نظر منتشر شده
۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 434550
مشخصات‌فنی ۹۹ هواپیمای صفر کیلومتر در راه
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۰
فرود اولین ایرباس A321 نو در فرودگاه مهرآباد اولین قدم عملی و مهم برای بازسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل کشورمان پس از لغو تحریم‌ها در آستانه سالگرد اجرایی شدن برجام بود. اولین ایرباس نو و به قول مشهور صفر کیلومتر وارد کشور شده است اما چه هواپیماهای دیگری از ایرباس به تدریج تحویل ایران می‌شوند؟
به گزارش خبرآنلاین،بر اساس قرارداد نهايي شده شرکت ایرباس، چهار مدل هواپیمای ای- ۳۲۰، ۳۲۱، ۳۳۰ و ۳۵۰ را به ایران تحویل می‌دهد. دو مدل اول میان برد و دو مدل دیگر دوربرد هستند.  فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، گفته است که هفت تا هشت فروند از این هواپیما در سال ۲۰۱۷ تحویل می‌شود.
بیشترین خرید از خانواده A320 با ۴۶ فروند
از صد هواپیمایی که ایرباس به ایران تحویل می‌دهد، چهل و شش فروند از این خانواده است. این خانواده از هواپیماهای لاغرپیکر تشکیل شده است و یکی از پرفروشترین‌ها در میان محصولات ایرباس هستند. ایرفرانس اولین شرکتی بود که هواپیمای A۳۲۰ را در ناوگان مسافربری خود در سال ۱۹۸۸ میلادی به خدمت گرفت. این نوع هواپیماها یک راهرو و دو موتور دارند و از سفرهای داخلی کشورها تا پروازهای بین قاره‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. این خانواده از چهار عضو A۳۱۸, A۳۱۹, A۳۲۰ و A۳۲۱ تشکیل شده است و ظرفیت حمل ۱۰۰ تا ۲۴۰ مسافر را دارد.
ایرباس ای۳۲۰ از سال ۱۹۸۴ آغاز شد و نخستین بار در ۲۲ فوریه ۱۹۸۷ در تولوز فرانسه به پرواز درآمد و در ژوئیه سال بعد در اختیار شرکت هواپیمایی ایر فرانس قرار گرفت. این هواپیما از گروه هواپیماهای ایرباس سری ای۳۲۰ به حساب می‌آید. دیگر هواپیماهای این سری عبارتند از: ایرباس ای۳۱۸، ایرباس ای۳۱۹ و ایرباس ای۳۲۱.

۳۸ فروند از خانواده A۳۳۰
ای ۳۳۰  از نوع هواپیماهای پهن‌پیکر بزرگ است که توانایی جابجایی تعداد زیادی مسافر دارد. کاربرد آن بیشتر در سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است.
ساخت ایرباس آ-۳۳۰ از سال ۱۹۸۷ آغاز شد و نخستین بار در ۲ نوامبر ۱۹۹۲ به پرواز درآمد. طراحی و ساخت این هواپیما همزمان با ایرباس آ-۳۴۰ انجام شد و گمان می‌رود در آینده، هواپیمای ایرباس آ-۳۵۰ جای آن را بگیرد. ایرباس آ-۳۳۰ در دو مدل ۲۰۰ و ۳۰۰ ارائه می‌شود. مدل ۲۰۰ که کوتاهتر می‌باشد برای پرواز در بردهای کوتاه تا بلند طراحی شده است. این مدل قابلیت حمل ۲۵۳ نفر در ۲ کلاس را برای مسیرهای طولانی با کابین بسیار بی صدا و راحت فراهم کرده است. این مدل قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چک کردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد. در مدل ۳۰۰ که مدل کشیده تر می‌باشد قابلیت حمل ۳۰۰ مسافر در ۲کلاس برای برد ۵۴۵۰ ناتیکال مایل (۱۰۰۹۳ کیلومتر) را در یک کابین بسیار مرفه دارد. همچنین هردو مدل ۲۰۰ و ۳۰۰ برای خدمه کابین محل استراحت بسیار راحت را دارد. لازم است ذکر شود خلبان‌های مدل آ۳۳۰ چه ۲۰۰ چه ۳۰۰ قادر به پرواز با ایرباس آ-۳۴۰ که ۴ موتوره است هستند.

