نظر منتشر شده
۴۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 333769
دکتر نیلی در پاسخ به توکلی: دولت روحانی در دو سال ماهانه 8833 شغل ایجاد کرده است/ توضیح توکلی
بخش اقتصادی الف، 3 اسفند 94
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۶
پس از نامه احمد توکلی به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور درباره آمار بیکاری و شرایط اقتصادی کشور {اینجا} که در آن استناد به اظهارات مشاور رئیس‌جمهور در امور اقتصادی نیز شده بود{اینجا}، مسعود نیلی نامه ای با توضیح آمار بیکاری و آمار اشتغال در دولت یازدهم به احمد توکلی نوشته که در ادامه پاسخ نماینده مردم تهران نیز آمده است.

*************************
نامه مسعود نیلی به احمد توکلی

بسمه تعالی
در نامه تاریخ سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ جنابعالی که بعنوان جناب آقای جهانگیـری معاون اول محـترم رییس جمهور انتشار عمومی پیدا کرد، علاوه بر مطالبی که خطاب به ایشان نوشته اید و بنده به آنها نمی پردازم، در پاراگراف دوم بند «۴» به مصاحبه اینجانب در مورد میزان بسيار اندک خالص اشتغال ایجاد شده طی سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ براساس آنچه اینجانب در برنامه پایش ۲۵ فروردین ۱۳۹۲ ارائه کردم پرداخته و اعلام نموده اید: «ضمن مقایسه آمار مشابه تعداد شاغلان سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ نشان داد در طول سالهای میانی دولت سابق، هر سال فقط ۱۴هزار شغل ایجاد شده است. رسانه های منسوب به اصلاح طلبی، فردای پخش آن برنامه پایش، آمار ارائه شده توسط دکتر نیلی را تکان دهنده خوانده و با تمسخر تعداد اشتغال ایجاد شده در دوره آن دولت را حدود صفر اعلام کردند». در ادامه با ارائه آماری ادعا کرده اید که با بکارگیری همان روشی که بنده آمار مذکور را استخراج کرده ام می-توان نتیجه گرفت که خالص اشتغال ایجاد شده در فاصله ۲۷ ماه فعالیت این دولت (از پایان تابستان ۱۳۹۲ تا پایان پاییز ۱۳۹۴) با بيش از ۱۴۴ هزار نفری کاهش مواجه بوده است، به این معنی که عملکرد دولت یازدهم در زمینه اشتغال، به مراتب بدتر از آن چیزی است که بنده در آن تاریخ گزارش کرده ام. ضمناً، در همان تاریخ، مطلب دیگری تحت عنوانِ: «در دولت فعلی هر ماه ۵۳۵۲ نفر شغلشان را از دست داده اند»، با کلماتی کاملاً مشابه، این بار از طرف بخش اقتصادی سایت الف انتشار پیدا کرده که همان ادعا را مطرح نموده است. در ادامه توضیح خواهم داد كه جنابعالي مرتکب اشتباهی محاسباتی شده اید و از آنجا که این اشتباه از نظر مبانی آماری بدیهی و ابتدایی است، تنها عاملی که می تواند باعث بروز آن شده باشد، تعجیل و غفلت يا اغماض غیر اخلاقی از مبانی آماری مربوطه در فضای انتخاباتی كنوني است.

