نظر منتشر شده
۵۶
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 263659
پیام آیت الله حائری شیرازی درباره حادثه شیراز
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰
آیت‌‌الله حائری شیرازی در پیامی در خصوص اتفاقات اخیر شیراز، گفت: آنچه در شیراز اتفاق افتاده نتیجه تدبیر غلط و نسنجیده بودن تحلیل هاست. خیری که ما یفسده اکثر مما یصلحه، عمل جاهلان است.

به گزارش نسیم،متن کامل پیام آیت‌الله حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص اتفاقات اخیر شیراز به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آنچه در شیراز اتفاق افتاده نتیجه تدبیر غلط و نسنجیده بودن تحلیل هاست.

قبلاً سخنرانی شیراز آمد و مطالبی در تعریض به تقلید و ولایت در دانشگاه زده بود و بسلامت برگشته بود. از تریبون مجلس گفته شد مردم رعایت عمامه و احترام روحانیت را کردند و گرنه ایشان بسلامت بر نمی گشت. این جمله همان تدبیر غلط و تحلیل نسنجیده است.

اگر گفته شد کشور ما قانون دارد [و] هر کس در حوزه قانون صحبت کند، امنیت دارد وقتی از حوزه قانون خارج شود قانون بازدارنده او را محدود می کند.

تریبون مجلس جای حواله دادن سخنرانی به مردم نیست. این دفعه مردم مشکل برخورد با روحانیت و عمامه نداشتند، شد آنچه شد.

آنها که در شیراز آن کردند که کردند اراذل و اوباش نبود[ند]، جوان نماز خوان ولایتی جان بر کف برای اسلام بودند. گمان می کردند با اینکار راه رخنه را بر دشمنان اسلام می بندند. گمان می کردند وقتی سخنرانی می آید و حرفهایی می زند و بسلامت بر میگردد و معنایش این است که دیواری از دیوار شیرازی ها کوتاه تر نیست. می خواهد بگوید اشتباه کردید؛ دیوار شیراز هم بلند است.

وقتی کماندوها به مدرسه فیضیه ریختند و با شعار جاوید شاه حجره را غارت کردند و طلاب را از طبقه بالا پرتاب کردند و با پنجه بوکس به سر و صورت آنها نواختند و فاضل برجسته استان کهکیلویه را در صورت خون آلود خود عکس گرفت و به محل خود فرستاد، صدها سرباز دولتی بوسیله مردم تار و مار شد.

چون امام فریاد کرد شاه دوستی یعنی غارتگری، امام مردم را برد و اجانب نتوانستند مردم را بدور شاه گرد آورند و دیدیم عاقبت چه شد.

اجانب دوست دارند این اتحادی که مردم با رهبر دارند شکسته شود. یکی بگوید رهبر این را گفت و من قانع نشوم. وقتی این کلیت شکسته شود اجانب پیروز میدان خواهند شد. مردم صدها هزار شهید دادند. با شعار جنگ جنگ تا پیروزی، بلافاصله یک روز امام گفت صلح می کنم و این صلح من تاکتیکی نیست. مردم تردید نکردند و به نفع امام در غدیر راهنمایی کردند. مردم ما تربیت شده هزار سال انتظارند.

مردم عاشق چشم و ابروی بزرگان دینی نیستند. مردم امام غائبشان را در عالِم وارسته خود می بینند و برای حفظ ارتباط خود سر و جان می دهند.

درست است علماء معصوم نیستند امام هم معصوم نبود. اما حجت بود. فرق است بین عصمت و حجیت. وقتی گفته می شود من قانع نشدم نفی عصمت نیست نفی حجیت است.

امام فرمود وقتی مردم به خبرگان رأی دهند و خبرگان مجتهد عادلی را انتخاب کنند او ولی منتخب مردم است و حکمش نافذ است.

