نظر منتشر شده
۶۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 195826
مهندس محمود احمدی‌نژاد‎
بخش تعاملی الف - مهدی ابراهیم پور
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۱۰
اگر بخواهم درباره‌ی محمود احمدی‌نژاد به انصاف داوری کنم باید بگویم که او در دوران ریاست جمهوری‌اش، کامیابی‌ها و ناکامی‌های بسیار داشت. کامیابی‌هایی چون سهمیه‌بندی بنزین، مسکن مهر، پروژه‌های عمرانی (نظیر سدسازی‌ها و جاده‌سازی‌ها) و غیره؛ و البته ناکامی‌هایی چون آلودن فضای اخلاقی سیاست، تخریب محیط زیست، وضعیت نابسامان اقتصادی و هکذا. به نظر من یک فاکتور بسیار مهم در رقم خوردن این کامیابی‌ها و ناکامی‌ها، نگاه مهندسی محمود احمدی‌نژاد بود.

جایی از دکتر عماد افروغ می‌خواندم که نقل کرده بود وقتی از احمدی‌نژاد برنامه‌اش را برای اداره‌ی کشور پرسیده، رئیس‌ جمهور سابق به قندان روی میز اشاره کرده و گفته که می‌خواهد با بیش‌ترین سرعت و کم‌ترین هزینه چنین قندان‌هایی تولید کند. احمدی‌نژاد بارها از مهندس بودنش با افتخار یاد کرد و حتی در آخرین گفتگوی تلویزیونی‌اش، این‌گونه فخر فروختن‌ها را به همسر و فرزندانش نیز سرایت داد. از این‌ها می‌شود فهمید که مهندس بودن برای او تنها رشته‌ی تحصیلی و کاری‌اش نیست و شکل نگاهش را معین می‌کند. البته روشن است که مهندس بودن یا نگاه مهندسی داشتن به هیچ وجه عیب‌ناک نیست ولی هنگامی که فردی با این نگاه بر منصب مدیریت اجرایی کشور می‌نشیند، ماجرا مشکل‌دار می‌شود.

نگاه مهندسی یک نگاه جزئی‌نگر است. کار یک مهندس این است که یک پروژه (یا زیرپروژه) را انجام دهد. در انجام پروژه‌اش، مهندس، هیچ‌گاه متوجه پروژه‌های دیگر نیست و بر کار خود متمرکز است. مهندسی را در نظر بگیرید که مدیریت یک پروژه‌ی سدسازی را بر عهده دارد. او هرگز دل‌مشغول این نمی‌شود که نسبت این سد با تولید ناخالص داخلی و نرخ تورم چیست یا ساخت این سد چه پی‌آمد زیست محیطی دارد. عطف نظر به این گونه ملاحظات، مسئولیت کسی است که پروژه‌ی سدسازی را برای این مهندس تعریف می‌کند. حال اگر این مسئول بالادستی هم نگاه مهندسی و جزئی‌نگرانه داشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟ نتیجه می‌شود همین توسعه‌ی نامتوازنی که امروز می‌بینیم. صدها هزار مسکن مهر ساخته شده در حالی که قیمت مسکن چندین برابر هشت سال پیش است؛ ده‌ها سد ساخته شده درحالی که چند دریاچه‌ی مهم کشور خشک شده‌اند و قس علی هذا.

مشکل دیگر نگاه مهندسی، کم‌توجهی به ابزار است. برای یک مهندس فقط نتیجه مهم است. وقتی هدف به طور نسبتا یکسان ارضاء می شود، برای او چه فرقی می‌کند که برای ساخت یک قطعه‌ از فلان آلیاژ استفاده کند یا بهمان آلیاژ؟ این مطلب را در متون آکادمیک مهندسی نیز می‌توان مشاهده کرد. معمولا در مقالات و کتاب‌های مهندسی چندان به فرم اهمیت داده نمی شود. همین قدر که پای دستگاه یا ایده‌ای جدید در میان باشد کافی است تا مقاله منتشر شود. از همین روست که بسیار می‌شود که در مقالات بین‌المللی مهندسی، غلط‌های املایی و انشایی بسیار پیدا ‌شود. (چیزی که در مقاله‌های علوم پایه و علوم انسانی بسیار کم‌تر مشاهده می‌شود.) حالا ملاحظه کنید رئیس جمهوری با نگاه مهندسی را که می‌خواهد در صحنه‌ی دیپلماتیک جهانی (که به شدت فرم‌زده است) از حق غنی‌سازی کشورش دفاع کند. قابل انتظار است که تحریم‌ها را کاغذپاره بخواند و در انتظار پاره شدن قطعنامه‌دان غربی‌ها بماند. یا وقتی می‌خواهد از حقوق مردم فلسطین دفاع کند پای هولوکاست را به میان بکشاند و مردم کشورش را به اتفاق فلسطینی‌ها در صحنه‌ی جهانی تنهاتر بگرداند.

