نظر منتشر شده
۱۸۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 242823
درباره گفتمان عادل فردوسي پور در ۹۰
ليلي محسني، 2 مهر 93
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۷
گفتمان از آن مفاهيمي است كه اغلب تلقي نادرستي از آن وجود دارد و نابجا بكار برده مي شود. گفتمان را مي‌توان «بازنشر و تاثير گفته اعم از بيان و متن در جامعه» دانست. يعني كسي حرفي يا تعبيري يا مفهومي را بگويد يا بنويسد و ديگران آن را بازگو كنند، درباره‌اش حرف بزنند و گفتار و رفتار و بينش‌شان را تحت تاثير آن تنظيم كنند.

برخي شخصيت‌ها، دانشگاه‌ها، انديشكده‌ها يا حتي برنامه‌هاي تلويزيوني «گفتمان ساز» هستند يعني گفته‌هايشان، موضوع در جامعه موضوع بحث مي‌شود. گفتمان مي‌تواند در سطح فراگير بين‌المللي، ملي، بخشي، استاني، صنفي، و... توليد شود.

در سال‌هاي اخير برنامه تلويزيوني ۹۰ در حوزه فوتبال و گاهي فراتر از آن، به روشني «گفتمان ساز» بوده است به طوري كه محتواي برنامه ۹۰ حداقل دوشنبه‌ها در بسياري از سايت‌ها نقل مي‌شود، در طول هفته درباره‌اش مي‌نويسند و در برخي موارد، تصميم‌هاي كلان فوتبال و حتي ورزش كشور تحت تأثير آن قرار مي‌گيرد.

تحليل گفتمان برنامه‌اي با اين همه تاثير، شايد كار ساده‌اي نباشد اما تامل در مفاهيم كانوني ارايه شده در برنامه ۹۰نشان مي دهد:

۱- برنامه ۹۰ به حاشيه‌ها و جنجال‌هاي فوتبال به شدت اهميت مي‌دهد و مجري آن به روشني در بزرگنمايي حاشيه ها و دعوا انداختن بين چهره ها تلاش مي كند.

۲- يكي از مفاهيم كانوني در گفتمان برنامه ۹۰، فن سالاري است. آقاي فردوسي‌پور از فن سالاران دفاع مي‌كند حتي اگر از نظر نتيجه در فوتبال، وضع خوبي نداشته باشند. در گفتمان عادل فردوسي‌پور، تعصب و غيرت جايي ندارد و اين مفاهيم يكسره به فراموشي سپرده يا انكار مي‌شوند و در نتيجه، در فدراسيوني كه بكلي فاقد گفتمان است، غيرت و تعصب از دايره عناصر موثر در تصميم‌گيري‌هاي مهم، محو شده اند. تيم اميد ايران، نتايج افتضاحي مقابل تيم هاي ضعيف مي گيرد، اما كك كسي هم نمي‌گزد. انگار نه انگار!

۳- يكي ديگر از مفاهيم كليدي در گفتمان برنامه ۹۰، تعلق خاطر به مظاهر و زرق و برق فرهنگ غربي است. عادل فردوسي‌پور كلمات انگليسي را از خود انگليسي‌ها هم انگليسي‌تر تلفظ مي‌كند و با استفاده از استعداد بيان خود، عباراتي مثل بلوهوريزنته را چنان سريع و بانمك تلفظ مي‌كند كه قند در دل نوجوان ايراني پاي تلويزيون آب مي‌شود.

در فرهنگ و رسانه‌هاي غربي، سلبريتي‌ها جايگاه ويژه‌اي دارند. عادل فردوسي‌پور هم باكي ندارد كه حين گزارش فوتبال، گوشه‌اي هم به چشم و ابرو و تيپ بازيگران يا مربيان بزند. بخاطر آوريد گزارش‌هاي جام جهاني ۲۰۱۲ را كه چطور قربان صدقه جنتلمني «يواخيم لو» مي‌رفت يا بخاطر آوريد با لحن كنايه دارش در گزارش قرعه‌كشي جام‌جهاني ۲۰۱۴، چه بلايي بر سر «هاشم بيك‌زاده» بيچاره – كه چهره تو دل برويي ندارد- آورد.

تعلق خاطر به ارزش‌هاي غربي در گفتمان برنامه ۹۰ حتي از «فن‌سالاري» هم جايگاه بالاتري دارد. مجيد جلالي يكي از فن سالارترين چهره‌هاي فوتبال ايران است و از اين نظر در گفتمان برنامه ۹۰ قابل احترام، اما زماني كه مجيد جلالي ايراني مقابل يك فن سالار چشم آبي اروپايي(كارلوس كي روش) قرار گرفت؛ عادل خان به روشني طرف كي روش را گرفت، يكسره چشمش را روي ادله و مستندات مجيدخان بست و خيلي جدي در دفاع از كي روش با فن سالار برجسته فوتبال ايران، جر و بحث كرد.

در گفتمان فردوسي‌پور، غرب درست مي‌گويد. اسپانيايي ها، بريتانيايي ها و حتي ايتاليايي ها درست مي گويند. مهم نيست ما چه مي‌گوئيم. مهم اين است كه آدمي كه از غرب آمده درست مي‌گويد. آرمان عادل، مانند «رنگو»، جايي است بعد از افق! در اين جهانبيني، واليبال ايران رشد كرده، چون مربي خارجي دارد، حالا برنامه‌ريزي ۲۰سال پيش يزداني خرم هم قابل احترام است اما «ولاسكو»، واليبال ايران را واليبال كرد! در اين طرز فكر، افشين قطبي اگر ببرد، يك جوري به سابقه‌اش در كاليفرنيا ربط داده مي‌شود و اگر ببازد، به ني‌ريز و جهرم!

در اين گفتمان، از ايراني جماعت خيلي نبايد انتظار داشت. توقعات را نبايد از فوتبال ايران بالا برد چون بالاخره ايراني است! بياد آوريد نوع تحليل برنامه ۲۰۱۴ قبل و حين و بعد بازي با آرژانتين و شامورتي بازي دستيار عادل (محمد حسين) كه در پايان بازي بجاي خواندن آمار بازي، با بافتن پي‌درپي جملات احساسي، برخلاف همه بازي‌ها، آمار بازي را سانسور كرد و چنان جوي داد كه برخي به خيابان ريختند تا باخت از تيم مسي را جشن بگيرند!

فردوسی پور مثل غربي‌ها بلد است با رسانه بازي كند، او طوري كه مخاطب اش احساس نكند، عبارات نظرسنجي‌اش را طوري مي چيند كه نتيجه مورد نظرش را از «راي مردم» استخراج كند و گاهي هم يواشكي بخشي از حقيقت را سانسور مي كند. چه كسي فهميد آمار پاس در تيم كي روش چقدر بود؟ چه كسي فهميد رتبه ايران در اولين رنكينگ فيفا بعد از جام جهاني چند پله سقوط كرد؟ چه كسي نتايج تيم ملي ايران در جام جهاني ۲۰۱۴ را با دوره هاي قبلي حضور تيم ملي در جامهاي جهاني مقايسه و آناليز كرد؟ برنامه فردوسي پور چقدر به اين موارد پرداخت؟ تقريبا نپرداخت چون كارلوس كی روش هم فن سالار است و هم غربي.

كي‌روش هم فن سالار است هم غربي پس بايد سرمربي تيم ملي ايران بماند، تساوي‌هاي اعصاب خرد كن و غيرت خفه كن تيم ملي مقابل عرب‌هاي حاشيه خليج فارس در مقابل تيپ مكش مرگ ماي كي روش چه اهميتي دارد؟

حرف آخر:

آقاي عادل فردوسي‌پور با برنامه ۹۰‌اش، بدون ترديد يكي از بهترين، جذاب‌ترين و دوست داشتني‌ترين برنامه‌هاي تلويزيوني در سيماي جمهوري اسلامي را ارايه مي دهد، در بسياري از فنون و استفاده از ابزارهاي انتقال پيام پيشتاز است و استعدادي ناب و بعضاً استثنايي دارد. اين استعداد نبايد در خدمت ضد گفتمان «ما مي توانيم» باشد. اگر وزارت ورزش و فدراسيون فوتبال توانايي مهار جنبه‌هاي ناهنجار گفتمان برنامه ۹۰ را ندارند، مديران سيما بايد اين مهم را به عهده بگيرند. البته با تدبير و هوشمندي و بدون اين كه سرگرمي دوست داشتني دوشنبه شبهاي مردم را خراب كنند.
 
مرتضوی
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۰۲:۴۶
صداقت و شفاف بودن حرف عادل به دل میشینه. (2388555) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۵۴:۵۹
حق با مایلی کهن است. ف

فردوسی پور (کی روشی پور) فوتبال را نابود کرده است. (2388652) (alef-10)
 
امین
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۴۶:۱۳
۹۰ وجدان بیدار فوتبال ایرانه،آقای مایلی کهنی ک بخاطر اینکه مربی پرسپولیس بشه،گریه میکنه،لابی میزنه،داد میزنه و دست آخر وقتی میبینه مردم نمیخوانش بگم بگم راه میندازه،باید بدونه دوره این کارا تموم شده.قدرت فردوسی پور به کلامش نیس،به بیننده هاشه ک پشت این برنامه رو خالی نکردن وقتی با ۹۷٪ آرا گفتن روند این برنامه خوبه،۹۰ تنها برنامه ای هستش ک در اون صداقت و انتقاد در ۸سال احمدی نژاد همچنان زنده موند، بعله هر برنامه خط مشی داره و این برنامه هم رویه ای داره ک از قضا درسته،غیرت در فوتبال حرفه ای جای خودشو ب مسئولیت پذیری داده هرچند عادل بارها ب از بین درفتن تعصب تاکید داشته و تاسف خورده،و واقعیت اینه فوتبال ایران از فوتبال دنیا و آسیا الان خیلی عقبه و اگر انگلیسی و اسپانیایی و پرتغالی نسبت مجید جلالی و مایلی کهن رجحان دارن از این باب هستش ک دست کم کیروش دستیار فرگوسن و سرمربی رئال بوده نه اینکه ۴تا تیم لیگ برتری رو برده باشه دسته۱!! در مورد عملکرد تیم ملی هم ب قدر کافی نقد و آمار منتشر کرد و انتقاد هم کرد اما گویا شما نویسنده محترم هم از اینکه وجدان بیداری در فوتبال باشه هراس دارین مثل آقای مایلی کهن ک معلومه ب کجاها وصل هستش برا اینکه مخاطبی در نقد عادل جمع کنی دست ب تهمت زنی و عجنبی خواهی خواندن او میزنی! (2388867) (alef-10)
 
hak
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۵:۵۶:۱۹
با سلام
امین جان حیییییییییف که فقط یک مثبت تونستم به نفد شما بدم. (2390154) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۷:۳۱:۱۱
دوست عزیز، من سالها عشق فوتبال، بازیکن نیمه حرفه ای و بیننده پروپاقرص 90 بودم. اما سالها هم هست که دیگه 90 نمی بینم و از گزارشات و تحلیل های فردوسی پور لذت نمی برم.
روراست باشیم؛ این برنامه هر قدر تاثیر بیشتری پیدا کرد، هر قدر بیشتر توی حاشیه فوتبال کنکاش کرد، فوتبال ما بیشتر به قهقرا رفت. همین برنامه یک زمانی اصرار داشت باید فوتبال حرفه ای بشه، بعد فوتبالیست ها شدن پولدارهای حرفه ای، اما بی غیرت. این آقا کاری میکنه یک فوتبالیست به خاطر مدل مو معروف بشه، نه لزوما به خاطر عملکرد.
اینکه 97% گفتن راشی هستن، آیا نشانه است؟ معلومه کسی که 90 می بینه از برنامه راضی هست، و گرنه مجنون نیست که بشینه برنامه ای که دوست نداره ببینه. اما من و امثال منی که دیگه خسته شدیم و نمی بینیم رای مون کجا میره؟
تا این فرد به دنبال خودباختگی و وادادگی و نیز حاشیه پردازی در فوتبال هست، وضع فوتبال بهتر نخواهد شد. ایشان در همان دوران احمدی نژاد، با دامن زدن به جو برکناری دادکان و برانکو کار خودش را کرد و سالها در چاه علی آبادی و کفاشیان گرفتارمان کرد (2391345) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۱۷ ۱۵:۲۱:۵۹
از کجا مطمنی نبود بدتر می شد (2416745) (alef-13)
 
یوسف
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۱۸:۰۶:۰۵
آخه کسی که 90 نمیبینه چطور میفهمه چنین نظرسنجی ای هست که بره رای منفی بهش بده ؟ خوب مشخصه طرفداران 90 میشینن 90 میبینن و چون ازش راضین نتیجه نظرسنجی میشه چیزی که شاهدش هستیم !!

از کرامات شیخ شهر ما این است / شیره را خورد و گفت شیرین است

من و امثال منی که حالمون از فردوسی پور و برنامه حاشیه سازش بهم میخوره که بیکار نیستیم نصف شب بشینیم پای برنامه و توی نظرسنجی شرکت کنیم

بهتره قبل از توجه به این اعداد و نظرسنجی های ساختگی کمی هم از قوه تفکر و تعقل که خداوند بهمون عطا کرده استفاده کنیم تا توی آخرت مدیون نباشیم

تاثیر برنامه عادل توی فوتبال چقدر بوده ؟ چقدر حاشیه رو کمرنگ کرده با برنامه انتقادیش ؟ الان این شفافیت فوتبال خیلی موثر بوده ؟ هر شفافیتی که توش رضای خدا نباشه و برای مطرح کردن خود باشه سرانجامی نداره (2392960) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۵۶:۴۷
این دغل دوستان که می بینی ......دور شیرینی!

