نظر منتشر شده
۳۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 83927
منشور كوروش كجا كشف شد و متعلق به كيست؟
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۵۶
بخش خبری الف
 
خسرو معتضد در مصاحبه با الف به برخی سوالات درباره مسائل پیرامون منشور کوروش پاسخ داد.
وی در پاسخ به این سوال که منشور کوروش کی و کجا و چرا از ایران خارج شد، گفت: این منشور در قرن نوزدهم در بابل بدست آمده و در آن زمان این شهر یکی از شهرهای امپراطوری ایران بوده، ولی این منشور از خاک ایران کنونی بدست نیامده است و در جایی به نام مستملکه مزوپوتامیا (عراق، بین النهرین) یافت شده است. 
وی با اشاره به اینکه بسیاری از اموال و عتیقه جات در قرن نوزدهم از کشورهای شرقی به غرب منتقل می شد به خبرنگار الف گفت:  در قرن نوزدهم، می دانید که تمام اموال، عتیقه های کشورهای شرقی منتقل شد به موزه های بزرگ جهان، برای اینکه مردم نمی شناختند، نمی دانستند، میراث فرهنگی را کسی خبر نداشت، تا اینکه بسیاری از آثار بزرگ مصر در زمان شامپیلیون که مستشرق فرانسوی بود و با ناپلئون آمد به مصر در سال 1798 منتقل شد به فرانسه، بعدا انگلیسی ها دنباله این کارها را گرفتند، آلمانی ها گرفتند، فرانسوی ها گرفتند، آن زمان ما اصلا اطلاعی از عتیقه نداشتیم چون نمی دانستیم.
 
به گفته معتضد، فرش مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی یعنی فرشی که شاه طهماسب به دست خودش بافته بود را با یک پول ناچیزی کندند و بردند، در آن زمان همه تبرک می دانستند که برای مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی فرش ببافند، اغلب پادشاهان صفوی آن را بایه مبلغ ناچیزی خریدند و از ایران خارج کردند، یک فرشی خریدند و گذاشتند جای آن و این فرش تاریخی مثلا 300 ساله را از ایران بردند، بنابر این در کشورهای دیگر هم همین کار را کردند، الان خیلی از آثار ایران، آثار تاریخی زمان هخامنشی و ساسانیان و اشکانیان، در ترکیه پیدا شده است، برای اینکه آنها زمان زیادی لشکر کشی می کردند، ایران با آنها جنگ می کرد، آنها جزء ایران بودند، زمان خسرو پرویز ما تقریبا تا کنار مسکو رفتیم، همان جایی که ایرانی ها می روند وبه آن استانبول می گویند، قسطنتنیه قدیم، کنستانتین پلیس یعنی شهر کنستانتین، ایرانی ها تاآنجا لشکر کشی کرده بودند، یا مثلا تجار ایران تا چین که رفته بودند، بسیاری از بشقاب های طلا و نقره ایرانی مال زمان خسرو پرویز و مال زمان سایر شاهنشاهان ساسانی در چین پیدا شده، یک جایی هست به نام طولفان که در چین هست، خیلی از آثار ایران درآنجا بدست آمده، فرش پانسیک در ایران به دست نیامده، آن مال ایران بوده است.
 
خسرو معتضد در پاسخ به این سوال که مالکیت مادی منشور کوروش متعلق به چه کشوری است، گفت: این منشور مال کشور انگلستان است. زیرا در زمان یافت منشور کوروش ما هیچ قانونی نداشتیم و قانون عتیقات در سال 1306 شمسی گذاشته شد و به همین دلیل از لحاظ حقوقی در این زمینه کاری خاصی نمی توان انجام داد.
 
خسرو معتضد از پیشنهاد ها در رابطه با پس ندادن این منشور انتقاد کرد و گفت: این کارها زشت است، برای اینکه اگر ما این کارها را انجام دهیم، دیگر کسی به ما اعتماد نمی کند، و این منشور در ایران به دست نیامده و دربابل به دست آمده، این که در پاسارگاد به دست نیامده یا در تخت جمشید به دست نیامده، در یک سرزمینی به نام کشور عراق، که آن زمان مستعمره عثمانی بود، در آنجا  بدست آمده، تا آنجایی که من می دانم و مطالعه کردم این منشور در بابل به دست امده، بنابر این دولت عراق هم می تواند ادعا کند و بگوید این در خاک من هست. اگر ما فردا این کارها را انجام دهیم و مثلا بگوییم این منشور را نگه داریم، جز اینکه آبروی خودمان را ببریم کار دیگری انجام ندادیم و این پیشنهاد بسیار بدی است، یعنی برای ما ایجاد اشکال می کند، ما را در دنیا سر افکنده می کند، این آدمهایی که این ها را می گویند و می نویسند اصلا از سیاست جهانی خبر ندارند، آنها نمی دانند که ایران از زمان قاجاریه جز 100  تا 150 پرتکل جهانی هست، پرتکل یعنی توافق نامه جهانی، یعنی عضو سازمان جهانی ملل متحد هست، و این کارهایی که ما انجام می دهیم جز اینکه ما را سر افکنده کند، چیز دیگری نیست، لوح کوروش حتی در آن موزه بریتانیا هم که هست به نظر من باعث سربلندی ملت ایران هست.  موزه بریتانیا که من خودم دیدم در جایی هست که تمام دنیا می روند آنجا و آن را می بینند و این خودش تبلیغی برای ایران هست. بزرگترین اشتباه این است که به دست خودمان، خودمان را خراب کنبم، حتما شما بنویسید که معتضد می گوید که به هیچ عنوان پس ندادن و نگه داشتن این سنگ در شان ملت ایران نیست.
 
