نظر منتشر شده
۸۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 149124
مدیر دفتر مطالعات تاریخ ایران تشریح کرد:
ادعاهای هاشمی با حقایق تاریخی کاملا تناقض دارد
بخش سیاسی الف، 19 فروردین 91
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۲۳
اشاره: اظهارات اخیر آقای هاشمی در جمع هیات تحریریه یک نشریه موجی از واکنش ها را به همراه داشت. در همین زمینه عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات تاریخ ایران به سوالات خبرنگار الف پاسخ داده است. ایشان در این گفتگو زوایای پنهانی از رفتارهای آقای هاشمی و تطبیق این رفتارها با گفته های امروزشان در قضایایی مانند میکونوس،مک فارلین ،رابطه با آمریکا ،زندانیان سیاسی، رابطه با عربستان و... در ۲ دوره ریاست جمهوری شان مطرح کرده اند که خواندنشان خالی از لطف نیست.

- آقای سلیمی! اظهارات جدید و جنجال ی که از آقای هاشمی نقل شده را با توجه به وضعیت امروز کشور چگونه تحلیل می کنید؟
اظهارات آقای هاشمی از دو جهت قابل بررسی است: بعد تبلیغاتی و بعد استدلالی. آقای هاشمی یک شخصیتی است که تحرک و فعالیت اجرایی جزو لاینفک شخصیت ایشان است. ایشان نمی تواند فقط وارد کارهای فکری شود زیرا کار فکری نیاز به گسستن از مسائل رقابت های سیاسی و مسائل جاری جامعه دارد. شخصیت ایشان به گونه ای است که ایشان نتوانسته اند از مسائل جاری منفک شود و به مسائلی بپردازد که وظیفه اش حکم می کند.امروز آقای هاشمی در یک جایگاه رفیعی به نام رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد که از ارکان برجسته نظام است و می تواند در اتخاذ سیاست های کلان ایفای نقش کند، اما این ایفای نقش مستلزم رعایت پیش شرطهایی است. اولینش حفظ شأن این جایگاه است. مجمع جایی است که سیاست های کلان نظام اتخاذ می شود. اما آقای هاشمی علاقه دارد هم در جایگاه رفیعی قرار بگیرد و هم خود را در رقابتهای سیاسی نگه دارد و اینها با هم تضاد دارند و این به شخصیت ایشان ضربه می زند. مجمع جایی است که همه گروههای داخل نظام باید به آن اعتماد کنند اما اگر رییس مجمع سطح خود را در سطح یک حزب تنزل دهد این جایگاه از ماهیت خودش دور می شود.متاسفانه در انتخابات ۸۸ دلسوزان آقای هاشمی به ایشان توصیه کردند که ایشان این جایگاه را محترم بدارد و وارد رقابتها نشود اما ایشان توجه نکرده و وارد رقابت شد.همزمان هم تلاش کرد جایگاه خودش را در مجمع حفظ کند. در صورتی که این دو با هم قابل جمع نیستند. امام (ره) به ائمه جمعه فرمودند "شما چتر گروهها باشید و وارد فعالیت های حزبی و گروهی نشوید". به هر حال این اظهارات آقای هاشمی تبلیغاتی می نماید. مردم جواب عملکرد ایشان را در انتخابات های گذشته داده اند. مردم تمایل داشتند ایشان در کارهای فکری مثل ریاست مجمع بمانند و در کارهای مادی و مالی وارد نشوند زیرا معتقد بودند که ایشان انضباط اقتصادی ندارند و خانواده و اطرافیان می توانند از ایشان سو استفاده کنند. مثل همین اخباری که اخیرا از دانشگاه آزاد به گوش می رسد.

- یعنی ایشان خود را رقیب احمدی نژاد می داند؟
بله! اما احساس رقابت ایشان با آقای احمدی نژاد نفسا غلط است. چیزی که تاسف بارتر است این است که مثلا در عرصه بین المللی ایشان سعی می کند از کاری که دولت فعلی دارد انجام می دهد یک قدم جلوتر بردارد.دولت احمدی نژاد در طی این سالها سیگنالهایی به آمریکایی ها برای مذاکره داده است.آقای هاشمی با این موضع گیری ها در رابطه با آمریکا می خواهد بگوید که من در این موضوع از احمدی نژاد با سابقه تر هستم و من خیلی زودتر از احمدی نژاد ضرورت رابطه با آمریکا را حس کردم! و آنچه در این میان قربانی می شود مصالح ملی است. مثلا باز هم ایشان سطح خود را تنزل می دهند در حد رقابت با مشایی! مثلا آقای مشایی روزی گفت "مردم اسرائیل". حالا ایشان می گوید "کشور اسرائیل"! در صورتی که از نظر نظام، یک کشور فلسطین داریم که توسط یک سری نژادپرستهای افراطی صهیونیست اشغال شده است و اصلا چیزی به نام
این عبارت "ما پای زنها را به دانشگاه باز کردیم " که خیلی عجیب است. مثل اینکه حضرت امام در دوران حیاتشان با این امر مخالف بوده اند که بعد از ایشان این قضیه توسط دولت هاشمی درست شده است!.
اسرائیل یا مردم اسرائیل را به رسمیت نمی شناسیم.

- آیا واقعا در دوران ایشان زندانی سیاسی نداشتیم؟
آن رقابتی که قبلا اشاره کردم در این اظهار نظرها خودنمایی می کند. مثلا اینکه حالا زندانی سیاسی وجود دارد و زمان من نبوده است. ولی حافظه تاریخی ما اجازه نمی دهد که ادعای ایشان را بپذیریم. رفتارهایی که ایشان با منتقدین خودش داشت مثل سحابی و عبدی و گنجی داشت که اتفاقا همین قاضی مرتضوی که امروز نور چشمی احمدی نژاد شده است آن موقع عامل ایشان بود در این برخوردها. اما جایگاه تشخیص مصلحت نظام جایگاه این رقابت ها نیست.

- آقای سلیمی! آقای هاشمی از ضرورت رابطه با آمریکا و اینکه این بحث را به امام عرض کرده است گفته اند. نظر جنابعالی در مورد استدلالاتی که ایشان درباره این رابطه آورده اند و مثلا چین و روسیه را همردیف آمریکا قرار داده اند چیست. می خواستم ببینم واقعا از نظر ما آمریکا و مثلا چین در یک رده اند؟
بله این خیلی عجیب است و باید فهمید ایشان چرا این اظهارات را بیان می کنند که من در ادامه بیان خواهم کرد. تا اینجا بعد تبلیغاتی و رقابتی موضع ایشان را بررسی کردیم.اما اگر آنطور که شما گفتید بخواهیم از وجه استدلالی مواضع اخیر آقای هاشمی را بررسی کنیم باید بگویم آقای هاشمی خودشان بهتر از هر کس دیگری می دانند که هر زمان در داخل کشور ما این بحث ها مثل "ضرورت" رابطه با آمریکا مطرح شده از سوی آمریکایی ها چه واکنشی را شاهد بوده ایم. ایشان به عنوان یک سیاستمدار تیزهوش می دانند که هیچ سیاستمداری قبل از مذاکره دست خودش را نمی بندد. هر کسی که از "ضرورت" رابطه با آمریکا صحبت کند یعنی اینکه به آمریکایی ها پیام داده که "شما در موضع برتر هستید و ما هیچ راهی جز ارتباط با شما نداریم" و خود را در موضع ضعیف تر قرار داده است. در ثانی مگر ما ارتباطمان را قطع کریم!؟ آنها خودشان رابطه شان را با ما قطع کردند و می خواستند به ما بفهمانند که ما هستیم که به رابطه با آمریکا نیاز داریم. اما یک سیاستمدار تیزهوش به جای اینکه از ضرورت رابطه سخن بگوید با شرط حرف می زند. مثلا می گوید اگر آمریکایی ها این کار را انجام دادند ما هم این کار را انجام می دهیم و... در این صورت دستمان باز است و در موضع انفعال نیستیم.
ثالثا بر خلاف ادعایشان آقای هاشمی اصلا جرات نمی کرد که در زمان امام(ره) حرف از رابطه با آمریکا بزند و این را به صورت مخفیانه پی گیری می کرد. مثلا آنچه که در رابطه با مساله مک فارلین پیش آمد و ایشان با مخفی کردن واقعیات از امام در صدد مذاکره بود که البته موضوع لو رفت.

