کد مطلب: 299687
فرمان ایست بازار به معاملات خودرو
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۶
بازار هم همچنان فرمان ایست به معاملات خودرو داده است و مردم همچنان دست نگه داشتهاند تا خودرو ارزانتر شود.
به گزارش مهر، بازار خودرو اکنون وارد دومین ماه رکود سرسختانه خود میشود. محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه مشترکی که به همراه وزرای اقتصاد، کار و رفاه به رئیس جمهور نوشته، از بیش از ۱۰۰ هزار خودرو کف کارخانه سخن به میان آورده است: در صنعت خودرو صورتهای مالی زیان انباشته ای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان می دهد، این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.
همین سند نشان میدهد که اکنون عمق رکود در بازار خودرو حرف دیگری را میزند، نمایشگاهداران هم البته کمتر رغبت می کنند که وارد بازار خرید از فروشندگان شوند و یا از کارخانهها خودرو بخرند و خود به عنوان واسطه و نقش آفرین، به جای طرحهای فروش خودرو بفروشند.
حال و هوای این روزهای معاملات خودرو
یکی از نمایشگاهداران خودرو که روزهای خلوت و کم تقاضایی را در محل کارش سپری میکند؛ در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید: مردم همچنان خودرو نمیخرند و منتظر نشستهاند تا خودرو ارزان شود. البته بعید به نظر میرسد قیمتی که در ایران بالا رود، به راحتی پایین آید.
او میافزاید: ما هم به عنوان نمایشگاه دار حداقل باید ۱۰ درصد سود بر روی فروش یک خودرو داشته باشیم، بنابراین اکنون که قیمت کارخانه و بازار به هم رسیده و حتی در مواردی هم کارخانه گرانتر از بازار خودروهای صفر کیلومتر است، رغبت نمایشگاهداران برای خروج از رکود کمتر شده است و بنابراین خود آنها هم کمکی به تحرک بازار نمیکنند.
این فعال بازار خودرو میگوید: البته یک هفته تا ده روزی می شود که مردم برای دریافت مضنه قیمت به نمایشگاه مراجعه میکنند اما خریدی انجام نمیشود و شاید در یک ماه اخیر، دو مورد معامله خودرو از سوی نمایشگاه ما انجام شده است که به نظر نمی رسد سایر نمایشگاهداران هم اوضاع مساعدتری نسبت به این موضوع داشته باشند.
این گفتهها در شرایطی مطرح می شود که اکنون ماهها است که شورای رقابت هم تشکیل جلسه نداده و منتظر انتخاب اعضای جدید است. از سوی دیگر، رئیس شورای رقابت هم گفته است: تا زمانی که اعضای جدید هیات مدیره معرفی نشوند، هیچ اظهارنظری در مورد قیمت خودرو و شرایط آن نمیکند.
اوایل تیرماه سال جاری بود که آخرین جلسه دوره ششساله شورای رقابت برگزار و مقرر شد با معرفی اعضای جدید، جلسات آینده شورا تشکیل شود اما امروز با گذشت ۱۰۳ روز از آخرین جلسه این شورا، هنوز روند معرفی اعضای جدید تکمیل نشده است و این امر باعث میشود تا همچنان جلسات شورای رقابت در تعطیلی بماند؛ آنطور که رضا شیوا، رئیس شورای رقابت گفته است، در حال حاضر جلسات جدید شورا برگزار نمیشود و ما منتظر معرفی اعضای جدید هستیم.
تعلل دستگاهها در معرفی اعضا و عدم برگزاری جلسات شورای رقابت در حالی صورت میگیرد که هنوز بازار قیمت خودرو در بلاتکلیفی قرار دارد و از آن طرف شرکتهای خودروساز هم به بهانههای مختلف سعی در ارسال درخواستهای افزایش قیمت خود به شورا را دارند.
هرچند رئیس شورای رقابت تأکید میکند که بازار خودرو در رکود قرار داشته و نباید افزایش قیمتی در آن اعمال شود اما همچنان شرکتها بر طبل افزایش قیمت میکوبند و منتظر برگزاری جلسات جدید شورای رقابت و بررسی درخواستهای خود هستند.
قیمت انواع خودرو در بازار
هم اکنون قیمت هر دستگاه خودرو پژو ۴۰۵ جیالایکس در بازار آزاد ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، هر دستگاه خودروی پژو ۴۰۵ دوگانه سوز ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، هر دستگاه پژو ۴۰۵ اسالایکس ۳۰میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پژو پارس سال ۳۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پارس دوگانه سوز ۳۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و پارس اتومات دو ایربگ نیز ۴۳ میلیون تومان است.
همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۳۳میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ معادل ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، رانا ۳۱میلیون و ۸۵۰هزار تومان، تندر ۹۰ ای۲ معادل ۴۰میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰ اتومات ای۲ معادل ۴۶میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، سمند SE معادل ۲۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند LXمعادل ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سمند EF۷ نیز ۲۹میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، همچنین قیمت هر دستگاه رنو کپچر نیز ۱۰۸ میلیون تومان در بازار است.
بررسی های میدانی مهر نشانگر این است که قیمت هر دستگاه پراید ۱۱۱ معادل ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۲ معادل ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پراید ۱۴۱ معادل ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، تیبا ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تیبا هاچ بک نیز ۲۷ میلیون تومان است.
همچنین قیمت هر دستگاه خودروی آریو با گیربکس دستی ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، آریو با گیربکس اتوماتیک ۵۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، کیا سراتو ۱۶۰۰ دندهای ۷۰ میلیون و ۲۰۰ تومان و کیا سراتو ۱۸۰۰ اتومات ۸۵میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.