۱. آماری که از سوی اینجانب در برنامه پایش ارائه شد، از مقایسه میزان اشتغال «سالانه» طی سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ بدست آمده بود که به دلیل اهمیت بالای نتایج و وسواس اینجانب، با نتایج سرشماری سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ نیز کنترل مجدد و راستی آزمایی شده و اساساً به دلیل کنترل با نتایج سرشماری بود که سال شروع بررسی را بجای سال ۱۳۸۴ یعنی شروع بکار دولت نهم، سال ۱۳۸۵ قرار داده بودم. چون نمی خواستم خدشه ای در این ارزیابی مهم از نظر علمی وارد شود. آمار ارائه شده توسط اینجانب، ارقام قابل مقایسه با هم را مبنا قرار داده بود. در حالیکه همانطور که توضیح داده خواهد شد، در محاسبه جنابعالی یا افرادی که برای شما این محاسبات را انجام داده اند، ارقام «فصلی» ناهمسان با یکدیگر مبنای مقایسه قرار گرفته است. لازم به توضیح است کسانی که حداقل آشنایی با داده‌های اقتصادی دارند می‌دانند که غالب متغیرهای اقتصادی، دارای «رفتار فصلی» هستند که همین ویژگی باعث می شود ارقام سالانه، جمع ساده ارقام فصلی نباشد و در اصطلاح، پس از «فصلی زدایی» مورد استفاده قرار گیرند. توجه به رفتار فصلی، و بویژه در آمار بازار کار ایران به دلیلِ تعداد قابل توجهِ شاغلین بخش های کشاورزی و ساختمان دارای اهمیت زیاد است. لذا کارشناسان (و طبیعتاً اقتصاددانان) هیچگاه آمار فصل پاییز یک سال را با آمار فصل تابستان سال دیگر مقایسه نمی‌کنند؛ چرا که قیاس صورت گرفته قیاس نادرستی است.

۲. همانطور که در نمودار (۱) این نوشتار مشاهده می شود، تعداد شاغلان کل کشور همواره در فصول بهار و تابستان بیش از پاییز و زمستان بوده است. از آنجا که برخی شغل‌ها در کشور، بخصوص در بخش های کشاورزی و ساختمان، فصلی است، در فصول بهار و تابستان که فصل فعالیت های بیشتر است، افراد بیشتری نسبت به فصول پاییز و زمستان مشغول کار هستند. بنابراین اگر کسی بخواهد مخاطب را به اشتباه بیاندازد، مستقل از اینکه چه دوره ای را بررسی می کند می تواند آمار پاییز را با تابستان مقایسه کند و نتیجه دلخواه خود را در زمینه نامطلوب بودن عملکرد اشتغال بگیرد. برای تشخیص بهتر تغییرات فصلی تعداد شاغلان، در نمودار (۲) متوسط تعداد شاغلان فصول چهارگانه کشور طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳ منعکس شده است. مشاهده می‌شود که در ۱۰ سال گذشته، اشتغال فصل پاییز بطور متوسط، حدود ۶۳۰ هزار نفر از فصل تابستان کمتر بوده است. لذا ممکن است اشتغال فصل پاییز در یک سال کمتر از اشتغال فصل تابستان سال قبل باشد ولی کل اشتغال سال بیشتر باشد یا بالعکس. به همین دلیل متغیرهای فصلی را در هر فصل «صرفاً با فصول مشابه» در سال‌‌های مختلف مقایسه می‌کنند و مقایسه آمار فصل پاییز یک سال با فصل تابستان ۲ سال قبل اساساً مقایسه‌ای نادرست و بی‌معنی است.

نمودار ۱- تعداد شاغلان کل کشور در فصول مختلف سال
منبع: طرح امارگیری از نیروی کار- مرکز امار ایران


نمودار ۲- متوسط تعداد شاغلان کل کشور در فصول چهارگانه طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۳

۳. با توجه به توضیحات ارائه شده، اگر بجای مقایسه نادرستِ آمار اشتغال فصل تابستان ۱۳۹۲ با پاییز ۱۳۹۴، بطور صحیح، تعداد شاغلان فصل تابستان و پاییز ۱۳۹۲ متناظراً با تابستان و پاییز ۱۳۹۴ مقایسه شود مشاهده خواهید کرد که برخلاف نتیجه ای که جنابعالی گرفته اید، در فصل تابستان ۱۳۹۴ نسبت به تابستان ۱۳۹۲، ۲۱۲ هزار نفر (ماهانه۸۸۳۳ نفر افزایش اشتغال) و در فصل پاییز ۱۳۹۴ نسبت به پاییز ۱۳۹۲، یک میلیون و ۱۷۹ هزار نفر به تعداد شاغلان (افزایش ماهانه بیش از ۴۹ هزار نفر) طی ۲۴ ماه گذشته افزوده شده است (ارقام در نمودار ۱ نشان داده شده است). البته برای اعمال دقت و اطمینان کامل، لازم است ارقام فصلی زدایی شده سالانه مورد استفاده قرار گیرد اما تا زمان انتشار آن، محاسبه ارائه شده در اینجا، حداقل از این نظر که ارقام قابل مقایسه با یکدیگر را مورد استفاده قرار داده، اشتباه فاحش رخ داده در محاسبات جنابعالی را ندارد. در اینجا برای جلوگیری از اطاله کلام به افزایش غیر طبیعی تعداد شاغلان در دو فصل اول سال ۱۳۹۲ نمی پردازم. کسانی که علاقمند به بررسی این موضوع جالب هستند می توانند به مجموعه مقالات ارائه شده در کنفرانس سال گذشته اقتصاد ایران برگزار شده توسط موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی مراجعه کنند. همین قدر اشاره کنم که تابستان سال ۱۳۹۲ مبنای مناسبی برای ارزیابی مقایسه ای اشتغال نیست.

