نظر منتشر شده
۲۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 340842
عامل قتل گردشگران ایرانی
بخش اجتماعی الف، 7 فروردین 95
تاریخ انتشار : شنبه ۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۱
«مرگ ۲۴ نفر در ۲۴ ساعت.» این آخرین گزارش اوژانس کشور در پایان موج اول سفرهای نوروزی است.

به گزارش ایسنا، ۱۶۹ نفر تا سوم فرودین ماه جان خود را در تصادفات جاده‌ای از دست داده اند. طبق گزارش پلیس، به طور متوسط هر ساعت یک نفر در سوانح رانندگی، جان باخته است.

با آنکه پلیس آخرین آمار تصادفات جاده ای را اعلام نکرده، اما چهارشنبه ۴ فروردین ماه خبر داده که تعداد جان باختگان سوانح رانندگی نسبت به مدت زمان مشابه، حدود ۷ درصد کاهش داشته است.

با این حال آمارها گویای آن است که پرتلفات ترین تصادف ها معمولا در استان هایی رخ می دهد که اتفاقا نوروز هر سال گردشگران زیادی را می پذیرند و یا در مسیر گذر بیشترین مسافران هستند. طبق اظهارات سردار تقی مهری رییس پلیس راهور ناجا استان های فارس، گلستان و مرکزی، تا کنون رکورددار بیشترین تصادفات جاده ای بوده اند.

ماجرا از این قرار است که علت تصادفات چندان ربطی به ماشین خوب و بد ندارد، اگرچه پلیس همیشه در استفاده از ماشین های چینی در جاده های کشور هشدار داده، اما وقتی بنز پلیس واژگون می شود و آتش می گیرد و یک مامور پلیس در آن حادثه جان می دهد، علت را باید جای دیگری واکاوی کرد و برای حل آن چاره اندیشید.

آنطور که رییس پلیس راهور ناجا گفته؛ عامل ۸۰ درصد تصادفات جاده ای در نوروز امسال بی توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز بوده، اما به نظر می رسد بارش های جوی در روزهای نخست تعطیلات، علت اصلی تصادفات را به "جاده های لغزنده" شیفت داده است، آنچنان که جانشین فرمانده ناجا روز سوم فرودین گفت: لغزندگی جاده‌ها و سُرخوردگی، عامل ۲۲ درصد تصادفات نوروزی بوده است.

شاید پلیس بر این ادعا باشد که اوضاع تصادفات جاده ای در نوروز امسال به نسبت گذشته بهتر شده، اما وقوع سوانح سنگینی که در دَم جان ده ها مسافر را آن هم در شیرین ترین تعطیلات سال گرفته، اوضاع را باید جور دیگری تصور کرد.

حالا که موج دوم سفرهای نوروزی، هراه با سامانه بارشی جدیدی در راه است، می طلبد جلوی قاتل گردشگران ایرانی گرفته و اقداماتی فراتر از سختگیری در اجرای قانون جریمه های رانندگی و تشدید در برخورد با نبستن کمربند ایمنی سرنشینان خودورها، انجام شود.

اما مساله اصلی آن است؛ قاتل زنجیره ای جاده های ایران را چگونه می توان مهار کرد؟ راه اندازی کمپین هایی چون «نه به تصادفات جاده ای» که اکنون در مرحله یارکشی است، چگونه می تواند فرشته نجات در جاده های ایران و عامل تغییر فرهنگ رانندگی ایرانی ها باشد؟

چرا با وجودی که هر سال پیش بینی می شود تردد جاده ای در نوروز، افزایش خواهد داشت، اقدام عاجلی جز بالابردن مبلغ جریمه، نمی شود؟ چرا وقتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان مسئول ستاد هماهنگی خدمات سفر که اتفاقا پلیس هم عضوی از آن است، شعار تمرکز بر ایرانگردی را تبلیغ می کند، همسو با دیگر اعضای این ستاد، برنامه ریزی دقیق تری برای فرهنگ سازی رانندگان خودورهای شخصی که همان مسافران نوروزی باشند، تبیین نمی کند؟
 
کلمات کلیدی : گردشگر ، نوروز ، گردشگري
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۷ ۱۹:۰۶:۵۷
مرکزی عامل وزارت راه است اصلا جاده ندارد (3617352) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۰:۵۳:۵۹
شما سرعتت رو درست کن وزارت راه رو متهم نکن (3617640) (alef-11)
 
