نظر منتشر شده
۱۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 312212
بازی جدید خودروسازان با مردم
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۰
این روزها که مردم به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنند تا حال و روز تحویل خودروهای ثبت نامی با وام ۲۵ میلیون تومانی را بگیرند، تنها با یک جمله از سوی نمایندگان فروش مواجه می‌شوند که «فعلا خبری نیست.»

به گزارش مهر، این روزها که مردم به نمایندگی‌ها مراجعه می‌کنند تا حال و روز تحویل خودروهای ثبت نامی با وام ۲۵ میلیون تومانی را بگیرند، تنها با یک جمله از سوی نمایندگان فروش مواجه می‌شوند که «فعلا خبری نیست.»

هجدهم آبان بود که دولت به طور رسمی سوت آغاز فروش اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی را به صدا درآورد. همان روزهایی که نیاز بود تا تقاضای مردم تحریک شود و بازار برای تشویق مردم به مراجعه و مشارکت در این طرح داغ شود، اعلام شد که حداقل یک هفته پس از تکمیل ثبت نام از سوی مشتری در نمایندگی‌های مجاز خودروسازان، خودرو تحویل خواهد شد.

فلسفه اجرای این طرح هم آن بود که پارکینگ خودروسازان از خودروهای تولید شده و فروش نرفته به دلیل رکود، خالی شود و در مقابل، مردم هم با دریافت وام ارزان قیمت و با شرایط مناسب، بتوانند خریدهای مناسبی را داشته باشند و یخ تقاضای خود را که چند ماه فریز کرده بودند، باز کنند. به همین دلیل در همان ساعات ابتدایی اجرای طرح، دولت آنقدر با هیاهو، اجرای طرح خرید خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی را تبلیغ کرد که مردم به نمایندگی ها هجوم آورده و همان اول کار، ۱۲ هزار دستگاه خودرو را پیش خرید کردند.

دولت باز هم مردم را در میانه راه جا گذاشت

تا این جای کار همه چیز به خوبی و خوشی پیش می رفت و هر روز هم که می‌گذشت، بر تعداد متقاضیان استفاده از وام ۲۵ میلیون تومانی اضافه می‌شد، تا جایی که در روز پنجم اجرای این طرح، به یکباره خبرها و زمزمه‌هایی به گوش رسید که قرار است طرح متوقف شود. بماند که مردم چه حال و احوالی را با شنیدن این خبر داشتند اما به هرحال بانک مرکزی پایش را در یک کفش کرده بود که منابع در نظر گرفته شده برای این طرح تنها پاسخگوی فروش اعتباری ۱۱۰ هزار خودرو است و بنابراین زیر بار مازاد ثبت‌نام‌ها نمی‌رود.

این اعلام بانک مرکزی برای تامین مالی تنها ۱۱۰ هزار خودرو در شرایطی اعلام شد که ۱۳۰ هزار متقاضی، با مراجعه به نمایندگی‌های خودروسازان وارد اجرای طرح شده بودند و همین امر سبب شده بود که ۲۰ هزار ثبت‌نام، به در بسته بانک مرکزی برای تامین اعتبار بخورند. همان زمان بود که انتقادها از چگونگی اجرای این طرح آغاز شد، همان انتقادهایی که در مورد نحوه اجرای سبد کالا هم مشاهده می‌شد. دولت اگرچه برنامه خوبی را تدارک دیده بود اما در عمل به دلیل ضعف مدیریتی و اجرای آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، کار با دشواری‌های بسیاری برای مردم همراه شد و در عمل، خاطره خوشی در ذهن مردم از ارایه سبد کالا از سوی دولت، نقش نبست.

آغاز سریال سرگردانی مردم در نمایندگی‌ها

این بار هم همان سریال تکرار شد. این مردم بودند که باز هم با دولت همراه شدند و اما دولت، باز هم در میانه راه آنها را جا گذاشت. اکنون این مردم مانده بودند و طرحی که سرانجام آن در هاله‌ای از ابهام وجود دارد. اکنون بانک مرکزی همچنان زیر بار ۲۰ هزار دستگاه خودروی مازاد بر رقم اعلام شده نمی رود و بنابراین بلاتکلیفی همچنان وجود دارد.

از سوی دیگر حال که بیش از دو هفته از زمان اجرای طرح می‌گذرد، هیچ خبری از زمان تحویل خودروها نیست. بر این اساس، قرار بود که تحویل به صورت فوری باشد و خودروها هم در مدت زمان یک هفته تا یک ماه تحویل مردم شوند. بنابراین خودروسازان ترجیح داده اند که همان زمان حداکثری را انتخاب کنند و بعد هم برای تحویل خودروها، زیر قول و قرارشان بزنند.

آنها اکنون می گویند که فعلا خبری از تحویل خودروها نیست و بنابراین مشتریانی که ثبت نام کرده اند، باید صبر کنند تا بانک مرکزی تصمیم به تنزیل اسناد بگیرد، این در شرایطی است که در جلسه ای که در میانه اجرای طرح، میان خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، یکی از مسئولان صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد که در روز پنجم اجرای طرح، ۱۶۰ میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی به حسابش واریز شده است. مقامات مسئول دیگر خودروساز هم اعلام کردند که ۴۶۰ میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی به حسابش واریز شده است.

