نظر منتشر شده
۱۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 265738
موتور "آنتونف" سقوط کرده، موتور هلی کوپتر بود/ این هواپیما نباید در خطوط مسافربری کار می کرد
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۵
سخنگوی کمیسیون عمران گفت: موتور نصب شده هواپیمای سانحه دیده آنتونوف، موتور"هلی کوپتر"بود. لاهوتی گفت: رئیس سازمان هواپیمایی مقصر اصلی سانحه هوایی است.

به گزارش نسیم،سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کردکه کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری درباره سقوط هواپیمای آنتونوف به مجلس، شفاهی بوده وهیچ علتی به عنوان دلیل روشن سقوط در آن اعلام نشده است.

هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ متعلق به شرکت هواپیمایی سپاهان بوده که با ۴۸ سرنشین، ۱۹ مردادماه سال جاری، تهران را به مقصد طبس ترک گفت هرچند که اندک مدتی پس از برخاستن ، در شهرک فرهنگیان آزادی سقوط کرده و طبق گزارش ها، ۳۹ سرنشین آن در دم جان باختند.

از همان ایام بازار گمانه زنی پیرامون یافتن علل سقوط هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ به سوژه داغ رسانه مبدل گشته و دست اندرکاران امر نیز هریک به زعم خویش، علتی را عامل اصلی سقوط جلوه داده اند.

البته، از کارافتادن موتور هواپیما به دلیل گرمای شدید، ارتفاع فرودگاه مهرآباد از سطح دریا و عدم آگاهی خلبان از خاموش شدن ناگهانی موتور هواپیما از مهمترین ادله هایی بود که درصدر رسانه ها جاخوش کرد."

با این اوصاف، مهرداد لاهوتی با استناد به بررسی اعضای کمیسیون عمران مجلس درباره علل سقوط هواپیمای آنتونوف، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را مقصر اصلی این سانحه هوایی برشمرد.

او ، با بیان اینکه به طور معمول، سقوط هواپیما به دو دلیل نقص فنی و یا خطای انسانی صورت می پذیرد با طرح این پرسش که اگرهواپیما نقص فنی داشت، چرا سازمان هواپیمایی کشوری اجازه پرواز بدان داده است به مدارک دراختیارخود اشاره داشت که براین اساس،کارشناسان ذیربط درصورتجلسه ای به شخص"جهانگیریان"هشدار داده اند که هواپیما به دلایل نقص فنی صلاحیت پرواز را ندارد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،گفت که درحین تنظیم صورتجلسه مذکور، نماینده شرکت هواپیمایی سپاهان به عنوان مالک هواپیما هم حضور داشته و آنها هم دلایل نقص فنی را پذیرفته اند و افزود که تعدادی از کارشناسان نیز طی هشداری به رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده اند که این هواپیما به دلیل نقص فنی سقوط خواهد کرد.

به گفته وی، پیشتر نیز نزدیک به چهار فروند از نوع هواپیمای آنتونوف سقوط کرده پس با این سابقه، می طلبیده که در استفاده از این نوع هواپیما، دقت عمل بیشتری لحاظ می شده است.

لاهوتی،با بیان اینکه هواپیمای آنتونوف سانحه دیده یک هواپیمای مسافربری نبوده و با اهداف دیگری وارد کشور شده است، گفت که موتور نصب شده بر روی این هواپیما موتور "هلی کوپتر"بوده و آنها حق استفاده از این هواپیما در ناوگان مسافری را نداشته اند.

او مقصر اصلی پرواز این هواپیما را شخص رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دانست و گفت که آقای جهانگیریان، می توانست به این هواپیما اجازه بهره برداری مسافری ندهد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی،با اشاره به عدم عذر خواهی از خانواده جانباختگان سانحه هواپیمایی آنتونوف، به دلیل تخلف رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، به نسیم اظهارداشت که این هواپیما صلاحیت پرواز مسافری را نداشته که حداقل باید پس از سقوط این هواپیما، ریاست سازمان تغییر می کرد.

او با اشاره تصمیم مجلس شورای اسلامی به اجرای ماده ۴۹ ، درتشریح این آیین نامه گفت که درصورت درخواست ۱۰ نماینده مجلس، گزارش این سانحه تهیه و سپس در صحن مجلس قرائت خواهد شد و اظهارداشت که اگر فرد متخلف باشد پرونده وی به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.

