نظر منتشر شده
۱۵۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 202043
وقتی «ازدواج آسان» سخت می شود؛
فعلاً قصد ازدواج ندارم!
مهدی یاراحمدی خراسانی، 24 مهر 92
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۱۸
تا به حال چندبار به سختی های ازدواج فکر کرده اید؟ اول از همه مراسم خواستگاری و کلی ریخت و پاش و بعد از آن مهریه به تعداد روزهای عمر عروس خانم یا سال تولد او به میلادی، هزینه حلقه سنگینی که باید داماد آن را تهیه کند و بعد هم هتل یا تالار مجلل و شام سلف سرویس و یک مراسم پرخرج و بعد از آن هم جهیزیه سنگین عروس خانم که در یک خانه اجاره ای کوچک حتی بسته بندی اش هم باز نمی شود و کلی قرض و چک های برگشتی که روی دست دوخانواده و بخصوص شخص داماد باقی می ماند که در همان اوان زندگی خود را نمایان می کنند.

واقعاً که ازدواج سخت است! معلوم است که با این هزینه های سنگین دیگر نمی توان ازدواج کرد! برای همین هم جوانان اکثراً قصد ازدواج ندارند و ترجیح می دهند خود را با این عمل شاق درگیر نکنند و به زندگی خود برسند و مسئولیتی بر گردن نگیرند. در این میان خانواده ها همچنان اصرار دارند عروسی فرزندشان با بهترین و مجلل ترین مراسم برگزار شود تا نکند در مقابل فامیل کم بیاورند. داماد بیچاره هم باید از همین الان خرج کردن را یاد بگیرد، درغیر این صورت همان بهتر که هوای زن گرفتن به سرش نزند!

ازدواج و تشکیل خانواده مقوله ای است که در تمام مکاتب اخلاقی و دینی به عنوان حرکتی مقدس از آن یاد می شود که دوام و سلامت زندگی فردی و اجتماعی بشر را تضمین می نماید.بر این اساس شاید یکی از دلایلی که ازدواج مقدس شمرده می شود این است که انسان را از خودپرستی و خوددوستی به سوی دیگردوستی سوق می دهد.تا قبل از ازدواج فقط یک«من» وجود دارد و همه چیز انسان تنها برای خویشتن است، اما با ازدواج این حصار شکسته می شود و فرد دیگری در کنار انسان قرار می گیرد که در تمام مسائل زندگی با او شریک می شود. سپس با تولد فرزندان این دایره گسترده تر می شود و آدمی خصایص مهم اخلاقی از قبیل؛ مهرورزی، گذشت، عشق، محبت، فدارکاری و ... را نیز تجربه می کند.

با این وجود امروزه شرایطی به وجود آمده است که دیگر ازدواج کردن آسان نیست. همین امر مهم که نیاز طبیعی و لازمه حیات اجتماعی و تداوم نسل آدمی است، این روزها دیگر به راحتی گذشته صورت نمی پذیرد. متأسفانه آنقدر سنت های پوچ و بی معنا گرداگرد اصل مسأله ازدواج را فراگرفته که نیازهای روحی، جسمی و جنسی جوانان فراموش شده و همه دنبال کارهای غیرضروری، ترویج سنت های غلط، افزایش تشریفات و در نهایت پرهزینه کردن ازدواج هستند. در برخی خانواده ها آنقدر این مشکلات وسعت یافته است که جوان یا به کلی قید ازدواج را می زند و یا اینکه عملاً توان ازدواج کردن ندارد.

امروزه چند مانع بزرگ بر سر راه ازدواج آسان جوانان وجود دارد که در رأس آن توقعات بالا، مهریه های سنگین، تشریفات و تجملات در جهیزیه، عقد و عروسی است. عدم مسئولیت پذیری و تربیت های ناقص خانوادگی که باعث شده جوانان در سنین لازم آمادگی ازدواج نداشته باشند، توسعه روابط قبل از ازدواج و طلاق های رو به افزایش که سبب بدبینی گروهی از جوانان گردیده است، از بین رفتن نگاه معنوی به ازدواج، رواج معیارهای غیرمنطقی در انتخاب همسر از دیگر موانع اصلی ازدواج آسان است.

این در حالی است که بعضاً در جامعه رفتارهای نابهنجار اجتماعی مشاهده می‌کنیم که ناشی از عدم فراهم بودن شرایط ازدواج و پایین آمدن آمار ازدواج در کشور است. جای تأمل است که براساس آمار اعلام شده سازمان ثبت احوال، تعداد ازدواج‌های سال ۹۱ نسبت به سال قبل از آن ۱۰ درصد کاهش داشته که از مهمترین دلایل آن قطعاً بالارفتن میزان تورم و هزینه های زندگی است. به گونه‌ای که جوانی که قصد تشکیل خانواده و ازدواج داشته باشد، با هزینه‌های سرسام‌آوری روبرو خواهد شد که ترجیحاً عطای آن را به لقایش خواهد بخشید و قید تشکیل خانواده و عمل به سنت پیامبر را می زند.

به طور قطع یکی از مهمترین وظایف دولت یازدهم در حوزه ی اجتماعی سروسامان دادن به امر ازدواج و تشکیل و انسجام نهاد خانواده است. هر چند در دولت قبل برنامه‌هایی برای ازدواج آسان و تحکیم خانواده در وزارت ورزش و جوانان مطرح شد تا با همکاری دفتر امور خانواده حوزه علمیه نهایی شود اما این پیش‌نویس هیچ گاه نهایی نشد و موضوع ازدواج آسان و کم‌کردن هزینه های ازدواج تنها در قالب یک طرح و برنامه باقی ماند. خانواده كوچكترين و در عين حال مؤثرترين واحد اجتماعی است كه بر هويت و شخصيت افراد جامعه تأثير غيرقابل انكاری دارد و بی شک امروز تنها راه نجات جامعه و سالم سازی آن ترویج ازدواج سالم و آسان و بازگشت به محیط خانواده است.
 
صادقی
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۴:۳۱:۱۰
فعلا قصد ازدواج ندارم...... میخوام ادامه تحصیل بدم........
واااااااا؟؟؟؟؟؟؟ من مشکلی با تحصیلات شما ندارم
خب میدونید احه....... آخه .... (توی دلم): ازت خوشم نیومده.... پول نداری ، خونه نداری، حقوقتم که جالب نیست..........

بله اینجوریه که بعضی ها قصد ازدواج ندارد (1721144) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۰۱:۲۵
اون قدیم تر ها یک ضرب المثلی بود که می گفت : " پول داشته باش ، کوفت داشته باش " ؛
متأسفانه ویروس و آفت مصرفگرائی و چشم- و -همچشمی که هر روز بیشتر از دیروز ، ارزش های جامعۀ ما را به تباهی و نابودی سوق داده و می دهد ، همۀ هنجار ها و معیار های شناسنامۀ فرهنگی دیرباز ما را به زوال کشانده و نه تنها از محتوای اولیه و بی گمان سازندۀ خود تهی کرده ، بلکه چون با انگیزه ای نادرست و ناراست همراه بوده ، ره به بیراهه و روی به انحراف نهاده ؛
......و چنین است که ازدواج ، این ایستگاه ماقبل آخر در تداوم و تکامل بشری و زمینه ساز پرورش فرزندان شایسته و توانمند برای سرعت بخشیدن به روند زیبای آفرینش ، به بازاری برای " سرکیسه کردن " شوهر و یا آوردگاهی برای بستوه آوردن زن ، و در یک سخن به " ضد خود " تبدیل شده تا جوانان را از هراس آنچه در راهست، از دست زدن به ازدواج باز دارد ؛ (1721643) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۳۲:۲۸
خوشبینی به ازدواج از بین رفته است (1722248) (alef-6)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۶:۵۳:۳۷
سلام دوست عزیز
اون قدیما تورم ایییییینقدر نبود، از صفر که شروع می کردند سر 4یا 5سال صاحب خونه که می شدند حقوق بگیراشون......ولی الان 40 سال هم کار کنی صاحب خونه نمیشی، حالا اگر نیروی قراردادی هم که باشی دوبرابرشم کار کنی نمیتونی صاحب خونه بشی.....چقدر وسایلشون رو بگیرند رو دوششون و از این خونه به اون خونه....اگه کسی بخواد ازدواج کنه و آپارتمان نداشته باشه حتی از نوع 50 متریش...گمان نمیکنم بتونه ازدواجش دوام زیادی داشته باشه...اغلب طلاق های ما به دلیل مشکلات مالی اتفاق می افتند...بهتره زندگی ای شروع نشه....اگه قراره با مشکلات مالی و یک بچه بیگناه به پایان برسه...... (1723852) (alef-10)
 
msi
۱۳۹۲-۰۷-۲۶ ۲۲:۱۱:۰۹
نه برادر. اون موقع ایمان بود اما امروزه شرک........... (1725878) (alef-6)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۰۰:۳۵:۱۱
سلام برادر
هنوزم انسانهای با ایمان پیدا میشند.....ولی جامعه امروز ارزشی که به بی ایمانهاش میگذاره بیشتر از باایمانهاست.....ارزشی که برا چند رنگ هاش میذاره بیشتر از یک رنگاست....برا همینه که اونا کم رنگ شدند وطولی نمیکشه که بی رنگ میشند..... (1726132) (alef-6)
 
مهسا
۱۳۹۲-۰۷-۳۰ ۱۳:۰۴:۰۲
موافقم.... الان بیشتر ظاهره که مهمه. هرقدرم ادم باشی زیبا که نباشی کسی نمیاد سراغت..... (1734425) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۰۸:۲۲:۴۲
به قول خودت برادر عزیز اون موقع ایمان نبود وحالاشرک همون موقع هم خدا بود والان هم هست مردم هم همون مردمند ولی به قول چینی ها وقتی فقر آمد عشق از قفس پری-------------د. (1726404) (alef-6)
 
اعظم
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۲۵:۴۸
هرچنداین معضلات وجود دارد ولی به نظرم رویکرد نویسنده محترم درجهت بهبود ازدواج قابل توجه است (1721709) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۲۸:۲۶
ازمتنتون لذت بردم.عالی بود (1721717) (alef-10)
 