«فعلا خبری نیست»

در روزهای اخیر که مردم به نمایندگی ها مراجعه می کنند تا حال و روز تحویل خودروهای ثبت نام‌شان را بگیرند، تنها با یک جمله از سوی نمایندگان فروش مواجه می شوند که «فعلا خبری نیست» یا اینکه «خودمان با شما تماس می‌گیریم.»

اکنون هم که خبرها از صدور بخشنامه‌هایی از سوی خودروسازان به نمایندگان فروش‌شان می رسد، بخشنامه هایی مبنی بر این که فعلا خودروهای ثبت نامی در قالب طرح خرید اعتباری خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی را تحویل ندهید تا اینکه تکلیف با بانک مرکزی مشخص شود.

یکی از نمایندگی‌های فروش خودروسازان در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: هر روز که می گذرد، مراجعات مردم به نمایندگی ها زیادتر می‌شود و البته برخی از همکارانی که در امدادخودرو هم کار می کنند، در این رابطه مورد سئوال قرار می گیرند. مردم انتظار دارند که خودروهای خود را هرچه زودتر تحویل بگیرند، چراکه زمان دریافت خودرو از ابتدا به آنها حداقل یک هفته اعلام شده است.

وی می افزاید: مردم مراجعات زیادی به نمایندگی ها دارند، ولی ما به عنوان نمایندگی های خودروسازان، جوابی برای آنها نداریم و متاسفانه برخی اوقات، مردم تلخی رفتارشان را نصیب ما به عنوان کارمندان فروش می کنند در حالی که ما مقصر نیستیم و خودروسازان خود زمان تحویل را به تاخیر انداخته اند.

یکی دیگر از نمایندگان فروش به خبرنگار مهر می گوید: در ابتدا که اجرای این طرح آغاز شده بود، خودروسازان اعلام کردند که زمان تحویل خودروهای این طرح حداقل یک هفته ای است و بنابراین ما هم به متقاضیان اعلام کردیم که اگر اعتبارشان از سوی خودروساز تائید شود، یک هفته تا نهایت یک ماه خودرو را می گیرند، در حالی که مردم روی همان یک هفته حساب باز کرده اند و اکنون مراجعات گسترده دارند.

به هر حال، باید منتظر ماند و دید که بانک مرکزی چه زمانی اعتبار لازم برای اجرای این طرح را به تامین می کنند و بنابراین مردم چه زمانی می توانند خودروهای خود را تحویل بگیرند.
 
کلمات کلیدی : بازار خودرو
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۲ ۱۴:۴۸:۰۱
هر چی سرشون بیاد حقشون هست اون ثبت نام کنندگان (3341539) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۲ ۱۴:۵۲:۰۰
سر همچین مردمی هر بلایی بیاد حقشونه (3341552) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۲ ۱۴:۵۹:۴۴
مردم هم عجولند. مگر قرار به تحویل یک ماهه نبود؟ خوب هنوز که یک ماه نشده. (3341571) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۲ ۱۵:۰۹:۴۸
ظاهرا تو این مملکت فقط خودرو ساز ایجاد اشتغال میکنه و باید ازش حمایت شه و قیمتش پایین نیاد ولی اون کشاورزی که پیاز کیلویی 1000 پارسال را امسال فروخته کیلویی 300 وسیب زمینی کیلویی 1200 پارسال رو فروخته 250، مرغداری که گوشت مرغ کیلویی 8000 پارسال رو امسال فروخته 5000، گاوداری که شیر کیلویی 1250 رو باید بده 1000، معدن داری که ماده معدنی تنی 80000 پار سال رو باید بده 18000، کامیون داری که مسیر 1000000 تومنی پارسال رو امسال باید بره 55000 تازه پول رو بعد از چند ماه اونم نصفه و نیمه بگیره و خیلی های دیگه نقشی تو اشتغال ندارن و تورم هم رو هزینه تولیدشان اثر نداشته و نیاز به حمایت ندارن پس نظام باید هوای خودرو ساز ها رو داشته باشه (3341588) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۲ ۱۵:۱۶:۳۳
خود کرده را تدبیر نیست!!!! (3341612) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۲ ۱۶:۱۵:۵۰
تقصیر خود مشتریان است که زودباورند و مثل دفعات قبل فریب خوردند (3341754) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۲ ۱۸:۲۷:۱۸
پشت کنندگان به تحریم خرید خودرو های داخلی باید بیش ازاین ها سرشان بیاید حقشان همین سرگردانی است (3342028) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۲ ۱۹:۳۳:۳۴
خیانت کار عاقبت به خیر نمیشه
الان میدون دنبال ماشین
فردا میدون دنبال تعمیرگاه
پس فردا هم میدون دنبال یه خریدار ساده لوح تا بهش اون قراضه رو بندازن (3342118) (alef-13)
 
هموطن
۱۳۹۴-۰۹-۰۲ ۲۱:۱۴:۱۱
دست خودرو سازها درد نکنه حق مردمی که با هموطن خودش اتحاد ندارد بدتر از این باید باشد دم خودرو سازها گرم (3342275) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۰۸:۴۶:۴۰
حق ادمای که بدون درایت و عقل اقدام به کاریی می کنند همین است . خلایق هرچه لایق . این اولشه. بعد از تحویل هم مدام باید در نمایندگی و تعمیرگاه صف بکشید. (3342801) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۹-۰۳ ۰۹:۵۹:۲۲
چرخ ماشینهای تحریمی نمی چرخه (3342912) (alef-11)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.