نظر منتشر شده
۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 450903
چگونه مي توان به روند كاهشي تلفات جاده اي سرعت بخشيد
بخش تعاملی الف - حميد نجف
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۶:۵۳


اين روزها نمايندگان محترم  بحث بسيار مهمي را در دستور كار دارند.

در ويكي پديا آمده كه بودجه از واژه بوژه که یک كلمه فرانسوی قدیم است گرفته شده، بوژه به کیف چرمی ای اطلاق می شده که وجوه نقد را در آن نگهداری می کردند.

بودجه در حقيقت " فرایند تخصیص منابع محدود به نیازهای نامحدود است "، نوعي برنامه ريزي راهبردي براي نيل به اهداف كلان كشور مي باشد، بدون ترديد رفع چالش هاي موجود و شتاب دادن به جريان رشد و توسعه كشور؛ تنها از طريق يك بودجه ريزي صحيح امكان پذير است؛ با اين حساب  هر گونه پس رفت و پيشرفتي، با چگونگي اختصاص بودجه رابطه مستقيمي دارد و دقت  در بهره برداري بهينه از سرمايه هاي اندك ملت شريف و اولويت بندي صحيح آن، بسيار لازم و حياتي مي باشد.

در اين بين البته بينش و نگاه جزيره اي و قبيله اي مي تواند تا حدودي مخرب باشد، از اين رو حداقل توقع مردم اين است، كه وكلايشان با تفكر ملي و علم به چالش هاي اساسي مملكت؛ بودجه كل كشور را مطالعه و تصويب نمايند.

اگر بر اين باوريم كه شرايط اقتصادي امروز ما ناشي از تفكر ديروز ماست؛ پس چاره اي نداريم كه به جاي هزينه درمان؛ كمي براي پيشگيري خرج كنيم.

مي دانيم ؛ كه نمايندگان محترم ملت در مجلس شوراي اسلامي، اين روزها در جريان بررسي و تصويب لايحه بودجه سال آينده بسيار درگير كار هستند؛ شايد فشارهاي مستقيم و غير مستقيمي جهت افزايش و يا حتي كاهش بودجه بعضي از بخش ها، اعصاب آنان را مشوش نموده باشد، بنا بر اين امروز قصد زياده گويي ندارم.

نه مي خواهم بودجه اي را كاهش دهند و نه افزايش خود مختارند، فقط مي خواهم چند آمار بسيار نگران كننده را در اختيار آنان قرار دهم، اگر مي دانند؛ كه ملالي نيست، اما اگر نمي دانند خواندنش ضرري ندارد، قضاوت و تصميم گيري هم با خودشان است.

- رییس پلیس راهور ناجا: " در نیمه نخست امسال از مرگ  7 هزار و 83 نفر در تصادفات رانندگی خبر داد و اظهار کرد: روزانه 45 نفر در تصادفات رانندگی کشور کشته و850 تن زخمی می‌شوند ."

 - طبق تحقیقات پلیس، تقریباً 6 درصد درآمد ناخالص کشور در تصادفات از بین می‌رود.

- مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان حمل و نقل جاده‌ای کشور: "سالانه ۱۶هزار نفر در تصادفات رانندگی کشته می‌شوند."

- رییس پلیس‌راه راهور ناجا اعلام کرد: "٣٠درصد تصادفات در محل‌های حادثه‌خیز راه‌ها رخ می‌دهد و دوهزار نفر در محل‌های حادثه‌خیز جاده‌ها کشته می‌شوند، بر اساس آخرین جمع‌بندی‌های پلیس‌راه حدود 3400 محل حادثه‌خیز در جاده‌های برون‌شهری وجود دارد که به‌رغم کاهش آن ها در سال‌های گذشته وضعیت 1500 محل از این تعداد بحرانی است و حجم زیادی از تصادفات فوتی و جرحی در آنها رخ می‌دهد ؛ طبق گفته وی تصادفات جاده‌ای تنها در نقاط حادثه‌خیز سالانه حدود 2400میلیارد تومان خسارات مالی به کشور وارد می‌کند؛ قطعا باید همه دستگاه‌های مسئول بخصوص مراجع قانونگذار اعتبارات ویژه‌ای را برای اصلاح سریع محل‌های حادثه‌خیز اختصاص دهند."

- معاونت اقتصاد حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی: "هر مرگ‌ و میر چیزی حدود یک‌ میلیارد و ٢٠٠‌ میلیون تومان خسارت به اقتصاد کشور وارد می‌کند."

- گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد ایران رتبه ١٧٧ از میان حدود ١٩٠ کشور جهان را در میزان تلفات رانندگی دارد.

و نهايتا اظهارات مدير كل دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي سازماني كه طبق قانون مسئوليت بهسازي نقاط حادثه خيز جاده هاي كشور به عهده آن است، سازماني كه به نسبت بودجه تخصيصي قادر به خدمت خواهد بود.

