نظر منتشر شده
۳۰
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 446980
مراقب تصویب این قانون باشیم
بخش تعاملی الف - حسین شاه کرمی
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۵


تامین امنیت برگزاری مراسم رسمی، عرفی و معمولی اگر با بیان انتقاد و مشکلات مردم نفی می شود، پس معنای حمله تروریستی چیست؟ آزادی بیان یعنی آزادی اندیشه و عقیده، به مفهوم دیگر آزادی بیان ابزاری است جهت رساندن اندیشه و عقیده‌ای برای دیگران.

طرح دوفوریتی که به عنوان طرح «تامین امنیت برگزاری مراسم رسمی، عرفی و معمولی» توسط عارف و برخی از اعضای اصلی فراکسیون امید به مجلس ارائه شده با توجه به ابهامات و کلی‌گویی باعث نگرانی افکارعمومی شده است.

مسأله کجاست؟

اگر فردی تمام تریبون های انتقادی خود را بسته ببیند، حتی در مراسم رسمی هم نمی تواند انتقاد خود را به مدیر و مسئول مذکور منتقل نماید؟ موضوع اصلی این طرح جنجال‌برانگیز این است که فردی که در مراسم سخنرانی سؤالی بپرسد که این سؤال موجب جلب توجه شود، به شش ماه تا دو سال حبس محکوم می‌شود! که این موضوع موارد و مسائلی بر آن مترتب است که موجب نگرانی بخشی از افکارعمومی  شده است.

فراکسیون امید که نام اصلاح طلبی را یدک می کشد، چهره واقعی خود را در ارائه این پیشنهاد به خوبی نشان داد و می خواهد حق پرسشگری را به راحتی از همه مردم ایران سلب نماید.

در ماده طرح واحده « تامین امنیت برگزاری مراسم رسمی، عرفی و معمولی» آمده است:‌ «هر کسی با هر اقدامی اعم از طرح سوال و یا غیر آن در مراسم سخنرانی اعم از مراسم رسمی که عرفا بدون مجوز تشکیل می شود موجبات توقف یا جلب توجه به خود و یا تشنج شود به حبس از 6 ماه تا دو سال محکوم می‌‌گردد.»

در اصل نهم قانون اساسی در این باره آمده است:‌ «در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ آزادی‏ و استقلال‏ و وحدت‏ و تمامیت‏ اراضی‏ کشور از یکدیگر تفکیک‏ ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه‏ دولت‏ و آحاد ملت‏ است‏. هیچ‏ فرد یا گروه‏ یا مقامی‏ حق‏ ندارد به‏ نام‏ استفاده‏ از آزادی‏، به‏ استقلال‏ سیاسی‏، فرهنگی‏، اقتصادی‏، نظامی‏ و تمامیت‏ ارضی‏ ایران‏ کمترین‏ خدشه‏ ای‏ وارد کند و هیچ‏ مقامی‏ حق‏ ندارد به‏ نام‏ حفظ استقلال‏ و تمامیت‏ ارضی‏ کشور آزادیهای‏ مشروع‏ را، هر چند با وضع قوانین‏ و مقررات‏، سلب‏ کند.»

بر همین اساس با وجود اینکه طرح مذکور هر کنش و واکنشی را جزو مصادق جرم ذکر کرده است، این حق رعایت نمی‌شود و به دنبال خود هراس و نگرانی جامعه را به دنبال داشته است که به نظر می‌رسد قانون‌گذاران بایستی در این زمینه بیشتر توجه کنند و دقت بیشتری به خرج دهند تا بار روانی قوانین به جای اینکه مردم را نگران سازد به آنان آرامش خاطر دهد.
کلمات کلیدی : حسین شاه کرمی
 
مشکین نقاب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۸:۲۳:۳۴
آقای روحانی سرهنگ نیست ولی میخواد با تیم امیدش گارانبری حمله کنه.‌‌.. (4168914) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۲۲:۳۷:۳۸
گازانبر که یکی دیگه بود (4169214) (alef-13)
 
