توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 349861
پیشنهاد کتاب/ «بر دیوار کافه»؛ احمد رضا احمدی؛ ثالث
پاریس شهری که دوست می داشتم
بخش فرهنگی الف، 12 اردیبهشت 1395
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۲۵
«بر دیوار کافه»
نوشته: احمد رضا احمدی
ناشر: ثالث، چاپ اول ۱۳۹۴
۱۹۴صفحه، ۱۴۰۰۰تومان

شما می‌توانید کتاب «بر دیوار کافه» را تا یک هفته پس از معرفی با ۱۰ درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب آنلاین خرید کنید.

****

شاعر بسیار جوانی بود که به عنوان چهره ای مستعد برای آینده شعر سپید از سوی نامهای معتبر آن روزگار معرفی شد؛ برخی امیدوارانه او را الیوت شعر ایران نامیدند و... با این حال احمد رضا احمدی تا حد زیادی آن انتظارات را برآورده ساخت. او به نسلی از هنرمندان تعلق داشت که چهره های ماندگار در میان آنها کم نبودند؛ نخستین مجموعه شعر خود را با کمک دوتن از دوستانش منتشر کرد: آیدین آغذاشلو و عباس کیارستمی.

در دهه چهل و اوایل دهه پنجاه به واسطه علاقه‌ای که به دیگر از هنرها و به خصوص سینما داشت، چند تجربه در پشت و جلوی دوربین را پشت سر گذاشت و با وجود اینکه برخی از نزدیک ترین دوستانش چهره های نامداری در سینمای ایران بودند، ترجیح داد روی ادبیات متمرکز شود. علاوه بر شعر که اصلی ترین حوزه فعالیت او محسوب می شود، به ادبیات کودک نیز به طور جدی پرداخت و به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفت و دوران پرباری را در آنجا پشت سر گذاشت.اوج شکوفایی و پختگی او از میانه دهه پنجاه به بعد بود که نام او را به یکی از چهره های ماندگار در حوزه شعر سپید بدل ساخت. با این حال احمدی در کنار شعر به نثرنویسی نیز گوشه چشمی داشته، گاه به صورت یادداشت های پراکنده و برشهایی روایی از تصاویری میان خواب و بیداری و گاه برشهایی ازخاطرات و یادگارهای سالهای سپری شده جوانی، همانند «شعرها و یادهای دفترهای کاهی» و از این قسم که دارای نثرهایی پراکنده با وجوه شاعرانه و زبانی پررنگ بودند. آثاری که تبلور هم آوازی شعر و داستان محسوب می شدند.

البته با توجه به پیشینه شعری و احاطه ای که احمد رضا احمدی بر نثر فارسی دارد نوشتن آثاری که دارای نثری در خور توجه باشند نکته غیر منتظره ای نیست، چنانکه آثار کاملا داستانی اخیر او تأکیدی ست بر این مهم. رمان «بر دیوار کافه» که به تازگی به قلم احمد رضا احمدی و به همت نشر ثالث وارد بازار کتاب شده است، از این قاعده مستثنی نیست. این رمان اگرچه به ظاهر از یک خط داستانی پر رنگ برخوردار است که بتوان به شرح و بسط آن پرداخت اما با اینحال احمدی تمهیدی چیده است که در دل آن امکان بازگویی خرده روایت های بسیاری به همان سبک و سیاق نثرهای پیشین او مهیا باشد. خرده روایت هایی که شباهت زیادی به نثرنویسی های پراکنده احمد رضا احمدی در کتابهایی همانند (شعرها و یادهای دفترهای کاهی )دارد. چرا که این خرده روایت ها بازتاب دهنده تصاویری زیبا و شاعرانه هستند که از تجربه های عینی یا ذهنی او حکایت دارند.

احمدرضا احمدی در سالهای اخیر با وجود آنکه بسیار با بیماری دست به گریبان بوده، اما در عین حال ایام پرکاری را نیز پشت سر گذاشته است. علاوه بر آثار شعری که او در سال گذشته منتشر کرد سه رمان نیز به بازار فرستاد که کتاب حاضر در این میان برجسته تر از دو کتاب دیگر به نظر می رسد و افزون براین در کتاب بر دیوار کافه دو ویژگی مضمونی پررنگ وجود دارد که در هر یک از کتابهای دیگر نیز یکی از آنها مورد استفاده قرار گرفته است. نخست سینما که گفتیم از علایق دیرینه احمدی بوده و تجربه هایی نیز در آن زمینه داشته است و در کتاب حاضر به عنوان حرفه ی شخصیت اصلی مورد استفاده قرار گرفته که در رمان میهمان نیز همین نکته دیده می شود. نکته دیگر حضور شهر پاریس به عنوان لوکیشن اصلی رخدادهای رمان است که در رمان «چگونه می‌توان با فقر پاریس را دوست داشت» نیز این مسئله انعکاس یافته است.

رمان، بردیوار کافه به زندگی یک کارگردان سینما می پردازد که در دوران دانشجویی اش، کافه ای در پاریس پاتوق همیشگی او بوده، کافه ای منحصر به فرد که بسیاری از مشتریان آن روی دیوارهایش یادگاری می نوشته‌اند و راوی داستان همواره دلبسته خواندن و یادداشت برداشتن از روی این دیوار نوشته ها بوده است.

راوی داستان که کارگردان سینما شده بعد از مدتها سروکله زدن با مشاغل ریز و درشت سرانجام فرصت آن را می یابد که فیلم دلخواهش را بسازد. به همین خاطر به سراغ همان دیوار نوشته ها می رود و با کمک صاحب کافه که دوستی نیز با پدرش دارد، تصمیم می گیرد فیلمهایی مستند درباره نوشته های روی دیوار و کسانی که آنها را نوشته اند بسازد و این فیلمها فرصتی می شود برای رفت و آمد به دنیای این آدمها که از علایق، خاطرات و دلبستگی های شان روی دیوار کافه نوشته اند.جستجوی نویسندگان یادداشت ها، سخن گفتن آنها درباره خاطراتشان در برابر دوربین، بستری فراهم آورده تا احمدی به عنوان یک داستان نویس سینما را با ادبیات پیوند بزند.

نثر روان و شاعرانه این رمان از ویژگی های توجه برانگیز آن محسوب می شود، همچنین خلق تصاویری زنده و تاثیر گذار ، آمیختن خاطرات دیروز با تخیل و رویای امروز و همچنین شور و حالی شاعرانه، فضای جذاب ونوستالژیکی فراهم آورده که به نویسنده فرصت می دهد تا گریزی داشته باشد به دوره های تاریخی مختلف از تاریخ و فرهنگ این شهر که نویسندگان و هنرمندان همواره علاقه خود را به آن نشان داده اند.

شاید احمد رضا احمدی به داستان نویسی شهره نباشد، اما بی شک آنها که به اشعار و فضای روحی و فکری این شاعر علاقمند هستند، تجربه لذت بخشی با خواندن رمان «بر دیوارهای کافه» پشت سر خواهند گذاشت.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
پاریس شهری که دوست می داشتم