مشکین نقاب
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۱:۴۱:۵۶
عشق در دل ماند و یار از دست رفت دوستان دستی که کار از دست رفت
از ما که گذشت ولی همه اونایی که مسئول بودن و تشنه قدرت، یه روز باید جواب ما رو بدن! اونا مدیون یه نسلن. من که ازشون نمیگذرم!!! (1722118) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۳:۲۳:۲۰
واقعا با شما موافقم. چه کسی جواب تنهاییها و بی کسی ما رو می ده.به آقای توکلی بگید یه فکری در مجلس برا جوانه کنند مخصوصا کسانی که از 30 گذشته اند چه دختر و چه پسر (1723457) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۶ ۰۲:۰۵:۵۳
متاسفانه شاهد آن هستیم که در برخی از رسانه‌ها عمده کسانی که الگوی جامعه هستند، همچون فوتبالیست‌ها، بازیگران و ... تمایلی به زندگی مجردی دارند. به عنوان مثال در مناظره‌ای که اخیرا در مورد علل افزایش سن ازدواج از صدا و سیما پخش شد، مجری برنامه خود مجرد است و چگونه فردی که خود به ازدواج اعتقاد ندارد، یک برنامه مناظره با عنوان ازدواج را مدیریت می‌کند. (1724613) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۲۰:۳۴:۲۶
مهریه باید تعهدی باشد نه قانونی
اگر قانون پاشو از مهریه بکشه بیرون دخترها هم با رویا و نسیه زندگی را شروع نمیکنند و نقد و واقعیات را می بینند و البته مردها هم محک زده میشوند
تازه میشه مثل زمان پیغمبر (ص)، در تاریخ اسلام نداریم زنی به پیامبر (ص) یا امام علی (ع) شکایت مهریه کرده باشد و برای گرفتن مهریه سربازان صف بکشند
مهریه یک تعهدی نسیه شده است و قانون پی نقد کردن نسیه محکم وارد شده است و ....
-------------------------------
اما مشکل دوم
خیلی از خانواده ها هستند که حاضرند به اولین پسری که وارد شد دختر بدهند به شرط اینکه سلامت عقلی خانوادگی و شخصی داشته باشد و مهمتر از همه شغل داشته باشد (شغل) و دختر هم بپسنده همین، پول اصلا براشون مهم نیست بدست میآید ولی مشکل اینجاست دختری که در خانه نشسته که پسری براش نمیآد.
اگر آرایش کنه و بره بیرون هم که بعضی ها عیب می دونن پس این دختر و پسر چطوری هم رو پیدا کنند - حتما تو دانشگاهی که تفکیک جنسیتی شده یا ... چطوری ؟!
-------------------------------
اما مشکل سوم
خیلی از جوانها باید یاد بگیرند بازیگران سینما و تلویزیون الگو نیستند و همه دختر و پسرها نباید آنتیک و مدل زیبایی باشند و اصلا رفتارهای بازیگران تلویزیون و سینما در واقیعت طور دیگری است و نباید رویاهای خود را اینگونه در ناخودآگاه پرورش دهند بهترین راه خاموش کردن تلویزیون به مدت نامعلوم است
(یادم هست یک پسری به عشق سوسانو در سریال امپراطور جومونگ بزرگ از کشور جهان گستر چوسان قدیم خودکشی کرد - نمیدونم محو بازی خوب بازیگر شد یا ابهت و عظمت تاریخ پر شکوه کره)
(سریال جومونگ حداقل تاریخ کره را به ما که تاریخ نمیدونیم یادآور میشه بد هم نیست)
-------------------------------
دلم میسوزه برای پابرهنه های زحمت کشی که دلخوش به پیدا شدن خواستگار مناسب مثل فیلم ها و سریالها خوشه و وقتی یک خواستگار هم پیدا میشه مشکل قرض کردن مبل همسایه دارند و البته بدلیل جو جامعه در بیکاری و اعتیاد و مشکلات روانی، نگران آینده دخترشون هستند
یک انتخاب که به نابودی یا سعادت منتهی میشه ممکنه عشق هم باشه ممکنه نباشه ممکنه پول درآوردن برای زنده موندن مشکل هر دوشون بشه و زندگی سپری بشه بدون اینکه زندگی کرده باشند (ای تف به روی مسئولینی که فقط فکر آقازاده هاشون هستند و فکر مردم رو نمی کنند این مردم هم انسان هستند هم دین هم کشوری هم نژاد حداقل دارای یک خدا هستیم چطوری با خیال راحت میخوابند - اون دنیا لذت خواب ازشون گرفته میشه) (1724174) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۴:۴۹:۵۳
تازه مشکلات اصلی یعد از ازدواج شروع میشه ، توقعات و نگرش یک طرفه خانمها !من یکی که پدرم در اومده ! (1721185) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۲۶:۲۶
عکسی که انتخاب کردید درشان الف و این یادداشت زیبا نیست (1721711) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۱:۰۸:۴۵
ای باباب چقد گیرید شما
خیلی هم با مزه بود
چرا دوست ندارید ی کم آدم لبخند رو لبش بیاد ؟!!! (1722047) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۴:۵۹:۲۴
ازدواج سنتی لوکس است که فقط باید مراسمات آن را در تلویزیون دید بعد رفت سر چهار راه ایستاد یا در اتوبوس و مترو گشت (1721209) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۳:۲۳:۰۵
یه راه حل میگم مردونه الف چاپ کن...این خانومایی که کار میکنند چی میشه پولشونو خرج خونه و زندگی هم بکنند؟؟خیلی از مسائل حل میشه... (1722726) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۹:۴۵:۲۰
متاسفم برات که مسئولیت زندگی رو به گردن نمیگیری و چشمت دنبال پول خانم هاست!! (1722960) (alef-10)
 
مسعود
۱۳۹۲-۰۷-۲۶ ۰۱:۴۶:۴۶
دوست گرامی!
الان عصر حجر نیست و سوالی که هست اینه که (هر چند تامین معاش با مرده ولی) غیر از کمک به اقتصادخونواده و افزایش آگاهیشون به مشکلات جامعه و همسرشون دلیل کار خانوما چی میتونه باشه؟
ضمننا محض اطلاع اینکه مرد و زن برای اقتصاد خونه با هم همکاری کنند اصلا عجیب نیست می تونید به جوامع پیشرفته یه نگاه اجمالی کنید.
اینها رو هم گفتم چون در اطرافم خانومایی می بینم که با وجود به اصطلاح تحصیلات عالیه از پس این دودوتا چهارتای ساده هم برنمیاندو می خوام از بقیه خانومای فداکار(چه شاغل و چه خانه دار )تشکر کنم (1724600) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۰۸:۴۴:۰۳
مرد اگر مرد باشه خانومها هم پولشونو نمیخوان ببرن قبرستون خرج همین خونه زندگی میکنن من خودم بیست ویک سال است که کارمیکنم و نوزده سال است که ازدواج کردم اوایل زندگی مادرشوهرم به شوهرم میگفت پولتو به زنت نشون نده زنت ندونه شمار جیبت چنده بعد هم دزدکی به ما پول بده زنت نفهمه یکسالو نیم به همین منوال گذشت ومنهم پولامو خرج خرید وسایل زندگی کردم بعد یه دعوای حسابی بینمون افتاد وبعد ازیکماه قهر تو خونه ( باهم حرف نمیزیم ومنم فقط برا خودم غذا درست میکردم ) بالاخره نشستیم وبا هم حرف زدیم و من گفتم از همه چی خبر دارم ولی خانمی کردم وتا حالا هیچ نگفتم حالا میخوای زندگی کنیم بیار پولامونو بگذاریم روهم وبه زندگیمون برسیم والا هرکی راه خودشو بره همسرم هم قبول کرد از اون موقع اول قسط هارا میدیم و بعد هم هرچی برا خونه لازمه قند ولپه و... می خریم بعد اگر باقی موند میگذاریم تو حساب دونفره مون حالا یک آپارتمان داریم سه دونگ به اسم ایشون سه دانگ بنام من که الته اینو هم خود آقا موقع خرید گفتند قول دادیم توهمه چی شریک باشیم از غم وشادی گرفته تا حساب بانکی و ...تو این نوزده سال فقط همون یه دفعه دعوا کردیم وقهر و دیگه تموم شد واز انموقع تا حالا با تفاهم وخوشی زندگی میکنیم پس اگه میخواهید زندگی خوبی داشته باشید از اول روراست باشید واجازه مداخله به کسی ندید و الا پای لرزشم بشینید (1726456) (alef-6)
 
حسین
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۴:۵۹:۳۷
سربازی مهم ترین مشکل جوانان است که البته اگه از این شکل و شمایل خارج شود و به صورت تخصصی شود و بتوان در امور از تخصص افراد استفاده نمود و البته با حقوق مناسب این مشکل ازدواج هم حل خواهد شد.----------2 سال اجبار در یک کار جسم و ذهن و همه چیز افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. (1721211) (alef-10)
 
زی زی
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۵:۰۷:۰۲
جناب نویسنده این خرج ها و فخرفروشی های خانوادگی شاید 20درصد مشکلات را شامل شود. جنابعالی تنها به مخارج مربوط به خود ازدواج اشاره کردید ولی آیا بعد از ازدواج هزینه ها تمام میشود یا تازه شروع هزینه هاست؟
از خوراک و پوشاک هم که بزنیم، اجاره مسکن را از کجا تامین کنیم؟؟؟
ما 4ساله که ازدواج کردیم ولی تاکنون بدلیل اجاره مسکن و قسط وام برای پول پیش منزل، ذره ای شیرینی زندگی را نچشیده ایم... شما نفستان از جای گرم در میاید و نمیدانید پول نداشتن حتی برای یک کیلو سبزی و ناامید بودن از آینده و شرمندگی یعنی چه... ما حتی نمیتوانیم به داشتن فرزند فکر کنیم...
بجای این تحلیل های آبکی، اوضاع مملکت و بیکاری آشکار و پنهان را درست کنید، حقوق کارمند و کارگر را منصفانه و با توجه به تورم واقعی پرداخت کنید، تورم افسار گسیخته را مهار کنید و بس... (1721234) (alef-10)
 
