نظر منتشر شده
۱۵۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 171642
تأملات جنگ 8 روزه ی غزه؛
آیا توطئه ای در کار است؟
احمد قدیری، 6 آذر 91
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۲

هر چند روزنامه ی نیویورک تایمز ایران را پیروز این جنگ ذکر کرده اما این سؤال اساسی مطرح است که آیا معنای آتش بس حماس با اسرائیل چیزی جز این است که حماس ایران را در جنگ احتمالی ایران و اسرائیل تنها خواهد گذاشت؟

برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید موافقتنامه ی آتش بس میان حماس و اسرائیل را بررسی کرد. در این توافقنامه آنچه اسرائیل پذیرفته عبارت است از:

۱- عدم حمله و تجاوز به غزه ۲- عدم نقض حریم هوایی ۳- عدم ترور مسئولان سیاسی و مقاومتی غزه ۴- بازگشایی مرز رفح ۵- رفع کامل محاصره از غزه؛ در ازای تمام این موارد یک قول از حماس گرفته: "عدم پرتاب راکت به سرزمین های اشغالی" که معنایی ندارد جز "عدم همراهی با ایران در جنگ آینده" و نیز "به رسمیت شناختن غیر رسمی مالکیت و حاکمیت اسرائیل بر سرزمین های تحت اشغال"، چرا که پرهیز از جنگ به معنای چشم پوشی از تنها راه بازپس گیری مناطق مذکور است.

حتی اگر گزینه ی تبانی حماس با اسرائیل را محتمل ندانیم، نتیجه ی طبیعی این توافقنامه به حداکثر رساندن هزینه برای همراهی حماس با ایران است. چرا که در این شرایط اگر حماس گلوله ای به اسرائیل شلیک کند، اوست که نقض عهد کرده و اسرائیل با اتکا به این مسئله غزه را با خاک یکسان خواهد کرد. همچنین "آتش بس" فعلی می تواند مقدمه ی "صلح" آتی باشد و با رفع محاصره از غزه، اهتمام اسماعیل هنیه به اقتصاد و رفاه ساکنان غزه علی القاعده بیشتر از مسئله ی جهاد و مقاومت خواهد بود.

- جالب نیست که مقام معظم رهبری به عکس جنگ ۲۲ روزه، پیامی برای این جنگ نفرستادند؟ آیا این جنگ سبک و کوتاه و با ژست شکست اسرائیل، با هدف مصالحه ی آبرومندانه ی حماس با اسرائیل نبوده است؟ آن هم در شرایطی که از چندی پیش حماس به پروژ ضد سوری قطر و ترکه پیوسته؟

- از میان مسئولان ارشد حماس، به جز "احمد الجعبری" که در برابر هر گونه سازش با اسرائیل سرسخت و مدافع اتحاد با ایران بود چه کس دیگری کشته شد؟

- واکنش اسماعیل هنیه به افشا شدن توطئه ی امیر قطر در قتل الجعبری با اهدای خوروی قابل ردیابی، به جز سکوت محض چه بوده است؟
- عجیب نیست که حزب میانه رو کادیما به رهبری اولمرت نبرد با غزه را ۲۲ روز پیش برد اما حزب تندروی حاکم به رهبری نتانیاهو تنها ۸ روز به غزه حمله کرد؟

 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۳:۰۳:۳۴
در ۲۰ سال اخیر اسرائیل و غرب بارها و بارها ایران را متهم به تسلیح حزب‌الله لبنان و فلسطینیها میکرد ولی ایران به عنوان یک کشور اسلامی بسیار قاطعانه این موضوع را تکذیب میکرد ،ایا دیپلماسی جدید ایران مبنی بر تأیید رسمی‌ تمام و کمال اینکه تمام تسلیحات استفاده شده از ایران منشأ گرفته نمیتواند بهترین گزک را به دشمن این کشور به خصوص در بحث انرژی اتمی‌ بدهد که تماماً میخا هند ثابت کنند که نمیتوان به گفته‌های ایران اعتماد کرد و ایران سابقه طولانی‌ در انکار حقایق دارد؟!... ایا این بزرگترین پیروزی اسرائیل و غرب در جریان اخیر نبود که ما در ماههای آینده نتیجه آنرا در افزایش پیش از بیش فشارها بر کشور شدهد خواهیم بود .در درگیریهای شخصی بعضی‌ افراد میگند ما به اصطلاح ترمز بریدیم و هر کاری میخا هند میکنند ،به نظر می‌رسد دستگاه دیپلماسی کشور ما هم ترمز بریده و به عواقب مواضع خود در صحنه بین الملل توجه نمیکنند که این میتواند برای کشور بسیار خسارت بار باشد...عمه جهان می‌داند که اسرائیل صدها بمب اتمی‌ در اختیار دارد ولی همچنان اسرائیل هرگز حاضر به تأیید آن نمی‌باشد که مهمترین دلیل آن میتواند این باشد که میداندند که اگر تأیید کند بزرگترین دلیل برای دروغ گویی آاش است که برای صورت هر کشوری بسیار بسیار خسارت بار است (1031164) (alef-4)
 
Germany
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۰۵:۱۷
آقای احمد قدیری مطلب عجیبی را مطرح کرده است،اگرآنچه او می گوید درست باشد،حماس وحزب ا... به دورغگویی متهم ودرخوش بینانه ترین حالت به بی کفایتی درتشخیص اوضاع وجریان واقعی مرتکب می شوند؛چراکه تا حالا اذهان عمومی به پیروزی غزه باورکرده بود؛چون همه ی رسانه های حامی فلسطین اینطور می گفتندوحالا اگر حرف آقای قدیری درست باشد،نه تنها حماس که کل جبهه ی مقاومت شکست خورده است واین درحالی است که عکس منتشره از سه مقام اسراییلی درهنگام امضاء آتش بس گویای عکس حرفی است که آقای قدیری می گوید.درثانی این دورغ است که حماس حق ندارد به اسراییل موشک پرتاب کند،این بندی ازآتش بس است ولی اگر اسراییل آتش بس را نقض کند،مسلم است که حماس نیز اقدام خواهد کرد؛اما اینکه می گوید این بند به قبول ضمنی موجودیت اسراییل منتهی خواهد شد،حرف درستی است؛یعنی حماس به اسراییل حق می دهد تا یرای خود بمانداما هرگز دلیل براین نمی شود که آرزوی داشتن کشور مستقل فلسطین ازطرف حماس فراموش شود.همچنین حماس درمسئله ی سوریه با ایران اختلاف نظر وبا ترکیه وقطر اتفاق نظر دارد؛ (1031216) (alef-1)
 
عباس
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۲:۳۴:۳۶
سلام. منهم تاحدودی با نظر نویسنده مقاله موافق هستم. چون در قضیه کمپ دیوید هم همین اتفاق افتاد. ابتدا جنگ رمضان را راه انداختند و انورسادات معدوم به عنوان قهرمان جنگ ضد اسرائیلی و سمبل قهرمانان اعراب ظاهر شد و بعد از چند سال این قهرمان جهان عرب قرارداد ننگین کمپ دیوید را امضا کرد. (1031871) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۰۶:۳۲
دوست عزیز اولا دشمنان نظام جمهوری اسلامی در راه مقابله با ایران هر کاری که از دستشان بر بیاید انجام داده , میدهند و خواهند داد واگر تا کنون خباثتهای دیگری را در مورد ما انجام نداده اند , از دستشان بر نیامده و الا انجام میدادند , پس صحبت از کزک و اینجور حرفها نمیتواند در خصوص این ابر جنایتکاران حرفی تمام و کمال باشد و لذا مگر زمانی که ایران صحبت از گفتگوی تمدن ها میکرد و در اوج انفعال در مقابل امریکا بود جرج بوش ایران را محور شرارت ننامید و ایران را تحدید به حمله نظامی نکرد و جنگ صلیبی را به رخ امت اسلام نکشید پس راه عزت و سربلندی در مقبله با چنین دد منشانی همانا مقاومت و پای مردی در مقابل زور گویی های انان است . ان تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم (1031218) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۷:۳۰:۲۰
اصلا شما معنی انفعال رو میدونی میگی ایران زمانی که گفتگوی تمدن ها را مطرح کرد در اوج انفعال بود؟ در ضمن حرفای شما اصلا ربطی به موضوع مطرح شده نداشت و یادت باشه انفعال اینه که شما حرفی بزنی و توش گیر کنی و بری بگی من اشتباه کردم فلان مسئله را مطرح کردم(هولو کاست)، انفعال اینه که شما هی نامه بدی و آدم حسابت نکنن و جوابتو ندن، اون موقع این آمریکا بود که در حالت انفعال قرار داشت و دیپلماسی دولت خاتمی آمریکا رو در انزوای دوستانش قرار داده بود. (1031395) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۳:۵۶:۰۱
توجه شما و دوستانی که 65 مثبت به مطالب شما دادند را به جنایات آمریکا در افغانستان و عراق و قتل عام کودکان بیگناه در افغانستان به بهانه تروریسم و طالبان و بن لادن و این چرت و پرتها و همچنین کشتار کودکان بیگناه عراقی در جنگ عراق جلب میکنم (دیگر از کشتار کودکان غزه توسط اسرائیل با کمک سلاحهای اهدائی آمریکا نمیگویم. چون ممکن است بگوئید به آمریکا ربطی ندارد) هرچند این توجه دادنها بی نتیجه است، به دلیل اینکه این جنایات را می بینید، ولی باز هم این مسائل بیهوده را مطرح میکنید. (1031653) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۲:۵۲:۲۴
جناب! کسی نگفته آمریکا جنایت نکرده و نمیکنه، این مسئله چه ربطی به بحث داشت؟ در ضمن به نظر شما وضع افغانستان و عراق الان خوبه یا زمانی که دست طالبان و صدام بود؟ البته از موضوع اصلی پرت نشیم بهتره. (1031882) (alef-4)
 
