نظر منتشر شده
۳۴
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 86186
علم زدگي مفرط و کم توجهي به فناوري
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۳
محمد واعظي نژاد، حامد سروري

مرکز آينده پژوهي پارک علم و فناوري دانشگاه تهران



مطابق سند راهبردي توسعه فناوري نانو، ايران بايد تا سال 1393 به جايگاه پانزدهم دنيا در فناوري نانو دست يابد. بر اين مبنا، ستاد توسعه نانوفناوری شاخص هائی را برای ارزیابی و رصد جايگاه ايران به صورت زیر تعیین نموده و سالانه این شاخص ها ارزیابی و منتشر می شوند.

رتبه در توليد علم؛ با شاخص تعداد و کيفيت مقالات معتبر علمي ISI

رتبه در توليد فناوري؛ با شاخص تعداد پتنت‌هاي معتبر بين المللي

رتبه در اقتصاد نانو؛ با شاخص سهم بازار و ميزان توليدات فناوري نانو

ستاد توسعه نانو، وضعيت نانوفناوری در کشور را در پایان سال 1388 به اين صورت ارزيابي نموده است:

ارزيابي علم نانو

تا پايان سال 2009 ميلادي، 1327 مقالة ISI (حدود 96/1% کل مقالات نانوي منتشر شده در دنيا) توسط محققان ايراني در زمينة فناوري نانو به چاپ رسيده است که نسبت به سال 2008 حدود 63% رشد داشته است؛ به همين ترتيب، رتبة ايران در توليد مقالات ISI در سال گذشته بهبود يافت و از رتبة نوزدهم در سال 2008، به رتبة پانزدهم دنيا رسيد و در منطقه نيز همچنان در ردة اول قرار داشته و فاصلة خود را با رقيبان منطقه اي خود بيشتر کرده است.

ارزيابي فناوري نانو

بررسي تعداد اختراعات منتشرشده در دفاتر معتبر ثبت پتنت نشان مي دهد که ايران در سال 2008 ميلادي، 11 اختراع مرتبط با فناوري نانو دارد. چهار مورد از اين تعداد، در دفتر ثبت پتنت اروپا، سه مورد در آمريکا و چهار مورد هم در هند و چين منتشر شده اند؛ اختراعات نانوفناوری ایران در سال 2009، به 14 مورد مي رسد که شش مورد در USPTO ، دو مورد در EPO و بقيه در دفاتر ثبت ديگر از قبيل فرانسه، انگلستان، هند و  WOمنتشر شده اند .تعداد مراکز و هسته هاي رشد مرتبط با فناوري نانو نيز به عنوان شاخص ديگر فناوري، ارزيابي شده اند؛ تعداد اين مراکز رشد و هسته هاي آنها که تا پايان سال 88 مورد حمايت ستاد قرار گرفته اند به ترتيب 10 مرکز و 47 هسته است.



ارزيابي صنعت نانو

بنگاه هاي اقتصادي فعال در فناوري نانو تا پايان سال 88 به 129 بنگاه مي رسد؛ از اين تعداد، 95 بنگاه توليدي، 10 بنگاه بازرگاني و 24 بنگاه خدماتي هستند. تعداد محصولات نانويي که در حال حاضر در سطح صنعتي توليد ميشوند، براساس ادعاي شرکتهاي فعال، 46 محصول است که نسبت به سال گذشته بيش از 50 درصد رشد داشته است.

بر اساس این گزارش، ايران پنج سال زودتر از اهداف سند راهبردی نانوفناوری به رتبه پانزدهم دنيا در توليد علم در زمينه فناوري نانو و رتبه اول در منطقه و کشورهاي اسلامي رسیده است که این خود مایه افتخار است، اما در دو حوزه توليد فناوري و اقتصاد نانو رتبه ای ارائه نشده و متاسفانه فاصله زيادي تا جايگاه پانزدهم دنيا داريم.

هدف ما از این مقاله زیر سوال بردن اقدامات صحیح و دستاوردهای بزرگ ستاد نانو نیست، اما انتقاداتی در بخش سیاست گذاری فناوری در کشور وجود دارد که تنها مختص به این حوزه نبوده و حتی این مشکلات در سایر بخش ها به مراتب بیشتر است. ستاد نانو فقط نمونه مورد بررسی بوده و این مسائل در سایر وزارت خانه ها و سازمان های دولتی نیز مشاهده می شود.