این خانواده ایرباس معمولا پهن پیکر هستند و به منظور جابجایی تعداد زیادی مسافر طراحی شده است. این نوع هواپیماهای ایرباس بیشتر در سفرهای طولانی‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ساخت اولین نسل ایرباس A۳۳۰ به سال ۱۹۸۷ میلادی بازمی‌گردد که در سال ۱۹۹۲ میلادی برای نخستین بار به پرواز درآمد. ایرباس این هواپیما را به عنوان "مدرن‌ترین، پردسودترین و قابل اعتمادترین" خانواده ایرباس برای سفرهای خانوادگی معرفی کرده است.
"صرف اقتصادی" در هزینه‌های عملیاتی از دیگر ویژگی‌های هواپیماهای این خانواده است.
خانواده A۳۳۰ پنج عضو اصلی و دو عضو فرعی دارد که مهمترین آنها A۳۳۰ -۲۰۰ ، A۳۳۰-۳۰۰ هستند. هواپیماهای این خانواده قابلیت حمل ۲۰۰ تا ۴۴۰ مسافر را دارند.
از صد هواپیمایی که ایرباس به ایران تحویل می‌دهد، سی و هشت فروند از این خانواده است.
۱۶ فروند از خانواده A350
این خانواده پهن پیکر و دو موتوره است و کاربرد اصلی آن جابجایی تعداد زیادی مسافر در مسافت‌های طولانی است.
خانواده A۳۵۰ سال ۲۰۱۳ میلادی به بازار معرفی شد و ایرباس به دلیل تکنولوژی "صرفه‌جویی در سوخت" که در آن به کار رفته این خانواده را "هواپیمای نسل آینده" نامگذاری کرده است.
از جمله نکات دیگری که در طراحی این خانواده شرکت سازنده به آن دقت کرده "انتظارهای بالای مسافران" و "دغدغه‌های زیست محیطی" در آینده است.
مدل‌های ۸۰۰، ۹۰۰ و ۱۰۰۰ سه عضو اصلی خانواده ایرباس A۳۵۰ هستند.

جدیدترین مدل‌های این نوع هواپیما ظرفیت حمل ۲۵۰ تا ۴۴۰ مسافر را دارند و می‌توانند تا ۱۹ ساعت در آسمان پرواز کنند.
از صد هواپیمایی که ایرباس به ایران تحویل می‌دهد، شانزده فروند از این خانواده است.ایرباس آ-۳۵۰ یک هواپیمای مسافربری پهن‌پیکر و دو موتوره است که برای رقابت با هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ و بوئینگ ۷۸۷ طراحی شد و نخستین نمونه آن در سال ۲۰۱۳ به بازار آمد. ده سال قبل زمانی که نخستین زمزمه های برنامه بوئینگ 787 به رسانه‌ها رسید، ایرباس برای جا نماندن از رقیب خود،طرح ایرباس 350 را رونمایی کرد.
در فهرستی که شرکت ایرباس از ۱۱۸ فروند هواپیمای خریداری شده توسط ایران منتشر کرده آمده است که ۱۶ فروند آنها A350-1000 هستند.
هواپیمای آ-۳۵۰ نخستین هواپیمای ایرباس است که در ساخت بدنهٔ آن بجای آلیاژهای آلومینیوم سبک رایج در صعنت هواپیمایی، از پلیمر تقویت شده با فیبر کربن استفاده شده است.
این هواپیما را در سایت‌های هوانوردی در ترازوی مقایسه با بوئینگ ۷۸۷ می‌گذارند. ایرباس اما می‌گوید که مصرف سوخت و هزینه عملیاتی آن بسیار کمتر از بوئینگ ۷۸۷ است.
مدل A350-1000 که ایران از آن خریداری کرده است دارای ظرفیت ۳۵۰ نفر برای مسیرهای بیش از ۸۰۰۰ ناتیکال مایل (۱۴۸۱۶ کیلومتر) طراحی شده است. طول این مدل از دماغه تا دم ۷۴٫۳ متر می‌باشد که بیشترین مقدار در همه هواپیماهای ایرباس می‌باشد.
 
کلمات کلیدی : ایران+ایرباس+خرید هواپیما
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۲۰:۲۱:۲۸
خوش به حال اونهایی که می توانند با هوا پیما مسافرت کنند ما که نمی تونیم از این دستاورد مهم بر جام منتفع بشیم. (4113602) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۲۳:۲۷:۳۰
انشا الله شما هم می تونی سوار شی ملت ما لیاقت بهترینا رو دارن ! سوار هواپیما شدن در بسیاری کشورهای امروزی یک امر عادی وهزینه آن تقریبا برابر با دیگر امکانات حمل مسافر است و با ورود این هواپیماهای نو ناوگان ما امکانات پروازیش زیاد شده واحتمالا ترخ بلیط ها هم کمتر میشه . (4113813) (alef-13)
 