من قانع نشدم، نفی نافذ الحکم بودن است نه نفی عصمت. نافذ الحکم بودن پرچم ماست، سرود ملی ماست. هرکس پرچم نافذ الحکم بودن را سست کند پرچم جایگزین بدون هیچ تردید پرچم استکبار است.
اشعث ابن غیث برای رسیدن خدمت حضرت علی (علیه السلام) از قنبر اجازه گرفت قنبر به دستور حضرت آن زمان راهش نداد. اشعث مشت به بینی قنبر کوبید و خون جاری شد. قنبر خدمت حضرت علی (علیه السلام) با صورت خون آلود رسید. حضرت چه کند با رئیس بزرگترین قبیله؟! تنها این جمله را به اشعث گفت: لو رأیت غلام ثقفی اذن لا قشعرت شعراتک، اگر آن پسر ثقفی را ببینی موهایت به اندامت به لزره در می آید.

آنها که برای امیر المؤمنین ناز می کردند در مقابل حجاج ابن یوسف تسلیم صد در صد بودند. ابراز قانع نشدن غیر از قانع نشدن است. قانع نشدن اختیاری نیست، اما ابراز آن، انتخاب و اختیارِ حجیت خود بر حجیت نظام و نافذ الحکم بودن خود بر نافذ الحکم بودنِ نظام است.

ما هزار سال صبر کرده ایم تا اسلام امامت را در جهان جا بیاندازیم. این حجیت زمامدار جانشین امامت است. این حجیت، شیشه عمر مردم ماست. مردم تحمل نمی کنند کسی به شیشه عمرشان سنگ بزند. وقتی امام گفت جنگ، مردم تردید نکردند و وقتی امام گفت صلح، مردم تردید نکردند چون می خواستند آخر شب غیبت سپیده ظهور را ببینند.

نه آن سخن و نه آن عمل هیچکدام به نفع نظام نیست. اگر مردم مسئله نمی دانند باید مسئله دان شوند. اما آنها که مسئله می دانند چرا به عدم تمکین خود نسبت به نظام افتخار می کنند؟ در جلسه خصوصی در محضر رهبر، جای گفتگو هست ولی بعد از تصمیم، جای تمکین و تبعیت است.

مگر میرزای شیرازی وقتی تحریم تنباکو کرد اگر عالم برجسته ای می گفت من به حکم میرزا قانع نشدم چه اتفاق می افتاد؟ حکم شکسته می شد و استعمار سلطه اش بیستر می شد.

آنچه در شیراز اتفاق افتاد جای دو درس است. اگر بندگان مراقب باشند و مردم نسبت به شیشه عمرشان حساس هستند، بیشتر حساس باشند. اما این ارزش بزرگ را با روش حکیمانه توأم کنند، اگر با زدن و داد و بیداد کاری ساخته می شد نظام سابق ساقط نشده بود. خیری که ما یفسده اکثر مما یصلحه، عمل جاهلان است. والسلام.
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۲:۴۲:۳۵
الحق كه زيبا گفتي و حكيمانه ... (2746517) (alef-13)
 
امیر حسین سلطان/تهران
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۵:۵۴:۲۴
بسیار سپاس از این پیام حضرت آیت الله حائری شیرازی که نسبتا شفاف درباره حادثه اخیر موضعگیری نموده اند اما به نظر می رسد به خاطر پاره ای مصلحت اندیشی ها و احیانا رودربایستی ها متاسفانه آن طور که شایسته و بایسته بوده است حادثه اخیر را محکوم نفرموده اند. با پوزش. و من الله التوفیق. (2747414) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۸:۲۲:۱۸
به نظر من حکیمانه نبود بلکه شرم آور بود (2747965) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۲۳:۳۵:۱۸
یک بار دیگه مطالعه کن بدون تعصب (2748898) (alef-13)
 
یکان
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۰۰:۳۶:۴۰
من نیز از شما میخواهم "با دانش به اینکه هر دیدگاهی می بایست بدون ترس از سرانجامی بازدارنده گفته شود، تا گنجایش راستین یک دیوان (برابر واژه ی نظام) سنجیده شود"، این نامه را بازخوانی کنید. (2749035) (alef-11)
 