بیگی29
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۱۵:۰۳:۵۸
مشکل اینجاست که تفاوت هرج و مرج و قانون را درک نمیکنید.شکستن شیشه خودرو و پرتاب آجر و سنگ و مرگ بر زمین و زمان هرج و مرج است.البته تریبون یک طرفه هم قابل قبول نیست ... (4169958) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۸:۴۶:۰۶
آقای عارف خجالت نمی کشی چنین طرحی رامیبری مجلس.اینکه میشودمافوق دیکتاتوری.بایدجواب سئوال رابدهند.اگرجواب ندهندضعف دارند.افرادپشت کوه وانسانهای اولیه هم چنین طرحی نداشته اند. (4168944) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۲۲:۳۸:۱۷
حالا شما چرا ناراحتی؟ از اینکه نمیتونی اجتماع به هم بزنی ناراحتی؟ (4169217) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۰۰:۰۴:۲۷
بعضی ها پناه می بردند به خدا !!!!!!! ، از بستن دهان مردم !!!!!!!!
من شوور حقوق شهروندی خخخخخخخخخخخ (4169297) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۸:۴۶:۵۰
جناب شاه کرمی منظورتان از نگرانی افکار عمومی چیست؟ چگونه این نگرانی را تشخیص داده اید؟ آیا با ترفندهای مختلف مانع سخنرانی امثال دکتر مطهری شدنرا در جهت آزادی بیان ارزیابی می کنید؟ (4168945) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۲۱:۴۴:۰۳
مانع سخنرانی جناب مطهری؟ ایا فقط مطهری در این کشور سخنرانی می کند؟ (4169148) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۰۰:۰۱:۳۱
خیلی جالبه !!!
هر وقت صحبت از واژه های فریبنده مثل تدبیر و امید و عدالت و برجام و دانستن حق مردمه و عزت پاسپورت ایرانی و تکریم و آزادی و آزادگی و فریاد حق طلبانه و فرهنگ و ادبیات و شعور و اعتدال و آزاداندیشی و پیشرفت و شناسنامه و منشور حقوق شهروندی و ................... میشه ، تن مردم میلرزه و منتظر وقایع چندش آور و تحقیر آمیز و موهن و دیکتاتورمأبانه و خسارتبار و تأسف انگیز و ناجوانمردانه باید باشند !!!!!!! (4169295) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۸:۴۷:۲۰
این «تامین امنیت برگزاری مراسم رسمی، عرفی و معمولی»
با تصویر چه معنی داره؟؟؟
منطور نویسنده احتمالا آزادی افرادی بوده که سخنرانی مطهری در فارس رو به هم زدن، آزادی اون افراد محدود میشه و نمیتونن مراسم ها رو به هم یزنن!!!!!
بحث کنش و واکنش هم نیست، بلکه بر هم زدن سخنرانی رسمی و قانونی رو جرم قلمداد کرده (4168946) (alef-13)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۸:۵۷:۴۰
این طرح به طور خلاصه یعنی: نداستن حق مردم است. (4168962) (alef-13)
 
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۸:۵۷:۵۳
پس با کسانی که به تجمعات قانونی حمله می کنند چه باید کرد؟ (4168963) (alef-13)
 
از سار کاشان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۲۲:۳۴:۵۰
شاید حمله حق آنان است .
قوانین محکمتری باید برای تنبیه این خشک فکرهای متعصب وضع کرد اینان با آبروی اسلام و انقلاب بازی می کنند (4169210) (alef-13)
 
Germany
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۹:۰۴:۰۰
ایشان به این هم فکر کرده اند که تصویب این طر ح موجب پر شدن زندانها می شود مجبور به ساخت زندان بیشتری می شویم (4168970) (alef-13)
 
Romania
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۹:۱۲:۳۹
خیلی مضحک است که این طرح از طرف کسانی مطرح می شود که خود مخالف اینگونه حرکات هستند (4168983) (alef-13)
 
majid r
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۹:۳۰:۵۳
این طرح باید حمله به مجالس سخنرانی و به هم ریختن آن را ممنوع کند. (4169003) (alef-13)
 