همچنین در زمان ریاست جمهوری ایشان معاون پارلمانی وقت آقای مهاجرانی از ضرورت ارتباط با آمریکا گفت که البته کار غیر فهیمانه ای بود و همانطور که گفتم یک سیاستمدار باهوش اینگونه سخن نمی گوید. عکس العمل آمریکایی ها چه بود؟حقوق مسلم ما را گرامی داشتند و مذاکراتی بر اساس مصالح ملی انجام دادند؟! خیر! آمریکایی ها بعد از این قضیه بدترین تحقیر را نسبت به ما انجام دادند.آنها در واکنش به صحبتهای معاون پارلمانی رییس جمهور، به فرمانده ناو وینسنس که هواپیمای مسافربری ما را سرنگون کرده بود،بزرگترین مدال خود را دادند. اگر شلیک موشک به هواپیمای مسافربری با ۴۵۰ سرنشین عامدانه بوده که تکلیف جایزه دادن مشخص است و اگر هم خطایی صورت گرفته باز هم مدال دادن جهت دار بوده است. پیام این مدال چه بود؟ این بود که " اگر می خواهید با ما مذاکره کنید باید تحقیر شوید چون با انقلاب اسلامی تان ما را بیرون کردید.ما اگر شما را کشتیم نه تنها عذر خواهی نمی کنیم بلکه جایزه هم می دهیم". همان کاری که امروز در افغانستان انجام می دهند.

در زمان خاتمی هم همین گرایش پیش آمد . یعنی عده ای از موضع انفعال از ضرورت ارتباط با آمریکا می گفتند. واکنش چه بود؟ وزیر خارجه وقت آمریکا یعنی آلبرایت سه پیش شرط برای مذاکره گذاشت. تغییر قانون اساسی ، تغییر سیاست خاورمیانه ای ایران و به رسمیت شناختن اسرائیل، کنار گذاشتن عملیات تروریستی! آیا این برای ما تحقیر آمیز نیست؟ آیا دیگر می توان ادعای استقلال کرد؟ البته الان آقای هاشمی خود اینها را به خوبی می داند. اما نتیجه این موضع گیری های ایشان چیست؟ در نهایت آنها امیدوارتر می شوند که بله! حالا که در سیاست خارجی در ایران شکاف است و حرفهای متناقضی درباره رابطه و به عبارتی به زیر سلطه در آمدن مطرح می شود پس امیدوارتر می شوند که با فشار بیشتر می توانند بیشتر امتیاز بگیرند و می بینیم که هر روز بر دامنه تهدیدات و فشارها
در مورد مساله حزب اله ایشان بهتر از همه می دانند که آن زمان چه کسی مایل به استفاده ابزاری از حزب اله بود که البته جلویش گرفته شد.
و تحریم هایشان اضافه می شود.

-آیا آمریکا مثل چین است؟
ایشان گفته اند که چرا ما که با چین و روسیه مذاکره می کنیم و ارتباط داریم با آمریکا ارتباط نداریم؟ با این اوصافی که گفتیم آیا چین و روسیه برای ما پیش شرط گذاشته اند که نفی استقلال ملت ایران و تحقیر آنان باشد؟آقای هاشمی اینها را نادیده می گیرد که مبادا از احمدی نژاد و یارانش عقب نیفتاده باشد!

-آقای هاشمی از نامه تایپ نشده که به امام داده اند سخن گفته اند. قبلا هم از خواب دیدن امام سخن گفته بودند. اینها چقدر می تواند در اثبات مدعیات ایشان مورد استناد قرار گیرد؟
بله! آقای هاشمی قبلا در خاطرات خود از زمان امام که اخیرا منتشر کرده بودند هیچ ذکری از این نامه به میان نیاورده بودند و این خیلی عجیب است! در ضمن اگر ایشان به رابطه اعتقاد داشتند در زمان امام حتما نظراتشان را به امام گفته اند و امام هم در چهارچوب سیاستهای کلی پاسخ داده اند و ما با مطالعه با مواضع امام متوجه می شویم که مواضع امام نسبت به استکبار جهانی در سالهای آخر عمرشان بسیار شدیدتر بوده است." هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید" و یا " تقابل اسلام آمریکایی و اسلام ناب" که امام(ره) در سالهای آخر عمرشان روی آن تاکید داشتند.چرا پس ایشان هنوز بر مواضع خودشان تاکید می کنند؟ پیروی از ولایت فقیه یعنی این که شما به عنوان کارشناس نظر خودتان را می دهید ولی بعد از اعلام مواضع کلان توسط رهبری حق اخلال در سیاست را ندارید. البته آقای هاشمی همان زمان که مخفیانه این کار را پیگیری می کردند و همین امروز هم می گویند که سیاست امام اشتباه بوده است. سوال اینجاست که آیا اصلا ایشان جرات داشتند علنا در زمان امام(ره) این حرف ها رابزنند؟ ایشان در مواضع متناقض و دوگانه، در نماز جمعه شدیدترین شعارهای ضد آمریکایی را می داد ولی پشت پرده ماجرای مک فارلین را رقم می زد. کافی است سخنرانی ایشان در ۱۳ آبان بعد از ماجرای مک فارلین را بخوانید که چه مواضع ضد آمریکایی داشته اند؟ چرا امروز ایشان سعی دارند تاریخ انقلاب را به نوعی خدشه دار کنند؟

- انگیزه آقای هاشمی چیست از این پیش کشیدن و مطرح کردن اینگونه قضایا؟
به نظرم منافع حزبی و گروهی اطرافیان ایشان این را اقتضا می کند. به نظرم در این امر اطرافیانی مقصر هستند که سعی دارند ایشان را در مسائل سیاسی نگه دارند ولی ایشان نباید به مطالبات این عده وقعی بنهند.

- در مورد ماجرای میکونوس چه؟ با اینکه غربی ها نتوانستند دست داشتن حکومت ایران را در این قضایا روشن کنند و سفرایشان بدون دست آوردی به ایران برگشتند، اما آقای هاشمی گفته اند این کار یک عده نیروی افراطی خودی بوده!
پیش کشیدن ماجرای میکونوس یک مانور تبلیغاتی است. این قضیه در زمان وزارت اطلاعاتی آقای فلاحیان افتاد و همگان می دانند که آقای فلاحیان چقدر با آقای هاشمی نزدیک است. اگر ایشان درست می گویند که کار عناصر خودسر بوده باید ایشان را عزل می کردند چه اینکه آقای فلاحیان از این موضوع اطلاع داشتند یا خیر! اصلا با اینکه غرب نتوانست در این ماجرا مستندات قابل قبولی ارائه دهد ایشان از پیش کشیدن این بحث چه هدفی را دنبال می کنند؟ به نظر من می خواهد بگوید اگر در دولت من هم کاری علیه غرب صورت گرفته است کار من نبوده و کار یک سری عناصر خود سر بوده است و این اصلا شایسته ایشان نیست! اصلا حالا غرب این رفع اتهام ایشان از خود را می پذیرد؟ پیش کشیدن این قضیه بیشتر یک پیام به غرب است و یک نوع رقابت با احمدی نژاد که بتواند نظر غرب را جلب کند.البته نمی خواهم در مورد اتفاقاتی که در زمان ایشان در وزارت اطلاعات آقای فلاحیان افتاد بیش از این صحبت کنم که طولانی می شود و آنگاه پای مسائل دیگری به میان می آید که به صلاح ایشان نیست.

- درباره با ارتباطات ما با عربستان و مصر چه؟ قضیه وارد کردن مواد منفجره به عربستان چه بوده است که ایشان مطرح کرده بودند؟
عربستان یک ماهیت وابسته دارد اما ما هرگز نباید به گونه ای عمل کنیم تا دست اندر کاران عربستان احساس کنند می خواهیم سلائق سیاسی را به آنها تحمیل کنیم. ایشان اشاره کرده اند که در دولت ایشان " یک عده مواد منفجره بردند به عربستان و می خواستند روابط ما را تیره کنند". در جواب باید بگویم که آقای مهدی هاشمی معدوم که برادر داماد
ایشان اشاره کرده اند که در دولت ایشان " یک عده مواد منفجره بردند به عربستان و می خواستند روابط ما را تیره کنند". در جواب باید بگویم که...
آقای منتظری بود در ایام حج که بیشترین کنترل امنیتی توسط عربستان بر ورودی های عربستان صورت می گیرد مواد منفجره برد عربستان. مهدی هاشمی مورد حمایت مستقیم آقای منتظری بود و آقای هاشمی نیز با ایشان تعامل داشتند. حتی بعد از این اخلال ها ایشان بحث سفیری مهدی هاشمی در عربستان را مطرح کردند که امام شدیدا رد کردند و خواهان محاکمه شدید مهدی هاشمی بودند. البته آقای هاشمی در دولت خودشان امتیازات ویژه ای به عربستان وابسته می داد و امتیازات جزئی هم می گرفت. عربستانی که یک دولت وابسته به آمریکاست و روابط پنهان با اسرائیل دارد و باعث خفیف شدن جهان اسلام شده است. اما تعابیری که ایشان آن زمان در مورد عربستان به کار می برد مثل اینکه " ایران و عربستان دو بال جهان اسلام هستند" امتیاز ویژه ای برای عربستان بود. اینگونه تعابیر باعث دلسرد شدن جهان اسلام از ام القرایی ایران در جهان اسلام می شد. اما در مقابل آنها چه امتیازاتی برای ما قائل می شدند؟ نهایتا دو روز بقیع را برای زائران ایرانی بیشتر باز می کردند و یا از آقای هاشمی در کاخهای مجلل خودشان پذیرایی می کردند. معتقدم در مورد عربستان ما نباید سر جنگ داشته باشیم ولی نباید از آن طرف بام هم بیفتیم. با این حال منظورم این بود که در زمان ایشان کسانی که ایران هراسی را دامن می زدند مانند مهدی هاشمی از حمایت ایشان برخوردار بودند. پیش کشیدن این مسائل باعث رو شدن بیشتر دست ایشان در آن قضایا خواهد شد.