فوتبال به علت پولی که در آن است، شیرینی است و عده ای ..... دور آن جمع شده اند. (2388891) (alef-10)
 
علي
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۱۳:۵۳
هرچي ميگه فعلا كه اكثريت مردم ايران طرفدارشن نكنه اينو باور نداري نويسنده؟ برو اماو sms رو بخون، بزار يه برنامه هم فن سالار باشه حالمون از اين همه برنامه متعصب بدو فن تلويزيون بد شده (2389047) (alef-10)
 
موسوی از مشهد
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۷:۳۹:۳۹
علی آقا زیاد طرفدار داشتن دلیل سالم بودن برنامه 90 نیست
من تعجب کردم دیدم که این مقاله چطور درست تیر را به هدف زده است
چون متاسفانه آنقدر مجری برنامه 90 به پشتوانه علاقه ای که به فوتبال دارد و... در بین مردم فوتبال دوست جا باز کرده است که دیگر نمی شود به راحتی مردم را نسبت به نقض مخرب فرهنگ سازی وی آگاه نمود و به وی انتقاد کرد
شک ندارم اگر امثال آقای فردوسی پور که مفتون فوتبال غرب است پای فرهنگ سازی خود را از فوتبال این مملکت کنار بکشند، انقلابی در فوتبال ایران رخ خواهد داد
این وادادگی که آقای فرودسی پور و یک مجموعه مجری و علاقه مند به وی در مقابل فوتبال غرب دارند واقعا شایسته کشوری که در سیاست حرف اول را می زند و خواب را از چشم مستکبران عالم گرفته است نیست
یادم می آید که وقتی آقای مایلی کهن مربی تیم ملی فوتبال بود بچه ها وسط زمین زیات عاشورا می خواندند و همه شهادت می دهند که با مربی گری این مربی متدین و متعهد ایران یکی از بهترین دورانهای فوتبال خود را به جهانیان نشان داد
یادم می اید بعد از بازی مخصوصا با عربستان کارشناسان فوتبال غرب با شگفتی می گفتند که ایران با این بازی های اخیر خود فوتبال آسیا را به رخ جهانیان کشاند و به عبارتی خط نشانی برای برترین کشورهای صاحب مقام فوتبال در جهان کشید
اما با رفتن جناب آقای مایلی کهن و آن فضای معنوی که ایشان به آن مقید بود، دیگر فوتبال ما هم به حاشیه رفت و هیچ کس نمی تواند آنرا انکار کند
یادم می اید آقای پروین می گفت من در ابتدای شروع فوتبال برای اینکه خداوند کمکم کند روزه می گرفتم و ...
حالا شما مقایسه کنید وضعیت فرهنگی و معنوی و مادی فوتبالیستها را ... به نظر شما توطئه ای در کار نیست تا اجازه خودنمایی فوتبال ایران را که در سیاست و مبارزه با ظلم الگوی مستضعفان جهان شده است به جهانیان ندهد...
در انفعال خجالت آور در مقابل فوتبال غرب که متاسفانه آقای فردوسی پور فرهنگ آنرا ایجاد یا به به آن دامن زده است همین بس که در اواسط نیمه دوم بازی ایران و ارژانین آقای فردوسی پور گفت که ای کاش الان داور سوت پایان مسابقه بازی را می زد (نقل به مضمون)
واقعا شرم آور است
و من تعجب می کنم که این خانم حسینی که مقاله فوق را نوشته است چطور موفق شده است اینطور تیر را درست به هدف بزند و واقعا دست بر جای اساسی اشکال فوتبال ایران بگذارد و آن انفعال واضح آقای فردوسی پور نسبت به فوتبال غرب و نگاه ذلیلانه به فوتبال کشور خودمان
یقین دارم اگر فرهنگ سازی فوتبال از برنامه نود یعنی از شخص اقای فردوسی پور و حلقه تشکیل شده اطراف وی که متاسفانه خیلی کم هم نیستند گرفته شود و امثال خانم حسینی واقعا بیشتر در این خصوص قلم بزنند و فرهنگ سازی کنند گرفته شود و در عوض فرهنگ سازی به اهلش داده شود تا طبق بلند پروازی و خودباوری ایرانیان مسلمان غیرتمند سخن بگویند و عمل کنند در عرض چند سال با ساختن فوتبال از پایه ایران قدرت اول فوتبال درجهان خواهد شد
تردید نکنید مربی تیم ملی باید امثال جناب آقای فرکی و جلالی و مایلی کهن و قلعه نوعی و ... باشد نه آقای کی روش که به نظر من نگاه وی به فوتبال تجاری است ... ولی اگر وی مربی تیم ملی کشور خودش بشود اول با عرق ملی کار می کند و بعد نگاه تجاری
باز هم می گویم یاد زیارت عاشورا خواندن تیم ملی در وسط میدان فوتبال توسط امثال اقای منصوری و .. بخیر...
البته به نظر من باید در خصوص مافیای فوتبال که وسیله ای در دست صهیونیست ها برای تسلط بر جوانان و مردم جهان و ایجاد فساد شده است بیشتر قلم زده شود (2390203) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۷:۳۴:۵۰
واقعا ببخشید من فکر میکردم مشگل فوتبال بی نظمی و دلال بازی وعدم کار پایه ای و رقابت پیشکسوتان و دخالت دولت و منفعت طلبی و...است
نمیدانستم مشکل اصلی فردوسی پور است (2391349) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۰۵:۴۷:۱۴
عزیزم
فردوسی پور که دیگر یک نفر نیست
زمانی فردوسی پور یک نفر بود که مثل من و شما یک شهروند بود

نه اینکه الان یک زمان قابل توجه از صدا و سیما در دست اوست و هم برنامه مستقل دارد و هم چند 90 دقیقه را در مدت چند روز گزارشگری می کند و حرفهای خودش را با سلیقه و فرهنگ خودش به خورد من و شما می دهد

عزیر من وقتی فرهنگ سازی از طرف یک نفر مثل آقای فردوسی پور با ابزار قدرتمند صدا و سیما صورت گیرد آنهم نه ظرف یک یا دو سال بلکه ظرف بیش از 10 سال دیگر نمی توان گفت که مشکل فوتبال ایران یک شخص به نام فردوسی پور است بلکه مشکل فوتبال ایران فرهنگ موج داری است که به طور گسترده توسط آقای فردوسی پور ایجاد شده است و سبب بی نظمی، دلال بازی و درگیر حاشیه شدن و در نتیجه رها شدن فوتبال پایه ای شده است

مطمئن باش اگر فوتبال حرفه ای و خوب عمل کند و مردم را راضی نگاه دارد، دولت ها جرات دخالت سلیقه ای نخواهند داشت

اینها همه نتیجه فرهنگ سازی غلط است که شکی نیست اقای فردوسی پور پرچم دار اول آن است.
با تشکر از همه کسانی که به فرهنگ سازی های غلط اعتراض می کنند و جرات نقد آنرا دارند (2392108) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۵ ۱۸:۰۲:۲۵
مشکل اینه که فردوسی پور اذهان رو از مشکلات اصلی به حاشیه برده

حالا فهمیدی ؟ (2394744) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۷:۳۸:۱۷
شما هم میتونی برانامه ساعت خوش را دوباره زنده کنی.استعداد عجیبی در ظنز جدی داری (2391352) (alef-13)
 
ع.م.
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۰۶:۰۰:۵۸
دوست عزیز

اینکه با شوخی نقد فوق را جواب بدهی که هنر نشد!

اگر حرفی و نقدی داری بسم الله

در فرهنگ سازی غلط آقای فردوسی پور و اثر مخرب آن در فوتبال ایران همین بس که اگر کسی مانند نظر فوق الذکر (آقای موسوی) با فرهنگ دیگری از عزت ملی سخن می گوید این عزیز آنرا به شوخی می گیرد و با برنامه های طنز مقایسه می کند (!) با اینکه هیچ اثری از شوخی در متن فوق به چشم نمی خورد.

متاسفانه کافی است نظر خوانندگان این بخش (به اصطلاح غربی آن کامنت گذاران) را مطالعه کننی تا متوجه شوی که اکثر خوانندگان عزیز، آنچنان مفتون برنامه نود و شخص آقای فردوسی پور شده اند که از حقیقت فرهنگ سازی غلط آن برنامه و اثار مخرب آن بر فوتبال ایران و در نتیجه خورد شدن اعصاب خود و خانوادشان به شدت غفلت کرده اند.

برای همین لازم است واقعا در این خصوص امثال سایت الف و سایر دلسوزان برای درمان اعصاب خورد مردم از فوتبال، فرهنگ سازی کنند و بت فرهنگ سازی یک طرفه را که متاسفانه از خود مافیای غرب هم نشات گرفته است را بشکنند و به داد عزت ایرانیان غیرتمند برسند تا دیگر کسی عزتمندی را شوخی تلقی نکند (2392115) (alef-13)
 
احمد قربانى
۱۳۹۳-۰۷-۰۵ ۰۰:۰۶:۵۹
عزيزم وسط زمين فوتبال جاى زيارت عاشورا خواندن و خودنمايى مذهبى نيست ، چرا شما هر جا كم مياريد مذهب و اعتقادات مردم را دستاويز ميكنيد ، اولين آموزه اسلام ادب است كه در آقاى مايلى كهن يافت نميشود

لطفا دست از سر مستظعفان هم برداريد كه دوره اين عوام فريبى ها به پايان رسيده (2393454) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۳۰:۰۲
بجای محکوم کردن برنامه نود و مجری باهوش و توانمندش، تلاش کنید تا برنامه 90 اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هم داشته باشیم.
تنها راه برون رفت از بحرانها، همین گونه جلب مشارکت مردم از رسانه هاست. (2389084) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۲۹:۳۰
اگر بایک برنامه فوتبال نابود شود پس وای بر مدیریت مملکتی که با یک برنامه تلویزیونی، یک فدراسیون وکلیه خدم حشم ان که اینچنینمنفعل میشوند،
بهتر است متعصبانه صحبت نکنیم وکمی قبل از ان فکر کنیم (2389193) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۳۵:۱۶
همین که کسی به خودش جرات میده در یک فضای رسانه ای با این ادبیات صحبت کند و به راحتی نام فامیل کسی را مخدوش کند نشان دهنده شخصیت پایین اجتماعیست و اصلا جایگاهی برای دفاع کردن ندارد (2389207) (alef-13)
 
روح الله
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۵۰:۵۹
وقتی فردوسی از دلال بازی و از معافیت و از بی برنامگی صحبت میکند فقط پرده ها را کنار میزند.این فساد ها مربوط به فوتبال است نه کسی که پرده را کنار زده.مشکل تیم ملی هم سرمربی نیست.مشکل خیلی ریشه دار است که البته موافقم که فردوسی پور تشویق شود کمتر به حاشیه ها و بیشتر به مشکلات بپردازد (2389244) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۰۲:۰۳
برنامه 90 سر مردم را با فوتبال گرم می کند.