حامد
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۳:۵۴:۴۸
حمله امریکا به عراق و افغانستان باعث شد این دو کشور به سمت ایران بیایند
در واقع هدیه ای از طرف امریکا برای ایران بوده (1031921) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۹:۴۴:۵۶
لطفاازخواب بیدارشویدچقدر با این ایه شعارمی دهید با مقتضیات زمان همراه شوید (1031479) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۳:۵۸:۱۱
لطفا شما و این 41 نفری که خود را به خواب زده اید، بیدار شوید. ما بیداریم. ببخشید، شما زمان جنگ کجا بودی که ببینی رزمندگان اسلام با بیداری و تمسک به آیات الهی جنگیدند و پیروز شدند. (1031655) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۷:۴۵:۰۸
گفته ايد كه در زمان دولت آقاي خاتمي رييس جمهور امريكا ايران را محور شرارت ناميد .جوابهاي زيادي براي حرفتان وجود دارد اما وقت زيادي مي طلبد بنابراين يكي از آنها را خلاصه مي گويم: اگر در شرايط حاضر امريكا توانسته است برما فشار وارد كند علتش همراهي جامعه جهاني با اوست . آن زمان محور شرارت ناميدن ايران هيچ ضرري براي ما نداشت زيرا هيچ كشوري حتي دوستان نزديك امريكا نيز اين حرف بوش را جدي نگرفته وتكرارش نكردند وبرعكس باعث انزواي امريكا شد .دليل عدم توفيق امريكا نيز ديپلماسي بي نقص تفكر خاتمي بود. (1031723) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۲:۱۴:۱۸
بوشی که ایران رو محور شرارت خواند چه بلایی سر ما آورد؟!! ولی اوبامایی که خودش رو دوست ملت ما خونده، ببین چطور تونسته ایران رو منزوی کنه؟ (1031859) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۳۱:۰۴
در رویا رویی ایران با اسرائیل مگر موشک های حماس در مقایسه با توان موشکی ایران چقد میتواند موثر باشد که یک چنین حرفی مطرح باشد بر فرض که حماس اصلا جزء نیروهای اسرئیل باشد این چه دردی را از اسرائیل در مواجهه با ایران دوا میکند. من فکر میکنم یک چنین تحلیل هایی با فرض درست بودن هیچگونه اثر قابل توجه ای نسبت به مقابله اایران با اسرائیل چه در بعد سیاسی و چه در بعد نظامی ندارد. (1031256) (alef-1)
 
سین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۴۶:۱۳
احسنت بر شما
به نظر من هم اساساً ایران در هنگام جنگ احتمالی با صهیونیست ها، نه تنها به حماس کاری ندارد بلکه ضرورتی برای زحمت دادن حزب الله هم نمی بیند. کافی است 50 موشک سجیل از ایران به سمت آنها شلیک شود. گنبد بی عرضه آنها به هیچ وجه نمی تواند در مقابل 2500 قطعه حاصل از این 50 موشک کاری کند.
به فرض که مدعای مطرح در این تحلیل تا حدی هم کارکرد داشته باشد، این کارکرد صرفا در حوزه سیاسی خواهد بود و به عنوان یک تمهید نظامی هیچ ارزشی ندارد. (1031270) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۹:۰۰:۱۲
شما برادر من خوابيد يا خود را به خواب زديد.
اگر من 50 تا تو گوشي به شما بزنم شما بي هوش مي شوييد و شايد هم تو كما برويد. ولي مگر شما مجسمه ايد كه 50 تا توگوشي بخوري و عكس العمل نشان ندهيد. و شايد هم دست مرا در هوا گرفتيد.
از خود قدرت خيالي نسازيد و دشمن را حقير و بيچاره نبينيد. (1031762) (alef-4)
 
United States
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۱:۱۱:۳۹
ترس اسراییل از حزب الله است نه حماس (1031538) (alef-4)
 
انسیه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۶:۱۹:۵۹
سلام
با نظرتان به این علت مخالفم که فکر می کنید اسرائیل نگران افکار عمومی است ؟! نگران است که یک وقت خدای نکرده جهان نفهمد که دروغگو است؟!
چه جیزی خسارت بار است : اینکه عمه جهان می داند اسرائیل بمب اتم دارد و اسرائیل اعتراف نمی کند و این یعنی عمه جهان می داند که اسرائیل یک دروغگو است و در ضمن دارد جهان را گول می زند... یا اینکه اسرائیل بگوید دارد و معلوم شود دروغگو است
این یعنی جهان به دروغگویی اسرائیل و اینکه می داند دروغ می گوید اهمیت نمی دهد مگر اینکه اسرائیل خودش بگوید دارد دروغ می گویدو آن وفت می شود بسیار بسیار خسارت بار
اینکه الان ایران گفته یعنی بازی رو شده است همه دارند رو بازی می کنند یعنی داستان مرحله عوض کرده است بدون ارزش گذاری روی این مرحله عوض کردن (1031351) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۱:۵۳:۲۳
انسیه یا انیسه خانم... فقط یک سوال از شما، شما در زندگی‌ روز مره چه احساسی‌ با تعمیر کار یا فروشنده که بارها به شما وعده داده ولی به محض اینکه منافعش را در شکستن آن وعده می‌داند خواهید داشت؟!!...آیا به سایر حرفها یاش اعتماد خواهید کرد؟!!... اصلا بحث اسرائیل به کنار، آیا اگر کسی‌ دروغ یا گناهی کرد مجوزی برای شما خواهد بود که همان کنید؟! بله همه(عمه) دنیا می‌دانند که اسرائیل دارای بمب اتم است ولی در حقوق بین الملل بین دانستن تا اعتراف کردن یا تأیید تفاوت بسیار است. فقط مطمنم خواهید گفت مگر اسرائیل حقوق بین ملل را رهایت می‌کند؟!... ولی به هر حال در خارج از کشور زندگی‌ کنید متوجه خواهید شد بر خلاف تصور بسیاری در ایران، افکار عمومی‌ جهان به شدت حتی در آمریکا و اروپا بر ضّد جنگ و سیاستهای تندرهای اسرائیلی هستند ولی ما هرگز تلاشی نکردیم که از این پتانسیل استفاده کنیم و رئیس جمهوری مان بزرگترین افتخار خود را در زیر سوال بردن علت مرگ ۳۰۰۰ هزار نفر از هموطنان آنها آنهم درهمان شهری که حادثه اتفاق افتاده می‌داند و حتّی یک مشاور در کنار خود ندارد یا دارد ولی به دلأیلی اثری ندارد که به اوه یادآوری شود از نظر ۳۰۰ میلیون مردم آن کشور این ۳۰۰۰ نفر شهیدند و از نظر آنها هر کس یا کشوری که این مساله را زیر سوال ببرد دشمن طبیعی‌ کشورشان است... (1031560) (alef-4)
 
زین العابدین
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۶:۲۷:۲۹
سلام اما بعد.در روایات داریم در سپاه حضرت مهدی علیه السلام از اعراب تعداد خیلی کمی وجود دارند .ودر بررسیهایی که کردم فقط صحبت از مومنین با صلابتی از شامات می شود که خیلی با شیعیان لبنان جور در می آید .مثلا درباره سید یمانی هست که سید حسینی است و نصر یا منصور است (نصر الله)و پرچمش هدایتگر است از پرچم ایران .گفته شده این هدایتگر بودن پرچم آنها بدلیل نداشتن نظام اداری مزخرف و بدور از اسلام بودن ادارات ما است .بصورتی که حتی مومنین کشور هم از ادارات دلخور هستند مثل بانکها که حتی دستورات رئیس جمهور را هم می پیچانندو مشکوک به ربا هستند.یا خصوصیات سلفیها با سفیانی دشمن اصلی آقا امام زمان خیلی منطبق است مثل کشتن کودکان شیعه و کسانی که اسم اهل بیت را دارند.یادمان باشد حماس با سلفیها ارتباط خوبی دارند .اما خوشبختانه ما بقدری نیرومند هستیم که اسرائیل و نوکرش امریکا برای حمله نکردن مدام بهانه می آورندما به حماس نیاز نداریم .اما حزبالله چون شیعه هست تا آخر با ماست و در ضمن به گفته خیلی از عرفا مثل امام خمینی امورات کشور عزیزمان بدست صاحب امر است
بهمین دلیل با داشتن اینهمه مدیر بی کفایت و نا مخلص اکنون کشور ما معادلات دنیا را تعیین می کند و در هر قضییه ای یکسر ماجراست و البته عزتمند بودن بهایی دارد که باید پرداخت (1031358) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۲:۴۳:۲۸
خیلی خواب تشریف داری جناب زین العابدین! فقط یه سوال ساده از شما دارم که میگی بانکها دستورات رئیس جمهور رو می پیچونن، اصولا پیچوندن، کار جناب رئیس جمهوره، به نظر شما سود ربای بانکها بیشتره یا سودی که از چند نرخی کردن ارز چند شبه عاید یه عده عزیز کرده میشه؟ فقط همین یکی رو جواب بدی کافیه، چرا این دولت نرخ ارز رو از حالت تک نرخی شناور به چند نرخی تبدیل کرد؟ (1031605) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۰:۰۵:۲۶
جناب زین العابدین! با تشکر از این تحلیل شما
امیدوارم این 40 نفری که منفی دادند، مطلب شما را نفهمیده باشند، و الا احتمالا جزو نیروهائی هستند که وقتی سفیانی اعلام موقعیت کند، بروند طرف او. (1031659) (alef-4)
 
الناز
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۳:۲۸:۰۳
از امام شهیدان نقل شده که اگر کسی در زمان کمک خواستن رهبرش برای دفاع از مظلومان خود را به خواب بزند زیر لگد دشمنان از خواب غفلت بیدار خواهد شد.ظالمانه حمله کردند و باز هم بچه کش ها فرشته های روی زمین را تکه تکه کردند و داغ آنها را به دل عزیزانشان نشاندند.کسی که از ظالم دفاع میکند با ظالمان محشور می گردد.این که شما گفتی شیوه حکمرانی ظالمان است که بچه رو تو بغل باباش می کشن بعد میگن تروریست بودن یا هواپیمای مسافربری ما رو میزنن میگن فکر کردیم جنگی بوده و 1000 تا مثال دیگه.کاری نداره منم موشک میزنم تو اسراییل میگم حواسم نبوده دستم خورده به دکمه پرتابش.به همین روزهای عزیز و قسم به خدایی که جانها از اوست ادای روشنفکری شما روشنفکر نماها و تازه به دوران رسیده ها که ادعای فهم و شعورتون گوش فلک رو کر کرده هوای این کشور رو مسموم کرده. (1031641) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۳:۲۹:۲۳
احسنت، چه نگاه متفاوتی (1031642) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۰:۱۱:۳۸
این مقاله ربطی به دکتر محمد حسن قدیری ابیانه کارشناس عالی امور استراتژیک ندارد و وی نیز با محتوای آن مخالف است. نویسنده کس دیگری است. (1031665) (alef-4)
 
دکتر محمد حسن قدیری ابیانه
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۰:۱۸:۱۹
تحلیل غلطی از اوضاع است که آقای احمد قدیری ارائه داده است. پیروزی حماس در این جنگ قطعی است و اسرائیل شکست سختی خورد. این شکست اسرائیل را هشیار کرد و آن اینکه توان حمله به ایران را ندارد. البته متوجه شد که حمله به حماس و حزب الله هم برای آنها هزینه های سنگین دارد. نتانیاهو هزینه های حماقت خود را خواهد داد. (1031668) (alef-4)
 