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۹:۵۱:۴۹
مدعیان آزادی اندیشه..... (4169025) (alef-13)
 
طاها
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۱۹:۵۲:۱۹
این قانون یکی از بندهای منشور حقوق شهروندیه.... (4169026) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۲۰:۲۵:۵۴
بر هم زدن مراسم قانونی جرم . این قانون باید باشه (4169050) (alef-13)
 
J
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۲۰:۲۷:۵۰
داریم کجا میریم ،عدم پاسخگویی ،با یارانه یک بسته چسب ماهانه برای دهان ما توزیع کنید ،همین دو تا انتقاد همه چه بسیار ناچیز تعدیلگر فساد بود هم تعطیل ...هیهات...هیهات ...این ره که می رویم به ترکستان است (4169055) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۲۰:۳۴:۲۰
ایا این قانون بصورت نانوشته و با غیظ بیشتر تاکنون اجرا نمی شد؟؟؟ (4169064) (alef-13)
 
بچه ی شوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۲۱:۰۱:۲۰
این طرح اشکالاتی دارد.ولی دوستان آزادی بیان سخنران که می تواند یک استاد دانشگاه، یک معلم ، یک دانشجو، یک کارگر یا یک روحانی باید حفظ شود. چرا جوسازی می شود سخنران فقط یک دولتمرد آنهم از نوع نجومی بگیر اشرافی بی رحم است؟.فقط دولتمردان سخنرانی می کنند؟.آیا تا به حال معلمان مقابل مجلس سخنرانی نداشته اند؟.بقای کشور به آزادی بیان است،واگر آزادی بیان سخنران به خطر بیفتد، آزادی بیان مستمعین نیز به مرور زمان از بین می رود. آیا همین مستمع پرسشگر در جای دیگر نمی خواهد سخنران باشد؟.آزادی بیان سخنران به آزادی بیان مستمع ارجح است. حتی اگر به مستمع هم به ناحق اجازه پرسشگری ندهند می تواند به عنوان سخنران در جای دیگر نظر خود رابیان کند. البته من با جلو گیری از سئوال و ممانعت از پرسشگری هم شدیدا مخالفم. اسلام دین اعتدال است، به قول ما ایرانیها "نه سیخ بسوزد نه کباب". چگونه است سخنرانی های " میم الف " با آن هم مخالف اقتصادی که دارد، هرگزمختل نمی شود؟. بعضی از کسانی که سابقه ضرب وشتم داشجویان پرسشگر را دارند، چه شده است امروز طرفدار پرسشگری شده اند؟.این طرح نیازمند تغییراتی است. نیت پشت طرح سرکوبگرانه نبوده است. ولی در عمل می تواند منجر به سرکوب شود. نیت این بوده است آزادی بیان سخنران حفظ شود، ولی جمله بندی ها ناقص است. کلمه ی سئوال باید حذف شود.ولی بعضی از "سخنرانی به هم زنان حرفه ای" به بهانه" سئوال" ، سخنرانی ها را به هم می زنند.تکلیف این مخالفان آزادی بیان چه می شود؟. چرا جو سازی می شود که سخنران الزاما یا "بنی صدر " است، یا از قماش بنی صدر وخائن به نظام است. در واقعیت نیت قانونگزار مهم نیست بلکه تبعات قانون مهم است. این قانون محاسنی دارد ولی تبعات سر کوبگرانه ای هم می تواند داشته باشد ونیاز به تغییراتی دارد. با این حال عده ای دلواپسند که نتوانند مثل گذشته سخنرانی ها وکنسرتها را مختل کنند. وبسیاری از مخالفان این طرح دلسوزانی هستند که از جنس سرکوب سخنران مخالف خود نیستند؟.در ضمن آیا می توان به بهانه سئوال بدون اجازه و از روی دیوار وارد خانه کسی شد؟. واگر صاحب خانه ممانعت کند او دشمن پرسشگری است؟. در پایان باید گفت:"هرسخن جایی وهر نکته مکانی دارد". (4169101) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۱ ۲۲:۲۷:۱۰
اينكه انواع گروههاي اصولگرا يه صورت هماهنگ اين موضوع را زمينه اي براي حمله به طرفداران دولت قرارداه اند اصلآ" صورت خوبي ندارد ،
با اندكي انصاف مي توان فهميد كه اين طرح براي جلوگيري از رفتاري است كه طي اين سالها باب شده است و عده اي به خود اجازه مي دهند مراسم مختلف را برهم زده و ترسي هم از برخورد نداشه باشند ، حمله به مطهري و لاريجاني از جمله اين اتفاقات است ،
حال چرا شما از اين قانو شكنان حمايت مي كنيد جاي سوال دارد (4169199) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۰۰:۳۰:۱۵
اگر این اخبار درست باشد و از اول و آخرش نزده باشند و واقعا هم کار لیست امید باشد باید بگویم که با تمام وجود از لیست امید ناامید شده ام. من فکر می کردم یک زمانی که این ها طرفداران واقعی آزادی بیان و «زنده باد مخالف من» هستند. ولی انگار این طور نبوده است. البته اگر این اخبار صحت داشته باشد. (4169312) (alef-13)
 
