توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 357457
قلب پارک ملی پابند شکافته خواهد شد؟!
تاریخ انتشار : يکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۲
آغاز عملیات احداث جاده در پارک ملی پابند، انتظار صدور مجوز از سوی مسئولانی را می‌کشد که همچنان می‌گویند تعمیرات و بهسازی است و بنا بر احداث جاده‌ای نو نیست.

به گزارش تسنیم، هفته گذشته، به دنبال انتشار خبر استقرار لودرها و تجهیزات پیمانکار در پشت مرز پارک ملى پابند در استان مازندران به منظور آغاز عملیات احداث جاده‌اى در قلب این پارک ملی اعتراضات فعالان زیست محیطی و سپس طیفی از رسانه‌ها نسبت به تخریب این پارک ملی بالا گرفت.

جاده‌ای که به گفته فعالان زیست محیطی بناست به بهانه اتصال روستاى بندبن شهرستان نکا در استان مازندران به روستاى دیباج در استان سمنان، نهایتا به جاده‌اى عریض و درجه یک برای دسترسى استان‌هاى مازندران و سمنان بدل شود. محورى پر رفت آمد برای دسترسى به شمال کشور که پارک ملى پابند را که یکى از سه پارک ملى واقع در جنگل‌هاى هیرکانى به شمار می‌رود به طور جدی آسیب ببیند.

سیدرمضان شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه عبور جاده از پارک ملی به عنوان اکوسیستم‌های خاص آسیب جدی به منابع طبیعی وارد می‌کند در انتقاد به احداث جاده در پارک ملی پابند در استان مازندران، تأکید می‌کند: بر اساس قانون هیچ دستگاه و سازمانی نمی‌تواند اقدام به عبور جاده از پارک‌های ملی کرده و عملیات اجرایی داشته باشد مگر اینکه به تصویب هیات دولت برسد. لذا هر نوع ساخت و ساز در پارک‌های ملی خلاف قانون است و بدون شک باید با متخلفان برخوردی قاطع صورت گیرد.

از سوی دیگر، حمید گشتاسب میگونی مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست تأکید کرده بود: با معاون محیط زیست طبیعی استان مازندران تماس گرفته و تأکید کرده‌ایم که به هیچ وجه با ساخت جاده در پارک ملی موافقت نکنند.


اما ناصر مهردادی، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان مازندران در این باره می‌گوید: پس از آنکه از ورود بلدوزر و آغاز عملیات در منطقه، آگاه شدیم بنابر وظیفه، از فعالیتی که بدون هماهنگی فرمانداری با اداره محیط زیست استان مازندران آغاز شده بود قاطعانه ممانعت به عمل آوردیم.

وی ادامه می‌دهد: پس از بررسی منطقه و اعلام نظر کارشناسی نسبت به صدور مجوز برای آغاز عملیات، تصمیم گیری خواهد شد اما آنچه حائز اهمیت است این است که بنا نیست جاده‌ای احداث شود، بلکه تنها قرار است جاده‌ای که پیش از تبدیل این منطقه به پارک ملی، وجود داشته اکنون مورد تعمیر و بازسازی قرار گیرد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان مازندران با بیان اینکه تمام مسیر این جاده را شخصاً طی کرده است، تأکید می‌کند: از نگرانی همکاران و علاقمندانی که کلماتی چون "ویرانگر" را به این جاده نسبت می‌دهند متشکرم اما هیچ درخت مهمی مانند ارس در مسیر این جاده قرار ندارد و این جاده به قطع هیچ درختی منجر نخواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازسازی جاده، تعریض را هم شامل خواهد شد یا خیر گفت: تعریضی در کار نیست. همان جاده قدیمی که عرض آن در نقاط مختلف از ۵ تا ۱۰ متر نوسان دارد به دلیل ریزش هایی که داشته مورد تعمیر قرار خواهد گرفت و مشکلی برای منطقه ایجاد نخواهد کرد.

این در حالی است که شواهد و اظهارات مردم منطقه حاکی از آن است که آنچه مدیرکل استان مازندران از آن به عنوان جاده‌ای یاد می‌کند که بناست تنها مورد بازسازی قرار گیرد، مسیری است مال رو با عرض حدودا ۳ متر که برای حمل بار توسط چارپایان و به ندرت برخی وسایل نقیله‌ای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.


عرفان غفوری، فعال محیط زیست استان مازندران در این‌باره می‌گوید: هیچ جاده‌ای برای تردد وسایل نقلیه در این منطقه وجود ندارد و اینکه تبدیل جاده‌ای که جز الاغ و قاطر از آن نمی‌گذرد به یک محور اصلی را "بازسازی" تعبیر کنیم دور از اخلاق است. آنچه با آغاز عملیات در پارک ملی پابند شاهدش خواهیم بود بازسازی و تعمیرات نیست بلکه احداث جاده‌ای درجه یک است که با خراشیدن قلب پارک ملی پابند و نابودی آن، زیستگاه گونه‌های جانوری ارزشمندی همچون مرال، خرس قهوه ای و پلنگ ایرانی را ویران خواهد کرد.

وی با بیان اینکه درخواست‌های فعالان زیست محیطی منطقه برای ممانعت اداره کل حفاضت محیط زیست استان مازندران از احداث جاده در پارک ملی پابند تا کنون بی نتیجه مانده گفت: طبق ماده ۸ آیین نامه اجرایی قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، هر گونه فعالیت انسانی به غیر از اقدامات حفاظتی در پارک‌های ملی ممنوع است اما متاسفانه قانون هم مانند مسئولیت‌پذیری، توسط مسئولان اداره کل محیط زیست استان زیر پا گذاشته شده است به گونه‌ای که در واکنش به اعتراضات فعالان زیست محیطی منطقه، تنها می‌گویند: خودتان بروید جلوی عملیات را بگیرید.

اما داریوش مقدس معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، در حالی خبر از ارسال گزارش کارشناسی این اداره درباره وضعیت و موقعیت جاده به معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست برای تصمیم گیری نهایی برای صدور یا عدم صدور مجوز می‌دهد که بی اعتمادی نسبت به گزارش ارسال شده از مازندران به تهران از یک سو و اعتراضات نمایندگان مجلس، فعالان زیست محیطی و رسانه‌ها و مخالفت اکید حمید گشتاسپ میگونی، مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست با صدور مجوز احداث جاده در پارک ملی پابند توسط اداره کل محیط زیست استان مازندران از سوی دیگر، چشم‌ها را به دست مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست دوخته است. مسئولانی که در صورت امضای مجوز تخریب پارک ملی پابند، برگی سیاه در کارنامه خود به جا خواهند گذاشت.
 
کلمات کلیدی : زمین خواری
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.