United States
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۳:۰۷:۵۹
یعنی فکر می کنید اگر این بند ذکر نشده بود حماس ایران رو تو جنگ احتمالی تنها نمی گذاشت؟ درسته که وظیفه ی شرعی و انسانی ما حمایت از فلسطین است , اما یادمان نرود که حماس جزو نمک نشناس ترین های زمان است (1031167) (alef-4)
 
احسان
United States
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۵۹:۴۲
تاریخ ثابت کرده که عرب هیچ وقت پای حرف و قولش نیست عرب رو با مشتی پول میشه خرید که اسرائیل و آمریکا به راحتی این کار رو می کنند (1031281) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۱:۴۹:۰۷
چقدر نژاد پرستی از این کامنت می باره! (1031555) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۸:۵۲:۳۰
بحث نمک نشناسی درست نیست. این موضوع علم سیاست است. هر حاکمیتی باید برای رفاه مردم خودش تلاش کند. (1031447) (alef-1)
 
مفسر
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۱:۱۲:۱۳
در علم سیاست این اصل بسیار مطرحه و توسط بیشتر کشورها استفاده میشه این که " ما کشور دوست یا دشمن دائمی نداریم " و " منافع دائمی داریم" لذا اغلب کشورها در سیاست و روابط بین الملل بر اساس منافع ملی و اقتصادی کشورشان تصمیم گیری کرده و با کشوری ارتباط گرفته یا از آن دوری می کنند. البته کشورهای محدودی مثل کشور خودمان منافع ایدئولوژیک و عقیدتی برایش مهمتر از منافع اقتصادی است و بخاطر اعتقادات خود حاضر است از منافع اقتصادی صرف نظر کند. (1031687) (alef-4)
 
روح اله
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۸:۳۷:۰۴
مثل مردم کوفه. اونا هم دقیقا همین کار را کردند و تا ابد ملعون تاریخند. اونها هم در جهت منافعشون تصمیم گرفتند (1031744) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۳:۱۹:۲۸
ايران در مقابله با اسرائيل هيچ حسابي روي حماس باز نکرده. اگر کسي اين طور حسابي باز کرده خيلي ابله بوده.
چون شير به خود سپه شکن باش
فرزند خصال خويشتن باش
ايران نيازي هم به حماس ندارد. اين حماس است که از نمد جنگ احتمالي بين ايران و اسرائيل مي تواند براي خودش کلاهي ببافد. (1031178) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۶:۱۹:۱۸
این اشتباه ایران است که خودش را قربانی غزه کرد سرزمینی با 1648000کیلومتر مربع را فدای 360 کیلومتر مربع یعنی 4600 به یک (1031349) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۰:۵۵:۱۵
این حماس یا حزب الله یا امثال اینها نیستند که موشک شلیک میکنند چرا که "و ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی". این است که ما نگران نیستیم. (1031528) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۹:۰۱:۲۲
در تحلیل های خود از آیات به نفع خود استفاده کردن احتمال زیاد ناپسند است (1031763) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۱:۵۳:۲۷
معلومه شما ریاضیاتت خیلی خوبه! فرصت کردی یکم بررسی کن شاید یه چیزایی پیدا کنی که با محاسبات اینجوری جور در نمیان... (1031561) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۰:۰۸:۱۷
شما در اشتباهی. ایران آن قدر بزرگوار است که این کمکهایش به غزه از بزرگی او کم نمیکند. (1031661) (alef-4)
 
روح اله
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۸:۴۰:۲۹
دوست من غزه مساله اصلی نیست. مساله این است که اگر این اسرائل در این سالها مشغول غزه و حزب اله نبود این جنگها را با ایران راه انداخته بود. من هم قبول دارم فلسطینی ها نمک نشناسند. اصلا اعقاد من این است چون حسین (ع) ندارند تا ابد هم به پیروزی نهایی نخواهند رسید و همیشه چشمشان به دلارهای قطر و عربستان است علی رغم خیانتهای زیاد در حقشان (1031747) (alef-4)
 
مهدی
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۳:۴۱:۲۴
مکر خدا بالاتر از همه مکرهاست
نگران نباشید ما تکیه امون به خداست پس نه به حماس چشم دوختیم نه به حزب الله که ممکن است در وقت دفاع از ایران درگیرمسائل داخلیش کنند
ما چشم به دستان قطب عالم امکان حضرت بقیت الله سپردیم که اگر جنگی اتفاق بیفتد اسرائیل را با خاک یکسان خواهیم کرد
وشاید تحلیل شما درست باشد مگر نیدید که امریکا عراق وافغانستان را گرفت برای حمله به ایران ولی حالا چه شد ؟ (1031196) (alef-4)
 
ص
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۳:۴۷:۵۹
اگه قرار باشه راکتی به سمت اسرائیل پرتاب بشه از ایران پرتاب میشه درضمن در این قرارداد نیامده که غزه حق نداره ایرانیهارو به خاکش راه بده. درضمن مطمئن باشید اگه خدایی نکرده جنگی بین ایران و اسرائیل بشه نامی نداره جز جنگ جهانی سوم با میلیون ها تن کشته.اون زمان قول و قراری بین اسرائیل و غزه وجود نخاهد داشت. (1031200) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۳:۴۸:۰۶
کلی آدم توی یه "جنگ واقعی" کشته شدن که توی یه "جنگ احتمالی" شرکت نکنن؟!! (1031201) (alef-4)
 
fatemeh
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۳:۴۹:۰۵
متاسفانه در موضع گیری نیز افراد و نهادهای مخلف نمایش بسیار بدی از خود نشان دادند. در حالی که به عنوان مثال وزارت خارجه ارسال موشک به فلسطینی ها را تکذیب کرد برخی افراد، مثل امام جمعه مشهد، در نماز جمعه، به صراحت ایرانی بودن موشک های حماس را تأیید نمود. در واقع یکی از بزرگترین مشکلات این مملکت این است که هر کسی که دلش بخواهد در مورد هر موضوعی در تریبون های رسمی اعلام موضع می کند. (1031202) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۳:۵۳:۰۴
با اینکه از سیاست سر در نمیارم ولی همواره تو ذهنم سوال بزرگی ایجاد شده ، که چرا رهبران حماس از کمک های تسلیحاتی ایران در رسانه ها یاد می کنند . فکر می کنم منظورشان تشکر نباشد. !!؟؟ (1031206) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۰۲:۰۷
ایران هرگز روی حماس حسابی باز نکرده بلکه ایران از حماس استفاده کرده تا هزینه های حمله را برای اسرائیل بالا ببرد.
این مهم هست که که ایا حماس با اسرائیل تبانی یا صلح کرده است!؟
در طول تاریخ بوده اند کسانی که اصل و هدف خود را کنار میگذارند.
وایران از حماس استفاده ابزاری کرد حال حماس برای اینده هر کجا میخواهد برود ولی این را بداند پشت کردن به ایران نابودی خودش را در پی دارد!
ولی از خیانت شاه قطر نباید گذشت که این به مثابه ی صحت تبانی و تحت فشار قرار دادن حماس بوده و نشان دهند که هر زمان خواستیم ترورتان میکنیم! (1031212) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۷:۴۰:۵۴
بحث فقط تبانی و خیانت شاه قطر نیست، در این سازش-به ظاهر جنگ-هم شاه قطر، هم مصر و محمد مرسی، هم اسرائیل و هم حماس نقش دارند، البته شاید درست نباشد اما از لحاظ عقلی بسیار محتمل تر از پیروزی ظاهری ای است که رسانه ها اعلام می کنند، در ضمن مخالف سرسخت مذاکره و سازش با اسرائیل احمد الجعبری بود که همه کمک کردند از میان برداشته بشه، و یک نکته ی مهم دیگه اعلام علنی و شک برانگیز حماس به ایرانی بودن همه ی تسلیحات اونها است که من فکر می کنم جزء بند های نا نوشته ی تبانی بود تا در آینده ی نزدیک اسرائیل و غرب این مسئله را پیراهن عثمان کنند و زهر خود را بریزند. (1031400) (alef-1)
 
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۰۹:۰۸
این بحث آقای قدیری جالب توجه بود و نیاز به بررسی بیشتر شواهد امر دارد. (1031221) (alef-4)
 
روح الله
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۸:۴۴:۱۱
از دید افرادی که منفی دادند:
الف: مطلب جالب نبود و خیلی هم واضح بود
ب: نیاز به بررسی بیشتر ندارد و همین قدر کافیست
ج: همه موارد
د: هیچکدام (1031748) (alef-4)
 
کاظم
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۱۱:۴۹
زنده باد صلح (1031224) (alef-1)
 
سین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۴۷:۵۷
موافقم
زنده باد صلح
و البته
زنده تر باد دفاع
زنده تر باد پیکار با دشمنان خدا و اسلام (1031272) (alef-1)
 
محمد حسین
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۱:۳۶:۴۸
ببخشید
اشتباهی منفی دادم (1031552) (alef-4)
 
حسین
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۵۹:۵۲
درسته.زنده باد صلح.البته تا زمانیکه آزادگی را زیر سوال نبرد. (1031282) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۶:۱۴:۵۳
صلح بین اونها به ضرر ماست
یعنی در جنگ ایران و اسرائیل دیگه روی حماس نمیشه حساب کرد (1031347) (alef-1)
 
علی
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۱۸:۲۳
حمله هوایی 1 ماه پیش اسراییل به کارخانه های مهمات سازی در سودان و این جنگ 8 روزه کاملا برنامه ریزی شده بوده عملا حماس اگر قصد همراهی با ایران را هم داشت دیگر نمیتواند کاری بکند چون اکثر زیر ساخت هایش از بین رفته. (1031231) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۱:۵۷:۱۹
کمک احتمالی حماس به ایران کمک نظامی و استراتژیک است. ربطی به زیرساختها ندارد. (1031564) (alef-4)
 
ساسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۲۲:۵۲
انقلاب های قلابی در منطقه برای انحراف افکار عمومی اززوال اسراییل بود. (1031239) (alef-1)
 
محمد-ع
Canada
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۰:۴۱:۳۴
این تحلیل شاهکار بود !!!!!!! نبوغ و درایت از آن می بارید (1031818) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۲۳:۴۶
فعلن که قضیه اینجوری شده که ایران تمام هزینه های نظامی ومعنوی فلسطین را پرداخت میکنه لیکن منافع دیپلماتیک منطقه را قطر و عربستان وترکیه می برندوازتکنولوژی ودیگر مواهب غرب برخوردارند بعبارت دیگر دستگاه دیپلماسی ایران چوب هر دوسرطلا شده! (1031240) (alef-1)
 
شوکر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۲۳:۵۶
تحلیل خیلی عمیق است
نباید هیچ وقت از دشمن لرزید اما هیچ و قت هم نباید دشمن را دست کم گرفت انهم اسائیل که کانون خباثت است آینده نه چندان دور این صحت یا نادرستی تحلیل شما را مشخص می کند.
اما آنچه حتمی است نابودی صهونیسم جهانی است
والعاقبۀ للمتقین (1031241) (alef-1)
 