احسان
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۹:۲۴:۵۳
امروز آنقدر نظر نوشتم و فرستادم (ان شاء الله منتشر شوند) که خسته شدم. می گویند که نوشتار منطقی تر از گفتار است زیرا در نوشتار می توان جرح و تعدل کرد و پس و پیش رفته متن را منطقی تر کرد. لیکن متن فوق که دوست عزیزمان حکیمانه یافته اند و زیبا، چسبیده ای است از تک جمله های متنوع که من نتوانستم ربط و جریان منطقی آنها را پیدا کنم. غالبا هم مفهوم نیست و دوپهلو یا چندپهلو می نماید. خواهشمندم شما دوست عزیز برای ما به زبان ساده بفرمایید که این پیام چیست و چه می خواهد بگوید.
فقط فهمیدم که در چند بند (یا جمله اول) به اشخاصی در مجلس اشاره می کند و کار آنها را نادرست می داند. در جایی دیگر منطق دلواپسان را زیر سؤال می برد که اینان خودی بوده اند و خام. ولی اصل کلام که آخر آمده اشاره دارد به اشکالات کار و اقدامات مطهری.
نمی دانم چرا بزرگان این گونه عجیب و غریب با هم صحبت می کنند. پدرجان شما قبلا هم به مطهری نامه نوشته ای و آن استدلال راننده مغرور و ناباب و نیز عقل اجتماعی را آوردی که عجیب بود. خوب اگر استاد اخلاق هستی و می خواهی مطهری را ارشاد کرده به راه برگردانی، برو و با خودش صحبت کن و نصیحتش کن که پسرم داری اشتباه می روی. اگر که ولایت و خبرگان را نمی فهمد دعوتش می کردید در مجلس خبرگان و توجیهش می کردید. عزیزم پیام عمومی دیگر چیست.
در ثانی اگر که مطهری قبلا اشتباه کرده (در برداشت از ولایت و پرسش و قانع نشدن و غیره)، چرا شما هم مثل عزیزان بسیج پس از چند ماه یادتان می افتد که پاسخ دهید. خوب همان موقع پیام می دادید تا بنده هم باورم شود که احساس تکلیف کرده اید برای خدا. امروز که بنده خدا کتک خورده شما هم با بی انصافی داری می نوازی که حقت بود تو حرمت ولایت را نگه نداشتی. پدرجان هر کسی باشد در این شرایط و با این روش شما چیزی نمی پذیرد. شما اگر ناصح هستی بلند می شدی می رفتی دلجویی می کردی و عیادت و سپس یا بعدها اندکی هم نصیحت می کردی.
بنده که هیچ حکمت و تدبیری در این پیام نیافتم بلکه سراسر بی تدبیری بود.
و البته بنده بر این باور نیستم که مطهری اشتباه می کند و بیراهه می رود. او نیز ممکن است در نظر و عمل خطاهایی داشته باشد ولی قطعا بسیار کمتر از دیگر مسئولین دچار اشتباه است. کافی است نامه وی را با پیام آیت الله حائری کنار هم بگذارید و منطق و متانت کلام ها را مقایسه کنید. (2748202) (alef-13)
 