- رابطه ما با مصر چرا شکل نگرفت؟
در مورد مصر اینکه به دستور امام و به خاطر خیانت کمپ دیوید ما با مصر قطع رابطه کردیم. اما بعد ها بی تمایل نبودیم که این رابطه را در بعد فرهنگی و اقتصادی برقرار کنیم. در زمان آقای احمدی نژاد هم تلاشهای زیادی و حتی تا مقداری ناشایست مانند سفر جناب مشایی به مصر صورت گرفت ولی مبارک که تحت نفوذ آمریکایی ها بود روی خوش نشان نداد. این به این خاطر بود که در میان مردم مصر لایه های پنهانی بودند که به شدت به انقلاب اسلامی علاقمند بودند وآمریکایی ها نمی خواستند این ارتباط شکل بگیرد.

- بحث گاز ترکمنستان چیست؟
بحث ترکمنستان هم بیشتر یک بحث تبلیغاتی است. اینکه ترکمنستان می خواسته اختیار صادرات گازش را به ایران بدهد و عده ای در ایران نگذاشتند! چرا آقای هاشمی اینقدر مبهم حرف می زنند! چرا شفاف نمی گویند که چرا این کار در زمان ایشان دنبال نشد؟ چرا در دولت خاتمی پیگیری نشد؟

- بحث دیگری که ایشان مطرح کرده اند این است که ما پای زنها را به دانشگاه باز کردیم! چقدر این گفته ایشان صحت دارد؟
این عبارت "ما پای زنها را به دانشگاه باز کردیم " که خیلی عجیب است. مثل اینکه حضرت امام در دوران حیاتشان با این امر مخالف بوده اند که بعد از ایشان این قضیه توسط دولت هاشمی درست شده است!. خود حضرت امام بیشترین اهتمام را برای حضور فعالانه اما سالم زنان در عرصه اجتماعی داشتند. این حرفهای آقای هاشمی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و مثلا در برابر بحث تفکیک جنسیتی که این روزها در دانشگاهها مطرح شده ایشان دنبال نوعی قوت تراشی برای خودشان در مقابل احمدی نژاد هستند و این رقابت ها در شان ایشان نیست! اگر ایشان در مجمع هستند باید در سطح رییس مجمع اظهار نظر کنند و نه در رقابت با احمدی نژاد و مشایی. با همین رویه اگر فردا آقای بقایی هم یک اظهار نظری کردند حتما ایشان یک صحبتی می کنند که از بقایی عقب تر نباشند!

- ایشان گفته اند که من با استفاده ابزاری از حزب اله لبنان مخالف بوده و هستم!
در مورد مساله حزب اله ایشان بهتر از همه می دانند که آن زمان چه کسی مایل به استفاده ابزاری از حزب اله بود که البته جلویش گرفته شد. نیاز به پوشش و بهانه در قضیه مک فارلین و ارتباط با آمریکا باعث ابزار قرار دادن حزب اله توسط ایشان بود.در قضیه گرونگان گیری حزب اله در لبنان ایشان از حزب اله استفاده ابزاری کرد و بعد هم خود را به عنوان میانجی وارد کرد تا بتواند مستقیم با آمریکایی ها ارتباط بگیرد که البته این قضیه یعنی مک فارلین لو رفت. به هر حال امروز حزب اله خودش مستقلا دارد عمل می کند و مورد اعتماد مردم لبنان و جریان مقاومت در منطقه است. اگر سیاست ابزاری ای که آقای هاشمی آن زمان دنبال می کرد و اسمش را می گذارد عمل گرایی امروز دنبال می شد شاهد قدرت امروز حزب اله نبودیم.

- باتشکر از شرکت شما در این گفتگو
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۰۹:۴۷:۴۱
حقیقت این است که اقای هاشمی درست است که به عنونا یکی از بزرگان نطام شناخته می شوند اما این دلیل نمی شد که ایشان با وجه ممتاز خود برخی موارد اظهاراتی را مطرح کنند که باعث تعجب همگان شود. در هرصورتی که ایشان این مطلب را هم به حضرت امام گفته باشند نه اکنون بلکه هیچ وقتی نبایستی مطرح می کردند (728616) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۴:۲۲:۵۵
چرا نبایستی حقایق زده شود چرا تحمل شنیدن حق را ندارید .این سخنان را کسی گفته که از ارکان اصلی نظام چه گذشته و یا حال میباشد و جالب اینکه اقای سلیمی که معلوم نیست کجایی این انقلاب بوده سخنان ایشان را نادرست میداند (729137) (moderator22)
 
وحید
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۷:۳۱:۱۰
من سئوالم از آقای هاشمی اینه که امام قبل و بعد از ماجرای مک فارلین نکته خصوصی خاصی به ایشون نگفتند ؟! (729447) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۲۱:۰۵:۰۸
زود قضاوت نکنید شاید هاشمی خواسته از این طریق امید کاذبی در بین دشمنان ایجاد نماید و آنها را از برنامه حمله احتمالی منصرف سازد و یا به پیروزی اوباما در انتخابات و در مقابل جمهوریخواهان که مواضع خصمانه تری دارند کمکی کرده باشد. او فردی با تجربه در سیاست و دلسوز واقعی نظام است، پس در قضاوت احتیاط کنیم! (731413) (moderator101)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۰۹:۵۴:۱۱
اين كه هاشمي مي‌گويد نتوانست رابطه با مصر يا آمريكا را برقرار كند، مشخص نميكند كه چرا نتوانست. ایشان متاسفانه نه تنها نه باید این ماجراها را مطرح می کردند بلکه اکنون نیز که کامل مشخص نکرده اند که تمام ماجرا از چه قرار بوده است. (728626) (moderator22)
 
آبدارچي سياسي
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۰:۴۴:۵۵
ايشون نظر شخصيشون رو دادن نبايد با بلوا جلوي آزادي بيان را گرفت . البته با اين اظهار نظر امكان ضربه خوردن منافع كشور وجود دارد .
به هر حال اين سخن نه در حد ايشون و اين هجمه در خور شخصيت آقاي هاشمي نيست (728702) (moderator22)
 
آزاد
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۲۰:۱۹:۱۳
چرا اسامی و شخصیت های سیاسی همیشه باید غیر قابل نقد باشند به نظر بنده در یک جامعه سالم همیشه باید افراد سیاسی بتوانند صحبت کنند چه در زمان قدرت چه در غیر از این زمان و صحبت های ایشان مورد نقد و بررسی قرار گیرد نباید به عملکرد و صحبت های ایشان تعصب نشان داد (729619) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۰۹:۵۷:۳۵
با توجه به مواضع جدید آقای هاشمی و نگاهی به گذشته ایشان من این دو تا رو وقتی مقایسه می کنم منافات می بینم یعنی تنقض دارند. اظهارات آقای سلیمی هم من قبول دارم که ایشون فردی نیستند که همینطوری حرف بزنند. مطمئنا با دلایل حرف می زنند. فهمدن راه درست سخت است (728628) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۰۹:۵۸:۵۹
آريالای سلیمی همانطور که در ماجرای دانشگاه آزاد با سندو م درک دست جاسبی را رو کردند پس می توان فهمید حرف های ایشان در باره هاشمی هم درست است. آقای هاشمی خط خود را با انقلاب زاویه دار کرده اند. انقدر نگویید دلسوز .یادهتون رفته باهاش همین شماها چه کردید؟ (728629) (moderator22)
 