خسرو معتضد ادامه داد: الان این رسانه های خارجی همان کسانی که دشمن ایران هستند همان افرادی که نوکر آمریکا هستند می گویند آن سنگ اصل نیست، و  انگلیسی ها یک نمونه فرستادند که ایرانی ها را دلخوش کنند ولی من فکر کنم اصل هست برای این که انگلیسی ها هم هر سال تعدادی موزه می گذارند و از ما عتیقه جات قرض می کنند و تبادل عتیقه جات تنها مربوط به این منشور نیست.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا شیء قیمتی خاصی مانند منشور کوروش از ایران در موزه های جهانی وجود دارد یا نه و آیا ایران می تواند آنها را طلب کند یا خیر گفت: تمام موزه های دنیا پر است از اشیاء تاریخی و قیمتی ایرانی، ولی کشورها به راحتی اموال تاریخی و قیمتی یکدیگر را به هم پس نمی دهند.
 
در این مورد اگر هم حقی باشد ما هم باید مال آنها راپس بدهیم، مثلا اگر این طور باشد الان ما جواهرات هند را هم باید به آنها پس بدهیم، الان جواهراتی که از زمان نادرشاه افشار در موزه ملی ایران هست مال دولت پادشاهی هندوستان بوده، ما می توانیم پس بدهیم؟!
 
وی به بحث هایی که پیرامون گرفتن غرامت جنگی ایران از دوول غربی وجود دارد اشاره کرد و گفت:  ما اگر می خواهیم با دنیا اختلاف داشته باشیم برویم دنبال همین نظرات مطمئن باشید یک ریال ما غرامت نمی توانیم بگیریم برای اینکه گرفتیم، ما با آنان قانون داشتیم آنها متحد ما بودند، همان افرادی که آمدند ایران را گرفتند، شدند متحد ما، ما با آنها قرارداد همکاری سه جانبه امضا کردیم، دولت شوروی چرا در خرداد 1334، 14  سال بعد از اشغال ایران ناچار شد و قبول کرد که یازده و نیم تن طلا به ایران بدهد؟ به خاطر مخارجی که در ایران برای آنها کرده بودیم بود، برای سربازانش سربازخانه هایمان را داده بودیم، فرودگاهای خود راداده بودیم، خط آهن را داده بودیم، جاده را داده بودیم، کامیون ها را داده بودیم، وسائل ارتش را داده بودیم، کارخانه ها را داده بودیم، و برای آنها یازده و نیم تن طلا را تحویل ایران دادند، دولت انگلیس، هشت و نیم میلیون لیره به ما داد برای اینکه می خواست ما را سر جریان ملی کردن نفت، نرنجاند، قبل از ملی کردن نفت، چهار سال قبل از ملی کردن نفت دولت انگلستان به ما آمد هشت و نیم میلیون لیره به عنوان استفاده از راه آهن ایران و وسایل ایران داد، دولت شوروی برای یازده و نیم تن طلا آمد چه کار کرد؟ آمد مرز های مارا درست کرد، مرزهایی را که ما می خواستیم پس داد، یا مثلا آمریکا ایران را جز اصل چهار ترومن گذاشت، بیست و سه میلیون دلار دوره مصدق به ما داد از اواخر رزم آرا تا آخر مصدق، حالا یا وسایل مهندسی بود یا پول نقد بود، یا وسائل بهداشتی بود، یا پزشکی بود یا مبارزه با مالاریا بود، همه این ها را به ما داد زمانی که 28 مرداد شد سال 1339 پانصد هزار دلار به ما کمک کرد، آنوقت حالا می گویند غرامت می خواهیم، آن وقت این ورقه ها را ورق به ورق می گذارند جلوی شما و می گویند اقا شما امضا کردید. تسویه حساب کردید. و به خاطر این غرامتی به شما تعلق نمی گیرد.
 
وی در پاسخ به این سوال که اگر یک باستان شناس خارجی در داخل ایران شئی نفیسی پیدا کند، می تواند ادعای مالکیت آن را داشته باشد گفت: درحال حاضر خیر، چون ما امروز صاحب قانون هستیم، در سال 1306 قانون عتیقات یعنی آثار باستانی تصویب شده است و تابع قانون عتیقات مثلا امروز کسی چهار سکه طلای زمان هخامنشی را پیدا کند نمی تواند بفروشد، و اگر بخواهد بفروشید به شما می گویند قاچاقچی!، و باید آن را تحویل دولت داد، چون اموالی که در زیر خاک هست، متعلق به باستان شناسی ایران است. مال موزه های ایران است. البته در زمان رضاشاه یک قراردادی ما با فرانسوی ها داشتیم، فرانسوی ها تا سال های اخیر هم بودند، فکر کنید تا سال 50 هم در ایران عتیقات را که در می آوردند و یک مقدار آنها می بردند و یک مقدار به ما می دادند برای اینکه ما آن زمان باستان شناس نداشتیم الان چون باستان شناس داریم نیازی به کارشناس خارجی نداریم بنابراین الان نباید از کشور خارج بشود. و کسی نمی تواند چیزی از ایران خارج کند.
 