می‌خواهم بگویم مقدار قابل توجهی از کامیابی‌ها و ناکامی‌های احمدی‌نژاد در مقام ریاست جمهوری به مهندس بودنش و نگاه منتج شده از تحصیلات مهندسی‌اش بازمی‌گردد. علی‌رغم این‌که او را مسئول تمام کارهایی که در این هشت سال کرده (و نکرده) می‌دانم ولی تذکر می‌دهم که بسیاری از این کارهای او چندان ارادی نبوده‌اند. احمدی‌نژاد هم مثل بسیاری از مهندسان، فکر می‌کرد با خواندن چند کتاب می‌تواند درباره‌ی عالم و آدم نظر بدهد. فکر می‌کرد که چون مهندس شده، پس کارشناس ارشد است و می‌تواند نظرات کارشناسان را نادیده بگیرد. حتی علت استبداد رأی او این‌گونه قابل فهم است. احمدی‌نژاد هم مثل همه‌ی ما ایرانی‌ها میراث‌دار تفکر منحط و بیماری است که رشته‌های مهندسی را سرآمد دیگر رشته‌ها می‌داند.
۱۳۹۲/۰۵/۳۰ ۱۹:۲۴
 
 
کلمات کلیدی : مهدی ابراهیم پور
 
سید امیرحسین
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۱:۴۰:۰۱
بزرگترین مشکل محمود احمدی نژاد مدیر و مدبر نبودنش بود و از این بزرگتر ، قبول نداشتن هیچ کسی جز خودش بود .

گرچه این مسئله تو خیلی از ما ایرانی ها هست ، اما محمود احمدی نژاد بیش از هیچ کس دیگخ این مشکل رو داشت .

این فرهنگ ایران باید تغییر کنه ! (1575284) (alef-10)
 
رضایی
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۳:۲۴:۰۳
به نظر بنده، کارهایی که مسولیتش به احمدی نژاد واگذار شد، هیچکدام در معلومات و توانش نبودنند. (1578647) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۸:۱۹:۲۳
شب دراز است و قلندر بیدار آقای تحلیل گر (1575439) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۸:۲۰:۲۱
باسلام
به نظر بنده حقیر تمام مشکلات ایشان از نگاه بی عیب بودن نظرات خود و عدم استفاده از تجربیات دیگران منشا گرفته است. بسیاری از علمای برجسته ایران مهندس بوده اند. مهم ابتدا تهذیب و سپس علم است. (1575443) (alef-10)
 
اسماعیل
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۸:۲۴:۱۶
با سلام و تحلیل خوب قابل درک و نیز قابل تامل اتان. البته ابن موضوع را درمباحثات حصوصی با دوستان در سال اول یا دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد مطرح می کردم و سعی بر این داشتم که به اطرافیان بقبولانم که ایشان به در دور دوم چهارساله نمی خورند و خیلی هایشان را هم قانع کردم و توان من در حد همان صد یا دویست نفر بود و برای ده میلیون نفر دست رسی نداشتم که توجیهشان کنم. منظور من اینه که کاش شما هم این موضوع را در پنج یا شش سال پیش مطرح می کردد. الان دیگه نوش دارو بعد مرگ سهراب است عزیزم. با تشکر- صبوری (1575449) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۸:۲۴:۱۷
عالی بود (1575450) (alef-10)
 
شهرام
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۰۸:۲۹:۱۰
با سلام
متاسفانه مطالب و برداشت شما متاثر از برداشت غلط شخصي شما از ماهيت مهندسي است. مهندسي رشته اي جزئي نگر نيست. برخلاف تصور شما كه مهندس تنها به نتيجه توجه دارد و از هر ابزاري استفاده مي كند، مهندسين موظف به رعايت كيفيت و استانداردها و كدهائي هستند كه علاوه بر رعايت دقت، كيفيت مواد و مصالح و حفظ محيط زيست به اخلاق نيز توحه دارد. براي تنوير بيشتر ذهنتان، بد نيست كه محض اطلاع به منشور اخلاق فيديك نگاهي بيندازيد.
مطالب شما در آنجا بيشتر از ساير مواقع از واقعيت فاصله مي گيرد كه به عدم توجه به محيط زيست و يا عدم درنظرگيري پروژه هاي ديگر نزد مهندسين اشاره داريد. در حاليكه تخصص هائي نظير مهندسي محيط زيست و مهندسي مديريت پروژه از گرايشهاي تخصصي و انحصاري رشته مهندسي عمران هستند. كار مهندس مديريت توامان چندين پروژه در راستاي نيل به يك هدف كلان و با رعايت موارد زيست محيطي است.
قصدم دفاع از رشته اي خاص نيست. بيشتر خواستم در تحليلتان از شرايط پيش آمده و مديريت كشور و آنچه كشور از سر گذرانده به بيراهه نرفته باشيد. اينكه روش غلط يك مصداق را مايه تسري و تعميم به كليت قرار دهيم نادرست است. دلائل را در جائي ديگر جستجو كنيد. (1575456) (alef-10)
 
گیتی
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۰:۲۸:۱۲
دانشگاه تمام استعداد های افراد از جمله بی استعدادی ان هارا اشکار می کند . (1575699) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۰:۲۸:۲۳
دوست عزیز خواهیم دید در قیامت بابت این همه دروغ و بی انصافی چه خواهید گفت (1575701) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۰:۳۱:۱۲
بودند و هستند بسيار مهندسيني كه در اين پست و پست هاي مشابه خيلي خوب كار كرده اند اما احمدي نژاد اين كاره نبود (1575709) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۰:۴۳:۱۸
خيلي از مهندسان دل پري داري. اينطور نيست؟
به نظرم مهندسان شادترين افراد تحصيلكرده هستند. چون الكي آسمون ريسمون نمي بافند. (1575742) (alef-10)
 
arsalan
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۰:۴۶:۳۰
اینکه رشته های مهندسی سرآمد بقیه رشته هاست شک نکنید (1575755) (alef-10)
 