اساسا شاخص هاي ارزيابي علم و فناوري، نقش اساسي در پيشرفت و توسعه فناوري ها دارد. ارزيابي و برنامه ریزی راهبردی فناوري، نيازمند شناسائي، تدوين و بهبود مستمر شاخص هاي ارزيابي و بررسی اثربخشي و كارايي سياست ها و برنامه هاي توسعه فناوري مي باشد. اين شاخص ها در کشور ما بيشتر معطوف به ارزيابي علم بوده و کمتر به فناوري و صنعت توجه شده است. این مشکل در حوزه نانوفناوری نیز مشاهده می شود. بايد توجه داشت که بين فناوري نانو و علم نانو تفاوت وجود دارد. شاخص هاي ارزيابي فعلي در کشور بيشتر وضعيت علم نانو را ارزيابي کرده و به تبع آن سياست هاي حمايتي دولت بيشتر مربوط به پيشرفت هاي علم نانو مي باشد و از فناوري و بازار نانو غفلت شده است. شايد به همين دليل محققان اين عرصه کمتر به سمت و سوي توليد فناوري و تجاري سازي متمرکز شده اند. با نگاهي به نمودار زير توسعه نامتقارن نانوفناوری در کشور مشاهده مي شود.



شکل زیر رادار ارزیابی شاخص های فناوری (در بخش انتقال فناوری) در هلند را نشان می دهد. نکته قابل توجه توسعه متقارن در همه بخشها می باشد.
 


در اين زمينه توجه به شاخص ها و گزارش هاي مراکز معتبر ديدباني و ارزيابي علم و فناوري از جمله سازمان توسعه و همکاریهای بین المللی (OECD)، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) و رصدخانة علم و فناوري اروپا مي تواند مفيد واقع شود. اين مراکز دائما شاخص هاي خود را به روز نموده و به پايش رقابت پذيري و توسعة علم و فناوري مي پردازند.

براي نمونه رصدخانه علم و فناوری هلند شاخص های ارزیابی علم و فناوری را در سال 2010 به صورت زیر ارائه نموده است:
 




این شاخص ها عمدتا بر ارزیابی تحقیق و توسعه و وضعیت تولید فناوری (فناوری محور) و بازار تمرکز دارند. در حالیکه شاخص های ارزیابی در کشور ما متمرکز بر تولید علم (مقاله محور) می باشد. این تمرکز منجر به غفلت از بخش عمده ای از زنجیره ایده تا ثروت شده است. بر اساس گزارش ستاد توسعه نانوفناوری از سال 2004، سالانه به طور متوسط تعداد مقالات ISI نانوفناوری در کشور دو برابر شده است. این میزان رشد غیر طبیعی بوده و منجر به کاهش سایر شاخص ها از جمله تولید فناوری و غفلت از بازار نانو فناوری شده است.
 


شکل: تعداد مقالات ISI مرتبط با نانوفناوری و رتبه ایران در سال های مختلف. منبع: گزارش عملکرد اجرایی ستاد توسعه نانوفناوری، شهریور 89



اِعمال مكانيزم‌هاي تشويقي نامتقارن و نامتعادل و عدم توجه به زيرساخت‌هاي لازم جهت توسعه صنعت و مشكلات كسب و كار نانوتكنولوژي، منجر به اين انحراف از مسير شده است. با نگاهی به هزینه های ستاد  نانو در سال 88 علت این انحراف روشن می گردد:

ترویج و آموزش عمومی: 1،222،000،000 تومان

زیر ساخت علم و فناوری نانو: 000،700،162،3 تومان

پیشران علم و فناوری (مقاله، پایان نامه و کتاب) : 10،281،000،000 تومان

انتقال و انتشار فناوری (مراکز رشد، انتقال فناوری، اشاعه در صنعت، رفع نیازهای ملی، حمایت از سرمایه گذاران و ...) : 350،000،000 تومان

تولید و بازار (کارآفرینی، گسترش بازار، توسعه توانمندی بنگاه ها، تسهیلات مالی و اعتباری و ...) :

000،000،670،1 تومان

سیاست گذاری و ارزیابی: 150،000،000 تومان

جمعاً: هیجده میلیارد تومان
 


جای تاسف دارد که هزینه اختصاص داده شده به مقالات و پایان نامه ها بیش از 6 برابر هزینه های حمایت از تولید و بازار و 30 برابر هزینه های انتقال و انتشار فناوری بوده است ! چنانچه برنامه ریزی های ستاد برای توسعه نانوفناوری در کشور هم میان مدت و بلند مدت بوده باشد، باید در بخش های زیرساختی علم و فناوری سرمایه گذاری شود و نه در تولید مقاله !

البته از اقدامات صحیح ستاد راه اندازی کریدور فناوری بوده که امیدواریم بتواند مشکلات موجود در بخش تجاری سازی فناوری را برطرف نماید.

