نظر منتشر شده
۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 228676
هم رفتار آن بازیگر، هم رفتار آن رئیس جمهور
بخش تعاملی الف - محمدحسین اعتزازیان
اشاره: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۱
آنچه در حواشی جشنواره کن اتفاق افتاد ، مسئله تازه و جدیدی نیست. صورت مسئله، تخطی یک ایرانی از خطوط قرمز شرع و عرف ودر واقع ارزش ها و سنن مردم کشورش است. در این زمینه چند نکته به نظر میرسد. توجه به این نکات میتواند از هیاهوها و سردرگمی های رسانه ای و تبلیغاتی در این زمینه و در مسائل مشابه جلوگیری کند:

۱- با وجود احترامی که برای اسلام قائل هستیم، از دید یک فقیه مسلمان به این قضیه نگاه نمی کنیم. چون در این صورت ممکن است با استدلال هایی شبیه به اینکه « فرد مورد نظر مثل شما فکر نمی کند » و . . . مواجه شویم. هر چند یک فقیه مسلمان هم حق انتقاد و اعتراض به این موضوع را دارد. تذکر ما، تذکر یک ایرانی است. یک ایرانی با ارزش ها، آداب و رسوم و سنن خاص ایرانیان. طبیعتا بعضی از این ارزش ها، قوانین دینی است که در ارزش ها و باورهای ایرانیان جای گرفته است. ما معتقدیم وقتی لیلا حاتمی، قرار است در یک گردهمایی بین المللی حضور پیدا کند، باید به ایرانی بودن خود افتخار کند، همچنین به باورها و اعتقاداتی که مردم کشورش دارند، احترام بگذارد. ( بحث درباره صحت و عدم صحت این باورها در این مقال نمی گنجد.) این باورها، همان باورهایی است که حاتمی را ملزم به رعایت حجاب در این گردهمایی کرده است.

۲- ما همه ی انسان ها را ممکن الخطا می دانیم. این مهمترین مسئله ای است که باید به آن توجه شود. وقتی از رفتار فردی انتقاد می شود کاری به باقی صلاحیت های شخصی و اجتماعی وی نداریم. اینکه سابقه این فرد چگونه است، هیچ ربطی به ما ندارد. ما قرار نیست با انتقاد از یک نفر، زمینه های مجازات وی را فراهم کنیم. با در نظر گرفتن این مسئله، نیازی به بررسی سابقه و گذشته وی نداریم، چون قرار نیست هیچ مجازاتی در نظر گرفته شود. در واقع در این تذکر، تفاوتی میان لیلا حاتمی و محمود احمدی نژاد نیست و نیازی نیست که طرفداران هر یک از این دو، صرفا به خاطر علاقه، از این افراد حمایت کنند و یا به نوعی در صدد توجیه عملشان برآیند. یکی مصافحه با مادر چاوز را به خاطر احترام آن مرحوم، جایز بداند و دیگری به پیر بودن پیرمرد هشتاد ساله اشاره کند و فتوای جواز مصافحه با وی را صادر کند!

۳- یکی از نکاتی که به نظر مهم می رسد، مسئله « قرار گرفتن در برابر عمل انجام شده» است. (البته این مسئله در مورد اخیر صدق نمی کند، چون تصاویر بیانگر آن است که لیلا حاتمی در برابر عمل انجام شده قرار نگرفته است.) اما باید توجه داشت که در هیچ یک از رفتارهای ما جبر معنی ندارد. اختیار یک اصل ثابت در طبیعت انسان است و استدلال هایی شبیه به اینکه «وقتی رییس جمهور نتواند، از لیلا حاتمی چه انتظاری داریم؟» اولا توهین به خانم لیلا حاتمی است. مگر لیلا حاتمی چه نقیصه ای نسبت به محمود احمدی نژاد دارد که ما انتظارمان از وی کمتر از احمدی نژاد باشد؟ این چه توهین آشکاری به بازیگران است که مقام آن ها را از روسای جمهور یا هر قشر دیگری پایین تر بیاوریم و تصور کنیم که داریم از آنها حمایت می کنیم؟! ثانیا القای تفکر جبر و عدم اختیار نوع انسان و معاف کردن بشر از مسئولیت های شخصی و اجتماعی است. این استدلال درست به این می ماند که بگوییم « وقتی احمدی نژاد نتوانست با بی عدالتی مبارزه کند، چه انتظاری از حسن روحانی دارید؟!» ثالثا اینکه بعضی از حامیان احمدی نژاد جسارت انتقاد از وی را نداشتند و ارزش هایشان را یکسره به معشوق سیاسیشان فروختند به معنای تایید اقدام وی در مصافحه با مادر چاوز نیست. این جالب و جدید است که بخواهیم معیار رفتارمان را اخلاق و رفتار محمود احمدی نژاد قرار دهیم و در هر پیشامد سیاسی و اجتماعی به عمل وی استناد کنیم!

۴- گاهی یک مسئله بسیار کوچک و ابتدایی، به معضلی بزرگ و حل نشدنی تبدیل می شود. اینکه این مسئله تا چه اندازه مهم است، باعث نمی شود که ما از بیان این تذکر صرف نظر کنیم. قرار نیست وزرای اقتصاد و کشور و ... وقت خود را صرف رسیدگی به این موضوع کنند و یا اینکه دادستانی یا قوه قضاییه وارد موضوع شود! بیان این بدیهیات به دلیل جلوگیری از بیان جمله « مسائل مهمتری هست، این مسئله اهمیتی نداره!» و استدلال های شبیه به آن است. باید توجه داشت که هر مسئله ای در جای خود مهم و قابل توجه است.
 
کلمات کلیدی : محمدحسین اعتزازیان
 
علی عسک
۱۳۹۳-۰۳-۱۳ ۱۸:۵۳:۳۱
بسیار جالب اس بود اعمال شخصی هر کسی بخودش مربوط است (2182681) (alef-10)
 
norozi
۱۳۹۳-۰۳-۱۵ ۰۸:۲۱:۵۹
اقای احمدی نزاد شخصا ان پیر زن مادر چاوو. را بو سید حا لا خا نم هنر مند لیلا حا تمی ان مرد را در نما یشگاه کن بوسید و دچار رو در با یستی قرار گرفت هم این مرد پیر بود هم مادز چا ووز پیر بود حا لا چه بکنیم می شود در دادگاه انان را محا کمه کرد اشتباه کرده اند باید گزاشت در اینده چه می شود ایا کسان دیگر بوسیده مشوند ویا کسان دیگر خواهن بوسید انشا الله (2184167) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۱۵ ۱۲:۵۴:۱۵
دیگه همه مشکلات وبدبختی هابمان حل شده وفقط مونده همین؟ (2184348) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۱۶ ۰۲:۴۲:۵۵
کی گفته این کار در تضاد با فرهنگ ایرانیان است!؟
آیا الف فقط بلندگوی شماست یا صدای بخش عظیمی از جامعه که همواره انکار شده اند هم هست!؟
آقای محترم، عقایدت رو برای خودت نگه دار، خیلی ها با تو مخالفند، برخی صراحتا و بسیاری در نهان... (2185330) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۳-۱۶ ۰۸:۴۶:۵۳
نکته بعدی اینه که اگر با فرض شما کار بدی انجام شده چرا در بوق و کرنا می دمید مگر در آموزه های اسلامی بر پوشش و مخفی نگهداشتن آن تاکید نشده است . علیرغم اینکه چند هفته از این ماجرا گذشته الف هنوز دست بردار نیست. (2185405) (alef-13)