نظام
United States
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۹:۳۴:۳۹
جناب اقاى سليمى نمين
با سلام
اقاى جاسبى رفتند و حالا البته مشغول رايزنى هستند تا وزير كار استيضاح نشوند! اقاى مرتضوى وووو . چرا؟! يعنى مرحوم محسن روح الامينى و دادش كه بايد ستانده شود هيچ!؟ اقاى دانشجو و كلاً انحصار اموزش عالى كشور توسط اين برادران از نظر شما هيچ!؟ اين برادران تازه به دوران رسيده وبدون هيچگونه سابقه انقلابى و مبارزاتى مورد تاييد شما هستند چون وقتى همه عالم وادم با اينها مخالفند شما هيچگونه مخالفتى نكرديد!؟ اما با اقاى هاشمى رفسنجانى با اينهمه سابقه تا اين اندازه مخالفت!؟ ولى فقيه ايشان را تا ان اندازه تاييد ميكنند كه رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام باشند، ولى شما تاييد نميكنيد!؟ در مورد ايجاد ارتباط با امريكا هم امام فرمودند رابطه ما با امريكا رابطه گرگ و ميش است ، اما حالا كه ديگر ما ميش نيستيم ! اگر اين حرفها بگذارد براى خودمان شيرى هستيم و ميتوانيم بصورت برابر با هر قدرتى مذاكره كنيم . قدرتها هم اين را دريافته اند. فرصتها را نبايد از دست داد. دير يا زود اين اتفاق خواهد افتاد پس چه بهتر تا زمانى كه توان و قدرتى هست با برنامه و داشتن افسار در دست اين ارتباط كه البته مدتى طول خواهد كشيد ايجاد شود و انهم بصورت احترام متقابل. اين موضوع را درك كنيم كه همه دنيا ميدانند كه با ايران ديگر نميتوان مثل سابق سخن گفت و اين خود امتياز بزرگى است. ساده لوحى است اگر فكر كنيم كه اگر ارتباط برقرار شودمردم ايران از هر قشرى اجازه دخالت بيگانگان را در امور داخلى ايران بدهند. جناب اقاى هاشمى اين چيز ها را مى بينند . ضمناً برادر عزيز تاختن به يكى از ستونهاى مملكت و كسى كه عمرشان را در راه سازندگى كشور صرف كردند خواه اقاى هاشمى باشند ويا ديگرى دشمن را شاد و دوست را دلتنگ ميكند. اگر در مملكت ارامش باشد با درامد صد و بيست ميليارد دلارى فقط از بخش نفت و گاز و انرژى كشور و همچنين درامد سرشار بخش صنعت توريسم بالقوه كشور و فعاليت در راه توليد و صادرات كه تاكيد رهبرى است مملكت از هر جهت توسعه خواهد يافت و مردم ايران همگى در رفاه و اسايش خواهند بود. اگر حرف باطلى است إرشادم فرماييد. اين جوانها را دريابيم! اين نسل را دريابيم ! وضعيت موجود جوانهاى كشورمان ، بيكارى ، قادر نبو دن به تشكيل خانواده ، وضعيت فرهنگى را ايجاد خواهد كرد كه زير بناى سستى را براى نسل و نسلهاى اينده به ارث خواهد كذا شت. والسلام (729571) (moderator22)
 
amir-25
Canada
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۰:۰۷:۳۱
خوب نظرات کو؟
البته آیت الله رفسنجانی احتیاج ندارند که دیگران درمورد گفته های ایشان اظهار نظر کنند چون ایشان خود بخشی از تاریخ انقلاب هستند که همیشه دارای روشی یکسان بوده اند وشک نیست که نامه اشان بامام صحیح میباشد. (728646) (moderator22)
 
مهر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۰:۱۶:۱۹
آقای هاشمی از آقازاده چه خبر؟ مثل اینکه حقوق 14 میلیونی دانشگاه آزاد به ایشون هم قطع شده. شعبه آکسفورد دانشگاه آزاد هم تعطیل شد. آقازاده نمی خواهند به ایران برگردند؟‬ (728659) (moderator22)
 
علی
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۱:۰۰:۴۷
آقا زاده آقای هاشمی رفته جایگاه آقازاده احمدی نژاد را آماده کنند .وقتی که آقازاده احمدی نژاد با شهریه دوازده میلیونی دانشگاه کیش فارغ التحصیل شده برای ادامه تحصیل جای داشته باشد (728735) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۴:۴۶:۳۲
البته رفسنجانی اهل سفر طایفه ای به نیویورک و خرید سیسمونی هم نبود! (729184) (moderator22)
 
رها
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۰:۵۴:۱۷
انگار بدجور ناراحتید از قطع حقوق کلان آقازاده فراری بدجور منفی دادید بوی خیانت میاد باز از سایت الف موافق نظام بود سانسور کنید (729962) (moderator22)
 
بینا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۰:۱۶:۳۸
پاسخ امام در جلد13 صیحفه نور_صفحه145 برای همه عصرها و نسلها فرمودند (امریکا دشمن ما دشمن فعلی و همیشگی ما)که یکی از امهات و اصول انقلاب تا ظهور است (728661) (moderator22)
 
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۴:۵۹:۰۳
امام در مورد فهد وآل سعود چه گفتند پس چرا با آنها رابطه داریم ؟!!! (729209) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۸:۱۲:۳۶
جالبه مثل اينكه يك عده ميخوان فقط بيان بر ضدتحليلها از حرفهاي هاشمي كامنت بذارن چون واسه جمله امام هم نظر مخالف گذاشتن؛ خنده حضار. (730111) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۸:۳۳:۳۷
مذاكره دشمني را نفي نمي كند. پيامبر هم با دشمن مذاكره كردند.
در ضمن وقتي ما مكاتبه ميكنيم و پيام تبريك مي ديم، حالا اگه شفاهي مذاكره كنيم چه فرقي مي كنه؟ (730149) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۰:۳۱:۰۰
.درود بر هاشمی دلیر ومدبر . (728682) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۰:۳۴:۱۷
با سلام،
چرا آوردن نام امريكا و مذاكره با آنها تابو شده است؟
مگر طي 7 سال گذشته، مسولان بلند پايه ما در امريكا حضور نداشته اند؟ حال به هر بهانه اي (شركت در مجمع سازمان ملل و غيره) و يا بارها با زبان بي زباني از مذاكره و نامه نوشتن به رئيس جمهور امريكا سخن نگفته اند؟
چرا اين مسائل در زمان مطرح شدن، سروصدا بپا نميكند؟!
مسئله اين است بودن يا نبودن
طرح مذاكره و نامه نويسي براي يك طيف سياسي در اين مملكت آزاد است ولي براي طيف ديگر عيناً كفر محسوب مي شود
غير از اين است؟
موفق كيست؟ كسي كه بتواند اول اينكار را انجام دهد
يا علي (728687) (moderator22)
 
United Kingdom
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۳:۵۵:۰۹
جناب سلیمی در ۱۰ سال اخیر ما دو بار با امریکا مذاکره‌ی غیررسانه‌ای داشته‌ایم که هر دو بار آن هم با نظارت رهبر انقلاب بوده است. مطالبی که در ادامه می‌آید برگرفته از مستند ایران و غرب است که از آقای خاتمی و هاشمی و لاریجانی و رضایی و سایر مقامات گرفته در آن جلوی دوربین حاضر شده‌اند تا مقامات بلندپایه‌ی امریکایی و انگلیسی و آلمانی و فرانسوی. بار اول در سال ۲۰۰۳ بوده است که طرحی توسط سفیر سوئیس نوشته می‌شود و از طریق صادق خرازی به حضور رهبر انقلاب و آقای خاتمی و کمال خرازی وزیر خارجه‌ی وقت برده می‌شود و حدود ۸۵ درصد از آن مورد موافقت قرار می‌گیرد. آن چیزی که شما گفته‌اید "در زمان خاتمی هم همین گرایش پیش آمد . یعنی عده ای از موضع انفعال از ضرورت ارتباط با آمریکا می گفتند. واکنش چه بود؟ وزیر خارجه وقت آمریکا یعنی آلبرایت سه پیش شرط برای مذاکره گذاشت. تغییر قانون اساسی ، تغییر سیاست خاورمیانه ای ایران و به رسمیت شناختن اسرائیل، کنار گذاشتن عملیات تروریستی! آیا این برای ما تحقیر آمیز نیست؟" اتفاقا تقریبا همان طرحی است که سرش توافق شده بود! و از سوی آلبرایت هم مطرح نشده بود همان طور که در بالا توضیح دادم. تغییر قانون اساسی اصلا مطرح نبود. ایران حاضر بود راه حل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین را به رسمیت بشناسد، دست از حمایت و ارسال سلاح برای حماس و حزب‌الله بکشد و برنامه‌ی هسته‌ای‌اش را به بازدید کامل بگذارد. در سوی مقابل امریکا تحریم‌های ایران را بردارد، مانعی برای پیش بردن برنامه‌ی صلح‌آمیز هسته‌ای نشود و دارایی‌های بلوکه‌شده‌ی ایران را آزاد کند. که این طرح از روی بی‌خردی جرج بوش رئیس جمهور وقت امریکا و کابینه‌اش رد شد. بار دوم‌ هم مربوط می‌شود به سال ۲۰۰۶ و انتهای دوره‌ی آقای لاریجانی در نقش دبیر شورای عالی امنیت ملی که بسته‌ی پیشنهادی‌ای از طریق خاویر سولانا ارائه می‌شود. در اهم موارد ایران موقتا غنی‌سازی را به تعلیق در می‌آورد و غرب تحریم‌ها را لغو می‌کند. و قرار می‌شود که لاریجانی در نیویورک حاضر شده و در جلسه‌ای با وزاری خارجه‌ی کشورهای دائم شورای امنیت سازمان ملل شرکت کند. تمام مقدمات فراهم شده بود که این بار ایران دست غرب را در پوست گردو گذاشت. لاریجانی به امریکا نرفت و به فاصله‌ی کوتاهی سعید جلیلی جایگزین او به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی شد.

