کد مطلب: 418305
نگاهی به یک استعفا
بخش اقصادی الف، ۷ آذر ۹۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۹
سقوط، تصادف و تلفات در طول تمام سالهای گذشته پای ثابت حمل و نقل ایران بوده است؛ حوادثی جانکاه و تلخ که هر یک تاثیری همیشگی بر حافظه تاریخی ایرانیان گذاشتهاند. جدای از اثبات یا رد تقصیر و قصور مدیران در هر یک از این حوادث جامعه ایران خاطره چندان روشنی از استعفا و کنار رفتن مدیران فعال در آن حوزه ندارد؛ خاطرهای که از امشب نام مدیر عامل مستعفی شرکت راهآهن آن را پر رنگ خواهد کرد.
آن چه صبح روز جمعه در منطقه هفتخوان سمنان اتفاق افتاد، یک فاجعه بزرگ بود. اگر بار سنگین داغی که بر خانواده قربانیان این حادثه تحمیل شده را به عنوان مهمترین اثر این حادثه در نظر بگیریم، آن چه در حوزه حمل و نقل بیشترین اهمیت را داشت، ضربه خوردن وجهه راهآهن بود.
اگر در طول سالهای گذشته هواپیماهای ایران برای مسافران چندان اطمینانبخش نبودند یا جادهها همواره میزبان تصادفاتی وحشتناک میشدند، عرصه ریلی توانسته بود خود را جدای از تمام این اتفاقها تعریف کند و با شاخصه امنیت مسیر خود را باز کند.
تلاش راهآهن برای بهبود زیرساختها و وارد کردن امکانات نوین به این عرصه تنها گوشهای از برنامهریزی برای ارتقای جایگاه قطار در بین مسافران ایرانی را عیان میساخت؛ موضوعی که با یک اشتباه فردی و کوچک تمام آن چه تاکنون رشته شده بود را پنبه کرد.
به گزارش ایسنا،همان طور که از ابتدا نیز به نظر میرسید افکار عمومی پس از این حادثه نیاز به التیام داشت و استعفا یا کنار گذاشتن مدیران ریلی یکی از این گزینهها بود. با آن که شایعات و گمانهزنیها درباره تغییرات گزینههای مختلفی را نشان میداد اما محسن پورسیدآقایی، مدیر عامل شرکت راهآهن تصمیم گرفت خود این بار سنگین را به دوش بکشد تا دیگر مسئولان کار خود را ادامه دهند.
با آن که سهلانگاری صورت گرفته در حادثه صبح جمعه از دل مجموعه راهآهن بیرون آمده بود اما قطعا نمیتوان انتظار داشت تقصیری مستقیم گریبان مدیر عامل مجموعهای را بگیرد که چند هزار کارمند دارد. با این وجود پورسیدآقایی تصمیم گرفت برای آن چه عمل به مسئولیت اجتماعیاش خوانده به شکلی داوطلبانه کنار رود.
همان طور که وزیر راه و شهرسازی نیز در متن پذیرش استعفای پورسیدآقایی ذکر کرده، او یکی از باسابقهترین و خوشنامترین مدیران ریلی کشور در طول تمام سالهای گذشته بوده است.
مدیرعامل مستعفی راهآهن از کسانی بود که هم تحصیلات مرتبط با حوزه مسئولیتش داشت و هم سالها در تمام ردههای راهآهن به فعالیت پرداخته بود. معاون ناوگان راهآهن، عضو هیات مدیره راهآهن، رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت قطارهای مسافری رجاء و عضو هیات مدیره شرکت راهآهن از 1377 تا 1386 بخشی از سابقه او در حوزه ریلی است.
در زمان مدیریت حدودا سه ساله او بر عرصه ریلی کشور نیز اتفاقات مثبت مهمی صورت گرفته است که نوسازی ناوگان و تلاش برای ارتقای جایگاه صنعت ریلی بخش مهمی از آن را میسازد. در این بین البته آوردن سیستم atc به عرصه ریلی ایران که میتوانست دستاوردی بزرگ تلقی شود، خود به عامل کنار رفتن مدیرعامل راهآهن بدل شد.
هر چند سختی بار این حادثه باعث شده بسیاری از اقدامات راهآهن در طول این سالها تحتالشعاع قرار گیرد اما پورسیدآقایی با کارنامه خود در طول سالهای گذشته و البته استعفای شجاعانهاش میتواند در حافظه تاریخی مردم ایران جایگاهی درخور پیدا کند؛ جایگاهی که این بار بخش مهمی از آن در رفتنی به هنگام رقم میخورد.
