نظر منتشر شده
۳
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 255432
نوبخت: دولت بدهی صداوسیما را می دهد/پرداخت مطالبات معوق حق التدریس ها
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۹
سخنگوی دولت گفت: در جلسه امروز هیات دولت مصوب شد که بدهی سازمان صدا و سیما و همچنین ارتش به شرکت های سهامی ارتباطات زیرساخت به مبلغ ۱۶۷ میلیارد تومان توسط دولت پرداخت شود.

به گزارش مهر، محمد باقر نوبخت در نشست خبری امروز خود با اشاره به مصوبات امروز هیات دولت، گفت: هیات دولت بیش از ۷ میلیارد و ۸۰۰ تومان برای وزارت جهاد کشاورزی جهت مبارزه با آفات تصویب کرد. سخنگوی دولت تصریح کرد: همچنین ۱۷ میلیارد تومان در جهت جبران حوادث غیرمترقبه با تصویب هیات وزیران به استان های خراسان و همچنین استان زنجان تعلق می گیرد.

وی از خبر پرداخت بدهی سازمان صدا و سیما توسط دولت خبر داد و گفت: در جلسه امروز هیات دولت مصوب شد که بدهی سازمان صدا و سیما و همچنین ارتش به شرکت های سهامی ارتباطات زیرساخت به مبلغ ۱۶۷ میلیارد تومان توسط دولت پرداخت شود.

نوبخت همچنین با اشاره به تفاهمات سازمان مدیریت و وزارت آموزش و پرورش، گفت: این توافقات انجام شده حاوی پیام های خوبی برای فرهنگیان است. وی افزود: مقرر شد در سه ماه سوم سال جاری که از دی ماه آغاز می شود کلیه مطالبات معوق حق التدریس ها و سرباز معلم ها پرداخت شود.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که دولت امتیازاتی را برای واردات کالاهای ترکیه در نظر گرفته است، گفت: بخشی از واردات ما از کشور ترکیه صورت می‌گیرد و قبلا یک مشکلات ترانزیتی میان دو کشور به وجود آمده بود و ماشین های ترانزیتی که از ترکیه کالا به ایران می‌آمدند، در کشور ما سوخت مصرف می‌کردند که قرار شد مخازن آنها پلمپ شود. اما این کار وقت‌گیر بود و موجب صف‌های طولانی در لب مرز شده بود. لذا این مشکل را حل کردیم و قرار شد که در داخل کشور سوخت‌گیری نکنند. بنابراین این به معنی امتیاز ویژه به این کشور نیست.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه روز گذشته در صحن علنی مجلس موضوع برداشت ۱.۲ میلیارد دلاری دولت از صندوق توسعه توسط دولت مطرح شد و رئیس مجلس نیز نسبت به ادبیات دولت در مورد برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری از صندوق توسعه انتقاد کرد، توضیحات شما در این خصوص چیست؟ گفت: من فکر کردم با آن بیانیه مشترکی که توسط نمایندگان دولت و نمایندگان کمیسیون برنامه و بودجه صادر شد و این نمایندگان نیز پای آن بیانیه را امضا کرده بودند، دیگر موضوع برداشت از صندوق توسعه به پایان رسیده است.

وی افزود: همانطور که از سوی سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه اعلام شد و من نیز در هفته گذشته در جمع خبرنگاران بند بند آن بیانیه را توضیح دادم و همچنین اصل مصوبه را هم که دست‌نویس بود، برخی از سایت‌ها منتشر کردند؛ فکر می‌کردم که دیگر مساله تمام شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه من این موضوعی که نماینده محترم، دیروز در صحن علنی مجلس بیان کرده است را نشنیده‌ام، گفت: در همان بند دوم بیانیه مشترک دولت و کمیسیون برنامه و بودجه اشاره شده است که ۴.۱ میلیارد دلار در تاریخ ۹۲/۱۲/۲۶ از حساب صندوق سند خورد و در ۳۰ فروردین ماه به تاریخ همان روزی که این سند اشتباهی خورده بود، اصلاح شد و این ۴.۱ میلیارد دلار که به ریال تبدیل شد، از منابع فروش نفت بوده است.

