نظر منتشر شده
۱۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 253975
بودجه ۹۴، تکرار بودجه دولت دهم است
فرهاد دادجو، 7 دی 93
تاریخ انتشار : يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۳
از امروز کمیسیونهای مجلس لایحه بودجه ۱۳۹۴ را بررسی می کنند، لایحه ای که به اذعان بسیاری از صاحبنظران اقتصادی به نحو شگفت آوری تکرار لایحه بودجه سالهای پایانی دولت پیشین است و به نظر می رسد همچنان تفکر حاکم بر بودجه نویسان دولت احمدی نژاد برای دولت آقای روحانی بودجه می نویسد. آنچه گفتیم بدان معنا نیست که بودجه ۱۳۹۴ هیچ تفاوتی با بودجه ۱۳۹۲ (آخرین بودجه دولت دهم) ندارد، برخی دستگاه ها که سهم کمتری داشتند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند و برخی بالعکس و طرح سلامت بخش جدیدی از منابع را به خود اختصاص داده است، اما ساختار بودجه، همان است که بود:

• نقش درآمدهای نفتی و سهم مالیاتها و درآمدهای گمرکی بر روال گذشته است.
• درب نسبت بودجه با سیاست ارزی، بانک مرکزی و تکالیف بانکی بر همان پاشنه می چرخد.
• شیوه پیشبرد طرحهای عمرانی کما فی السابق بیمار و ناکارآمد است.
• برنامه افزایش قیمت حاملهای انرژی و حتی توزیع یارانه نقدی نیز که مورد نقد اقتصاددانان آن روز و مدیران امروز دولت بود بدون ذره ای تغییر ادامه دارد.
• رویکرد جدیدی به بخشهای تولیدی و اشتغالزا دیده نمی شود.
• پرداخت بدهی های دولت به پیمانکاران، سیستم بانکی و دیگران تصویر روشنی ندارد.
• بیش برآوردی های طرف درآمدها برای توجیه بالابودن هزینه ها و گنجاندن ارقامی که عملکرد صفر داشته اند مانند اوراق مشارکت هنوز سنت مالوف است.
• رقم کاملا غیرواقعی بودجه عمرانی که از اکنون معلوم است بیش از ۵۰ درصد تحقق نخواهد داشت همچنان ادامه دارد.
• تمرکز بودجه ریزی و سهم ناچیز بودجه های استانی و ندیدن بحرانهایی که دور از پایتخت مردمان مناطق مرزی را می آزارد همان است که بود.
• پنهان کردن بخش زیادی از تصمیمات و اختیارات بودجه ای مهم در قالب بودجه شرکتها و موسسات دولتی (که به طور عجیبی اساساً در مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار نمی گیرد) استمرار دارد.
• و داستان پر غصه بودجه های متفرقه نیز با کمی نشیب ادامه دارد.

آنچه ذکر شد تنها گوشه ای از تداوم همان ساختار بیمار است که باید در صدر آنها نظام بودجه ریزی سنتی ناکارا و غیرمسئولانه و ناشفاف را نشاند، نظامی که علیرغم شعار، تقریبا هیچ قدمی به سوی غیرعملیاتی شدن نزدیک نشده است، مساله ای که ضرورت آن امروز در سیستم های بسی نوپاتر از سازمان برنامه و بودجه ۶۶ ساله ایران نیز پذیرفته و اجرایی شده است، ما همچنان اندر خم یک کوچه ایم.

به عبارت دیگر بودجه های تخصیصی به دستگاه ها، نه با معیارهای کارایی و اثربخشی دوره قبل دستگاه و نه با شاخصهای مورد انتظار آتی عملکرد دستگاه ارتباط ندارد، و متولی اجرا یا پاسخگوی عدم اجرای احکام مشخص نیست. اگر اکنون برای برنامه بهبود وضعیت درمانی مناطق محروم مبلغ الف میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار می گیرد، در ساده ترین حالت باید؛ برای افزایش کمیت شاخص «ب» به عدد «ج» (با رعایت کیفیت و استانداردها) در شهرهای دارای مشخصات مشخص شده، مبلغ معینی با مسئولیت شخص وزیر بهداشت و درمان (یا فلان معاون وی) و به همراه ارائه گزارش عملکرد در زمان تحویل لایحه بودجه سال آینده، تصویب شود...

