نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 329098
هواپیماهای «ملخی» در راه ایران
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۵
پس از آنکه جزئیات قرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس فرانسه منتشر شد، انعقاد قرارداد جدید برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر (ATR) ایتالیا نیز موجب شد این بار مسوولان از جزئیات این قرارداد رونمایی کنند.

به گزارش دنیای اقتصاد، هواپیماهای این شرکت ایتالیایی که سابقه همکاری با شرکت هواپیمایی «آسمان» ایران را دارد، قرار است در خطوط هوایی درون استانی فعال شوند. همچنین به گفته مدیرعامل ایران ایر، ۲ تا ۴ فروند از این هواپیما تا پایان سال ۲۰۱۶ به ایران تحویل داده خواهد شد. هزینه خرید ۲۰ فروند هواپیمای ای‌تی‌آر نیز کمتر از یک میلیارد یورو برآورد می‌شود که به گفته این مقام مسوول، مقرر شده است شرکت «ای‌تی‌آر» صد درصد مبلغ خرید این هواپیماها را فاینانس کند. همچنین خرید این هواپیماها نیز به‌صورت اجاره به شرط تملیک است.

فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ایر ‌با اشاره به دیدار خود با مدیرعامل ایرباس گروپ و مدیرعامل شرکت هواپیماسازی «ای‌تی‌آر» ایتالیا، اظهار کرد: ۵۰ درصد سهام «ای‌تی‌آر» در اختیار ایرباس است و به همین دلیل مدیرعامل ایرباس گروپ و مدیرعامل «ای‌تی‌آر» با من دیدار داشتند و درباره خرید ۲۰ فروند هواپیمای «ای‌تی‌آر» از سوی ایران مواردی مطرح شد. مدیرعامل ایرباس گروپ در واقع مدیرعامل ایرباس، هلی‌کوپتری ایرباس و ارتباطات ایرباس است.

وی ادامه داد: در دوران برنامه جامع اقدام مشترک، رایزنی‌هایی برای خرید هواپیما از کمپانی‌های مختلف داشتیم، ضمن آنکه برنامه داشتیم هواپیماهای مناسب برای شهرهای کوچک در فرودگاه‌هایی که کمتر پرواز دارند و همیشه مورد درخواست مردم، استانداران و نمایندگان مجلس بود، تهیه شود. پرورش ادامه داد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی برای خرید هواپیماهای کوچک پیگیری‌ها انجام شد تا هواپیماهای کوچک‌تر با برد کمتر که در تعریف بازرگانی ایرلاین‌ها برای «پروازهای درون استانی» استفاده می‌شود، تهیه شود؛ این هواپیماها در پروازهای مشهد - بیرجند، کرمان - سرچشمه یا شیراز - لار به کار گرفته شود تا مشکل استان‌های مذکور نیز از نظر پروازی رفع شود. مدیرعامل ایران‌‌ ایر افزود: یک عده از این هواپیماهای مناسب کوچک برد، هواپیمای «ای‌تی‌آر» بود که قبلا شرکت هواپیمایی آسمان از آن استفاده کرده و رضایت داشت، ضمن آنکه مناسب شرایط جغرافیایی ایران است.

وی بیان کرد: در این راستا مذاکرات با شرکت «ای‌تی‌آر» ایتالیا انجام شد و توافقات اولیه به دست آمد، به این ترتیب ۲۰ فروند هواپیمای «ای‌تی‌آر» در دوره ۳ تا ۴ ساله تحویل خواهیم گرفت. در گام اول ۲ تا ۴ فروند از این هواپیما در پایان سال ۲۰۱۶ تحویل ایران می‌شود. مدیرعامل ایران‌‌ ایر افزود: مقرر شده است شرکت «ای‌تی‌آر» صد درصد مبلغ خرید این هواپیماها را فاینانس کند که از طریق بانک‌های خارجی و در قالب اجاره به شرط تملیک خواهد بود. وی با بیان اینکه سود این تسهیلات فاینانس بین ۵/ ۱ تا حداکثر ۴ درصد خواهد بود، گفت: بسته به نوع قرارداد کمپانی سازنده با شرکت خریدار نرخ سود متفاوت است.