خليل پور
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۱:۵۴:۱۱
با اينكه خودم يك مهندس عمران هستم ولي خودم اين موضوع را كاملا قبول دارم و صد در صد تائيد مي كنم و اين همان مشكلي است كه خودم با بسياري از همكارانم و البته خودم دارم. لذا آقاي احمدي نژاد بعنوان يك وزير مي توانست بهترين عملكرد را داشته باشد و يك وزير نمونه در تاريخ كشور در حوزه عمران باشد... (1575951) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۵:۲۴:۴۳
شما معلوم نیست مهندسیت از کجایه که احمدی نژاد رو مهندس میدونی و معتقدی وزیر نمونه ! در تاریخ کشور باشه
دوست عزیز احمدی نژاد در حد حتی شهردار هم موفق نبود چه برسه به وزیر و رئیس جمهور .
برای یک مهندس هم عقلانیت و ادب و اخلاق عوامل مهمی در موفقیت هستن که آقای مهندس شما هیچ کدومش رو نداشت (1576566) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۶:۴۳:۵۰
رشته تحصیلی مهمه ولی لزوما اینجور نیست، عارف هم مهندس بود ولی خیلی از تغذیه فکری دولت خاتمی رو انجام میداد (1576779) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۳:۳۳:۱۴
متاسفم به شما که نزاکت وادب راهنوز یاد نگرفته ای (1577603) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۱۴:۱۶:۲۷
مهندس احمدی نزاد تورا با همه کامیابیها و ناکامیهایت دوست دارم....اگر جزیی نگر بودی که نبودی چون اجرای طرحههای عظیم اقتصادی مانند هدفمندی یارانه ا- سهمیه بندی بنزین - مسکن مهر - احداث بزرگراهها و راهها و .... بوجود نمی آمد (1581044) (alef-6)
 
سيد احسان
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۶:۳۹:۰۱
لطفا دانش و تعريف خود را اصلاح و سپس اظهار نظر فرماييد. اتهام جزيي نگري به هر چيزي بچسبد، به "مفهوم عمومي مهندسي" ابدا نمي چسبد...
تعريف شما از مهندسي تعريفي محدود و ناقص است.

احساس مي كنم نوشته نويسنده محترم ناشي از تجربه ناقص از مفهوم مهندسي يا بر اثر برخورد با مهندسان بي تجربه و جزيي است...

اتفاقا مهندسي ديدن، به معناي همه جانبه ديدن موضوع است.
منتها بايد ديد تعريف پروژه و وسعت آن چقدر است.

پروژه مي تواند يك ساختمان، يك منطقه مسكوني، يك شهر، يك كشور يا كل سياره زمين و حتي بزرگتر را در بر بگيرد.
مي تواند مربوط به يك سازه، يك رفتار اجتماعي، فرهنگ يا هر چيز ديگري باشد...

بسته به وسعت پروژه و نوع آن، پارامترها و عوامل موثر در آن هم گسترده تر و متنوع تر و آناليز حساسيت آنها ضروري تر مي شود.

ديدگاه مهندسي اتفاقا ديدگاهي جامع نگر همراه با تحليل همه عوامل و وزن دهي به هر عامل با توجه به ميزان تاثير آن است...

تمام تمدن و پيشرفت بشري ناشي از مهندسي و مديون مهندسي است...
حتي اقتصاد دان ها و حقوق دان ها و دانشمندان علوم محض هم وقتي مساله اي را حل مي كنند و به پيشرفتي در زمينه تخصصي شان دست مي يابند، در واقع دارند نوعي مهندسي را به كار مي برند. حال اسمش را بياورند يا نياورند... (1576764) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۶:۳۹:۳۹
آقایان ما مهندسین جامع نگر هم کم نداریم
این یکی واقعا فکر می کرد نابغه است و کارهایش هم دلالت بر همین امر دارد.
خودخواهی و احساس نبوغ و مسئولیت نشناسی و عدم حساب پس دادن را تجمیع کنید همین می شود. (1576766) (alef-10)
 
بلدیه چی
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۷:۰۷:۲۴
همکار محترم شما اگر مسکن مهر را یکی از موفقیت های دولت (مهندس) احمدی نژاد میدانید من آن را یک بساز بفروش یا به قول مردم بساز بناز دولتی میدانم که ایرادها بسیاری چه در سازه ها ودر متریال به کار رفته وچه در ایجاد کلنی های فقیر نشین بر آن وارد است که عده خاصی ته مانده دارایی قشر ضعیف جامعه را بالا کشیدند خانه هایی که قرار بود متری 200تا300هزار تومن به مردم بدهند تا متری یک ملیون دویست با مردم حساب کردند وگفتند بیرون متر ی 2تا3 ملیون است ولی نگفتند کی باعث این قیمت کاذب شده.. (1576864) (alef-10)
 
سینا
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۱:۵۹:۴۴
بسیار عالی بود. واقعا حرف دل مهندسای منابع طبیعی رو زدین!! اما ما مهندسای منابع طبیعی با اینکه مهندس هستیم اما در مرحله پژوهشیش هستیم نه اجراش!! پس تمام جنبه هاش رو در نظر میگیریم.اما کو گوش شنوا (1575976) (alef-10)
 
حلاج
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۵:۰۵:۵۰
سينا جان
مبادا خداي ناكرده از مهندس بودن اسم و كلاسش را استفاده مي كني اما بقيه ماجرا را ميسپاري به بقيه
فقط ما خوب هستيم
بقيه بدند
حيف
حيف
حيف يكه ما اينطوري دنيا را ساده كرده ايم (1576518) (alef-6)
 