یاوری
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۸:۱۴:۳۳
شمای سرعت
وقتی که حتی با 100 تا
داری رانندگی میکنی
یکباره یک گودال دو متری وسط جاده میبینی
نمیشه که همیشه
بری توی این چاله جوله ها و دست اندازها
اندکی فرمان بچرخانی
احتمال تصادف و از راه بدر رفتن ماشین چند برابر میشه
همه جاده ها مشکل داره
در ضمن
همه ماشینها ی داخلی هم مشکل دارند
هندلینگ و سیستم تعلیق بسیار ضعیفی دارند (3617747) (alef-11)
 
Canada
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۹:۵۲:۳۷
کاش دلیل بیشتر تصادفات چاله چوله های جاده بود! (3617851) (alef-11)
 
آریابان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۱۰:۱۱:۳۰
درهرسانحه ، سه ضلع یک مثلث ، یعنی :
یک خودرو ، یک راننده ، یک جاده (یا یک خیابون)، هر یک به تنهائی و گهگاه بطور مشترک !!! نقش آفرینند ؛
- ساخت خودرو در صنعت خودروسازی (بخوانید : صنعت خودرواندازی !!!)، تیغش میتونه فقط به خریدار ایرانی کارگر باشه و حتی افغانستان !!!! هم خودرو های ایرانی خریداری شدۀ خود را به ریش سازنده اش مرجوع کرده !!! ؛
- توی جاده بناگاه باید بکوبی روی ترمز چونکه سرعت مجاز 120 یهوئی سقوط کرده به 40 !!!! و فقط باید امیدوارباشی که رانندۀ پشت سری هم در کسری از ثانیه و با واکنشی در حد سرعت نور !!! بموقع بکوبه روی پدال ترمز وگرنه روی سقف ماشین تو بگونۀ "بانجی جامپینگ" ، سقوط آزادمیکنه !!! ؛
- راننده که خودش رو مالک بلامنازع جاده میدونه و فقط !!!! اوست که میداند !!! و فقط اوست که می راند !!! و فقط اوست که جاده او را میخواند !!! تا سریعا به مقصد برسد ؛
اگر مونتاژ، همین مونتاژ باشد و جاده ، هم همین جاده و راننده هم همین راننده ، آنچه که روی کاهش نبیند، آمار مجروح و تلفات ایرانیها در جاده هاست !!!!؛ (3617880) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۱۰:۳۳:۵۳
عامل تلفات جاده ای 3 چیزه 1-انسان 2-جاده 3-وسیله نقلیه
جاده که تکلیفش معلومه. ناهموار و باریک و پرچاله چوله
وسیله نقلیه هم تکلیفش پرواضحه که ابتدایی ترین استانداردها رو هم نداره
تنها عامل کاهش تصادفات که میشه روش مانور داد فقط و فقط انسان است. اگر فرهنگ رانندگی جا بیفته و با سرعت مطمئنه رانندگی کنیم هیچ مشکلی پیش نمیاد.
متاسفانه دو عامل اولی دست دولت هاست و ما روش تاثیری نمی توانیم بزاریم.
اما عامل سوم صد در صد در اختیار ماست.
بیاییم خوب برانیم. با سرعت مطمئنه برانیم و فاصله ایمنی رو حفظ کنیم. (3617901) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۱۰:۴۴:۵۷
عامل کشتار جاده ای ایرانی ها فقط و فقط پراید و پرایدسوارها(90 درصدشون) هستند.
ماشینی بدون هیچ استانداردی، با وزن کم و شتاب و سرعت بالا(نسبت به حجم موتور و وزن)
ماشاله همه پرایدسوارها هم که خودتون بهتر می دانید چطور رانندگی می کنند.
قصدم توهین قشر پرایدسوار نیست اما به خدا در اتوبان با سرعت 120 تا (سرعت مجاز) با تویوتا کمری میرفتم و هر چی پراید بهم میرسید از دور ، چراغ می زد و با 140-150 تا از من سبقت می گرفت. بگذریم که تعدادی هم تا باربندشون هم وسیله چیده بودند.
من خودم پراید داشتم و می دونم با یه باد از جا کنده میشه
این ارابه مرگ رو از جاده ها جمع کنید، آمار کشته شده های جاده ای به یک چهارم می رسه. (3617922) (alef-11)
 