از طرف دیگر گستردگي و پيشرفت هاي روزافزون نانوفناوري در عرصه¬هاي مختلف، شرايطي را فراهم نموده است که مديران و تصميم سازان نيز نمي¬توانند به راحتي اولويت¬ها و حوزه¬هاي اصلي و اساسي فعاليت در اين فناوري را تشخيص دهند و هزينه هاي حمايتي دولت نيز به نتيجه مطلوب نمي رسد.

در جشنواره برترين هاي نانوفناوری در سال 88 نیز بيشتر به ارزيابي وضعيت علم نانوفناوری پرداخته شده و کمتر به موضوعات مهمي چون کارآفريني در نانوفناوری، هزينه هاي تحقيق و توسعه، پروژه هاي صنعتي، ايجاد شرکت هاي پژوهشي و صنعتي، توليد محصولات مرتبط، حل مشکلات صنعت، انتقال و بومي سازي فناوري توجه شده است. به اين ترتيب نخبگان نانوفناوری به جاي درگير کردن خود با پروژه هاي صنعتي و مشکلات کارآفريني و امور اجرايي، سعي ميکنند با نوشتن مقالات علمي رتبه خود را در اين جشنواره ارتقا دهند.

برای نمونه محقق اول کشور و برگزیده از سوی ستاد نانوفناوری در سال 1388، فردی است که 25 مقاله ISI، دو مقاله کنفرانس و 6 پايان نامه دکتری و ارشد در کارنامه سال 88 خود دارد. اگر فرض کنیم که برای تهیه هر مقاله 6 ماه وقت لازم است، ایشان به طور میانگین دو مقاله ارائه داده است و برای هر مقاله فقط 2 هفته وقت صرف نموده است. با اين اوصاف چنين فردی يا نابغه است و يا گنجينه ای از دانش در سال های گذشته اندوخته است و اکنون بدون اتلاف وقت به تبدیل این دانش به مقاله می پردازد و يا بايد دنبال گزينه های ديگری گشت. آيا تشويق افرادی که هر دوهفته یک مقاله می نویسند افتخار است؟ آیا این کار سایرین تشویق به اتخاذ چنین رویکردهایی نمی کند؟ آیا جایزه های ما به  قشری گرایی علمی دامن نمی زند؟ آيا کمیت گرایی مطلق ملاک انتخاب این فرد نبوده و آیا این نوع ریل گذاری به کمیت گذاری دامن نمی زند؟

از طرف دیگر يکي از مشکلات موجود در کشور ما عدم دسترسي به اطلاعات موثق و دقيق در خصوص شاخص هاي ارزيابي است. متاسفانه هيچ شاخص دقيقي براي ارزيابي وضعيت بازار نانوفناوری در کشور وجود ندارد. براي نمونه آمار دقيقي از سرمایه گذاری در تحقيق و توسعه نانوفناوری و يا سهم ایران در بازار نانوفناوری منتشر نمی گردد. اين مشکل باعث مي شود نهادهاي سياستگذار در اين زمينه نتوانند به درستي وضعيت فعلي کشور را ازريابي کرده و سياست گذاري نمايند.

باتوجه به اهميت شاخص هاي ارزيابي نانوفناوری در کشور، لازم است با بازنگري در اين شاخص ها و باتبع تغيير در سياستهاي حمايتي مسير حرکت فعلي نانوفناوری در کشور اصلاح گردد.

در اين جا بايد خاطر نشان نمود که آيا ميان توليد علم و توليد مقالاتِ بيشتر رابطه اي مستقيم و طولي وجود دارد؟ بدون شک رابطه ي بين اين دو نمي تواند رابطه اي دوسويه باشد. چه بسا توليد علم خاصه در حوزه علوم فناوري محور همچون نانو فناوری بيش از پيش خود را در قالب اختراعات و محصولات فناورانه نشان دهند. همچنين توليد مقالات بيشتر الزاما منجر به توسعة فناوري در کشور نمي شود. آيا در رابطه با جهت گيري مقالات توليد شده در راستاي نيازهاي کشور نيز ارزيابي هاي لازم صورت می پذيرد. متاسفانه در عرصه رصد شاخص توليد علم کميت گرايي بر کيفيت مي چربد و تعداد و نه موضوعات، محتواي مقالات و حتي سطح علمي مجلات منتشر کنندة مقالات مد نظر قرار مي گيرد. به اين ترتيب چه بسا که مقالات توليد شده با هزينه هاي گزاف بيش از حل مسائل فناوري کشور مورد استفاده ساير کشور ها قرار گيرد و به محصولات و فناوري هاي سودآور تبديل گردد؛ محصولاتي که ما بايد با صرف هزينه هاي گزاف به کشور وارد کنيم.