محمد حسین
United States
۱۳۹۵-۱۰-۲۴ ۰۴:۵۹:۱۸
بله درست است. یک بار من خواست از وان به استانبول بروم گفتند با هواپیما ارزانتر از اتوبوس یا تقریباً معادل آن است. (4114025) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۳ ۲۳:۴۵:۲۵
تمام مردم کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم از آثار مثبت توسعه حمل و نقل هوایی بهره مند خواهند بود.
پرسنل فرودگاهها، ناوگان و تاکسی فرودگاهها، هتل ها، رستورانها، تجار و تولیدکنتدگان و ... همه به نوعی تحت تاثير خواهند بود. (4113834) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۴ ۰۷:۱۷:۴۱
خیلی فرق هست بین اینکه یک کشور دیگه بخاطر رابطه ی سازنده ی اقتصادی به ما جنس بفروشه یا اینکه بخاطر کسادی بازار و از سر اجبار و نداشتن مشتری و کاهش استقبال ازمحصولاتش.
داشتن بهترینها لیاقت ملت ماست از ما باید دید برای داشتن این بهترین ها از چه راهی وارد میشیم و چقدر هزینه میدیم.
یک صنعت تقریبا تعطیل شده تا این ی هواپیما را دادن.دوست دارن مصرف کننده ی محصولات اونا باشیم تا تولید کننده ی علم (4114060) (alef-11)
 
داود صحیح النسب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۴ ۱۰:۰۸:۱۷
هواپیما چه نو و چه کهنه و مستعمل ، ثروت ملی ان کشور محسوب میشود و متعلق به تمام مردم اعم از غنی و فقیر میباشد.
در تمام کشور های ثروتمند دنیا ، حتی در امریکا که جزو کشور های با مردمان با درامد بالا محسوب میشوند ، فقط درصد پایینی از مردمانش قادر هستند از هواپیما استفاده کنند. اکثر مردم در ان کشور از اتومبیل شخصی ، اتوبوس و قطار استفاده میکنند.
به جرعت میتوانم بگویم که قیمت بلیط هواپیما در ایران به مراتب کمتر از کشورهای اروپایی و غربی است.
قیمت بلیط هواپیما برای یک سفر بر اساس قیمت یک کیلومتر ان مقایسه میشود. به طور مثال بلیط هواپیما در ایران بر اساس هر کیلومتر مسافت بین ۱۰۰۰ تا ۳۶۰۰ ریال است در صورتیکه در اروپا بین ۴۰۰۰ تا ۱۰،۰۰۰ ریال میباشد و در بعضی مواقع به ۲۰،۰۰۰ ریال هم میرسد ، که بستگی به مدت زمان رزرو بلیط از قبل دارد .
با کمی جستجو در اینترنت در ایران شما قادر هستید برای یک سفر ۱۰۰۰ کیلومتری فقط ۱۰۰ هزار تومان بپردازید که تقریبا معادل ارزش دو وعده چلوکباب در یک رستوران
معتبر استاندارد است در صورتیکه در اروپا عمرا بتوانید بلیط یک پرواز ۱۰۰۰ کیلومتری پیدا کنید که بشود با قیمت حداقل ده وعده غذای خوب خریداری کرد.
به امید روزی که تمام مردم دنیا علی الخصوص مردم عزیزمان ایران بتوانند از هواپیما های نو ایرباس و بویینگ و انشا الله هواپیما های تولید داخل ، برای سفر های دور دست خود استفاده کنند. چرا که نه ؟ ما کلی ایرانی تحصیل کرده داریم که در امریکا در ناسا و شرکت های هوا فضا فعالیت میکنند....باشد که بتوانند به ایران مراجعت کنند ... (4114151) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۴ ۱۱:۲۴:۰۳
سلام خدمت دوستان . این که بعضی خوانندگان در نظرات خود مینویسند ما که نمیتوانیم سوار بشویم و این هواپیماها یرای قشر ثروتمند است پس خریدنش فایده ای نداره ! به نظر من اصلا درست نیست . آیا شما میدانید دراین سالهای طولانی تحریم چند نفر نیروی متخصص ایرانی در نبود هواپیماهای سالم جان خود را از دست داده اند؟ آیا دقت کرده ایم هواپیماهای فرسوده از نظر میزان مصرف سوخت چه هزینه ای را به کشور تحمیل کرده اند؟ چه تعداد مهماندار و خلبان به کشورهای کوچک همسایه و خطوط هواپیمایی آنها پیوسته اند؟ دقت کرده ایم ورود این تعداد هواپیما چه فرصت های شغلی ایجاد میکند؟من هم نمیتوانم سفر هوایی داشته باشم اما هیچ وقت دلم نمیخواهد سالانه چندین سانحه هوایی این ملت را داغدار نماید . خدا کند شر توپولوف های روسی از رده خارج شده از آسمان ایران کم شود. (4114256) (alef-11)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۱۰-۲۴ ۱۹:۵۳:۰۸
سیاست دولت تدبیر و امید بیشتر به نفع ثروتمندان است،اقشار کم درآمد و متوسط جامعه قادر به پرداخت هزینه گران بلیط این هواپیماها نیستند (4114823) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.