-" اگر بودجه سال 95 و 96 را باهم مقایسه کنید متوجه می‌شوید که کلاً در سال 96 بودجه سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بودجه کاهشی بوده است و از افزایش بودجه خبری نیست، یعنی تقریباً عددی در حدود 28 درصد نسبت به سال گذشته کاهش بودجه داشته‌ایم، البته این بودجه در حال حاضر در مرحله لایحه است و تبدیل به قانون نشده و ممکن است تغییراتی در آن انجام شود."

البته براي كوتاه كردن مطلب ديگر به سراغ ارائه  آمارها يي  نظير تعداد معلولان ناشي از حوادث رانندگي و همچنين تبعات ناهنجاري هاي اجتماعي ناشي از اين  سوانح  نمي روم و به همين آيتم هاي محدود بسنده مي كنم.

از آنجائي كه دولت محترم در اختصاص بودجه ممكن است گاهي دچار فشار؛ رو در بايستي و معذوريت قرار بگيرد؛  طبيعتا براي جبران مجبور به كاستن از برخي بودجه هاي زير ساختي و بسيار مهم خود مي باشد جا دارد كه نمايندگان محترم به عنوان وكلاي ملت  با علم به اين شرايط بغرنج راهكار مناسبي بينديشند و با جديت بيشتري نسبت به تصويب اين لوايح مهم و سرنوشت ساز كشور اقدام نمايند.

اگر اعتقاد به  كاهش تلفات جاده اي و خسارات انبوه جاني و مالي آن داريم، بهتر است بدون تعارف نه در شعار بلكه در عمل اين موضوع را به اثبات برسانيم.
 
کلمات کلیدی : حميد نجف
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۴ ۰۷:۲۱:۱۵
بازور نمی شود اگر همه مقید به قانون باشند این اتفافات بسیار کم خواهد افتاد که متاسفانه فرار از قانون در جامعه ما نوعی زرنگی محسوب می شود (4185257) (alef-11)
 
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۴ ۰۹:۵۱:۳۶
جامعه ای که معلمین و پلیسش از نخبگان نباشد وضعی بهتر از این نخواهد داشت.با نگاهی به آگهی های استخدامی نیروی انتظامی در 20 سال گذشته متوجه خواهید شد که چه کسانی جذب نیروی انتظامی شده اند.اغلب پرسنل این نیرو با مدرک ...جذب شده اند و اغلب به روستاها و شهرهای کوچک تعلق دارند.ضعف امکانات و درآمد ناچیز در این محلها باعث شده بچه های این سرزمینها نتوانند رشد علمی و فرهنگی مناسبی داشته باشند.لزوم داشتن یک پلیس خوب جذب نیروهای نخبه باهوش و باسواد و دارای سلامت روحی و روانی و جسمی است ....گرچه استثناهایی هم وجود دارد که به دلیل درصد ناچیزشان نمیتوان بر آن تکیه کرد....امید که با تغییر روند جذب نیرو ،تستهای علمی و روانشناختی و جسمی،آموزشهای سخت و بلند مدت و میان دوره ای، افزایش حقوق و امکانات نیروهای پلیس شاهد بهترین پلیس دنیا در کشورمان باشیم. (4185466) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۴ ۰۹:۵۹:۱۷
یکی از کشنده ترین نوع تصادفات تصادف شاخ به شاخ است. چون اگر هر خودرو 100 کیلومتر سرعت داشته باشد، این اتفاق مانند برخورد دو خودرو با سرع 200 کیلومتربرساعت به دیوار است. پس خسارت مرگ چندین برابر می شود. متاسفانه باید پذیرفت که علت اصلی آن تخلف و انحراف به چپ راننده است و لذا بهتر است گاهی اوقات با ابزاری سخت گیرانه تراز جریمه پلیس جلو این تخلف را گرفت
من دو پیشنهاد برای کاهش این گونه تخلفات و تلفات دارم
1- سیستم تشخیص خودکار انحراف به چپ. تشخیص خودکار انحراف به چپ و ارسال سریع جریمه با پیامک سامانه است که نیاز به چند تخصص اصلی دارد، پردازش تصویر و بینایی ماشین، تشخیص سرعت، ارسال پیامک. طبق سوادی که من دارم همه اینها اکنون در کشور با خطای بشدت کم، شدنی است.