مزمز
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۲۲:۳۸
به نظرمن بسیارمتن خوبی بود دست الف درد نکند (1721695) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۴۷:۵۴
تمایل به حضور در سایت‌های همسریابی بیشتر شده و افراد در فضای مجازی یا کوچه و خیابان به دنبال همسر هستند و در این راستا تحقیقات نشان داده است که 85 درصد از ازدواج‌های خودگزین که بر اساس معیارهای مادی و ظاهری صورت گرفته، در ظرف کمتر از پنج سال به طلاق منجر شده است. (1722289) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۴۴:۰۶
چرا زن باید از مرد کوچکتر باشد (1722274) (alef-6)
 
روانشناس
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۰:۲۱:۲۸
چون خانمها خیلی پخته تر از اقایون هستند حالتهای بچه گانه در اقایون خیلی زیاده به نظرم باید بین 6تا10سال اختلاف سنی باشه تا یه خورده اقایون از حالت بچگی در بیان! (1722496) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۱:۵۸:۲۶
فکر کنم شما جزو کاربران محترم فمنیست این سایت هستید. اگرنه پختگی ربطی به سن نداره و حتی به مرد و زن بودن هم ربط نداره بلکه مربوط به نهادینه شدن بلوغ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و عاطفی میشه. تعجب میکنم اسم روانشناس هم گذاشتین رو خودتون!!!! (1723279) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۶ ۱۹:۲۰:۳۵
سلام عزیز من شما میدونید که در اسلام دخترها در سن 9 سالگی به بلوغ میرسند و پسرها در سن 14 سالگی لذا از نظر بلوغ فکری و جنسی زنان 5 سال جلوتر از مردان هستند . (1725487) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۰:۵۸:۳۷
ازدواج خیلی سخت شده و نگهداری آن که منجر به طلاق نشود تقریباً غیر ممکن . این واقعیتی است در کشور . علت ریشه ای آن پولهای ناشی از رانت خواری است که بعضی ها راحت خرجش میکنند و مردم حقوق بگیر را به هوس میاندازند. (1722587) (alef-10)
 
زهرا
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۵:۳۲:۴۶
اتفاقا به نظر من ازدواج برای دخترها سخت تر شده..همه لوازم زندگی که با جهیزیه دختر تامین می شه و در واقع پسرها بجز یه lCD هیچ نمی آورند...خرج مراسم ازدواج هم که قسط هاش با هدایا و سکه ها و طلاهای سر سفره عقد داده می شه..دوست خودم من گفت شوهرم برای آرایشگاه و سالن و گل فروشی چک داد و بعد رفتیم طلاهایی که به من هدیه داده بودن رو فروختیم و جای چک رو پر کردیم..مشکل پسرها کاره...اگه کار داشته باش برای خود ازدواج هزینه زیادی متحمل نمی شه.... (1721298) (alef-15)
 
آرین
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۰:۳۷:۲۵
از دوستان خواهش میکنم موقع نظر دادن یکطرفه به قاضی نرن (1721991) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۹:۱۸:۳۴
با سلام
در شهرستان خرمدره کل جهیزیه رو پسر میده.

و در ضمن شغل های موجود محدود است اگر خانم ها شاغل باشند بجز شغل های که مربوط به خانم ها میباشد در واقع جای آقایان را گرفته اند و چون مسئولیت یک خانواده را مرد به دوش میکشد اگر کاری نباشد دیگر میل به ازدواج ندارد.
و در ضمن اگر چشم به هم چشمی نباشد میتوان با حقوق پایه زندگی کرد و اگر خانم ها اعتقاد و راضی به اینکه خداوند روزی ده است باشد و هر دو طرف به دل هم بشینند خدا خودش روزی رو می رسونه

چرا حضرت فاطمه (س) با داشتن علم لدنی نرفتند سراغ کارهای خارج از خانه مانند قاضی و یا تجارت ...
به دلیل اینکه میخواستند تربیت فرزندانی چون امام حسین و امام حسن ( ع) و حضرت زینب (س) به عهده بگیرند
چون وظیفه ایی است که خدا به زنان داده البته مرد باید دوشا دوش زن باشد و کمک کند.
هر زنی میتواند هر کاری که مردان انجام میدهند انجام دهند و این نشان میدهد زن برای یک کار بزرگتر خلق شده و ان پرورش یک انسان است نه کار در شرکت متاسفانه پرورش فرزند در بین دانشجویان کار بی ارزشی شده در حالی که انسان های موفق و دانشمند رو مادرانی عالم پرورش داده اند
امام خمینی :
از دامن زن مرد به معراج می رود.
اگر بانوان خودشان را بشناسند و بدانند برای چه بدنیا امده اند مشکلات زیادی حل میشود البته ای نا اگاهی دلایلی دارد.
یکی از دلایلی که زنان در مورد ازدواج و تربیت اگاهی ندارند: نبود آموزش در مدارس و دانشگاه هاست. (2876491) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۵:۳۹:۳۱
تازه مشکلات زناشویی ناشی از عدم آموزش و اطلاع رسانی هدفمند بومی پیش از ازدواج و بعد ازدواج .....در کنار الگوهای روابط جنسی عجیب و غریب ماهواره ای تمام ازدواجها را با بحران روبرو کرده است....
آره می دونم.... نباید در این باره حرف بزنم......بذار هر اتفاقی می افته بیافته....فقط حرف مسائل زناشویی و.... را نزنید که ارزشها از گفتن این نوع از واقعیات لکه دار می شه..... هیسسسسسسس..... (1721310) (alef-15)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۲۵:۴۳
آره خب، همه مشکلات ما تقصیر ماهواره و فیسبوک هست!!! دیگه مشکلی وجود نداره (1721708) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۵:۴۳:۵۷
به نظر میرسه همه مشکلات از خانواده هاست
اصلا فکر نکنید که دولت و مجلس و صدا و سیما و نظام وظیفه و... توی این ماجرا دخالت دارند (1721324) (alef-15)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۰:۵۶:۵۱
دولت و مجلس میتونند قانون مهریه رو عوض کنند. مثل خارج، اموال به دست آمده از زمان ازدواج، نصف شود در هنگام طلاق.
و نه قانون فعلی که مرد رو مکلف کرده میلیون ها تومان بابت زندگی نکرده بپردازه. روی پیشانی هیچ دختری ننوشته که من مهریه ام رو عندالمطالبه میگیرم. مرد نمیدونه با چه جور دختری ازدواج میکنه. دختر، چهره ی واقعیشو بعد از ازدواج نشون میده. حالا اگر یک پسری، اشتباه کرده باشه در انتخاب، بیچاره میشه. پس این قانون اشکال داره (1722582) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۱۱:۲۰:۲۶
دولت و قاون كاملا مطابق نظر شما عمل مي كنند! من يه زن شاغلم كه بعد از پانزده سال زندگي مشترك كه يك ريال هم براي خودم پس انداز نكردم، عروسي نگرفتم، مخارجي رو دست شوهرم نذاشتم و دو تا بچه هم به دنيا آوردم الان فيلش ياد هندستون كرده و دنبال اين زن و اون زنه! شما مردها هيچ جور راضي نميشين و بدون توجه به كاستي هاي خودتون همش دنبال اين هستيد كه بگيد زنمون اين ايراد رو داشت. الان هم قانون ميگه مرد حق داره يه خونه و يه ماشين برا خودش نگه داره بدون توجه به اينكه تو خريد اون خونه و اون ماشين منم كمك كردم... مهريه پيش كش حق خودمون رو بديد كافيه! يا مثلا بچه ها به عنوان اهرم فشار به مرد سپرده ميشن كه من مجبور بشم واسه آسايششون از همون پولي كه آوردم تو اين زندگي بگذرم. دختري كه زندگي منو ببينه حق داره عبرت بگيره و به شوهرش اجازه نفس كشيدن نده تا زندگيش مثل من نشه! (1727052) (alef-6)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۹:۳۰:۲۵
با سلام
اگه زن کار کند انتظار نداشته باشد مرد بی غیرت نشود

اگه مرد یا زنی از لحاظ جنسی ارضا نشود از ان مرد و زن دیگر نباید انتظار داشت که پایبند اصول باشد چون هر انسانی نیازهایی دارد
ضمنا اگر
خانواده ها در مورد ازدواج تحقیقات رو فدای مهریه میکنند و زوجی با هم ازدواج میکنند که هیچ اطلاعات کافی در مورد هم ندارند و می خواهند با افزایش مهریه اهرم فشاری بر داماد بیاورند و این باعث کینه می شود و زندگی زجر اور می شود
ازدواج امری بدون ریکس است و هیچ اشتباهی رو نمی تابد
سخنرانی های دکتر شاهین فرهنگ در مورد ازدواج موفق خوب است. (2876509) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۲۲:۴۰:۳۲
خوب نمیشه که فقط حق مهریه رو از زن بگیرن، اگه اینکارو کنن باید حق طلاق و حضانت بچه رو هم از مرد بگیرن، توی قوانین اشتغال هم برابری ایجاد میشه که اگه یه خانمی جدا شد بتونه از پس خودش بربیاد (1728764) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۵:۵۵:۵۵
ازدواح، مثل بازار رفتن هست تاوقتیکه پول واراده نداری .به بازار نرو (1721360) (alef-15)
 