کلمات کلیدی : برخورد قطار+ آتش گرفتن قطار مسافری+تصادف قطار
سرباز دادن تا وزیر راحت باشه !! (4035350) (alef-13)
پس مساله شما اصلا این حادثه نیست! مساله اینه که میخواین وزیر برکنار بشه! (4035982) (alef-11)
اگر این حادثه قبل از برجام بود " الان به جای استعفا " دولتی ها و رسانه های زنجیری شان شروع به کاسبی می کردند و از فرسودگی ناوگان حمل و نقل و لزوم توافق هسته ای!! و اشک تمساح ریختن برای جان مردم " و این که عده ای نمی خواهند توافق شود و مردم امنیت داشته باشند " سخن می گفتند . الان هم حاضرند معاونین فدا شوند اما خود وزیر استعفا ندهد . (4035357) (alef-13)
حالا شما فکر میکنی تو این مدت کم بعد برجام، ناوگان ریلی کشور نوسازی شده؟
وقتی چند سال کشور از فناوری روز دنیا عقب نگه داشته شده، میخوای همش تو یک سال بعد برجام حل بشه؟ (4035967) (alef-11)
محمدعلی
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۱۴:۱۸:۰۱
کافی نیست
فقط استعفای وزیر....... (4035359) (alef-3)
برو خدا پدرت را بیامرزه.کشور رو تبدیل کردین به صحنه نبرد جناحی.حقمونه با این شرایط همه به ریشمون بخندن. (4035395) (alef-13)
اگه نظر تو رو قبول کنیم که تو این کشور از بالا تا پایین باید استعفا بدن (4035406) (alef-13)
کافی نیست
فقط استعفای رییس جمهور.......!! (4035484) (alef-3)
کافی نیست فقط .... (4035555) (alef-13)
کاش بچه یا برادر خودت تو این قطار بود بعد می دیدیم بازم اینجوری از این بی لیاقتای نجومی دفاع میکردی (4036089) (alef-11)
عدالت
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۱۴:۱۹:۵۲
هر جای دنیا بود ابتدا وزیر مربوطه استعفا میکرد بعد دیگران، ولی در مملکت ما همیشه کاسه کوزه سر کارمند و کارگر میشکند و به همین علت هر روز عقبگرد میکنیم و حوادث وحشتناک بیشتری در کشور اتفاق میافتد. (4035364) (alef-13)
اتفاقا خیلی از جاهای دنیا و حتی توی اروپا از این حوادث اتفاق میفته و وزیری استعفا نمیده. وزیر وقتی باید استعفا بده که مقصر باشه نه بی دلیل! (4035580) (alef-3)
كاملا موافقم مدير عامل راه اهن كار شجا عانه انجام داد زير مجموعه تحت مسوليت ايشان خطا كرده بود و بايد پاسخگوي خطاي كارمندانش ميشد.ولي وزير استعفا بده سخن احساسي و بي منطقي با توجه به اينكه هم احتمال حادثه هوايي هم زميني هست اونوقت هيچ وزير ي در اين وزارتخانه 6 ماه نبايد وزارت كنه (4036073) (alef-11)
این وزیر راه همان کسی است که در سال 88 در جلسه ای که ویدئو ان موجود است و در اوج ناارامی ها " عنوان می کند که تقلب 11 میلیونی امکان ندارد . اما خب! عطش پست و مقام وعده داده شده مانع از ان بود که در تریبون های عمومی ان را اعلام کند . حال شما انتظار دارید که پست و مقامش را به خاطر 42 نفر کشته شده از دست بدهد !!! (4035365) (alef-13)
نمایندگی مردم به جار و جنجال نیست اقای مطهری . این جا بیا و از حق مردم دفاع کن . (4035369) (alef-13)
برخورد جناحی بر روی خون بیگناهان! (4036671) (alef-11)
روزنامه های زنجیری امروز صدا و سیما را متهم کردند که چرا با پوشش این خبر می خواهد امید مردم را نا امید کند !!! احتمالا از دید دولت صدا و سیما باید عنوان می کرد که در حادثه برخورد 2 قطار 50 نفر متولد شدند !!! (4035375) (alef-13)
اگر استعفا ندارد، رئیس جمهور به علت ناکارآمدی وزیر و حفظ آبروی دولت یازدهم هم که شده باید حتما او را برکنار کند تا شائبه رانتهای پشت پرده پیش نیاید همانطور که در مجلس قبلی آخوندی از استیضاح با لابی های فراوان فرار کرد. (4035401) (alef-13)
درود بر ایشان (4035411) (alef-3)
البته ایشان را مجبور به استعفا کردند برای اینکه وزیر مجبور به استعفا نشود. این هم سیاسی بازی دیگری از دولت یازدهم که درتاریخ ثبت خواهد شد. (4035476) (alef-13)
سیامک