متاسفانه چاپ مقالات علمي تنها با هدف افزايش تعداد آنها و غالباً بدون در نظر گرفتن کيفيت و محتواي مطالب چاپ شده، درد مزمني است که گريبانگير جامعه علمي ما شده است. چنين مقالاتي که عموماٌ مورد استفاده کسي قرار نگرفته و باعث ايجاد هيچ حرکتي نمي شوند، قابليت چنداني در توليد و پيشرفت علمي ندارند. دست يابي به توليد علم ناظر به رفع نيازهاي کشور مستلزم تغيير نگرشها در سياست گذاري، تخصيص منابع مالي مناسب و همت استادان و محققان دانشگاهي است.

 

 
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۲:۳۴:۳۸
کشوری که مبنای تولید علمش هنوز ISI است به هیچ کجا نخواهد رسید. هنوز باید کسی بیاید و برای مسئولین آموزش عالی توضیح دهد که ISI مدتهاست که در دنیا تمام شده است. امروز دانشگاهها به جذب سرمایه از خارج دانشگاه اهمیت می دهند. H ایندکس پایین اساتید ایرانی نشان دهنده به درد نخور بودن علم تولیدی آنهاست.


کشوری که هنوز می توان در آن اختراعات 50 سال پیش در دنیا و یا حتی برخی سیستم های عام که سالها پیش تئوری آنها ارائه شده است را دوباره اختراع و ثبت کرد هنوز نیاز به تعریف اختراع و علم دارد. (369705)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۱۵:۴۰:۵۳
مدتی است که ضریب Article Influence جایگزین ایمپکت فکتور شده است. این ضریب(AI) ژورنالهای تقلبی ISI را لو می دهد. (370025)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۸-۲۱ ۲۳:۵۹:۵۹
دولت نهم و دهم نشان داده است که سنخیت چندانی با علم و فن آوری و نخبگان ندارد. (370741)
 
م يخي
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۲:۴۹:۲۱
باید پایان نامه ها جهت دهی بشن
الان هرکی داره هرچی دلش میخواد کار میکنه.
نیاز کشور توی رشته های مختلف شناخته شده و تعریف شده نیست و به محققین جهت داده نمیشه.
باید هر 4 سال کتاب نیازهای تحقیقاتی کشور چاپ و به روز رسانی بشه و محققینی که در راستای نیاز کشور حرکت بکنن از تشویقات بیشتری برخوردار بشن (369708)
 
حسن
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۹:۳۶:۵۵
سلام آقای یخی چند وقته که نیستی با اینکه بعضی وقتاخیلی تند میری ولی دلمون برات تنگ شده بود. (369829)
 
observer 60
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۳:۱۸:۰۷
احسنت، مقاله بسیار خوبی بود. حرفهای فروخورده ما را به خوبی بیان کردید.

البته این را هم اضافه کنم که این مطلب، صرفا به فناوری نانو پرداخته است، در حالی که اوضاع در زمینه سایر رشته ها (مثل بیوتکنولوژی، شیمی، دارو و غیره) قاعدتاً از وضعیت نانوتکنولوژی عقب تر هم هست. به عبارت دیگر، اگر با دیدگاه نویسندگان این مطلب سایر رشته ها را نقد کنیم، متوجه عمق فاجعه خواهیم شد؛ نانوتکنولوژی در حال حاضر بهترین وضعیت را نسبت به سایر رشته ها دارد. (369719)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۳:۳۵:۰۳
آقايان ستاد نانو فقط يک کلمه گزارش دهند که در اين سالها چند نفر-روز به خارج از کشور مسافرت کرده اند؟چقدر پول صرف اين سفرها شده و چه دستاوردي حاصل گشته است؟
به جاي اين کارها ميرفتيد يک آژانس مسافرتي باز ميکرديد و سفر مي رفتيد.بيخودي هم ملت را سرکار نمي گذاشتيد! (369723)
 
علی
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۳:۵۵:۵۸
متاسفانه رویکرد علم گرایانه ای که در 13 سال اخیر گریبان کشور را گرفته است باعث شده دانشجویان به دنبال پروژه های مقاله خیز باشند و اگر فردی قصد داشت پروژه فناوری محور انجام دهد با انواع واقسام مشکلات مواجه می شود (369728)
 