از مطالب ارائه شده می توان نتیجه گرفت که بر خلاف ادعای کاهش اشتغال طی دوره مورد اشاره به میزانِ بیش از ۵۰۰۰ نفر در ماه، اگر مقایسه بصورت صحیح انجام شده و سعی نشود از آمار و ارقام بطور نادرست در ایام انتخابات استفاده شود، مشاهده خواهد شد که تعداد شاغلان افزایش نیز داشته و انتظار می‌رود با تداوم این روند، اشتغال سال ۱۳۹۴ بطور معناداری بیش از اشتغال سال‌ ۱۳۹۲ باشد.
لازم به توضیح است اساساً موضوع اشتغال و بیکاری مساله پیچیده‌تری نسبت به تورم و رشد اقتصادی است و لذا بهبود وضعیت بازار کار در دوره طولانی‌تری نمود پیدا می کند. باید توجه داشت بازار کار کشور در اثر تحولات اقتصادی یک دهه گذشته و عدم اشتغال‌زایی طی این دوره به وضعیت کنونی رسیده است و نباید انتظار داشت طی ۲ سال مشکلات آن حل شود. بهبود وضعیت بازار کار نیاز به زمان و اتخاذ سیاست‌های صحیح اقتصادی دارد. از طرفی توفیق سیاست های اقتصادی نیز نیازمند فضای آرام سیاسی و اقتصادی در کشور است. بنابراین شایسته است افرادی که خود را خیرخواه مردم معرفی می‌کنند سعی نکنند با بازی با آمار و ارقام، فضای سیاسی اقتصادی کشور را متلاطم کرده و مردم را نسبت به سیاست‌های اقتصادی که طی دو سال گذشته سبب ثبات اقتصادی کشور شده و برخی شاخص‌های اقتصادی را از وضعیت بحرانی سال‌های ۹۱ و ۹۲ به دامنه‌های قابل‌قبول‌تری رسانده، بی اعتماد کنند.

۴. جناب آقای دکتر توکلی، جنابعالی در مناسبت های مختلف، خود را به عنوان یک فرد منصف و فارغ از مناقشات گروهی معرفی کرده اید. واقعاً جای این سوال بطور جدی وجود دارد به عنوان کسی که تحصیلات اقتصاد دارد و سال ها در کسوت نمایندگی گزارش های مختلف اقتصادی تهیه شده توسط سازمان ها و وزرتخانه های مختلف را ملاحظه کرده، چگونه عدم ایجاد اشتغال در فاصله سال هایی که کشور بطور استثنایی از وفور درآمدهای نفتی برخوردار بوده است را آن هم با یک محاسبه غلط -که احتمال سهوی بودن آن کم است- با دوره ای که اقتصاد ایران از یک طرف بزرگترین رکود تورمی تاریخ خود را تجربه کرده و از طرف دیگر با شدیدترین کاهش مهمترین عنصر درآمدی خود (درآمدهای نفتی) مواجه است و اتفاقاً در دوره وفور، بسیار به آن وابسته تر شده مقایسه می کنید. مطمئن هستم این را می دانید که کل درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت امسال کشور بسیار نزدیک به رقم حدود ۲۱ میلیارد دلار تحت عنوانِ عجیبِ اشتباهاتِ آماری!!! یک سال دوره وفور و تنها کمی بیشتر از درآمد نفتی دو ماه کشور در سال ۱۳۹۰ بوده است. ارقامی که نمی دانم چطور از سوی جنابعالی نادیده گرفته شد. همچنین مطمئن هستم که می دانید کشور با تنگنای شدید ارزی، بسیار دشوار اداره می شود و در بیان جزییات این دشواری هم محدودیت هایی دارد که باز مطمئنم به آن واقفید. آنگاه فقط برای جلب توجه انتخاباتی همه این بدیهیات را نادیده می گیرید.

