توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 198274
نقد کتاب «شریعتی، دین و جامعه»
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۲۸
مؤلف کتاب "شریعتی، دین و جامعه" با اشاره به اینکه شریعتی آسیب شناسی دقیق و درستی از جامعه آن زمان ایران داشته است و درد جامعه را به خوبی شناخته گفت: اما نسخه او برای درد ایرادات اساسی و بنیادی دارد.

به گزارش مهر، مراسم رونمایی و نقد کتاب "شریعتی، دین و جامعه" با حضور مؤلف، مهدی عبداللهی و سید رضا شاکری و سید حسن شهرستانی عصر روز دوشنبه ۱۸ شهریور ماه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. دکتر مهدی عبداللهی مؤلف اثر و استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه این اثر مجموعه مقالاتی است که توسط جمعی از نویسندگان نوشته شده گفت: کتاب مشتمل بر ۱۲ مقاله است و روش شناسی معرفت دکتر شریعتی و زیست نامه فکری و جریانهای تأثیرگذار بر آراء و اندیشه های شریعتی از جمله موضوعاتی هستند که در این اثر مورد توجه قرار گرفته اند.

وی افزود:انسان شناسی، اسلام شناسی، دین ایدئولوژیک، تشیع صفوی و تشیع علوی، غرب شناسی و بازگشت به خویشتن، روحانیت از دیدگاه شریعتی و زن در دیدگاه شریعتی از جمله عناوین مقالات این کتاب به شمار می روند. وی تصریح کرد: نویسندگان این اثر تلاش کردند که از دایره انصاف خارج نشوند و سعی شده تا اندیشه های شریعتی در کتاب بازگو شود. لذا شریعتی را از متن آثار او مورد بررسی قرار داده ایم. چون شخصیت شریعتی دارای دوستداران و مخالفان افراطی است.

استاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تأکید کرد: باید توجه داشت که آرای شریعتی در بین نسل انقلاب و نسل کنونی وجود دارد و دکتر شریعتی یکی از روشنفکران زنده جوامع دانشگاهی ماست. وی در ادامه یادآور شد: اندیشه های شریعتی در مورد دین شناسی دارای اشکالات عمده و اساسی است. وی تصریح کرد: این کتاب به بررسی شخصیت شریعتی نپرداخته بلکه به شریعتی متن یعنی آثار شریعتی پرداخته است. اختلافی که بین متفکران در مورد شریعتی وجود دارد به همین اختلاف در مورد شخصیت شریعتی و شریعتی متن برمی گردد. شریعتی شخصیتی در حال شدن است و بسیاری از کسانی که روحیه انقلابی پیدا کردند متأثر از آرای شریعتی بودند.

وی تأکید کرد: برخی به شریعتی متن توجه کرده اند. دیدگاه اشخاصی چون شهید بهشتی و مقام معظم رهبری بیشتر ناظر به شخصیت شریعتی است و دیدگاه افرادی چون شهید مطهری و آیت الله مصباح و انتقاداتشان به شریعتی ناظر به شریعتی متن است. مؤلف کتاب "شریعتی، دین و جامعه" افزود: شریعتی آسیب شناسی دقیق و درستی از جامعه آن زمان ایران داشته است و درد جامعه را به خوبی شناخته است. لذا او از خود بیگانگی و الیناسیون را مفصل بحث را خوب شناسایی کرد اما نسخه او برای درد ایرادات اساسی و بنیادی دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر غبار شریعتی سرایی و شریعتی زدایی فرو نشسته و زمان شریعتی پژوهی است که به صورت ضابطه مند و بی طرفانه به اندیشه های شریعتی پرداخته شود. این استاد دانشگاه یادآور شد: یکی از ایراداتی که به شریعتی گرفته می شود این است که در اسلام شناسی از برخی مکاتب غربی متأثر است. در واقع روش شریعتی این است که برای مقابله با غرب از زبان خود غرب و علوم غربی مانند جامعه شناسی و فلسفه تاریخ بهره می گیرد. این موضوع جای تأمل دارد چرا که باید برای معرفت شناسی دین با روشهای دین رفت.

مؤلف کتاب "شریعتی، دین و جامعه" افزود: یک نکته قابل تأمل دیگر در مورد شریعتی این است که به رغم توجه و اشرافی که به علوم غربی دارد ولی با فلسفه و کلام اسلامی رابطه خوبی ندارد. عبداللهی در پایان تصریح کرد: همچنین شریعتی صحبت از زبان نمادین دین می کند و زبان دین را زبان نمادین می داند. برای نمونه زبان قرآن در مورد دنیا و آخرت را زبانی نمادین می داند. به عبارت دیگر شریعتی برای دنیا و آخرت یک ظرف مکانی قائل نیست؛ یعنی الان در دنیا هستیم و پس از مرگ به برزخ و دنیای آخرت می رویم. شریعتی می گوید اگر خودبین بودی در دنیا هستی و اگر فراتر رفتی آخرت است.

کتاب "شریعتی، دین و جامعه: نقد و ارزیابی دیدگاههای دین شناختی دکتر علی شریعتی" به کوشش عبدالحسین خسروپناه و مهدی عبداللهی از سوی کانون اندیشه جوان منتشر شده است.
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.