من
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۶:۳۷:۰۳
کاش ازواج نمی کردم تا سربازی کابوس زندگیم نشود. مشمولان متاهل را معاف کنیدددددددددددد (1721452) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۱۵:۲۱
خیلی زرنگی! (1721673) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۹:۰۶:۰۷
تو که جرات رفتن به سربازی را نداشتی نباید ازدواج میکردی.اصلا چرا به یک همچین پسری زن میدهند؟؟ (1721809) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۰:۴۱:۳۰
اگر شما دخترها هم سربازی می رفتید همچین حرفی نمی زدی (1722003) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۸ ۱۱:۱۹:۴۲
سربازی رفتن فرد متاهل مشکلی نیست اما به شرط آنکه نظام هم خود را در قبال تامین هزینه زندگی خانواده سرباز ، متعهد ببیند وقتی خاطرات گذشته را در ذهنم مرور میکنم که با داشتن همسر و اولاد راهی انجام خدمت سربازی شدم (کارشناس ارشد مهندسی داشتم) اما هنگام اعزام عذاب وجدان داشتم که از موجودی پول خانه چقدر بردارم و چه قدر را برای گذران زندگی همسر و اولاد پنج ماهه ام بگذارم ، میتوانم مشکلات این بنده خدا را متوجه شوم . به هر صورت هیچ وقت از انجام ازدواج پشیمان نبوده ام. شما هم ای برادر عزیز به خدا توکل کن انشاءالله مسئولین هم فرصتی مییابند تا به فکر تامین این قشر از مردم اجتماع نیز باشند. (1729574) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۷:۳۹:۰۳
مشكل بزرگ اخلاقيات، فرهنگها، اموخته ها و نگرش متفاوت عروس خانم و اقا داماد و اطرافيانشان است كه ازدواج رو تبديل كرده به گرفتاري ادامه دار..... (1721594) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۷:۴۶:۴۵
ازدواج در جامعه ما به یک معزل تبدیل شده. دلیلش هم بیشتر فرهنگیه. البته مشکلات اقتصادی مشکل ازدواج دو چندان کرده. شما از دید خانواده یه دختر یا پسر جوان نگاه کنید می بینید که طرفین برای زیر بار مشکلات مالی شدیدی قرار می گیرند. از دید یه پسر مهریه یعنی یک تعهد مالی یزرگ. داستان فرا از اینه که مهریه پرداخت می شه یا نه یک تعهد مالیه. به این تعهد مالی خرج یک عروسی رو اضافه کنید. این تعهد مالی به دلیل مشکلات فرهنگی که ما داریم از جمله چشم و هم چشمی و رقابت هر روز بزرگ تر شده به حدی که الان کسی اگر تصمیم به پرداخت این تعهد داشته باشه توانش رو نداره.

حال مخارج عروسی رو نگاه کنیم. ما در مراسم ازدواج معمولا تعداد زیادی مهمان دعوت می کنیم. خرج مراسم نسبت مستقیمی با تعداد مهمانها دارد. حال با شرایط اقتصادی امروزی واقعا چند درصد از مهمانها واقعا نزدیکی زیادی به عروس و داماد دارند؟ چرا باید مراسم پر هزینه عروسی با شرکت تعداد زیادی از دوستان و آشناهای دور انجام بشه؟ چرا هزینه آرایشگاه عروس انقدر بالاست؟ امروز آرایشگرهایی در بازار هستند به تعداد زیاد که مبلغ پولی که برای ۲ ساعت کار برابری می کنه با خرج یک پزشک جراح. مارا چه شده؟ این همه خرج برای سک شب واقعا مشکل فرهنگیه. باید بشینیم در هرجایی که ممکنه جامعه رو روشن کنیم که راهی که می ریم اشتباهه.

از دید خانواده عروس نگاه کنیم. دختر خانواده یه دختر برازنده است. در جامعه فلان آشنا مهریه به این مبلغ داشته. حتی اگر دختر خانواده مهریه نخواهد زیر فشار دیگران امکانش وجود نداره که مهریه نخواهد. از دید خانواده عروس در جامعه نرم شده که مهریه و ارزش معنوی عروس با هم نسبت داره. عروس هم از دیدش عروسی یک بار اتفاق میافته. و حق داره تو زندگی یه عروسی رویایی داشته باشه. این عروسی رویایی هم باعث می شه داماد یا خانواده داماد زیر بار مالی قرار بگیرند. معمولا دامادهای جوان که توانایی مالی این کار رو ندارن زیر سایه خانواده قرار خواهند گرفت. می دونید نتیجه مستقیم این کار چیه؟ پسری که خودش نتونه از پس خرج عروسی بر بیاد حتما به خانواده خودش مدیون می شه و این می تونه منجر به دخالت خانواده پسر در زندگی بشه. شما نمی تونید به کسی مدیون باشید و بهش اجازه دخالت در زندگیتون رو بهش ندید.

حال انتظار داماد از خانواده عروس می شه جهیزیه سنگین. حالا فشار مالی که به خانواده عروس میاد هر دو رو زیر دین خانواده عروس می بره. این به دخالت خانواده عروس در زندگی زوجین می شه.

فقط نگاه کنید ببینید ما داریم چه بلایی سر یه زندگی مشترک میاریم. ۲ نفر که قراره خانواده تشکیل بدن زیر بار دین خانواده استقلالی نخواهند داشت. با فرض اینکه بعد ازدواج توانایی مالی چرخوندن یه زندگی رو داشته باشن. این مشکل فرهنگیه که باید همه جا بشینیم در موردش حرف بزنیم. تو مدارس به بچه ها یاد بدیم که این راهی که می ریم می تونه به کجا ختم بشه. به موعضه نیاز نداریم به آموزش نیاز داریم. همین امروز هم شروع کنیم دیره.


وجود دارند که (1721607) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۴۲:۱۲
واسطه‌ای برای ازدواج نیازمندیم (1722269) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۹:۲۷:۴۲
معضل نه معزل (1722929) (alef-10)
 
mohamad
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۷:۵۰:۵۹
من28 ساله الان تقریبا مشکلی برای ازدواج ندارم نه این که خیلی شرایطم خوب باشه ولی اگه بخام میتونم ازدواج کنم یعنی خونه دارم و مهندس مکانیکم و درامدم حدود یک میلیون تومان در ماه است ....ولی هیچ وقت نمیام ازدواج کنم چون مشکلاتی برام ایجاد میشه که الان هیچ کدوم را ندارم .......فقط یه سوال دارم حقوق من الان 1 میلیون تومان است و اگه ازدواج کنم 45 هزار تومان!!! حق همسر بهم میدند یعنی به حقوقم 45 هزار تومان اضافه میشه خوب معلومه که ترغیب به ازدوج نمیشم ..... باید افزایش حقوق و حق همسر برای مرد های متاهل خیلی بیش از این حرف ها و برای همه مشاغل هم برابر باشه مثلا حدود 500 هزار تومان در اون صورت ترغیب به ازدواج میشم و میدونم که میتونم از هزینه های ازدواج بر بیام ولی الان هیچ دلیلی برای ازدواج و در گیر شدن با مشکلات عدیده اقتصادی نمیبینم!!!! (1721615) (alef-10)
 
توحید
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۹:۳۰:۵۹
خدایی با یه تومن زندگی می کنی تو ؟ مستقل ؟؟ (1721852) (alef-10)
 
محمد علی
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۰:۲۲:۲۵
میایی با هم جامونو عوض کنیم؟ من 27 سالمه فوق لیسانس مکانیک دارم از یکی از بهترین دانشگاههای ایران. اونو به شما می دم فقط کار و شرایط خوب ازدواجتو به من بده! (1721956) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۹:۱۲:۱۸
خونه دارمو خوب اومدی!!
دوست عزیز با ماهی 1 میلیون تومن خونه خریدی آیا؟؟ یا پدر گرامی زحمت کشیدن؟! (1722905) (alef-10)
 
mohamad
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۰:۳۳:۴۰
زمینش را که کمک کرد بهم ولی ساخت خونه را با کمک وام و .....خودم ساختم (1723064) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۸-۱۶ ۰۹:۰۴:۵۱
بابا پولدار این حرفو نزن برا همینه که ما را استخدام نمیکنن ....میگن اگه استخدامتون کنیم مثل این دادشمون توقعتون زیاد میشه (1762849) (alef-13)
 
عسل19
۱۳۹۲-۰۹-۰۱ ۱۰:۳۹:۵۶
خیلی سخت میگیرین ما تو شهرمون همچین رسمایی نداریم میگیم یلقمه نون فقط پیدا شه 2تایی باهم خوب وخوش بخوریم.مشکل از خودمونه چون توقعاتمون خیلی بالاس (1787993) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۲۴:۰۲
آقای دکتریاراحمدی هرچه ازخانواده وتشکیل وتحکیم این نهادبگوییدبازکم است.ازشما ودست اندکاران الف سپاسگزارم (1721699) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۲۴:۳۴
یک کاری کردن که من هم قصدازدواج ندارم....والا (1721704) (alef-10)
 
1360
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۲۵:۳۳
ماکه ازدواج کردیم چه گلی زدیم بسر جامعه همش بدهکاریم همش دغدغه بیکار شدن این کاره نصفه ونیمکمونو داریم (1721707) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۲۶:۵۸
بیان متفاوت وجالب بود (1721712) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۲۷:۵۵
دکترتوکلی چندتا پژوهش مجموعه تحت مدیریت شما درمجلس برای ازدواج جوانان انجام دادند؟ (1721715) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۲۹:۲۰
آقای یاراحمدی مگرکسی گوشش به این حرفای منطقی شماست.از پول بگوفقط پول امروز منطق است (1721720) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۳۳:۳۵
از ته دل ما گفتی .گفتی خوب هم گفتی (1721732) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۵۷:۴۸
کاش ازدخالتهای بیجای والدین چیزی میگفتید (1721785) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۸:۵۹:۱۳
ازدواج...؟ چی هست حالا؟ خوردنیه؟ پوشیدنیه؟ یا .... (1721791) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۱۱:۳۲:۰۶
شنیدنیه ! (1727101) (alef-10)
 
آریو از سوئد
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۹:۰۷:۱۱
باسلام.