 
 
عیسی مسلمان
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۴:۳۷:۰۶
به نام خدا


احسنت بر خسرو معتضد!
به عقيده ي من هم افتخار واقعي ، اين است كه رفتار امروزمان طوري باشد كه آيندگان نيز به ما افتخار كنند وگرنه اگر قرار باشد كه همه ي افتخارمان اين باشد كه به 2500 سال پيش افتخار كنيم! در واقع هيچ رفتار افتخار آميزي از خودمان نشان نداديم مگر اينكه ثابت كرديم در حال حاضر هيچ چيز افتخار آميزي نداريم!
پس بياييد همه با هم و يك بار ديگر به ايراني بودمان افتخار كنيم و به يكتاپرست بودنمان در طول تاريخ و به شرافت و غيرتي افتخار كنيم كه هميشه ي تاريخ در رگهاي ايرانيان جريان داشته، جرياني زلال از خون شهيدان كه چراغ راه كسب افتخار است از گذشتگان براي آيندگان (361701)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۷:۴۰:۴۴
حالم از بعضی نژاد پرستی گروهی سلطنت طلب به هم میخورد


بنده اهل استان فارس هستم و از خیلی از شماها فارس ترم اما ..... فقط مسلمان هستم

کشور و شهر و وطن من اسلام عزیز است.


من اهل اسلام هستم (361757)
 
azari paniranist
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۲۳:۵۱:۳۱
ایرانی ایرانی است فارس و غیر فارس نداره!!!
ما تورک زبانان آذری نژاد هم خود را ایرانی میدانیم
زبان فارسی وحدت بخش تمام اقوام ایرانیست
(برادران هم وطن عرب زبان خوزستانی هم به واسطه مذهب تشیع با ما اتصال ناگسستنی دارند)
کوروش کبیر افتخار بشریت است
این لوح نشان میدهد ایرانی صاحب چه تفکری پر شکوهی است آن هم در دوره باستان همزمان با بربریت و وحشی گری در سایر مناطق جهان که تا امروز نیز ادامه دارد
نجات قوم یکتا پرست یهود و قوانین بشری هدیه کوروش به مردم سایر ممالک دنیا ، تاهمیشه تاریخ تابنده است
اما عظمت این دوران را دستمایه تاخت بر دوران اسلامی نسازیم
که در این حال به ورطه باستان گرایی و ایجاد جو نا امیدی و از خود زدگی و .... دچار میشویم
پاینده باد نام بلند ایران (361848)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۲ ۰۱:۵۶:۴۳
لطفا مباحث رو قاطی نکنید.من حرفی از کورش نزدم حرف از نژاد پرستانی زدم که پادشاهی را در حد خدا میدانند.و با اتکا به ان به مبارزه علیه اسلام قیام کرده اند.نمونه اش فیس بوک زباده


اگر هم نمیگفتم استان فارسی هستم میگفتند مزدور است که از این حرفها میزند

برای بنده اصلا نژاد ملاک نیست چون طبق ایه قران ملاک برتری تقواست !


اگر ما به اینها مینازیم با این حساب یونانیان باید خود را خفه کنند که افلاطون و ارسطو دارد و حتما تمدن یونان از ایران باستان بالاتر بوده.

مصریان هم با اهرام ثلاثه خود را اویزان کنند که واای فلانی کبیر است و ما صغیریم


اگر ما افلاطون و ارسطو و دیوار چین و اکروپلیس و اهرام مصر را داشتیم چه کار میکردیم؟؟

خلاصه دست از نژاد پرستی برداریم! (361883)
 
Magenta Borhani
۱۳۸۹-۰۷-۱۲ ۰۹:۱۲:۵۲
برادران هم وطن عرب زبان خوزستانی هم به واسطه مذهب تشیع با ما اتصال ناگسستنی دارند?

تشيع در خوزستان ؟ (361919)
 
سعید م
۱۳۸۹-۰۷-۱۳ ۱۲:۲۱:۰۷
میشه شما اینقدر از واژه کسروی-ساز آذری نگویید؟ افتخارات ایرانی بودن ما آذربایجانیها را خدشه دار می کند.

نکته دو- عکس شما همان تاجیکی است که خون شیعه را مثل طالبانی ها مباح می دانست و هزاره م کشت مثل صدام! ایرانی هستید شما؟ (362171)
 
azari paniranist
۱۳۸۹-۰۷-۱۴ ۱۰:۵۶:۵۹
1 شما عکس مجاهد شهید احمد شاه مسعود رو با گلبد الدین حکمتیار اشتباه گرفته اید احمد شاه مسعود دید فرا مذهبی داشت او شخصیتی بزرگ است شیر دره پنجشیر خود را فرزند خراسان و ایران میدانست
2 من در بعضی از روستاهای استان اردبیل روستاییانی دیدم که به زبان طالشی(تاتی-از زبان های پارسی باستان) صحبت میکردند مردم آذربایجان در طی چند قرن اخیر به مرور ترک زبان شده اند فقط همین! (362299)
 