جناب سلیمی امید است که همه‌ی حقایق تاریخی را بیان کنید نه بخش مورد علاقه‌تان را.

الف مطمئنا می‌دانید که از شما انتظار روشنگری می‌رود. (729089) (moderator18)
 
روحانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۷:۲۹:۱۳
اقای خارج نشین سلیمی چیزی نگفته که شما ناراحت شدید آقای سلیمی قسمتی از واقعیت هارا گفته است حال اگر آقای رفسنجانی تمایل مذاکره با آمریکا رادارد چرا از امام مایه می گذارد از آنجا که یادمان میاید امام مذاکره با آمریکا را قبول نمی کرد چون میدانست به ده ها دلیل نتیجه نمی دهد حال بقول فرمایش شما در زمان هاشمی خاتمی لاریجانی ورضایی در مورد مذاکره با آمریکا بحث شده ونتیجه نداده آلان چه نیازی است آن هم باحالت اظهار ضعف که نتوانستم مذاکره کنم بیان شود ودشمن از این حرف سوءاستفاده نماید؟ (729440) (moderator101)
 
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۱:۵۶:۵۸
آقای داخل نشین
شما با اسم مشکل دارید یا با سیاست یک کشور؟ مثلا اگر امریکا اسمش رو عوض کنه بذاره تایوان اون موقع مشکل مذاکره حل می شه؟ امام اگر مخالفتی داشتن طبق منطق با تسلط بیگانه بر کشور بوده نه صرفا یک اسم اونم امریکا. الان هم اگر مذاکرات بر پایه عدم تسلط امریکا بر ایران باشه و یه مذاکره دوجانبه با در نظر گرفتن سیاستها و موازین هر دوکشور ایرادش چی هست؟ مشکل امام با شوروی و کشورهای کمونیستی رو فراموش کردین؟ الان با اونها ارتباط نداریم؟ امام در اوایل انقلاب فرمودند ما با هیچ کشوری مشکل نداریم جز اسرائیل و یه حکومت دیگه که الان اسمش یادم نیس. اگر هم از امریکا و ارتباط با اون حرفی در میان بود و مخالفت امام رو در بر داشت بخاطر نوع رفتارهای تسلط گرانه امریکا و اون فضای حاکم در اون زمان بود.
ما 8 سال با عراق جنگیدیم، با صدام نجنگیدیم با عراق با همین مردم عراق، مفهوم جنگ مسلحانه رو می دونی؟ معنی از دست دادن جوون و فرزند رو درک می کنی؟ همین عراق یه زمانی دشمن ما بود. الان چی؟ انقد دادیم خوردن و جنس و انرژی بهشون دادیم که الان ارزش پولشون از ما بیشتر شده. اگه از دید یه عراقی نگاه کنی اونم میگه ایران یه زمانی دشمن ما بوده ولی الان چون منافع ما رو تامین می کنه و نفع ما در رابطه و ابراز دوستی هست پس این کار رو می کنیم این کار رو کردن و حالا ببین .... (730017) (moderator22)
 
عیسی
United States
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۰:۳۸:۳۲
آقای توکلی باسلام
تخریب مهروچهرهای اصلی انقلاب چون هاشمی به نفع کیست که آقای دکترثمین...به آن می پردازد.نگذاریم درمملکت تک صدایی ایجاد شود.؟؟!! (728693) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۲:۵۳:۳۳
هر نقد و جوابی که تخریب نیست.این ادبیاتی است که روزنامه کیهان هر زمان برای کسی استفاده میکند .ما نباید دنباله رو این تفکر باشیم. (728944) (moderator18)
 
رضا
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۴:۵۶:۴۵
این دشمنی تا کی باید ادامه پیدا کند . من دیگه دارم پیر میشم .حالا نوبت پسرم است. واقعا تا کی؟ (729205) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۰:۴۶:۱۳
‫علی مطهری کجاست تا در مورد این همیشه مظلوم انقلاب صحبت کند؟!!‬ (728705) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۱:۰۰:۳۳
عين بچه ها با هم داريد كل كل مي كنيد! (728734) (moderator18)
 
فرهاد
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۱:۰۲:۳۳
آقای هاشمی یکی از ارکان این کشور و انقلاب بوده و هستند. (728737) (moderator18)
 
سعيد
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۱:۰۶:۱۳
با سلام
به نظر من اگر فردي مثل آقاي هاشمي نتوانند در مورد تاريخ ايران اسلامي که چه بسا مورد ترور جسمي و شخصيتي قرار گرفته اند اظهار نظر نمايند ديگر افراد كوچكي كه هيچ سابقه اي از ايشان در پيشبرد انقلاب و جانفشاني به خاطر انقلاب عزيزمان در كارنامه آنها نيست ديگر اصلا حق اظهار نظر ندارند.
آقاي نمين ؛ حضرتعالي فكر نكنيد كه به نفع بعضي ها صحبت مي نماييد و تريبون به دست شما داده اند ديگران و ملت هيچ نمي فهمند.
اگر افرادي مثل شما دور و بر آقا را خالي نموده و گزارشهاي درست به ايشان برسد ديگر در ايران امثال شما جايگاهي نخواهيد داشت زيرا موضع ايشان موضع عدالت واقعي است نه عدالت آقایان فعلی در دولت (728743) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۱:۰۷:۵۴
روزگاري بود هركس مي خواست ارتقائي يابد،به هاشمي حمله مي كرد ؛ همين حمله ها باعث شده بود مردم خيال كنند هراتفاقي در ايران مي افتد تقصير آقاي هاشمي است وامروز وقتي مي بينند هاشمي كاره اي نيست ،مي خواهند بزرگنمايي كنند؛اصولا ضعيف كشي كار مردانه اي نيست؛جوانمرد آن است كه اگرمظلوميتي واقع شد،ازمظلوم دفاع كند؛اما آيا درمسلماني كساني كه پاسخ امام (ره) به هاشمي را نمي دانند ،چون نمي توانند صراحتا بياورند،نشان به آن نشان كه بيانات حضرت آقارا مي دانند وراحت مي آورند،نبايد شك كرد؟درست است ،آقاي هاشمي رييس مجمع تشخيص مصلحت است وبار ديگر حضرت آقا ايشان را درآن مقام ابقاكردند ولي كوچكترهاچرا مانع حرف زدن ايشان مي شوند وبلكه ايشان را پله اي براي ارتقاخود قرار مي دهند؟آيا اين پله پييمايي حلال است؟ اگر حلال بود مي بايد بركت مي داشت؛اگر بركت داشت چرا براي آقاي احمدي نژاد نداشت؟يادتان مي آيد آن مناظره ي تلويزيوني ؟آيا خداوكيلي اين كار يطرفه حلال بود؟ (728746) (moderator18)
 