خیلی چیزهای اضافی در ازدواجهای ایرانی هست که هم وقتگیره و هم پول بر و جوانان را از ازدواج فراری میده. مثلا مهریه ، هتل گرفتن و شام دادن. نمیشه یک مراسم ساده و کم خرج گرفته بشه و فقط خانواده و نزدیکان شرکت کنند؟ (1721810) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۲:۰۵:۴۳
دوست عزیز می شود از همه اینها گذشت. ولی مشکل اصلی الآن خرج جاری زندگی (مسکن، خورد و خوراک، پوشاک و ...) است. اینها دیگر قابل اغماض نیست. احتمالا شما چند سال است ایران نیستی خبر نداری (1723293) (alef-6)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۱۹:۵۵:۰۱
یک جوانی از همسایه های ما داشت در یکی از بانکها استخدام میشد از گزینش آمده بودند از من راجع بتمام ریزه کاریهای زندگی خصوصیش سئوال میکردند انهم برای چندر گاز حقوق.
ولی وقتی آقای شریعتی رئیس سابق دانشگاه علامهطبا طبا ئی حساب کار بچه های خودش است تصویبنامه درست میکنند بورسیه اش مینمایند و اگر ردیف حقوقی نداشته باشد استاد بیگناه را بیرون میکنند و لار روبراه میشود. (1721899) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۰:۰۹:۰۷
وقتی که زن از شوهر فقط پول می خواهد
وقتی داماد خوب تنها کسی است که پول داشته باشد
وقتی بچه ها تنها پدر پولدار را دوست دارند
وقتی در این وانفسای اقتصادی کسی معنای ندارم را نمی فهمد
وقتی که ...
هزاران مشکل وجود دارد دیگر راهی به سمت ازدواج بازنمیشود
و فقط بیراهه هاست (1721926) (alef-10)
 
دختر تحصیلکرده
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۰:۰۹:۳۲
سلام
من قصد ازدواج دارم اما حوصله بی پولی و تحمل کردن دخالت ها و گیرهای مادرشوهر و خواهرشوهر ندارم. خواستگارم کچله کچل و من همیشه از پسر کچل فراری بودم. (1721928) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۴۲:۳۶
این تحصیلات شمام ما رو کشت
این تحصیلات بهانه ای شده واسه گرفتن مثلا حق هم خودتون هم 4-5 نسل قبلیتون،مادر و مادربزرگ و مادر مادربزرگ و ... (1722270) (alef-6)
 
مهرداد
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۳:۴۳:۲۰
عجب. دختر تحصیل کرده!!! مگه الآن دختر تحصیل نکرده هم داریم که می فرمایید تحصیل کرده؟ هر موقع تحصیلات به یه نتیجه و خروجی رسید مثل درآمد یا شغل مناسب اون موقع دم از تحصیل بزنید. (1722416) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۳:۴۶:۵۲
همچین نوشتی دختر تحصیلکرده انگار دهه شصت و پنجاهه!!! عزیزم الان دختر غیر تحصیلکرده داریم؟! (1722430) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۹:۴۰:۳۳
با اين همه دانشگاههايي كه مثل قارچ در هر دهاتي وجود دارند ديگه اسم از تحصيلات برن يعني چه؟ الان كه به بركت وجود دانشگاه آزاد و پيام نور و غير انتفاعي و علمي كاربردي ديگه ادامه تحصيل دادن آش دهن سوزي نيست. پس خيلي از تحصيلات حرفي نزنيد شايد بهتر باشه. (1722952) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۲۲:۴۹:۴۴
از این چند تا کامنت متوجه شدم چققققدر پسرا حسودند، انگار بیشتر مردها به اینکه زنها خوب تحصیل کنند و خوب پول دربیارند آلرژی دارند، اینجوری زن دیگه خیلی وابسته نیست که مجبور باشه با هر شرایطی بسوزه و بسازه، مجبور نیست یه عمر بچه بزرگ کنه خونه زندگی نگه داره آخرش هم توی خونه حرفش خریدار نداشته باشه حتی بهش توهین هم بشه، اگه زن شرایط تحصیلی و مادیش خوب باشه دیگه پای همچین زندگی مزخرفی نمیمونه، این مشکل خیلی از مرداست که ریشه توی ته ذهنشون داره، همشون دوست دارند یه زن داشته باشند که فقط بهشون برسه و اونا توی کارشون پیشرفت کنن، این خودخواهی ریشه تاریخی داره و به این سادگی ها قابل معالجه نیست (1728777) (alef-6)
 
امیر
۱۳۹۴-۰۲-۱۸ ۱۹:۴۵:۳۹
با سلا م به خواهر گرامی
جسارت من رو ببخشید.
اگر در ازدواج تحقیقات رو فدای مهریه و غیره نکنیم ازدواجی موفق ایجادمیشود.
و در ضمن تحصیلات خیلی با ارزش است و مادر فرهیخته بهتر است چون در اموزش فرزندان موفق تر است
و در ضمن خواهر گرامی حضرت فاطمه (س)علم لدنی داشت چرا دنبال تجارت نرفت و کارهایی که نیاز به علم داشت .
چون پرورش یک انسان بالاتر از همیه اینهاست
دانشمندان دارای مادری اگاه بودند
از دامن زن ، مرد به معراج میرود. (2876528) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۰:۱۲:۴۳
پیشنهاد می کنم الف یک گزارش مردمی تهیه کنید ببینید واقعا مردم چگونه با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند کسی به فکر جوانها نیسسسسسسسسسست (1721933) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۰:۱۵:۳۵
من یه پسرم و سی و سه سالمه و دانشجوی دکتری تا وقتی که میبینم نور چشمی بعضی ها دارن با پرادو میان کلاس و با همون رانت نور چشمی بودن استخدام میشن و من که بیکارم و هر جا میرم کسی برام تره خرد نمیکنه و اگه دانشگاه یه روز تعطیل باشه پول شام و ناهار رو ندارم خب مجبور نیستم علاوه بر خودم یکی دیگه رو بدبختش کنم خب ازدواج نمیکنم وجدانم هم راحته. تا مشکل کار و تبعیض های ناروا توی مملکت ما درست نشه با این شعار دادن نه سن ازدواج میاد پایین و نه فسادی که توی خیابونا هست درست میشه. راهکار فقط یکیست و آنهم کار در خور شان هر جوان. خواهش میکنم د یگه شعار ندین . والسلام (1721938) (alef-10)
 
Ghasem
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۰:۲۴:۱۲
برای من خیلی‌ جالبه که وقتی‌ بحث مسائل فرهنگی‌ می‌شه انگار همه بلدن راه درست چیه. فقط موندم پس کی‌ هستش که این مشکلات رو به وجود میاره. به نظر من انقدر نیاین اینجا نظر فیلسوفانه بدین. وقتی‌ پای خودتون میاد وسط همین اظهار نظرهای منطقیتون را اجرا کنین، تا دیگه فقط شعار روشن فکری نباشه (1721961) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۰:۴۰:۳۱
اینو خوب اومدی واقعا همه در حوزه فرهنگ صاحب نظر هستند همه همه (1721999) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۰:۴۲:۲۹
دست از سر جوانهها بردارید این بهترین خدمت به آنهاست (1722007) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۰:۵۱:۲۵
همچین از مهریه خانم ها با دل پر حرف میزنین که آدم فکر میکنه واقعا قصد دارین بدین. خودتون رو فیلم کنین. (1722017) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۱:۴۴:۵۸
بدیم یا ندیم فرق نمی کنه
برگردن مردان همیشه مهریه هست (1722128) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۱:۵۹:۱۴
من یک پسرم که دارای مدرک کارشناسی هستم خدمت هم رفتم(18 ماه) , 22 سال هم دارم و با این وضعیت هم ناچارم ادامه تحصیل بدم با یه دودوتا چهارتا من تازه 25 سالگی میخوام دنبال کار برم اکه در بهترین شرایط بتونم یک ساله کار پیدا کنم , 2 سال باید فقط کار کنم تا بتونم پول جمع کنم واسه ازدواج, یعنی در سن 28 سالگی تازه میتونم اقدام کنم واسه ازدواج...... اما واقعا با این شرایط با نیاز هام چطوری کنار بیام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1722156) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۴۴:۰۹
اگرهم ندیم به زور ازمون میگیرن... (1722275) (alef-6)
 
ز-حسن زاده
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۱:۴۱:۰۵
درسته مشکلات اقتصادی و بیکاری هست که سن ازدواج را بالا میبرد وهمین مانعی است بر سرراه ازدواج جوانان وهمین باعث فساد اخلاقی و مشکلاتی میشود که مادر جامعه شاهدیم ولی بعضی از جوانان با وجود داشتن کار مناسب با درآمد کافی حاضر به ازدواج نیستند من فکر میکنم این مسأله به تربیت خانوادگی برمیگردد چون این شخص از قبول این مسؤلیت شانه خالی میکند و نگرش چنین افراد نسبت به این موضوع حاکی از ترس آنان برای تشکیل خانواده است که این خود یه مشکل دیگری است (1722116) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۰۳:۵۳
حالا یک نفر پیدا شده یک متن خوب و با حال در باره ازدواج جوانان نوشته به جای اینکه بحث های منطقی انجام بدید حرفهای نا امید کننده می زنید (1722174) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۰۸:۱۳
چه دنیایی شده که ازدواجی که حق همه ی موجودات زنده است به این بدبختی کشیده شده که ببرای بعضی از افراد ارزوی دست نیافتنی شده است (1722185) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۱۳:۰۵
بر اساس اخرين آمار:«نسبت دختران دم بخت به پسران دم بخت،پنج به دو مي باشد.»حالا پسرا اينو بخونند و حال كنند و دخترا همين جوري گيساشونو چنگ بزنند و گريه كنند.
وقت آن است كه اي گل پسران ناز كنيم!
تاقچـه بالا بگذاريم و «نــــــه»اغاز كنيم!
مطلبي هست در اين باره عيان مي گويم
بشنويـــم و همــه را مُطلع از راز كنيــم
جمله كون و مكان در كف شانس من وتوست
از خوش حالي بال در اورده وپــرواز كنيــم
با چنين وضعي اگر طالب همسر گشتيم
نازها بهر وي از پشــت هم اغاز كنيـــم
هوش باشيمالا اي پسران دم بخـــت!!
موقع عقد، شروط خودمان ساز كنيـم
گر چه زيبا و قشنگ است نگارت چون «قو»
بهر رو كم كني او را به مثل«غــــاز»كنيــم
نهراسيـــم كه شايـــد نظر او برگــردد
يا مبادا كه دمي ترس زانباز«1» كنيم
ان قدر هست كه هر يك گل خود برچينيم
قبل چيدن،همه را جمـــله ورانداز كنيــــم
«مريم»و«ياسمن»و«لاله»و گل هاي دگر
«سوسن»و«قاصدك» و ياد گل ناز كنيـم
رسم عاشق كشي افسانه شود در عالم
بهر معشوقه كشي ، خلق هم اواز كنيم
بارها جنس مونث دل تان بشكسته است
زين سپس خون به دل دلبر طناز كنيــم
در جهازيِه او پاترول و مزدا خواهيم
قصد يك باغچه و خانه دلبــــاز كنيــم
سيرت خوب كه شرط است در اين كار، عزيز!
اجتنــاب از صنــم خــانه بر انـــــداز كنيــــم
گل بچـينيم «2»و مبادا كه سريعـــاً گوييـــــم
«بعله» را و همه رشتــه خود باز كنيــــم
اي پسر!عاشق هر عشوه ونازي نشـــــوي!
بايد از بهر رخش «3»عشق پس انـداز كنيم (1722192) (alef-6)
 