Belgium
۱۳۹۵-۱۲-۰۳ ۱۹:۴۹:۵۱
بزرگوار این طرح خام است باید برای چلوگیری از برهم زنندگان بدون مجازات بر هم زنندگان سخنرانی ها مجازاتی تعیین و اعمال شود تا هیج کس بدون مجازات اقدام به این کار نکند (4171512) (alef-11)
 
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۰۸:۴۴:۰۴
من با این مصوبه موافقت میکنم اگر خود نمایندگان مجلس هم با یک سوال از وزیر یا رئیس جمهور یا یک مسئول منجر به جلب توجه یا تشنج در جلسه شدن ....!!
... اگه همه در برابر این قانون با هم برابر باشن من با این مصوبه موافقم! (4169452) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۰۸:۵۷:۲۴
این آقایان فکر می کنند دولتشون تا ابد سر کاره و به فکر این نیستند که شاید فردا دولتی دیگر بر سر کار باشد (4169464) (alef-11)
 
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۰۹:۰۲:۳۱
باسلام، بنده نیز با بخش انتهایی مقاله که جان کلام است موافقم به اینصورت که به نظر می‌رسد قانون‌گذاران بایستی در این زمینه بیشتر توجه کنند و دقت بیشتری به خرج دهند تا بار روانی قوانین به جای اینکه مردم را نگران سازد به آنان آرامش خاطر دهد. (4169470) (alef-11)
 
ahmad
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۱۳:۴۵:۰۹
آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.
....
مراسمی که دارای مجوز رسمی از مبادی ذیصلاح است نباید توسط نیروهای خودسر مختل شود. شما ناراحتی ؛ خوب در انتخابات آینده شرکت کنید و این قانون را ملغی کنید. مانند تمام کشورهای دنیا
امروز تیمهای پرسپولیس و استقلال خوزستان بایستی در عمان با حریف عربستانی بازی کنند بخاطر ندانم کاری عده ایی خودسر که به سفارت عربستان حمله کردند! این کمترین خسارتی است که نیروهای خودسر و افراطی بر پیکره این کشور وارد کرده اند (4169822) (alef-11)
 
شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۲-۰۲ ۱۳:۵۷:۲۰
ازادی بیان با این گروه بندی ها معنا ندارد زیرا بسیاری از سخنرانیها که توسط افراد دلسوز واگاه جهت روشن نمودن اذهان عمومی از مسایل مختلف از جمله حقوق مردم بیان می شود....
حالا با تصویب قوانینی سخت بخواهند از انها جلوگیری کنند قابل تحمل نیست . (4169839) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.