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۲۴:۰۳
تمام مردم خاور میانه شاهد فروریختن توهم شکست ناپذیری اسراییل شدند
دیگه اسراییل هیچ خطری نداره. (1031243) (alef-1)
 
آریاشاهین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۲۵:۰۱
اسراییل در طول 60 سال گذشته هیچ وقت این قدر تحقیر نشده بود. (1031245) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۲۶:۰۴
عرب ها به ایران کمک کنند!!!!!؟ (1031247) (alef-1)
 
ب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۲۷:۵۸
منظور از این یادداشت واردکردناتهام به حماس است واین چیزی است که اسراییل را خشنود میکند (1031252) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۷:۴۶:۲۵
نکنه حمایت حماس از اپوزیسیون سوریه هم کار اسرائیل بود جناب ب؟!!! برای شما امنیت ایران و ایرانی از مورد اتهام قرار نگرفتن حماس کم اهمیت تره مثل این که؟ اگر توان استدلال و پاسخ نداری اتهام الکی نزن، این یه مسئله ی محتمل و عاقلانه رو مطرح کرده و البته می تونه درست هم نباشه، اما الکی دلخوش بودن هم از عقل به دوره و همیشه بهتره برای آمادگی بدترین سناریو را هم در نظر گرفت. (1031403) (alef-1)
 
تیز بین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۲۹:۱۶
حتما موشک خوردن به تل آویو هم توطئه بوده ؟؟ (1031254) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۷:۴۹:۰۱
اگر فرض مطرح شده در این مقاله را درست در نظر بگیریم، خوردن موشک به تلاویو در برابر چیزی که اسرائیل با این شکست ظاهری و سازش پنهانی حماس، به دست میاره اصلا با هم قابل مقایسه نیستند جناب تیز بین. (1031405) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۲:۰۰:۱۶
درست است اما اسرائیل در دو جنگ قبلی نشان داده که آنقدر ها هم که در این مقاله عنوان شده زیرک نیست. (1031569) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۰:۱۳:۵۳
میخوام بدونم فکر کی بوده که با این قرارداد جلوی حماس را برای همیشه گرفت و خطر حماس برای اسرائیل را برطرف کرد و تازه اگر حماس نقض پیمان کند مصر ناظر بر پیمان چه کسی را متهم میکند (1031799) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۳۰:۲۹
تحلیل مناسبی نبود، باب دل اسرائیل بود و نه ایران و مقاومت... (1031255) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۴۲:۳۵
نشان مناسب بودن هر چيز باب دل كسى بودن نيست
حقيقت و واقعيت است (1031313) (alef-1)
 
محمد
United States
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۶:۰۵:۰۹
توی دنیای سیاست چیزی که حداقل مبنای عقلی و وقوع را داشته باشد غیر منطقی و غیر محتمل نیست ، اتفاقا تصمیمات پیچیده و غیر معمول بخش جدائی ناپذیر و رایج در سیاست و استعمار مدرن میباشد و تحلیل جناب قدیری در همین راستا و منطقی میباشد. (1031334) (alef-1)
 
علیرضا قلیزاده
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۶:۲۹:۵۹
تحلیل را با داده ها و استدلال های بیشتر، تحلیل کامل کنید؛ باب دل هر کس که می خواهد باشد. (1031361) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۱:۱۷:۵۸
تحليل بايد مطابق واقع باشد و نه باب ميل كسي. (1031543) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۸:۰۱:۰۱
شما عادت كردهايد آنچه باب دلتان هست بشنويد نه آنچه واقيت است . (1031727) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۳۲:۴۲
نمي دانم در ذهن نويسنده اين مطلب چه مي گذشته است. مگر قرار است بيان ايران و اسرائيل جنگي در بگيرد؟ در ضمن ايران كه داراي جنگنده، شناور موشك هاي دوربرد است نتواند از خود دفاع كند از مردم مظلوم فلسطين كه در نزديكي يك دشمن خوانخوار است چه انتظاري دارند كه با دست خالي از ايران دفاع كند. (1031258) (alef-1)
 
Switzerland
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۰:۴۹:۵۴
بحث دست خالی یا پر نیست بحث بر سر این است که حماس امروز هم گفته با ایران مخالفیم دلیل مخالفت هم سوریه اعلام کرده و این یعنی از ایران بریدیم. اما از ایران موشک و پول و نیرو می خواهند اما دوستی وبرادری را برای شیخ قطر و سعودی. (1031680) (alef-4)
 
قدرت
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۱:۲۹:۱۵
همیشه اغلب کشورها و حتی کشورهای قدرتمند که قدرت نظامی بالائی دارند در درگیری های چریکی و درون شهری و انفجارات و عملیات انتحاری ضعیف می باشند و مبارزه و پیشگیری از این نوع اقدامات برایشان دشوار و یا نا ممکن است و بدلیل نزدیکی غزه به اسرائیل و برد کم و کوچک بودن موشکهای شلیک شده از غزه که برخی از آنها همان کاتیوشا بود در تصاویر دیده می شد اسرائیل نتوانست آنها را نابود کند، اما موشکهائی که از کشور ما شبیک شود تا به بالای اسرائیل برسد بیشتر آنها با سپر موشکی نابود می شود همانطور که اگر موشکی از اسرائیل به خاک ما شلیک شود توسط ضد موشک های ما بیشتر آنها نابود میشود. لذا نقطه ضعف اسرائیل و ترس او بیشتر از حزب الله لبنان و حماس در غزه است که بیخ گوشش است و اسرائیل را آسیب پذیر می کند وگرنه همان میزان که کشورمان موشک و هواپیما دارد چند برابر بیشتر و قوی تر آن را کشورهای غربی و امریکا دارد که به اسرائیل هدیه می کنند. از طرفی علت هزینه کردن برای نابودی حکومت سوریه توسط غربی ها و اعراب هم به همین دلیل است که ارتباط نزدیکی با سوریه داریم و سوریه کانال ارتباطی کشورمان با حزب الله لبنان است و می خواهند زنجیره را قطع کنند و با پازل هائی چون تحریم نفت و سایر تحریمها فشار بیشتری بر کشورمان وارد شود و کشورمان را از نظر داخلی تضعیف کنند و موجب نارضایتی مردم گردند. (1031690) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۳۳:۵۸
پس لابد میخواستید با اون همه شرطی که اسرائیل قبول کرد حماس شرط عدم پرتاب راکت را نپذیرد؟ (1031260) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۹:۲۵:۵۵
سلام نظرات عزیزان مطالعه شد:

نظر بنده رو مطالع بفرمایید. دولت مردان ما بارها اعلام کردن به هرمظلومی بخصوم مسلما نان دربند کمک می کنند ما کشور قدرت مندی هستیم از کشور وسر زمین خود دفاع می کنیم هیچ نیازی به گروهای سیاسی کشور های مسلمان نداریم سربلندی مسلمانان مستقل آزروی ماست. (1031462) (alef-1)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۴۱:۵۳
فعلا که در جریان جنگ 8 روزه غزه ابتکار عمل بدست ترکیه و قطر و مصر افتاده و ایران هم برای اینکه عنوان نماید که هنوز بعنوان بازیکن اصلی در صحنه حضور دارد به نوعی ادعاهای مقامات اسراییل که همانا دادن موشک به حماس است را تایید کرده که این میتواند در آینده برای ایران بسیار دردسر ساز باشد و فشارهای بین المللی بر علیه ایران را افزایش دهد و حتی منجر به رودرویی مستقیم ایران و اسراییل گردد در حالیکه مقامات در توجیه چرایی کمکهای خارجی همواره عنوان می نمودند که ما با این کمکهای خارجی جنگ با اسراییل را به خارج از مرزهای خود میکشیم ولی حالا با حرکاتی که انجام میدهیم ندانسته آب به اسیاب دشمنان ایران می ریزیم و راه را برای تعرض آنان هموار می نماییم (1031265) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۲:۱۱:۰۱
من نمی فهمم چرا کمک های امریکا به اسرائیل و حمایت های کشور های غربی از "جنایتها"ی این رژیم اصلا برای آنها دردسرساز نیست اما کمک ایران به مردم فلسطین برای "دفاع" از خود برای ما دردسر ساز است!
این را هم نمی فهمم که چرا ما اینقدر از رودررویی با اسرائیل می ترسیم؟! اصلا فرض کنیم این جنگ یک پیروزی نمایشی برای غزه بوده باشد. جنگهای 33 روزه و 22 روزه را چطور تفسیر کنیم؟ (1031574) (alef-4)
 
Netherlands
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۴:۵۴:۱۳
حضرت استاد، شما بفرمایید در این توافق نامه آتش بس چه مورد دیگری باید گنجانیده شود ؟ لطفا به جای آرمان گرایی، واقعی‌ و پرکتیکال صحبت کنید ! (1031278) (alef-1)
 
عبداله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۱۰:۳۵
مطمئن هستم اسرائیل با یافتن جاسوسان جدید در غزه مجددا به شکار و کشتار سران حماس مشغول خواهد شد مگر آنکه حماس به دامان قطر برود که در این صورت نیاز به جاسوس هم نیست و خودشان غزه را به پول قطری ها خواهند فروخت.
نکته بعدی اینکه در جنگ احتمالی ایران با اسرائیل ما روی سودان بیشتر حساب باز کرده ایم تا غزه.
مردم غزه فلسطینیان بی چاره ای هستند که دیگران باید برایشان کاری کنند و نباید توقع داشته باشیم دست به خودزنی بزنند.
با همه این اوصاف غزه فقط حماس نیست و حقیقت طلبی ایران در آنجا نفوذ دارد و نفرت از اسرائیل از بین نمی رود ، همانطور که صدام صرفا به دلیل موشک پراکنی به اسرائیل مورد علاقه آنهاست وگرنه ارزشی برای او قائل نیستند. (1031289) (alef-1)
 
