نظر منتشر شده
۲
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 265008
جزییات جدید از سقوط هواپیمای حامل ۲ خبرنگار ایرانی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۹
جزییات بیشتری از سقوط هواپیمای ایرباس A۳۲۰ خطوط هوایی ژرمن‌وینگر آلمان که دو خبرنگار ایرانی جزو سرنشینان آن بودند، منتشر شد.

به گزارش تسنیم، اطلاعاتی که از جعبه سیاه هواپیمای ایرباس A۳۲۰ که روز سه‌شنبه در کوه‌های آلپ فرانسه سقوط کرد و طی آن ۱۵۰ نفر جان خود را از دست دادند، نشان می‌دهد که این سقوط عمدی بوده است.

پرواز شماره ۹۵۲۵ خطوط هوایی ژرمن وینگز روز سه‌شنبه در حالی که از بارسلونا به‌‌مقصد دوسلدورف آلمان پرواز می‌کرد در کوه‌های آلپ سقوط کرد و ۱۵۰ نفر شامل ۱۴۴ مسافر و ۶ خدمه‌ جان خود را از دست دادند. نام میلاد حجت‌الاسلامی و حسین جوادی از خبرگزاری تسنیم و روزنامه وطن امروز میان قربانیان و جان‌باختگان این حادثه دلخراش بود.

نشریه «بیلد» آلمان گزارش داد با توجه به اطلاعات موجود در جعبه سیاه یافته شده این هواپیما، کاپیتان پاتریک سوندهیمر، خلبان هواپیما پس از بلند شدن از فرودگاه ال‌پارت شهر بارسلونا در ساعت ۹ و ۳۵ دقیقه صبح به‌وقت اروپای مرکزی به‌مقصد دوسلدورف آلمان به‌خاطر تأخیر ۲۶دقیقه‌ای در پرواز از مسافران عذرخواهی می‌کند.

۲۰ دقیقه پس از گذشت زمان پرواز آندره‌آس لوبیتس، کمک‌خلبان به سوندهیمر می‌گوید هروقت که خواست می‌تواند به سرویس بهداشتی برود. ظاهراً خلبان پیش از بلند شدن هواپیما فراموش کرده بود که در بارسلونا به سرویس بهداشتی برود.

در ساعت ۱۰ و ۲۷ دقیقه ارتفاع هواپیمای ایرباس A۳۲۰ به ۳۸هزار پایی (در حدود ۱۱هزار و ۵۰۰ متری) می‌رسد. خلبان به کمکش می‌گوید که خود را آماده فرود در دوسلدورف کند که لوبیتس ۲۷ساله از واژه‌های "امیدوارم" و "خواهیم دید" برای پاسخ به خلبان استفاده می‌کند. پس از اینکه تنظیمات لازم برای فرود انجام می‌شود کمک‌خلبان بار دیگر به خلبان می‌گوید: "اگر می‌خواهی می‌توانی به سرویس بهداشتی بروی".

پس از گذشت دو دقیقه خلبان به لوبیتس می‌گوید: "تو می‌توانی کنترل هواپیما را تا بازگشت من به‌عهده بگیری" و پس از آن صدای بلند شدنش از صندلی و بسته شدن در کابین خلبان به گوش می‌رسد.

در ساعت ۱۰ و ۲۹ دقیقه رادار هواپیما نشان از کم کردن ارتفاع هواپیما می‌دهد. یک دقیقه بعد هواپیما ۳۱۶ پا (۹۶ متر) ارتفاع خود را کم می‌کند و یک دقیقه بعد هم این ارتفاع تا ۱۸۰۰ پا (۵۴۸ متر) کاهش پیدا می‌کند.

در ساعت ۱۰ و ۳۲ دقیقه کنترل‌کنندگان هوایی سعی می‌کنند با هواپیما ارتباط برقرار کنند ولی پاسخی دریافت نمی‌کنند. در همین حین صدای هشدار "کاهش ارتفاع" هواپیمای ایرباس A۳۲۰ بلند می‌شود.

پس از چند لحظه صدای ضربه‌ای که به در بسته شده زده می‌شود، شنیده می‌شود و خلبان می‌گوید: "تو رو خدا، در را باز کن!" و در همین حین صدای جیغ و فریاد مسافران نیز به گوش می‌رسد. بر اساس گزارش‌ها کمک‌خلبان از داخل در را قفل کرده بود و حتی کد امنیتی خارج از اتاق خلبانی توسط خود او هم غیرفعال شده بود.

در ساعت ۱۰ و ۳۵ دقیقه صدای شیء فلزی که به در می‌خورد شنیده می‌شود که گفته می‌شود خلبان سعی داشته با چکشی در را بشکند و وارد کابین شود. در این لحظه ارتفاع هواپیما به ۷هزار پایی از سطح زمین (۲هزار و ۱۳۳ متری) کاهش یافته است. پس از ۹۰ ثانیه هم پیام هشدار "زمین! هواپیما را بالا بکش! هواپیما را بالا بکش!" شنیده می‌شود و بار دیگر خلبان فریاد می‌زند: "این درِ لعنتی را باز کن!".

در ساعت ۱۰:۳۸ دقیقه هواپیما با سرعت به‌سمت شمال شرقی کوه‌های آلپ در پرواز است و صدای نفس کشیدن لوبیتس هم شنیده می‌شود ولی چیزی نمی‌گوید.

در ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه هواپیما با سرعت ۴۰۰ مایل بر ساعت (۶۴۳ کیلومتر در ساعت) به کوه‌های آلپ برخورد می‌کند و ۱۵۰ مسافر و خدمه‌ جان خود را از دست می‌دهند. ابتدا بال راست هواپیما با کوه برخورد می‌کند و سپس متلاشی می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که کمک‌خلبان ۲۷ساله در روز پرواز موردنظر شرایط پرواز را نداشته و به‌لحاظ روحی و روانی مشکلاتی داشته است. حتی نامزد لوبیتس مدعی شده که اخیراً به وی گفته کاری خواهد کرد که نامش تاریخی شود و از شنیدن نام او همه بترسند.

در گزارش‌ها همچنین آمده که این کمک‌خلبان به‌لحاظ بینایی مشکلاتی داشته و بیماری روانی و بینایی‌اش را از کارفرمایان خود مخفی می‌کرده است.
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۰ ۰۹:۳۸:۰۶
چقدر دردناکه،خدا به خانواده هاشون صبر بده (2773588) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۱-۱۰ ۱۹:۰۱:۳۰
چطور ظرف ۴ دقیقه ۸۷۲۳ متر ارتفاع کم کرده ولی ظرف ۳ دقیقه بعدی نه؟ (2774572) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.