کد مطلب: 258187
پیشنهاد کتاب/ «کافه مک ادم»؛محمود استاد محمد؛ ققنوس
در جستجوی خویشتن گم شده
غزل آریانپور؛ 9 بهمن 1392
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۷
کافه مک ادمنویسنده: محمود استاد محمد
ناشر : ققنوس، چاپ دوم ۱۳۹۳
۹۰ صفحه، ۶۰۰۰ تومان
این کتاب را در تهران
فروشگاه اینترنتی شهر کتاب و در شهرستانها
پاتوق کتاب فردا تا یک هفته پس از معرفی، با
۱۰% تخفیف ویژه عرضه میکنند، در صورت تمایل در تهران
اینجا و در شهرستانها
اینجا کلیک کنید.
****
در تاریخ نهچندان طولانی تئاتر در ایران، نمایشنامهنویس کم نداشتهایم، اما در میان آنها نمایشنامهنویس شاخص واقعاً انگشتشمار بوده است. کسانی که آثاری ارزنده و برخوردار از هویت بومی، مذهبی و ملی ارائه کردهاند.
محمود استادمحمد یکی از همین چهرههای انگشتشمار است، نویسندهای که خیلی زود با نوشتن نمایش ماندگار آسید کاظم، ارزشهای کار خود را به نمایش گذاشت و متأسفانه زود هم از میان ما رفت.
«کافه مکادم» که اخیراً چاپ دوم آن توسط نشر ققنوس وارد بازار شده، آخرین اثر منتشرشده از این نمایشنامهنویس تواناست. کافهای در مونترال کانادا پاتوق گروهی از پناهندگان سیاسی ایرانی در ابتدای دههی شصت است به این کشور پناه بردهاند. این نمایشنامه شرح سرگشتگی، دربهدری و سرخوردگیهای آدمهایی است که بدون آگاهی درست وسط معرکهای سیاسی افتادهاند؛ معرکهای که گردانانش کسانی دیگر بودهاند و حالا دربهدری، غربت و امید بستن به مشتی شعارهای موهومش برای آنها باقیمانده است.
استاد محمد پیشتر با نمایشنامه آسید کاظم (در گرامی داشت سنتهای ایرانی و بهویژه ترنابازی)، توانایی خود را در نوشتن آثاری که مکانهای عمومی اتفاق میافتند نشان داده بود. در قهوهخانه میگذشت و با توجه به حضور شخصیتهای این نمایش در جامعهای پیشرفته، در کافهای در کانادا رخ میدهد! «آسید کاظم» در گرامی داشت گذشته بود و کافه مک ادم» در از دست دادن گذشته، آنهم برای آدمهایی که آینده را نیز باختهاند.
استاد محمد در مقدمه کتاب اشارهای دارد به لوکیشن این نمایشنامه، خیابانی مهاجرنشین در مونترال کانادا، در ایالت کبک که فرانسویزبان است و تا سالها مردمش روی اصالت فرانسوی خود پای فشردهاند تا اینکه فرهنگ آمریکایی چون عارضهای به آنها هجوم آورده است. این ماجرا کنایهای هم هست برای مهاجران ایرانی که به آنجا پناه بردهاند درحالیکه نه به فرهنگ فرانسوی تعلق دارند و نه به فرهنگ آمریکایی.
«مکاَدَم نام گیاهی گلدانی است. همان گیاهی که در ایران به نام پیچ شناخته میشود. بوتهای کمتوقع و سختجان. در هر آب و هوایی زنده میماند و رشد میکند. مشهور است اگر قلمهاش را بین دو تا سنگ هم بگذاری ریشه میدواند و سبز میشود. شاخه در شاخه میپیچد و با سبزینهاش فضایی را پرطراوت میکند. این گیاه را نخستین بار مهاجری به نام مک ادم از اروپا به کانادا آورده است و در کانادا نشانهای است از مهاجر و مهاجرت.»
این نمایشنامه از منظر مضمونی، بستری واقعی دارد، این کافه واقعیت خارجی داشته، در خیابان سنلورن ـ طولانیترین خیابان مونترال ـ واقع بوده و اعضای کنفدراسیون دانشجویی در سالهای دههی چهل آن را تأسیس کرده بودند. در دهه ۸۰ میلادی تغییر و تحولات سیاسی بعد از انقلاب، باعث مهاجرت برخی از فعالان سیاسی و یا حتی مردمی که شرایط را بهدلخواه خود نمیدیدند، شد. این مهاجران راهی گوشه و کنار دنیا شدند و عده قابلتوجهی از آنها راهی کشوری شدند که به مهاجرپذیری شهرت بیشتری داشت و بهخصوص در ایالت کبک و شهر مونترال. این مسئله درست همزمان بود با اوجگیری فعالیت سیاسی – مدنی مردم مونترال. چنین فضایی یکی از عوامل مهم جذب پناهندگان سیاسی بیشتر به این شهر شد.
آدمهای این نمایشنامه در فضایی پرتنش به لحاظ درونی و بیرونی به سر میبرند. از یکسو غم غربت بر زندگی آنها سنگینی میکند و از دیگر سو رؤیاهای آن ها به کابوس بدل شده و از همه بدتر در سرزمینی گرفتار شده اند که در آن ریشه ندارند و بیگانه محسوب میشوند.
عمده نمایش در فضایی اینچنین میگذرد که به ملتهب شدن روابط این آدمها انجامیده است.دیالوگهای کافهچیها و مشتریها که مرتب قطعشده نمود عینی حضور فضایی ناآرام و عصبی است که بر کافه حکمفرمایی میکند.
در چنین احوالی که شخصیتهای این نمایشنامه مدام در حال بگومگو هستند و اغلب کافهچی نیز وارد بحث میان آنها میشود. حضور یک ایرانی غریبه که به دنبال کسی میگردد، فضای کافه را تحتالشعاع قرار میدهد، هرکس تصوراتی درباره او در ذهن میپروراند. اما سرانجام آشکار میشود که غریبه در جستجوی خویشتن است. شخصیتهایی که وارد این کافه میشوند، اغلب از سرمای شدید و استخوان سوز مینالند؛ بهاینترتیب نویسنده به شکل کنایی بر سرمای غربت تأکید کرده و سرشتی جمعی برای آنها قائل میشود؛ چنانکه گویی آنان نیز به دنبال خویشتناند.
اولین بار این نمایشنامه را در سال ۱۳۸۹ در مجموعه تئاتر شهر (سالن چهارسو ) به روی صحنه رفت.
کلاسیک
۱۳۹۳-۱۱-۰۹ ۱۳:۱۱:۰۳
جناب استاد محمد، استاد نمایسنامه نویسی بنده بودند در دانشکده هنر .از شما ممنونم بابت معرفی این کتاب (2640762) (alef-15)
اگر خویشتن گم شده ی خود را با دیدی حقیقت گرا در گفته های بی شبهه ی خداوند در قرآن کریم جستجو کنیم بی تردید شناخت تکامل یافته ای از کلیات وجود خود به دست می آوریم که ما را در راهی هموار به جزئیات این وجود می رساند. (2650214) (alef-3)
اگر خویشتن گم شده ی خود را با دیدی حقیقت گرا در گفته های بی شبهه ی خداوند در قرآن کریم جستجو کنیم بی تردید شناخت تکامل یافته ای از کلیات وجود خود به دست می آوریم که ما را در راهی هموار به جزئیات این وجود می رساند. (2650215) (alef-15)