روانشناس
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۰:۳۲:۰۹
اینهایی که گفتی درست ولی پسرها عرضه این کارها رو ندارند فراموش نکنید که زنها سیاستمداران قدری هستند نمی بینید که چرا جامعه ما سیاست زده است چون از وجود زنها در جاهای کلیدی استفاده نمی کنه! (1722523) (alef-10)
 
ش
۱۳۹۲-۰۷-۲۸ ۲۰:۳۵:۱۰
قابل توجه خانم ها و دختر خانوم ها!!!جای دختر ها و پسر ها عوض شده!وقتی دختران ارزش معنوی خود را به راحتی با بعضی رفتار ها و حرکات پایین می اورند نتیجه اش همین است .در جایی می خواندم در غرب زمانی ارزوی مردان ان بود که لبه دامن بلند خانمها کمی کنار برود تا بتوانند مچ پای انها را ببینند اما بعد ها با لباسها و ارایشهای عجیب و غریب دیگر زنان برای مردان خیلی جذاب نبودند! (1730807) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۱۴:۳۸
بهترين سن ازدواج را سه مولفه بلوغ جسماني، رواني و اجتماعي مشخص مي كند، به اين معني كه اين سه مولفه اگر در هر سني كنار هم قرار بگيرد (1722197) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۰۰:۲۱:۲۸
بهترین سن ازدواج در ایران سنی است که در آن به حساب امروز حداقل یک میلیارد سرمایه داشته باشی! (1726115) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۱۵:۴۴
نبايد از اين نكته هم غافل بود كه بهترين سن باروري زنان 35-20 سال و سن طلايي براي باروري 25-20 سال اعلام مي شود، بنابراين اين مهم را هم نبايد از ديده پنهان داشت كه به تاخير افتادن ازدواج در بين جمعيت جواني كه قصد پيوستن به جرگه متاهلان را دارند، اما نه به اين زودي ها! نه فقط فرصت سوزي براي انتخاب گزينه مناسب از بين گزينه هاي متعدد براي ازدواج است كه به منزله از دست دادن بهترين زمان باروري نيز تلقي مي شود كه بي توجهي به اين مسئله، تبعات منفي خود را در آينده بروز خواهد داد. (1722199) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۲۰:۱۴
مشکل مهریه هستش...دخترا کاسب شدن میان بلافاصله مهریشون میزارن اجرا... (1722206) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۲۳:۲۰:۱۸
خداییش چند تا دختر اینجوری دیدی؟ مشکل از جاهای دیگست برادر من (1728832) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۸ ۲۰:۴۶:۳۹
برای دختر مهریه لازم است اما چرا شما مردان مهریه های کلان را قبول میکنید بهتر است با کمالات خود شایستگی خود را برای ازدواج نشان دهید انوقت است که با یک مهریه معقول دختر خوب نصیبتان میشود. چرا باید برای دختری که هیچ هنری جز خودنمایی در خیابان ندارد و حاضر نیست هیچ کاری برای زندگی مشترک انجام دهد مهریه ای کلان در نظر بگیرید؟ چه کسی گفته حق چنین دختری 1000 سکه است؟!!! برای برخی 10 تا هم زیاد است. (1730826) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۲۰:۲۵
ما خانواده ١٢ نفير بوديم ( پدر و مادر به رحمت خدا رفته اند) شغل پدر كاسب و مادر خانه دار و پدر هزينه زندگي و تحصيل را به هر جان كندي بود در ميآورد همه ما با مدرك زير ديپلم تا مهندسي و پيراپزشكي توانستيم شغل دائمي تمام وقت با حقوق قابل قبول پيدا كنيم، دختر و پسر، از سال ١٣٥٣ تا ١٣٧٣. أما هيچ كدام از فرزند انمان با مدرك ليسانس كار دائمي ندارند آن دو تأيي هم كه ازدواج كردند هنوز آويزان ما هستند خودشان بزور بتوانند غذا يشان را تأمين كنند. تا جوانان كار و شغل دائمي نداشته باشند ازدواج ممكن نيست بقيه اش حرف بي معني است مفاسد فرهنگي هم بدنبال بيكاري و تجرد است دولت إسلامي بأيد توان اشتغالزايي داشته بأشد نه در شعار بلكه در عمل (1722207) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۲۳:۰۱
دختران جوان را از جامعه به خانه برگردانید همه ی مشکلات حل میشود (1722219) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۲۳:۵۴
با چشمانی باز سند ازدواج را امضا کنید (1722222) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۲۵:۳۹
چرا فقط آقایان همیشه به خواستگاری دختر ها می روند؟ چه اشکالی دارد زمینه ای فراهم شود که در صورت مساعد بودن شرایط بعضی دختر خانم ها هم از آقایان مورد توجه و علاقه خود خواستگاری کنند؟ (1722229) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۸-۰۱ ۱۰:۴۰:۰۸
حرفامیزنیا!!!!!!!آخه مردها جنبه دارن مگه؟؟؟حالا که خودشون میرن خواستگاری وکلی نازمیکشن وضعمون اینه چه برسه به اینکه بری خواستگاریشون..وای بحالت میشه (1735879) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۲۶:۳۴
ایجاد تغییرات در شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه، حضور بیشتر خانم ها در اجتماع و تغییر نگرش افراد باعث شد که تعداد پسرهایی که با دخترانی بزرگتر از خود ازدواج می کنند بیشتر شود و این در حالی است که در فرهنگ و عرف ما تا به حال رسم بر این بوده که ... (1722230) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۲۸:۱۶
آیا ازدواج هنوز هندوانه سربسته است؟
قدیمی‌ها از این اصطلاح زیاد استفاده می‌کنند: «ازدواج هندوانه دربسته است.» (1722235) (alef-6)
 
علي
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۹:۵۹:۱۴
به نظر من تا حدودي بله اما در كل انسان بايد خودش انتخاب كنه و چشم بسته كسي رو اناتخاب نكنه و تحقيق دقيقي انجام بده (1722987) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۳۱:۲۱
ویژگی‌های مردانه را بشناسید بعد ازدواج کنید (1722244) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۴۵:۲۸
گفته می شود 70 درصد از جوانان از پذیرفتن مسئولیت و اداره یک خانواده وحشت دارند و زندگی‌های مجردی مانع گرایش آنان به ازدواج می شود. كارشناسان حوزه ازدواج عقیده دارند در حال حاضر فاصله سن بلوغ تا ازدواج 15 الی 17 سال شده و با توجه به تغییرات جامعه و حرکت به سوی مدرنیته برای کم کردن این فاصله سنی، دختران نیز در صورت لزوم باید بتوانند از پسران خواستگاری کنند و این مسئله در کمرنگ شدن مهارت‌های زندگی و بی‌توجهی به ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی باعث شده است تا بسیاری از جوانان در انتخاب همسر، سلیقه والدین را نپذیرند. (1722280) (alef-6)
 
علیرضا
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۴۵:۳۸
به ازدواج فکر میکردم و دنبالش بودم اما وقتی رفتم تو گود به نتیجه رسیدم اگه پول نداری حماقت محضه یعنی دختر خانم فردامیشه طلبکار تو هم میشی بدهکار و مقروض دیگه حسرت یه خرید کوچولو برا خودت به دلت میمونه...آخه پدر بیامرز با این تورم سنگین و با این حقوق های بحور و نمیر مگه میشه ازدواج کرد از اینا گذشته مسایل سنگین اقتصادیش یه طرف توقعات ومقایسه های دختران هم یه طرف دیگه......البته متاسفم اینو میگم وقتی شرایط ازدواج فراهم نشد فساد های اجتماعی ،فروپاشی خانوادگی و در نهایت طلاق هم رشد میکنه...خدایا خودت به فریاد ما جوان ها برس ما فقط به کرم تو امید داریم فقط...هیشکی برا جوانان تو این مملکت قدم بر نمیداره جای تاسفه-نه کار مناسب نه ازدواج نه مسکن .... (1722281) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۴۸:۳۰
وقتی تصمیم به ازدواج گرفته می شود، طرفین هر دو راضی هستند. مسئله این نیست كه دخترها به خواستگاری بروند مشكل ازدواج حل می شود. این اتفاق، ممكن است در كمتر شدن تشریفات ازدواج مؤثر باشد. اما مسئله اصلی كاهش موارد ازدواج در كشور به مسائل دیگری مانند شغل، مسكن، تامین مایحتاج و آینده زندگی، تناسب فرهنگی و درك متقابل از یكدیگر بر می گردد. (1722290) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۲:۵۶:۵۰
مشکل بیشتر فرهنگیه تا اقتصادی.... بهتره برید یه آمار از پولدارایی که ازدواج نمی کنن در بیارید!!! (1722307) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۹:۰۲:۰۶
چرا جوک میگی ،آدم حسابی _ مثلا اینکه تحریمها برشما اثری نگذاشته .نکنه ناقلا درآمد با دلار داری ومخارج با ریال است . پول ایران درجمع پولهای بی ارزش دنیاست
اصلا متــــــــــــــــــــــــــــــوجه هستی ، تــــــــــــــــــــــحریم یعنی چه ؟؟؟!!! (1722892) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۳:۱۳:۴۵
باور کنید روابطمان با دنیا بهتر بشه خیلی چیزا بهتر میشه انشاالله (1722343) (alef-6)
 