وی ادامه داد: در گام اول در این توافق‌نامه مقرر شد ۲۰ فروند هواپیما خریداری کنیم و در صورت تمایل هما ۲۰ فروند دیگر در دوره پنج ساله و در سال‌های آتی خریداری خواهد شد. پرورش با بیان اینکه این هواپیماهای کوچک ۷۰ نفر ظرفیت دارند، گفت: هواپیمای مذکور برای باندهای کوتاه است و تجهیزات فرودگاهی زیادی نمی‌خواهد و با امکانات کم به پرواز در می‌آیند و به‌عنوان هواپیمای ملخی در ناوگان هوایی کشورها پرواز می‌کنند. مدیرعامل ایران‌‌ ایر ادامه داد: در هر دو توافق‌نامه خرید ایرباس‌ها و «ای‌تی‌آر»ها مقرر شده است کمپانی سازنده در بخش آموزش و زیرساخت به ما کمک کند.

همچنین مقرر شد شرکت ایرباس و «ای‌تی‌آر» چند نفر دانشجو از بین متخصصان هما جذب کنند؛ این دانشجویان به مرکز آکادمی ایرباس می‌روند و آموزش می‌بینند. پرورش ادامه داد: همچنین مقرر شده است در بخش نصب سیمولاتور (شبیه‌ساز پرواز) کمپانی ایرباس و «ای‌تی‌آر» از ایران ایر پشتیبانی کند و این سیستم را در اختیار ما قرار دهند. مدیرعامل ایران‌‌ ایر با بیان اینکه میزان قرارداد خرید ۲۰ فروند «ای‌تی‌آر» یک میلیارد یورو است،‌ توضیح داد: این رقم، رقم کاتالوگ‌پرایس است و قیمتی که ما توافق کرده‌ایم بسیار کمتر از این رقم است.

پرورش بیان کرد: قیمت یک میلیارد یورو که به‌عنوان رقم قرارداد هما با «ای‌تی‌آر» برای این ۲۰ فروند هواپیما در نظر گرفته شده است، قیمت واقعی نیست و همان قیمت کاتالوگ‌پرایس است؛ در واقع رقم کاتالوگ پرایس برای فاینانس و سود، سرمایه‌گذاری و اعتبار از سوی شرکت سازنده عنوان می‌شود. مدیرعامل ایران‌‌ ایر با بیان اینکه این موضوع مربوط به آپشن‌ها نیست، گفت: آپشن‌ها در هواپیمایی مثل ایرباس بیش از یک میلیون یورو تفاوت قیمت ایجاد نمی‌کند. اما در هواپیمای ایرباس ۳۸۰ به دلیل پهن پیکر بودن این هواپیما سیستم‌های ناوبری در آپشن‌ها را می‌توان تا ۱۴ تا ۱۵ میلیون دلار تغییر داد و تجهیزات نصب کرد.

تنها دو ایرلاین سرمایه کافی دارند


شرکت‌های هواپیمایی ایرباس و «ای‌تی‌آر»، هر دو هواپیماهای خود را با لوگوی ایران ایر به ایران می‌فرستند. این در حالی است که برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی به ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز است که به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، بخش اعظم آن باید ازسوی شرکت‌های هواپیمایی خصوصی تامین شود. اما به نظر می‌رسد برخی از ایرلاین‌ها سرمایه کافی ندارند و از این‌رو براساس مصوبه سازمان هواپیمایی کشور، ایرلاین‌هایی که حداقل سرمایه را ندارند، باید ظرف ۶ ماه نسبت به این موضوع اقدام کنند.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، تنها دو شرکت ایران ایر و ماهان به اندازه کافی سرمایه دارند. مابقی باید بر اساس مصوبه سازمان هواپیمایی طی مدت زمان تعیین شده سرمایه موجود خود را به میزان مورد نظر برسانند. علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تسهیل روند خرید هواپیما برای ایرلاین‌های خصوصی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان حاکمیت، اظهار کرد: در اجلاس هوانوردی ایران ۲۰۱۶ تعدادی از شرکت‌های تامین‌کننده و اجاره‌دهنده هواپیما دعوت شدند، مجموعه‌ای که ۴ هزار فروند هواپیما در اختیار داشت و همچنین نماینده یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های هواپیماسازی به تهران آمدند و مقرر شد شرکت‌های هواپیمای خصوصی با آنها مذاکره کنند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد:‌ شرکت‌های اجاره‌دهنده هواپیما هم مایل به همکاری با ایرلاین‌های داخلی هستند.