گزارشی را که من در سال ۱۳۹۲ از اشتغالزایی نزدیک به صفر ۵ ساله اقتصاد ارائه کردم حاصل یک محاسبه ساده بود. از صمیم قلب آرزو می کردم که برای اثبات حسن نیت و منصف بودن، این جنابعالی بودید که همانند این روزها که خیلی فعال با آمار و ارقام برخورد می کنید در آن زمان هم آمار بروز فاجعه اشتغال را اعلام می کردید. هرچند از متن ارائه شده در نامه شما اینطور بر می آید که بجای ناراحتی از بروز این فاجعه، از اینکه رسانه های اصلاح طلب از این گزارش استقبال کرده اند ناراحت شده اید. قبول کنید که اشتغال و توجه به فاجعه ذکر شده، نباید به سطح یک مساله جناحی اصولگرایی و اصلاح طلبی تنزل داده شود، بلکه باید به عنوان مساله مهم کشور و نظام جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد. بنده تا آنجا که می شد صبر کردم که شاید فرد دیگری از جمله جنابعالی آن آمار را اعلام کند اما متاسفانه اینگونه نشد.

موارد از این دست که جنابعالی و همکارانتان در این دوره در مقایسه با دوره قبل بطور کاملا تبعیض آمیز با آن برخورد می کنید متاسفانه زیاد است که شاید در فرصت مناسبی به آن بپردازم. اما نکته قابل توجـه در برخـورد با این گونه موارد آن است که وقـتی در جایگاه یک سیاسـتمدار به تحلیل مسایل می پردازید اصول اخلاق و علم را فراموش نکنید. چون اگر این دو فراموش شود، حتی اگر به تعبیر متواضعانه شما، سیاستمدار «توفیق خدمت» را با رای مردم پیدا کرده باشد، اسب سیاست، سیاستمدار را به ناکجا آباد می برد. بیاد روزی افتادم که حتماً بخاطرتان هست، جنابعالی به من گفتید که شما کارشناسی و من سیاستمدار. امروز به خوبی متوجه می شوم که این تفکیکِ عنوان، دقیقاً با چه صفت یا صفاتی ما را متمایز می کند و دقیقاً این وجوه تمایز را به روشنی مشاهده می کنم. اما با تاسف بسیار. خدا را شاکرم که کارشناس مانده ام و سیاستمدار نشده ام.

در پایان پیشنهاد می کنم برای نشان دادن حسن نیت و برای ردّ این شبهه که ارائه آمار نادرست ذکر شده جنبه انتخاباتی نداشته، صادقانه اعلام کنید که محاسبه صورت گرفته از سوی جنابعالی اشتباهی سهوی بوده است. این اقدام می تواند یک گام بسوی اثبات حسن نیت شما باشد. آزمونی بسیار ساده اما بسیار مهم برای شما خواهد بود.


توضیح دکتر احمد توکلی:
درباره نامه آقای دکتر نیلی، ضمن تشکر از ایشان، دو نکته را امروز قابل ذکر می‌دانم:

۱- استدلال ایشان از حیث استناد به آمارها و استنتاج وضعیت بیکاری در دولت فعلی درست است و چنانچه خودشان هم اشاره داشتند اشکال کار من ناشی از اعتماد به گزارش کارشناسی تهیه و منتشر شده در سایت الف بوده است.

۲- ۲- آقای دکتر نیلی ضمن توضیح درستی که داده‌اند دعاوی نادرستی نیز داشته‌اند. مانند اینکه من در دولت قبلی در برابر کژروی ها موضع نمی گرفتم یا در تحلیل عملکرد دولت فعلی توجه به تفاوت امکانات این دولت و دولت سابق ندارم یا انگیزه انتخاباتی محض از بیان آمارها داشته ام. پاسخگویی به این موارد را به بعد از انتخابات موکول می‌کنم تا باز زمینه تعبیر و تفسیر انتخاباتی فراهم نشود و سوء تصور جدیدی پیش نیاید. البته آقای دکتر نیلی به حقیقت مهمی که جان‌مایه پاسخ اینجانب به معاون اول محترم رئیس‌جمهور بوده است اذعان کرده‌اند که کشور دچار فراگیرترین و بی‌سابقه‌ترین رکود شده است حقیقتی که با اعلام مکرر رئیس‌جمهور محترم مبنی بر خروج کشور از رکود مغایرت آشکار دارد.
 