بهروز
۱۳۹۲-۰۷-۲۴ ۲۳:۱۴:۴۹
ادامه تحصيل چيست؟ موقعيتي است که براي پسران موجب افزايش شانس ازدواج ميشود و براي دختران موجب کاهش شانس ازدواج (1722347) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۱:۰۷:۱۹
فقط به خدا توکل کنیم. امید بستن به مسؤولان و یا هر چیز دیگری، جز حسرت و اتلاف وقت ثمری ندارد. (1722602) (alef-10)
 
مهدی
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۸:۰۹:۱۹
سلام.من30سالمه تحصیلاتم فوق لیسانس.5سال درسم تمام شده ولی هنوز نتونستم شغل مناسبی پیدا کنم وحقوقم ماهی487000تومن یعنی حداقل حقوق کارگری.1سال ونیمه عقد کردم وتا حالا بخاطر مسائل مالی نتونستم عروسی بگیرم وکلی مشکل واسمون پیش اومده همسرم وخانوادش خیلی بهم متلک انداختن و تمسخرم کردن.مشکلات زیادی تو زندگیم پیش اومده الانم میخوایم جدا بشیم.حالا شما بگید واقعا هدف از ازدواج چیه؟رسیدن بع آرامش و کمال وپیشرفت یا از دست دادن همون آرامشی که تو دوران مجردی داشتیم؟
خدایی خیلی سخت شده زندگی کردن...دیگه خسته شدم... (1722832) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۰۹:۱۲:۰۲
وقتی آقاپسرا موقع ازدواج میرن دنبال دختراهای بالای شهر یافلانکس ها بایدم به این روزها بیفتن ازقدیم گفتن کبوتر با کبوتر باز با باز پسر داییم رفت دختر فلان آقا رو گرفت تا خونوادش همه تحصیلکرده وفلان دکترها باشند بیه من هم میگفت پسر عقل نداری رفتی بادختر فلانی ازدواج کردی.... بعداز ازدواج دید بابا یه شام بخواهد بده باید دوسه میلیون خرجشون کنه که با درآمدش نمیخونه حالا رفت وآمد نکنه یه جور مشکل رفت وآمد بکنه پولشو نداره بالاخره کار به جدایی کشید حال آنکه اگه با دختری مثل خونواده خودش ازدواج میکرد میشستن توخونه خودشونو با یه غذای ساده میهمونداریشون هم میکردن ومجبور نبودن برن رستورانهای فلان و زندگیشون اینجوری نمیشدحالاهم میگه پس تو عقلت بیشتر ازمن بود کاش منم میرفتم سراغ هم وزنهای خودم ایتو گفتم قابل توجه آقا پسرهای محترم (1726550) (alef-10)
 
آزاده
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۰۸:۵۷:۳۳
کی گفته مشکلات ازدواج این روزها فقط پول، به نظر من الان مشکل عدم تفاهم و مهم تر عدم اعتماد به طرف مقابل هستش... این روزها همه تنوع طلب و حریص شدن و به حق خودشان قانع نیستند. این روزها نمی شه حتی یک دوست خوب داشت چه برسد به داشتن یا شریک مطمئن ... (1722883) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۰:۰۹:۰۱
والا این دخترا که یا منتظر بابا لنگ دراز هستند که با لیموزین بیاد دنبالشون یا بابک زنجانی! (1723006) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۰:۳۳:۳۰
من كه قيد ازدواجو زدم . همون بهتر كه مجرد بمونم . ضمنا چهل سالمه (1723063) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۱۲:۴۸:۲۳
قیدش نزن دنبال دختری باش که باید باشی متاسفانه دستون خالی میرید دنبال کسانی که حق دارند جواب نه بدهند مطمئن باش در حد خودت بگردی دختر زیاده (1727356) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۰:۵۳:۲۸
بابا مشکل اینه که پسرا زن نمیخوان عروسک میخوان من اینقد دختر بافهم و کمالات میشناسم ولی پسرا که این دخترا نمیخوان دخترا ژیگول ویگول میخوان، حقشونه اینقد بهشون دخترا سخت میگیرن تا موقع انتخاب کردن دختر به همه چی فک کنن (1723125) (alef-10)
 
کمال
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۰:۵۳:۴۸
من هزینه زیاد زندگی بعد از عروسی را خیلی قبول ندارم چون شرایط متفاوت میشه و خدا برکت زندگی و مال را زیاد می کنه و بیشتر ترس جوانان از رسوم بد و چشم و هم چشمی ها است که سطح توقعات را بالا می برد که به نظرم این هم با صحبت اولیه مراسم نامزدی می توان حلش کرد. از طرف دیگه وقتی مقدمات شروع زندگی پر هزینه باشد اصل زندگی نیز پر خرج و پر توقع می شود. (1723126) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۰:۵۷:۴۵
دختر و پسر های عزیز ما پدر و مادر ها مردیم از دلواپسی ما چه کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (1723139) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۱:۰۸:۳۵
ما که هر جا رفتیم خواستگاری تنها چیزی که شنیدیم فقط حرف پول بود و پول و پول و پول و پول!!!!! دیگه یعنی حالم به هم میخوره در موردش حرف بزنم. از لفظ ازدواج هم متنفر شدم دیگه!!!! واقعا دیگه تهوع آور هست حرفهای این خانومای به قول خودشون "تحصیل کرده"! (1723168) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۱۲:۳۴:۱۴
اصلا قبول ندارم پسری برای خواستگاریم اومد دید حقوق کمی میگیرم وقسط دارم کنارم گذاشتواین پس چیه؟خودش بی پول بود یک دست لباس بیشتر نداشت انتظار داشت من به خودم برسم وخودم خرج کنم واون لذت ببره کجا گفتند قرار بود مسافرت بریم باید کرایه خودم باید میدادم.......................... (1727301) (alef-10)
 
امیدوار
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۱:۱۳:۳۵
هر ازدواج موفقی نیازمند آماده سازیهای فرهنگی و مالی و بلوغ فکری دو طرف هست . حالا اگه یکی از اینا کم باشه و یا نباشه مشکلات بسیاری رو بوجود میاره . من و همسرم هر دو شاغلیم ،حقوق من کاملابرای قسطا می ره و هیچی ازش نمی مونه و همسر من الان 5 ماه حقوق نگرفته ، به حدی عصبی شده که رفتارش نسبت به قبل کلا متفاوت شده ، ولی هر دو تامون سعی می کنیم مشکلات و حل کنیم . من خدارو شاکرم که حداقل یکیمون حقوق ثابت می گیره ، ولی حالا تصور کنین اون بنده خدایی رو که فقط یه نفر شاغل باشه و بهش حقوق ندن یا حقوقش پائین باشه ،فکر کردین چه فشار روحی و جسمی رو بایستی تحمل کنه ؟حالا اگه به بلوغ کامل هم نرسیده باشند و خانواده ها هم دخالت کنند جدایی و انتخاب می کنن.فقط نگین مهریه بالا و توقعات بالا ....باعث کاهش ازدواج شده

یه ذره هم خودتون و بذارین به جای اکثریت که به علت تورم و حقوق مکفی ، عدم درک صحیح از شرایط و تفاهم کافی، نمی تونن زندگی شادی و درست کنن . (1723186) (alef-10)
 
حسن خان
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۲:۰۸:۴۸
مهمترین مشکل ازدواج فعلا در ایران عدم نیاز واقعی به آن است.
اولا انجام کار نیاز به دلیل دارد نه عدم انجام آن. واقعا افراد از ازدواج چه به دست می‌آورند؟ اگر این کاملا برای افراد حل شود گام بزرگی برداشته می‌شود. رویا پردازی و سخنرانی‌های غیر ملموس و زیبا هم به درد نمی‌خورد.
در ثانی اگر کسی واقعا به چیزی نیاز داشته باشد برای حصول به آن تلاش خواهد کرد. اگر واقعا نیاز داشته باشد تا سر حد مرگ تلاش خواهد کرد. به نظر من در جوانان امروز هیچ نیازی به ازدواج وجود ندارد. من شخصا می‌بینم برای رسیدن به چیزهای احمقانه چه تلاش‌هایی صورت می‌گیرد. پس احساس نیاز نیست که چنین است. (1723299) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۲:۴۰:۳۷
فعلا توان ازدواج ندارم وگرنه قصد آن را سالهای متمادی داشته ام. (1723375) (alef-10)
 
سعید
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۲:۴۰:۴۹
به جز هزینه ها امروزه مرها مشکل سربازی هم دارند. من زندگیم به خاطر سرباززی از هم داره می پاشه. داریم از هم جدا می شیم. تمام زندگیمون شده جر و بحث به خاطر سرباززی. ای کاش متاهل ها رو حداقل از سربازی معاف معاف می کردند (1723377) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۲:۵۶:۴۴
نمی دونم چی بهت بگم یا تو ایران زندگی نمی کنی یا آنقدر تو لاک خودت رفتی و از مردم فاصله گرفتی که دیگه توان دیدن واقعیت ها رو نداری (1723413) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۴:۰۱:۰۳
من 28 سالمه و چهارساله که بعد از سربازی دارم توی یه شرکت خصوصی با قانون کار مملکت کار می کنم.چند جا که رفتیم خواستگاری با این حقوق و شرایط بهمون نه گفتن.الان هم دیگه انگیزه زیادی واسه ازدواج ندارم.جوان های امثال من باید به کار و سایر مسائل زندگی شون برسن و اولویت رو از ازدواج بردارن.البته به نظر من. (1723514) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۷:۱۰:۰۹
با ایم وضع گرونی ، تورم، فقر ازدواج واسه جونا افسانست، میمونه عیاشی که اون مختص آقازاده هاست، کشور رو به چه روزی انداختند، خدا ازشون نگذره (1723881) (alef-10)
 