عبد الرحمن
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۲۲:۴۹:۳۴
زيباتر ان است كه موضع شفاف بگيريم . در اين نوشتاربا احتياط فراوان هر دو طرف را مقصر نشان داده است و البته مطهري را بيشتر . سوال من اين است كه چگونه به نيت اقاي مطهري قبل از سخنراني پي برده بوديد ؟ كه اورا مستحق چنين رفتاري ميدانيد .
چنين رفتار هاي خلاف قانون اين سيگنال را به جامعه ميفرستد كه يك كانون قدرت مافوق قانون وجود دارد . حتي احتياط نگارنده ي مقاله هم به اين برداشت دامن ميزند . و نتيجتا برداشت جامعه ( ولو به اشتباه) اين است كه كارهاي غير قانوني در جريان است از جمله مسئله حصر و اين برداشت به نفع نظام نيست (2748781) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۲۳:۴۴:۲۴
بهترین روش برای جذب افراد استفاده از کلمات مناسب و ساده است کسی که نتواند چنین عملی را انجام دهد نه تنها باعث جلب افراد نمی شود بلکه به دلیل استفاده از کلمات مبهم منجر به خستگی افراد در خواندن متن خواهد شد همانند این روش را در بسیاری از خطبه های افراد می توان دید که متاسفانه نصف کلمات به صورت عربی بیان می شود در حالیکه زبان مادری ما به صورت فارسی است به امید آن روزی که نه تنها در عمل بلکه در سخن افراد شاهد افراط و تفریط نباشیم . (2748924) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۲:۴۶:۴۹
درود بر این عالم حکیم ودانشمند (2746543) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۷:۵۶:۵۰
واقعا متاسف شدم، در این نامه بیشتر مغلطه بود تا دلیل و برهان، البته ایشان در اینگونه موارد سابقه دار هستند، مکاتبات قبلی ایشان با آقای مطهری که در همین سایت الف منتشر شد نیز همینگونه بود، ظاهرا این بزرگوار دنیای رسانه ای امروز را با سخنرانی یک طرف روی منبر اشتباه گرفتند، حضرت آقا بهتر است استدلالهای بهتری پیدا کنید تا بتوانید قانون شکنی و اوباشگری رخ داده در شیراز را توجیه کنید وگرنه سکوت بهتر است، من به عنوان یک شيرازی از اینگونه توجیه ها واقعا شرمنده هستم....... (2747869) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۳:۰۴:۱۱
و بدین سان مشخص شد که دوستان اوباش نیستند و تعدادی از افراد پرهیزکار و اولیاء بودند که علیه یک ادم بی دین یعنی علی مطهری به پا خواستند!!! عجب حکایتی شده این کشور ما
حالا برادر مطهری از شاکی به متهم تغییر مکان دادند. امیدوارم درسی باشد برای شما که بدانید مردم چه می کشند برادر
شما علاوه بر اینکه نتوانستیدد حقتان را بگیرید متهم هم شدید حال خود را جای مردم عادی بگذار (2746643) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۳:۰۹:۵۷
آفرین بر این عالم روشن ضمیر.
از حق نمیگذرد . پنهان کاری نمی کند و معامله در کارش نیست. غلط را به هر کس که باشد تذکر می دهد. صورت مساله را پاک نمیکند و توجیه رفتار نا درست را نمی کند. چه صاحب کار و فعل و رای نادرست در جبهه خودش باشد چه در جبهه مقابل و چه اینکه همه کسان نادرست کار در یک جبهه.
به درستی متذکر می شود که باید درس گرفت و خطا را برطرف کرد.
و آنچه این نظر را نافذ و صائب می کند نداشتن اراده ای برای بهره برداری شخصی از این موضع گیری و نصیحت است. (2746671) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۳:۱۰:۲۰
بسیار مایه تاسف است که این سخنان را میشنوم واقعا اسف بار است اقای مطهری فرزند شهید مطهری را دشنام میدهند و میزنند و با ان وضع به تهران برمیگردانند بعد طلبکار هم میشوند واقعا فقط مایه تحیر و تاسف و اندوه است (2746675) (alef-13)
 
شریعتی ع س
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۲۳:۴۴:۱۰
فاصله بین استاد شهید مطهری با فرزندش علی مطهری درچیست اگر خیلی عوامانه بخواهیم پاسخ دهیم باید گفت که او حاصل عمر امام وولی فقیه زمان خویش بود اما این به حکم امام وولی فقیه زمان خودش قانع نمی شود انتساب به شهید مطهری ره زمانی برای علی مطهری ارزش دارد که او هم همانند پدر ش استاد مطهری بر این عقیده باشد که در باره پیر ومراد خویش حضرت امام خمینی ره چنین گفته اند:امن بهدفه امن بسبیله امن بقوله و امن بربه ) نه اینکه با پافشاری بر رای ونظر خود در مقابل ولایت انقدر لجاجت کند وباعث ابرو ریزی برای خودش بشود و..............................................................در شهر شیراز سومین حرم اهل بیت وچهارده هزار شهید اینجوری از او استقبال کنند اهدنا الصراط المستقیم (2748922) (alef-13)
 