معلم بازنشسته
۱۳۸۹-۰۷-۱۴ ۰۸:۰۲:۳۳
اجدادشما شاید بعدازحمله اعراب درانجا ساکن شده اند ورگ وریشه ایرانی نداری.80درصد اسرییلی ها اصلاااهل خاورمیانه نیستند.میهن دوستی هیچ منافاتی بادین ندارد.کسی که علاقه به میهن نداشته باشد قطعا در دینداری او هم باید شک کرد. (362263)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۵:۰۴:۱۶
همان بهتر كه اشياءنفيس و منحصر به فردي همچون لوح كوروش در انگليس و فرانسه و آمريكا هستند چون اگر آنها نبرده بودند حالا معلوم نبود كه چه بلايي سر اين اشياه ميآمد.متاسفانه در حال حاضر هم كه ما قانون و حساب كتاب داريم غالبا مردم و حتي گاهي مسئولين نسبت به آثار باستاني و اشياء عتيقه بي توجه هستند.مثلا چندي پيش در سفري به استان كهكيلويه و بوير احمد در جاده دهدشت به گچساران شاهد بودم اثار پلي كه گفته ميشود مربوط به دوره ساساني است تبديل شده بود به پناهگاهي براي دام عشاير كه واقعا باعث تاسف هر بيننده ايي ميگردد.ضمنا پاسخ هاي استاد معتضد بسيار جالب و منطقي بودند.با تشكر (361706)
 
azari paniranist
۱۳۸۹-۰۷-۱۲ ۰۰:۱۷:۱۷
این چه جور منطقیه که دارید ؟
یه تک پا برید موزه ایران باستان (هم رتبه متروپولیتن نیویورک و بریتیش میوزیم لندن و لوور پاریس) آثار بسیار ارزشمند اونجا رو ببین بعد بیا نظر بده و کامنت مثبت بذار!
به عنوان مثال اولین چرخ ساخته دست بشر و ... که به خوبی نگه داری میشن
کاری که اونها کردن به معنای واقعی سو استفاده از غفلت حکام وقته . دزدیه!
تو سه تا موزه ذکر شده میتونن محوطه باستانی ایرانی بسازن حجم دزدی خیلی بالاست
................................................
البته این که شما در مورد حفاظت از ابنیه و آثار فرمودید کاملا منطقیه
کشور ما الی ماشا الله آثار باستانی داره
با حجم بسیار بالا ی آثار و با وجود بودجه مناسب و شایان سازمان میراث فرهنگی و اهتمام مسولان به این امر عدم همراهی مردم مساله ساز میشه مردم همراهی درخور ندارند
البته حساسیت مردم بسیار بهتر از گذشته شده
.........................................
امید است فجایعی مانند غار کلماکره پلدختر لرستان و تاراج گنجینه ساسانی تکرار نگردد ایضا تمدن بسیار مهم و قدیمی جیرفت
............................................
استوانه کوروش کبیر که کلا در بابل کشف و سپس به انگلستان رفته
اما دزدی میراث ارزشمند ایران توسط چند کشور اروپایی را ماستمالی نفرمایید . لطفا !!! (361853)
 
محمد
۱۳۸۹-۰۷-۱۳ ۱۹:۲۴:۱۱
ولی حرف من رو تصدیق می کنید که بعد از انقلاب یک موزه ی درست و حسابی جدید نداشتیم؟
اعتبار هر موزه به اشیای داخل آن است و نگهداری اشیای گرانبها موزه ی گرانبها می خواهد که متاسفانه نداریم. با این نگاه که \"خدا را شاکر باشم که اشیای ما را برده اند در موزه های دیگر\" موافق نیستم اما با این وضع موزه ها در ایران این نگرش منفی ایجاد شده که برای آثار باستانی ارزشی قائل نیستند و اگر این فکر به ذهن کسی رسید دیگر هر راست و دروغی را باور می کند.
امیدوارم روزی موزه های بسیاری در شان آثار تاریخی مان داشته باشیم و به خود ببالیم و امروزمان هم با شکوه شود. (362224)
 
مسعود
۱۳۸۹-۰۷-۱۲ ۱۰:۰۹:۰۲
یادم می آید نزدیک شش ماه تمام بود بعضی افراد ریخته بودند در بافت تاریخی شهر جیرفت با هر وسیله ای بیل و کلنگ و... و هر چیزی که دم دستشان می آمد حفاری های باستان شناسی !! انجام می دادند و مسوولین ما بعد از شش ماه تازه از خواب ناز بیدار شدند!!!
عجب تعصبی دارند این مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری!
به نظر من باید نیروهای یگان ویژه پاسداران میراث فرهنگی و تاریخی کشورمان را افزایش داد و ایشان را به تجهیزات مدرن مجهز کرد.
ضمنا تخت جمشید و پاسارگاد و نقش رستم را دریابید. (361932)
 
observer60 observer60
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۵:۴۶:۴۰
http://khabaronline.ir/news-96115.aspx (361717)
 
عیسی مسلمان
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۶:۵۳:۵۶
به اين آدرسي(http://khabaronline.ir/news-96115.aspx) كه يك نفر بزدل در آن بالا گذاشته مراجعه كرده و پس از خواندن مطلب اين كامنت را گذاشتم:

اين كه آقاي معتضد در آن زمان هم مورخ بوده و مقاله مينوشته يك امر بديهي و مسلم است و هيچ كي نميتواند از اين موضوع به عنوان نقطه ضعف ايشان ياد كند. لازم است نويسنده ي محترم بداند كه اگر ميخواهد با اعتبار علمي آقاي معتضد در بيفتد به چيزي بيشتر از كنايه زدن احتياج دارد و لطفاً بفرمايند كه به چه دليل ميگويند آقاي معتضد به جاي نقل تاريخ ، داستان سرايي ميكند!
در ضمن اينكه: \"کلمه شاه جاذبه سحرآمیزی در قاموس ایرانی دارد\" يك موضوع واقعي است (مانند :شاهنامه، شهرگ، شاه بيت، شاهراهو غيره ر. .) و تأييد اين مطلب به هيچ عنوان نشانه اي از شاهپرستي نيست! بلكه نشانه ي صداقت است!

---------------------------------

به اين دليل گفتم يك نفر بزدل ، كه اگر شجاعت داشت به جاي ترور شخصيّت آقاي معتضد، استدلال مطرح ميكرد زيرا ترور(از هر نوعش) نشانه ي ترس است. (361742)
 
کاوه
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۸:۲۱:۵۵
در جواب این کاربر باید بگویم همین استدلال را آیندگان هم میتوانند در مورد تاریخ نویسان فعلی به کار برند (361767)
 
محسن
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۶:۱۱:۵۷
سلام. شانس اوردیم در ایران نیست و الا یک روز صبح از خواب بیدار می‌شدیم و می‌دیدیم که منشور کوروش دزدیده شد! (361725)
 
آرمین شمس
۱۳۸۹-۰۷-۱۲ ۰۳:۲۷:۵۹
منشور در ایرانه و خود رئیس موزه انگلیس آورد و بدبینی فراوان شما به کشور خودتون قابل تامله. احتمال دزدیده شدن اون منشور توی سوئد بیشتر به نظر میاد تا ایران. چون اینجا مواظبش هستن. البته جاسوسها برای بردن آبروی ایران شاید کاری ترتیب بدن ولی دولت زرنگتر از این حرفهاست. اگر نبود نمی موندن زیر این همه فشار آمریکا. (361902)
 
محمد شیرخانی
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۶:۴۴:۱۳
منم با خودم فکر میکردم کاش پس منمیدادیم اما الان نظرم فرق کرده حق با خسرو معتضد عزیزه اگر واقعا میخواهیم راه کوروش ادامه پیدا کنه میتونیم با رفتارمون نشون بدیم و یک چیزه دیگه 26 سال دارم فکر میکنم چرا ما یک فیلم از کوروش نساختیم ؟! من هم ایران دوست دارم هم اسلام و هم کوروش کبیر آینده برای کسانیست که گذشته خود را به خاطر بسپارند (361738)
 
قلي ميرزا
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۷:۰۷:۳۹
خسرو معتضد: (روزناه جشن شاهنشاهی ایران، شماره 34، چهارشنبه دهم شهریور ماه 1350)

چندی پیش شاهنشاه آریامهر در طی مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه نگاران خارجی اشاره فرمودند که: کلمه شاه جاذبه سحرآمیزی در قاموس ایرانی دارد و بسیاری از مسائل و مشکلات در برابر نفوذ معنوی این کلمه از میان می‌رود».
نظر به این که اشاره موشکافانه و دقیق شاهنشاه آریامهر به جاذبه سحرآمیز کلمه شاه شاه مفاهیم و معانی شگرف و مهمی در بر دارد در اینجا ضمن بررسی و تحقیق پیرامون تأثیر گذاری شاهنشاهان بر موقعیت و اتحاد پیروزی و عظمت ملت ایران به تفصیل در این باب سخن می‌گوییم
پیمان وفاداری و هم بستگی میان شاهنشاهان و توده ایرانی از قدیم ترین دوران های تاریخی به طور ضمنی و قلبی به امضاء‌رسیده است و با خون و شرف ایرانیان عجین گشته است... (361748)
 
ساسان اردیبهشت
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۱۸:۳۸:۴۱
نظر جناب خسرو معتضد در مورد باز پس دادن منشور کورش به موزۀ ملی انگلستان را تأئید می نمایم، چرا که در غیر اینصورت افکار عمومی جهان بر علیه ایران شوریده خواهند شد و این امری نیست که ایرانیان دارای عقل سلیم در حال حاضر باید بدنبال آن باشند. البته این نیز صحیح است که کشور عراق این حق قانونی را دارد که این منشور را از آنِ خود بداند.

در مورد اینکه در زمان کشف منشور کورش قانونی برای مالکیت اشیاء زیر زمینی وجود نداشته است، با جناب معتضد به شدت مخالفم. کوتاه سخن آنکه در هیچ دوره ای از تاریخ مکتوب بشریت رسم نبوده است که افرادی بدون اجازه در سرزمین دیگران کاوش نمایند. حق مالکیت از اولین حقوق ثبت شده در تاریخ مدنیت انسانها است. از اینرو، عدم وجود یک قرارداد بین دو کشور در مورد کاوش افراد کشور اول در کشور دوم خود دلیل بر غیر قانونی بودن عمل کاوش است. به این دلیل و بر اساس قوانین بین المللی، اشیاء بدست آمده در کشور دوم و منتقل شده به کشور اول اشیاء مسروقه تلقی می شوند.