مهرداد
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۴:۲۶:۰۴
با مطلب شما کاملا موافقم
متاسفانه در کشور ما هر گاه موضوع جدیدی مطرح می شود اول یک فضای خیالی و کارتونی که تبلیغاتی است برای آن درست می کنند که عموما هم از سوی برخی مدیران ضعیف دولتی برای ارائه گزارش حمایت می شوند. بعد از چند سال و صرف هزینه های هنگفت عملا چیزی عاید مملکت نشده و هزاران حرف و حدیث مطرح می شود. (369749)
 
fereydoon
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۴:۳۲:۴۰
بازهم این روحیه رادیکالی من گل کرد حقیقت اینست که به جز کادر پزشکی که در این کشور هم از رفاه برخوردارند وهم رضایت شغلی از لحاظ فنی دارند بقیه نخبگان نه رفاه دارند ونه رضایت شغلی و این همه مقاله برای اینست که با نشان دادن ان به دانشگاهها خارج بتوانند بورسیه شوند و از این کشور مهاجرت کنند . لطفاَ بررسی کنید چندتا از این مقاله نویسها جلای وطن کرده اند (369751)
 
سعید
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۷:۲۴:۴۶
پیشنهاد می شود وزارت نفت ، وزارت صنایع و وزارت نیرو را هم به همین شکل نقد کنید. (369801)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۸:۱۳:۱۹
علم و تکنولوژی امروزه لازم و ملزوم یکدیگرند یعنی با توسعه هدفمند علمی می توان تکنولوژی را خلق کرد و با نوآوری در تکنولوژی سبب افزایش علم گردید از سوی دیگر جهت تولید علم نیاز به سرمایه گذاری است حال آنکه تکنولوژی خلق ثروت می کند یعنی با ارتباط صحیح علم و تکنولوژی می توان نیاز سرمایه گذاری در توسعه علم مورد نیاز بازار را برآورده کرد و از سوی دیگر با تبدیل آن به تکنولوؤی ایجاد ثروت نمود متاسفانه در کشور ما بدلیل عدم شناخت کافی از تکنولوژی و مفهوم آن هیچگونه فعالیتی در راستای تولید تکنولوژی مورد قبول بازار صورت نمی گردد یعنی اقداماتی که در راستای توسعه فناوری از جمله فناوری نانو نیز که در کشور انجام می گردد با توجه به عدم ارائه به بازار (علامت سوال در نمودار) بیشتر در راستای توسعه علم نانو می باشد که با توجه به هزینه بسیار زیاد آن در آینده هیچ دولتی نه تنها ایران قادر به ادامه دادن این هزینه ها برای چاپ مقالات نخواهد بود. پژوهشگران به دلیل علاقه مند شدن به موضوع مورد پزوهش خود همیشه نیاز بودن یا نبودن به انجام این پزوهش را از یاد می برند و علاوه بر هدر دادن سرمایه بیت المال عمر و وقت گرانبهای خود را نیز بی حاصل می کنند لذا می بایست متولیان کشور جهت ارتقای علمی در کنار دادن امتیاز به مقالات چاپ شده پژوهشگران کشور امتیاز بیشتری نیز برای تبدیل علم به تکنولوزی مورد نیاز بازار قائل شوند. (369809)
 
علی
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۱۹:۰۸:۵۹
یه سر به دانشکده مواد صنعتی اصفهان بزنید ببینید چند درصد مقالات نانو به درد مملکت می خورد. پروژه های راحت و گرفتن پول از ستاد نانو علم مملکت را دارد نابود می کند. (369820)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۸-۲۲ ۰۰:۰۲:۱۵
دانشجو و جوان نخبه و ممتاز و المپیادی این مملکت به محض اینکه راهی به سوی آن طرف آب یافت می پرد... چون در ایران علم و عالم چندان احترامی ندارند.. شان اجتماعی یک مداح از ایشان بیشتر است....
کسی هم که یک ثروتی به دست آورد می رود آن طرف آب...
پس هم پول از کشور ما سریعا خارج می شود و هم مغزها..
چگونه انتظار دارید کشور پیشرفت کند؟!!! (370743)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۲۰:۳۵:۱۳
آخه چطو یه نفر می تونه تو یه سال 25 تا مقاله ISI بده. حتما میشینه تو اتاقشو دانشجوهاشو مجبور میکنه مقاله بدن. بعدشم با اسم خودش اونارو چاپ میکنه. این کار هیچ کمکی به رشد و توسعه علمی و فناوری کشور نمیکنه (369843)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۱۵:۳۷:۲۲
چرا نمیشه ژورنال Asian Journal of chemistry هرچی بدی چاپ میکنه. ای اس ای هم هست. اگه به خودت هم 30 تا رفرنس بدی توی یک مقاله، بهت ایراد نمیگیره.