نوبخت با تاکید بر اینکه برای مشخص شدن صحت ادعای دولت می‌توانید به اسناد صندوق توسعه ملی مراجعه کنید، گفت: من فکر می‌کردم بعد از بیانیه، این موضوع حل شده است اما معلوم است که قرار است این موضوع برای هیچ وقت حل نشود. من در هیچ یک از صحبت‌هایم به کسی اهانت نکرده‌ام. بنابراین معلوم است که قصدم ادامه این کار است و امیدوارم که مراجع قانونی هم این موضوع را پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: معلوم است که قرار است این کشمش ادامه پیدا کند، بنابراین ما ترجیح می‌دهیم سکوت کنیم و در این میدان بازی نکنیم.

سخنگوی دولت پیگیری این پرونده از سوی مجلس را وظیفه قانونی خانه ملت دانست و گفت: ما این اقدام مجلس را تائید می‌کنیم. ضمن اینکه بارها گفته‌ایم انقیاد به قانون یکی از نمادهایش بودجه‌ای است که دولت سر وقت به مجلس ارائه می‌دهد و ما چه شب‌هایی تا صبح نخوابیده‌ایم تا این لایحه را سر وقت به مجلس ارائه دهیم. حال بیاییم این کار خلاف قانون را که دهها دستگاه نظارتی بالای سر آن هستند را انجام دهیم و باز هم اصرار داشته باشیم که نشده است؛ فکر می‌کنم این را باید به پایان ببریم.

در ادامه نوبخت با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهور در مورد برگزاری رفراندوم، گفت: در ابتدای اصل ششم، قانون اساسی مسئله همه‌پرسی به عنوان یکی از روش‌های رجوع به آراء و افکار مردم اشاره کرده است. وی ادامه داد: در این اصل به همه‌پرسی اشاره شده پس در کشور ما یکی از راههای قانونی برای جویا شدن از نظرات و افکار مردم، همه‌پرسی است.

نوبخت گفت: دو اصل دیگر در قانون اساسی مشخص می کند که ما چه زمانی به همه‌پرسی می توانیم رجوع کنیم. در اصل ۵۹ قانون اساسی گفته شده است در مسائل بسیار مهم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با درخواست رئیس جمهور و تصویب دو سوم از نمایندگان مجلس می توان به آرای عمومی مراجعه کرد.

وی در ادامه با اشاره به اصل ۱۷۷ قانون اساسی در ساز و کار پیش بینی شده در این اصل برای بازنگری در قانون اساسی، اظهار داشت: مطابق با این اصل زمانی که قانون اساسی نیاز به تغییر دارد می توان همه‌پرسی برگزار کرد. نوبخت همچنین با اشاره به اصل ۱۳ قانون اساسی، گفت: پس از مقام معظم رهبری، رئیس جمهور بالاترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی را جز در مواردی که مستقیما به رهبری مربوط می شود برعهده دارد.

وی یادآور شد: حالا رئیس جمهور که بر اساس اصل ۱۳ قانون اساسی مسئول اجرای قانون اساسی است در یک صحبتی می گوید من می خواهم یک اصل فراموش شده از قانون اساسی را احیا کنم و اینکه خوب است به اقتضا از این اصل استفاده کنیم، کجای این حرف اشکال دارد؟

نوبخت توضیح داد: اگر قرار است در موضوعی رئیس جمهور پیشنهاد برگزاری رفراندوم بدهد باید دو سوم نمایندگان آن را تایید کنند. بنابراین طرح این مسئله توسط رئیس جمهور آن هم بدون مصداق چرا باید این همه واکنش داشته باشد و حتی اجازه ندهند که یک روز هم از آن بگذرد و با الفاظی که زیبنده مقام دوم کشور نیست نسبت به این موضوع انتقاد کنند؟