در مورد اشیائی که فرانسوی ها از ایران خارج نموده اند، از قرار معلوم جناب معتضد از حقائق نا آگاهند. بر طبق قرار داد بین ایران و فرانسه (منعقد شده در دورۀ ناصر الدین شاه قاجار --- قرارداد مشابه دیگری نیز در دورۀ مظفرالدین شاه قاجار منعقد شده است)، تمامی اشیاء یافته شده در شوش که از فلزات با ارزش ساخته شده اند، متعلق به ایران می باشند. مابقی کشفیات باید بصورت نصف-نصف بین ایران و فرانسه تقسیم می شده اند. همانطور که می دانیم (ولی از قرار معلوم جناب معتضد نمی دانند)، حتی پشیزی از آثار کشف شده در شوش به ایران داده نشد! دربارۀ این مطلب، دوستداران را به خواندن مقالۀ زیر، بقلم آقای حمید رضا حسینی، دعوت می نمایم:

«شوش در دامن لوور»
http://bit.ly/aeSVe8

گزارش تصویری زیر بسیار ارزنده است:

با سرعت بالا:
http://bit.ly/9n9pzW

با سرعت پائین:
http://bit.ly/cPcdrv

بر اساس قوانین بین المللی، ایران می تواند اشیاء مسروقۀ از جمله از شوش را در دادگاه بین المللی لاهه از کشور فرانسه مطالبه نماید. (همانطور که در بالا عرض نمودم، ایران با فرانسه دو قرارداد منعقد نموده بود و بر اساس این قراردادها بود که فرانسوی ها در ایران حق کاوش بخصوص در شوش را بدست آورده بودند!)

در مورد اشیاء عتیقۀ اردبیل، در عجبم که جناب معتضد بصورت مبسوط دربارۀ فرش صحبت می فرمایند، ولی یک کلام دربارۀ کتابخانۀ تاریخی و نفیس شیخ صفی الدین اردبیلی صحبت نمی فرمایند. همانگونه که همگی می دانند (بجز جناب معتضد)، این کتابخانه را روسها از ایران بغارت بردند (توجه خاص شود به واژۀ «غارت») و به سینت پیترزبورگ منتقل کردند. بعضی از کتابهای نفیس این کتابخانه را روسها بعداً به سران کشور های دیگر هدیه دادند! (از جیب مردم ایران!)

بغیر از کتابخانۀ پر قدمت و بی نظیر شیخ صفی الدین اردبیلی، دوستان یا شخصاً از موزۀ هرمیتج سینت پیترزبورگ دیدار بفرمایند، و یا به تارنمای زیر مراجعه نمایند:

http://bit.ly/LUZ80

برای مثال، به چه دلیل گنج های مکشوف در گرگان سر از این موزه درآورده اند؟ شاید جناب معتضد بدلیل کهولت سن از یاد برده باشند، ولی گنجهای گرگان، شهری که در هیچ دوره ای از تاریخ مکتوب بشریت جزئی از سرزمین روسیه نبوده است، گنجهای مسروقه از ایران می باشند! پر واضح است که هیچ سارقی برای سرقت با مسروق قرارداد منعقد نمی کند! اگر چنین است، که هست، پس این قانون بر اموال زیر زمینی چیست که آقای معتضد چنین قاطعانه از آن سخن می راند؟ سرقت سرقت است، چه سرقت یک سر سوزن، چه سرقت یک خودرو! حتی آن زمانی که قانونی در مورد اشیاء زیر زمینی مکتوب نشده بود، سرقت سرقت نام داشت و سارقین محکوم به سرقت بودند!

در پایان، خواهشمندم که به صفحات نشان داده شده در آدرس زیر توجه شود:

http://bit.ly/a0ajyA

یک «کاتالوگ» تمام عیار از اشیاء به سرقت برده شده از کشور ایران! (361778)
 
mehran
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۲۰:۱۳:۰۷
با سلام من با عقیده آقای خسروی موافقم. من یک پیش نهاد دارم. چون ایران خیلی‌ بزرگ است و هرجا که شما بروید با اثر قدمی ربرو میشوید تنها دولت مسئولیت ندارد و دلیل هم این است که برای حفظ این اثر قدیمی‌ شما احتیاج به تشکیلتی با تعداد ۳ میلیون کارمند است. بهترین کار این است که مردم خود در حفظ این اثر شرکت کنند. یعنی‌ یک بسیج عمومی بشود. مهران (361812)
 
محسن
۱۳۸۹-۰۷-۱۱ ۲۲:۲۳:۳۶
سلام
اگر قاتل پدرم شمشیری که با آن پدرم را به شهادت رساند ، نزد من به امانت بگذارد به او باز پس خواهم داد ( امام سجاد ع نقل به مضمون)
منشور کوروش به عنوان امانت نزد ایرانیان است . (361838)
 