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۷ ۲۳:۲۲:۳۵
نا ايمن بودن بدنه خودروها باعث مي شود تصادفات منجر به فوت سرنشينان شود ،
برخي از خودروها هم شرايط تردد در خارج از شهر را ندارند ، راهنمايي و رانندگي اين موضوع را بارها اعلام كرده ولي اين هم مانند توقف شماره گذاري ، فقط يك ادعاست ،
پيشنهاد مي كنم ، سيستم كنترل كيفيت خودروهاي داخل را به يك سازمان خارجي مستقل واگذار كنيد و اگر انها خودرويي را تاييد نكردند ، واقعا" از تردد آن جلوگيري كنيد (3617571) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۰:۲۸:۵۵
اقا این فقط ناشی از انکاره انکار
دوستان انکار میکنن که فرهنگ رانندگیشون بده
منکر میشن که تخلف میکنن
تخلف رو حق مسلم خودشون میدونن
مردم هم مقدس محسوب میشن اصلا چیزی نمیشه بهشون گفت نتیجه اینی میشه که میبینید
راه حل هم در ده برابر کردن جریمه ها ابطال گواهینامه و زندانه کار فرهنگی جواب نمیده بهترین اموزش جریمه است همه جای دنیا همین کارو کردن
الان ده ساله برنامه تلویزون فقط شده التماس که خوب رانندگی کنید و...اگر قرار بوده بشنوه تا حالا شنیده
جریمه اون دو تخلف حادثه ساز رو به 10 درصد قیمت خودرو برسونید طرف جرات نمیکنه دیگه چنین کاری کنه ابطال گواهینامه رو هم اضافه کنید. (3617618) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۰:۵۰:۳۹
از انفجارهای ترکیه و اروپا جاده های ما خطرناکتر هستند (3617637) (alef-11)
 
هومان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۱۰:۰۹:۲۹
راننده های ما
یعنی خود ما خطرناک تریم. گول نزنیم خودمون جاده عامل دوم هست. (3617878) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۰:۵۱:۳۵
چرا مردم گناه خودشان را گردن جاد و خودرو می اندازند
عامل اصلی فرنگ نادرست رانندگی است
خودرو و جاده شاید روی هم 5 درصد عوامل تصادفات باشند (3617639) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۱:۴۲:۱۴
کاملا حق با شماست ولی متاسفانه هیچکس این واقعیت رو قبول نداره (3617669) (alef-11)
 
Germany
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۱:۴۱:۱۹
چون متاسفانه مردم ایران راننده خوب رو کسی میدنن که خوب بتونه گاز بده. بر عکس اروپا که رعایت سرعت و قانون اولویت داره. من هر موقع ایران میام از ترس راننده گی ها با قطار سفر میرم (3617668) (alef-11)
 
آریو سوئد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۶:۰۲:۴۵
پلیس باید کلا خودرو و گواهینامه متخلفین با سرعت بالا و کسانی را که مواد مخدر، و مشروب استفاده کرده اند و کسانی را که در جاده وحشت ایجاد میکنند را مصادره کند و افراد خاطی را به زندان و جریمه نقدی سنگین محکوم کند. متاسفانه پلیس در ایران با تخلفات رانندگی خیلی با نرمش برخورد میکنه. (3617708) (alef-11)
 
اسکندر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۶:۰۷:۵۵
عامل اصلی تصادفات فرهنگ غلط رانندگی در ایران است.البته کیفیت نامناسب خودروها بی تاثیر نیست.
راه حل آن :در کوتاه مدت افزایش شدید جرایم راننده متخلف است و پر دراز مدت آموزش در مدارس و رسانه ها است (3617710) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۸:۳۳:۱۹
درسته که الان طبق آمار نهادهای مسئول 80 درصد تصادفات خطای انسانی بوده و20 درصد جاده و خودرو که منم مثل شما میدونم این آمار درست نیست ولی در نهایت تو بهترین حال که 50 درصد خطای انسانی وجود داره
خب ما بیام اون 50 درصد خودمون را دست کنیم بعد ببینیم شرایط تصادفاتمون چطور میشه

وقتی با سرعت 120 کیلومتر سر پیچ تو جاده دو طرفه سبقت میگیرم

وقتی با افتخار میگیم که من زودتر رسیدم و تمام مسیر تو لاین چپ رانندگی میکردم

وقتی یه نفر داره از ما سبقت میگره و بهش راه نمیدیم

وقتی بدون چراغ راهنما وارد جاده میشیم و به چپ راست میپیچیم

و هزار تا اشتباه دیگه تو رانندگی کدوم جاده استاندارد و خودرو خوب میخواد با این شرایط رانندگی ما جلو حادثه را بگیره