منتقد الف
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۵:۵۴:۰۶
مهندس فقط مهندسين رشته هاي فني و مهندسي لذا لطفا ميان دعوا به هم نان قرض ندهيد.براي هر رشته اي اطلاق عنوان مهندسي صحيح نيست و در غير اين صورت استفاده از عنوان مهندسي نابجا است. اگر نمي دانيد از وزارت علوم (فرهنگ و آموزش عالي سابق) ميتوانيد بپرسيد و تحقيق كنيد. (1576622) (alef-10)
 
فاطمه
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۲:۴۳:۴۳
مجیدجان ،اصلا معلومه چیزی از بحث رانگرفتی ! (1577521) (alef-10)
 
امین
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۲:۰۳:۲۴
جالب بود و واقعیت هم اینگونه است. (1575987) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۲:۱۸:۰۵
ادب مرد به از دولت اوست نویسنده محترم! (1576041) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۲:۲۲:۰۲
به نظرم احمدی نژاد در دفاع از شعارهایش برای محرومان واقعاً موفق بود. حداقل مسکن مهرش در تاریخ کشور ماندگار شد. (1576054) (alef-10)
 
كأوه
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۲:۴۴:۲۰
اگر مسكن مهر موفق بود پس چرا قيمت أملاك ٨ برابر شد؟ (1577523) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۲:۲۲:۳۵
یکی از آفات مهم مهندسی بی توجهی به اهمیت علوم انسانی و تاثیرات انسانی کارهاست که ناشی از مظلومیت علوم انسانی در ایران دارد.
عموم مهندسین مطالعات بسیار اندکی در مورد علوم انسانی دارند. (1576057) (alef-10)
 
امير حسين سلطان/تهران
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۲:۳۶:۱۷
لطفا رشته هاي مهندسي و مهندسان را دست كم نگيريد و با اينگونه تحليل ها همه چيز را با هم خلط مبحث نكنيد. همين ذكر اين جمله نگارنده عزيز كه : علي رغم اينكه او را مسئول تمام كارهايي كه در اين هشت سال كرده(و نكرده) مي دانم ولي تذكر مي دهم...- متاسفانه نشان از نگاه كاملا احساسي درباره عملكرد رئيس جمهور سابق است و لذا ارتباط دادن دانش و تخصص مهندسي در نوع كاركرد و عملكرد ايشان با آن نحوه استدلال نگارنده محترم قابل پذيرش نيست و نخواهد بود. (1576104) (alef-10)
 
يك شهرستاني
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۲:۳۸:۲۷
احمدي نژاد به اندازه چند برابر دولتهاي قبلي كار عمراني انجام داد براي مثال در شهرستان ما هشت برابر دو دولت قبلي فضاي آموزشي ساخته شده ما ازدو دولت قبلي خيري نديديم آيا علاقه به توسعه مناطق محروم هم نگاه مهندسي است؟ (1576109) (alef-10)
 
hamid
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۲:۴۵:۵۸
هیچ کاری به بعد سیاسی نوشته ندارم،زیاد امثال این را تو الف دیدیم. اما نویسنده ظاهرا هیچ دیدگاه مهندسی نداشته چون مثلا در همون مورد سد سازی که مثال زد صدها و شاید هزاران فاکتور را باید در نظر بگیرد ،پس نمی توان مهندسان را به جزیی نگری متهم کرد.این که یکی خود رای باشه یا نظرات دیگران را قبول نکنه بیشتر به شخصیت فرد مربوطه نه تحصیلات و رشته تحصیلی.
یه نکته دیگه هم که به طور کلی می خوام بگم اینکه ،همیشه برام سوال بود بعد احمدی نژاد الف چه کسی را داره که غیر منصفانه تخریب کنه؟دیدم بازم احمدی نژاد!!! (1576130) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۲:۵۲:۲۲
در ایران دانش آموزان باهوش در دبیرستان به رشته ریاضی فیزیک و علوم تجربی علاقه دارند و هیچ ترسی از سختی درسهایی مانند ریاضی و فیزیک و شیمی و زیست شناسی ندارند،

و با هوشتر از آنها کسانی هستند که از دبیرستان در چنین رشته هایی فارغ التحصیل میشوند.

وهمچنین است کسانی که در رشته مهندسی و یا پزشکی در دانشگاه پذیرفته میشوند و فارغ التحصیل میشوند.

حال اگر برگردیم به سالیان دور که از دانشگاه آزاد هم خبری نبود و رقابت بر سر رشته هایی مانند مهندسی و پزشکی شدیدتر بود، معللوم میشود که باهوشتر هم بودند.

به نظرم در رشته اقتصاد دانشگاههای ایران هم که یک رشته علوم انسانی هست درسهایی مانند ریاضی و انتگرال و مشتق و آمار هستش ولی چون دانشجویان این رشته ها اکثرا از بین علوم انسانی برگزیده میشوند علاقه ای به ریاضی ندارند ، حتی علم اقتصاد را نمیتوانند باید وشاید یاد بگیرند ،

همچنین است اگر کسی از گروه ریاضی و یا از گروه علوم تجربی در این رشته ها برگزیده شده است زیرا که چنین کسی اگر میتوانست از رشته ها ی مهندسی و پزشکی قبول میشد ، حال که در رشته اقتصاد قبول شده برای اینست که نتوانسته با کسانی که بیستر از او ریاضی و شیمی و فیزیک بلد هستند رقابت بکند و لاجرم رشته اقتصاد و امثالهم را انتخاب کرده.

به نظر اینجانب اگر کسی ریاضی خوب نفهمد و زهنش را با ریاضی ورزیده نکند حتی در بحث فلسفه که تئوریک ترین رشته علوم انسانی هست ، حرفی برای گفتن ندارد.