علوي
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۳:۱۱:۲۲
خدا نگهدار شما عالمان با بصيرت باشد (2746681) (alef-13)
 
مجید
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۳:۱۵:۴۷
آفرین بر سخنان حکیمانه آیه الله ربانی.واقعا مطهری با اصرار برسخنی که پاسخش را از رهبری گرفته حتی اگر قانع هم نشده نباید در عمل حجیت سخن ولی امر را بشکند.مگر خود اونگفت التزام عملی دارم پس چرا این التزام را نمی بینیم؟از سویی مردم چرا در برخورد با این انحراف خود را کنترل نکردند؟پس هر دو مقصرند و اگر بگیر و ببند و محاکمه ای است باید برای هر دو باشد.علی ع در علت پدید آمدن قتل عثمان میفرمایند:انه استاثر فاساءالاثره و جزعتم فاساتم الجزع و لله حکم عند الاستیثار و الجزع.او همه چیز را برای خود خواست ودر این راه افراط کرد و شما مردم هم برآشفتید ودر این راه افراط کردید و سنت خدا چنین است که در چنین صورتی حکمش تحقق پذیرد(خونی ریخته شود) که شد. (2746707) (alef-13)
 
بنده خدا
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۳:۳۶:۲۱
درود بر تو عالم ربانی. از دید جامع و همه جانبه نگر شما بسیار لذت بردم. هم عمل جاهلان سنگ پران را محکوم کردید و هم نوع سخن گفتن جناب مطهری را. خداوند امثال شما را برای ما حفظ بفرماید (2746828) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۳:۴۲:۰۱
امید است که ادعای انقلابی و ولایتی بودن راه را بر اجرای قانون نبندد که در این صورت سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. (2746863) (alef-13)
 
علی ب
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۳:۴۸:۴۸
واقعا عالی بود.


متشکریم جناب حائری (2746903) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۳:۵۴:۲۹
عالی . ولی کو گوش شنوا ایت الله حائری . این ها فقط دنبال بازی های سیاسی هستند اگر جای اقای مطهری اقای رسایی یا کسانی دیگه بود همین ها کلی از ضارب حمایت می کردند . مظلوم نمایی اصول اولیه این ها است . (2746932) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۳:۵۵:۴۹
"آنها که برای امیر المؤمنین ناز می کردند در مقابل حجاج ابن یوسف تسلیم صد در صد بودند. " باید با طلا نوشت. (2746937) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۰۱:۵۰
این جمله یعنی چی؟؟"هر کس در حوزه قانون صحبت کند، امنیت دارد وقتی از حوزه قانون خارج شود قانون بازدارنده او را محدود می کند".
کسی میتونه توضیح بده از این جمله چه برداشتی میشه کرد؟ (2746973) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۰۱:۴۴:۱۹
واقعا مشخص نیست از کدام قانون نانوشته صحبت می کنند ، که تا این حد ابراز عقیده و نظر را محدود می کند!!!!! (2749110) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۰۳:۳۳
دوستانی که حوصله خوندن تمام متن را ندارند خلاصه اش اینه که ایشان گفتند: آنها که در شیراز آن کردند که کردند اراذل و اوباش نبود[ند]، جوان نماز خوان ولایتی جان بر کف برای اسلام بودند. (2746985) (alef-13)
 