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۲:۱۱:۱۰
آقای هاشمی تنها شخصیتی است که تحلیل رفتار و گفتارش آسان نیست.ابتدا بنده اشکالی را مطرح میکنم در باره اظهارات ایشان و آن اینکه اگر شما در سالهای آخر عمر امام هفت موضوع را با ایشان مطرح کردید، چرا امروز به آن میپردازید که 23 سال از زمان رحلت ایشان میگذرد؟ دیگر اینکه نامه ای را که تایپیست هم حتی آنرا ندیده و دستی نوشته شده است چگونه میتوان سندیتی برایش قائل شد؟ پاسخ امام به آن نامه چه بوده است؟مکتوب جواب داده اند یا شفاها مطلبی را گفته اند؟ اگر مکتوب فرموده اند سندش کجاست؟ اگر شفاها گفته اند کدام شاهد برای آن وجود دارد؟ چنانچه هر یک از نظرات مثبت یا منفی را داده باشند میباید در همان زمان برای اطلاع مردم بیان میشد. از امام بدین مضمون نقل شده است که هر مطلبی را کسی به ایشان نسبت داد باید سندش وجود داشته باشد یا صدا و تصویر ایشان موید آن نقل قول باشد.واقعیت اینست که جناب آقای هاشمی هر گاه در عرصه سیاسی نیاز پیدا میکنند از امام(ره)مایه میگذارند. مسأله رابطه با آمریکا یا هر کشور دیگری مسأله ای استراتژیک برای کشور است و باید با توجه به جمیع شرایط در باره آن تصمیم گیری شود. بنده از این نظریه کاملا دفاع میکنم که عمده مشکلاتی را که امروز ملت ایران تحمل میکند نتیجه رفتارهای آقای هاشمی و سیاست های ایشان است.آراء دور اول ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که در میان کاندیداها گمنام ترین بودند آراء منفی آقای هاشمی بود. رییس جمهور بخاطر همین مخالف خوانی ها موفق به جلب آراء مردم شد. در دور دوم هم از همین حربه استفاده کرد و باز می بینیم در میان قشر وسیع عامه مردم آقای هاشمی جایگاهی ندارند.این واقعیت در دور دوم ریاست جمهوری خود آقای هاشمی هم مشهود بود.آقای توکلی به صرف مخالف خوانی با ایشان 4میلیون رأی جذب کرد. (728853) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۰:۴۹:۵۳
ايشان در مورد نامه خود حرف زد و نه جوابيه امام پس سفسته نكنيد (729956) (moderator22)
 
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۱:۱۰:۴۸
كساني كه با نام و نان انقلاب بزرگ ميشوند و به ان خيانت ميكنند . نه چيز تازه اي است كه قران ميفرمايد اموالكم و اولادكم فتنه . اموالي كه از بيت المال اندوخته بايد وبال گردنش شود اين تازه اين دنياست (728750) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۰:۱۸:۰۰
اخوی مگر انقلاب قیم ماست که با نام و نانش بزرگ شویم
انقلاب یکی از کارهای مردم این سرزمین است (729915) (moderator18)
 
سیدناصر
Latvia
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۱:۲۲:۳۶
بنده بعنوان یک کارشناس تاریخ معاصر به آقای سلیمی توصیه می کنم که براساس مبانی روش تحقیقاظهارات آیت ا... هاشمی رفسنجانی از ایشان معتبرتر است چون ایشان در متن جریانات انقلاب اسلامی ایفای نقش کرده و در مناصب اجرایی بالایی بوده اند و از نظر علمی اظهارات خود ایشان بعنوان "منبع دست اول " محسوب میگردد. (728765) (moderator22)
 
بچه خوب
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۱:۵۴:۲۰
اقای سلیمی نمین فرمانده کل قوا زمان جنک و رییس مجلس و دست راست رهبر انقلاب و رییس شورای خبرگان رهبری اطلاعاتشون از اقای هاشمی رفسنجانی که یک روحانی ساده و هیچ کاره زمان حضرت امام بیشتر است تاریخ انقلاب باید توسط اقای سلیمی نمین نوشته شود (728822) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۱:۵۸:۵۱
وقتي شخصيتي همچون هاشمي رفسنجاني كه قطعا جزء 5 نفر اول تاثيرگذار در تاريخ انقلاب اسلامي ايران ميباشد حق اظهار نظر در اين مملكت ندارد تلكيف امثال من و آزادي بيان اظهر من الشمس است (728828) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۵:۰۵:۴۱
ایشان اظهار نظر بکنند ولی تاریخ را به نفع خودشان تحریف نکنند. (729230) (moderator18)
 
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۲:۲۸:۰۰
اگر ایرد و اشکالی اساسی در رفتار سیاسی آقای هاشمی بود .
هیچگاه حضرت امام(ره) نمی فرمودند " قدر آقای هاشمی را بدانید"
بنابراین تخریب آقای هاشمی عزیز نزد پیروان امام خمینی(ره) موثر نیست. (728887) (moderator22)
 
م
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۲:۳۸:۱۳
جناب آقای سلیمی اگر شما و امثال شما خوانندگان کتاب تاریخ انقلاب اسلامی هستید آیت الله هاشمی نویسنده ی این کتاب هستند ... (728909) (moderator101)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۲:۵۷:۵۹
خجالت آور است. اين آقايان با كوچكترين صحبتي كه آقاي هاشمي با يك نشريه انجام دهد از همي سو به او حمله مي كنند تا حرف او را تحريف كنند و بعد مي گويند او بايد در جايگاه رفيع تشخيص مصلحت كار كند. خب اگر كسي كه از استوانه هاي انقلاب است حتي حق ياداوري خاطراتش را هم ندارد چه انتظاري از او مي توان داشت. ظاهرا عده زيادي فقط مسوول خنثي كردن فعاليت هاي ايشان هستند! (728952) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۵:۰۵:۰۲
خاطرات اگر متناقض نباشد هیچ اشکالی ندارد. دروغ گفتن و تحریف تاریخ اشکال دارد . در ضمن نقد خاطرات یک نفر می شود حمله کردن؟ (729228) (moderator18)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۲:۵۸:۱۱
با تمام احترام باید بگویم نمی توان پذیرفت اطلاع آقای سلیمی از هاشمی رفسنجانی در مسائل تاریخی (واقعی) بیشتر باشد . ایشان باید به این نکته توجه کنند که هرآنچه اتفاق می افتد را در کتابهای تاریخ نمی توان پیدا کرد (728953) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۲:۵۸:۱۷
آقای هاشمی وارد انتخابات 88 شد!!
ایشون وارد نشد بلکه واردش کردن. تهمت های که در مناظره ی تلوزیونی به هاشمی زده شد و اجازه ی دفاع از خودش رو بهش ندادن باعث شد مجبور به نوشتن نامه بشه.بعد از گذشت 3 سال معلوم شد که دید ایشون چقدر وسیع بوده .برخوردهای بخش وسیعی از محافظه کاران با تخلفات دولت این دیدگاه رو تایید می کنه.
اصلا چرا به ایشون اجازه داده نمی شه که در صدا و سیمای ملی و مردمی, بیان و نظراتشون رو بیان کنن (728954) (moderator22)
 
ایرانی
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۴:۲۸:۲۳
از نظر امثال آقای نمین یا باید آقای هاشمی از نامزد مورد حمایت این آقایان حمایت کند یا دلسوز نظام نیست.جل االخالق حالا آقای نمین دلسوز نظام شده آقای هاشمی دشمن نظام!!!!!!!!! (729149) (moderator22)
 
گيوي
Netherlands
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۴:۴۰:۱۹
صرف نظر از شخصيت سياسي آقاي هاشمي که هميشه چالش برانگيز بوده بعضي از اظهارات ايشان براي ما که نسل اول انقلاب هستيم عجيب و گاهي باور نکردني است.اينکه امام در مورد رابطه با آمريکا چه نظري داشتند براي لااقل نسل ما اظهر من الشمس است. سخنرانيهاي ايشان که بطور زنده از تلويزون پخش ميشد و اظهاراتشان در ديدار با گروهاي مختلف اجتمايي هيچ گونه شک و ترديدي در اين مورد باقي نمي گذارد. (729171) (moderator101)
 
مراد
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۲۱:۵۵:۰۵
فکر کنم یادمان نرفته است که امام پس از جریان کشتار حجاج چه موضعی در مورد عربستان داشتند ویا در مورد جنگ. اما امام به نظر کارشناسی فوق العاده اهمیت می داد. از نظر امام هاشمی یکی از کارشناسان مورد اعتماد ایشان بود که حق داشت به ایشان دیدگاههای خود را مطرح نماید. ضمنا یادمان نرفته است که پس ترور آقای هاشمی امام برای ایشان نذر می کند. این نشان از اهمیت جایگاه هاشمی نزد امام بوده است.
متاسفانه آقای نمینی ثمین بجای تحلیل تاریخی دیدگاه سیاسی خود را بیان می کند که بسیار زشت است. هر انچه هاشمی بیان می کند برای مردم و محققین حجت است مگر اینکه کسان دیگری که در همان زمان و هم وزن هاشمی حضور داشتند نقض آنرا مطرح نمایند. تاسف است که ثمین خود را در جایگاه بالاتر از هاشمی می بیند. (729735) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۴:۴۲:۲۷
آقای رفسنجانی در خصوص نظر امام در شایستگی مقام رهبری به عنوان جانشین ایشان هم از قول امام در حضور جمع سخن گفتند اما کسی با این گفته ایشان مخالفتی نکرد ودلیل ومدرکی نخواست پس چرا الان سخنان رفسنجانی با امام نیازمند سند ومدرک است ؟!! (729175) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۴:۴۴:۵۶
تازه فهمیدم هاشمی رییس جمهوری بدی هم نبوده (729181) (moderator101)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۴:۵۰:۳۳
جالبه بعضی ها گفته اند آقای سلیمی نمین چون هاشمی از تو بزرگتر است پس تو حق اظهار نظر در مورد هاشمی را نداری! دقیقا همان نگاه متفرعنانه ای که آقای هاشمی در مورد مخالفانشان دارد. آخه چه ربطی دارد که ایشون نویسنده کتاب انقلابند و سابقه دارند و.... ایشون حرفهای متناقض زده و آقای سلیمی هم به خوبی نشون داده که حرف آقای هاشمی با عملش نمی خونه.
یکی دیگه گفته من بر اساس روش شناسی می گویم حرف هاشمی از سلیمی بهتره! آخه کدوم روش شناسی! مرد حسابی این چرت و پرت ها چیه می گی؟ (729189) (moderator101)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۴:۵۱:۵۶
آقای هاشمی مردم نظرشون را راجع به شما در انتخابات 84 و 88 دادند. هر کس دیگری جای شما بود درس می گرفت اما شما....! (729193) (moderator101)
 