فاصله وضعیت پرتاب همیانهای بدون حساب و کتاب و شاخص به دستگاه ها و استانها با حداقل استانداردهای بودجه ریزی عملیاتی بسیار قابل توجه است.
فهرست فوق الذکر مسائلی نیست که صاحبنظران و منتقدان چیره دست سالهای قبل که همگی در مقامات عالی دولت حاضرند مانند دکتر نیلی، دکتر طیب نیا، دکتر نهاوندیان، دکتر نوبخت و دکتر کمیجانی از آنها و راهکارهایش بی خبر باشند یا به خسارتهای هنگفت تاخیر در این اصلاحات واقف نباشند، با این وجود باید پرسید چرا با وجود یکسال و نیم فرصت، حتی یکی دو اصلاح جدی در لایحه بودجه ۱۳۹۴ انجام نشده است؟

گذشته از عدم اصلاح ساختار بیمار بودجه، طی دوره اخیر مختصات اقتصاد ایران تغییرات ویژه ای کرده است: عدم دسترسی دولت به عمده ذخایر ارزی خود، سقوط میزان صادرات نفت، کاهش قیمت جهانی نفت، عدم افزایش ویژه درآمدهای مالیاتی، عدم امکان انتشار اوراق به صورت وسیع، ساخت نفوذناپذیر هزینه های جاری و بار سنگین باقی مانده از طرحهای عمرانی. در کنار این تحولات اضافه کنید تحمل ناپذیری مجدد اقتصاد ملی برای یک شوک ارزی و به تبع تورمی دیگر و همچنین تهدید های امنیتی و جمعیت فزاینده بیکاران دانشگاه دیده را. این موارد نیز مانند فهرست اول نوشتار، تنها بخشی از مختصات متفاوت اقتصاد ایران طی سالهای اخیر به شمار می رود. آیا جا ندارد که از دولت محترم بپرسیم تمام این مولفه های نوپدید چه انعکاسی در بودجه دولت دارد؟ آیا می توان با تکیه بر همان روش درآمدی کلاسیک دولت رانتیر و همان شیوه محافظه کارانه مخارج دولت (که می خواهد هم قاطبه مردم و کارمندان و هم نمایندگان حوزه های انتخابیه را در کوتاه مدت راضی نگه دارد)، بودجه ریزی کرد؟

به طور خاص در موضوع نسبت بودجه با اقتصاد مقاوم نیز دو فرض بیشتر قابل تصور نیست:
نخست آنکه وضعیت مدیریت اقتصاد و از جمله بودجه ما در زمان تدوین بودجه ۱۳۹۲ کاملا مطابق با اقتضائات اقتصاد مقاوم بود، این فرض به دلیل تصریح چند بند مربوط به نظام بودجه در سیاستهای کلی رهبر انقلاب (که پس از آن ابلاغ شد) مقبول نیست بنابراین حتما شیوه بودجه ریزی و ویژگی های قوانین بودجه ما نامطلوب بوده اند که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی به صراحت مورد اشاره قرار گرفته اند.

تنها فرضی که باقی می ماند عدم تطابق ویژگی های بودجه ما با وضع مطلوب در اقتصاد مقاومتی است، که اگر اینچنین است، یکسان بودن ساخت بودجه طی این دوره، چه معنایی غیر از بی توجهی دولت محترم به نسبت بودجه با اقتصاد مقاومتی دارد؟ اگر سند مالی دولت با بعد بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی، هنوز بر اسلوب بودجه های معیوب دولتهای پیشین نگارش می یابد، کدام سند بزرگتر و موثرتری باید رسالت حرکت به سمت یک اقتصاد مقاوم، غیروابسته، کارآمد، سالم ، شفاف و پاسخگو را بر دوش کشد؟
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۰۹:۲۳:۳۰
چون فقط رییس معاونت راهبردی تغییر کرده و بدنه بودجه نویسی و حتی بدنه معاونت و سازمانهای تابعه آن متاسفانه همان نیروهای ناکارآمد قبلی هستند.نوبخت حتی پورمحمدی را هم تغییر نداده (2568427) (alef-3)
 
رضایی
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۰:۰۳:۵۴
حتما بیست درصد به حقوق کارمندان دولت اضافه خواهد شد.کارمندانی که هیچ منفعتی ندارند و اول و آخر باید ما بدبخت بیچاره ها از افزایش مالیات و افزایش قیمت بنزین و گاز و آب و برق خرج این عزیزان را بدهیم.هر موقع وسط سال هم نتونستند پول عزیزان را بدهند باز قیمت ها را افزایش می دهند. (2568479) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۵:۰۵:۴۱
گرانی و هزینه‌های کمرشکن زندگی ما فرهنگیان را با مشکلات جدی مواجه ساخته است. چرا دولت به وعده‌های خود عمل نمی‌کند. (2569189) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۵:۰۴:۰۹
تدبیر و امید دولت یازدهم برای ما کشاورزان به وعده و وعیدهای خشک و خالی تبدیل شده و حال بعد از گذشت یک سال متوجه شده‌ایم که سرکارمان گذاشته‌اند چرا که از تسهیلات دولت برای روستائیان و شهر زلزله زده طبس در خراسان جنوبی هم خبری نشده است. (2569183) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۰۹:۳۶:۲۷
پس چرا مدام می گفتند دولت قبل خوب نیست، قانون گریز است و ..... این دولت که دارد کارهای دولت قبل را انجام می دهد. و حرفهای او را تکرا می کند. یا دولت قبل دولت خوبی بوده و فقط مشکل بر سر گرفتن قدرت بود یا این دولت برخلاف ادعای بعضیها دولت خوبی نیست...... (2568443) (alef-10)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۲۳:۳۹:۱۷
خداروشکر دکتر احمدی نژاد به همه راه رو نشون دادن. (2569929) (alef-10)
 