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۲۰:۳۷:۱۶
با نظر شما موافقم و البته هر دو نفر باید استعفا دهند . (4038336) (alef-11)
شما با کدام دلیل ومدرک به این راحتی اتهام میزنی ؟ امثال جنابعالی فقط دنبال بهانه آوردن برای تاختن به دولت هستید و عامدانه چشم بر هر حرکت مثبتی می بندید (4038457) (alef-13)
اگر اعضای خانواده خودت در این سانحه کشته می شد بازم درود می فرستادی (4035952) (alef-3)
مگه وزیر مقصر بوده؟ (4037609) (alef-13)
به نظرم اسم ايشان جزء " اولين " ها ثبت ها بشه و در آينده در مسابقات راديو و تلويزيوني از
داوطلبان خواهند پرسيد : " اولين مسئولي كه با دست خودش ، خودش را بركنار كرد و استعفايش
راكتابت كرد ، چه كسي ؟ !! ... حالا خدا عالمه شايد هم اسمش در كتاب " گينس " ثبت شدني باشه ، ... به هر حال بايد اين " استعفا " را به فال نيك گرفت ، ... انشاءالله كه مباركه !!! (4035416) (alef-13)
شمااگربه راه اهن تشريف ببريدوكمي تحقيق كنيد خواهيد ديد كه نارضايتي كاركنان ونابساماني در امور حمل ونقل ريلي موج ميزند اينكه قطارها تاكنون بدون حوادث فاجعه باري مانند حادثه اخير پيش نيامده فقط كمك خدا بوده و تعريف وتمجيد شما ووزير از ايشان نابجااست قطعا اين استعفاء با هماهنگي براي نجات وزير از استيضاح بوده وبه ايشان نيز پست درخوري خواهد داد وجايگزين ايشان نيز از حلقه خودشان وبا نظرمدير مستعفي صورت خواهد گرفت وفكر نكنم با وجود وزير فعلي در وضعيت نا بسمان راه اهن بهبودي حاصل شود (4035425) (alef-13)
آفرین به این مسول که شهامت پذیرش مسولیت خود را نشان داد. کاشکی همه در قبال وظیفه خود احساس مسولیت بکنند. (4035457) (alef-3)
به زور استعفاش دادند. (4035477) (alef-13)
آدمی که خودش رابه خوابی زده نمی شود بیدار کرد (4038224) (alef-11)
امیدی
۱۳۹۵-۰۹-۰۷ ۱۵:۵۸:۴۱
در یک سیستم سالم ایشان باید تشریف ببرند دادگاه و پاسخگوی اهمال های
کشنده و سوزاننده عوامل تحت امرش باشد (4035547) (alef-13)
اگر در طول سالهای گذشته هواپیماهای ایران برای مسافران چندان اطمینانبخش نبودند یا جادهها همواره میزبان تصادفاتی وحشتناک میشدند، عرصه ریلی توانسته بود خود را جدای از تمام این اتفاقها تعریف کند و ...
ظاهرآ فاجعه ایستگاه راه آهن نیشابور با 400 کشته و زخمی های بی شمار فراموش شده! راستی کی بود؟ (4035692) (alef-3)
هنوز هم بعد از اينهمه سال دليل آن انفجار مهيب اعلام نشده است (4036239) (alef-11)
جواستعفا واستيضاح وسیاسی کردن هر مشکلی راه حل مشکلات نیست.این حرکات کوته بینی است (4036600) (alef-11)
استعفا ایشان در این مقطع کار اشتباهی بود.
باید اینکار را به بعد از جمع نمودن این سفره انجام میداد .
چرا که او در این مقطع با آگاهی اش بر امکانات و زیر مجموعه اش باید بماند و مدیریت کاهش تلفات را مدیریت کند . (4036927) (alef-13)
وزیر راه باید استعفا بده. آخوندی بی مسئولیت ! استعفا استعفا
هر نماینده ای آخوندی را استیضاح و صلاحیتش را رد نکنه باید از لیست اعتماد ملت خارج بشه. (4038007) (alef-11)
سیامک
۱۳۹۵-۰۹-۰۸ ۲۰:۳۴:۴۶
با تکنولوژی های جدید این قبیل اشتباهات بسیار عجیب و نادر است . ولی آیا بودجه های میلیاردی تخصیص داده شده به راه آهن صرف نوسازی سیستم ها و دستگاههای قدیمی می شود یا صرف به اصظلاح " پروژه قابلیت سازی " که دوست و آشنا حق التدریس های آنچنانی بگیرند و بستگان دوست و آشنا به بهانه تحول در راه آهن و به اسم قابلیت سازی به استخدام راه آهن در آیند ؟دیگر اینکه با وجود ادغام وزارت راه و وزارت مسکن حقوق و مزایای کارکنان راه آهن از کارکنان وزارت مسکن سابق و وزارت راه سابق و هواپیمائی و کشتیرانی و ... بسیار کمتر است و مشغولیت فکری در نتیجه گرفتاری های زندگی حواس جمع و تمرکز برای پرسنل گرفتار نمی گذارد . (4038332) (alef-11)