درسته که کیفیت و ایمنی برخی خودرو های ما خیلی پایینه و اگر باهاش تصادف کنیم نابود میشه ولی اگر ما با همین خودرو ناایمن درست رانندگی کنیم و به جایی نزنیم اتفاقی برامون نمی افته

اگر هم مثل برخی متاسفانه آمار کشته ای جادهای را با کشتار داعش مقایسه میکنیم بدونیم که این داعش در جادها خود ماها و فرهنگ رانندگی مون هست و با این جور مقایسه ها نمیتونیم از بار مسئولیت خودمون شانه خالی کنیم (3617763) (alef-11)
 
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۱۰:۱۰:۱۱
خوب فکر میکنی اگه پنجاه درصد دیگه درست بشه بهتر نیست!در هر حادثه یک نفر مقصره حالا طرف مقابل که داره راحشو میره و تمام قوانین رو رعایت کرده گناهش چیه که قوطی حلبی سواره؟ همیشه راننده و خلبان مقصر هستن توی ایران!برای رفع عامل خواب آلودگی:ایجاد هتل های بین راهی مثل بقیه کشورها برای استراحت راننده با خانواده در محیطی آرام.خودروهای جدید با تکنولوژی تشخیص خروج از لاین و سیستم های ترمز اضطراری در صورت خواب آلودگی راننده!سبقت غیر مجاز:ایجاد اتوبان و راه های یکطرفه یا حداقل خودروهای مقاوم که اگه شاخ به شاخ زدن به هم زدن مچاله نشن!به قول سردار مومنی طرف با خودروی وطنی تصادف میکنه خودرو و سرنشین هاش هر دو میرن قبرستون,طرف با خودروی خارجی تصادف میکنه ماشین میره قبرستون سرنشین هاش کاریشون نمیشه این گفته خود سردار مومنی فرمانده اسبق راهنمایی و رانندگی بود دیگه بالاتر از کارشناس که نداریم! (3617879) (alef-11)
 
United States
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۸:۵۰:۳۱
عامل اصلی خنگ بودن رانندگان ایرانیه و رانندگی مثل آدم، کاریست بسیار مشکل واسشون. (3617781) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۹:۳۴:۱۹
وقتي با پرايد كاغذي170 تا مي روننش ديگه چه كار به راه داره اين فرغون براي شهر شايدخوب باشه (3617825) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۰۹:۵۰:۵۱
عامل اصلی 100% رانندگان هستند. من در کیش زندگی میکنم . یکی از جاهای کشور که تا حدود زیادی فرهنگ رانندگی رعایت میشه. متاسفانه در ایام نوروز مسافرانی که با اتومبیل به کیش سفر میکنن، تنها سوغاتی که با خود میارن، تخلف و بی قانونی هست. طرف اصلا" نمی دونه قوانین رانندگی چی هست. حرکت با دنده عقب و خلاف جهت خیابان!! ایستادن در وسط میدان و پرسیدن آدرس؟؟؟؟؟!!!!!!
پارک کردن ماشین پشت خودروی دیگری که پارک شده !! و رفتن به بازار برای خرید!!!!! فقط میتونم بگم کیش در ایام نوروز برای کیشوندان میشه جهنم!!!!!!!!!!!! (3617850) (alef-11)
 
ali
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۱-۰۸ ۱۱:۱۶:۵۸
درود و سلام به همه مردم ایران
بیایید این مسئله رو جور دیگر بررسی کنیم
اونهایی که تصادف نمی کنند رو بررسی کنیم به نظر شما کدام یک از گزینه های زیر می تواند باشد؟

1- از ماشین های خارجی درجه یک استفاده می کنند.
2- از جاده هایی که کاملا استاندارد جهانی دارند حرکت می کنند.
3- رانندگاه خیلی حرفه ای هستند
4- همه موارد فوق
5- هیچ یک از موارد فوق(مانند شانس و ...)

مطمئنا افراد زیادی هستند که هر ساله مسافرتهای زیادی دارند و هیچ وقت دچار حادثه نمی شوند و گواهینامه خود را در این سیستم بدست آورده اند و از همین ماشینهای داخلی هم استفاده می کنند و در همین جاده ها تردد می کنند

بنابر این می توان نتیجه گرفت که عامل انسانی نقش پررنگ تری دارد
البته این دلیلی نمی شود که خودرو سازان خودروهای با کیفیت نسازند
با تشکر فراوان (3617966) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.