متعجب!
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۶:۱۴:۵۳
برات متدسفم با این نحوه قضاوتت. واقعا خلاصه نامه از نظر شما فقط همین بود؟!یک کم انصاف هم خوب چیزیه (2747471) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۱۰:۲۴
درود بر تحليل منطقي و بي تعصبشان به عنوان يك شيرازي، يك عالم مردمي.
واقعيت همين است. (2747010) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۱۱:۲۳
با سلام خدمت آیت الله حائری

بزرگوار ، برخی از خوارج در حضور امام معصوم به بیان امام معصوم اعتراض میکردند وقتی مریدان میخواستند متعرض شخص مخالف شوند ، امام ممانعت و نهی میفرمود و آنها تبعیت میکردند . آیا نوشتار جنابعالی با رفتار امام معصوم همخوان است ؟ (2747018) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۲۲:۲۱:۵۶
ایشان هم نهی کردند، کجای سخن ایشان همراهی و موافقت با متعرضان است؟؟ (2748703) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۱۳:۱۹
ما نفهمیدیم ایشون محکوم کردند یا حمایت!!!! (2747024) (alef-13)
 
يك بنده خدا
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۶:۲۴:۵۰
به وضوح از اين اقدام هتاكانه حمايت كردند. ديگر صريح تر از اين نمي شد حمايت كرد. (2747516) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۹:۳۰:۳۵
حمایت در لفافه (2748220) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۲۱:۰۲
حضرت ایت الله سخنان شما منطقی و به جا است اما سبک شما بسیار سنگین است بعید می دانم حتی ده درصد از جوانان ما با خواندن این متن چیزی بفهمند (2747053) (alef-13)
 
جسن
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۲۸:۳۴
این نوشته رو دوباره بدید آقای حائری مطالعه کنند ببینند خودشان میفهمند که چه چیزی نوشته اند ..آنقدر با کلمات بازی کرده اند که اصلا منظور نویسنده مشخص نیست ..البته واضح است که ایشان هدفشان ازاین مبهم نویسی آن بوده که به یک وقت از ارزل و اوباش حمله کننده ناراحت نشوند (2747075) (alef-13)
 
علی اصغر نجابت
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۲۹:۲۵
ای والله ای والله ،
سایت الف به جای جوابیه پسر آیت الله ایمانی ، یا متن پسر آیت الله حائری، باید این متن را در تاپیک ها قرار می داد

این عالم وارسته عجب خوب می فهمد ولی چه فرزندانی دارد، وقتی فرق بین متن این پدر و پسر را می بینم ، فرق بین علی مطهری و پدرش را می فهمم (2747081) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۲۹:۵۳
ما که نفهمیدیم ایشان چه می گویند اما بنظرم باید بیشتر بررسی میکردند و بهتر سخن میگفتند. (2747084) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۴۳:۵۶
اگرچه کمی سنگین؛ اما زیبا و حکیمانه بود و مطابق انصاف. خداوند به آقای حائری شیرازی عاقبت بخیری و سلامتی و طول عمر عنایت فرماید. (2747141) (alef-13)
 
رضا
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۴۶:۴۱
خدا خیر بدهد این عالم وارسته را که حق گفت و انصاف را رعایت کرد. (2747151) (alef-13)
 
h
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۴۸:۳۱
اقاي حائري قوه قضائيه،نيروي انتظامي براي چه مي خواهيم ما جوانان نماز گذاري داريم كه قصاص قبل از جنايت مي كنند((مي خواهند جنايتي رخ ندهد)) (2747157) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۴:۵۳:۵۷
من که نفهمیدم چی شد ؟ (2747172) (alef-13)
 
marzieh
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۵:۰۱:۰۲
عالییی، لذت بردم (2747192) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۶:۰۷:۰۷
میشه شما به ما هم بگی چی گفتن تا ما هم لذت ببریم؟؟؟!! (2747460) (alef-13)
 