در دانشگاه به کرات دیده بودم که دانشجویان رشته های علوم انسانی فقط با یک شب درس خواندن با نمره 17و 18 و به بالا قبول میشوند ولی در رشته های فنی و ریاضی و پزشکی در طول یک ترم چندین بار امتحان میان ترم و کوئیز گرفته میشد و برای هر امتحان باید در طول ترم مشغول درس خواندن میشدی دست آخر هم نمره 13،14 ویا 15 میشد . البته در دانشگاه دولتی.

کسی که ریاضی نمیدانست جایی در مدرسه افلاطون نداشت.
چرا که قوه تحلیل او ورزیده نبود و نمیتوانست از عهده بحثهای فلسفی افلاطون بر بیاید. و نمیتوانست چندین مسئله را باهم بررسی کند.

متاسفم از این بینش که مهندس را در یک پروژه محدود میداند ولی خودشان را در علم خودشان محصور نمیدانند، نویسنده محترم هر کس که باشد در بیشتر از یک یا دو رشته دانشگاهی مدرک ندارد ، حال باید گفت که شما و امثال شما نیز نمیتوانید رئیس جمهور شوید.

چطور است کسانی که در رشته های نظری فارغ التحصیل شده اند میتوانند کار اجرایی بکنند و لی کسی که خودش مهندس هست و اکثر کارهای اجرایی کشور نیز مربوط به رشته های فنی هست، نمیتواند کار اجرایی بکند .

درآمدزاترین و کارآفرین ترین زمینه های اشتغال کشور از قبیل نفت ، صنعت، کشاورزی، مربوط به رشته های فنی و مهندسی می باشد، البته اگر همین زمینه ها فعال نشوند نمیشود هیچگونه مالیاتی نیز اخذ کرد پس همون مالیات هم مربوط به همین کارهای اجرایی کاملا فنی میباشد .

پس برای کشور کسی میتواند مفید باشد که ریاضی را خوب بداند و با ریاضی و مباحثش ذهن خود را ورزیده کند تا در اینصورت بتواند در یک زمان محدود چندین مسئله را در ذهن خود تحلیل کند.

شما نویسنده محترم اگر نمیتوانید ناراحتیتان از دکتر احمدی نژاد را پنهان کنید ، حداقل اگر به پیغمبر اکرم اعتقادا دارید به حرفش عمل کنید
" حرف حق را حتی اگر از کافر هم شنیدی تایید کن"
چه برسد به اینکه به کسی انگ مهندس بودن بزنی و تمام کرده و ناکرده و گفته و ناگفته هایش را به پای مهندس بودنش بزنی.

در مورد هولوکاست دکتر عزیز دو گزاره گفته حال اگر خیلی فرهیخته هستید به خود گزاره ها ایراد بگیرید:

1. آیا هلوکاست وجود داشته است؟ ( البته بعد از تحقیق و تفحص مشخص میشود)
2. بر فرض که هلوکاست وجود داشته است ، چه ربطی به مسلمانان دارد که آنها را به بهانه هولولکاست از خانه خود بیرون کرده اید؟

هنر این نیست که سوالهای کسی را با انگ زدن بی مورد بی پاسخ بگذاری، اگر ادعای فرهیخته بودن دارید جواب اینها را بدهید. (1576144) (alef-10)
 
ملک قاسمی
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۳:۱۴:۴۵
نگاه مهندسی نگاه دقیق و سیستمی است نه نگاه جزئی.
نگاه مدیریتی شما خیلی مانند بسیاری از مدیران جانبدارانه است و متاسفانه شما نیز خود را عقل کل می دانید و نظر مهندسی را جزئی .به همین دلیل بود که من رشته ی تحصیلی خودم رو در مقاطع بالاتر به مدیریت تغییر دادم که دلیل این شیوه ی فکری رو بفهمم.همیشه در جواب دوستان برای این تغییر رشته این داستان رو تعریف میکنم : روزی یک مدیر در حالی که سوار بر خودروی خود در حال گشت زنی و توجه به زیبایی های طبیعت بود ناگهان یادش آمد که 30 دقیقه دیگه قرار کاری مهمی دارد ولی راه برگشت رو نمی داند. در همین حال بود که فردی رو کنار جاده دید .توقف کرد و از فرد پرسید من کجام؟اون آقا بهش گفت تو در طول جغرافیایی فلان و عرض جفرافیایی فلان و ارتفاع فلان از دریا قرار داری ..... جناب مدیر به اون آقا گفت تو مهندس نیستی؟ گفت از کجا فهمیدی؟گفت آخه اینقدر حرف زدی ولی بدرد من نخورد.همینطور که مدیر داشت را می افتاد اون آقا بهش گفت :تو مدیر نیستی ؟؟مدیر گفت از کجا فهمیدی؟جواب داد آخه نه می دونی کجایی ! نه می دونی از کجا بری ! نه واسه وقت و قول و قرار احترام قائلی!