پ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۵:۱۶:۵۳
مردم هيچگاه به هيچ شخصيتي توهين نكردند و اگر در زماني شخصي ديگر را برگزيدن يا از ندانم كاريشان بوده و بي اطلاع بودن از اوضاع يا اينكه دنبال امكانات بهتر و تغييرات بهتر بودند البته تو اين 7 سال واقعا جواب دادن به هاشمي را درك كردن با تمام وجودشان بنده 95% نظرات اطرافيان را عنوان كردم حالا شما كدوم مردم را مورد نظرتان ميباشد نميدانم ايشان انسان بزرگ و شخصيت تاثير گذار هستند و با انتخاب مجدد براي رياست مجمع تشخيص نظر رهبر معظم هم مثبت ميباشند پس شما خواهشا فقط نظر شخصي را بدهيد بنده به عنوان يك نفر در اين مملكت سخنان اين بزرگوار راقبول دارم خداوند توفيق دهد ايشان را (729256) (moderator22)
 
مهدی
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۷:۴۶:۰۰
هاشمی از من و شما بیشتر جوش این انقلاب را می زند. طبق معمول ما ایرانی ها فقط شایعه پرستیم. حوادث دو سال گذشته در دولت و مجلس نشان داد که هاشمی چندان هم بیراه نگفته، نه این مجلس توان دفاع از قانون را دارد نه این دولت تمایلی به اجرای قانون دارد. (730082) (moderator22)
 
عباس
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۵:۰۵:۳۷
اقای سلیمی نمین و یا اقای توکلی :
ایا در تاریخ هیچگاه کشوری به نام فلسطین وجود داشته است ؟ اگر نه بر چه اساسی یک فلسطینی باید یک کشور داشته باشد ولی یهو دیان که از چند هزار سال زودتر با پیامبرشان در قدس زندگی میکردند حق نداشته باشند ؟ لطفا این ابهام مرا برطرف کنید. متشکرم (729229) (moderator18)
 
پیرمرد
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۵:۱۳:۲۱
در نماز جمعه آقای خاتمی گفتند پرونده آمریکا فقط توسط شخص مقام معظم رهبری بررسی و اظهار نظر میشود و هیچکس در هیچ مقامی نمی تواند کاری بکند.
اولا" حالا کی خواست کاری بکنه؟
ثانیا" رهبر معظم هم مشاورینی دارد که به نظر من با وجود اختلاف نظر زیاد آقای هاشمی رفسنجانی از مهمترین آنهاست.
ثالثا" آقای خاتمی! رهبر معظم به شما فرمود بیایید و این مطلب را عنوان کنید و یا چون بیشتر از ایشان احساس دلسوزی کردید مبادرت به این عمل نمودید؟
آقای هاشمی که گفتند منظورشان بیان یک واقعه تاریخی بود و اتفاقا" این مطلب را ما از امام هم شنیده بودیم که آمریکا از شوروی بدتر و شوروی از آمریکا بدتر و انگلیس از هر دو بدتر .
آقای خاتمی چرا کاری میکنید که مسئولان دلسوز واقعی را درتنگنا قرار دهید؟
وظیفه شما اگر به آن عمل کنید دعوت به تقوا و وحدت کلمه و سبقت نگرفتن از رهبر است نه خط دادن به جامعه.
اگه الف تذکر به آقای خاتمی را هم خط قرمز تلقی نکند !!!! (729248) (moderator22)
 
بزرگان نیا
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۵:۴۰:۳۶
جناب آقای هاشمی رفسنجانی شخصیتی عالم وفرهیخته وفرزانه ای هستند که بعید بنظر می رسد بدون در نظر گرفتن تاریخ وجریانهای عصر حاضر وتاثیر گذاری وتاثیر پذیری انقلابهایی که در این عصر رخ داده اند بویژه انقلاب اسلامی ایران ، مسایل بغرنجی همچون مقایسه ساده قدرتهای بزرگ جهانی با یکدیگر ونتیجه گیری به ضرورت برقراری مذاکرات ورابطه با یکی از این قدرتها را آنگونه که امروزه در رسانه ها رایج شده است مطرح کرده باشند واجازه دهند همقطار ورقیب ودوست وخصم ودشمن با برداشتها وگمانه زنیهای منفی از چنین موضعی شخصیت اسلامی وانقلابی کاریزماتیک ومجاهدتهای صمیمانه وطولانی ایشان را زیر سئوال ببرند ودر نهایت مسئله بنفع دشمنان ورقبای بین المللی ومنطقه ای سود جو ومنفعت پرست تمام شود .
دوستان بیش از دیگران از شخص ایشان انتظار دارند که با اظهارات مستقیم صریح وروشن خود هرچه سریعتر شبهات مطرح شده را برطرف سازند ودلهای مردم وفادار به نظام وانقلاب اسلامی را با صراحت وعزم انقلابی خویش آرام وشاد کنند . (729294) (moderator18)
 
رستمكلايي
United States
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۶:۱۴:۱۶
سردارسازندگي يادتان باشد.دوستت داريم. (729344) (moderator18)
 
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۱:۰۲:۳۷
سردار تورم گرانی فشار تبعیض پارتی بازی (729970) (moderator22)
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۷:۱۱:۱۵
آقای سلیمی شما نظر خودتان را می دهید و بهتر است بگویید "به نظر من ادعاهای هاشمی ...."
چیز واضحی است که حرف آقای هاشمی را خیلی از مردم می پذیرند. چه بخواهید و چه نخواهید ایشان از ارکان انقلاب بوده و هستند. این نظر ایشان از دید من بسیار منطقی است. شما بفرمائید که روسیه و انگلیس با آمریکا چه فرقی دارند. ما که بیشتر از دو قدرت اولی ضربه خورده ایم. (729422) (moderator101)
 
United States
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۷:۱۹:۱۱
مي دونيد من از بحث بالا و كامنت ها چه نتيجه اي گرفتم
ياد مظلوميت علي (ع) و زهرا (س) افتادم. براي من هميشه سؤال بود كه سال ها پيغمبر اهل بيت را معرفي كردند اما پس از رحلت ايشان حقشان غصب شد مگر مردم فراموش كرده بودند؟ حالا مي بينم در قرن 21 و عصر ارتباطات مشخص شدن حقايق همين 20 سال اخير هم كار ساده اي نيست. پس توقعي از مردم 1400 سال پيش نيست. (729429) (moderator101)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۷:۲۲:۴۸
فقط ملت از این همه دعوا های سیاسی اخیر امنیت و اسایش جهت زندگی مادی و معنوی را می خواهد و از همه مسئولان نظام می خواهد که این دو را برایش فراهم کنند (729436) (moderator101)
 
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۷:۳۱:۴۴
مردم تمایل داشتند ایشان در کارهای فکری مثل ریاست مجمع بمانند و در کارهای مادی و مالی وارد نشوند !
جناب آقای سلیمی نمین جنابعالی از کجا به جای مردم به چنین نتیجه گیری رسیده اید ؟ عدم رای به آقای هاشمی دلایل دیگری دارد که فکر کنم جنابعالی جرات بیانش را نداری . (729448) (moderator101)
 
اديب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۷:۳۶:۰۳
مگراين آقاي سليمي نمين كيست كه طرف مصاحبه آن هم براي شخصيتهاي انقلاب ، ايشان هميشه شمشيرعناد بدست گرفته است. مگرصلح ودوستي چيست كه ازآن فراري باشيم. اعتقادات ماجاي خود ولي مادردهكده جهاني نبايد تنها بمانيم چون تنهايي نميشود زندگي كرد. (729457) (moderator101)
 
محمد
Germany
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۷:۳۷:۱۲
آقای هاشمی یکی از سیاستمداران بزرگ کشور مان است و مورد اعتماد شخص اول مملکت بهتر است با احتیاط حرف های ایشان را رد کنیم فراموش نشود که رهبری به ایشان اعتماد کامل دارند علی رغم تمام فشار ها ایشان از طرف رهبری دوباره به ریاست مجمع تشخیص مصلحت برگزیده شدند (729460) (moderator101)
 
Canada
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۸:۲۹:۱۳
یک سال با مذهب با مردم حرف نزنید من قول می دهم ده سال بهتر از گذشته پیشرفت کنید به نام خدا وند من قول می دهم فقط دین را نیاورید وسط کار و تلاش مردم و سیاست (729511) (moderator22)
 
ali
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۹:۰۸:۰۰
آقای سلیمی!