قلی
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۱۲:۳۷
واقعا خیلی نامردی بود که حماس اینطوری اومد اعلام کرد از فشنگ تا موشک مال ایرانه! الان نظر تمام کشورها نسبت به ایران عوض شده و حس بدی به ما پیدا کردن (1031292) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۱۵:۳۵
فارق از پیش داوری نسبت به درستی و غلطی این تحلیل، باید گفت تحلیل جالبی بود. (1031293) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۱۶:۰۶
به نظر تحلیل نادرستی نمیاد. درحال حاضر تحولات منطقه ای بدست گروه اخوان المسلمین مصر اجرا میشود که نحوه روی کار آمدن آن و اقدامات رییس جمهور فعلی مصر در بسط اختیارات خود و همچنین نحوه موضع گیری آن در قبال بحران سوریه شکی باقی نمیگذارد که تحولات جاری اصلاً به نفع ایران نیست!!! اینجانب شکی ندارم که در خلال به قدرت رسیدن مرسی توافق پشت پرده بزرگی با غرب صورت گرفته شاید کاری که مبارک از انجام آن سر باز زد قرار است به دست این گروه تندرو صورت پذیرد. جمع بندی تحولات لبنان، سوریه و مصر از توطئه بزرگی بر ضد ایران حکایت میکند که هسته مرکزی آن نه در قطر، نه در ترکیه و نه در عربستان که در مصر میباشد. یادتان باشد که در آخرین سفر احمدی نژاد به عربستان برخورد شاه عربستان با مرسی بسیار سرد بود. همچنین در بحران سوریه نقش ترکیه از طرف غرب کمرنگتر میشود و قطر هم صرفاً تامین کننده مالی است. اخوان المسلمین قدیمیترین، قویترین و ریشه دارترین گروه سیاسی بین کشورهای عرب منطقه است که باید به این مجموعه ناشناخته ترین و به ظاهر مردمی ترین گروه سیاسی را نیز اضافه کرد. به مسئولین پیشنهاد میکنم در بررسی این گروه دقت بیشتری صرف کنند. (1031295) (alef-1)
 
Switzerland
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۰:۵۶:۲۲
اخوان المسلمین امروز همان القاعده دیروز و طالبان است که با برنامه ریزی غرب و با پول سعودی و قطر در کشورهای مسلمان روی کار آمد تا کار اسلام و مسلمین را یک سره کنند (1031682) (alef-4)
 
مسئول
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۸:۵۰:۱۳
چشم عزیزم. یادداشت کردم یادم نره. ایشالا امروز بررسیش می کنم (1031749) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۱۷:۳۶
ای کاش به رسمیت شناختن فلسطین هم جزء بندها بود (1031296) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۱۹:۳۳
هنوز ايران اينقدر خا ک بر سر نشده که در صورت جنگ احتمالي چشمش به دست اسماعيل هنيه و خالد مشعل باشد.
اما احتمال افتادن ايران در دام احتمالي پهن شده به دست رژيم صهيونيستي و نوچه هاي قديم و جديدش خيلي زياد است. (1031299) (alef-1)
 
مسلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۲۵:۳۸
در تکمیل گفته های شما دوست عزیز باید کمی دقیق تر به مساله اندیشید ، اسراییل با این حمله تخمینی از توان موشکی مقاومت و حماس هم زد ،از طرفی میزان کارایی سامانه موشکی خود را مورد ارزیابی قرار داد ، چون در حمله احتمالی به ایران ، قاعدتا ایران از موشک های دوربرد استفاده خواهد کرد و توان ایران برای اتش باری در این حوزه محدود است با توجه به هزینه این موشک ها ،با این تعهد اسراییل خیالش از بابت حماس راحت شده است ، از طرفی معاضان در سوریه تلاش خود را در بدست اوردن مرز عراق با سوریه مضاعف کرده اند این یعنی قزع ارتباط ایران با سوریه و لبنان ، میزان صادرات نفت ایران با اغاز فصل سرما بیشتر شدهاست اما با اغاز فصل گرم مجددا فشار بسیار بیشتر خواهد شد سرمایه گذاری در کشورهای عراق و لیبی نیز بیشتر شده است خود امریکا نیز میزان تولید نفتش را بالا خواهد برد ، این یعنی وقت زیاد نیست ، در ضمن تصور بوجود امدن جنگ جهانی نیز اشتباه است چون روسیه و چین نیز با برگ ایران بازی خواهند کرد (1031302) (alef-1)
 
حق بین
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۱:۳۶:۲۶
کشورهای کمونیستی مثل چین و روسیه و کره شمالی الویت اصلی آنها اقتصاد و منافع اقتصادی است و هرگز بخاطر کشور ما و سایر کشورها وارد جنگ نخواهند شد و هدفشان از برخی موافتها و مخالفتهای موقتی و تاکتیکی گرفتن " امتیاز " از طرفین است.... یادمان باشد روسیه و فرانسه 10 سال قبل سرسختانه از حمله به عراق مخالفت می کردند و بعد از حمله کم کم موافق شدند. (1031692) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۳۰:۵۱
بسیار تحلیل واقع بینانه ایی بود بهترین تحلیلی بود که در مورد این جنگ خواندم در بقیه موارد دائم تکرار می شد اسرائیل شکست خورده ولی در این جا همه ی ابعاد موضوع بررسی شد (1031307) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۳۳:۰۸
اقای قدیری اگریک ذره اطلاع ازعلوم استراتژیک داشتیداینگونه اظهارنظربیجاازبعضی پارامترها نمی کردید! (1031308) (alef-1)
 
احمد قربانى
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۴۱:۰۹
تحليل بسيار بسيار تامل بر انگيزيست، پروژه سركوب و بى اثر كردن كشورهاى اسلامى گاهى انقلاب و بهار عربى ميطلبد و گاه سازش و ثبت قرارداد حال بعد از پروژه سوريه شايد تنها دو كشور باقى ميمانند ايران و تركيه در مرد ايران كه علت معلوم است و اما تركيه اين مدعى رهبرى جهان اسلام سنى و مزاحم نفس گير صنايع اروپا كه خاطره تلخ دولت عثمانى را براى آنها تداعى ميكند.
هر چند كه با جنگ و خون ريزى و انرژى هستهاى و بمب اتم به شدت مخالفم اما شايد امروز اگر جهان را از داشتن بمب اتم مطمئن ميكرديم از جنگى خانمان سوز رهايي ميافتيم .

و اما اگر در آينده ايران در جنگى مستقيم قرار گيرد مطمئن باشيد كه تبديل به جنگ هسته اى و جنگ جهانى سوم خواهد شد و مهمترين علامت آن نيز دخالت نيروهاى خارجى در سوريه خواهد بود (1031311) (alef-1)
 
United States
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۴۴:۲۰
تحلیل جالبی بود.
کسانی هم که می خواهند آن را رد کنند، با دلیل و منطق رد کنند. (1031314) (alef-1)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۵۲:۱۲
یعنی موضع گیری های سید حسن نصرالله بی خود و بی جهت بوده پس؟!

این چه توجیهاتیه که مطرح می کنید؟
هر چند که باید هشیار بود، ولی نباید شیرینی پیروزی رو با حرف های بی منطق تلخ کرد (1031319) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۰:۰۸:۴۵
ببین برادر
وقتی حماس پیمانی بست که اسرائیل را به رسمیت شناخت و جلوی پرتاب موشک به اسرائیل را بست یعنی مثل اردن برای اسرائیل بی خطر شد و اگر کاری هم کند جامعه جهانی بشدت محکومش میکند و اسرائیل با خاک یکسانش میکند و مصر هم که ناظر بر اجرای پیمان هست مجبوره طرف اسرائیل را بگیرد پس حماس دیگه خطری برای اسرائیل ندارد اینجاست که لبنان و ایران باقی میمانند
سید حسن نصر الله هم پیش دستی کرد و به اسرائیل هشدار داد (1031797) (alef-4)
 
فرهاد
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۵:۵۹:۳۵
هرچه خودشان تصمیم بگیرند درست است. دخالت دیگران دخالت در امور داخلی آنهاست حتی اگر بخواهند در صلح و آرامش زندگی کنند. این ما نیستیم که کودکانمان تکه تکه میشوند بلکه آنها هستند. (1031327) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۶:۰۲:۴۲
اگر حماس اسرائیل را به رسمیت بشناسد برای فلسطینیها خوب خواهد شد و به صلح خواهند رسید.برای اسرائیلیها هم که نور علی نور .برای ما هم که دیگر مجبور نیستیم که یک زمانی در زیاد بد نیست ولی دوستی اعراب با اسربائیل زیاد به نفع کشور ما نخواهد بود. (1031332) (alef-1)
 
هموطن
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۶:۰۳:۱۹
متاسفانه زمانیکه بحث اسرائیل پیش میاید ؛ اکثرا چه کارشناس و چه مردم عادی و غیر سیاسی ؛ احساسی به موضوع نگاه می کنند و نه منطقی و کارشناسانه .
در میان نظرات بینندگان ؛ فقط یک مورد منطقی بچشم میخورد و آنهم اعتراف حماس به دریافت موشک از ایران هست .
در حمایت از نوشته حاضر ؛ چندین مطلب را هم باید اضافه کرد . در مورد پرسش 8 روز و 22 روز ؛ همین اندازه میشود گفت : یکی از اهداف کوتاه بودن درگیری بود ؛ چرا که در صورت ادامه ؛ ترتیب دهندگان این جنگ از اهداف دور میشدند . ( حتما نگارنده مطلب گرفتند که منظورم چه هست . همان مواردی که نگارنده اشاره نمودند باضافه مواردی که بنده اضافه میکنم .. )
از سوئی این جنگ یک برنده بیشتر نداشت . آنهم مرسی رئیس جمهور مصر بود . در اثناء حمایت از آتش بس اگر توجه میکردید ؛ هیلاری کلینتون فقط از مرسی تشکر کرد که بانی این صلح شده است . در این هنگامه مرسی با تدوین قوانینی جدید ؛ مواضع قدرت خویش را محکم تر کرد و حتی برخی تحلیل گران ؛ قدرتی بیشتر از حسنی مبارک برای مرسی تصور میکنند . بنابراین اصل ماجرا این هست که فعلا بازی روی دو موضوع انجام گرفته است . اول تحکیم قدرت مرسی در مصر و اینکه هم او بود که صلح را پایه گذاشت و هم او هست که حماس از وی حرف شنوی دارد و نه ایران و نه ترکیه . همانگونه که مطلع هستید در جریان عقد صلح نامه ؛ داوود اوغلو هم در غزه بود و از روابط نزدیک وی با هیلاری همگان آگاه هستند ولی کوچکترین اسمی از وی و یا اردوغان برده نشد . از طرفی موضوع به سوریه هم ربط دارد ؛ خروج حماس از سوریه و سابقه دشمنی مرسی ( اخوان المسلمین ) با بشار اسد و پدرش حافظ اسد .
موضوع دوم : اقرار حماس به دریافت موشک و جنگ افزار از ایران که بقول نظر یکی از کاربران در دراز مدت مورد استفاده قرار خواهد گرفت . (1031333) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۶:۰۷:۰۶
به نظر من هم باید اونها در جنگ باشند تا ایران پشتوانه داشته باشد و صلح بین آنها اصلا به صلاح ما نیست ! (1031338) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۶:۰۸:۴۰
اسرائیل هرگز در توطئه هایش بر سر امنیتش معامله نمیکند و با آن بازی سیاسی نمیکند زیرا این موضوع شیشه عمر او حساب میشود. این موضوع که سرزمینهای اشغالی برای مهاجران یهودی نا امن باشد یا آنها احساس ناامنی کنند با تمام مبانی سیاسی و دینی آنها منافات دارد و یهودیهای مهاجر به فلسطین را دچار تناقض مبنایی در باره رفتن یا ماندن خواهد کرد.
ضمنا
آقای قدیری این موضوع را در نظر نگرفته است. (1031341) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۶:۱۴:۰۶
کاری نداره اگر یک روز ما با اسرائیل جنگمون شد
یواشکی به دوستان وفادارمون میگیم یک چند تا موشک از غزه به اسرائیل بزنند و دوباره جنگ بین اونها هم شروع بشه همین (1031346) (alef-1)
 