خدا بده برکت. (370021)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۲۰:۳۷:۲۴
این اشتباه بزرگ دولت هست که به مقالات ISI پول میدند. ما با این کار علم مان را رایگان در اختیار کشورهای دیگر قرار میدیم. (369846)
 
ک_ح
۱۳۸۹-۰۸-۱۶ ۲۳:۰۳:۵۹
سلام
چه عجب!!
یکی حرف دل مارو زد.
هرچی به جناب آقای دکتر مهراد(رییس مرکز منطقه ای علوم و تکنولوژی) که آمارهای مربوط به رشد علمی کشور رو تو بوق و کرنا میکنند، میگیم که پیشرفت به مقاله چاپ کردن تو ژورنالهای آی اس آی نیست، به خرجشون نمیره که نمیره. چه طرح ها و چه پروژ ه های تحقیقاتی ،اکثرا هدفشون کسب درآمد درکنار کارهای دیگه شده.


دانشجوی کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شیراز (369865)
 
یک دانشجوی دیگر
۱۳۸۹-۰۸-۱۹ ۱۰:۰۶:۳۱
البته همکاران آقای م نیز همینطور،آقای ج مینشینند و به جای درس تنها از آمار و آی اس آی میگوند و اینکه فلان دو رگه ی آمریکایی در مورد ما چه گفته است و با این دلخوشک کننده ها هم وقت دانشجویان را میگیرند ،هم آن ها را بی انگیزه می کنند. (370049)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۰۰:۴۹:۵۷
عزیز مقاله چاپ می کنند که بعدش برن خارج

خوبه که یه ارزیابی از دلایل خروج دانشجویان هم بشه ... الف هم یه روز توی دسامبر یا ژانویه بره خودش متوجه می شه (369880)
 
مهدی
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۰۱:۴۱:۰۴
اینجانب یکی از مدیران شرکتهای دارای ثبت اختراع در زمینه نانو تکنولوژی هستم و از سال 1387 برای دریافت وام از ستاد نانو و دفتر ریاست جمهوری اقدام کرده ام ولی تاکنون نتوانسته ام این وام را بگیرم .متاسفانه این همه هزینه به جهت ارایه پایان نامه و مقاله فقط برای بور سیه راحت تر دانشجویان کار برد دارد . کشور ترکیه مقالات کمتر به نسبت ما دارد ولی تعداد محصول بیشتری دارد .
این هزینه ها کمکی به توسعه صنعتی نمیکند . (369883)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۰۸:۱۷:۰۰
متاسفانه اساتید دانشگاه همچون سایر مردم در این سالها بجای دلسوزی برای مملکت تنها به فکر جایگاه و پست و مدیریت می باشند و به همین دلیل اگر دانشجویی نتواند در انجام پروژه دانشجویی مقاله ای با نام این اساتید چاپ نماید حتی اگر پروژه اش بر حسب نیاز روز مشکلی از کشور را حل کرده باشد به صرف نداشتن مقاله isi از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر محروم می شود لذا تنها کسانی در این سیستم رشد می یابند که به قولی دست به قلم بوده و مقاله خوب به نام اساتید می نویسند و بالطبع همین افراد وارد پژوهشگاهها می گردند و این روحیه تسری بیشتر خواهد یافت. حال در کشورهای دیگر با استفاده از برخی از همین مقالات با یک برنامه ریزی حساب شده و بدون هزینه زیاد فناوری های مورد نیاز تهیه و به بازار عرضه می شود که درآمد سرشاری نیز تولید می کند. (369897)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۰۹:۳۰:۳۵
فناوری احتیاج به سرمایه گذاری و برنامه ریزی دارد و متولیان آن در ایران بسیار کم هستند و به دلیل هزینه های بالای آن در ایران سرمایه گذار خصوصی را منصرف میکند (369915)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۰۹:۳۵:۰۰
رابطه علم و سرمایه گذاری در کشور بصورت ریشه ای از همان موضوع انشاء مدارس شروع شده و هنوز تفکر عام به فکر مقایسه این دو با هم است در صورتی که این دو با هم آمیخته هستند و ابزار یکدیگر می باشند
علم بدون سرمایه گذاری و تولید شبیه علم بدون عمل است (369917)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۰۹:۴۲:۴۲
علم برای تولید یا علم برای بورسیه
مدتهاست در ایران کتابها تبدیل به مقاله و مقاله ها تبدیل به کتاب می شوند همین
برای فناوری هم با هزینه بالا دست چندم کشورهای دیگر را بعنوان فناوری روز با هزینه دولتی وارد میکنیم بعد یک عده کار با آن فناوری را یاد میگیرند و علم را انحصاری میکنند و دورش یک حصار سخت میکشند که از حیطه قدرت آنها خارج نشود سپس آنرا خصوصی میکنند و شروع به جمع کردن ثروت میکنند اگر بتوانند فناوری متعلق به تولید دولتی را با رقابت نابود میکنند تا با هزینه های بالاتر از کشورهای دیگر به دولت تولیداتشان را بفروشند (369919)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۰۹:۴۶:۳۶
آیا کسانی که با هزینه های بالای دولتی کسب علم کرده اند به درد این مملکت خورده اند
سری اول رفتند خارج
سری دوم عالمان بی عمل
سری سوم هزینه سازهای دولتی و برداشت های خصوصی
سری چهارم مانع تراشها و انحصار طلب ها
سری پنجم مدعیان
البته یک عده کمی هم هستند که واقعا بی ادعا کار میکنند و بعد از مدتی سر خورده می شوند (369921)
 