2- نصب بلوارهای کم هزینه در همه معابر دو طرفه برون شهری. چنانچه دولت نمی تواند طی مدت کوتاهیی همه راههای دوطرفه را اتوبان کند، می تواند با نصب موانع موقتی و کم هزینه نظیر قندیلهای پلاستیکی ، در کوتاه مدت جلو انحراف به چپ را در مسیرهای خطرناک بصورت اجباری بگیرد. (4185474) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۴ ۱۰:۰۰:۲۱
با تولید پراید و پژو و سمند (4185476) (alef-11)
 
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۴ ۱۰:۳۴:۵۵
تا زمانی که باور نکنیم با کار فرهنگی می توان مشکلات را درمان کرد، نمی توانیم به هدف برسیم.
البته برخوردهای تنبیهی و قهری نیز موثر است ولی باید در فرایند بسیار نهایی دیده شود.
وقتی من در جاده حرکت می کنم و مشکلی ندارم ولی پلیس بی جهت خودروی من را متوقف می کند و از من مدارک می خواهد و بعد وقتی همه یکی از مدارکم حال به هر دلیلی کامل نبود، به سرعت ظاهر .. خود را نشان می دهد
و یا وقتی دید مدارک کامل است می گوید ترمز بزن تا چراغ ها را چک کنم و ومتوجه می شوی که به یک ترفندی می خواهد برگ جریمه را پر کند....
البته ممکن است پلیس اعلام کند که موارد تشویقی دارد ولی این موارد در زمینه کاهش تبینه و یا امثالهم بوده است.
حال به نظر شما با این شرایط می توان تصادفات را کاهش داد و قوانین دستوری پلیس موثر است!؟؟!؟!؟!؟! (4185549) (alef-11)
 
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۴ ۱۱:۱۶:۲۱
سلام
در خصوص جاده های کشور نکاتی به ذهنم می رسد که بعنوان یک شهروند ایرانی با ذکر مثالهایی، نکاتی عرض می کنم
به نظر می رسد تعریض جاده های باریک در کوهستانهای ایران می تواند راهکاری جهت "پرش اقتصادی" ایران تلقی گردد. توجه نکردن به تعریض جاده ها باعث شده که مصرف سوخت افزایش یابد و نیز مدت زمان رسیدن به مقصد بسیار زیادتر از حد معمول شود و مهمتر از همه جان شهروندان در این جاده ها به خطر بیافتد (فوت کنند و یا مجروح و علیل گردند) برای یک انسان بسیار تلاش می شود تا بزرگ شود و ببالد و مهیای خدمت شود اما در این جاده ها جان خود را از دست می دهد

از آنجایی که من اهل استان زنجان هستم، مثال را از استان خودم و وضعیت جاده های آن ذکر می کنم:
استان زنجان در منطقه شمال غرب ایران قرار گرفته و تنها استان ایران است که با هفت استان دیگر مرز مشترک دارد و از سویی نیز مسافت کوتاهی با پایتخت از یک سو و نیز با تبریز و شمال از سویی دیگر دارا است.
حال بیایید نظری به جاده های آن بیافکنیم، جاده های باریک این استان که توجهی به آنها نمی شود و برخی نیز معرف هستند به جاده های مرگ را برمی شمارم که سالانه تعداد زیادی از هموطنان ما در این جاده های باریک به کام مرگ می روند:
اول: جاده سلطانیه-همدان که همۀ مردم شهرستان خدابنده از مسئولین ناراضی هستند زیرا تصادفات دلخراش را همه ساله شاهدند
دوم: جاده زنجان-بیجار. از 130 کیلومتر جادۀ این محور، این جاده فقط 15 کیلومتر تعریض شده است و بسیار غم انگیز است که این جاده تعریض نمی شود
سوم: جاده زنجان-تخت سلیمان. این جاده معروف است به جاده مرگ، معدن بسیار مهم و معروف سرب و روی ایران در این منطقه قرار دارد و ماشین های بزرگ در این جاده همواره خطرناک بوده و هستند و همه ساله شاهد ابراز نارضایتی مردم این منطقه هستیم و در قالب مناسبتهای مختلف مطالبات خود مبنی بر تعریض این جاده را دارند.
چهارم: جاده بسیار مهم زنجان منجیل: این جاده همواره شاهد پرت شدن خودرو ها به دره های عمیق این محور می باشد
پنجم: جاده زنجان-میانه

با صرف بودجه در جاده های باریک و تعریض آنها، می توان از صرف شدن بودجه هایی کلان تر و عظیم تر جلوگیری کرد (4185631) (alef-11)
 
Mahdy
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۱۴ ۱۳:۲۷:۴۶
جلوی تصادف = فرهنگ سازی ، افزایش منطقی جریمه ها و ...
جلوی تلفات = افزایش ایمنی خودرو
این دو مبحث رو مسئولین با هم خلط نکنند خواهشا ... (4185860) (alef-11)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶-۰۱-۰۸ ۰۱:۱۶:۰۹
تا زمانی که سوخت از اب خودردن هم ارزانتر است و مردم بهر بهانه تعطیلات عازم جاده میشونند حال وروزگار ما همین است ؟ (4220454) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.