فریدون
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۷:۲۹:۴۲
چه کاریه خب
این بحث ها چه فایده داره خب
مسوولینی که سالهاست در راس امور هستن بهتر از ما ها می دونن مشکل ازدواج جوونا چیه
کاری به اونایی که پول دارن و ازدواج نمیکنن نداریم ولی یه گروه عمده ای از جوونا هستن که (شاید 80% چون فکر نکنم تو کشور بیشتر از 20% مرفه داشته باشیم) بخاطر مسایل اقتصادی و در راس همه آنها خدمت سربازی حاضر به ازدواج نیستن
پس مسوولینی که این مسایل رو بهتر از ما می دونن و خودشون دستشون تو کاره مشمولین متاهل رو تو مرحله اول معاف کنن.
چطور دو برادری و سه برادری میتونه معافیت باشه ولی متاهلی نمیتونه معافیت بشه؟؟؟
هنوز هم امیدی هست که نظر میدم
پس امیدواریم هر چه سریعتر مسوولین امر چاره ای بیاندیشند (1723908) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۸:۰۶:۳۲
من که فعلا توی خان اول زده شدم.اینقدر خواستگاری رفتم و جواب نه شنیدم که دیگه خسته شدم و گفتم بسه.مجرد بمونم راحترم.خونه دارم و تنهایی می رم توش زندگیم را می کنم.بالارفتن سن دخترا و در نتیجه بالا رفتن توقعاتشون و سخت گیری هاشون نمی دونم می خواهد به کجا برسونتشون؟ (1723968) (alef-6)
 
حسین
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۱۸:۵۵:۲۸
من سال 88 با 16 میلیون ازدواج کردم . دوستم سال 91 با 45 میلیون هم نمیتونه ازدواج کنه! (1724018) (alef-6)
 
حمید000
۱۳۹۲-۰۷-۲۵ ۲۳:۵۸:۳۰
من بیشتر دختر خانمها رو مقصر میدونم...رویاها بافی و خیالپردازی و ایده ال گرایی بیش از حدشون باعث شده پسرهای متمکن هم از ازدواج فراری باشند.این شاید برمیگرده به خاطر حس خود کم بینی و اعتماد به نفس پائین خانمها که نتیجش میشه مرد رویاها و چشم و هم چشمی با هم جنساشون... (1724502) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۱۲:۲۹:۴۵
قبول ندارم چون من یکی از دخترهایی بودم که با نداری خواستگارم راه اومدم هیچ خواسته ای نداشتم برعکس اون خیلی رویایی عمل میگرد ارزوش بهترین عروسی ماشین وخونه بود با جیب عالی پوز خالی .با وجود عیوب متعدد خودش بالا میدونست.کاری کرد کنارش گذاشتم.دخترای خوبی پیدا میشند به خاطر نجابتشون ورعایت روابطشون توسط پسرا طرد میشند (1727289) (alef-10)
 
کاوه یوسف زاده
۱۳۹۲-۰۷-۲۶ ۰۳:۰۶:۰۹
سلام
از سال 78 تا الان من درگیر مساله ازدواجم بوده ام. وفوق العاده سختی ومرارت کشیده ام. برای من اولین واضطراری ترین اولویت البته در ایران فقط وفقط ازدواج هست. آن هم با افرادی که با معیارهای از پیش تعیین شده وکاملا مشخص من همخوانی داشته باشند. واول از همه هم باید بدون فوت وقت تکلیف اوکی های داده شده به من وسازگاری ویا عدم سازگاری آن با معیارهایم مشخص شوند. اگر سازگارباشند فی الفور باید تحقق یابند.
متشکرم (1724631) (alef-10)
 
سید
۱۳۹۲-۰۷-۲۶ ۱۰:۱۳:۵۵
مشکل مهریه و غیره نیست
مشکل هزینه هاست که حتی برخی از انها سنگین نیست ولی آزاردهنده است مثل دفتر خانه ها من یک ماه پیش عقد کوچکی داشتم سردفتر 2300000 ریال از من خواست که با تخفیف و اشنایت 1800000 گرفت
در ضمن یاد آور شد که 1300000 ریال برا اداره ثبت هست... (1724785) (alef-6)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۷-۲۶ ۱۸:۴۵:۲۴
والا ما که هم پول داشتیم و هم تحصیلات عالی و هم خونه و ... باز هم میگند میخواد درس بخونه (2-3 ترم دیگه داره برای لیسانس). میگیم خوب مشکلی نیست صبر می کنیم میگند اصلا نمیخواد به ازدواج فکر کنه ... تمام خانوادش راضی شدند بجز خود دختر که اصلا هیچ دلیل منطقی نمیاره.
من فکر میکنم بعضی ها از ازدواج هراس دارند ... (1725431) (alef-13)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۲۳:۳۱:۲۷
ببخشید اونوقت شما چرا اینقدر اصرار داری؟ ول کن خوب (1728860) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۱۱:۵۰:۰۴
اخه اونیکه میاد اینجا این همه پست میذاره و پست میخونه
چه متاهل وچه مجرد
نباید ازش انتظار خوشبختی و ازدواج و.... داشت
اونیکه زن میخواد باید بره زحمت بکشه درسبخونه کار کنه عرق بریزه اخلاقم داشته باشه
بره تشکیل خانواده بده
خداهم کمک میکنه
نه اینکه 24ی ولگرد سایتا و اینترنت باشه (1727160) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۱۱:۵۱:۲۱
با سلام خدمت تمام مجردان بهانه گیر.ثابت شده اگه پسری دختری رو بخواد میتونه تو بدترین شرایط ازدواج عملی بکنه. ولی متاسفانه همانطور که خواسته های دخترا بالا رفته سلیقه پسرها هم بالا رفته.خواسته های انها از بدو اشنایت الی معلوم نیست کی برای اثبات دوست داشتن دختر عجیب وغریب میشه وشدیدا شبیه غربیها. نمیدونم چه کسی را مقصر بدونیم تربیت از پدر ومادر که نتونستند بچه هاشون خوب تربیت کنند که اصل قضیه را بچسبند یا جامعه که در حال پشرفته یا خود جوانان که دنبال ناگجا اباد برای ارامش کذایی ونا کجا ابادند. خیلی مسائل هست که باید ریشه یابی بشوند تا جوانان درست انتخاب کنند وروابط را درست اعمال کنند وخواسته های معقول داشته باشند وبه دنبال رفع نیاز درونیشون در خیابان واینترنت وبه بهای اندک نباشند وروابط سالم باشه..به امید انروز (1727163) (alef-10)
 
ناصر
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۱۲:۰۲:۲۰
میریم خواستگاری میگن شغل...شغل که درست میشه میگن ماشین...ماشین میخری میگن خانه از خودت داری .ما که بیخیال شدیم از ازدواج. (1727197) (alef-10)
 
پيمان
۱۳۹۲-۰۷-۲۷ ۲۱:۵۸:۳۸
پول ندارم زن بگیرم (1728695) (alef-6)
 
hp
۱۳۹۲-۰۷-۲۹ ۱۱:۳۷:۲۱
اگر یه ذره به واقعیت های زندگی با چشم باز توجه کنیم دیگه شاهد بروز چنین اتفاقاتی در جامعه نیستیم
من خودم مجردم 27 سال هم دارم از صبح تا شب کارم شده درس خوندن و نمیدونم که اینده درخشانی از درس خوندنم دارم یا نه واقعا نمیدونم میترسم اون زمانی که ما از درس به مراتب عالیه رسیدیم مراتب عالیه از ما دور بشن تازه اول بی پولیه برادر توی این وا نفسا هم به ازدواج فکر کنیم الحق که جگر شیر داریم (1731940) (alef-13)
 
وحید
۱۳۹۲-۰۷-۳۰ ۱۴:۴۸:۴۸
جانا سخن از زبان ما می گویی متنتان عالی بود اگر به همین منوال جلو بریم اعتقادات ملت ایران تولید نسل نابود میشه و خیلی از افکار انحرافی غرب که الان در آمریکاو خیلی از کشورهای اروپایی دیده میشه جایگزین ازدواج میشه و آینده کشور را به خطر جدی می اندازه (1734646) (alef-13)
 
سروش
۱۳۹۲-۰۹-۰۶ ۱۳:۱۱:۱۳
از بعضی از این جوونایی که شرایط خوبی هم برای ازدواج دارن بپرسی میگه چرا خودمونو به غل و زنجیر ببندیم.این همه ریخته تو خیابون ببین حالشو ببر. یکی از دستاوردهای بدحجابی و برهنگی توی جامعه ما شده این!! تو کت هیچکس هم نمیره (1803970) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۴ ۱۸:۳۹:۵۱
ای جماعت به چه زبونی بگم همه چی پول نیست مهریه نیست جهیزیه نیست میشناسم کس رو که طلاهای تو دست فروخت داد به پسره واسه خرج ازدواج و......... بیا زندگیشون ببین دختره از نداری نمیناله از بیشعوری بی لیاقتی شوهرش میناله اگه یک مرد جربزه کار کردن داشته باشه هیچی هم نداشته باشید دخترا بله رو میگن اون دختری که به پسره گفته نه حتما سن پسره بالا بوده نه شغل داشته نه پس انداز و.... والا منم به چنین ادپی نه میگمم خوب تو تا حالا چه غلطی میکردی تو زندگیت که حالا میخوای زنم بگیری چنین ادمای حقشون هست نه بشنون درد این چیزا نیست درد خیانت بیشعوری مردا هست که لیاقتشون اینه اینقدر نه بشنون تا خالشون بیاد سر جاشون (2765308) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۴-۱۱-۲۴ ۲۰:۰۵:۵۴
اینطور که میگید نیست من الان هم ماشین دارم هم خونه دارم هم آدم سالمی هستم هم خانواده خوبی دارم نه اهل دود یا چیز دیگه ایی نیستم کارم دارم مدرک هم دارم تیپ هم درست بیست نیست ولی 18 هست اما هر جا میرم به من میگن نه فقط به خاطر اینکه الان دختر ها سرگرم درس خوندن و پیدا کردن موقعیت اجتمایی هستن وقتی هم که بدست میارن آنقدر مقرور میشن که فکر میکنن چه خبره بعد هیشکی رو نمی پسندن (3542299) (alef-11)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۱۷:۱۵:۳۶
بنام خدا
خواهر جان واسه من جوون فرق نمیکنه هر جا برم خواستگاری بهم بگم نه میرم جای دیگه خواستگاری. تازه فقط دلم میخواد ببینم طرف چطوریه آیا کلاس میزاره یا نه اگر کلا بزاره بازم میرم جای دیگه. (2825674) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.