عمو
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۱۰:۰۸:۵۰
اگرچه از ستاد نانو انتظار ميره كه در بهبود وضعيت توليد و بازار محصولا نانو هم كار كنه چون جاي ديگه‌اي نيست كه به اين مساله كمك كنه اما شايد اين وظيفه ذاتي ستاد نانون نباشه.
در عين حال در مورد مديريت فن‌آوري تجربه ايران شديدا كم عمقه و نهادهاي تسهيل كننده رشد فن‌آوري بسيار بسيار محدودند، يعني توسعه فنآوري و توليد محصول از دانش تقريبا بدون پشتوانه تجربه قبلي و نگاه ساختاري دنبال ميشه و شايد به همين دليل باشه كه از ستاد نانو چنين انتظاري وجود داره.
در ضمن گند زدن به يه بحث علمي در مورد مديريت فن‌آوري با طرح مباحث سطحي اصلا عاقلانه نيست. (369929)
 
مهدي
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۱۱:۴۱:۱۰
بنام خدا
براي دستيابي به فناوري بايد توليد علم جدي گرفته شود. لازمه توليد فناوري توليد علم است. بنابراين، اول بايد توليد علم به سطحي برسد تا توليد فناوري نضج گيرد. (369951)
 
سعید
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۱۴:۰۴:۴۹
تو رو به خدا یکی به دانشکده مواد دانشگاه صنعتی اصفهان مراجعه کنه، و انصافاً روی این موضوع بررسی کنند

هیچ کاری که ارزش فناوری داشته باشه تو زمینه نانو انجام نمی دند در حالیکه که تعداد مقالاتشون سر به فلک کشیده (فقط و فقط به خاطر پولی هست که از ستاد نانو می گیرند)

بابا بسه دیگه

همین دیروز یکی از دانشجوها تو آزمایشگاه سرامیک یه کیسه پودر پیدا کرد. خوشحال شد گفت برم بریزم تو آسیاب و xrd بزنم و مقاله و بعدش هم پول، یه چندتا قسط دارم عقب افتاده

به همین سادگی

ای کاش این ستاد نانو که زیر نظر رئیس جمعهوری هم فعالیت می کنه اهل فکر بودند. ای کااش (369995)
 
رضا
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۱۶:۱۳:۴۹
به نظر میرسه این مقاله خیلی سطحی نوشته شده زیرا یکی از معدود جاهایی که بصورت شفاف و مشخص و بدون گرایشات و خط کشی های مرسوم نهاد های دولتی در حال کار و تلاش بوده و همیشه به نواقصش در گزارشات اشاره کرده و راه حلی رو که برای اون در نظر داره هم منتشر کرده زیر سوال برده در صورتی که اشاره ای به راه کاری که برای بخش صنعت و تولید در حال انجام هست اشاره ای نکرده همچنین اشاره نکرده که ابتدا باید به علم و دانش چیزی رسید و بعد اون رو به تولید رسوند. (370032)
 
محسن
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۱۸:۲۲:۲۹
سلام بر همه اساتید و متخصصان عزیز ..
دوستان محترم همه ما مشکلات ، دردها ، حرف دل ها و معضلات رو می دونیم و با این مقاله دوست عزیزمون هم بهتر و بیشتر با این مسائل آشنا شدیم ... اما تا کی می خواهیم فقط انتقاد کنیم ، بیایین بیشتر خودمون رو درگیر بر طرف کردن مشکلات کنیم . برای مثال بیایید اگر پول دارید با واردات محصولات نانویی موجود در جهان و یا اگر پول ندارید با بازاریابی محصولات وارد شده موجود در بازار شروع کنیم ، بعد از اینکه تونستیم خوب محصولات حوزه کاری خودمون رو شناختیم با چند تا از متخصصای ردیف قراراداد همکاری ببندیم تا بتونیم اونها رو خودمون تو ایران تولید کنیم ....
در ضمن من شعار نمیدم ، خودم دارم این کار رو می کنم و دارم خوب جواب می گیرم ...
من هم یه زمانی یک منتقد بودم ، اما حقیقتش دیدیم تو انتقاد نه پیشرفتی هست نه پولی اما میشه از نقد ها و بررسی ها پلی ساخت به سمت تولید و درآمد ..
پیشنهاد میکنم کتاب\" سنگفرش هر خیابان از طلاست رو یک مطالعه بکنید \" ...
در پناه خالق ذرات ، پیروز ، پر تلاش ، مبتکر و سربلند باشید (370056)
 
