری و خبرنگاری که اصول را به طرز صحیحی اجرایی بکند، قطعاً موفق‌تر خواهد بود.

خبرگزاری‌ها و خبرنگارانی در ایران موفق خواهند بود که بتوانند با اصول مارکتینگ درست برای مخاطبان، جریان‌سازی صحیحی در حوزه تولید و انتشار اطلاعات نمایند.

موفقیت شما آرزوی من است. از خدا می خواهم که شما نیز به اهداف و آرزوهای بزرگ خود برسید و آن روز مرا در جشن خود شریک کنید. خوشحال می‌شوم در بخش نظرات، دیدگاه شما را درباره این مطلب بدانم.
کلمات کلیدی : سجّاد رحیمی مَدیسه
 
۱۳۹۴-۰۶-۲۲ ۰۷:۱۴:۱۸
به نظر من اولین نکته ای که مخاطب را علاقمند به دنبال کردن خبر از یک خبرگزاری مشخص می کند،صحت اخبار منتشره و عدم یکجانبه نگری آن خبر گزاری در ارائه خبر است وگرنه مارکتینگ در بخش یا حتی بخش های بعدی موثر تلقی می شود.
درست مثل زمانی که شما کالای بی کیفیت تولید کنید و معتقد باشید با روشهای ویژه مارکتینگ کالا را محبوب می کنید !!
محبوبیت حاصل صداقت و کیفیت است. (3182844) (alef-11)
 
محمدعلی عباس زاده وحید
۱۳۹۴-۰۶-۳۰ ۱۳:۵۸:۲۵
مطلب بسیار جالبی است ، برای نویسنده آرزوی موفقیت روزافزون دارم (3202791) (alef-13)
 
قادری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۲۴ ۰۱:۰۲:۵۴
بسیار بسیار استفاده کردم از یادداشت نگارنده و تشکر می کنم
فضای خبر ما به چنین تحلیل ها و برنامه ریزی هایی نیاز داره
لطفا پل ارتباطی با نویسنده ها رو هم در سایت بذار الف (3755926) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.