هاشمی در تاریخ آینده جایگاه ویژه ای خواهد داشت.
با سخنان و داوری های خیر منطقی و غیر منصفانه به مردی بزرگ همچون هاشمی نمی توانید خود را در سطح جامعه مطرح کنید.

این روز های محدود می گزرد و فرداهای طولانی تاریخ می ماند و آنگاه از شما که اسمی نخواهد ماند ولی هاشمی در تاریخ ایران جاودانه خواهد ماند و همچون امیر کبیر به خوبی از ایشان یاد خواهد شد. (729552) (moderator22)
 
حکیم
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۹:۴۳:۵۱
آقای هاشمی هنوز فرق روسیه و چین را با آمریکا متوجه نشده است.
هر بچه ای می داند که روسیه یا چین کشوری علیه ایران نیستند. مشکل ایران با آمریکا به خاطر این نیست که مثلا آمریکا مانند چین و روسیه کشور بزرگی است و کافر و مسیحی هستند! اما آمریکا بیش از چهل سالی است که با ایران دشمنی دارد. از کدتای 28 مردادش گرفته تا ساقط کردن هواپیمای مسافری و کمک تمام عیار به صدام و کمک به گروهک های ترورسیتی دشمن ایران و تحریم های طولانی مدت و گسترده و قطع نامه های بسیار و موضع گیری های علیه ایران. دشمنی آمریکا با ایران چند میلیون برابر دشمنی روسیه با ایران است. وقتی اسم آمریکا بیاید هزار روسیه هم به حساب نمی آیند حتی هزار صدام به اندازه آمریکا نمی تواند با ایران دشمنی کند. (729584) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۱۹:۵۶:۴۶
سلام بهتراست نسبت به بزر گوارانی مثل ایت ا... هاشمی رفسنجانی ادب و انصاف را راعایت کنیم همه میدانیم ایشان در مسائل روز صاحب نظر هستند (729600) (moderator18)
 
Canada
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۲۱:۳۷:۴۵
یعنی آقای سلیمی نمین در جایگاهی هست که بتواند برای هاشمی جایگاه تعین کند؟؟ با کدامین معیار ایشان خود را اینچنین والا و بالا می بیند؟ سابقه؟ دانش؟ شجاعت؟ سن وسال؟ مجاهدت؟ امان از خود بزرگ بینی؟ (729716) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۲۱:۴۸:۰۳
عجب احمقی این اوباما ایران انقلاب کرده که کسی به وی نگوید چه کار بکند و چه کار نکند مرگ بر شیطان بزرگ امریکا مثل شیر جلویت ایستاده ایم امریکای جهان خوار و دست من بود بمب می ساختم که ریشه این جرثومه های فساد را بخشکاند (729727) (moderator22)
 
ع=ق
۱۳۹۱-۰۱-۱۹ ۲۱:۴۹:۴۰
یک سیاستمدار اول فکر میکند بعد اظهار نظر میکند هاشمی چون دیدسخنش پایه و اساسی ندارد سریع عقب نشینی کرد وگفت فقط خاطره ای را تعریف کرده است الف جان اگر ناراحت نمی شوی درج کن (729730) (moderator22)
 
حامد
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۰:۴۹:۳۶
سایت الف بهتره با اقای هاشمی گفتگو کنه و یکطرفه قضاوت نکنه بعدشم همیت اقایی که گفتگو کرده مثل اینکه الزایمر گرفته میگه اقای هاشمی از یک جریان خاصی طرف داری نکنه مثل اینکه یادش رفته جنتی در جریان انتخابات از کی پیروی کردیا خیلی از مسولین دیگه که رسما دخالت کردن بخدا انصافم چیز خوبیه البنه اگه مونده بتشه (729955) (moderator22)
 
سید
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۱:۴۲:۳۴
الف تو رو جون هرکی دوست داری این رو نشون بده
شاید تحلیل من اشتباه باشه ولی گفتنش خالی از لطف نیس
بنظر بنده (و البته با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که آقای هاشمی خودش را وقف نظام کرده) اینبار هم ایشون با توجه به ضرورتهای موجود خودش رو فدایی این مساله کرده. باز هم طبق نظر شخصی خودم اگر قرار باشه رابطه ای ایجاد و برقرار بشه هیچ شخصی جز آیت الله هاشمی رفسنجانی نمی تونه با رفتار سیاسی خاص خودش که هم رابطه رو داشته باشیم و هم امتیاز زیادی ندیم در کشور وجود نداره.
خداییش منصفانه قضاوت کنید. توی این سالها چه شخصیتی جز آقای هاشمی همه جور هجمه بهش وارد شد و کوچکترین عکس العمل غیر منطقی نشون نداد؟
ایشون سیاستمدار تمام عیار هست و می تونه با تیزهوشی و زیرکی که داره سیاستها رو مطابق میل و با کمترین هزینه پیش ببره.
این بار هم سپر بلا آیت الله هاشمی شده و اگر این مذاکرات و رابطه به صلاح این نظام و انقلاب باشه اینکه افرادی بیان و بشینن و این همه از ایشون بد بگن و زیر سئوال ببرن و اون همه فعالیت و دلسوزی و ... رو نادیده بگیرن برای آقای هاشمی مهم نیس. مهم اون صلاحی هست که باید انجام بشه. (730006) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۵:۳۸:۵۲
آقای هاشمی خدا شکر می کنم که ملت به تو رای نداد وگرنه این ذلت مذاکره با امریکا و تسلیم شدن تا اخر دامان ملت نجیب و خدا جوی ایران را می گرفت و سید علی به عنوان انسان الهی هدایت این ملت را به عهده دارد هل من ناصر فدایی لبیک خامنایی (730064) (moderator22)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۸:۱۹:۲۳
برای برخی عزیزان متاسف ام و همچنین مصاحبه شونده

1- آیت الله رفسنجانی یک سیاستمدار است نه سیاسی باز مثل آقای توکلی و غیره...

2- ایشان در جایگاهی که دارند باید برای مصلحت نظام تصمیم بگیرند و حرف اشتباهی هم نزدند.

3- حضرات مخالف یا در این کشور زندگی نمی کنند یا درآمدهای غیبی دارند و ...

4- امام گفت نه شرقی و نه غربی. اما الان شرقی خوبه و فقط نه غربی باقی مانده. (730121) (moderator22)
 
abbas
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۸:۴۸:۴۸
من نمیدونم الف چه دشمنی با آقای هاشمی رفسنجانی داره. مرض داری دشمن تراشی برای خودت میکنی ؟
چرا با سلیمی نمین مصاحبه میکنی؟ چرا پشت سر ایشان قایم میشی؟ آقای توکلی خودش علیه رفسنجانی مصاحبه کنه (730170) (moderator22)
 
United States
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۰۹:۵۵:۴۴
واقعا چند سالی هست این سئوال توی ذهنم می چرخه
این دولت و برخی افراد از تخریب آیت الله هاشمی چه سوی عالیدشون می شه؟؟؟ (730314) (moderator22)
 
سقاء
۱۳۹۱-۰۱-۲۰ ۱۷:۵۹:۲۱
ما تابع نظر ودستور رهبر عزیزمان هستیم (731225) (moderator18)
 
سعید57
۱۳۹۱-۰۱-۲۴ ۲۲:۳۳:۳۱
با سلام
الف عزیز
آیا نظر من در مورد اظهارات آقای سلیمی نمین حاوی توهین یا ناسزا بود؟یا مطلبی برخلاف مصالح ملی بود؟ چرا درج نشده است ، مستحضرید که خوانندگان سایت بیکار نیستند تا برای مطلبی وقت بگذارند و آنگاه پس از اظهار نظر آنهم منطبق با قوانین سایت ، با بی توجهی از جانب سایت مواجه شوند ، البته اگر رد نظرات آقای سلیمی نمین ، شما و سایت را خوشایند نیست و یا در جهت منافع شما نیست مطلب دیگریست!! (737887) (moderator18)
 
معین
۱۳۹۱-۰۱-۲۵ ۱۵:۳۲:۰۱
درودبرهاشمی سردارسازندگی (738423) (moderator18)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.