مشکل این کشور فوتبال نیست. (2388667) (alef-10)
 
آریابان
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۴۸:۲۲
یکی از مهمترین دلایل درخشش برنامۀ 90 بر اوج آنتن "سیما" ، آنست که در حال حاضر، برنامه 90، تنها برنامه ایست که صدای " مخاطب پشت خط " را (هر چند که همۀ مخاطبین دارای اسم و رسم و با هویت کاملا شناخته شده و همگی دست اندر کارند ، نه مخاطبین ناشناس!!!! کوچه و خیابون ) را به طور مستقیم روی آنتن می برد و پخش می کند؛ (2388874) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۰۲:۲۲
دقیقا عادل فردوسی پور صادق و روراست حرفش رو در کمال احترام میزنه اما استدلالهای نویسنده محترمه این مقاله واقعا سخیف و از نظر منطق فاقد ارزش میباشد (2388669) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۲۶:۳۱
شگرد عادل اینکه در ظاهر احترام همه رو به جون هم بندازه. احتمالا شما تمسخر و پوزخندهای ایشون رو ندیدی!!! (2389077) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۴:۳۸:۱۴
در مورد کی روش اشتباه کرد. نتیجه این رو تو بازی اسیایی می بینیم (2389339) (alef-13)
 
بيگانه بين
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۲۲:۴۰:۱۶
اگر استناد فردوسي پور به انگليس واسپانيا وغربي ها بد است ، پس چرا در مجلس براي تصويب قانون ماليات ها نمايندگان فقط از الگوهاي غربي سخن مي گويند وسعي مي كنند مثل آنها باشند و هيچكس اعتراض نمي كند ؟ . عزيزم : قرار است كشور مادر همه امور مثل اروپا ئي ها بشود ، چرا ناراحتي ؟!!! (2389961) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۱۰:۳۸
برنامۀ نود کلزیومی برای عصر حاضر است. بازیکنان و مربیان را تحریک می کند تا از خجالت هم در آیند. در این بین مردم هیجان زده بی منطق به وجد می‌آیند از این جنگ ها و درگیری ها (2388686) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۰:۰۶:۰۸
برنامه نود چهره عریان بی اخلاقی و فساد در ورزش و نیز بی فرهنگی ما ایرانیهاست. هر کس چهره زشت خودش رو در برنامه می بینه نباید آیینه برنامه رو بشکنه بلکه باید خودش رو تغییر بده. نویسنده محترم مقاله حاضر متعصبانه و با گفتمانی از جنس امنیتی مسایل رو تحلیل کرده و بنظر پاراگراف نتیجه گیری رو از قبل داشته و فقط درصدد برشمردن مصادیق بوده. (2390047) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۱۷:۰۱
فساد اینقدر تو فوتبال زیاده که هر کسی در ای راه شروع به حرف زدن بکنه و کمی هم شجاعت داشته باشه همه ازش استقبال میکنند.مثلا همین جریان معافی های جعلی که همه سعی در سرپوش گذاشتن روش بودن ولی اون نه (2388698) (alef-10)
 
سعید تم
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۳۳:۱۳
حرفهای این نویسنده محترم هم حسابی به دل من نشست.
اگر کسی فکر میکنه این برنامه از بس خوبه رقیب نمی تونه داشته باشه، فقط لطف کنه ازصدا و سیما نصف بودجه یک ماه برنامه 90 را در اختیار تیم من قرار بده،بعد از دوماه، یک برنامه کاملا متفاوت ازما تحویل بگیره!
کپی از شبکه های اروپایی هم نمی زنیم اصلا!! ایمیلم را الف دارد. بسم الله. (2388730) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۳۱:۱۸
همه حرف خوب میزنن اما کی خوبه این وسط (2388956) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۳۳:۳۹
ببخشید این برنامه نه تنها برای صدا و سیما هزینه ای ندارد بلکه درآمدزا هم هست. (2389093) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۹:۳۴:۴۰
حرف از بودجه زده شده است نه از هزینه یا درآمد و ضرر

صداو سیما این برنامه را دقیقه ای میخرد. همان بودجه است (2391591) (alef-3)
 
احمد قربانى
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۲۱:۱۲:۵۶
شما از اون دسته آدمهايى هستيد كه همه چيز را آماده ميخواهند ، شما هم مثل عادل خان اول استعدادت را ثابت كن بعدا ، اجازه ساخت يك برنامه با بودجه بسيار پايين را بگير ، و سالهاى سال پاش وايسا با دانشت، صداقتت و ادبت و بسيارى از داشته هايى كه براى بدست آوردنش مرارت كشيده باشى و همواره براى افزودن آن كوشا باشى و به روز
وگرنه مدعيان رانت خوار با ايده اى همچون ادعاى شما فراوانند، شما برو آخر صف

اما اگر واقعا استعداد و توان دارى، به قول خودت بسم الله رو پاى خودت بايست و پيشرفت را آغاز كن مثل عادل عزيز (2389843) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۵:۳۷:۲۲
سلام
آقای احمد قربانی عزیز
ممنون از انتقاد قشنگت
امیدوارم الف این پاسخ کوتاه مرا تایید بفرماید چون مطلب کمی دیر شده است و ممکنه تایید نخورد.
عزیز دل، فوتبال دغدغه امثال من نیست
پول هم دغدغه امثال من نیست
ما استعداد خود را در جای خودش در حال محک زدن هستیم و از خدمت به خلق خرسندیم
اگر صحبت از نصف بودجه برنامه نود شد، منظورمان این بود که تیممان را الکی به سمت فوتبال سوق ندهیم. فوتبال برای خود شبکه ذینفعان قویی دارد که مشغول ارتزاق از بریز و بپاشهای یک تفریح اجتماعی هستند. ما حیطه کارمان این نیست و ضرورتی هم نمی بینیم خودمان را در حیطه دیگران بیازماییم.
آقای فردوسی پور استعداد بالایی دارد ولی به زعم من، استعدادش را برای مناقع آنچه صحیح می پندارد به کار می برد. کاش کمی منافع فوتبال را بالاتر از این میدید. البته او به قدیمی ترهایی که فوتبال را سفره خود میپندارند ارجحیت دارد. اما خودش نیز مانع است الان.
یا حق
سعید تم (2391106) (alef-13)
 
abbas
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۳۳:۵۷
آقای مرتضوی
آیا نظر سنجی برکناری علی دایی صداقت داشت؟
همه مردم آماده شنیدن هر آبرو ریزی میباشند . کلا آبرو ریزی در تمام دنیا خریدار دارد اما اینکه آیا این آبرو ریزی منجر به بدتر شدن وضعیت میشود یا بهتر شدن مهم است. در برنامه 90 این آبرو ریزی ها وضعیت فوتبال را بدتر کرده است. در حقیقت تمام مردم باور دارند که فوتبال ما خراب است و به این ترتیب تیمی که خوب باشد نیز تحت تاثیر این خراب شدن ها قرار میگیرد.
فکر میکنم غالب متخصصین رسانه ها روش برنامه 90 را صحیح نمیدانند (2388734) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۰:۰۸:۱۹
برنامه نود ملغمه ای از مسایل متعدد هست و نوشتن یک فرمول برای آن نشاندهنده تعجیل در نتیجه گیری است. برای هر بخش این برنامه محاسن و احیانا معیابی می توان برشمرد که باید تلاش در بهبود اون داشت. نفس وجود برنامه ای برای بیان حقایق فوتبال بسیار در خور تقدیر هست. (2390051) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۴۰:۰۸
من زیاد فوتبالی نیستم ولی شهامت و جرات فردوسی پور رو تحسین میکنم و فکر مینم که یه دونه باشه (2388748) (alef-10)
 
محسن ۱۳۶۲
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۵۵:۰۱
سالهاست افرادمحدودی به انتقاد از این برنامه پرداخته اند ،که حب وبغض ها در مسئله بی تأثیر نبوده در صورتی که این برنامه نه تنها با هیچ کدام از برنامه های ورزشی سیما قابل مقایسه نبوده و حتی سایر برنامه سیما (غیر ورزشی) ارزوی تنها بخش کوچکی از این تعداد بینندگان برنامه۹۰ را داشته اند !!! سالهای سال است که بسیار از افراد که از بینندگان سیمای ملی محسوب نمی شوند ،تنها برنامه ۹۰ را از این رسانه پی میگیرند و چه بسیارایرانیان خارج از کشور که بصورت هفتگی این برنامه رادانلود میکنند!!!! (2388768) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۵:۲۳:۰۴
دقیقا ، بنده 5-6 سال اخیر از سیمای ایران فقط برنامه 90 نگاه کردم و بس اونم نه تمامشو (2389411) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۵۹:۲۶
جدیدا صد اقتش کم شده . کیروش راعادل نگه داشت منم مخالفم (2388775) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۵۲:۰۴
عادل از هر بازی سلیقه خودشو به نمایندگی از همه تحمیل میکنه و حق به جانب است و ایرادات این نوشته رو هم درست میدانم (2388880) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۵:۰۶:۲۳
ایراد فردوسی پور اینه نظر خوشو به جای نظر مردم جا میزنه و فوتبالو داره خراب میکنه وانتقاد پذیر نیست (2389376) (alef-10)
 
احمد قربانى
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۲۱:۴۹:۳۹
همين كه قبول داريد اين برنامه گفتمان ساز است كافى است چون همه معضلات و مشكلات با گفتمان و اعتقاد به آن حل ميشود

همانگونه كه گفتمان شما را اندكى از مخاطبين تاييد و بسيارى داراى اشكال دانستند و مخالف شما بودند

اصل گفتمان اگر مغرضانه نباشد سازنده است ، اما متاسفانه گفتمان شما سازنده نيست (2389893) (alef-13)
 
کامران
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۰۷:۳۷
خانم محسنی تو دل برو گفتن در شان شما نیست. ضمنا نقدتان اصلا منصفانه نبود. همین عادل خان بود که خیلی از گپشت پرده های فوتبال و مافیای آن را افشا کرد. (2388561) (alef-10)
 
علي شيرازي
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۱۶:۲۰
شما تاريخ هاي برگزاري جام جهاني رو هم تحريف كرديد !!! (2388696) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۰۹:۲۰
دوست عزیز نابود شدن فوتبال ایران به دلیل طرز تفکر مربیان داخلی است سالهات تو لیگ ایران کار میکنند.نه به خاطر کار کردن چند ساله آقای کیروش یا حتی برنامه نود کیروش به نظرم فوتبالمون بهتر کرد به در برابر جنایاتی که مربیانی داخلی در حق فوتبال ایران میکنند. (2388565) (alef-10)
 
جمشیدی
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۱۱:۰۱
نمی دونم خانم محسنی چند بار کلا برنامه نود رو دیدند. خانم محسنی آگاهی دارند که رسانه کارش روشن کردن موضوع است. که بخوبی برنامه نود روشنگری می کنند. وقتی مشکل مورد هدف رسانه مثل نود قرار می گیرد باید انتظار پاسخگویی و اصلاح توسط مجریان و دولت باشیم که چنین نیست.
مثلا در بحث کارتهای جعلی و مدارک دیپلم جعلی واقعا اگر اطلاع رسانی صحیح نبود کی می فهمید؟ (2388567) (alef-10)
 
جوادیان
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۱۱:۴۹
اگر رسانه های مکتوب و غیر مکتوب جسارت عادل رو داشتند الان وضعمون این طوری نبود خانم محسنی. (2388568) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۴۰:۲۴
یه دونه باشه عادل خان (2388749) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۳۳:۰۸
آقا یا خانم محترم
فوتبال خط قرمز ندارد به همین خاطر عادل جسارت دارد. (2389202) (alef-10)
 
سيد ميثم
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۲۲:۳۹
به نظر من تحليل نابجائيه. در حالي كه مردم اين برنامه رو بصورت جدي دنبال مي كنند و رضايت بالايي از اين برنامه دارن شرط كافي است كه برنامه عادل فردوسي پور در مسير درستي حركت مي كنه. مگر اينكه معتقد باشيم كه اكثريت بينندگان اين برنامه و در واقع اكثر فوتبال دوستان كلا چيز زيادي از فوتبال و حاشيه هاي اون نمي فهمند (2388578) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۰:۱۰:۳۴
اصولا مساله اصلی همینه کسی در این مملکت از فوتبال چیزی نمی فهمه ولی همه فکر میکنند که می فهمند. (2390055) (alef-13)
 
مهناز نیازی خواه
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۲۳:۴۰
برای کوبیدن لیبرالیسم و تکنو کراتیسم نیاز به این همه تحلیل ابکی اون هم به پرمخاطب ترین برنامه ی دودهه ی گذشته و شاید هم تاریخ صدا وسیما نیست.انگار دوستان فراموش کرده اند تنها زمانی که در هفته مخاطبان بیشمار شبکه های ماهواره ای که 78درصد کل جمعیت مارا تشکیل میدهند لحظه ای به فکر صدا وسیمای خشک بی منطق می افتند همین دوشنبه شبهاست ! برنامه ای که همیشه به دلیل راستگویی و باج ندادن به اقلیت وراج تمامیت خواه مورد بی مهری ها قرار گرفته . مشکل دوستان با جناب فردوسی پور همین که در این تحلیل به ان اشاره کردند مشکل سیاسی است .غرب زدگی و تکنو کراتی بودن جناب فردوسی پور یا همان فردوسی پور اصلاح طلب بهانه ای است صرفا برای کوبیدن او . (2388579) (alef-10)
 
على عليارى
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۱۸:۴۹:۵۵
سركارخانم نيازى خواه،مثل هميشه لطفا وسط دعوا نرخ تعيين نكن،ليبراليسم،تكنوكراتيسم،إصلاح طلبيسم... (2393001) (alef-13)
 
سعيدي
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۲۹:۴۲
سلام خانم حسني
از اينكه خوب به برنامه نود توجه داريد خيلي خوب است ولي شما ميخواهيد بگويد يك وطن پرست هستيد
ولي نكته اينجاست نميدانم تا حدي با فوتبال ابيران اشنايي داريد ولي وقتي مربيان مدارك مربيگري را پول ميخرند وقتي برخي داورها اون افتضاح را به بار مياورن وقتي يك تيم نتيجه نميگرد كك هيچكس نميگزد بايد با اروپا مقايسه كرد
آيا شما دين شيعه كه اكثريتش در ايران هستند را مياييد با شيعيان مالزي مقايسه كنيد
بايد هر چيز را با مهدش مقايسه ولي شما هم خيلي زيركنانه آقا عادل رو زير سوال برديد يه نگاهي به اطراف بياندازيد خوب مي بينيد چه خبر است (2388589) (alef-10)
 
abbas
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۳۰:۲۰
چند نکته
- با 90 درصد گفته های نویسنده موافقم
- علت اینکه برنامه 90 جذاب است این است که عوام زده است.
- آنچه که نویسنده فرمودند در ادبیات رسانه میگویند "رسانه زرد"
- نویسنده در رابطه با نظرسنجی چیزی نگفته در نظر سنجی برکناری علی دایی نتیجه نظرسنجی از پیش واضح بود به عبارت دیگر رای برکناری علی دایی را شکونده بود تا به رای عدم برکناری دایی برسد.
- متاسفانه به علت اینکه این برنامه رقیب ندارد ، تاثیر عمیقی بر فوتبال ما و اتفاقات بعد از برنامه 90 گذاشته است . یکی از علت های افت فوتبال ما به نظر من همین برنامه 90 است. (2388591) (alef-10)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۰۹:۵۶
آره شما درست میگین ..........اگه این نود هم نبود که مشخص نبود با پول این بیت المال چکار میکردن......آخه چرا این قدر بی انصافین (2388684) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۴۰:۴۷
همون کاری که الان می کنند. (2388973) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۱۹:۰۸
شما يك برنامه خواص زده موفق در تلويزيون نام ببر. شايد منظورتون اينه هر برنامه براي موفق بودن بايد زرد باشه؟!! (2388706) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۲۳:۳۱
باز فن سالاري يك ملاك و معياري داره. اون تعصب و غيرتي كه فرموديد خطكش اندازه گيريش چيه؟!! (2388716) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۱۸:۰۸
آفرین! معلوم شد شما خیلی روشنفکر هستید!! تبریک میگم بهتون! (2389057) (alef-10)
 