 
ناشناس
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۴:۱۵:۰۳
8833 ایجاد کرده 9000 اخراج کرده . در عالم واقع چنین چیزی که دکتر نیلی میگه اتفاق نیفتاده . ما هر کی رو دیدیم در ابتدای دولت تعدیل نیرو خورد و اخراج شد .حالا شما هی بگید که اشتغالزایی کردید. لیست اخراجها رو هم اعلام کنید لطفا (3559738) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۷:۰۲:۵۷
قرار نیست هم سر شغلها باشند.
نیروی کار ضعیف باید حذف بشه. با کسی هم نباید رودربایستی داشت.
لطفا برای آمارتون هم سند بیارید (3560200) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۵۹:۴۶
خود دکتر توکلی هم متواضعانه اعلام کرده که اشتباه کرده و دولت درست میگه! بعد باز شما... (3560611) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۵۸:۲۶
عزیز جان این آمار خلص اشتغال هست یعنی تفاضل مشاغل ایجاد شده از مشاغل از دست رفته (3560760) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۱:۳۲:۴۰
به خداوندی خدا منم تا یکسال پیش اصلاح طلب متعصب بودم ولی در این انتخابات بخاطر مالیاتهای سنگینی که این دولت بر کسبه معمولی وضع کرد و رکود سنگینی که بر اقتصاد حاکم کرد بدون اینکه پاسخگو باشه و تعطیلی و سوت وکور بودن وضع کنسرتها که از دولت قبل هم بدتره و وعده های توخالی به اصولگرایان رای میدم..البته به کل لیستشون نه.. (3560817) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۱:۵۷:۱۴
خالص شغل رو اعلام میکنن مگرنه دولت ها هر سال 1/30 کارمندان جدید میگیرند شرکتهای خصوصی هم همین جور ولی چون به همین تعداد خروج پیدا میکنند خالص رو بیان کرده که 8833 است که 4 برابر دوران پر نفت احمدی نژاده (3560869) (alef-13)
 
حسن فضاپلی
Spain
۱۳۹۴-۱۲-۱۸ ۲۰:۰۰:۳۹
جناب آقای رپیس جمهور در سخنرانی (سفر به یزد ) اعلم فرمودند که طی دو سال خدمت این دولت ُ یک میلیون و دویست هزار شغل ایجاد شده است.
برای من عامی این سوال پیش می آید که چطور می شود در وضعیت رکود اقتصادی ُ
و تعطیل شدن بساری از شرکت ها ی تولیدی و تقریبا ممنوعیت استخدام در دستگاه های دولتی و افزایش روند بیکار شدن شاغلین باز هم اینقدر شغل ایجاد شده باشد؟

در کشاورزی کشور که اتفاق خاصی نیفتاده است که سبب افزایش اشتغال شده باشد. در صنعت نیز همینطور (برعکس روند محدود شدن مشاغل مجود مشهو د است) بخش خدمات نیز ...
در هر صورت اگر کسی با استدلال به سوال حقیر پاسخ دهد ممنون می شود (3594489) (alef-13)
 