علوی از قم
۱۳۸۹-۰۷-۱۲ ۰۰:۰۷:۴۷
\"این منشور در قرن نوزدهم در بابل بدست آمده و در آن زمان این شهر یکی از شهرهای امپراطوری ایران بوده\"
واقعا از کسی مثل آقای معتضد چنین گافی بعید است . استان بابل یکی از استانهای مرکزی عراق است که در قرن نوزدهم ، جزء امپراطوری عثمانی بوده نه ایران. (361852)
 
deramamin
۱۳۸۹-۰۷-۱۲ ۰۰:۲۵:۵۵
مااحتیاجی به منشور نداریم همان سخنان وراهنمایی های کوروش را عملی کنبیم بهتر است (361857)
 
آرمین شمس
۱۳۸۹-۰۷-۱۲ ۰۳:۲۲:۵۹
به نام خدا

بدهیهای غرب به ما خیلی خیلی بیشتر از اینهاست مطابق قوانین بین المللی:

مثلا: جانبازان شیمیایی بخاطر کمک غیر قانونی انگلیس و آلمان به صدام

مثلا: اموال بلوکه شده و خریدهای تحویل داده نشده

مثلا: نسل کشی در ایران بخاطر ایجاد قحطی توسط دولت انگلیس در زمان جنگ جهانی (با زور و بدون ملاحظه مردم گندم را می بردند و پولی می دادند در حالی که نمی خواستیم بفروشیم و قحطی ایجاد شده بود)

مثلا: کمک گسترده به کشتار ایرانیان در زمان انقلاب توسط عوامل سفارت امریکا و ژنرال هایزر (361898)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۲ ۰۴:۱۷:۲۲
به نظر من نظر درستی را جناب معتضد ارائه داده است. چرا ايشان وبلاگ شخصی ندارند و مطالب تاريخی را نمی نويسند. در مورد کوروش هم به نظرم دکتر احمدی نزاد حرف درستی را بيان کردند. (361910)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۳ ۰۸:۳۰:۳۳
به نام خدا
منشور كورش صرفا يك اثر تاريخي نيست ، مانند آثاري همچون سنگ آسياب نقش رجب و ... (362088)
 
nina
۱۳۸۹-۰۷-۱۳ ۰۸:۴۱:۳۵
به خدا خجالت داره حالا اينكه پس بديم به انگليس درست تا اينجاش مشكلي نيست ولي به خدا زشته كم مونده رسما بگين كوروش هم عرب بود اين آقايه نسبتا محترم رسما مي گه منشور ماله عراقه اين يعني چي ؟ پس غيرته ايرانيتون كجا رفته ؟‌به اندازه كافي اسطوره هايه ايراني رو عرب كردين خواهشاً از سر كوروش دست برداريد (362091)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۵ ۰۰:۵۸:۴۶
عزيز من كوروش اين كتيبه رو تو فتح بابل نوشته كه تو عراقه.
اين چه ربطي داره به عرب بودن كوروش؟ (362653)
 
آرش كمانگير
۱۳۸۹-۰۷-۱۳ ۰۹:۱۹:۵۳
سلام
اطلاعات تاريخي من ضعيفه.
با نظر آقاي معتضد هم موافقم كه بايد اين اثر بازگردانده شود. به اين دليل كه ما با اسم امانت آنرا گرفتيم و در فرهنگ ما پس ندادن آن خيانت در امانت است.
اما دوست عزيز ساسان جواب بسيار خوبي به آقاي معتضد دادند.
آقاي معتضد؛ شما اگر راوي تاريخ هستيد، همه حقايق را روايت كنيد. اگر تحليلگر هستيد همه وقايع را تحليل كنيد. براي رسيدن به منظور خودتان گزينشي عمل نكنيد.
ضمناً يك انتقاد به برنامه اي كه در تلوزيون داريد: خيلي پراكنده صحبت مي‌كنيد و توالي منطقي بين وقايعي كه نقل مي‌كنيد وجود ندارد و چيزي دستگير مخاطب نمي‌شود. و زياد احساساتي مي‌شويد.
با احترام
آرش كمانگير (362105)
 
۱۳۸۹-۰۷-۱۳ ۱۰:۵۳:۵۰
اگر یک منشور در عراق نشانه ایرانی بودن عراق بس این همه امام زاده عرب در ایران و قبر امام رضا و هارون نشانه چیست طبق منطق بالا عراقی بودن ایران است دوما ایا شما از ترجمه اطمینان داری چون مترجم و کسی که ادعا کرد که خط قدیم خوانده غربی و انگلیسی و شاید ماست مالی کرد تا تفرقه در خاورمیانه میندازه (362137)
 
خشن
۱۳۸۹-۰۷-۱۳ ۱۶:۰۷:۰۲
شما يك زحمتي بكش و گزارش تصويري‌اي كه در خبرگزاري‌ها -- فكر كنم مهر - در مورد شرايط نگهداري آثار تاريخي ايران آن هم در كارتن موز و جعبه‌هاي درب و داغون مراجعه كنيد تا بعد از آن موزه ملي را با لووذر و مترو پوليتن و ... غيره مقايسه كنيد.
ضمن اينكه سپردن مديريت موزه ملي به يك خانم جوان كه فارغ التحصيل ميكروب شناسي و معلم زبان خصوصي مشايي و بقايي بوده از كراماتي است كه فقط در كشور ما رخ مي‌دهد و انشاالله در جهت ارتقاي موزه ملي آن هم بالاتر از استانداردهاي تمام دنياست كه به زودي در دولت دهم حاصل خواهد شد.
راستي خبري چند سال پيش منتشر شد كه در آن به تخريب قسمتي از تخت جمشيد توسط گروه فيلمبرداري يك فيلم - و آن هم نه عوام - منتشر شده بود كه اينجور جاهاست كه اگر به وطن فروشي متهم نشويم آرزو مي كني كه همين چند تكه اثري كه باقي مانده را هم در يك جاي معتبر براي ايندگان نگهداري كنند. (362204)
 