سعيدي
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۴۲:۲۷
سلام
عباس اقا
شما كه حرفه اي هستيد يك برنامه درست كنيد كه ورزش كشور از اين حالت دربياد
بيا چندين ورزشكار نشانتون بدم بعلت نداشتن پارتي مجبور شدن ورزش رو كنار بگذارن شما كه ادعا داريد عوام نيستيد يك برنامه بسازيد منتظريم (2389107) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۳۵:۴۲
یه دفعه بگو زنده باد مایلی کهن (2389208) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۳۳:۰۲
این کیروش هم سرمربی شد. اما این تیم نتیجه بگیر نیست. حالا صبر کنید و تماشا (2388598) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۳۵:۵۸
با یک سال و 6ماه هیچ زمین بایری محصول نمیده (2388966) (alef-3)
 
گاليور
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۸:۰۵:۰۲
من مي دوننم.... (2390230) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۳۳:۵۸
با این تعریف از گفتمان باید یک کرسی Discourse analysis در یکی از دپارتمانهای دانشگاههای معتبر کشور برای شما اختصاص دهندإإإإإإإإإإ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ (2388601) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۸:۳۴:۵۳
احسنت. خدا را شکر یک نفر متوجه شد که نوشته های خانم تحلیل گفتمان نیست. (2389691) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۳۴:۰۵
فوق العاده و عالی بود.. (2388602) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۳۵:۰۵
کاملا درست است متاسفانه آقای فردوسی پور این روزها دیگر کاملا از جاده انصاف و عدالت خارج شده است افسوس منکه دیگر حرف هایش را باور ندارم (2388606) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۳۶:۳۸
نویسنده چنان هول بوده که سال 2014 را بارها و بارها 2016 نوشته . (2388610) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۳۷:۳۷
آقای فردوسی پور به مفهوم واقعی کلمه یک حرفه ای در زمینه کاری اش است. لطفا با این تحلیل های غیر حرفه ای معدود برنامه های پر مخاطب رسانه ملی را مخدوش نفرمایید. امیدوارم عنایت داشته باشید که هیچ کسی از سانسور منفعت نمی برد؛ اگر واقعا به گفته تان در مورد برنامه آقای فردوسی پور عقیده دارید، برنامه ای بهتر و گفتمانی قوی تر ارائه کنید تا به طور طبیعی برنامه نود را تحت الشعاع قرار دهد. مسلما مردم و فوتبال از تقابل و تضاد آرا بیشتر نفع می برند تا مدیریت کلام (بخوانید سانسور) آقای فردوسی پور.
ضمنا ممنون می شوم اگر مرقوم بفرمایید سطح انتظارات شما از تیم ملی ایران چیست؟ مثلا انتظار چه اتفاقی را مقابل آرژانتین داشتید؟ خاطر شریفتان هست که کارشناسان فوتبال پشت دوربین های تلوزیونی از چه تعابیری برای پیش بینی نتیجه بازی آرژانتین استفاده می کردند؟ (2388611) (alef-10)
 
امید
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۳۹:۰۶
خانم نویسنده : احتمالا به خوبی آگاهید که برنامه نود ( البته با مجری گری عادل فردوسی پور و نه هیچ کس دیگر ) تنها برنامه پر بیننده حدود 23 شبکه تلویزیون جمهوری اسلامیست، شما هم لطفا به جای توصیه به مدیران سیما برای مهار آنچه که " ناهنجاری گفتمان برنامه نود " خوانده اید ! تمرکز خود را بر روی صدها ناهنجاری دیگر در کشور متمرکز کنید که صدا و سیما هیچوقت حساسیت خاصی بر روی آنها ندارد و خود نیز بانی و باعث بسیاری از همین ناهنجاریهاست . نمونه واضح آن عدم انعکاس درست اخبار به مردم است که بازار دیش فروشان را سکه کرده است . (2388613) (alef-10)
 
امیراسد
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۵:۵۱:۵۰
بله آقا امید عزیز، پر بیننده ترین است اما چرا!؟

آیا این برنامه افشاگری ها را با هدف حذف فاسدها انجام میدهد؟

ما خیلی علاقه داریم که بدانیم چرا فوتبالمان به اینجا رسیده؟

نه جانم، دلایل بالا و امثالهم در واقع بهانه است !

اصل قضیه این است که متاسفانه ما دوست داریم، آره شدیدا هم دوست داریم بدانیم پشت پرده ها چه خبر است!!!! برایمان اصلا مهم نیست فوتبالمان پیشرفت می کند، پس رفت میکند، ما می خواهیم بدانیم علی دایی چقدر گرفته از پرسپولیس تا اسبابی باشد برای صحبتهای محفلی و مهانیهایمان! و بتوانیم با گفتن آن به دیگران ، چشمهای گرد شده اشان را ببینیم!!!

از همین خاصیت ما، سازندگان برنامه نود در جهت پرچه بیشتر پرکردن جیب اسپانسرهای اصلی برنامه که در راس آنها اپراتورهای تلفن همراه عزیز!! کشورمان باشند، نهایت استفاده را میکنند!

و بالاخره سفره ایست دیگر!!

ما شاد و خرسند از نترسی آقای فردوسی پور و افشاگری هایش!!!!

صدا و سیما شادمان از دریافیهایش از اسپانسرها!!!!

اسپانسرها هم شادمان از این مخاطبان فهیمی!!! که دوست دارند بدانند چرا وضعیت فوتبالشان به اینجا رسیده!!!! (2389454) (alef-10)
 
رسول
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۴۰:۴۴
فردوسی پور باهوش است و اعتماد عمومی را نیز طی سالها جلب کرده است همانطور که بهرام شفیع این اعتماد را جلب کرده است. در برخی از اشتباهات او و موضع گیری های یکجانبه او شکی نیست ولی برای نقد او تنها کسانی که اعتماد عمومی را به دست آورده اند می توانند اقدام کنند وگرنه بقیه عرض خود می برند و زحمت او می دارند.
مطمئن باشید تا وقتی فردی مثل کفاشیان و آن سیستم کذایی که مردم از میمیک صورت، نوع لبخند و برق چشمانش صداقت او را می فهمند بر سر کار باشد، افرادی نسبتا صادقی مانند فردوسی پور می توانند این کشتی را با رسانه خود هدایت کنند.
رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند. حداقل از ترس افشاگریهای فردوسی پور هم که شده فدراسیون فوتبال و مربیان و داوران و بازیکنان دست و پای خود را جمع میکنند. اگر موضع گیری ایشان در برخی موارد ایراد دارد، آنها را در انبوه برنامه های ورزشی رادیویی و تلوزیونی به نقد بکشید نه اینکه او را محدود کنید. (2388615) (alef-10)
 
هادی
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۴۲:۳۷
جام جهانی 2010 و 2014 بوده است (2388617) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۴۲:۵۴
همچنین به شدت بی ادب.... (2388618) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۴۳:۳۰
شما به هنجار های برنامه "ورزش و مردم " که مدیران ورزشی برای مهمان شدن در این برنامه و به به و چه چه شنیدن صف بسته اند، ببخشیدشان! (2388621) (alef-10)
 
فضول
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۴۹:۱۲
نویسنده در پاراگراف اول بند 3 به کاربرد واژه های انگلیسی مانند "بلوهوريزنته" توسط عادل میتازد ولی خودش بلافاصله در پاراگراف بعدی از واژه نامانوس "سلبريتي‌" استفاده میکند! (2388638) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۵۲:۴۰
نقد فردوسی پور خوبه

اما تخریبش اصلا ..


برنامه ی 90 تنها برنامه ی صدا و سیماست که پر بیننده است.. و برای بییند جذاب

تنها برنامه ی صادق و رک و دلچسب و با وجدان از صدا و سیماست ..

برنامه ی 90 برنامه ای بی ریا و رک است..
برنامه ی 90 برنامه ای صادق است با بیننده ی خود
برنامه ی 90 پشت پرده ندارد.. بر عکس اینکه شماها گفتید
برنامه ی 90 دنبال عدالت است ..
برنامه ی 90 حرف دل مردم رو میزنه

برنامه ی 90 بهترین برنامه ی تاریخ تلوزیون ایران است ..


لطفا تخریب نکیند..

غیرت و شرافت چیز خوبی است.. (2388645) (alef-10)
 
راستین
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۸:۵۴:۲۱
فقط کم مونده بود که برنامش رو زمینه کودتای مخملی ، مدافع امپریالیسم ، عامل فقر و فساد در کشور و ........... معرفی کنی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2388649) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۰۰:۳۸
اگر نویسنده مطمئن است که عادل انگلیسی را بهتر از انگلیسی ها تلفظ می کند من میتونم ثابت کنم اینطور نیست. در اغلب تصاویری که از او پخش می شود دستها و پاها کمتر نمایان است چون از شدت عصبی بودن دائم تکان می خورد و لحظه ای که بر حریف خود در مباحثه پیروز می شود یک آرامش خاص بر او حکمفرما می شود که نشان از ناراحتی درونی است.عادل آنچه را که خود در فوتبال ایران می خواهد برجسته می کند و آنچه را که حتی افکارعمومی طلب کند ناچیز می کند. (2388662) (alef-10)
 
مهدی اسماعیلی وردنجانی
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۰۱:۳۰
سلام.به گزارش انتقادی شما کاری نارم ولی تاریخ 2016 را اشتباهی نوشتی 2014 صحیح است برادر ..... (2388665) (alef-10)
 
فضول
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۰۱:۴۶
برادر نه! خواهر. (2389137) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۰۲:۲۰
دوست عزیز بدجوری یکه به قاضی رفته اید.اگر طبق قول خود شما برنامه 90 یکی از بهترین جذابترین ودوست داشتنی ترین برنامه هاست پس یعنی گفتمان سازنده اش موافق بسیار دارد.در ضمن دیگر زمان کوفتن بر طبل غیرت به سر امده .جهان فوتبال جهان فن است ودیگر هیچ. (2388668) (alef-10)
 
