نظر منتشر شده
۱۲۸
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 252714
برندگان و بازندگان جنگ نفتی عربستان
بخش خارجی الف، 24 آذر 93
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۸
نیویورک پست در تحلیلی نوشته هدف عربستان از کاهش قیمت نفت ضربه زدن به کشورهای ایران، روسیه و عراق است. در ادامه آمریکا، چین، هند، مکزیک و کانادا برنده های این بازی معرفی شده اند. ونزوئلا، برزیل و نیجریه نیز از نظر تحلیل گر نیویورک پست، کشورهایی هستند که با سقوط قیمت نفت متضرر می شوند هر چند هدف عربستان نبوده اند.

نیویورک پست در تحلیلی به قلم رالف پیترز نوشت:

در این هفته قیمت نفت تا بشکه ای ۶۰ دلار پایین آمد. این خبر خوبی برای کسانی که زیاد سفر می کنند و تقریبا برای هر کسب و کاری است؛ اما برای دشمنان ما خبری فوق العاده بد است. اگر بهای نفت در طول سال آینده پایین بماند، بر دولت های «سرکش»؛ از روسیه گرفته تا ونزوئلا، تاثیری مخرب و یا حتی ویرانگر خواهد داشت. اما اقتصادهای غربی و چین از این موضوع نفع می برند. بازار در خواب فرورفته کشورهای اروپایی نیز ممکن است با ارزانی نفت جان بگیرد.

این کاهش قیمت توسط عربستان سعودی هدایت می شود و بخشی از اقدامات ریاض، واکنشی به رنسانس انرژی در شمال امریکاست ولی انگیزه مهم تر، شکستن اراده ایران است. سعودی ها معتقدند که دیگر نمی توانند بر ایالات متحده برای مهار تهدید قریب الوقوع هسته ای تهران تکیه کنند بنابراین خودشان دست به کار شده اند تا آنچه تحریم های نه چندان شدید نتوانستند انجام دهند خودشان انجام دهند. نیویورک پست ادعا می کند همین قیمت نفت ایران را وادار به سازش در مذاکرات هسته ای خواهد کرد و این آخرین شانس برای به نتیجه رسیدن مذاکرات است.

در این گزارش آمده است: هیچ علاقه ای نیز بین عربستان سعودی و روسیه وجود ندارد. عربستان سعودی می‌‌خواهد اسد در سوریه سرنگون شود ولی روسیه آن را تقویت می کند.

موضوع جالب این است که عربستان سعودی مایل به اقدامات بیشتری برای امنیت اسرائیل نسبت به دولت اوباماست. وجود دشمنان مشترک، اتحادهایی پیش بینی نشده - هر چند اذعان نشده - بوجود می آورد.

نیویورک پست افزود: سقوط قیمت نفت در زمانی بدتر از این نمی توانست برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اتفاق بیفتد. تحریم های اعمال شده، اقتصاد روسیه را ضعیف کرده اند ولی این کاهش فشارهای بیشتری بر مسکو وارد می کند. ارزش روبل شکسته شده، وضع اوراق قرضه بد است و ذخایر خارجی روسیه کاهش می‎یابد. با این حال محبوبیت پوتین در حال حاضر همچنان بالاست.

عراق نیز به جز نفت چیزی برای عرضه به جهان ندارد. بغداد نیازمند تامین مالی است تا بتواند علیه داعش مبارزه کند. سعودی ها مدعی هستند که خلیفه داعش را نمی خواهند اما با این وجود آنها تا به حال هیچگونه همدردی را با مردم عراق نداشته اند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که قیمت نفت به خاطر عراق افزایش یابد.