وی گفت: اگر رئیس جمهور کاری بر خلاف قانون یا حوزه کاری اش کرده باشد می توانند انتقاد کنند اما در این قضیه اگر کسی هم نگران شده باشد می تواند سئوال کند که منظور رئیس جمهور از برگزاری همه‌پرسی چه بوده است. نوبخت در واکنش به نحوه برخورد برخی از رسانه ها و افراد نسبت به اظهارات رئیس جمهور، گفت: آیا این برخوردهای سخفیف و نسنجیده در مورد اظهارات رئیس جمهور که خلاف قانون نیز نبوده است، مورد تایید است؟

وی با بیان اینکه از ابتدا تلاش کردیم که حاشیه سازی نکنیم، گفت: به خصوص با شرایط فعلی کشور که با تحریم های بزرگ مواجه هستیم و قیمت نفت نیز به شدت افت کرده دولت از حاشیه سازی ها به دور بوده است و ما فرزندان این ملت سعی می کنیم همان طور که در حمله نظامی در کنار هم از مرز و بوم کشور دفاع کردیم در حملات اقتصادی نیز با کمک یکدیگر از کشور دفاع کرده و موظفیم در این راستا از همه ظرفیت های بزرگ ملت ایران استفاده کنیم.

نوبخت همچنین در ادامه در مورد افزایش مالیات در بودجه ۹۴ گفت: ما بدون آنکه نرخ های مالیاتی را افزایش دهیم تلاش کردیم پایه مالیاتی را افزایش دهیم یعنی کسانی که مشمول پرداخت مالیات هستند را شناسایی و از این طریق درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم.

سخنگوی دولت در مورد اقدامات دولت در راستای کاهش وابستگی به نفت، گفت: بودجه کل کشور ۸۳۸ هزار میلیارد تومان است که منابع عمومی ما ۲۲۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و درآمدهای ناشی از فروش نفت نیز ۷۱ هزار میلیارد تومان که این موارد در طول سالهای گذشته بی سابقه بوده است، بنابراین این دولت تمام تلاش خود را برای کاهش وابستگی بودجه به نفت انجام داده است.

وی تاکید کرد: اگر قیمت نفت بیش از این کاهش پیدا کند ما به همان اندازه ۷۱ هزار میلیارد تومان کمتر هزینه می‌کنیم. نوبخت دلیل کاهش قیمت نفت را اغراض سیاسی دانست و گفت: برخی ها منتظرند که ملت ایران در این شرایط سخت دست خود را بالا برد و تسلیم شود اما ملت ما تحریم های بسیار سخت تری را تحمل کرده است.

وی تاکید کرد: ما در کشورمان منابع زیادی داریم که اگر تلاش کنیم از آن منابع استفاده کنیم وابستگی ما به نفت کاهش پیدا خواهد کرد. سخنگوی دولت همچنین با اشاره به ضرورت تعامل بین دولت و مجلس برای رسیدگی و تصویب لایحه بودجه، گفت: این تعامل از دو سمت در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: همه کارشناسان دولت به ویژه سازمان مدیریت به نمایندگی از دولت برای دفاع از بودجه در کمیسیون های مختلف شرکت کرده اند تا با همفکری و همراهی دولت و مجلس بتوانیم بودجه خوبی برای سال ۹۴ تصویب کنیم.  نوبخت اظهار داشت: دیشب جلسه ای با تعدادی از نمایندگان در دفتر معاون اول داشتیم تا در مورد بودجه نگاه نزدیک تری به هم داشته باشیم.

وی در ادامه همچنین در مورد نامه معاون اول رئیس جمهور به دستگاههای مختلف اجرایی برای عدم ارائه پیشنهاد در بودجه ۹۴ گفت: جهانگیری بخشنامه ای صادر کرد و تاکید کرد که دستگاهها به مجلس نروند چرا که ما محدودیت منابع داریم و سازمان مدیریت موظف شد که با بودجه ریزی این منابع محدود را بین دستگاهها تقسیم کند و آن را به صورت پیش نویس لایحه به هیات وزیران آوردیم و یک لایحه تصویب شد، حال ممکن است دستگاه خاصی در مورد بودجه اش اعتراض کند که ما بیشتر به آن بودجه بدهیم. اما آنچه که به مجلس داده شده لایحه ای است که هیات وزیران زیر آن را امضا کرده است.
 
