توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 321726
روایت رضا کیانیان از وضعیت سینمای ایران
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۲۶
بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به مظلومیت سینمای ایران گفت: سینمای ایران در میان ایرانیان مظلوم است، ما قدر این گوهر را نمی‌دانیم.

گزارش فارس، رضا کیانیان امشب در مراسمی که با میزبانی شهر کتاب قم برگزار شد عنوان کرد: اگر به بازیگری علاقه‌مند هستید لازم است که بتوانید علاقه‌ خود را به اهل فن در این زمینه نشان دهید و موانع را از سر راه بردارید.

وی افزود: در صحنه بازیگری راه برای هر کسی باز نیست، در مرحله اول از بازیگر حرفه‌ای انتخاب می‌شود و بعد از آن بازیگری که تحصیلات آکادمیک داشته باشد.

بازیگر سینما و تلوزیون با اشاره به موضوع کتاب «این مردم نازنین، قصه‌های رضا کیانیان با مردم» تصریح کرد: سال‌ها پیش به پیشنهاد برادرم همه نظرات خود در ارتباط با تئاتر را نوشتم و خود را مجبور کردم که آن را اصلاح کنم و برای اینکه اصلاح کنم مجبور می‌شدم منطق بیاورم و برای منطق آوردن باید مطالعه می‌کردم.

وی ادامه داد: راه تئوریزه‌کردن مطالب مکتوب شدن آن است، برادرم این آموزش را به من داد که سبب شد نویسندگی کنم و بعد از آن مجلات و روزنامه‌ها ستون‌هایی را به نام بازیگری ایجاد کردند.

کیانیان در پاسخ به سئوالی در زمینه آموزش بازیگری تصریح کرد: هنر ابزار یادگیری نیست بلکه به عنوان یک پدیده دارای اصالت است، هنرمند خلاق است و تنها با آموزش دادن و انتقال پیام نمی‌توان این خلاقیت و اصالت را آموزش داد.

وی افزود: کلمه «بازیگری» را جایگزین هنرپیشگی کردم، هر کسی که کار هنری می‌کند هنر پیشه است اما لزوما بازیگر نیست.

بازیگر فیلم «نیش زنبور» تصریح کرد: مفاهیم انسانی و اخلاقی در این فیلم به کار برده شده است و از نمونه کارهای برجسته در این زمینه است.

وی نویسندگی را از علایق خود برشمرد و گفت: تاکنون «این مردم نازنین»،«بازیگری در قاب»، «ناصر و فردین» و «تحلیل بازیگری» به قلم من به چاپ رسیده است.

کیانیان در پاسخ به اینکه نویسندگی سخت است یا بازیگری گفت: هر دو این کارها بسیار سخت است، زیرا روند خلاقیت در هر دو زمینه وجود دارد و این روند شبیه به دنیا آمدن فرزند است.

بازیگر فیلم «کیمیا» خاطرنشان کرد: بعضی از نقش‌ها به سبب رودربایستی انتخاب می‌شود، با این حال این نقش مورد پسند من است زیرا کمترین میزان دروغ در این سریال تاریخی را برعهده دارد.

وی افزود: یکی از وجوه برجسته سینما رویاسازی است و بازیگر باید بتواند آنچه خوب است و آنچه رویای شماست را برای شما بسازد.

کیانیان با تأکید بر قهرمان‌سازی سینمای آمریکا در زمان بحران تصریح کرد: سینما آمریکا این حس «من می‌توانم» را در شما به وجود می‌آورد حال آنکه سینمای ایران در این مسئله غفلت کرده است.

وی ادامه داد: آمریکا با این شیوه سینمای جهان را به تسخیر درآورده است با این وجود سینمای ایران نه تنها زیرسلطه سینمای آمریکا نیست بلکه فیلم آمریکایی هم نمی‌سازد.

بازیگر سینمای ایران، سطحی نبودن را از نکات حائزاهمیت فیلم ایرانی برشمرد و تصریح کرد: تعداد فیلم برجسته ایرانی بر اساس آمار بسیار بیشتر از فیلم‌های آمریکایی است حال آنکه هزینه بسیار کمتری نیز صرف ساخت فیلم‌ها می‌شود.

کیانیان با اشاره به مظلومیت سینمای ایران گفت: سینمای ایران در میان ایرانیان مظلوم است، ما قدر این گوهر را نمی‌دانیم حال آنکه «جدایی نادر از سیمین» جهان را مبهوت خود کرد.

وی با توجه به تأثیرپذیری نقش در اذهان عمومی خاطرنشان کرد: به هیچ وجه نقش بزرگ یا کوچک وجود ندارد، بلکه بازیگر بزرگ و کوچک وجود دارد و من همواره به دنبال دستیابی به این مهم بوده‌ام.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.