هادی آگاهی
United States
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۶:۲۵:۴۱
اصولا سایت الف دوست دارد یک تحلیلی ارایه بدهد که به عقل جن هم نرسد
چند نکته هست که در نوشته مورد غفلت قرار گرفته است
1- حماس هیچ موشک بلند برد یا کوتاه برد موثری به سمت اسرائیل شلیک نمی کند و نمی کرد! در جنگ اخیری البته گویا در حدود 200 یا 300 موشک قسام ( شما بگو خمپاره ) به سمت اسرائیل شلیک کرده. پس نگران صلح حماس و اسرائیل نباشید ( که همین الان هم به صورت نیم بندی موجود است ) بلکه نگران صلح جهاد اسلامی و اسرائیل باشید ( که محال است ).
2- حالا مفروض بگیریم که حماس می خواسته است همچین کاری بکند. اگر این فرض درست باشد، موشک اول را باید حماس شلیک می کرد نه جهاد اسلامی اما دقیقا برعکس شد. پس شروع جنگ برنامه ریزی شده نبوده است.
3- این احتمال که حماس جنگ را با برنامه ای برای آشتی و بازپس گیری اراضی دهه 60 از اسرائیل به پایان برده است، هیچ از ذهن دور نیست. این طرحی است که آمریکا، حماس، مصر، ترکیه، عربستان، قطر و تقریبا همه بجز ایران و حزب الله (به امید حذف اسرائیل)و اسرائیل (برای بقای ابهتش) به دنبال آن هستند.
با تشکر (1031355) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۶:۴۷:۳۲
بايد ما به هوش باشيم و دشمن را دست كم نگيريم.به نظر ميرسد اسراييل براي اينكه سپر موشكي خود را امتحان كند به غزه حمله كرد وحالا ميتواند نقاط ضعف آنرا برطرف كند. (1031370) (alef-1)
 
روح اله
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۸:۵۶:۳۷
کارشناس محترم نظامی!
مانور را گذاشتند برای چی؟؟
یعنی اگر یک کشوری بخاد سیستم دفاعیش را امتحان کنه باید به یکی دیگه بگه لطفا بیا به من یه کم حمله کن. نمی تونست خودش چندتا راکت آزمایشی پرتاب و رهگیری کنه. احتمالا چند وقت دیگه هم اسرائل برای تست نهایی گنبد آهنین از ایران بخاد یه کم بهش حمله کنه.
وای وای وای از این همه علمی که در بعضیها قلمبه شده (1031757) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۷:۱۵:۰۲
ایران نیازی به این جوجه ها ندارد ایران فقط کافی تنگه هرمز را به مدت 48 ساعت زیر اتش بگیره نیازی به حمله به اسرائیل نیست اون وقت عربهای مفت خور باید وراخ موش بخرن (1031383) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۲:۵۸:۰۱
این بستن تنگه هرمز که با می بندیم نمی بندیم مسئولین ما ابهت و کارآیی خودشو از دست داد !!! (1031615) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۰:۰۴:۲۱
آمریکاییها اعتراف کرده اند ایران توانایی بستن تنگه هرمز را دارد ولی ظرف چند ساعت بازش میکنیم (1031792) (alef-4)
 
نادری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۷:۲۴:۱۱
اگر کشوری تصمیم حمله به ایران راداشته باشد شیرمردان ایران زمین بارها وبارها توان خود رانشان داده اند مگر در8 سال دفاع ازمیهن در برابر ما تمام کشورهای عربی وغربی نبودند ومردم ما از نوجوان 13 ساله تاپیرمرد100 ساله جلو متجاوزگران ایستادند.ما باید به فکر مملکت خود وجوانان آن باشیم نه اسماعیل هنیه. (1031390) (alef-1)
 
محمد
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۷:۴۲:۲۴
در یک مورد به شدت با این تحلیل بدبینانه موافقم:
""""ما همیشه با حداکثر هزینه برای ملت ایران در صحنه جهانی و داخلی گام بر می داریم"""""
بر اساس فرمول فوق جنجالی که صدا و سیما از نقش ایران در تجهیز حماس بر پا کرده و سخنرانیهای سران حماس و ... قابل توجیه است. (1031401) (alef-1)
 
پویان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۷:۵۰:۵۰
حمله اسراییل به ایران معادلات کل منطقه را عوض می کند
و چنین قرارداد هایی در مقابل ان شرایط کم اهمیت است (1031408) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۸:۰۰:۱۸
احتمالا حماس به سفارش امیرقطر اعلام کرد موشک ها ایرانی بوده تا ایران را در سطح جهانی بیشتر تحت فشار بگذارند. (1031409) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۲:۳۵:۲۱
این جهاد اسلامی بود که در ابتدااعلام کرد که از فشنگ تا موشک ، ایرانی بوده است نه حماس. و مستحضرید که امروز مواضع جهاد در جانبداری از اسد در سوریه و تداوم مقاومت با ایران نزدیک است و میان مسوولین ایرانی اعتماد به این جنبش وجود دارد. (1031599) (alef-4)
 
مسعود
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۸:۰۶:۱۹
با تشکر از دلسوزی های شما برای خودتان برای ما برای ایران و برای اسلام !!!!!
هزار پشم میش پوشیده اید اما دندان گرگیتان پیداست !!!!!!!!!!
جنگ زرگری خوبیست و خوبتر وقتی که بشود وسطش به حکومت و اسلام هم یک ضربه زد !!!!

این رو شنیدید !!!
و جاسو خلال الدیار !!!

عوض شدن این حکومت و گول زدن مردم و مظلوم نمایی خواب و آرزویی است که به گور خواهید برد !!!!!

ما مانده ایم یعنی نگه داشته شده ایم تا آیه بالا را تعبیر کنیم؟!!!!!!!!!!!! (1031414) (alef-1)
 
بهزاد
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۸:۱۲:۳۳
لینک نیویورک تایمز را لطفا بدهید! (1031417) (alef-1)
 
جواد
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۸:۱۶:۳۴
بنظ من اسرائیل با این هزینه ای که انجام داد فقط خواست گنبد آهنینش رو تست ارتقا و به روز کنه اگر در گام بعدی بتونه از 1500 موشک 1000 تاش رو مهار کنه به موفقیت بزرگی رسیده واون موقع هست که میتونه براحتی غزه رو با خاک یکسان کنهو در این مابین اگر قصد حمله به ایران رو داشته باشه ایران باید برای پاسخ از خاک خودش موشک هاش رو به سمت اسرائیل بفرسته و ببینید چقدر میتونه موشک پرتاب کنه که از هر سه تاش یکیش و شاید تا اون روز هر دوتا یکی مهار بشه و اسرائیل به این فکر میکنه که حریف چه جوری مات کنه واین جنگ فقط یه بازی بود برای یک نبرد واقعی تر در آینده (1031419) (alef-1)
 
گیوی
Netherlands
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۸:۱۸:۰۷
با عرض معذرت این برداشت از جنگ هشت روزه بسیار ساده لوحانه است یا شاید در بهترین حالت نوعی نگاه انتقادی به سیاست برون مرزی ایران است آنهم از نوع بی بی سی و امثالهم.
چطور باور کنیم اسراییل بدون اجازه و راهبرد آمریکا اینهمه هزینه روانی و مالی را به خود و متحدانش تحمیل میکند که مثلا اگر در آینده جنگی بین آنها وایران در گرفت خیالش از جانب حماس آسوده باشد؟!!
برگ برنده ایران در روشهای دفاعی مبتنی بر جنگ از درون سرزمین است و اصلا معنی دفاع همین است.
ایشان (نویسنده )فراموش کرده اند که سال گذشته مقامات حماس گفتند اگر جنگی در بگیرد آنها بیطرف خواهند بود ویکی از فرماندهان نظامی ایران نیز گفته بود که ما هیچ گاه از حماس چنین توقعی نداشته و نخواهیم داشت.
به نویسنده محترم یاد آوری میکنم برآیند اینگونه تحلیلها به سود صهیو نیستهای درمانده است که تلاش دارند پس از شکست از یک گروه چریکی در غزه تحت محاصره دوباره عربده کشی در مورد حمله به ایران را شروع کنند. (1031420) (alef-1)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۸:۲۱:۱۶
اگر یک روز ماست سیاه شود از قدرت خداوند بعید نیست.
ولی عقل میگوید تا قاعده ی سفید بودن ماست نقض نشده هنوز ماست سفید است.
ضمنا پیوند رسانه ای این تحلیلگر با جبهه ی ضد فلسطینی را به شما تبریک میگویم. (1031423) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۳:۱۱:۲۸
شما هم مثل کبک سر در برف کنید تا حقایق را نبینید ! (1031623) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۳:۱۷:۱۹
ببین هرچه گفتی درست جناب محمد! اما توهین نکنید و تهمت نزنید، شماها کی می تونید بدون اتهام به دیگران یک کلمه حرف حساب بزنید؟ (1031629) (alef-4)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۸:۲۶:۵۸
الف : حداقل از خون شهدای غزه که هنوز خشک نشده حیا میکردی. (1031431) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۸:۴۶:۵۸
آقای قدیری رژیم اشغالگر اگر می توانست غزه را با خاک یکسان کند تا الان درنگ نکرده بود. تفسیر سیاسی کار خوبی است به شرط آنکه قدری هم توام با نگاه واقعی باشد (1031444) (alef-1)
 