حسین
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۰۹:۱۴:۴۸
معوقه ماراهم بدهید بازنشسته فولاد (2596602) (alef-11)
 
۱۳۹۴-۰۱-۲۶ ۲۲:۵۲:۳۴
عزیز جان امروز بیست و ششم فروردین است و هنوز بدهی های دولت به معلمان پرداخت نشده است، اما به نظرم شما دریافت کرده باشید! (2826255) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۰۲ ۱۵:۱۲:۴۵
جهت یادآوری جناب آقای نوبخت و جناب آقای فانی، که در تمام مصاحبه های اخیر خود جهت تحریک اذهان عمومی بر علیه معلمان از اصطلاح " پرداخت مطالبات فرهنگیان" استفاده نموده و آن را با طمطراق از شاهکارهای دولت فخیمه ی یازدهم یاد می کردند، اعلام می شود که تا ساعت 9 بیست و ششم اسفند هنوز موارد زیر در استان فارس پرداخت نشده است:
1- حق التدریس همکاران آموزشی
2- اضافه کار ساعتی همکاران اداری
3- پاداش پایان خدمت بازتشستگان
4- حق الزحمه برگزاری انتخابات 92
5- امتحانات و تصحیح اوراق خرداد 92
6- امتحابنات و تصحیح اوراق شهریور 92
7- امتحانات و تصحیح اوراق دی ماه 92
8- امتحانات و تصحیح اوراق خرداد 93
9- امتحانات و تصحیح اوراق شهریور 93
10 - کمک هزینه ی همکاران انتقالی از سال های متمادی گذشته
11- سرانه ی مدارس از دو سال پیش

حال با همه ی این تفاسیر، خواهشمند است جنابتان در تلویزیون ملی! ظاهر شده و دلیل آن همه صروصدا و دلیل عدم پرداخت را توضیح دهید.
آیا ما حق داریم از این به بعد وعده های شما را "سرخرمن" بدانیم یا آن را " شعارهای تبلیغاتی " بنامیم و یا کلا این طرز برخورد با خواسته های صنفی معلمان نوعی وهن نظام و فرهنگیان نیست؟

در پایان جهت تنویر افکار عمومی نیز یادآوری برخی مطالبات فرهنگان ضروری است، چرا که دولت و مجلسیان عزیز با تنزل این خواسته به پرداخت حقوق و یا افزایش حقوق سعی در مقابل هم قرار دادن اولیا و معلمان دارند که خود ظلمی دیگر است:

1 - سياست زده شدن محيط آموزشي کشور، تا جایی که نمایندگان محترم فقط زمانی سراغ آموزش را می گیرند که برای اخذ رای به آنها نیاز داشته یاشند .
البته باید به این نمایندگان هشدار داد که ممکن است فرهنگیان در زمان انتخابات 94، از همین حربه برای برخورد با خودشان استفاده کنند.

2 - امنيتي شدن محيط هاي فرهنگي ، وقني معلمين تحت فشارهاي امنيتي باشند چطور مي توانند آزادانديشي را بياموزند؟

باید پذیرفت که بیش از 90 درصد رفتارهای دانش آموزان در مدراس شکل می گیرد و معلمین تاثیر رفتاری زیادی بر فرزندان ما دارند و به همین دلیل است که با علم به ارزشمند بودن تمام مشاغل، نباید اجازه داد مشکلات معیشتی فرهنگیان به مشاغلی دون شان مربیان فرزندان ما سوق دهد ؛ چرا که این امر باعث سرخورده شدن فرزندان ما خواهد شد که عواقب بسیار ناخوشایندی به دنبال خواهد داشت.