ولی من به عنوان یکی از افرادی که مدیران و مهندسان زیادی رو دیدم به جرات می گم بهترین مدیران اونایی هستن که پیش زمینه مهندسی دارن. (1576221) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۳:۲۲:۳۷
مطلب قابل قبولی است (1576243) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۳:۲۶:۱۵
بله حق با شماست
ولی اصولا در پروژه هایی مثل سد سازی که مثال زدی هیچ مدیر یا غیر مهندسی وجود ندارد که فاکتورهای اثر گذار بر پروژه و تاثیرات آن بر محیط زیست و ... که فرمودید رو گوشزد کنه و عامل انجام صحیح کار بشه
این نوشتار در تایید یا رد کارهای محمود نبود لیکن گوشزدی به خبرنگارانی بود که با دانایی محدود خود القای تفکرات اشتباه می کنند. (1576253) (alef-10)
 
حامد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۳:۲۷:۵۰
احسنت به نویسنده ی محترم. بسیار متن خوب، منطقی و قابل اعتنایی است. نگاه مهندسی را بسیار خوب توصیف کرده اید. (1576256) (alef-10)
 
میثم
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۳:۲۸:۳۹
صد در صد باهاتون مخالفم. رسما 10 سال طول کشیده تا احمدی نژاد فقط مدرک لیسانسش رو بگیره ( به قول خودش اسنادش موجوده)
اتفاقا در میان مهندسان خبره، کسانی قابل احترام واعتنا هستند که کل نگر باشند، یعنی دیدگاه سیستماتیک داشته باشند. به همین جهت هست که بسیاری از تئوریسین ها چه در داخل و چه خارخ رشته اولشون مهندسی هست مثلا در داخل آقای زیبا کلام (صرفنظر از عقاید سیاسیشون)
یا یکی از بهترین اقتصاد دان های ایرانی مثلا دکتر نیلی که الان همراه آقای روحانی هستند ، آقای دانش جعفری ، آقای واعظی و غیره
دلیل جذب شدن این افراد در ادامه به رشته های علوم انسانی اینه که می خوان دیدگاه سیستماتیک و کل نگرشون رو برا ی حل مسائل گسترش بدن و نتیجه اش هم معموللا عالیه. مثلا همین آقای نجفی که الان ناراحتی هست بر سر نبودشون تو کابینه رشته تحصیلیشون چه در شریف چه در ام آی تی رشته ای هست که پایه مهندسی هست و اتفاقا ابزاری و موردی و غیر سیستماتیک با مسائل برخورد می کنه! ولی همین ایشون دید بسیار عالی در مدیریت داشتن و دارن و یا آقای طهماسب مظاهری که الان متاسفانه در حلقه یاران آقای روحانی جایی ندارن رشته اولشون مهندسی هست (به اذعان نشریه آمریکایی بها دادان بیشتر به مظاهری معادل با اتفاقات خوب از لحاظ اقتصادی برا ی ایران است)
به نظرم نتیجه گیری شما قیاس جز به کل هست .احمدی نژاد نماینده جامعه مهندسین نیست و نقل قولی به این مضمون از گاندی هست که در کشورهای جهان سوم مهندس ها رفرم ها و رفرمیست ها رو تشکیل می دن بر خلاف کشور های توسعه یافته که مهندس ها محافظه کار هستند (1576260) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۳:۴۲:۰۰
خیلی خوب خیلی دیر (1576295) (alef-10)
 
!!!
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۳:۴۳:۳۸
عالی تحلیل کردی.ممنون (1576303) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۴:۰۵:۱۰
درست است . بايد در مسندها ، تحصيل كنندگان مديريت و يا آشنايان با فنون مديريت قرار بگيرند . (1576360) (alef-10)
 
مهندس عمران
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۴:۰۷:۵۵
نویسنده عزیز،عملکرد یک فرد هیچگاه نخواهد توانست در برگیرنده کل نظام فکری
وعملکردی یک صنف خاص باشد.توصیه می کنم ایرادات ومشکلات فردرا به جامعه بزرگ مهندسین پیوند نزنیدواگر نقدی وارد باشد برکارنامه آقای احمدی نژاد (که صد البته هست) مشکلات رابا هم صنفان ایشان مرتبط نفرمایید.البته به نظر اینجانب یاداشت شما به گله ای قدیمی وریشه دار از مهندسین شباهت بیشتری دارد تا نقد آقای احمدی نژاد.
ازسایت الف خواهش میکنم در درج یاداشتها دقت بیشتری داشته باشد. (1576370) (alef-10)
 
سیروس
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۴:۱۲:۳۲
این دوست عزیزمان هیچ شناخت و دقتی از مهندسی و مهندس ندارد و همان تعریف ناقص و محدودی که از واژه مهندسی و مهندس را دارد سعی می کند به دیگران القا کند . شایسته تر این بود که اولا دامنه اطلاعاتشان را وسیعتر می کردند
و ثانیا شناخت بیشتری از پرامترهای مهندسی کسب می کردند و بعدا راجب فرایند مهندسی و مهندس اظهار نظر می کردند. (1576378) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۴:۲۱:۵۰
تحلیل بسیار درستی است. سیاست و مدیریت کلان نیازمند گستردگی دید و قدرت تجزیه و تحلیل و تصمیم سازی در مورد پدیده های دینامیک و فاقد ساختار و فرمول مشخص است و لذا تحصیلات در علوم و مهندسی و پزشکی فی نفسه فاقد وجه کلان نگری و متدولوژی تصمیم سازی بر اساس فاکتور های دینامیک و غیر عدد و رقمی است. (1576394) (alef-10)
 
مجتبي
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۴:۲۹:۵۶
تا چندي پيش كه معجزه هزاره سوم بود، او را به جامعه مهندسين وصل نميكرديد حالا كه از قدرت افتاده وي را مهندس مي خوانيد؟ (1576416) (alef-10)
 
