توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 285600
افزایش درصد باسوادی در کشور
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۸
علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در مراسم ارائه گزارش‌های پایش‌ جهانی آموزش برای همه در سال ۲۰۱۵ که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نقش بی‌بدیلی در آموزش ارتقاء توسعه پایدار و پیشرفت در تمام حوزه‌های سطح کلان توجه جدی و مستمر دارد، اظهارداشت: در نشست جهانی آموزش در داکار سال ۲۰۰۰ ، ۱۶۴ دولت با چارچوب آموزش برای همه، دستیابی به تمام تعهدات جمعی را توافق و دستور کاری آرمانی تدوین شد تا بتوانند به ۶ هدف با ابعادی بسیار گسترده در آموزش تا سال ۲۰۱۵ دست یابند.

به گزارش فارس، وی با تشریح ۶ هدف تعیین شده برای حرکت به سوی آموزش فراگیر، گفت: مراقبت‌های دوران کودکی و آموزش، آموزش فراگیر مقطع دبستان، مهارت‌های جوانان و بزرگسالان، سوادآموزی بزرگسالان، برابری جنسیتی و کیفیت آموزش ۶ هدف پیش‌بینی شده در سال ۲۰۰۰ بود که ایران به پیشرفتهای بسیار خوبی در این خصوص رسیده است.

وزیر آموزش و پرورش با تشریح پیشرفتهای ایران و هدف‌ گذاری در دوره پیش‌دبستانی خاطرنشان کرد: افزایش گویش گروه هدف در مسیر روستایی و شهری، افزایش سهم بخش غیردولتی در توسعه دوره و ارتقاء کیفیت معلمان دو اهداف اصلی ایران بود.

وی افزود: نرخ ثبت‌نام ناخالص دوره پیش‌دبستانی با توجه به تأکید بر اجرای غیردولتی بودن آن از ۲۹ درصد زمان شروع به ۷۰ درصد در میانه برنامه رسید. بازتعریف نقش دولت و استمرار حمایت‌های دولتی در این شاخص در سال ۲۰۱۴ در روستاهای کمتر توسعه یافته به خصوص در مناطق دو زبانه افزایش یافته است. فانی با اشاره به برنامه‌های هدف‌گذاری شده ایران در این خصوص، تصریح کرد: کامل‌کردن پوشش تحصیلی مناطق، افزایش نرخ ماندگاری دوره ابتدایی، برابر کردن فرصت برابری جنسیتی، آموزش در مناطق روستایی و ارتقاء استانداردهای حرفه‌ای معلمان از جمله برنامه‌های ایران بوده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ خالص جذب دانش‌آموزان پایه ابتدایی از ۵ درصد افزایش یافته است و درصد ثبت خالص دوره ابتدایی ۳ درصد پیشرفت داشته است. همچنین نرخ گذر از دوره ابتدایی به راهنمایی یا متوسطه اول افزایش ۹ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: ارتقاء مهارتهای جوانان به خصوص در دوره متوسطه و فنی و حرفه‌ای و کار و دانش از کل دانش‌آموزان متوسطه ۱۲ درصد پیشرفت کرده است. همچنین سهم برنامه غیر دولتی در ارائه آموزش‌های غیر رسمی فنی و حرفه‌ای قابل توجه بوده و در طول اجرای برنامه به ۷۵ درصد رسیده است.

فانی هدف‌گذاری سوادآموزی در سند ملی را کاهش قدر مطلق بی‌سوادی در گروه‌های اولویت‌دار ۱۰ تا ۴۹ سال زنان و روستائیان متمرکز دانست و خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف منطقه‌ای و محلی کردن سواد آموزی، توسعه تشکل‌های غیر دولتی به خصوص معطوف کردن فعالیتهای آموزشی، تاکید بر برنامه EFD بوده است.

وی افزود: با سوادی افراد ۱۵ ساله و بالاتر از ۷۶.۵ درصد به ۸۵.۲ درصد ارتقاء و افراد ۱۵ تا ۲۴ سال از ۹۴.۲ به ۹۶.۹ در مناطق شهری و در مناطق روستایی از ۸۹.۵ به ۹۴.۸ ارتقا یافته است. وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: البته فعالیت‌های سواد آموزی با توجه به گسترده شدن پراکندگی سنی، جنسی، منطقه‌ای و انگیزه اجتماعی گروه هدف با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شود و برنامه ریزی خاصی طلب می‌کند.

وی درخصوص بند پنجم هدف‌گذاری یونسکو در امر آموزش گفت: ظرفیت‌های قانونی، ساختاری، فرآیندی و اجرای خاصی صورت می‌گیرد و تأکید ایران بر تحت پوشش و انسداد مبادی بی‌سوادی است به طوری که ۱۱۰ مدرسه در کشور تنها یک دانش‌آموز دارد و ۴۸۰۰ مدرسه کمتر از ۵ دانش‌آموز در اختیار دارد.

فانی همچنین تصریح کرد: در برخی مناطق امکانات لازم برای آموزش دختران فراهم است اما خانواده آنها به دلایل اقتصادی و فرهنگی مانع و از آموزش آنها جلوگیری می‌کنند. وزیر آموزش و پرورش در تشریح بند ششم این سند، گفت: ارتقای حرفه‌ای معلمان، متعادل کردن شاخص دانش‌آموزان بر معلمان، بالا بردن عملکرد دانش‌آموزان و آموزش کودکان در مناطق خاص افزایش یافته و مبسوط است و نظام آموزشی کشور در ابتدای کیفیتی راه آموزش بوده و نیازمند چارچوب محیط و تاثیر گزار برای ارتقاء هستیم.

فانی در پایان سخنان خود با اشاره به تصویب سند تحول نظام آموزشی کشور در سال ۱۳۹۰، این سند را ارزشمند و حاکم بودن روح آموزش و علم بر آن دانست و افزود: در برنامه ششم توسعه که از سال ۱۳۹۵ آغاز می‌شود سند تحول آموزش و پرورش بر کیفیت بخشی به تعلیم و تربیت تأکید دارد.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران جزء کشورهای درخشان و پیشرو در حوزه آموزش بوده بر انتقال تجربیات ارزنده و سازنده در امر آموزش بین‌المللی تأکید کرد.
 
کلمات کلیدی : فانی
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.