صمصام
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۰۴:۳۹
البته اينكه يك خانم در خصوص برنامه 90 و حواشي وخوب وبدهاي ان اينگونه نظر ميدهد را البته كه بايد به فال نيك گرفت ..اما خانم محترم عادل فردوسي اگر از كيروش دفاع ميكند ،اگر طرف اورا ميگيرد و اگر به مربيان وطني و فوتبال ما مي تازد دليل دارد .... 35 سال بعد از انقلاب و حتي قبل از ان نيز با نگاهي به اين دوران طي شده به خوبي بيانگر اين واقعيت تلخ است كه مربيان وطني در حد و اندازه مربيان اجنبي نيستند ... در اين 40 ،50 سال اخير آيا سراغ داريد يك مربي ايراني را كه در خارج از مرهاي ايران كار كرده باشد ؟؟؟!!! خانم محترم آيا ميدانيد دليل امار بالاي بركناري و بي ثباتي مربيان وطني در جايگاهشان چيست ؟؟؟؟؟چون با علم روز فوتبال به معناي واقعي ان اشنا نيستند ... چون تيمهايشان هيچ تماس وارتباطي با فوتبال مدرن و پيشرو اروپا ندارند... چون بازيكنان ما هيچ تماس و ارتباطي با تيمها و بازيكنان بزرگ دنيا ندارند ...و به خاطر اينكه يك شبه ميلياردر شوند حاضرند چند سال را در ليگهاي درجه چندم عربها بازي كنند...نگاهي به تيمهاي ملي ژاپن و كره بياندازيد !!!اين تيمها چند بازيكن لژيونر در تيمهاي مطرح اروپا دارند ؟؟؟ليگهاي اين دو كشور چند بازيكن مطرح خارجي در تيمهايشان دارند ؟؟؟؟ بله مشكل فوتبال ما نبود ميل به پيشرفت است ... اين مشكلات باعث شده است كه بعد از نسل طلايي و فراموش نشدني جام جهاني 98 فرانسه ديگر پديده اي به قوتبال ما معرفي نشده است !!! اين واقعيت تلخ را چندي قبل مهدي مهدوي كيا در همان برنامه 90 با واقعيتي تلخ تر تاييد كرد و ان فقدان استعداد در فوتبال ايران بود ...فوتبالي كه بي تعارف ،بي تعارف فقط نام ان حرفه اي است!!! فوتبالي كه در ان همه نوع مشكل ومعضل اعم از تباني تيمها ،دلالي بازيكنان ،كارت پايان خدمت جعلي بازيكنان ،دستمزدهاي نجومي بازيكنان پرادعا ، دعواهاي مسخره و بي سرانجام اسطوره ها با هم ،بدهي بالاي تيمها به همه جا و بركناري عجيب مربيان و سرمربيان و حتي مدير عاملان و سرپرستان تيمها ،لج و لجبازي مربيان تيمها با سرمربي تيم ملي به دليل خودداري از تحويل بازيكن به تيم ملي و....و... ديده ميشود چرا؟؟؟چون اين فوتبال به جاي اينكه تخصصي و علمي و ورزشي باشد سياسي و نظامي است در اين فوتبال صاحبان ان ،ولي نعمتان ان ،مالكان واقعي ان در حاشيه اند و متروك ،اما مسئولان ارشد و عالي ان همه از سياسيون و دولتي ها و سرداران نظامي اند !!! اگر عادل فردوسي پور قربان صدقه يواخيم لو ميرود چون او نزديك به 10 سال در جايگاه خود ثابت است و پله پله با اطمينان از امنيت شغلي اش و با اطمينان از اينكه ميتواند بازيكنانش را هر زمان در اختيار داشته باشد ، توانست بر بلند ترين قله فوتبال دنيا تكيه كند ... اما در كشور ما با يك باخت مربي را بركنار ميكنند و يا حد اقل اورا به رگبار تخريب و انتقاد ميبندند !!!!!اگر از كيروش تعريف ميكند چون او توانست ميزان دويدن بازيكنان تنبل و پولكي ايراني را از 5كيلومتر به 10 كيلومتر ارتقا دهد .... چون توانست در مقابل ناز و اداي بازيكنان پر ادعاي و گرانقيمت ايراني بايستد كيروش توانست در مقابل بزرگترين بازيكنان دنيا ، دروازه تيم ايران را 90 دقيقه بسته نگاه دارد .... او حتي در اخرين بازي مقدماتي جام جهاني ايران با كره به جاي مسئولان تيم ملي زحمت دفاع از بازيكنان و تيم ما را در مقابل اهانت سرمربي كره به عهده گرقت !!!به خاطر داريد ؟؟؟؟عادل فردوسي پور خصومتي با مربيان ايراني ندارد اما واقعيت تلخ است بايد بپذيريم اين فوتبال ايراني است و اين فوتبال تا زماني كه دست دولتي ها وسردارها و سرلشگرها و سرتيپها از ان كوتاه نشود و بي بهره از علم روز فوتبال است ، همچنان ايراني است ....بايد پذيرفت (2388672) (alef-10)
 
مسعود
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۰۹:۵۸
عادل حرف نداره چون حقیقت رو میگه دشمن زیاد پیدا کرده (2388685) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۰:۱۷:۲۳
رفتار عادل نچراله. یعنی مثل رفتار یک موجود آزاده، تصنع نداره ولی میتونه درست یا اشتباه باشه. مردم از اینش خوششون میاد. با اراده و دستور کسی حرف نمیزنه (2390065) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۱۵:۲۷
از تحلیل ارایه شده خرسند و متشکرم. امیدوارم ادامه یابد (2388692) (alef-10)
 
جهانبخش
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۱۷:۳۹
ممنون كه بخشي از حقيقت را متذكر شديد و البته من هم با اين بخشها موافقم

اما آقاي فردوسي پور اصل مطلب نيست يقينا مقاله نويس محترم هم بر اين

موضوع اشراف دارند منتهي متاسفانه، متاسفانه، سالهاست كه خط و ربط هاي

سياسي - كه حكم سم را دارد- بر همه چيز سايه افكنده است .مثلا اگر من

بنويسم در اين ماجرا و ماجراهائي از اين دست جناب آقاي ضرغامي مقصر است

سايت وزين الف كه احتمالا ايشان را در اردوگاه خودي تعريف ميكند ممكن است

همين چند سطر را هم به تيغ پنهاني ،جراحي كند و از خير نمايش آن براي بقيه

دوستان بگذرد. در هر حال اين درد سالهاست كه به جان ما افتاده است و

شايد بخشي از راه حل برون رفت از اين معضل اين چند مورد باشد:

1- انتخاب مديران بر اساس شاخص توانمندي و لياقت در حوزه ماموريت

2-در بازه زماني دو ساله گزارش عملكرد مدير در يك سطح بالاتر بررسي

شود چنانچه انتظارات مديران بالادستي تامين نشده باشد بلا درنگ جايگز-

يني براي آن فعاليت در نظر گرفته شود.

3-منافع ملي بر همه منافع ترجيح داده شود.

4-مديران خود راملزم به استفاده از تجربيا ت ديگران بدانند.

5-هيچ مديري بيش از پنج سال در يك سازمان يا نهاد دولتي -بنا به تعريف-

مديريت نكند مگر اينكه مديران عالي نظام بر تمديد ماموريت بنا بر ضروت

تاكيد داشته باشند.

6-هيچ مدير دولتي حتي پس از اتمام ماموريت مصون از باز خواست نباشد.

7-نگاه كلي به انتخاب بر اساس وابستگيهاي سياسي نباشد.

و هشتم اينكه در اينجا به جاي نقد برنامه 90 و آقاي فردوسي پور نقائص كار

مهندس ضرغامي نقد شود.

با عرض معذرت به دوستان از تصديعي كه دادم. (2388700) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۰:۱۸:۵۹
برادر عزیز، تمام مقاله این خانوم در رد این مورد است: انتخاب مديران بر اساس شاخص توانمندي و لياقت در حوزه ماموريت.
ایشان می فرمایند کسی که در تلویزیون هست باید حتی خودی تر از این باشد نه متخصص تر. دشمنی و دردشان از فن سالاری را در متن مقاله نمی بینید؟ (2390067) (alef-13)
 
عبدالرحمن
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۱۹:۳۶
یه چیزی رو فراموش کردید بگید


فردوسی پور به عنوان گزارشگر فوتبال، الگوی سایر گزارشگرهای فوتبال شد
سبکی که فردوسی پور در گزارش فوتبال ابدا کرد و بقیه هم از اون در حال تبعیت هستند، در واقع گزارش فوتبال نیست. بلکه ارائۀ آمار است.
در این سبک از گزارش، دائماً آمار بازیکن ها داده می شود از گل زده گرفته تا حاشیه ها و اینکه هفتۀ پیش پسرش به دنیا آمد یا دخترش.

به این ترتیب، گزارشگر در طول بازی فقط در حال ارائۀ اطلاعات است و وقتی توپ به هجده قدم می رسد یادش می آید که فوتبالی هم در جریان است و با هیجان همان بازی داخل هجده قدم را گزارش می کند و از دوباره برمی گردد به ادامۀ ارائۀ آمار.

شیوۀ گزارشی که فردوسی پور بنیان گذاری کرد، شیوۀ گزارش برای "شرط بند"هاست. در این شیوه، گزارشگر فوتبال را برای مردم عادی و به عنوان یک بازی گزارش نمی کند، بلکه به نوعی گزارش می کند که برای شرط بندها هیجان بیشتری داشته باشد و بتوانند بازی را تحلیل کنند.

لازم نیست حتماً یک شرط بند باشید که بتونید این موضوع رو درک کنید. کمی با دقت به گزارش های امروزی فوتبال توجه کنید متوجه می شید که بازی گزارش نمی شود.

به این ترتیب، با این سبک گزارشگری در فوتبال است که شرط بندی در فوتبال ایران به شدت رواج پیدا کرده است. (2388708) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۱۹:۵۶
دوست عزیزی که اینطوری راجع به 90 و فردوسی پور نظر میدین اولاً این برنامه بهترین برنامه تمام شبکه هاست و کلی هم طرفدار داره به خاطر اینکه فساد تو فوتبال رو کاملاً نشان داد .. نمیدمنم ما چرا تا میبیبنیم یه آدم تو کارش و برنامش موفقه سع داریم تخریبش کنیم ؟؟؟ دوست عزیز چرا یطرفه و از طرف خودتون آقای جلالی رو فن سالارترین آدم تو ایرن معرفی می کنین ؟؟؟ بعدم یه عده تو خیابون نبودن بعد از باخت آرژآنتین ... من فکر میکنم شما حتی اون موقع بیدار هم نبودین چه برسه به اینکه راجع به تعدادی از مردم حرف بزنید پس شما واقعاً از فوتبال چیزی نمیدونید وگرنه اینطور انتقاد نمی کردید بعد هم من فکر می کنم مردم ایران انقدر فهیم هستند که بدونن چه برنامه ای رو ببینند چه برنامه ای رو نبینند اگر اینطوری نبود 90 برای چندمین بار پربیننده ترین برنامه نمیشد و نظر سنجیهاش هم بیشترین نظر سنجی نبود. (2388709) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۲۸:۵۴
آقای فردوسی پور به برکت حمایت بی قید و شرط مدیران ارشد رسانه ملی سال هایست با تریبونی اختصاصی یکه تازی می کند.
متاسفانه مدیران رسانه نیز به جای تکثر بخشی به برنامه های و میدان دادن به سایر برنامه سازان حوزه های مختلف زحمت ریسک را به خود نمی دهند و با بازی با کارت 90 سعی در ادامه وضع کنونی دارند.
و غافل از اثرات مخرب این برنامه بر جامعه و ذهن جوانان.
کار به جایی می رسد که عادل فردوسی پور در مقاطعی برای مدیران رسانه ملی تاقچه بالا می گذارد و به باج گیری از رسانه ملی نیز می پردازد.(مقطع سال 88)
و همه اینها جز در سایه سوء مدیریت های کلان حاصل نمی شده است (2388724) (alef-10)
 
ایزانی
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۳۰:۰۸
من موافق خانم محسنی هستم ،برنامه نود برنامه خوبیه اما انتقادات خانم محسنی کاملا صحیحه (2388727) (alef-10)
 
حقیقت جو
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۳۳:۳۵
مشکل فوتبال فردوسی پور نیست. مشکل وجود میلیاردها تومان پول بی حساب عمدتا دولتی است که بر سر تقسیم ان همدیگر را له میکنند (2388733) (alef-10)
 
امیراسد
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۴۳:۵۱
و در این وسط و با استفاده تام از آن داستانها، آقای فردوسی پور هم جیب اسپانسرهای برنامه 90 را حسابی پر می کند!!!!! (2388976) (alef-3)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۰۹:۵۶:۵۵
چقدر نژادپرستانه!
ایرانی ها که سهل است، امروزه برزیلی ها هم برای اینکه بتوانند قهرمان فوتبال جهان بشوند باید یک تیم (نه یک نفر) از کارشناسان اروپایی را استخدام کنند.
غیرت و تعصب یعنی چه؟ اگر منظورتان انگیزش است مطالعات و تجربیات غربی ها بسیار عمیق تر از دیگران است. ولاسکو بسیار بهتر از ایرانی ها توانست انگیزه های پیشرفت (بی سوادها بخوانند تعصب و غیرت) تیمش را تقویت کنند. (2388772) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۱۸:۰۴
تاریخ قرون وسطی و آلان دنیا از جمله ایران نشان داده که جریان های متحجر همواره از روشنگری و شفافیت ترس و هراس داشتن. غرب درست میگه چون دورغ نم یگن از بام تا شام. چون مبنای زندگی شون عقلانیت هست (2388797) (alef-10)
 
هموطن
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۱۹:۴۰
من فقط برنامه 90 را از صدا و سيما نگاه ميكنم ومسابقات ورزشي و ميدونم يكي از پربيننده ترين برنامه هاي صدا وسيما است كه اگر اين برنامه را هم با اين تحليل هاي ابكي حذف كنند كه صدا وسيما بخش عظيمي از مخاطبان خود را نيز از دست خواهند داد (2388799) (alef-10)
 
هومن
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۴۱:۱۵
پس شما هم از آن دسته آدمهایی هستید که از دانستن زندگی خصوصی دیگران و دعواهای مردم و ..... لذت میبرید!!!

آیا دقت کردید که هیچ کجای دنیا مثل کشور ما ، مردم اینقدر به پشت صحنه ی فیلمها علاقه ندارند که به خود فیلم!!!!!؟؟؟؟؟ (2388974) (alef-3)
 
مهدی اسماعیل زاده
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۲۳:۱۳
برایم سوال شده چرا فوتبالیست شدن و فوتبال دیدن و فوتبالیست ها را شناختن و کلا هرچیزی که به این موضوع مربوط می شود اینهمه مهم جلوه داده می شود؟
چرا به کودکان می آموزند که یک رنگ آبی یا قرمز انتخاب کنند؟
چرا و چرا و چرا؟
شاید چون هر کسی می تواند با پایش به چیزی که گرد است لگد بزند و کم کم تصور می کند این می تواند یک کار با ارزش باشد که در نهایت پول خوب و شهرت و ... هم در ان پیدا می شود.

خلاصه اینکه این بحثها و بازی ها همه بازی است و از اینهمه پرداختن چیزی در نخواهد آمد.

درآمدی که به کسری بودجه باشگاه تبدیل می شود و بدهکاری و کسی که مستحق ان نیست آن را صرف تجمل می کند، آن هم از بیت المال.