لاهوتی، خبرداد که درحال حاضر، تهیه گزارش مذکور در مراحل نهایی خود قرار داشته چرا که این سقوط به دلیل سهل انگاری آشکار رئیس سازمان هواپیمایی کشوری رخ داده است.
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۱۵:۴۷:۵۵
اگر که رئیس سازمان هوایی از بچه های جناح خودمون باشه که خلبان مقصره اگر از جناح دیگه باشه
اما در کل چون خلبان فوت کرده و دیگه دستش به جایی بند نیست 99 درصد خلبان مقصره مگه اینکه یکی از ادمای اون جناح جایی توی سیستم باشه که بتونیم حسابی زیر پاشون رو خالی کنیم
کلا الگوریتم مقصر یابی به این صورته:
1-ایا بچه های جناح خودمون اونجا هستن و اونجا رو اداره میکنن؟ اگر بله برو شماره 2 اگر خیر برو شماره 3
2-قطعا خلبان مقصر بوده
3-رئیس اون سازمان مقصره (2792475) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۱۶:۰۶:۱۴
با سلام
اگر آقاي لاهوتي با رييس فعلي سازمان مشكل دارند كه هيچ و گرنه بايد توجه كرد كه مشكلات اشاره شده مربوط به ساخت و طراحي هواپيما است كه مربوط به ساليان گذشته است.
اين رئيس سازمان هم اگر جلوي پرواز اين هواپيما را مي گرفت، توسط بخش ديگري از نمايندگان مورد انتقاد قرار مي گرفت.
ضمنا سازمان هواپيمايي كشوري مراقب تك تك پروازها نيست و نميتواند باشد ولي سازوكارهايي دارد كه تا حد قابل قبولي از قابليت اطمينان تجهيزات، نيروي انساني و روشها مطمئن مي شود. (2792536) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۱۷:۰۸:۵۰
به نظرشما الان نباید مسئول این داستان که وزیر راه و شهرسازی هست بازخواست بشه؟یا اینکه به خاطر ارتباطات از کل داستان چشم پوشی بشه؟ (2792792) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۱۸:۰۵:۴۷
روحانی مچکریم !!!!! (2793010) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۱۸:۰۶:۲۶
جناب آقای آخوندی مچکریم !!!!! (2793014) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۱۹:۵۶:۰۷
مسوولین فاجعه:

کارخانه سازنده و مسوولین کنترل کیفی آن
رئیس سازمان هواپیمایی
مجلس و دیگر دستگاههای نظارتی کشور
وزیر راه (2793429) (alef-10)
 
abbas
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۲۰:۳۱:۴۶
موتور هلیکوپتر بودن دلیل صحیحی نیست
بین هواپیما ها و هلیکوپتر ها موتورهای فراوان مشترکی وجود دارد بستگی دارد شما چه قدرتی را نیاز دارید (2793527) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۲۱:۱۴:۳۹
انوقت چطور كشور طراح و سازنده اصلي يعني اوكراين مجوز داده و هيچ نگفته! حتمأ انها هم انقدر وضعشان خراب شده كه براي پول مطلب به اين مهمي را براي كشورهاي متقاضي ناديده ميگيرند! از قرار معلوم مدلهاي مختلف انتونوف كه در واقع ساخت مشترك روسيه و اوكراين است هواپيماي نسبتأ معتبري است چه بسا مدلهاي ساخت شوروي سابق هنوز هم در نقاطي پرواز ميكنند. (2793617) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۶ ۲۱:۱۷:۰۹
اخر هواپيما كه پرايد و وانت پيكان و پژو ساخت داخل نيست كه موتور و جلوپنجره و صندوق عقب را هر دفعه جايگزين هم و چكش كاري كرد!!!! (2793625) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۴-۰۱-۱۷ ۱۱:۱۹:۰۱
خواهشا" یکی هم از چند مصدوم باقی مانده بعد از هشت ماه بپرسه آیا به شما درست رسیدگی شد هزینه هائی که بابت این حادثه کردید یا اموالی که در هواپیما از بین به شما پرداخت شد یا نه ؟
از مصدومین سانحه سقوط آنتونف 140 (2795337) (alef-10)
 
hadi
۱۳۹۴-۰۱-۱۷ ۱۲:۴۴:۱۵
بله صحيح است از موتور نوعي هليكوپتر بهره ميگيرد (2795729) (alef-10)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۷ ۱۲:۵۵:۱۹
هواپیمای بعدی را با موتور پراید امتحان کنید شاید جواب داد. (2795779) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.