وی افزود:‌ برای توسعه ناوگان هوایی کشور به ۵۰۰ فروند هواپیما مسافری نیاز است که بخش اعظم این ناوگان باید ازسوی شرکت‌های هواپیمایی خصوصی تامین شود. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مصوبات تاسیس شرکت اجاره‌دهنده هواپیما در ایران گفت: با توجه به شرایط جدید صنعت، محدودیت‌ها را تغییر داده‌ایم و ایرلاین‌ها باید با توانایی بیشتری تاسیس شوند تا بتوانند هواپیماهای بهتری وارد ناوگان خود کنند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: طبق الزام سازمان هواپیمایی کشوری، ورود هواپیماهای اجاره‌ای با سن بیش از ۱۲ سال و خرید هواپیماهای با سن بیش از ۱۵ سال ممنوع است. البته ایرلاین‌هایی که از قبل در این باره قرارداد بسته و تعهد در خارج کشور ایجاد کرده‌اند، می‌توانند هواپیماهایی را که در قراردادهای قبلی خریداری کرده‌اند، وارد کنند.

عابدزاده گفت: تاکید سازمان هواپیمای کشوری این است که ایرلاین‌هایی که توانایی و کفایت مالی دارند، وارد عرصه شوند. وی با بیان اینکه در حال حاضر فقط ماهان و ایران‌ایر به اندازه کافی سرمایه‌ لازم دارند، گفت: طبق مصوبه سازمان هواپیمای کشوری ایرلاین‌هایی که حداقل سرمایه برای فعالیت در صنعت را ندارند ۶ ماه مهلت دارند که به رقم مورد نظر دست یابند. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره تاثیر برقراری سوئیفت در تسهیل مبادلات اقتصادی ایرلاین‌ها بیان کرد: با توجه به اینکه صنعت حمل‌ونقل هواپیمایی ما بین‌المللی است و همه قطعات از خارج کشور تامین می‌شود، باید این پرداخت‌های بانکی با برقراری سوئیفت تسهیل شود.

وی ادامه داد: برقرار نبودن سوئیفت هزینه‌های سنگین جابه‌جایی پول را به ایرلاین‌های داخلی تحمیل می‌کرد. عابدزاده درباره مذاکره با شرکت سازنده هواپیمای بوئینگ هم گفت: بوئینگ هم شرکتی تجاری است که مسلما تمایل دارد وارد بازار ایران شود و قطعا در این باره تدارکات دیده‌اند و رایزنی‌هایی خواهند داشت.

رئیس سازمان هواپیمایی درباره ورود ۱۱۸ فروند هواپیما به ناوگان هواپیمایی کشور، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ورود اولین فروند از این هواپیماها از اوایل سال ۹۵ انجام شود، چون پروسه قرارداد و تحویل هواپیما زمان‌بر است. وی با بیان اینکه ایرباس‌های ۳۸۰ در این قرارداد حدود ۳ سال دیگر وارد ناوگان می‌شوند، ادامه داد: البته باید زیرساخت‌های لازم در این باره در فرودگاه‌های کشور فراهم شود. عابدزاده درباره آماده‌سازی ناوگان هواپیمایی کشور برای ایام نوروز گفت:‌ در سازمان هواپیمایی آزادسازی نرخ‌ها انجام شده و قیمت توافقی نداریم‌، اما سازمان به‌عنوان حاکمیت مراقبت می‌کند که ایرلاین‌ها با همدستی یکدیگر، با افزایش نرخ بلیت، به مسافر اجحاف نکند. رئیس سازمان هواپیمایی افزود: همچنین زمانی که ایرلاینی نرخ بلیت را به قدری کاهش دهد که بخواهد رقیب را از میدان خارج کند، سازمان هواپیمایی کشوری ورود کرده و از این کار ممانعت می‌کند. معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: البته سیستم عرضه و تقاضا و نگاه بازرگانی قوی و منطقی ایرلاین‌‌ها است‌ که نرخ بلیت هواپیما را تعیین می‌کند.

