توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 191398
اینترنت را بیشتر جدی بگیرید
بخش تعاملی الف - سید روح الله ساداتی
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : شنبه ۸ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۴۵
نکته ای که در این انتخابات اخیر به وضوح اثرات آن را دیدیم . تاثیر تایید ها و تکذیب ها ‏و حمایت ها ی رسمی و غیر رسمی با این وجود که هیچ جایی در رسانه ملی مان نداشت ولی به مدد فضای مجازی تا دورافتاده ترین روستاهای کشورمان هم رفت . شخصیت هایی که سالیان سال است در رسانه ملی هیچ اثری از آنها نبود ولی به لطف حضور فعال در فضای مجازی در اخبار روزانه مردم بودند.به وضوح دیدم با توجه به اینکه رسانه ملی بخش هایی از برنامه تبلیغاتی کاندیداهای محترم را به علت مصالح عمومی حذف می کرد ولی به عکس آن قسمت دارای بازدید چند میلیونی در فضای مجازی می شود و اتفاقا از مابقی فیلم پر انعکاس تر و پر رنگ تر بود .

این چند سطر را برای آن نوشتم که مسئولان بخوانند و با درک صحیح و شناخت واقعی تهدید ها و فرصت های موجود این فضا ‏ از طرفی دچار فرصت سوزی بیش از این نشده و از طرفی دیگر بیش از این شاهد مصرف گرایی مفرط در این فضا نباشیم .حضور در شبکه های مجازی نظیر فیس بوک و توییتر و تولید محتوای مثبت خوب است ولی از آن بهتر ایده پردازی و سپس تولید زیر ساخت های شبکه اجتماعی متناسب با فرهنگ و نیازهای بومی خودمان هست . در ضمن یادمان هم نرود راه جلب مخاطبان برنامه بفرمایید شام ! که مصداق بارز تهاجم همه جانبه فرهنگیست ساخت بفرمایید شام ایرانی! نیست .

چیزی که واضح و مبرهن است این است که در عصر حاضر کارکرد رسانه های دیجیتال یکسویه رو به افول هست . همان طور که رسانه های چاپی . امروز عصر راستین رسانه های سایبری است . رسانه های سایبری با توجه به ویژگیهای بالای تاثیر پذیری که به واسطه مسائل روانشناختی و برقرای ارتباط در سطح منحصر به فردی از هوشیاری که دارند و همچنین قابلیت برقرای ارتباط دوسویه از یک سو و کم هزینه تر بودن تولید و انتشار محتوا سالیان سال است که در حال کنار زدن سایر رسانه ها و نقش افرینی در حوزه مسایل سیاست فرهنگ و ... به عنوان رسانه های پیشتاز هستند . بی شک فضای سایبر فضایی است که به خاطر ویژگی های منحصر به فردی که دارد نقش آفرینی بیشتری را به لحاظ حضور و تولید محتوا می طلبد.

در ادامه برای تبیین بهتر مطالب توجه شما را به آماری از مخاطبین ایرانی این فضا جلب می کنم .

مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت جدول آخرین وضعیت میزان دسترسی و ضریب نفوذ اینترنت در کشور را براساس نوع اتصال به این شبکه و نیز تعداد مشترکان و کاربران این پروتکل ارتباطی و تا پایان سال ۹۱ اعلام کرد.

براین اساس تعداد کاربران اینترنت در سال ۹۱ برابر با ۴۶ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۸۲۹ نفر اعلام شده که در این راستا ضریب نفوذ کاربران اینترنت در سال ۹۱ برابر با ۶۱٫۵۷ درصد برآورد می شود.بله امروز کاربران اینترنت در کشور بالغ بر چهل و شش میلیون نفرند . این یعنی این که دیگر دوره حمکرانی بلا منازع رسانه ملی به عنوان تنها رسانه پر مخاطب رو به اتمام است . مهمترین مزیت نسبی این دست رسانه ها در برایر رسانه های دیداری و شنیداری این است که شما هر زمان که بخواهید می توانید هر آن چه را که دوست دارید ببینید یا بشنید یا بخوانید. برخلاف رسانه های دیداری شنیداری بر خط که فقط در ساعات خاصی شما قادر خواهید بود برنامه هایی خاص را ببینید و باید در آن ساعت بلا وقفه پای گیرندتان بنشینید . این یعنی این که عزیزانی که دغدغه مسایل فرهنگی داردید دوستانی که مسئولیت مدیریت فضای فرهنگی بر عهده شماست ‏این بستر را جدی بگیرید زیرا که مردم آن را جدی گرفته اند. این بار از مردم خیلی عقب نمانید!

نکته بعدی بعد از تصمیم و عزم به ورود جدی توجه به ‏ ورود علمی به این فضاست به عنوان مثال کاربران سرویس GPRS فعلی که عمده کاربران تلفن همراه از این پروتکل با اینترنت ارتباط دارند (بیست و سه میلیون و سیزده هزار و چهارصد و نود و چهار کاربر معادل ۴۹.۷۳ درصد از کاربران) به دلیل سرعت پایین عمدتا مخاطب اطلاعات متنی کم حجم می باشند . لذا نیاز است با توجه به درصد بالای کاربران این حوزه محتوای قابل دسترسی این دسته تامین و در دسترس ایشان قرار بگیرد. این دسته از کاربران نمی توانند به علت سرعت پایین سرویسشان از محصولات چند رسانه ای استفاده کنند. صفحات با حجم بالا نیز قابل استفاده این قشر نیست . برای خوراک دهی به این نسل از کاربران نیاز است صفحات متنی با حجم پایین متناسب با نوع ارتباطشون تولید شود. مزیت نسبی این ارتباط همیشه متصل بودشنان است . امری که دنیا از این موضوع غافل نشده و غول های رسانه ای در کنار سرویسهای خود عمدتا سرویسهای موبایلی نیز قرار داده اند.
۱۳۹۲/۰۴/۰۲ ۰۹:۵۵
 
۱۳۹۲/۰۳/۲۸ ۰۹:۱۸
 
 
کلمات کلیدی : سید روح الله ساداتی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.