3 - مشکلات ناشي از بي عدالتي آموزشي ؛ فقط به عنوان یک مثال، در حالی که در یکی از مدارس ایران شهر دانش آموزان در زمستان سرد در کپرها و گاهی در هوای باز و با صندلی هایی از جنس سنگ! در حال تحصیل هستند، دانش آموزان دیگری در مدارس از امکاناتی از قبیل آمفی تئاتر، سالن اجتماعات و انواع سالن های ورزشی برخوردارند؛ هر چند بنده دوست دارم همه ی مدارس از این امکانات برخودار باشند اما می شد به جای سالن ورزشی در یکی از این مدارس یک اتاق کوچک 20 متری برای دانش آموزان ایرانشهری احداث نمود.(عکس مدرسه ی مورد نظر موجود است)

4 - مشکلات عديده ي ناشي از فقر خانواده هاي دانش آموزان ؛ زمانی که در قانون تحصیل رایگان به صراحت ذکر شده است اما جزئیات آن خیر، شاهد این هستیم که در بسیاری از مدارس دانش آموزانی هستند که از فقر ناشی از درآمد اندک خانواده ها، با بسیاری از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند از جمله بی رغبتی به حضور در کلاس، عدم علاقه به یادگیری و ...

5 - سوء تغذيه دانش آموزان که ناشي از بي اطلاعي و يا سطح درآمد خانواده هاست؛ هستند خانواده هایی که از سیر نمودن فرزندان خود عاجزند . باید در برنامه های بلند مدت این فرزندان ایران زمین را در نظر داشته باشیم. یکی از بزرگان علمی کشور می گوید " من فقط به خاطر تغذیه رایگان در مدارس به مدرسه می آمدم" نکته های اخلاقی زیادی در این جمله ی کوتاه نهفته است.

6 - فقر تجهيزات رفاهي و تفريحي مدارس براي دانش آموزان ؛ بسیاری از مدارس در تامین توپ فوتبال برای دانش آموزان عاجزند، در حالی که اگر از متولیان آموزش و پرورش در این مورد سوال شود، آماری ارائه می دهند که باورکردنش سخت است.

7 - عدم وجود تعامل مناسب بين خانواده و مربيان ؛ به علت شکست طرح انجمن اوليا و مربيان به دليل اجراي کليشه اي آن

8 - پائين بودن شان آموزش در کشور به دليل" نگاه هزينه اي " متوليان به مقوله آموزش ؛ تا زمانی که نگاه هزینه به آموزش و پرورش که از بیانات رهبری نیز بوده است، تغییر نکند، نباید امید هیچ بهبودی داشت.

9 - نگاه ابزاری به فرهنگيان توسط مجلس و دولت ؛ هم اکنون شاهد حضور برخی نمایندگان مجلس در محافل فرهنگی هستیم برای جلب رای این قشر، چرا که اینان می دانند تاثیر معلم در نگاه جامعه چیست.

10 - تفاوت هاي فاحش در اجراي قانون بين کارمندان و کارکنان دولت

11 - نبود امکانات رفاهي متناسب با شان کارکنان و کارمندان دولت و هم چنین تبعیض در برخورداری آنان از این فضاها، به عنوان یک مثال ساده در بسیاری از استان ها ، ویلاها و سوئیت هایی وجود دارد که فقط نیروهایی خاصی از وجود آن اطلاع دارند .

12 - عدم توجه به تفاوت هاي فردي دانش آموزان در برنامه ريزي هاي آموزشي و پرورشي

13 - نگاه کليشه اي و برنامه اي به مراسم هاي مذهبي و تربيتي که باعث دين گريزي دانش آموزان شده است ؛ به جرات می توان گفت که اغلب دانش آموزان برای شرکت در مراسم های مذهبی اکراه دارند، در حالی که این برنامه ها می تواند در تلطیف روح دانش آموزان و به تبع آن یادگیری بهتر آنان تاثیر فراوانی داشته باشد.

14 - عدم توجه به پژوهش هاي بنيادي در آموزش و پرورش متناسب با پيشرفت هاي علمي دنيا ؛ به عنوان مثال ساده، در آموزش و پرورش استان فارس، 52 عنوان پیشنهادی برای انجام کارهای پژوهشی در اختیار همکاران قرار گرفته است که هیچ کدام از آنها به حوزه ی علوم پایه ارتباطی ندارد و همه در حوزه کارهای اماری در سطح پائین علمی است. (2762699) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.