واقع
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۰۹:۴۳:۲۵
از زمان ساسانیان تا حالا هیچ دولتی نبوده که مرکز قدرتش در پایتخت باشه و بودجه رو صرف نقاط دور افتاده و به اصطلاح محروم کنه! دور افتاده نسبت به کجا؟ در آمریکا مثلا نیویورک دورافتاده است یا لس آنجلس؟آیا مشکل از ساختار دولت نیست؟ (2568450) (alef-10)
 
ابوذر
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۰:۴۴:۰۳
من در یکی از شهرستانهای استان درو افتاده و محروم هرمزگان زندگی میکنم حتی وقتی برای کار میام تهران روم نمیشه بگم کجایی هستم و خودمو شیرازی معرفی میکنم. در عوضش در همسایگی ما شهر نزدیک افتاده و غرق در رفاه دبی وجود داره که همین هموطنای عزیزمون واسه یه مسافرت سه روزه به اونجا سر و دست میشکونن.
هیچوقت دلیل این همه اختلاف رو نفهمیدم! (2568565) (alef-13)
 
پورصالح
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۰:۱۲:۱۴
متاسفانه با گذشت بیش از یک سال از روی کار آمدن دولت جدید، اصلاحاتی هر چند اندک در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی انجام نشده است. بودجه ریزی بر سنت ناکارآمد گذشته استوار است که مبتنی بر چانه زنی دستگاه های اجرایی ، نمایندگان مجلس و ذینفعان دیگر است. متاسفانه رصد مشکلات کشور و برنامه ریزی و شاخص گذاری برای تخصیص بودجه سالهاست که وجود خارجی ندارد. و مشکلات کشور در حال افزایش است و اهتمام جدی برای رفع مشکل از طریق نظام بودجه ریزی و برنامه ریزی دیده نمی شود. متاسفانه وضعیت نظام برنامه ریزی کشور از این فاجعه آمیز تر است. از آقایان بپرسید وضعیت برنامه ششم در چه مرحله ای است؟ و تا به حال برای برنامه ششم چه مطالعات و عملکردی داشته اند؟ راستی اصلا جلسات ستاد برنامه تشکیل می شود؟ (2568498) (alef-13)
 
سیاست زده
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۰:۱۷:۲۳
از اول روی کار آمدن این دولت اصول گراها همیشه حرف های تکراری زدند.
اگر روال روال دولت قبل است و هیچ تغییری نکرده پس امار همه دروغ است . (2568512) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۰:۲۱:۲۲
مثل اينكه براي برخي دوستان سوتفاهمي پيش آمده ، اين مقاله نمي گويد كه دولت يازدهم به همان قانون گريزي دولت دهم است ، بلكه مي گويد اين دولت هم مانند دولت قبل ناتوان از ارائه بودجه راه گشاست .

در واقع فقط مي تواند آن را بهتر اداره كرند اما توان آن جهش اقتصادي را ندارد كه آرزوي رسيدن ما به ژاپن ، يا كره چنوبي يا مالزي و در اين اوخر تركيه يا امارات و خلاصه هر كشوري كه الگوي ما بوده اند را محقق كند .