معرفی شرکت هواپیماسازی ATR

گروه اقتصاد بین‌الملل: شرکت هواپیماسازی ای‌‌تی‌آر که مقر اصلی آن در شهر تولوز فرانسه واقع است، یکی از سازندگان برجسته هواپیماهایی است که حداکثر ۹۰ صندلی دارند. این شرکت هواپیماسازی که در نوامبر سال ۱۹۸۱ تاسیس شد، حاصل شراکت دو هواپیماساز عمده اروپایی یعنی ایرباس و فین‌مکانیکا است.

تعداد هواپیماهای فروخته شده از سوی شرکت هواپیماسازی ای‌تی‌آر در بیش از ۱۰۰ کشور جهان بالغ بر ۱۵۰۰ فروند هواپیما است و این شرکت بیش از ۲۰۰ اپراتور در این کشورها دارد. به‌طور متوسط در هر ۸ ثانیه یک هواپیمای دارای موتور توربین دار این شرکت در جهان به پرواز در می‌آید. هواپیماهای دارای موتور توربین‌دار این شرکت شامل دو گروه هواپیما است: ۷۲ ATR که دارای ۷۰ صندلی است و ۴۲ ATR که دارای ۵۰ صندلی است.

هر دو گروه هواپیما از مزایای کاهش آلایندگی و بهره‌وری در مصرف سوخت و هزینه‌ها برخوردارند که آن را مدیون موتورهای توربین‌دار خود هستند. این نوع هواپیماها بهترین فرصت را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌دهند تا در مسیرهای کوتاه و با هزینه عملیاتی پایین فعالیت کنند. آن دسته از شرکت‌های هواپیمایی که به بازارهای کوچک‌تر خدمات‌رسانی می‌کنند نیازمند ناوگانی هستند که در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند تا به این وسیله بتوانند پروازهای عادی را بین فرودگاه‌های منطقه و فرودگاه‌های اصلی و پرتردد ادامه دهند. شرکت ای‌تی آر با بیش از ۱۲۰۰ نفر نیروی کار (در ابتدای سال ۲۰۱۶) و گردش مالی ۲ میلیارد دلار آمریکا (در سال ۲۰۱۵) تا کنون ۱۲۰۰ هواپیمای خود را به خریداران تحویل داده است. ۲۸ میلیون ساعت پرواز و ۵ هزار پرواز در هر روز از دیگر آماری است که محصولات این شرکت هواپیماسازی در کارنامه خود به‌ثبت رسانده‌ است. از سال ۲۰۰۵ تاکنون شرکت ای‌تی‌آر پرفروش‌ترین شرکت سازنده هواپیماهای دارای کمتر از ۹۰ صندلی در جهان بوده است.
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۴ ۰۹:۵۹:۰۳
هواپیماها بر اساس نیاز طراحی و ساخته میشوند:
1- برای هواپیماهای بسیار کوچک ( مثلا تا 5 نفره و ارتفاع پرواز و سرعت کم ) موتورهای ملخی کفایت میکند .
2- برای هواپیماهای بزرگتر ( مسافری ، باری برای سرعت متوسط و سقف پرواز متوسط ) مناسب ترین موتورها توربو جت میباشد . توجه کنید هواپیمائی به بزرگی 130-C دارد از همین موتور استفاده و یکی از امن ترین هواپیماهای جهانست که جهان بیش از نیم قران است از آن استفاده مینماید . (3519678) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۱-۱۵ ۰۰:۲۸:۳۰
توربو پراپ (ملخی) منظورت بود؟ چون همه موتورهای جت (ایرباس و بویینگ) زیرمجموعه توربوجت دسته بندی میشن.
البته موتورهای توربوپراپ از نظر هزینه تعمیر نگهداری و همچنین مصرف کمتر سوخت به صرفه هستند. (3521566) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.