کلمات کلیدی : بازار خودرو
همه خودرو دارند و نیازی هم به خودرو احساس نمی شود (3239996) (alef-11)
و این شروع پایان خودرو ساز و قطعه ساز رانتی با مدیران انتصابی (3239997) (alef-11)
وقتی که پراید میبینم که از 8میلیون بالاتر اعصابم خورد میشه (3240084) (alef-11)
قيمت خودرو ها مثل اينكه قرار نيست پايين بيايد تازه حرفهايي از افزايش چند درصدي تا چند مدت ديگه هم هست (3240207) (alef-11)
خوب ما هم مجبور نیستیم به این زودیا ماشین بخریم، هر وقت قیمت، کیفیت و همچنین خدمات پس از فروش و مشتری مداری مناسب شد، اونوقت ماشین میخریم. (3240489) (alef-11)
پایین نیاید مردم پول ندارند بخرند در نتیجه ورشکست می شوند و این صنعت الوده ساز ایرانی از بین می رود حداقل محیط زیست ایران یک کم نفس راحت می کشد (3241140) (alef-11)
شایعه درست میکنید مردم بخرن
نه جانم .نمیخریم (3241283) (alef-11)
خوب پایین نیاد به ما چه ما که اصلا قرار نیست بخریم.....
یک قدم مانده به صبح...... (3241567) (alef-11)
آرتین
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۱۶:۳۰:۵۰
در نظرات ماههاتی قبل هم عرض کردم که
با این روش فروش و قیمت گذاری بعد از توافق هسته ای
کسی خریدار خودروهای داخلی نخواهد بود
بدین شکل:
تولید کننده داخلی برای جلوگیر یاز برون رفت ثروت ملی و سرازیر شدن به جیب شرکتهای خارجی خواهشا هم کیفیت خودرو را افزایش دهید و هم قیمت را کاهش دهید تا مردم را از دست ندهید
این نظر من بود در 3 ماه قبل
اما متاسفانه کو گوش شنوا و بدتر اینکه از روی غرور و تکبر با مردم حرف میزدند
به هر حال
باز میگویم
باید قیمتها را یکسوم نمایید
کیفیت را 3 برابر کنین
نگویید نمیشود و هزینه بردار است و ضرر میکنیم
همانند چینی ها ارزان با کیفیت ارائه دهید
از قانون دامپینگ استفاده کنید
از ما گفتن (3240290) (alef-11)
اولا" یه عده از مردم میگند : نمیخریم , که ایوالله دارند.
دوما" مردمی هم که میخواند بخرند که ایوالله ندارند , پول ندارند که بخرند.
سوما" اگرم هم مردم پول داشته باشند که بخرند بهتره از همدیگه خرید کنند . (3240294) (alef-11)
اگر مردم متحد باشند هر کاری می شود کرد. به امید اتحاد همگی مردم تا انتها. (3240659) (alef-11)
نمی خریم ، نمی خریم ، نمی خریم (3240815) (alef-11)
سراتودرکره چندهستش تولید داخلی ساتو چند (3240835) (alef-11)
فرهاد
۱۳۹۴-۰۷-۱۳ ۲۲:۴۳:۲۴
طبق تحقیق و تفحص نماینگان محترم مجلس شورای اسلامی قیمت خودروهای داخلی 10 الی 15 میلیون تومان گرانتر از قیمت واقعی است.اگر خودروسازان این مبلغ را کاهش دهند شاید برخی از مردم بتوانند بخرند.در غیر اینصورت مردم خریدن خودرو صفر را تحریم خواهند کرد. (3241039) (alef-11)
تا کی میتوان دوام بیاورند الان دارن به قطعه سازان به جای پول پیشنهاد خودرو میان چند وقت ديگه همین خودروهای بیرون آمده زی قیمت به فروش میره و.... (3241169) (alef-11)
وقتی خودروسازان بالج بازی بچه گانه می خوان حرفشونوبه کرسی بنشانند نتیجه این میشه.اگرمیانگین قیمت هردستگاه را40میلیون تومان درنظربگیریم نشان میده که مبلغ 4هزارمیلیاردتومان پول زیرآفتاب می پوسه که بادرنظرگرفتن سودبانکی 20درصدی ماهانه 66میلیاردضررمیدن.بدبختی که یکی دوتانیست مسئولان بزرگ مملکتی یک بار برای همیشه تکلیف مردم وصنعت خودرورا وگارگران وپرسنل شاغل آن روشن نمی کنن.درواقع این یه مشکل لاینحل نیست میشه ازخودروسازان خارجی برندهای خوب دنیا به شرط استفاده ازنیروکارداخلی دعوت بعمل آورد حالابایددیذچرامسئولین نمی تونن یا نمی خوان این مشکل حل بشه (3243433) (alef-11)
نــــــــــــــــــــــــمــــــــــی خـــــــــــــــــــــــرم (3243994) (alef-11)
آقا خدایی شما دلت نمیسوزه به پرایدی که تا همین دو سه سال پیش شش میلیون میدادی الان بیست میلیون بدی ؟ پرایدی که نه کیفیتش بالاتر رفته نه ظاهرش بهتر شده؟
من یه پراید دارم مدل 85 راضی ام میرم میام برام اصلا مهم نیست که سایپا یا ایرانخودرو ورشکست بشنود یا نه . به امید روزی میشینم که بیست میلیون به ماشینی بدهم که کیفیت و امنیت خوبی داشته باشد (3244076) (alef-11)