توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 388958
راهنمای کتاب/«سفر شهادت»؛ امام موسی صدر؛ ترجمه مهدی فرخیان و احمد ناظم؛ موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر
عاشورا؛ مدرسه‌ی صلح
بخش فرهنگی الف؛ 21 شهریور 1395
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۸
«سفر شهادت»
نویسنده: امام موسی صدر
ترجمه: مهدی فرخیان و احمد ناظم
ناشر: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، چاپ سوم ۱۳۹۴
۲۶۴ صفحه، ۱۳۰۰۰ تومان

شما می‌توانید کتاب «سفر شهادت» را تا یک هفته پس از معرفی با ۱۰ درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب آنلاین خرید کنید.

***

کربلا و عاشورا و حسین، علیه السلام، واژگانی آشنا، نه، که فراتر از واژه و کلمه، هستند. قرن‌ها پس از آن حادثه از عالِم و دانشمند و عارف تا مردم عادی کوچه و بازار از این واقعۀ عظیم سخن گفته‌اند و این حادثه را تفسیر کرده‌اند. بی‌شک هر کدام از روایات و تفاسیر نیز گوشه‌ای از عظمت و جوانمردی سالار شهیدان را برایمان آشکار ساخته است.

امام موسی صدر نیز از جمله عالمانی است که در سخنرانی‌ها و نوشته‌های خود به واقعه عاشورا و قیام امام حسین پرداخته است و از عظمت و بزرگی این ماجرا سخن گفته. اما چیزی که گفته‌ها و سخنرانی‌های امام صدر را از دیگران متمایز می‌کند نوع نگاه ایشان به این حادثه است.
در بسیاری از کتب و منابع، سیر تاریخی حرکت و قیام سیدالشهدا نقل شده است. اما رویکرد امام موسی صدر در سخنرانی‌هایش بیان سیر تاریخی این حادثه نیست. رویکرد ایشان حماسی- انگیزشی است. در کتاب سفرشهادت، سراسر تعبیرهایی همچون قیام، انقلاب، ایستادگی در برابر ظلم و اصلاح‌گری به چشم می‌خورد.

امام موسی صدر در سخنرانی‌هایش بیشتر از اینکه به بعد عاطفی قیام کربلا بپردازد، از هدف والا و برتر امام حسین سخن می‌گوید. هدف امام صدر درس‌آموزی و دریافت مسائل تربیتی از حادثۀ کربلاست. با همین رویکرد، ایشان گریه بر امام حسین علیه السلام را امری پسندیده می‌داند ولی متوقف شدن در گریه و شیون را امری ناپسند می‌شمارد و در جایی از سخنرانی‌های خود می‌گوید:

«من حسینی که به رنجدیدگان اهتمام نورزد نمی‌‌شناسم. به حسینی که شهیدِ گریه می‌‌نامندش ایمان ندارم. من به گریه و زاری برای سبک شدن و تخلیه هیجان و ناراحتی ایمان ندارم. ایمان من این است که امکان ندارد امام حسین جز برای احقاق حق کشته شده باشد.»

از نظر امام موسی صدر هدف امام حسین (ع) اصلاح‌گری در دین و امت رسول‌الله (ص) است. ایشان عقیده دارد که هرچند هزاران سال از قیام و حادثۀ کربلا می‌گذرد، وظیفۀ ما کمک‌کردن به رسالت و اهداف امام حسین (ع) است و این امر محقق نخواهد شد جز با تلاش و همت تمامی افراد جامعه؛ زن و مرد و پیر و جوان.

موضوع دیگری که اهمیت ویژه‌ای برای امام صدر دارد مسئله زن و جایگاه او در قیام عاشورا و در جامعۀ کنونی است. ایشان نقش و رسالت حضرت زینب (س) را بسیار مهم و حائز اهمیت بر‌شمرده و زینب را جلوه‌ای از قدرت و صلابت می‌داند. ایشان به زنان جامعه توصیه می‌کند که: «شما زنان باید دائماً زینب را در پیش چشم داشته باشید. آن‌که به شما می‌گوید اسلام گوشه‌گیری و فرار است، حرف نادرست می زند.»
از فراوانی‌های دیگر این کتاب، تطبیق حادثۀ عاشورا بر مسائل جاری لبنان و فلسطین است. ایشان دفاع از لبنان و فلسطین را وظیفه همۀ مسلمانان می‌داند و از تقارن میلاد مسیح و شهادت امام حسین علیه السلام نیز برای بهبود روابط و همزیستی در لبنان بهره می‌برد. او در سال ۱۹۷۷ میلادی در پیام تلویزیونی به مردم لبنان اینچنین می‌گوید: «نزدیک‌ترین مردم به مسلمانان، مسیحیان‌اند و یهودیانِ صهیونیسم و مشرکان دورترین‌ها هستند.»

شاید به ندرت در کتابی خوانده‌ باشیم که از قیام عاشورا و نهضت امام حسین برداشت‌هایی همچون صلح و همزیستی و گفت‌وگو وجود داشته باشد و این نیز از وجه تمایزات سخنرانی‌ها و نوشته‌های امام موسی صدر است.

کتاب سفر شهادت هفتمین کتاب از مجموعۀ در قلمرو اندیشۀ امام موسی صدر است. که در آن مقالات و پیام و سخنرانی‌های امام صدر دربارۀ واقعۀ عاشورا گردآوری و ترجمه شده است. خطبۀ حضرت زینب (س) در کاخ یزید نیز ضمیمۀ این کتاب است.
 
کلمات کلیدی : موسسه امام موسی صدر
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.
عاشورا؛ مدرسه‌ی صلح