نتیجه اش هم اعصاب خردی خیلی هایی که به چیزی اهمیت داده اند که ارزشش را ندارد.

من می دانم که کاراته و کشی و جودو و شنا و بسکتبال از فوتبال سخت تر است.

دلیل این که از این موضوع لذت برده می شود تنبلی و ... و ... نیست؟

کارگران جوانی را می بینم که سن کمی دارند و سعی می کنند ظاهر خود را شبیه فلان بازیکن کنند.

چون واقعا آن فرد اینقدر ها هم زحمت نکشیده که به آن درآمد و شهرت بی جا و بی ارزش برسد.

فوتبال چیزی نیست که ارزش اینهمه اهمیت دادن را داشته باشد، بگذریم که چه اقشاری چه سفره هایی کنار همین بطالت پهن کرده اند و چه کسانی هم حسابی پول خرج می کنند.

پهلوانان ما فوتبالیست نبوده اند.
فوتبال بازی است نه ورزش، وقت را صرف بازی نکنیم، در بازی چیزی ساخته نمی شود، عمر تلف می شود. (2388807) (alef-10)
 
امیراسد
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۳۸:۴۹
در حالی که خودم زمانی فوتبالیست بودم ، باید بگویم، آفرین! با نظر شما کاملا موافقم (2388971) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۲۳:۱۱:۱۸
ممنون از این بیان شما (2389997) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۲۶:۳۳
چه خوب می شد اگر هر کسی با توجه به میزان سواد و تخصص خودش صحبت کند.خانم لیلی محسنی در فوتبال صاحب نظر نیست. (2388817) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۲۶:۴۲
آقاي عادل فردوسي‌پور با برنامه ۹۰‌اش، بدون ترديد يكي از بهترين، جذاب‌ترين و دوست داشتني‌ترين برنامه‌هاي تلويزيوني در سيماي جمهوري اسلامي را ارايه مي دهد
بیشتراطلاعات فوتبالی مردم دراثردیدن سالهابرنامه 90 میباشد
برنامه 90برخلاف سایربرنامه های ورزشی صداوسیماکه هیچ خاصیتی جزتائید مسئولین ورزشی ندارند فساد.خلاف کاری وزشتیهای فوتبالمان رابرای مردم روشن میکند
رضا (2388819) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۳۵:۲۴
بلوهورزنته اسم یک شهر توی برزیله. میخواستی اسمشو عوض کنه؟ (2388838) (alef-10)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۱۲:۵۹
دوست عزیز من جان کلام ای مقاله را نگرفتی (2389043) (alef-10)
 
عوام
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۷:۴۷:۴۵
حامد جان شما که "جان کلام" مقاله را گرفتی اونو برام بگو. (2389629) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۲۰:۴۵
عااالی بود! (2389061) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۰۶:۲۹:۳۶
نه عزیز نمی خواد اسمش را عوض کنه
خانم حسینی هم گفت:
یک طوری تلفظ نکنه از انگلیسی ها هم انگلیسی تر بشه تا قند تو دل افراد تازه وارد آب بشه و کلی طرفدار پیدا بشه که نشه دیگه از برنامه 90 نقد کرد

لطفا چند کامنت بعدی را که در خصوص میزان سواد انگلیسی آقای فردوسی پور است را هم بخوانید تا بفهمید ایشون در این زمینه در چه حدی هستند... (2392125) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۳۷:۰۹
به نظر میرسه این خانم به نمایندگی ازمربیان وطنی که سالهاست فوتبال این مملکت به خاطربی دانشیشان عقب نگه داشته شده وپولهای هنگفتی گرفته انداین مطالب بی محتوارانوشته خانم محترم اگرمربیان ماسوادعلم روزفوتبال راداشتندکه وضعیت ما درفوتبال بایدخیلی بهترازاین باشد این مربیان عده ای انحصارطلبند که نمی خواهندپای مربی خارجی به کشوربازشودواین پولهای هنگفت راکه واقعا حقشان نیست بخورنداین مطلب راعادل فهمیده وشما وخیلی امثال شمادرک نکرده اید (2388842) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۴۱:۲۲
عشق جوونای ایرانی عادل فردوسی پور هست. چون حقایق بالاخره یک جایی باید گفته بشه. اگر عادل نبود خیلی از مردم ما خبر نداشتند که کشور ما ۲۰ سال است نمیتواند یک استادیوم را در اصفهان تمام کند و یا موارد مشابه این که ۲۰ یا ۲۵ سال طول کشیده و هنوز در فاز چندم باقی مانده است!!! آن هم در ثروتمندترین کشور نفتی-گازی جهان یعنی ایران (2388853) (alef-10)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۴۱:۴۴
به گفته اما حسين توجه كنيد اگر مسلمان نبستيد ازاده باشيد. واقعا اينگونه حمله ناجوانمردانه به تنها برنامه قابل توجه صدا و سيما شرم دارد فردوسي پور قطعا بدون ايراد نيست اما ايراداتش اين نيست كه شما ميگوييد اتفاقا مدتي هست ملاحظه كار شده او بايد مثل گذشته تعارف را كنار گذاشته و با فساد مبارزه كند (2388856) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۰:۵۳:۳۲
یه نفر پیدا شده که فهمیده ما الکی خودمونو هی باد می کنیم و تحویل می گیریم داره بهمون تلنگر می زنه طاقت نداریم بشنویم . نگاه کنید به ساعت ها کار کارشناسی دولت قبل در زمینه اقتصاد یا مسکن مهرکه چه نتیجه فضاحت باری رو داشته (2388884) (alef-10)
 
سامان
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۰۶:۴۸
به عنوان یک پیشنهاد و نظر می توان به گفتمان شما احترام گذاشت، اما این را باید دانست که فردوسی پور باعث افزایش سطح فنی فوتبال ما شده و البته برای ماجذاب تر کرده است. لذا بودن افرادی مثل فردوسی پور برای فوتبال کشوما ضروری است. در ضمن در خصوص لحن و بیان فردوسی پور باید گفت که خیلی خوب مصاحبه مناظره و گزارش گری می کند. بسیار به دل مردم می نشینه و مانندی در ایران ندارد. غرب غرب هم نکنید. بیشتر مردم فردوسی پرو را با همین لحجه و طرظ بیان دوست دارند. موضوع را سریع سیاسی می کنید! واین اشتباه است (2388912) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۰۷:۰۸
لهجه انگلیسی عادل افتضاحه (افتضاح) و خودش هم می دونه. (2388914) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۸:۱۳:۰۵
اينفوگرافي(؟؟) اصلا اين كلمه در انگليسي وجود نداره. گوگل كنيد.
هر هفته ميگه.
اوني كه در انگليسي هست، "infografic" هستش كه ميشه:"اينفوگرافيك" كه ميشه "information+grafic".
متاسفانه اين مشكل فقط مربوط به آقاي عادل نيست، بلكه من مدام ميبينم ايراني ها دوست دارند لغت هايي انگليسي در جملات استفاده كنند ولي اي كاش اينكار را درست انجام ميدادن (2390239) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۹:۴۶:۲۳
حق با شماست، مسولان و روزنامه هاهم مدام در تلویزیون و رسانه های مربوطه، واژه های غلط غلوط انگلیسی را با تلفظ های دلخواه خود، بار مردم معمولی میدهند و این واژه ها بغلط جا میافتندوسوژه خنده میشوند. جای تاسف اینه که این طپق ها از رسانه ملی و اونهم از برنامه پربیننده ای مثل نود اتفاق میافته.
دلیل: نبودن یک کنترل نهایی توسط شخصی واجد شرایط، قبل از پخش آیتم ها یا نبودن یک proof reader در سایت ها و.روزنامه ها. اصلا ایطنطور شغلی در ایران تعریف نشده، در صورتی که یک شغل بسیار سطح بالایی در آمریکا و حتما کشورهای غربی میباشد.
آقای عادل یک کمکی هم جدیددارد، ایشون با یکم تغییر واژه مورد اشاره را بعضی مواقع " اینفوگراف" هم میگه.(جای بسی تاسف از نداشتن سواد متوسط)
مثل اینه به" جوجه" بگیم "جوج" یا به " ماهیچه" بگیم "ماهیچ"یا به " ویولون" بگیم"ویالووون" یا به "ستادیم"بگیم"عصتادیوم"یا به "دیسک" بگیم "دیکس"و یا به "کرنر" بگیم"کرنل" و یا صد مورد دیگه.
آقای فتح الله زاده وپروین، بیچاره به استودیوی تلوزیونی هم میگن "استادیوم"
بابا مگه مجبورین؟؟؟؟؟ همون فارسی را صحبت کنین ولی درست.انگلیسی و فرانسه پیشکش (2391607) (alef-13)
 
صالح
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۱۷:۳۱
تمایل به ژورنالیسم زرد و فن سالاری در عادل شدیدا محسوس است اما راز ماندگاری او هم _بجز حمایت قطعی افراد با نفوذ_ همین است. فوتبال به هوادار و سیستمهای روز زنده است به کره جنوبی نگاه کنید که هر وقت مربی داخلی داشته از ما شکست خورده وهرگاه مربی اروپایی داشته ما رو حذف کرده. (2388930) (alef-10)
 
علی
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۲۶:۰۸
تحلیل بسیار جالب و منصفانه ای است مخصوصا در خصوص مقایسه کیروش وجلالی.

ایشان(عادل خان) با ایجاد یک فضای احساسی و به قصد جذابیت برنامه در واقع شوی تلویزیونی

پربیننده ای را به نمایش میگذارد در این مسیر حتی از ایجاد یک فضای جنجالی کاذب

بین داوران یا مربیان و یا بازیکنان حداکثر استفاده را میکند و اساسا مردم نیز از چالش

کشیدن افراد یا مسولین لذت میبرند و در نهایت با هدایت افکار عمومی تفکرات خود

ثابت میکند.بنابر این هم صدا و سیما را راضی میکند بخاطر بینندگان زیاد و هم مردم

را به خاطر یک برنامه هیجان انگیز اما اینکه بازده مفید این برنامه برای کشور یا ورزش

چقدر است جای تامل دارد.متاسفانه کارشناسان واقعی امر ورزش هم یا بی تفاوتند

و یا حرفشان خریدار ندارد. (2388943) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۲۶:۳۲
نویسنده گرامی ، برای منجالبه که یک نویسنده خانم اینقدر به فوتبال علاقه داره و برنامهنود رو پیگیری میکنه !! بنظرم میاد که تحلیلتون دگمه ، چه شاید اصلا این تحلیل متعلق به شما نباشه ، نود اگه بیننده داره بخاطر اینه که حرفا ازادانه و بدون ملاحظه کاری بیان میشن ، اینقدر فرافکنی نکنین (2388945) (alef-10)
 
امیراسد
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۳۶:۰۶
بالاخره یکی پیدا شد که جرات کنه ، برنامه نود و آقای فردوسی پور رو نقد کنه!
طبق معمول کشور ما، از یه کسی یا یه چیزی، بتی می سازیم که سازندگانش هم می ترسند علیه ش حرف بزنند!!

واقعیت این است که بنده حقیر طی نامه ای به صدا و سیما و فدراسیون فوتبال و خود شخص آقای فردوسی پور، دو سال و نیم پیش، هشدار دام که برنامه آقای فردوسی پور دارد به بیراهه می رود، البته خیلی هشیارانه و مزورانه این کار را انجام می دهد و دلایل مبسوطی آوردم که خلاصه اش به قرار زیر است.

1- برنامه در سالهای اول خیلی خوب، مفید و کمک کننده بود به دلیل اینکه شاید بتوان گفت 80 درصد متن بود و 20 درصد حاشیه

2- در 3 سال دوم برنامه به دلیل استقبال مخاطبانی که عطش دانستن حاشیه های بازیکنان و باشگاه ها و کل فوتبال را داشتند، کم کم بیشتر به سمت حاشیه رفت.

3- در سالهای اخیر به دلیل نیازهای اسپانسر های برنامه به مال اندوزی بیشتر که از طریق پیامک ها بدست می آید، برنامه دیگر کاری به متن ندارد و همه شده است حاشیه.

4- درست است که رسانه ها از ارکان اصلی رو کردن فساد در همه زمینه ها هستند، اما آن راهکار خودش را دارد و با اشاعه دادن آن فساد در جامعه از طریق یک رسانه ای مانند سیما و برنامه پر مخاطبی به نام 90 ، حتما فرق می کند، اشاره به آن افتضاح "شیث رضایی " و آن کارها که بی پرده و بصورت زشتی در برنامه نود مطرح شد که بد اموزی و پرده دری های غیر قابل جبرانی داشت که خیلی ساده و در عین حال قاطع می شد با آن برخورد کرد.

5- وظیفه اصلی رسانه ، تصحیح بعضا اخلاقهای نادرست جامعه است و نه پرده دری!!! و اسم آن را بیان واقعیات گذاشت!!!! مثلا همین اشتیاق به دانستن مسائل خصوصی بازیکنان و تیم ها را ، یک برنامه ای مانند 90 باید بتواند تصحیح کند ، نه این که به آن دامن بزند.

6- از شما می پرسم ، طی سالهای اخیر، چند دقیقه از برنامه 90 به تکنیک ها و تاکتیک های فوتبال اختصاص یافته است؟ 2 دقیقه؟ 1 دقیقه؟ ....