وحيد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۴:۴۲:۵۸
اقا بنده هم مهندس هستم كي اينقدر بدون منطق وبا عجله و بي برنامه تصميم گيري ميكنم (1576453) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۴:۴۹:۱۳
با توجه به پروژه منوريل مهندسيش زير سئواله (1576467) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۴:۵۴:۴۲
تحلیل سطحی بود. چیزی نداشت (1576484) (alef-10)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۴:۵۵:۳۶
ضعف کار ایشان مهندسی نبوده چرا که مهندسین یا راه می یابند ویا راه می سازند وهرگز در بیرا هه های اخلاق ورود نمیکنند که متاسفانه احمدی نژاد بیراهه را انتخاب کرد (1576489) (alef-10)
 
حسین
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۵:۰۹:۱۴
عزیزم شما که ادعای نویسندگی دارید بهتر است در باب مهندسی بیشتر تحقیق و تفحص کنید تا بغض و کینه شما از آقای احمدی نژاد باعث تحلیل نادرستتان از یک سری علوم نگردد. همچنین بهتر است در حوزه فعالیت خود نیز بیشتر مطالعه نمایید تا بدانید که بیشتر مدیران تراز اول این مملکت و نیز بسیاری دیگر کشورها مهندسین می باشند. چرا که مهندس واقعی قدرت تجزیه و تحلیل مسایل بزرگ را دارد و بخوبی می تواند شرایط را مدیریت نماید. توصیه می کنم شما که بدلیل ضعیف بودن دروس ریاضی نان مجبور به تحصیل در علوم انسانی شده اید و البته شاید هم بصورت تجربی نویسنده شده اید در خصوص مسایل تخصصی افاضه نفرمایید و همان مسایل سیاسی روزمره را قلمی نمایید. (1576525) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۸ ۱۳:۵۴:۳۳
دوست عزیز این منطق که هرکس در علو انسانی تحصیل کرده در ریاضی ضعیف بوده استدلال غلطی این از طرز فکر های احمدی نژادی است (1581002) (alef-6)
 
حلاج
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۵:۱۱:۳۱
به نطر من اصل مقاله و نيز برخي نظرات خيلي سياه و سفيد است.
من آدمهاي شيفته مهندسي و فخر فروش از مهندسي خود ديده ام
آدمهاي وامانده و نرسيده به مهندسي هم ديده ام
گروه اول به هر بهانه پز مي دهند و گروه دوم به هر بهانه عقده گشايي
نويسنده مقاله اصلي بدون مقدمات محكم و استنتاج محكم سر و ته بحث را جمع كرده
برخي يادداشتها مثل يادداشت طولاني فاقد نام كه با اين جمله شروع مي شود ((در ایران دانش آموزان باهوش )) زيادي غيرمهندسان را ضعيف و خوار ديده است.
اصلا دنيا به اين سادگي نيست كه بتوان به اين سادگي دسته بندي و حكم صادر كرد
ايكاش اينقدر ساده انگارانه و تقليل گرايانه تفكر و گفتگو نمي كرديم (1576534) (alef-6)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۵:۲۱:۵۰
دید شما نسبت به تخصصهای مهندسی همانند دید دکتر احمدی نژاد به مدیریت ایران و مدیریت جهانی است.
مهندسین انسانهای باهوشی هستند که می توانند در کوتاه ترین زمان و استفاده بهینه از محدودترین ابزارها و به کمک علم مبتنی بر تجربه و علوم پایه بهترین نتایج را گرفته و مشکلات را حل کنند.
حال اگر مهندسی ادعای ریاست جمهوری کرد مشکل از کسانی است که او را انتخاب کرده اند. پس لزومی ندارد عدم موفقیتهای او را به گروهی انسانهای با هوش و با تجربه و کارآمد تسری دهیم. (1576558) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۵:۲۳:۳۴
به عنوان یک مهندس مخالفم!
مهمترین مشکل آقای احمدی نژاد عدم توجه به عقلانیت و علم در انجام امور بود و ایشان اگر با همین رویکرد هر پروژه مهندسی را انجام دهند این پروژه شکست خواهد خورد. (1576561) (alef-6)
 
محمد
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۶:۲۵:۳۹
بهتر است اول مهتدس تربیت کنید تا به این مسائل دچار نشوید، مشکل ار عدم تربیت مهندس است. (1576720) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۶:۵۱:۴۶
احمدی نژاد ادبیات صحبت کردن در سطح کشور را نمی دانست. سطح کشور با سطح خانواده و دوستان فرق می کند. برای مدیریت در هر سطحی باید از ادبیات مناسب استفاده کرد. و متاسفانه ایشان در این زمینه بی ادبی و بد فرهنگی را در بین افراد جامعه رواج داد. کسی که در صحبت کردن از ادبیات مناسبی برخوردار نیست نباید اداره یک مدیریت کوچک حتی مثل یک شرکت کوچک را به او داد. (1576798) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۱۶:۵۲:۳۷
بابا ولش کنید این بنده خدا رو. مهندس بود یا نبود یه دوره ای اومد و یک کارهایی کرد که نود درصدشون به تخریب امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه منجر شد. حالا رفته و به تاریخ پیوسته. فعلا با نگاه به آینده به بازسازی این مملکت فکر کنید. (1576806) (alef-10)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۶ ۲۲:۱۹:۱۷
من یک مهندس صنایع هستم ، این نوع نگاه برای هر مهندسی درست نیست (1577469) (alef-10)
 
آرش
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۸:۰۶:۴۸
با سلام
مهندسان سنگ سازان بی سنگرند.

مهندسان طلایه داران عمران و آبادانیند.