وللي ان هم ساده است . وقتي يك اقتصاد نفتي ، با سلطه و انحصار شبه دولتي ها را شاهد هستيم هيچ وقت به سرمنطل مقصود نخواهيم رسيد . (2568521) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۰:۲۵:۰۵
تغییر ساختار کار ساده ای نیست. اگر تخریب، یک زمان مشخصی نیاز داشته باشد، بازسازی و اصلاح آثار تخریب چند برابر آن به زمان نیاز دارد. در حال حاضر تغییر چندانی در بدنه سازمان مدیریت نسبت به زمان دولت دهم مشاهده نمیشود. اگر اصلاح ساختار بودجه ریزی انجام نشده، امری طبیعی است. این کار زمان بر است، ولی باید از یک جا شروع شود. مسئله این است که چرا استارت این کار به صورت ملموس و عملیاتی زده نمیشود؟!!!!! (2568526) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۰:۲۸:۵۹
آقایان محترم مجلسیان گرامی در این زمان بویجه دولت دهم را فقط می توانستید در خواب ببینید آن هم خواب عمیق (2568536) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۱:۴۴:۰۰
ﺯﻣﺎﻧﻴﻜﻪ ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﻨﻔﻰ ﺳﻪ ﻭﻧﻴﻢ ﺑﻮﺩ ﺷﺎﺧﺺ ﺑﻮﺭﺱ ﻫﺸﺘﺎﺩﻭﻧﻪ ﻫﺰﺍﺭ ﻭﺍﺣﺪ ﺑﻮﺩ. ﺟﺎﻟﺐ ﻛﻪ ﺣﺎﻟﺎ ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ ﺟﻬﺎﺭ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﻪ ﺯﻭﺭ ﺷﺎﺧﺺ ﺭﺍ ﺷﺼﺖ ﻧﻪ ﻫﺰﺍﺭ ﻭﺍﺣﺪ ﻧﻜﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻛﺮ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺑﻮﺭﺱ ﻛﻪ ﻧﺒﺾ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﻫﺴﺖ .ﻭﻣﺒﻨﺎﻳﻲ ﻣﻬﻢ ﺑﺮ ﻭﺿﻌﻴﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ ﺍﺳﺖ ﺟﺮﺍ ﺍﻳﻦ ﺭﺷﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ ﺩﺭ ﺑﻮﺭﺱ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ. ﺟﺮﺍ ﺩﻭﻟﺖ ﺷﺎﺧﺺ ﻧﺮﺥ ﺑﻴﻜﺎﺭﻯ ﺭﺍ ﺭﺍ ﺧﻮﺏ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﻣﻰﻛﻨﺪ. ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻴﻜﻪ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺍﻳﻨﻜﻮﻧﻪ ﻧﻴﺴﺖ .ﻳﺎ ﻧﺮﺥ ﺗﻮﺭﻡ ﺑﺎﻳﻴﻦ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﺩ ﻭﻟﻰ ﻗﻴﻤﺖ ﺍﺟﻨﺎﺱ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺧﺒﺮ ﺍﺯ ﺗﻮﺭﻡ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ. (2568674) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۴:۰۴:۳۸
ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﺳﻴﺼﺪ ﺗﻮﻣﺎﻧﻰ ﺩﻟﺎر ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺍﻥ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﻛﻦ. ﻛﻪ ﻭﺯﻳﺮ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺩﻭﻟﺖ ﺭﺍﺳﺘﻜﻮﻳﺎﻥ ﺍﻋﻠﺎﻡ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﺎ ﺩﻳﻜﺮ ﺟﻬﺸﻰ ﺩﺭ ﻗﻴﻤﺖ ﺍﺭﺯ ﻧﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺍﺷﺖ و ﻫﻤﻴﻨﻂﻮﺭ ﺻﺤﺒﺖ ﺍﻗﺎﻯ ﻧﻌﻤﺖ ﺯﺍﺩﻩ ﻛﻪ ﻛﻔﺘﻨﺪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺎﻟﺎﻫﺎﻯ ﺍﺳﺎﺳﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺶ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻳﺎﻓﺖ (2569038) (alef-10)
 
عماد
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۳:۰۴:۱۱
دولت عوض شده اما مجلس که عوض نشده. (2568888) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۳:۵۴:۵۶
بابادولت قبل خیلی بهتر از این دولت بود (2569015) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۵:۴۰:۵۳
دولت با كدامتان حرفتان بسازد. مسئولي را عوض مي كند فرياد و ا اسلاما سر مي دهيد عوض نمي كند... (2569242) (alef-3)
 
بهزادی
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۲۳:۰۷:۴۵
در سازمان مدیریت از روز ازل مدیران کل نقش تعیین کننده ای در فرایندها تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها داشته و دارند . اگر به سایت این سازمان مراجعه کنید ،خواهید دید تمام مدیران کل بودجه همانهایی هستند که در دولت نهم و دهم هم همین نقش را داشته اند ، پاره ای از آنها بیش از چهار دولت است که این سمت را حفظ کرده اند ، بنابراین انتظار اصلاح و تغییر رویه از آنها نادرست است . اگر به این جمع ، مشاوران رییس سازمان را هم اضافه کنیم مشاهده می کنیم که معاون بودجه سابق در دولتهای نهم و دهم حضور دارد . علاوه بر آنها تلفیق بودجه و مدیر کل آن نیز قدمتی بیش از دو دهه دارد و نهایتا مشاور ارشد بودجه که از قبل از انقلاب این رسالت را بدوش کشیده است اگر منتظر نگاه نوین و تزریق اندیشه های پویا هستیم از الزامات آن خانه تکانی مفصل در مدیران کل آن سازمان است که به نظر نمی رسد چنین برنامه ای از سوی آقای دکتر نوبخت متصور باشد . (2569878) (alef-10)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.