7- حتی به جرات می توان در تائید صحبتهای خانم محسنی گفت که تاثیر بی بدیل برنامه نود بود که نام مسابقات دوره ای فوتبال ما را به تقلید از انگلیس، "لیگ برتر " گذاشتند! و یادم هست که ایشان در آن روزها، تلاش زیادی می کرد که این امر را القا کند که حتی تعداد تیمها هم به تقلید از انگلیس 20 تیم باشد!!!

و در اخر اینکه برنامه نود "به بهانه افشا گری" و در واقع فریب مخاطب با این شیوه ، در صدد پر کردن جیب اسپانسرهایش دارد و متاسفانه این امر به دلیل اشتیاق فراوان مخاطبان از دیدن جنگ خروسی که ایشان در صفحه تلویزیون به راه می اندازند، بدست می آید. (2388967) (alef-10)
 
مجید
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۴۴:۴۳
واقعا بعضی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف مثل فردوسی پور از نظر درک علوم انسانی خیلی خیلی پایین هستند. و البته بیخود نیست که بچه های دانشگاه تهران به دانشگاه صنعتی شریف میگن مدرسه. جایی که اصلا علوم انسانی نداره (2388978) (alef-3)
 
صادق
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۵۸:۰۲
چه ربطی داشت؟
تعریف درک علوم انسانی چیه؟ (2389014) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۰۸:۰۱
بعضی از دانشجو های دانشگاه صنعتی شریف هم به دانشگاه تهران می گن مکتب خونه , جایی که فقط علوم انسانی داره (2389032) (alef-10)
 
سپیده
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۴۵:۵۴
فامیلای مایلی کهن نیسی شما؟؟؟ (2388982) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۴۶:۳۱
برادر تحلیلت ضعیفه اما پز علمی داره. استفاده از لغاتی مثل گفتمان در محاوره و متن علمی دارای بار و معنی خاصی است. ترکیب لغات علمی با عبارت و کلمات ژورنالیستی و سطحی، متن رو ضعیف و غیرقابل استناد کرده است. (2388984) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۵۲:۲۳
ارزانتین غربی نیست که فردوسی پور برای باخت مقابل ارژانتین اون کارها رو بکنه (2388996) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۱:۵۹:۱۹
خانوم نویسنده اگه زحمت بکشن و نتایج بازیهای فوتبال غرب رو با فوتبال ما مقایسه کنن متوجه میشن که مربی غربی بهتر از مربی وطنیه چون هم علمشو داره هم تجربشو هم میتونه انتقال داده کنه، نتایج فوتبال غرب هم از رنک فیفا مشاهده کنید... (2389018) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۰۳:۰۰
واقعا تحلیل غلطی بود.عادل صداقت داره (2389027) (alef-10)
 
حامد
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۱۱:۱۴
تبریک مطلب پخته ای بود . اشکال اساسی ما اینست که حتی در نگاه به تحول توجهی به تحول درون زا نداریم . مدیران جدی و دلسوز خودمان را که حتی انها هم نیازمند اموزش و یادگیری دایمی هستند کنار می گذاریم و افرادبله قربانگو مانند کفاشیان را سالها نگه می داریم . حرفهای گرد که به هیچکس بر نخورد مثل حلوا برایمان شیرین است ولی انتقاد های خیلی محترمانه را هم بر نمی تابیم . دوره اوج قهرمانهای ما را ببینید چقدر کوتاه است . استعداد های ما خیلی زود پیر فکری می شوند . امثال قلعه نوعی و دایی را ببینید چه زود پیر فکری می شوند . چون یادگیری و اموزش برای انان محلی از اعراب ندارد . تحمل هیچ انتقادی را ندارند . قردوسی پور هم مستثنی نیست . شروع خوبی داشته و لی این راه بی بازخورد و بی نقد به ترکستان می رود . از بی کفایتی بعضی از مدیران ما فردوسی پور یکه تاز صحنه رسانه ای فوتبال می شود . بقول پروین طرف هم به خودش ظلم می کند هم به تیمش . چه اشکال دارد فردوسی پور یک برنامه را بکلی به انتقاد از 90 اختصاص دهد . اصولا در ورزش خصوصا در فوتبال استراتژی مشخصی نداریم . دنبال توسعه هستیم ؟ دنبال قهرمانی هستیم ؟ یا هردو و شاید هم هیچکدام چون به هیچکدام نرسیدیم . حرف بسیار است و گوش شنوایی وجود ندارد . (2389039) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۱۴:۲۰
شمایی که اصرار داری فردوسی پور از کلمه های غربی استفاده میکنه، حداقل خودت واژگان فارسی به کار ببر نه سلبریتی و جنتلمن استاد!! (2389049) (alef-10)
 
سروش
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۱۷:۲۶
وقتی تیم فوتبال ایران در جام جهانی از شش نیمه ای که بازی کرد فقط یک نیمه (نیمه دوم مقابل آرژانتین) را خوب بازی کرد و تیم ایران در گروهش چهارم شد و بدترین نمایش رو نسبت به جام های جهانی گذشته از حیث زیبایی بازی رو داشت چرا آقای فردوسی پور به تمجید دائم از آقای کیروش می پردازد. در ثانی قبل از اینکه آقای کیروش با فدراسیون قرار داد بذاره یه نظر سنجی به نفع کیروش تو تلویزیون برگزار کرد که هم باعث شد فدراسیون نتونه رو قیمت قرارداد با کیروش چونه بزنه هم فدراسیون رو تحت فشار گذاشت که فقط با کیروش قرار داد بنویسه که هر دوش کار خوبی نبود. (2389054) (alef-10)
 
سینا
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۲۳:۵۰
هر کس که همه از او راضی باشند کارش مشکل دارد فردوسی پور کسی ست که جلوی زیاده خواهی های سیاسیون در فوتبال وایستاد (2389068) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۲۴:۲۵
خانم محسنی باهمه انتقادات غیرمنصفانه شمااین برنامه پرمخاطب ترین برنامه تلویزیونی است وتوانسته چندساعتی درهفته جوانان رابجای دیدن شبکه های ماهواره ای بخودجلب کندضمنااقای فردوسی پوراستادزبان است وشمابهتراست بجای حسادت به دانش ایشان زبان انگلیسی یادبگیرید (2389069) (alef-10)
 
كاظم آقا
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۲۸:۳۶
پيشنهادميكنم سايت الف از همه كاربراني كه داراي توانمندي نقد علمي وهنري هستند بخواهد تا نقدي عالمانه، فني و بيطرف از برنامه 90 ارائه دهند .نقدي كه خواندم كامل نيست .پراكنده گويي و غير فني است.شك نكنيد كه برنامه 90 هم مثل هر برنامه تلويزيوني ديگري داراي نقاط ضعف وقوتيست. ولي آنچه نبايد از نظر دور داشت اصل ضرورت ويا عدم ضرورت وفلسفه وجودي اين برنامه وحد وحدود آن است .فراموش نكنيم در جامعه اي از جهان سوم ولي رو به توسعه زندگي ميكنيم و در چنين جوامعي تخدير جامعه به هر عنوان وبه هر شكل مورد تاييد برخي تفكرهاست!و فرار از چنين دامهايي تدبير ميخواهد . (2389081) (alef-13)
 
مجید
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۳۰:۴۸
به گفته دکتر دادکان سه سال این فوتبال را تعطیل کنید
همه ناهنجاری های فوتبال خود به خود حذف می شوند.
نود هم یکی از این حذف شده ها هست
فقط این شبیه سازی فوتبال را تعطیل کنید والله ضرر ندارد .
پورشه سوارها مازراتی سوارها و لکسوس سوارها همه پژو می خرند (2389085) (alef-10)
 
ح.ق
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۳۲:۲۳
آقا جان؟!! همون آقای یزدانی خرم که بیست سال پیش توی والیبال ما برنامه ریزی کرد، کار اولش این بود که برا ی تیم ملی والیبال از خارج مربی آورد. همون نتایج جام های جهانی قبلی که می فرمایید، یکیش که از اساس با مربی خارجی بود(برانکو)، یکیشم همه کارای آماده سازیشو خارجی انجام داد(مرحوم ایویچ) و فقط 3تا بازی جام جهانی رو دادن دست مربی ایرانی.2010 هم که شاهکار مربیای ایرانی رو دیدیم. این تیم ملی ما که همه به عنوان کیسه گل گروه حسابش می کردن، کیروش بود که باعث شد آبرومندانه بریم بیایم. در ضمن در مورد فوتبال 100% اسپانیایی و آلمانی و فرانسوی و انگلیسی و ایتالیایی درست می گن و ما غلط؛ یه نگاهی به سطح برنامه ریزی ها، سطح لیگ ها، شیوه تربیت بازیکنا، شیوه آماده سازی تیم های پایه و حتی طرز صحبت مربیا و منتقدای فوتبالشون بندازین، خودتون متوجه می شین کی درسته حرفش (2389091) (alef-10)
 
آرش
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۴۱:۰۰
برای نویسنده این مقاله واقعا متاسفم (2389104) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۲:۵۹:۰۷
فردوسی پور حق می گوید ولی نه همه جا!!
نمونه بارزش هم اینکه همه چیز را با اروپایی ها مقایسه می کند ولی نوبت به حق پخش تلویزیونی که شاید مهمترین منبع درآمد باشگاههای اروپایی باشد حتی اجازه بحث به مهمانانش را هم نمی دهد!! (2389131) (alef-10)
 
A Teacher 4 All Seasons
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۰۱:۵۹
مگر غیر از این است؟ غربی ها از نطر تخصص و حرفه ای گری بهتر از ایرانی های هستند. جای بحث نداره همه باید قبول کنیم ما اینیم دیگه (2389140) (alef-10)
 
حسين نشاط افشاري
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۰۲:۰۴
در رابطه با علي دايي خيلي با سياست برنامه را برگزار كرد - و در انتخاب سوال نظر سنجي از چها گزينه سه گزينه گذاشته بود كه معني و مفهوم آن خروج علي دايي از پرسپوليس بود. در كل اين سوالات را چه كسي انتخاب ميكنه - چرا سوال نكردند وزير ورزش چه جايگاهي در فوتبال ايران دارد و علي دايي چه جايگاهي در فوتبال ايران دارد. پس راحت ميشود در اين برنامه هر سمت و جهتي كه برنامه ريزانش دارند به مخاطب تحميل كرد و تحويل مردم داد . (2389141) (alef-10)
 
رضا
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۲۴:۳۳
فردوسی پور را چه به گفتمان . فردوسی پور و همه آنها که به تلویزیون راهی دارند در قاب و چارچوبی مشخص هستند . خیلی انگار فاصله داریم تا هر مجری ما بخواهد گفتمانی داشته باشد. (2389184) (alef-10)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۳۰:۳۷
خانوم محسنی نویسنده محترم:
شما که اینگونه انتقاد میکنید تا بحال چند بار برنامه نود رو دیدین و یا چند بار فوتبال رو نگاه کردین؟
انتقاد باید منصفانه باشد.
عادل فردوسی پور بهترین و جذاب ترین برنامه را دارد
یکی از دلایل اینکه برنامه نود چندین سال جزو پربیننده ترین برنامه های صدا و سیما بود این است که قحطی صداقت در صدا و سیما بیداد میکند... همه چیز حول مذهب میچرخد (2389194) (alef-10)
 
نادر
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۳۴:۲۹
در بیابان لنگه کفش غنیمت است ببینید میتونید این تنها و تنها جاذبه صدا و سیما را هم بگیرید!!!!!!!!!! (2389205) (alef-10)
 
عزت
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۳۷:۱۸
یه کاری کنید دوشنبه ها هم از ساعت 10/5 ببعد طبق معمول فقط ماهواره ببینیم (2389215) (alef-10)
 
سماواتی
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۴۱:۳۲
فردوسی پور جوانی تحصیل کرده و پاکدل و روشن ضمیر و بی عقده است . او با خوشبینی همه چیز را زیبا می بیند و بر خلاف نویسنده که دنیا را تاریک نظاره میکند. اگر کلمات انگلیسی را صحیح تلفظ میکند از حسن او و سواد بالای اوست . خوب است مثل گویندگان اخبار سیما و صدا تمام کلمات خارجی را با تلفظ مسخره و غلط ادا کند؟؟
هنوز بعد از 35 سال یک مجری و اخبار گوی 6 دانگ نداریم و همه به نوعی الفاظ را غلط میگویند حتی شعر های فارسی را .