آقای عزیرزی که این مقاله را نوشتید، آیا میدونیند اگر مهندسین در 8سال دفاع مقدس نبودند، چه اتفاقی می افتاد؟

چرا به احمدی نژاد اینهمه خرده می گیرید؟ مگر آقایان دیگر چه کردند؟ و چه خواهند کرد؟

اگر مسکن مهر نبود، قیمت مسکن خیلی بیشتر از این بالاتر می رفت.

رشد علمی و مقالات بین المللی ایران، در زمینه مهندسی رشد کرده و آبرومند یا علوم انسانی؟

اگر مهندسی نباشه، کی فرمایشات آقایان را عملی میکنه؟

(((((( برای مهندسان بن بستی وجود ندارد، یا راهی خواهند یافت،
یا راهی خواهند ساخت )))))))) (1577857) (alef-10)
 
جلال
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۰۸:۲۲:۰۱
آقای احمدی نژاد توصیه ها و ارشادات و تذکرات دلسوزان نظام رو نپذیرفت و الا نگاه مهندسی به کار اجرایی کشور مشکلی نداره ... کارهای ارزنده ای هم انجام داد در کنار برخی بی تدبیری ها ... (1577871) (alef-10)
 
مانا
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۲:۰۱:۳۷
چه ربطی داشت این به مهندس بودن اقای احمدی نژاد.ما که رشته ای بنام رییس جمهوری در دانشگاه در هیچ جای دنیا نداریم که متناسب با این پست باشد بالاخره همه روسای جمهورها یا مهندس اند یا پزشک یا حقوق دان یا هنرپیشه و.. و این دلیل نمی شود که شما با یک تحلیل ابکی بخواهی عقده گشایی کنی .همه طور ادمی در هر صنفی وجود دارد . با احترام یک مهندس (1578410) (alef-6)
 
رضا
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۴:۴۰:۲۶
اقای مهدی ابراهیم پور بهترین کاری که شما می توانی انجام دهی این است که نه حرفی بزنی و نه چیزی بنویسی و یا لااقل با اسم مستعار بنویسی که آبرویت میان متفکران ومهندسان دستخوش آسیب نشود. خوش باشید (1578890) (alef-6)
 
جهانی
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۶:۴۳:۲۵
بنده به عنوان یک مهندس فنی که اتفاقا سابقه کار در شرکتهای مادر خودروسازی و صنایع نفت و گاز کشور را داشته ام و برای اینکه اینکه به افتخار مهندسی نایل گردم خون دلها خورده ام منظور نگارنده را از این دست نوشته توهین آمیز به مهندسین عزیز و متوجه نشدم.
آیا ایشان میتوانند کشوری را نام ببرند که بدون توجه به دانش و علوم مهندسی و صرفا با تکیه بر علوم انسانی به پیشرفت دست یافته و قله های ترقی را طی نموده باشد.
اینجانب صرفا بعنوان جزیی کوچک از بدنه مهندسی کشور که در صنایع فنی و زیر بنایی کشور مشارکت داشته ام خود شاهد بوده ام که متاسفانه عامل تمامی عدم پیشرفت ها در برخی زیر ساختها ی کشور و و جود اینهمه پروژهای نیمه تمام در سطح کشور، سرمنشا دخالت افرادی بدون دید مهندسی در سطح کلان میباشدکه متاسفانه با رانتهایی در بدنه مهندسی و سایر نهادهای کشور رسوخ نموده اند.
در خصوص آقای احمدی نژاد نیز بنده معتقدم اگر ایشا ن هرگونه اقدام خداپسندانه ای در سطح کشور انجام داده اند ریشه در دانش مهندسی اش داشته است.
از سایت الف نیز درخواست میگردد نسبت به درج نظرات یادداشتهای بینندگان دقت عمل بیشتری لحاظ فرمایند. (1579345) (alef-6)
 
۱۳۹۲-۰۵-۲۷ ۱۹:۵۸:۳۳
احمدی نژاد لایق ریاست جمهوری نبود فقط فقررا بیشتر کرد (1579744) (alef-10)
 
امیر
۱۳۹۲-۰۵-۲۹ ۰۹:۴۳:۲۹
دوست عزیز - خداوند بزرگترین مهندس خلقت است نقص آدمها را پای مهندسین نگذارید . مهم نوع نگرش فرد به مسائل است که کلان نگر است یا جزئی نگر. ربطی به مهندس بودن یا نبودن ندارد. مهندس کلان نگر می تواند تحولات بزرگ و مثبت ایجاد کند.
لطفا این نکاه خرد نگر خود را از روی مصداق تعمیم ندهید. متشکرم (1582678) (alef-10)
 
mohamad
۱۳۹۲-۰۵-۳۰ ۲۲:۰۵:۵۹
ول كنيد ديگه اين احمدي نژاد بيچاره رو.....
خدا ايشالا كار هيچ مومني رو به شما و امثال شما واگذار نكنه (1586213) (alef-15)
 
نيلوفر آرين
۱۳۹۲-۱۰-۰۵ ۱۱:۲۳:۵۱
اقاي دكتر احمدي نژاد علي رغم مشكلات سالهاي اخر دوره رياست جمهوريشون عملكرد خوبي داشتند ايشون وقتي استاندار اردبيل بودند 3 سال پياپي استاندار نمونه كشور شدند ودر دوره شهرداري تهران بهترين شهردار جهان در دوره رياست جمهوري هم خيلي پرتلاش بودند البته ايراداتي داشتند واين قابل انكار نيست اما بايد انصاف داشت اين يه حقيقته چه بپذيريم چه نپذيريم وربطي به جبهه گيريهي سياسي نداره پس نبايد چشامونو ببنديم (1865481) (alef-6)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.