ساسان اردیبهشت
۱۳۸۹-۰۷-۱۴ ۰۵:۲۶:۵۶
در مورد \"تخريب قسمتي از تخت جمشيد\" که جنابعالی به آن اشاره می فرمائید، اینجانب در مصاحبه ای از زبان خود خانم تهمینۀ میلانی شنیدم که این خبر (که گفته می شد ربط به کار فیلم سازی ایشان داشته است) دروغ محض بوده است.

اما، خبر زیر، بوسیلۀ خبرگزاری مهر، موثق است:

http://bit.ly/bSsEb4 (362260)
 
کاوه
۱۳۸۹-۰۷-۱۳ ۲۳:۲۰:۲۵
ما باید خوشخال باشیم که استوانه کوروش بدست انگلیسی ها افتاد وگرنه اگر دست غیر اروپائی می افتاد یا وسیله اسباب بازی بچه ها می شدویا چون گلی بود اصلا\" در آن زمان توجه ای به آن نمی شدو آثاری از آن باقی نمی ماند که امروز به آن افتخار کنیم ، مشابه آن اشیا عثیقه ای که در روستا های ایران وسیله اسباب بازی بچه ها بودو به قیمت خیلی ارزان توسط دلالان عتیقه خریداری و از ایران خارج شد.به هر حال غربی ها ارزش اشیای عتیقه را بیشتر از ما می دانستند و حداقل آنها را برای نسل های ما حفظ نموده اند ای کاش اشیای عتیقه موزه کابل را غربی ها می بردند تا بدست طالبان برای همیشه تغریب و نابود نمی شد و امروز برای دیدن افغانی ها وجود می داشت ویا مجسمه های غول پیکر بودا در بامیان که از میراث های بشریت بود این چنین بعداز 7 هزار سال توسط موادمنفجره طالبان تخریب نمی شد . (362243)
 
ساسان اردیبهشت
۱۳۸۹-۰۷-۱۴ ۰۴:۵۶:۴۶
بنا به خبری که امروز از یکی از دوستانم دریافت داشته ام، در نمایشگاه زیر

http://bit.ly/98vpR9

به نام «راه های عربستان -- باستانشناسی و تاریخ کشور پادشاهی عربستان سعودی»، که اخیراً در موزۀ لوور پاریس برگزار گردیده شده بوده است (از تاریخ 14 ژوئیه تا تاریخ 27 سپتامبر 2010)، به درخواست اکید پادشاه عربستان سعودی نام «خلیج فارس» از تمامی دفتر چه های مربوط به این نمایشگاه حذف شده بوده اند؛ از قرار معلوم، در صورت عدم اجرای این درخواست، پادشاه عربستان اجازۀ خروج اشیاء باستانی مورد نظر برگزارکنندگان نمایشگاه را از عربستان نمی داده است.

به نظر می رسد که دولت ایران باید از دولت فرانسه رسماً دلیل موزۀ لوور فرانسه به تن در دادن به این خواستۀ غیر قانونی پادشاه عربستان سعودی و همکاری این موزۀ معتبر در انجام یک تحریف بزرگ تاریخی را جویا شود. یک اعتراض محکم از جانب دولت ایران لازم بنظر می رسد. البته، دولت ایران باید همچنین رسماً پادشاه عربستان سعودی را برای عمل پلیدش تقبیح نماید.

برای دوستداران، اینهم تاریخ مختصری در مورد «خلیج فارس» (که متأسفانه به زبان انگلیسی است):

http://bit.ly/bPHrIa (362259)
 
احمد شاه م
۱۳۸۹-۰۷-۱۴ ۱۰:۵۵:۴۲
شما كه حتما ايراني و وطن پرست هستيد چون از عكس كنار كامنت كاملا مشخصه كه ايراني هستيد (362298)
 
میم
۱۳۸۹-۰۷-۱۴ ۱۷:۲۲:۰۴
نظر آقای معتضد در مورد اینکه ایران در جنگ جهانی دوم متحد متفیقن بود را نمی شود پذیرفت. ایران در این جنگ کاملاً بی طرف بود و بله مجبور شد که طرف متفقین را بگیرد. اما این حرف مثل این می ماند که بگوییم چون دولت ویشی در زمان اشغال فرانسه دولت رسمی و قانونی فرانسه بوده و قرارداد تسلیم با آلمان را امضا کرده، پس فرانسه تا آخر جنگ متحد آلمان بوده است و حالا باید به متفقین یعنی روسیه و انگلیس غرامت هم بدهد. (362501)
 
پشکو
۱۳۸۹-۰۹-۱۰ ۱۲:۰۲:۰۴
درود بر مزوپتامیا....زرتشت...و کورد... (374349)
 
نامشخص
۱۳۹۴-۰۹-۱۱ ۱۰:۲۹:۵۵
من اصلا کوروش را باور نمی کنم (3360705) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.