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۱۸:۳۳:۴۲
سلام
باید دید آیا تولید علم مترادف با تولید مقاله است؟ آیا جایزه دادن به افرادی که تعداد مقالات بیشتری دارند تشویق به تولید علمه یا نه؟ از طرف دیگه باید دید که در رشته های فناوری محور مثل بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی، مبنا باید تولید مقاله باشه یا فناوری؟ فرق بیولوژی با بیوتکنولوژی تو چیه؟ قبول دارم ستاد نانو کارهای بزرگی کرده اما باید جهتشو به سمت حمایت از توسعه فناوری و بازار اون هدایت کنه از طرف دیگه بازهم باید دید که تولید مقاله بیشتر مساویه با توسعه فناوری؟ از طرف دیگه آیا معیار سنجش تعداد مقالات بوده یا موضوعات اونها یا کیفیت اونها؟ حتی در سنجش تولید علم هم کمیت و تعداد مقاله بر کیفیت غلبه داشته. (370059)
 
سید علی
۱۳۸۹-۰۸-۱۷ ۲۲:۱۹:۵۷
با سلام
من خودم از دانشجویان نانو الکترونیک هستم. و به نظرم رسید چند نکته در مورد این مسئله مهم هستند که از دید خیلیها بیرون فضای دانشکده های فنی قابل تصور نیست. از جمله اینکه چه طور یک نفر در یک سال موفق به چاپ بیشتر از 25 مقاله میشود و این موضوع را استهزائ می کنند. موضوع بدین صورت است که در یک آزمایشگاه تحت مدیریت یک استاد چندین دانشجوی تحصیلات تکمیلی کار کنند(دانشجویان کارشناسی را در نظر نگیریم) هر کدام از این دانشجویان بنا بر ظرفیتی که آزمایشگاه دارد ممکن است در میدانی از آن مبحث فعالیت کنند که در آزمایشگاههای نانوتکنولوژی این میدان بسیار وسیع است.هر کدام از این دانشجو به طور تقریبی در یک سال یک یا دو پروژه را به پایان می رسانند. و هر پروژه ای حتی ممکن است آنقدر از تکنولوژی های دیگر (مکانیک، متالورژی، شیمی، برق و ...) کاربرد داشته باشد که در هر زمینه نیز به صورت جداگانه صاحب یک مقاله بشوند. بدین ترتیب داشتن 25 مقاله اگر همه ی این پارامترها رعایت شوند (یعنی تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی کافی باشد، مسئله مورد نظر دارای وسعت کاربرد و ارتباط بین رشته ای داشته باشد، پروژه ها به اتمام برسند مخصوصا اگر عملی و آزمایشگاهی باشند و ...)غیر ممکن نیست و جای تقدیر نیز دارد. و مدیریت همه ی این پروژه ها که تحت نظارت یک استاد به ثمر نشسته قطعا بسیار قابل تقدیر است.
از باقی نقد ها که به مطلب وارد است اگر بگذریم
اینکه در تکنولوژی نانوی ما توجه مناسبی به تبدیل علم به فناوری و تکنولوژی نشده ایراد واردی است و من صرفا در مورد این مطلب که چه طور یک نفر می تواند در یک سال چنین کاری انجام بدهد توضیح دادم
موفق باشید. (370085)
 
rahim
۱۳۸۹-۰۸-۲۰ ۱۳:۳۳:۰۸
با سلام
اولا از این مقاله ات ممنون که حداقل یکی از دردهای جامعه علمیمونو گفتی همه خوبیهای مسوولانمان شده دوستی خاله خرسه تا بخواهند یه کاریو درست کنند خرابتر شده.واقعا هم اگه این همه دانشجو و استاد به جای مقاله نویسی این وقتو میذاشتند برای کارآفرینی دیگه این همه مشکلات بیکاری رو نداشتیم.اینو هم بگم که خیلی ازاساتید محترم هسند تا دانشجو مقاله نده حق دفاع بهش نمیدن (370565)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.