نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 347520
چالش مدبّران
بخش تعاملی الف - ميرزا سعدين داورپناه
تاریخ انتشار : شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۵


گزارش ٩٠ روز اول اجراي برجام از سوي وزارت خارجه صادر شد.

در حالي كه عمده مباحث ميان گروه هاي سياسي پيرامون تاثير برجام بر اقتصاد ملي جريان داشته مي توان موضع وزارت خارجه در اين گزارش را چنين مختصر جمع بندي كرد:

«مشكلات اقتصادي ايران زماني حل مي شوند كه مشكلات اقتصاد ايران حل شوند!»

اين گزارش كه درز كردن آن به رسانه ها برخي را هم آزرده خاطر كرده حاوي اطلاعات ويژه اي نيست كه پيش از اين قابل پيگيري نبوده باشند و اهميت آن در مطلع شدن از چگونگي نگاه وزارت خارجه به ٩٠ روز گذشته مي باشد.

تنظيم كنندگان گزارش واقعيات اقتصادي ايران را مانع اصلي رويت تاثير مثبت رفع تحريم ها خوانده اند و ضمن ابراز اميدواري به اصلاح قوانين از فساد و پولشويي در كشور ناليده اند!

آنچه در جهت تاييد "ناسازگاري برجام با واقعيات" مي توان از اين گزارش برجسته كرد، تاكيد بر بديهيات جاري بعنوان موانع و البته استفاده از عبارت «صعوبت قوانين» است.

برجام در جوانب متعددي نا سازگار با نظام حقوقي جمهوري اسلامي بوده و به همين علت حتي لايحه آن تقديم مجلس نشد تا اينكه پس از "محصور شدن عرصه اجرا به شروط متعدد"، مجوز تحمل آن صادر گرديد.

اشاره اين گزارش به صعوبت قوانين تاييديه اي از سوي وزارت خارجه بوده كه دست كم به يكي از ابعاد نامتناسب تعهدات برجام با مقررات كشور اشاره دارد.

فارغ از چگونگي اصلاح قوانين به سود سازگاري با امكانات برجام بايد اين نكته را مورد توجه داشت كه برجام يك توافقنامه مصوب مجلس شورا نيست و آنچنانكه شوراي نگهبان نيز اعلام نمود «برجام يك سند حقوقي محسوب نمي شود بلكه يك توافق سياسي بين دولت ها مي باشد» لذا اصولا در موقعيت معتبر حقوقي همچون يك پيمان نامه نمي باشد تا مطالبه اصلاح قوانين بر محتواي آن مستقر شود.

همچنين وزارت امور خارجه نيز دستگاه متولي مبارزه با فساد و عدم شفافيت اقتصادي نيست لذا توجيهاتي اين چنين تنها براي شناخت نسبت برجام با واقعيات كاربرد دارند.

در همين وجه اقتصادي نيز حداقل شايسته بود تيم ديپلماسي ايران پيش از جمعبندي مذاكرات و تن دادن به «زمان بندي عجيب تعهدات عملي» ابتدا نسبت به شناسايي فضاي اقتصادي كشور اقدام مي كرد تا به برآورد دقيقتري در محاسبه سود و زيان معامله دست مي يافت آنگاه شايد به اين زودي شاهد خسارت محض نبوديم!

از سويي درباره مطالبه صراحت بيشتر در گزارش وزارت خارجه مي توان گفت بند ٢٨ برجام وفاداري مقامات ارشد دولت ها به روح و متن و هدف برجام را خواسته و ايشان را به ايجاد فضاي سازنده حتي در «بيانات عمومي» فراخوانده لذا نمي توان توقع داشت كه اين گزارش مكتوب عباراتي مشابه اظهارات اخير رييس بانك مركزي (عايدي ايران از برجام تقريبا هيچ بوده) يا حتي برخي مواضع وزير امور خارجه ( ما كه ٣٠ ماه مذاكره نكرديم تا تنها يك سند خالي داشته باشيم) را در بر گيرد.

اگر چه ايران نسبت به وفاداري آمريكايي ها به تعهدات معترض است اما در شرايطي كه برجام ساز و كار فيصله اختلافات اين چنيني را پيش بيني كرده و گفتگوي دوجانبه ميان طرفين و در صورت ادامه اختلافات مراجعه به كميسيون مشترك را راه حل تعريف كرده، بايد پرسيد كه آيا اظهارات اخير رييس بانك مركزي و حتي وزير خارجه ولو با انگيزه چانه زني لااقل ناشي از ناديده انگاشتن بند ٢٨ نيست؟!

آيا مجموعه اين اظهارات و گزارش در بسته مشوق هاي جلب كننده اعتماد سرمايه گذاران خارجي مي گنجند؟

شايد اساسا نبايد انتظار داشت سرمايه گذاران معتبر ريسك ورود به بازاري پر از فساد، عدم شفافيت، پولشويي و صعوبت قوانين را بپذيرند مخصوصا اينكه چنين اطلاعي را هم از مقامات ارشد دولتي كسب كرده اند كه تاكنون مهر برجام به دل سرمايه دار ديگري نيز ننشسته است!

علي رغم اين نكات به نظر مي رسد مفهوم اين جمله تكراري كه «تعهدات طرف امريكايي روي كاغذ مانده» كم كم فاصله اش را با «كاغذپاره» ناميدن برجام كم مي كند. بايد اميدوار بود كه در كمال تامل و حساسيت با برجام رفتار شود چون بالقوه ابزار گسترش و تعميق بحران هاست.

مهار پيامدهاي نامطلوب «تولد برجام» دقت و تدبيري واقعي مي طلبد...
 
کلمات کلیدی : ميرزا سعدين داورپناه
 
حسن
Germany
۱۳۹۵-۰۲-۰۴ ۱۰:۳۹:۴۷
اون قبلی به تحریم ها می گفت کاغذ پاره
این جدیده به برداشته شدن تحریم ها می گه "تعهداتی که روی کاغذ مانده"

کلا ما مردم موندیم وسط کاغذبازی آقایون... (3662098) (alef-4)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.