رسول
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۸:۵۲:۵۰
صدا و سیمای ما که با خبر پیروزی غرورآفرین حماس گوش فلک رو کر کرد..شما که به کمک به حماس و موشک های فجر کلی افتخار کردید.این تحلیل رو همون موقع باید میکردید.در ضمن ما که به دشمنی اعراب با خودمون ایمان داریم چرا کاسه از آش داغتر شدیم.این همه نامردی از اونها میبینیم باز هم کوتاه نمیام .نظامی که با خون این همه شهید روی کار آمده و حفظ شده حیف نیست برای اینها هزینه بشه ؟ (1031448) (alef-1)
 
reza
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۹:۱۰:۲۹
تحلیله بجایی بود اولا حماس از اول هم خواهان عقب نشینی اسراییل به مرزهای 67 بود نه از بین رفتن انها دوما حماسی ها اخوانی هستند از نظر سیاسی از رفقای احوانی تابعیت میکنند و از نظر مالی از قطر و کویت ثالثا در یک جنگ احتمالی شاید به احتمال ضعیف بتوان رو کمک حزب الله لبنا ن به خاطر شیعی بودن حساب کرد ولی روی حماس به هیچ وجه تازه حزب الله هم خود را مقید به اجرای کامل قوانین لبنان میداند و خود حسن نصر الله از ان قسمت از مردم لبنان که حزب الله را اغاز گر جنگ 33 روزه میدانند عذرخواهی کرددر اخر سیاست چیزه کثیفی است یک روز میشل عون رنگ عوض می کند با انهمه سابقه خراب به مقاومت میپیونددو روز دیگر سازمان اطلاعات سوریه متهم به همکاری با سعودیها برای قتله عماد مغنیه میشود (1031453) (alef-1)
 
mmf
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۹:۲۸:۵۳
از ابتدا این جنگ و پایان یافتن سریع آن قابل تامل بود. وقتی که فرمانده سپاه اعلام کرد موشک به حماس داده است به باور اینجانب کمال بی تدبیری نمایان شد. آیا جز این است که به طور مستقیم درگیر جنگ با اسرائیل شدیم؟ و این اظهار نظر ها و یا اعترافات پیامد دارد که پایانش معلوم نیست چه از آب در آید. دقیقا حماس آن کاری را کرد که اسرائیل در جنگهای گذشته می خواست. آیا به غیر از این بود که می خواست موشک یا راکت به اسرائیل شلیک نشود؟ بسیار عجیب بود این جنگ بسیار و باید منتظر عواقب آن باشیم. نه اینکه ترسی به خود راه دهیم ولی در عالم سیاست کمال بی تدبیری انجام شد. (1031465) (alef-1)
 
معلم
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۹:۳۰:۰۵
روزي كه با ايران همراهي مي كردند به خاطر منافع شان بود وامروز هم كه مطمئن باشيد به فكر منافع خود هستند نه ما!! (1031466) (alef-1)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۹:۳۲:۱۵
تحلیل بدی بوددشمن شادکن خداکندقصدبدی نداشته باشید (1031467) (alef-1)
 
حسین
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۹:۵۸:۵۲
اگه اسراییل با ایران وارد جنگ بشه حماس وقت. نمیکنه به ایران کمک کنه چون ظرف 24ساعت کارش. تمومه (1031486) (alef-4)
 
بهرام
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۱۹:۵۹:۲۰
جناب آقای قدیری از سر زمین فلسطین دیگر چیزی نمانده اسراییل همه سرزمین آن را اشغال کرده وهزاران زن وبچه های فلسطین را کشته ویا آواره کرده وتاسیسات زیر بنای آن را از بین برده حالا حماس سر چه میخواهد با اسراییل تبانی کند تازه اگر جنگی بین اسراییل وایران صورت بگیرد بود نبود غزه برای ایران فرقی نمی کند البته اگر کمک کنند بهتر است و بهترین موقعت به نفع غزه می باشد تا سر زمین خود ش راآزاد کند پس تبانی دروهله اول به ضرر حماس میباشد تا ایران (1031488) (alef-4)
 
مجيد
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۰:۰۳:۵۷
شما را بخدا سياسي كاري وقطب بندي تخيلي را در حوزه مقاومت و مجاهدان وارد نكنيد.فراموش نكنيد در جنگ 8 ساله خودمان چه آسيب هاي سنگيني از اين ناحيه بر نيروهاي بسيجي حادث شد كه تا به امروز نيز ادامه دارد. (1031493) (alef-4)
 
امين بديعي
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۰:۳۰:۲۵
سلام عليكم - تحليل شما متاسفانه درست نيست به چند دليل اول اينكه فعلا ما با رژيم صهيونيستي وارد در جنگ نيستيم . در ثاني حماس در صورت بروز يك حنگ بين ايران و اسرائيل اصولا نميتواند معادله اي را به نفع هر كدام از طرفين حل نمايد . به اين دليل كه در صورت شروع هر جنگ احتمالي در ساعات و روزهاي اول جنگ موشكي در دستور كار هر يك از طرفين قرار خواهد گرفت كه در اين صورت با توجه به اينكه حماس نه دارنده سلاحهاي موشكي و نه توليد كننده آن است كمكب به ايران نميتواند بكند . پس به اين لحاظ موافقتنامه صلح بين حماس و اسرائيل هيچ ضرري براي ايران ندارد برعكس با توجه باينكه مسئولين حماس شرط اعلام آتش بس را قطع حملات از طرف اسرائيلي ها اعلام كرده بودند از لحاظ روحي و تبليغاتي بسيار به نفع حماس و به ضرر اسرائيل بوده است و با توجه باينكه نقش ايران در پيروزي حماس در جنگ 8 روزه بر هيچ كس پوشيده نيست خود به خود اين توافقنامه تمامي سود و تبليغاتش به ايران ميرسد . البته بايد مسئولين نظامي با هوشياري كامل مواظب فريبهاي نظامي هم باشند كه مبادا با تعريف و تمجيدها نسبت به تحليل واقعي اوضاع ضعف نشان دهند و خداي نكرده مغور شوند . (1031511) (alef-4)
 
م
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۲:۱۲:۱۴
ما جماعت همیشه از روی احساست عمل مکنیم نه ازروی عقل (1031576) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۳:۴۹:۰۶
ببخشید. شما چند نفرید؟ (1031916) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۲:۱۹:۲۴
چنان نشستن کنار و لنگش کن می گن انگار موشک بابرد2000کیلومتر یه اسباب بازیه نه بابا قیمتش میلیلردها تومنه تازه مگر ایران چند تا از این موشکها داره یا حتی اشغالگرای صهیونیست چقدر توان حمله دارن اصلا جنگ چنینی نه درتوان ایران ونه درتوان صهیونیستهاست. مواظب حقه بازی ابر قدرت ها باشید که یه دفه چشم باز نکنیم ببینیم بایه صدام دیگه ای در گیر شدیم. (1031582) (alef-4)
 
حمید
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۲:۲۹:۵۷
نویسنده متن متاسفانه در نوعی توهم بچگانه سیر میکند.از همان نوع توهمات کمیته 300 و اینکه در جهان افرادی وجود دارند کهنخ همه دست آنهاست و برنامه میریزند و ...
عزیز دل فرض محال که شروع جنگ با برنامه ریزی و هدفگذاری صورت گرفته باشد چه کسی در دنیا میتواند پایان جنگ را رقم بزند؟جنگ رویدادیست که کنترل آن و اینکه تا کجا پیش برود از عهده هر سیاستمداری خارج است.
در ضمن هم در متن مقاله و هم در نظرات ارسال شده تصویری از نارسیسم ایرانی به چشم میخورد.چرا همه فکر میکنیم که ایران مرکز جهان هستی است و همه رویدادها حول محور ضربه زدن به ایران میچرخد؟این تعابیر بچگانه و به دور از واقعیت است. (1031593) (alef-4)
 
قاسم
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۲:۵۰:۵۷
اگر واقعیت داشته باشد تغییر عمده ای در سیاست های خاور میانه ای قدرت های بزرگ جهان و منطقه و فلسطینی هاست (1031610) (alef-4)
 
رضا
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۲:۵۳:۴۲
حتی ار تحلیل نیویورک تایمز هم درست باشد حزب الله لبنان را نمیتوانند متوقف نمایند بنابراین نیورک تایمز قصد سرپوش گذاشتن بر شکست مفتضحانه اسراییل دارد (1031613) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۳:۱۹:۳۸
فقط جهت اطلاع (البته اگر الف سانسور نکنه!):

موسی ابومرزوق، معاون دفتر سیاسی جنبش حماس گفته است که اگر ایران نمی‌خواهد افکار عمومی جهان عرب را علیه خود تحریک کند، باید در مورد حمایتش از رژیم سوریه بازنگری کند.

آقای ابو مرزوق در جریان گفتگویی با خبرنگاران در مقر جدید این جنبش در قاهره، پایتخت مصر گفت: "ایران دیگر در جهان عرب از موقعیت خوبی برخوردار نیست."

معاون دفتر سیاسی جنبش حماس همچنین افزود: "ایران برای از دست ندادن افکار عمومی جهان عرب، باید در سیاستش در قبال سوریه تجدید نظر کند."

... (1031633) (alef-4)
 
United States
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۳:۲۱:۵۵
اسراییل اگه بیل زن بود باغچه خودشو بیل میزد! نکنه شما باور کردین که اسراییل میخواد و یا اصلا میتونه به ایران حمله کنه!! البته من موافقم که نباید رو حماس حساب کرد چون اخوانیه و مثل ترکیه غیر قابل اعتماد! (1031635) (alef-4)
 
هادی
United States
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۳:۳۵:۰۹
تحلیل اشتباه است چراکه این نکته را در نظر نمی گیرد که اگر حماس در جنگ ایران شرکت نکند بدون شک گزینه ی بعدی جنگ خودش خواهد بود و بدون حمایت ایران حماس قطعا شکست خواهد خورد.
در نتیجه حماس در جنگ احتمالی ایران و اسرائیل حتما شرکت خواهد کرد وگرنه حکم نابودی خود را مهر کرده است. (1031644) (alef-4)
 
هموطن
۱۳۹۱-۰۹-۰۶ ۲۳:۵۸:۵۵
شک نکنید که این تبانی همان روزی که اسماعیل هنیه وحماس یار قدیمی وهمزبان خودشون سوریه رو به رویاپردازان عثمانی ودیگر دولتهای دست نشانده عرب فروختند اتفاق افتاده بودولابی های اونها یک جنگ بردبرد رو برای طرفین داشت وحیف این همه مظلومیت ایران که مونده طرف جه کسی رو بگیره ایکاش یک روز هم که شده به گذشتگان ونیاکانمون نگاهی بیاندازیم وببینیم چگونه باملل مختلف ارتباط برقرار میکردن (1031656) (alef-4)
 
ابراهيم
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۰:۱۱:۱۱
سلام
يه نگاهي به نظرات و امتيازات نظرات بندازيد. هر نظري مبتني بر آراي مقاومت اسلامي رأي منفي گرفته؟
به نظر شما ما در تفهيم مقاومت اسلامي آنچنان كه در خارج مرزها موفق بوديم در داخل موفق هستيم؟
صد درصد نيستيم. (1031663) (alef-4)
 