زیباکلام
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۴:۱۸:۴۷
من اصلاحطلب هستم ولی قطعا اگر در تهران بودم حتما به آقای توکلی رای میدادم
چون یک اصولگرای معتدل هستن نه تندرو
اگه هم اشتباه کنه شهامت اینو داره بگه اشتباه کردم
این خیلی ارزشمنده (3559744) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۴ ۱۷:۳۱:۲۲
من هم اصلاح طلبم ولی دکتر توکلی در لیست من هم جا دارد. (3562734) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۴:۱۹:۵۶
جناب نیلی ما که در جامعه زندگی می کنیم هم خودم وهم دوستانم ( فارغ التحصیل معماری) در مشهد الان 3 الی 4 ماه است که بیکار شده ایم هم عذر ما را از شرکت خواستند وهم بدلیل رکود حتی یک دانه پروژه شخصی هم نیست که انجامش دهیم. البته در ایران تخصص گرایی هیچ معنایی ندارد.
با کمال احترام به شما بنده سخنان جناب دکتر توکلی را بور دارم نه عملکرد اشتغال زایی دولت یازدهم را.
با تشکر (3559747) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۴:۲۶:۳۹
آقاي نيلي ،شما، سياسي در سايه هستي بهتر است جنابغالي كمي فكر كنيد تا اين مطلب را اگر سهوا نفهميده ايد عمدا ناديده نگيريد (3559755) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۴:۲۷:۳۷
توکلی خیلی دوستت دارم چون وقتی اشتباه می کنی با کمال تواضع می پذیری و توجیه نمی کنی. جای امثال شماها توی مجلس هست (3559761) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۵۶:۰۱
جای امثال دکتر توکلی نه فقط تو مجلس که تو کشور خیلی خالیه.
دمت گرم توکلی. (3560754) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۱:۰۲:۲۲
کم مثل دکتر توکلی تو این مملکت پیدا میشه. (3560766) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۴:۴۱:۰۶
مانند آقای توکلی واقعا در کشور خیلی خیلی خیلی کم داریم. که تفکر منطقی، حق طلب ورا جناحی و آزاداندیش داشته باشد (3559797) (alef-13)
 
مهران
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۴:۵۱:۰۰
با سلام؛ همانگونه كه با شناختي كه از آقاي دكتر توكلي داشتم ايشان بزرگوارانه استدلال علمي و درست آقاي دكتر نيلي را در بند يك نامه خود پذيرفتند و اين روحيه بالاي نقدپذيري ايشان كمياب و جاي سپاس فراوان دارد. (3559815) (alef-13)
 
مقداد
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۰۷:۳۷
کلی از نیروهای گروه ملی و حفاری شمال اخراج شدن کدام اشتغال ؟؟؟؟؟؟؟؟ (3559852) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۰۹:۳۰
درود بر مسعود نیلی، حرف دل مردمو زدید. (3559859) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۵:۲۶:۴۷
من به دولت روحانی اعتماد دارم (3559889) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۷:۰۵:۵۱
ماموران انهدام 1700 تن سیب زمینی هم جزء ایجاد اشتغال شوندگان بودند ؟ (3560211) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۷:۱۰:۱۶
فقط یک سوال چرا این دولت مردان تا کم میاورند می گویند که فلانی زمان دولت قبل کجا بودی؟ یا اینکه امکانات این دولت با دولت قبل فرق داره؟ قیمت نفت پایین اومده؟ چرا؟
اصلا ما چرا به روحانی رای دادیم؟ اصلا مگه روحانی وضع کشور را نمی دانست که وعده های سر خرمن داد؟ مگر تمام مشکلات( آب و هوا، تولید و ...) کشور تحریم ها نبود؟مگه با غرب توافق نکردید؟ مگر پول نفت 120 دلاری بلوکه شده ازاد نشده؟ (3560221) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۷:۴۶:۱۸
آموزش علم اقتصاد به زبان ساده توسط دکتر نیلی
افتخار می کنم شاگرد ایشان بوده ام (3560317) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۸:۱۰:۱۲
از آقای توکلی بعنوان یک اقتصاد دان خیلی بعید بود که با این اظهارات و نظریات از این دولت و یا هر دولت دیگری اتنتظار اشتغال زایی مستقیم داشته باشن. وظیفه دولت در تمام کشورهای دنیا فقط و فقط تسهیل شرایط اقتصادی در روابط تجاری و تثبیت اقتصادی کشور و سیاست گذاری صحیح در جهت حمایت از تولید و صنعت یک هست که در روابط صحیح و مناسب با سایر کشورهای دنیا حاصل میشه که البته دولت آقای روحانی از این منظر کارنامه قابل قبولی تا بحال داشته است نه اینکه صرفا با استخدام افراد بدون هیچ ضابطه ای نسبت به بزرگ کردن بدنه دولت اقدام کنه که نتیجه این رویکرد رو هم در سالهای گذشته تجربه کردیم و امروز به جایی رسیدیم که تمام بودجه کشور صرف پرداخت حقوق کارمندان دولت بشه. (3560389) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۸:۵۱:۱۹
به قول لوطی ها دمت گرم دکتر جان
باز لااقل خوبه که اشتباهت را پذیرفتی
ولی از شما بعیده آمار نامطمین را سند گفتارت قرار بدی
دکتر جان اینجوری اعتبارت زیر سوال میره
در ضمن آثار تخریبیه نامه شما به این راحتی پاک نمیشه
یک گمی بیشتر دقت کن داش مشتی
صفای مرامت (3560475) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۰۱:۰۲
ایول دکتر نیلی.... (3560488) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۰۳:۱۸
زنده باد دکتر توکلی..
زنده باد دکتر توکلی (3560496) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۰۴:۵۵
چنان به آقای نیلی میتازید و از توکلی تشکر می کنید که انگار نیلی اشتباه کرده
سایت الف اگر اخلاق داشت باید عذرخواهی میکرد البته باز جای شکرش باقیه که قبول دارید اشتباه کردید.
خدا دکتر نیلی رو حفظ کنه.
سایت محترم الف مثل اینکه متوجه پروپاگاندایی که با اون مطلبش ایجاد کرده نیست، امیدوارم انقدر شجاعت داشته باشید که از دولت معذرت خواهی کنید (3560501) (alef-13)
 