بار ها شنیده ام که گویندگان سیما میگویند " بنی آدم اعضای یکدیگرند"
که این توهین به سعدی تلقی میشود که یک پیکرند را یکدیگرند بخوانند .
و یک آدم با سواد هم پیدا نمیشود که به اینها تذکر بدهد و غلط شان را گوشزد کند .
(2389219) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۴۷:۳۷
من فكر ميكنم اقاي مايلي كهن اسمشو عوض كرده داده كسي براش
يك انشاي كمي روشنفكرانه و مودبانه تر بنويسه! ديگر اينكه هر كي ميخواد اين روزها مطرح بشه يا به علي دايي ميتوپه يا فردوسي پور چون ديواري كوتاهتر از اين ها گير نمياد! (2389235) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۵۳:۰۰
از زمانیکه برنامه نود به تلوزیون امده نه تنها بی ادبی در ورزشگاه ها کمتر نشده
بلکه بیشتر هم شده.
بی ادبی در بین مربیان هم بیشتر شده
حرمت پیشکسوت ومربی وسرپرست هم نابود شده
اوضاع فوتبال ایران که داغون تر شده
تنها چیزی که زیاد شده مربی های خارجی و بازیکنهای بی کیفیت که
هرروز ارز از این کشور خارج میشه (2389245) (alef-10)
 
ف
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۳:۵۸:۲۸
عادل فردوسی پور به خاطر صداقتش و گزارش عالیش و سواد بالاش محبوبه و برنامه محبوبی هم داره.فوتبال ایران رو اگه کسی خراب کرده مدیران نالایقه که در همه جای ساختار مدیریتی این کشور به وفور حضور دارند.در ضمن بلوهوریزنته اسم یک شهره نه اصطلاح انگلیسی.اینکه یه مجری با سواد برنامه اجرا میکنه ناراحتتون کرده؟یا کلا این شخص به مذاق شما خوش نمیان؟
به هر حال آقای فردوسی پور محبوبیتشون رو با این تحلیلهای آبگوشتی از دست نمیدن! (2389261) (alef-10)
 
قهرمان
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۴:۰۹:۲۰
من کاملا با نویسنده موافقم: یک نمونه جالب اینکه فردوسی پور خواست کیروش بمانه ماند و خواست که برانکو بره رفت. در حالی که در 2006 یه کم بهتر بودیم.

جام جهانی 2006 جام جهانی 2014

نوع بازی متعادل تدافعی

نتیجه مقابل سرگروه: 2-0 1-0

نتیجه مقابل تیم متوسط گروه: 3-1 3-1

نتیجه مقابل تیم آفریقایی: 1-1 0-0

امتیاز: 1 1

تحلیل فردوسی پور در مجموع: خیلی بدیم چقدر خوبیم ما !!
تحلیل عوام: بد خوب
سرنوشت مربی: برانکو رفت کیروش ماند


یعنی هرچی ایشون میگه درسته؟؟؟؟؟ بعضی از مردم نباید خودشون فکر کنن !!! (2389282) (alef-10)
 
عباسپور
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۴:۱۴:۱۲
از تحلیل زیبا موثق وکارشنا سناسانه تان متشکرم. وحقیقتا این فردوسی پور از جهات گوناگون گند زده (2389294) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۴:۵۶:۱۵
"حرف مفت" (2389360) (alef-10)
 
ايراني
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۵:۰۶:۱۱
در خيلي از برنامه ها مجري ، كلمات عربي را از خيلي از عربها هم عربي تر بيان مي كند لابد از ديد شما اين هم ايراد دارد ، مردم ما در بين برنامه هاي صدا و سيما همين يدونه برنامه اي را هم كه دوست دارند شما داريد با اين مقاله ريشه اش را مي زنيد ،.به هرحال شما بايد آزاد باشيد كه مخالفت خود را با برنامه ٩٠ اعلام نماييد و من هم آزاد هستم كه بگويم خيلي هم برنامه خوبيست و دم عادل فردوسي پور گرم (2389375) (alef-10)
 
ایدا
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۵:۲۵:۵۶
فوتبال ما همینه متاسفانه عده ای سودجو و دلال بخاطر پورسانت بالا بازیکنان بی کیفیت را بانرخهای نجومی به باشگاه های دولتی غالب میکنند. کاش بجای این فوتبال پر از اما اگر شاید و....به ورزشهایی که در انها تخصص یا امکان رشد داریم بپردازیم (2389413) (alef-10)
 
خوابالوی جدید
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۵:۴۳:۵۴
قبلاً هرجوری شده بود تا هر وقت که شده بود بیدار می موندم و نود می دیدم ولی با دیدن بعضی بد اخلاقی های عادل خان دیگه برنامش واسم قابل دیدن نیست. (2389433) (alef-10)
 
میترا
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۶:۱۴:۱۰
با نویسنده محترم کاملا موافق هستم، عادل بخاطر اینکه برنامه پر مخاطب داشته باشه سعی در ایجاد تنش و اختلاف می کنه . البته خیلی حرفه ای است. و مدام از علی دایی طرفداری می کنه. به برنامه های مختلفش نگاه کنید، همیشه از علی دایی حمایت می کنه. (2389492) (alef-10)
 
امير
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۲۱:۵۰:۰۷
چه ربطي داره ميترا خانم از مرد شايسته اي مثل علي دايي ما هم تقدير و تعريف مي كنيم./ (2391803) (alef-3)
 
من
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۶:۵۹:۴۷
امروزه حرف زدن از غیرت و تعصب بسیار نابجا و عقب مانده است. امروز در تمام زمینه ها این فن و علم است که حرف آخر را میزند و این مقوله هم نیاز به هزینه و بکار گیری نیروهای کارآمد دارد (2389571) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۷:۰۴:۰۰
من هم اول فکر می کردم مشکل فردوسی پور نگاه بیش از اندازه مثبتش به خارجیهاست. ولی حالا فکر می کنم مشکل جای دیگری است. اگرنه برانکو هم مثل کیروش خارجی بود و تو جام جهانی هم فقط 1 امتیاز گرفته بود. اونموقع آقای عادل با مربی و کاپیتان و رئییس فدراسیون با هم خداحافظی کرد. اما برای آقای کیروش داستان فرق می کرد. الآن فکر می کنم آقای عادل در جهت گیری اشتباه نمیکنه بلکه از نفوذ کلامش و آنتنی که دستشه به نفع منافع شخصی سواستفاده میکنه. (2389579) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۷:۳۵:۰۸
تنها برنامه صدا سیما که هنوز مخاطب داره. اینم اگه تعطیل بشه دیگه کلا صدا سیما بیاد تعطیل بکنه (2389617) (alef-10)
 
وحيد
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۷:۴۶:۱۹
ميگم يه برنامه هم به نام راديو ٧ از شبكه اموزش پخش ميشه منصور خان ضابطيان با اون گروهش يه چندتايي مخاطب رو به تلويزيون ضرغامي علاقه مند كرده
ميخوايين اونم يه نقدي كنين شايد همين چند نفرم ديگه تلويزيون رو گذاشتن كنار (2389627) (alef-10)
 
پژواک
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۹:۰۱:۱۰
با سلام

واقعا جای تاسف دارد که در هیچ سطحی فرهنگ انتقاد تحلیلی بر اساس آمار و منطق و دلیل نباید جا بیافته. حقیقتا موضوع فردوسی پور نیست بلکه روش کار اوست. حراس از این هست که مبادا مردم نوکر لسان دلیل شوند. ممکن هست در بعضی جاها جانبدارانه حرف زده باشه و به هیچ وجه نمیشه این فرد رو عامل یک نوع بی فرهنگی دونست. عامل بی فرهنگی کسانی هستند که پشت اصطلاحات معمول هر زمان پنهان شده و منافع خود را پی میگیرند. (2389714) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۱۹:۳۷:۰۷
این آدم فقط یک مجری است با حاشیه پردازی او را بزرگ نکنید (2389753) (alef-13)
 
محمد امین
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۲۰:۰۳:۰۱
من فکر میکنم که دوشنبه ها یکی از عزیزترین دوستانم در خانه ام مهمان است . عادل جان با همه خوبی ها و بدی هات بازم دوستت داریم . خدا شما رو از ما نگیره . (2389772) (alef-13)
 
عمران
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۲۰:۱۵:۴۱
فردوسی پور یک کار مهم کرد و آن انداختن تشت چاپلوسان، دروغ گویان و ریاکاران از بام بود. در فوتبال ما این مساییل رایج است و به کسی مثل فردوسی پور نیاز هست که با این آفات به شدید ترین شکل مبارزه کند. (2389790) (alef-13)
 
سامان
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۲۲:۳۹:۵۱
عجب پس هر كس زبان خارجه را صحيح تكلم كند طر فدار زرق وبرق غربي ميشود؟ صد تا ايرا داساسي كه در ضمن سازنده هم باشدميشود از برنامه فردوسي پور گرفت كه درست وبجا هم باشد . ولي اينگونه ايراد گيري وموارد مشابه ان مورد قبول هيچكس واقع نميشود .در ضمن خيلي از كساني كه مخالف اين برنامه اند فقط به اين دليل است كه در ان جايي ندارند .به هر حال اين برنامه ظاهرا پر بيننده ترين برنامه سيماي ملي است وخيلي ها را وسوسه ميكند كه در ان ببازي گرفته شده وتحت هر عنواني كه باشد انها هم به اين برنامه دعوت شوند چون فردوسي پور تبحر اينكار را دارد كه از نظامي وغير نظامي ووكيل وكارمند وروحاني و... در برنامه اش استفاده كند كه دل انها باز شودوطر فدارش بشوند. (2389960) (alef-13)
 
فرشید
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۲۳:۴۲:۲۱
چرا میخواهید چهره فردوسی پور نازنین را مخدوش کنید! (2390024) (alef-13)
 
جواد
۱۳۹۳-۰۷-۰۲ ۲۳:۴۹:۱۳
مشکل اینجاست که فقط یه دونه فردوسی پور داریم... (2390030) (alef-13)
 
سینا
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۰:۱۹:۰۴
بابا دمت گرم مگه من چی نوشته بودم الف جان؟

اینقدر حساسیت برای چیه؟

ینی من موندم چی بگم؟ (2390068) (alef-13)
 
داراب
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۰:۳۲:۱۰
عادل را همه دوست دارن با همه ایرادهاش و واقعا ووجدانا بگم تنها برنامه ایست که ما سالهاست دنبال می کنیم خواهشا اینو از ما نگیرید . (2390074) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۰:۴۷:۰۲
خوب یک برنامه ورزشی بسازید که همه اش از غیرت بازیکنان صحبت کند و با غیرت مثال زدنی بازیکنان مورد نظرتان جام جهانی را بیاورید. (2390083) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۰:۴۸:۱۱
فردوسی پور در برابر مربیان و بازکنان لیک برتر ایران باهوش هست ولی دیدیم که چطور در برابر کلمنته خودش و ایران را تحقیر کرد. الان هم فریفته کیروش شده ولی مطمن باشید که فردوسی پور روز به روز از محبوبیت اش کاسته می شود پر ببنده بودن برنامه نود هم ربطی به محبوبیت فردوسی پور ندارد
هستند افرادی که فیلم های پور می بینند اما آیا برای بازگران آن احترام قایل هستند؟ و یا کارگردان های چنین فیلم هایی خیلی محبوب هستند؟ (2390084) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۴:۱۲:۰۲
فیلم های پور یا پورنو !؟ (2390902) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۱۰:۱۶:۲۷
ادب از کی آموختی از بی ادبان (2392279) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۰۲:۲۰:۴۴
از كي تا حالا يه خانم شده مفسر فوتبال خواهشا اين يه مقوله رو بزارين براي اقايون بمونه (2390138) (alef-13)
 
میرسین موسوی
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۴:۲۹:۳۹
دوست عزیز مفسر شدن خانم و آقا فرقی نداره و اگر خانمها مفسران خوبی باشند کشور روبه رشد حرکت می کند و جای افتخار است اما این خانم گویا سخنگوی آقای مایلی کهن و امثالهم است به 10% ضعف اشاره و 90% قوت را نادیده گرفته مزید برنامه نود زنده پخش شدن آن است و برنامه زنده ضعفهایی هم دارد ولی حق با عادل است (2390931) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۱:۴۱:۲۹
من وقتي برنامه 90 نكاه ميكنم حال ميكنم و اين از همه جي مهمتر (2390535) (alef-10)
 
داود
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۱۵:۳۸:۴۲
خیلی جالبه در یک پاراگراف از استفاده از واژگان انگلیسی توسط ایشون، انتقاد میکنید، و یک مثال از یک کلمه ی پرتغالی - بلوهوریزنته - میارید !
اما درست در سطر بعدی خودتون، از واژه ی "سلبریتی" استفاده میکنید. (2391109) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۲۱:۵۱:۴۴
حالا چی شده یهو عادل فردوسی پور بده شد؟

نوشته کاملا جهت دار بود و بوی عقده گشایی میده (2391805) (alef-3)
 
حسین میر
۱۳۹۳-۰۷-۰۳ ۲۱:۵۷:۲۶
عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو
نفی حکمت مکن از بهر دل عامی چند
ای گدایان خرابات خدا یار شماست
چشم انعام مدارید ز انعامی چند
دوست عزیز دقت کردی که خودت درست داری کاری میکنی که اتهامشو به عادل فردوسی پور زدی؟! اینکه سانسور شده و هدف دار فقط نقاط ضعفشو بزرگنمایی میکنی ! با این اوصافی که شما بیان کردید، دلیل محبوبیت برنامه 90 حماقت مردمه!! درحالی که اینطور نیست ! خودتم خوب میدونی... (2391813) (alef-13)
 
بهنام
۱۳۹۳-۰۷-۰۴ ۲۲:۳۶:۱۲
من تشکر میکنمم جناب میر...
واقعا وصفی زیبا از مقاله ایشون ارائه دادید.... (2393348) (alef-13)
 
متخصص
۱۳۹۳-۰۷-۰۷ ۱۴:۴۱:۵۴
دارید به فردوسی پور حسادت میکنید. (2398809) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.