علي
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۵:۰۶:۱۵
طبق معمول مشخص نيست آيت الله حائري ميخواهند چه بگويند...
فقط عرض كنم كه خود مقام معظم رهبري گفته اند از ايشان انتقاد شود و انتقاد بلامانع است، فكر ميكنم انتقاد كردن همان ابراز قانع نشدن است كه آيت الله حائري ميفرمايند نفي حجيت است... پس يا انتقاد نفي حجيت نيست يا اساسا نفي حجيت ايرادي ندارد... ولي به هر حال ابراز قانع نشدن كه همان انتقاد باشد بلامانع است! (2747212) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۵:۳۳:۰۰
بهترین تحیلیل ممکن بود درود آقای حائری (2747316) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۶:۲۰:۳۲
قانون شوخی نیست. بنا نیست هر وقت با درک و تحلیل ما کسی از حوزه قانون خارج شد ترتیبات قانونی مواجه با اون فرد کنار گذاشته بشه و اقدامات خودسرانه و وحشیانه با عنوان ولایتی نمازخوان جان برکف توجیه بشه. آقای مطهری خلاف قانون انجام داده، از ایشون به محکمه عدل اسلامی شکایت کنید و هر چه محکمه حکم کرد سر فرود بیارید. (2747497) (alef-13)
 
یاسر
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۶:۴۴:۲۸
ما هرچه بدبختی میکشیم از محافظه کاری این افراد میکشیم .جنایتی شده است آبروی نظام رادر دنیا برده اند به استاد شهید انقلاب صریحا اهانت کرده اند انهمه فلسفه بافی نداردآیت الله زاده حائری برزند ایشان صریحا اعلام نظر کردند درود بر ایشان مردم گوششان از موعظه پرشده بالخره مردم از علما انتظار صراحت دارند .مطهری فرزند شهید مطهری نه نماینده مجلس نه یک انسان ازاد اندیش مورد قبول اکثریت مردم نه مارا چه شده که فضای مملکت را اینگونه به دنیا معرفی کردیم ؟کدام جوان نمازخوان پاک طینتی جز فریب خوردگان داعشی دست به این جنایتها میزند؟آیا ما با موضعگیریهای اینچنینی داعشیها وتکفیریها که آنها هم به نیت خود در راه خدا آدم میکشند وبه زنان مردم تجاوز میکنند وآبروی اسلام را میبرند به صرف اینکه نماز میخوانند را تبرئه نمیکنیم ؟حضرت آیت الله از شما انتظار بیش از این میرفت. (2747627) (alef-13)
 
عبدالرحمن
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۲۲:۵۸:۵۵
افرين 1000 لايك (2748801) (alef-3)
 
رسول مشهدي
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۶:۴۷:۴۱
خيلي جالب است .به يك نماينده فقط بخاطر بيان آزادانه عقايدش مورد حمله اوباش قرار ميگيرد و ايشان بجاي محكوم كردن فعل مجرمانه اقاي مطهري را تلويحا دعوت به سكوت و خاموشي ميكند.اگر يك نماينده نتواند آزادانه حرف بزند پس واي بحال بقيه. واقعا براي اقاي حائري متاسفم. (2747644) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۷:۲۹:۲۸
واقعا جا دارد یک بار برای همیشه این بحث روشن بشود و یک جواب روشن به سوال زیر داده شود تا ما واقعا تکلیف خود را بدانیم:

در جمهوری اسلامی آیا امکان نقد رهبری قانونا هست یا خیر؟ (منظورم به مقام رهبری فعلی نیست به طور خاص، کلا هر کس که در حال یا آینده مسئولیت رهبری خواهد داشت منظور است)

پاسخ یک بله یا خیر است. لطفا از اختراع الفاظی که صرفا ابهام را بیشتر می کنند (مثل همین "نافذ الحکم" ) اجتناب فرمایید. (2747781) (alef-13)
 