zare
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۰۵:۵۲
از اینکه اقای دکتر توکلی با شهامت اشتباه خود را می پذیرد باید تشکر کرد وبرای همین خصال نیکو است که توکلی را با بسیاری از اصولگرایان متمایز می کند اما جا داشت از منظر انصاف به در امد دولت قبل ودرامد دولت فعلی هم اذعان مینمود (3560502) (alef-13)
 
منتقد
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۲۳:۳۰
باید جناب نیلی بپذیرند که دو سال آخر دولت قبل با مشکلاتی بسیار جدی مواجه شد وگرنه نسبت تقربا دو برابری ایجاد اشتغال در دولت قبل به نسبت این دولت (چهارده هزار در مقابل هشت هزار) خیلی بیشتر می توانست باشد. خدماتی هم که آن دولت با پول نفت انجام داد و ذخایری که برای این دولت ماند نیز کم نظیر است. الان کارها متوقف شده، مثلا مصاحبه مسوولین پروژه های فضایی کشور را ببینید. جناب نیلی شما چرا منصفانه به مسایل مختلف بطور جامع نمی پردازید در حالی که ادعای کارشناس بودن دارید و نه سیاستمداری؟ آیا تحلیلهای شما جناحی و دستچین شده علیه یک گروه نیست؟ آیا شهامت دارید مثل آقای توکلی به اشتباهتان اعتراف کنید و خدمات زیاد دولت قبل را ببینید؟ (3560542) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۲۴:۴۰
اقتصاد دولت قبل را تحریم ارزی زمین زد وگرنه عملکرد کم نظیری داشت به نسبت دولتهای اصلاح طلب (3560544) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۴۴:۴۳
من برای خودم متاسف هستم که با اعتمادی که به آقای توکلی داشتم آمار ایشان را در مورد بیکار شدن ماهیانه 5000 نفر به خیلی ها گفتم. آقای توکلی حالا چیکار کنم؟ چرا دقت کافی ندارید؟ چرا دعواهای سیاسی باعث شده که دقتتان این قدر کم شود. تو را خدا حداقل سخنی که از جانب خود شما در این سایت نوشته می شود قبلش کمی بررسی کنید. دست بر دارید از این دعواهای سیاسی اتان. (3560586) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۱۹:۴۸:۳۹
درود بر دکتر نیلی کاش به جای این همه سیاستمدار یک عده مثل دکتر نیلی بر مسند امور ملت بودند (3560594) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۰۴:۴۰
از آقای توکلی به جهت پذیرش اشتباه خود در دادن آمار کمال تشکر را داریم!!! (3560621) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۱۶:۳۷
کاش مجلس ما پر از توکلی ها بود تا وضع کشور ما هر چه زودتر خوب میشد. توکلی تو جهادگری و ما به امید امثال تو در انتخابات حضور پیدا میکنیم. (3560647) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۳۲:۰۱
فقط بیان این نکته که حق به جانب دکتر نیلی هستش کافیه؟ آقای توکلی باید استغفار بکنه قبلا مورد احترام من بود ولی الان نه. توی منصف بودنش شک دارم یک نکته بدیهی رو وارونه به خورد مردم و عوام داده. خدا از سر تقصیراتمون درگذره (3560686) (alef-13)
 