مجتبی
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۵:۵۵:۵۰
بنده با نظر دوستمان مخالف نیستم اما باید بدانیم که در جمعی چند میلیونی نظر 30 و یا 50 نفر نشان دهنده آرا کل جمعیت آماری نیست.
فقط به عنوان مثال بنده می توانم به همراه چند نفر دیگر در سایت های خبری به طور هماهنگ آرای دلخواه خود را به وجود بیاورم و ... . (1031982) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۰:۴۱:۱۸
هر کسی در دنیا دنبال منافع خودش است. ائتلاف صد در صدی در دنیا معنا ندارد. ایران و حماس نیز از این قاعده مستثنی نیستند. (1031677) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۰:۴۵:۳۶
بمباران کارخانه اسلحه سازی سودان بمباران 20 نقطه از انبارهای تسلیحاتی غزه در روز اول جنگ حتما بخشی از سناریویی بود که اسرائیل اجرا کرد همچنین قرار داد آتش بس که حماس را به انفعال کشانید در ضمن حماس توانست آن را دستاوردی برای خود بداند میتواند بخشی از طرحی بحساب آید که محمود غباس با درخواست شناخت ملسطین در سازمان ملل به اجرا میگذارد و این هردو کارا در ظاهر به وحدت دو گروه فلسطینی ولی در واقع به بلعیده شدن گروهای مقومت در غزه توسط گروه فتح بیانجامد نهایتا بیاد بیاوریم محمود عباس قبلا در دو مورد اساسی از حقوق فلسطینیان عقب نشینی اعلام شده کرده است 1- بازگشت فلسطینیان واقع در خارج مرزها 2- انصراف از مطالبه ی قدس شرقی پس چنانچه این وحدت فلسطینی با بدست گرفتن رهبری فلسطین توسط گروه های سازشکار صورت گیرد اسرائیل در کمال آرامش میتواند با حفظ اکثر شهرک های صهیونیستی و اختیارات ویژه برای اداره آنها با تشکیل یک دولت فلسطینی در کنار اسرائیل موافقت بکند .دولت و کشوری که شهرکهایی در گوشه گوشه ی ان مانند بمب ساعتی در هر لحظه آینده فلسطین و مردم آنرا بگرو خواهد گرفت .ادامه ی این سناریو را در روزهای آینده در لبنان شاهد خواهیم بود که بنظر میرسد با یک کشمکش داخلی محتملا انجام شود تمرکز ناوهای جنگی آمریکا در خلیج فارس خبر از توطئه ای میدهد که که غرب بخصوص آمریکا برای در فشار گذاشتن ایران پیش خواهد گرفت اضافه کنید به موارد بالا فشارهای اقتصادی و تحریم اقتصادی غرب بر علیه ایران را بنده بر خلاف بعضی دوستان تحلیل جناب قدیری را تحلیل درستی میدانم شما سخنان اخیر اسماعیل هنیه خطاب به اردوغان سخنان مشعل و محمود عباس را یکبار دیگر مرور کنید تا بفهمید اینها خیلی آشکار در جبهه ی ترکیه +مصر +قطر و عربستان قرار دارند و البته موضعگیری های وزارت خارجه و نمایندگان سیاسی ما که اصلا جای ارزش گذاری ندارد (1031679) (alef-4)
 
علي
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۱:۰۹:۵۰
سلام
هيچ وقت نترسید
دنیا مثل یه جنگل بزرگه بعضی اوقات با چنگ و دندون باید دشمن را از خود دور کرد و بعضی اوقات به وسیله سر وصدا
ولی در هر صوت باید قوی بود وگرنه مرگ حتمی است (1031686) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۲:۴۵:۲۴
و بیشتر اوقات با عقل و تدبیر. (1031875) (alef-4)
 
متوکل
United States
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۱:۳۸:۱۲
این آقای تحلیلگر!! اشتباه یسیار بزرگی مرتکب شد:

1-اگر ایشان مخ شان خیلی کار میکند باید میدانستند که جای مطرح کردن این حرف ها در شورای امنیت ملی است نه در یک رسانه.

2-اصل قضیه این است که حماس با ایران باشد- وگرنه ابن توافق سدی در مقابل او ایجاد نمیکند-شما فکر میکنید اگر بدون این توافق حماس در جنگ احتمالی دشمن به ایران اسراییل را موشک باران کند اسراییل او را به قول این تحلیل گر!! با خاک یکسان نمیکند؟

3-رسانه ای کردن این موضوعات برای سیاست خارجی (منافع ملی )ما مضر است. بخصوص که بر اساس حدس و گمان و برداشت شخصی همراه با سوء ظن نتیجه گیری شده است.(واقعا دشمن شاد کن است علی الخصوص که دشمن ما خیلی بدبخت و بیچاره و درمانده و مستعصل است.) (1031694) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۰:۵۸:۲۰
آقاي متوسل تا حالا از خودت سوال كرده اي چرا رسانه اي شدن مسائل برايتان مضر است؟ رسانه اي شدن غير از "به آگاهي مردم رسيدن " معناي ديگري ندارد بنابراين منظور شما اين است كه مردم از حقايق بي اطلاع باشند تا شما هميشه بر آنان منت بگذاريد كه برايشان مدينه فاضله ساخته ايد وآنان خوشبخت ترين مردم روي زمين هستند.نه عزيز من مردم همه چيز را مي دانند سايت الف ننوشت ب مي نويسد ب ننوشت جيم مي نويسد اينها ننوشتنددر سايت A مي خوانند در B مي خوانندويا از شبكه هايي كه شما دوستشان نداري ميبينند ومي شنوند. (1031826) (alef-4)
 
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۷:۱۷:۲۰
در اينكه اين يك موفقيت است شك نكنيد
در جايي از متن آمده اسراييل با اتكا به اين مساله غزه را با خاك يكسان خواهد كرد؟
كدام اسراييل؟ مطمئن باشيد رژيم اشغالگر قدس هر وقت بتواند اين كار را مي كند؟ مطمئن باشيد آتش بس رابارها و بارها خود اين رژيم نقض خواهد كرد.
با تمام اين احوال نكات قابل تاملي در متن وجود دارد. ممنون (1031719) (alef-4)
 
United States
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۸:۱۷:۵۸
البته نمک نشناسی حماس در قبال سوربه که جای شکی از بی اعتمادی به او باقی نگذاشت- مثل نمک نشناسی فرزند بود در قیال مادرش-

حکومت سوریه سالهای سال زمانیکه آنها مشکلات عدبده تری داشتند آنها را بی دریغ پناه داد و به آنها کمکهای شایان کرد-ولی آنها گویی ذاتا مشکل معرفتی دارند-

البته چه غم ، که خدا بزرگ است و توکل به او یعنی بی نیازی از مخلوق او -بهمین خاطر است که امام حسین ع میفرماید: تنها راه نجات انسان توکل بر خداست - (1031729) (alef-4)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۸:۵۳:۰۵
متاسفم برای الف که همچین مطلب ضعیفی رو کار کرده!!! (1031753) (alef-4)
 
مجيد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۸:۵۵:۵۰
سلام لطفا اين مطلب را از روي سايت بر داريد (1031756) (alef-4)
 
علی
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۰۸:۵۶:۴۶
خوب عزیزم این توافق نامه هست دیگه
اولاً : اسرائیل با ذاتی که داره عمراً نمی تونه دست از تجاوز و آدم کشی برداره.
ثانیاً : این یک توافقنامه هست و به نظرم عاقلانه هم هست چون در طول این مدت حماس یک تجدید قوا خواهد کرد ضمن اینکه حماس میدونه اگر ایران رو رها کنه دیگه هیچ کشوری حتی هم نژاد های خودشون هم کمکشون نمیکنه. البته باید توجه داشت که اسرائیل ملعون مواردی تعهد داده که در تمام طول تاریخش و حتی قبلتر ثابت کرده که توانایی عمل به اون رو نداره.
ثالثاً : از نظر من اسرائیل فاسد زمانی به طور کامل نابود میشه که امام زمان ظهور کنه انشالله بیخود نیست که نصف پیامبرانی که اومدن یک جورایی به قوم بنی اسرائیل وصل شدن این جماعت رو جان به جانشون کنی همون گوساله پرست و خورشید پرست و خودپرست هستند.

نتیجه به نظر من حماس با دانایی این کار رو کرده. (1031758) (alef-4)
 
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۲:۲۰:۰۴
مهمترین عامل دعوای ما با غرب و بویژه رژیم صهیونیزم ، فلسطین اشغالی است و اگر آنها مشکل شان با هم حل شود مسئله ای برای دعوا باقی نمی ماند که حالا حماس بخواهد طرف ما را بگیرد یا طرف دشمن را. (1031862) (alef-4)
 
مهدی
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۳:۱۳:۱۷
از نظرهای منفی آدم یه لحظه فکرمیکنه اینجا اسراییله ! بعد توقع داریم تیم ملی صعود کنه ! به قول معروف فامیل گوشت فامیلو بخوره ، استخونشو دور نمیندازه. تازه می فهمم شهدا چی کشیدند! ادعای کوروش و....داریم ولی همه تحلیلهامون آبکی وسطحی . یاترسو هستیدیا........ (1031893) (alef-4)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۳:۲۹:۵۵
ما هیچ گاه از اخوان المسلمون خیر ندیده ایم و نخواهیم دید، خواه در ترکیه باشند(دار و دسته اردوغان)، خواه در مصر(دار و دسته مرسی)، خواه در سوریه(بخشی از مهمترین مخالفان اسد) و خواه در فلسطین اشغالی(حماس)...
شاید دلیلش سازشکاری آنها با با تمدن غرب و فریفتگیشان در دنیای آنها باشد و شاید هم کینه دیرینه آنها از پیروان مکتب اهل بیت(ع). اینها هرگز با ما صاف نمی شوند. من تقریبا مطمینم که اگر همه مشکلات داخلیشان حل شود برای نابودی شیعیان حتی با امریکا هم مصالحه می کنند... کما اینکه مشکل اصلی اینها با اسد علوی بودن اوست و الا چرا در برابر جنایات بحرین کمترین صدایی از ریس جمهور تونس و مصر و لیبی انقلابی(!!!!) در نمی آید؟
فعلا که وظیفه ما حفظ اتحاد است ولی باید حواسمان باشد که روی این جماعت کوچکترین حسابی باز نکنیم و ذره ای از مکرشان ایمن نباشیم هر جای دنیا که باشند امکان دارد که از پشت خنجرمان بزنند حتی همین آقای هنیه... مگر اسد در این سالها کم به اینها خدمت کرد؟ و مگر الان مقابلش نایستاده اند؟ (1031900) (alef-4)
 
emi
۱۳۹۱-۰۹-۰۷ ۱۴:۳۸:۳۳
کشوری که خدا دارد نیازی به حماس ندارد با هر که میخاد باشه باشه

ما مامور به انجام تکلیف هستیم

نه هیج...... (1031944) (alef-4)
 
آیا توطئه ای در کار است؟