زارع
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۱۸:۵۰:۰۶
با سلام ازایت اله حایری انتظار این اظهارات نمیرفت ایا اگر جوانانی نماز شب بخوانند( بفرض که بخوانند)ایا این مجوز حمله وتوهین وحمل سلاح سرد وگرم وموتور سنگین و.........میشود وایا این مجوز بی اعتنایی به دستورات رهبری ومسئولان می شود وایا اقای حایری انان که حمله کردند رامیشناسد که انان را جوانان نماز شب خوان مینامد وایا این جواز حطرناک نیست که هرجوان مومن ومتعهدی بنا به تشحیص حود بحواهد قانون را اجراکند ایا نتیجه ان فجایعی که در کرمان اتفاق افتاد نخواهد بود نامه اقای حایری باعث تعجب است ممکن است هرکسی نسبت به دیدگاههای مطرح شده دارای نقد باشد ایا اگر با رعایت احترام نقد خود را مظرح نمود با ید اورا با چوب تکفیر وتوهین نواخت پس تفکر داعشیها را نباید محکوم کرد چه بسا انان هم از روی برداشت خود از اسلام عمل میکنند در تاریخ میحوانیم که بسیاری ازخوارج کف دست وزانو وپیشانی انها از بس سجده کرده بودند پینه بسته بود هنوز باورم نمیشود از اقای خایری با ان علم وسابقه؟؟؟؟؟؟/////// (2748069) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۲۲:۰۳:۵۹
اگر ملاک نماز خواندن است پس داعش هم کار درستی انجام می دهد! (2748670) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۲۲:۳۵:۳۰
حمایت از گروهی که قانون شکنی کرده اندعواقب خودش را دارد (2748744) (alef-3)
 
رضا35 سال ویلچر نشین
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۲۳:۱۳:۵۹
مگر هر ابراز عقیده ای درسته؟ که مطهری هر جور ابراز عقیده کنه؟ابراز عقیده غلط مثل این است که شخصی با ادعای طبابت دارویی مهلک بسازه و در بین مردم توزیع کنه..به ایشان میگم قطعآ بنده از شما پدر شهیدتان را بیشتر دوست دارم...گیرم که پدر تو راست فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل؟ (2748846) (alef-13)
 
سعید
۱۳۹۳-۱۲-۲۴ ۲۳:۲۸:۲۵
مملکتی عجیبی شده
شب انتخابات مقام معظم رهبری با آن عظمت از کسانی که نظام را قبول ندارند دعوت می کند در انتخابات شرکت کنند
آن مرد با آن عظمت، می گوید اگر با من هم مشکل دارید برای ایران به صندوق بیایید
بعد یک مشت دلقک موتور سوار به نماینده مجلس نظام جمهوری اسلامی که از 100 فیلتر گذشته اجازه حضور در شیراز نمی دهند (2748879) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۰۰:۲۶:۲۷
مرگ بر اوباش. مرگ بر داعش. مرگ بر اسید پاش (2749021) (alef-11)
 
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۰۱:۰۵:۴۳
سنگ بی مایه اگر کاسه زرین شکند
قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود (2749079) (alef-11)
 
نریمان
۱۳۹۳-۱۲-۲۵ ۱۳:۱۰:۳۹
شخصی برای دوستش نامه نوشت ، نامه پس از مدتی به دست دوستش رسید و هیچ از ان به علت بدی خط نتوانست بخواند، تا فکری بنمود و نامه ای نوشت و همراه با نامه بدخط دوستش برایش ارسال بنمود و در آن نگاشت: دوست خوب بدخطم نامه ات رسید اما به دلیل کتابت نازیبا توان خواندن نیافتم بهتر است مرتبه بعد که خواستی نامه ای بنگاری خود نیز به همراه آن بازگردی. مرد بد خط نامه زیبا خط دوست بخواند و به فکر فرورفت ناگهان به ذهنش رسید که نامه خویش برای یکبار بخواند، هر چه تلاش کرد نتوانست کلمه ای از نامه اش را بخواند و دردل خطاب به دوست غایبش گفت مردحساب من اگر توان خواندن این نوشته ام را داشتم که برای تو ارسال نمی نمودم.

حکایت این پیام نیز کمی از آن حکایت ندارد (2750349) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.