انصاف
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۳۹:۵۹
آقای توکلی درامد سال 94با سال 90 هم مقایسه کن انصاف داشته باش (3560700) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۰:۴۵:۴۸
منظور دكتر نيلي إيجاد اشتغال ذهني براي ٨٠ ميليون إيراني توسط دولت بوده (3560720) (alef-13)
 
احسان
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۱:۱۲:۴۴
کاش دکتر توکلی هم در لیست اصلاح طلبان بود،واقعا دیگه نایاب شدن ادمایی که بگن اشتباه کردم (3560780) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۱:۲۳:۰۵
به ولله قسم که در سطح جامعه بیکاری بیشتر از آمار موجود است و امنیت شغلی وجود ندارد و اغلب اشخاصی هم که با زحمت زیاد و در مواردی تحقیر کننده مشغول میشوند ، هر روزه با تهدید و اظطراب و نگرانی مواجهند . ضمن اینکه شغلهای غیر مولد و کاذب مثل دستفروشی و دوره گردی و مسافرکشی با موتور و دلار فروشی های قمار گونه و قاچاق و ...... مشهود است و این مسائل در دولت یازدهم خیلی بیشتر از قبل است . اما این آمارها چگونه بدست آمده !! مردم از آن بی خبر و نامحرمند . (3560796) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۱:۲۶:۲۲
جناب اقای توکلی ارزش شما با این حرکت نزد من بشتر شد. (3560803) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۱:۳۳:۵۱
اشتغال بخش خصوصی امار صحیح است ولی در بخش دولتی کمتر از این حد است . (3560822) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۲:۰۳:۰۹
آقای دکتر توکلی از اینکه اشتباه را پذیرفته ای بسیار شاکریم و اعتبار خود را بالاتر برده ای ولی کاش تیتر پذیرش اشتباه را همانند تیتر قبلی می زدی و اصول اسلامی را رعایت می کردی و لازم نبود پاسخ بعد از انتخابات داده شود و نه در یک جمله انتهای مقاله اکتفا کنید (3560880) (alef-13)
 
بدبخت
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۲:۲۶:۰۳
30هزار نفر تو پدیده اخراج شدند سایت شما سکوت کرده (3560928) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۳ ۲۳:۰۶:۴۰
شجاعت آقای دکتر پذیرش اشتباه خود قابل تحسین است بویژه در شرایط رقابت های انتخاباتی. (3560980) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۱۲-۰۸ ۰۶:۱۴:۰۲
این در صورتی است که مشخص شود این آمار سیاسی نیست (3569199) (alef-3)
 
س م ر
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۲ ۱۸:۱۳:۰۸
باید لااقل یکنفر ازاین دوملیون نفر که مشغول کار شده اند رامابشناسیم فقط میشنویم ازمقامات اقتصادی شصت در صد کارخانه ها تعطیل اند من به اقای توکلی هیچ علاقه ای ندارم اما ازنظر سن وسال وتخصص وتجربه او به مسایل کشور احاطه دارد (3612338) (alef-13)
 
سمر
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۲ ۱۸:۱۵:۱۰
واقعا اشتغال ذهنی بخاطر تخصص درجنگ روانی دولتی ها ایجادشدهاست (3612339) (alef-13)
 
س مر
Romania
۱۳۹۵-۰۱-۰۲ ۱۸:۲۰:۵۴
مردم شغل وکار ودر آمد میخواهند نه فیگور اقتصاددان بودن آیا نرخ بیکاری ونرخ تورم دولت قابل قبول است رییس جمهور محترم قبل از انتخابات درک مردم ازتورم وبیکاری راملاک میدانستند حالا این آمارها با جیب مردم نمی خوت
اند مگر حرف زدن ما قبل وبعد از انتخابات فرقکند (3612341) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.