نیویورک پست در ادامه می نویسد: گرچه برخی از بازیگران انرژی از قیمت های پایین رنج می برند اما سقوط قیمت نفت خبر بسیار خوبی برای مصرف کنندگان، بخش تجارت و حتی در درازمدت بخش نظامی آمریکاست. همچنین چین، هند، مکزیک و کانادا نیز از دیگر برندگان این بازی هستند. ونزوئلا، برزیل و نیجریه نیز از نظر تحلیل گر نیویورک پست، کشورهایی هستند که با سقوط قیمت نفت متضرر می شوند هر چند هدف عربستان نبوده اند.
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۸:۲۳:۰۲
همه بازنده اند. این بازی باخت - باخت است! (2549586) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۸:۵۹:۱۳
شما اصولا" دچار توهم هستيد .
چرا نفت 50 دلاري براي چين ِ موذي باخت است ؟!!!!!!!!!! (2549670) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۱:۰۶:۳۰
متأسفانه ظاهراً دولت از اجرای اقتصاد مقاومتی شانه خالی کرده و می‌خواهد ناتوانی مدیرانش از مقابله با کاهش قیمت نفت در اوپک را با افزایش قیمت نان بیش از 30 درصد و افزایش قیمت بنزین بیش از 70 درصد جبران کند و به نام اقتصاد مقاومتی فشار را فقط به اقشار کم‌درآمد منتقل کند. حال آنکه اقتصاد مقاومتی اصلاً این نیست. (2549967) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۱:۰۹:۵۷
با آنکه رو به فصل سرما هستیم ولی قیمت نفت رو به کاهش است. این نقشه خصمانه از سوی آمریکا، انگلیس و غرب با کمک عربستان طراحی شده است. آنها در اوپک هم نقش خود را نشان دادند. این برنامه از پیش تعیین شده است تا به ما ضربه بزنند. باید از خام‌فروشی نفت به سرعت جلوگیری شود و به سمتی رویم که در چاههای نفت را به اختیار خودمان ببندیم. دولت نباید به این تأکیدات بی‌توجه باشد، این تأکیدها شعار نیست، راهبرد نجات‌بخش اقتصاد کشور است. (2549977) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۹:۲۹:۲۶
اجناس چینی وقتی مشتری داره که نفت گرون باشه نفت ارزون یعنی بی پولی خاور میانه و بی پولی خاور میانه یعنی رکود بازار چین (2550695) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۰:۲۰:۳۷
مگه چین فقط تو خاور میانه جنس میفروشه ؟ جهت اطلاع بزرگترین بازار صادراتی چین امریکاست و سالی حدود 800 میلیلرد دلار صاذرات به آمریکا داره (2550767) (alef-13)
 
شادمهر
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۱:۲۰:۵۶
بی پولی رو به کل خاورمیانه نسبت ندهید
فقط میشه دو کشور ایران و عراق رو الان در انتظار پول نفت دونست

ضمنا فکر میکنید کل خاورمیانه چند درصد تجارت خارجی چین هست ؟
امریکا 30 درصد
اروپا و استرالیا 35 درصد
جنوب شرق اسیا 17 درصد
افریقا 13 درصد
خاورمیانه نزدیک به 5 درصد ! (2550855) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۲۰:۵۲:۳۱
چین فقط بهخاورمیانه کالا صادر نمیکنه بلکه بازار اصلیش اروپا و آمریکاست (2551858) (alef-13)
 
Ali
۱۳۹۳-۰۹-۲۶ ۰۸:۵۴:۰۹
شما بد نیست نگاهی به تراز تجاری چین با کشورهای مختلف بندازید و بببینید که سهم خاورمیانه درمقابل امریکای شمالی و جنوبی و اروپا و افریقا اصلا قابل اعتنا نیست (2552445) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۱۴:۴۶:۵۷
مطلب درست بخون (2554383) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۹:۰۰:۲۶
آره شما راس ميگي !
اصلا" ميخوايي بگو : براي ايران برد است و براي دنيا باخت ! (2549673) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۹:۱۰:۰۷
هرگز اینطور نیست.
فقط مدیران احمدی نژاد ثابت کرده اند که حتی در زمان نفت 140 دلاری هم توانایی مدیریت سالم منابع رو ندارند.
اگر طیب نیا سریع بجنبد و بیش از این برای استفاده از نیروهای احمدی نژاد در مدیریت بانک ها و بورس و بیمه ها و سازمانها و شرکتهاب تابعه اصرار نداشته باشه، بسیار خوب هم میشه حتی یک اقتصاد بدون نفت رو مدیریت کرد. (2549697) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۵:۳۶:۵۶
کشوری می تواند اقتصاد غیر نفتی داشته باشد که از سالها پیش سرمایه های حاصل از فروش نفت را در صنعت خرج کند نه اینکه یک شبه اقتصاد مقاومتی را خلق نماید (2550487) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۸:۰۱:۰۷
ان پولها را که بلوکه شده بود. دولت قبل چه استفاده ای از انها کرد؟؟؟؟ این دولت دارد این پولها را دریافت می کند. اینکه خیلی ساده است !!!! (2550590) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۵:۱۳:۱۲
بلوک پولها در 1 ونیم سال آخر دولت قبل بود جناب
بقیه 8 سال چی؟؟؟ (2551291) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۰۸:۰۸:۱۸
عزیز من در توهمات خود غوطه وری و نمی بینی که این دولت اصلا کاری نمی کند شماها معلوم نیست چی مصرف می کنید که می گویید حضور مدیران احمدی نژادی؟؟ واقعا شما نبودید که همه اتفاقات را به خود احمدی نژاد منتسب می کردید حالا یک مشت افراد همیشه حاضر پای رایانه و غوطه ور در سایتها با لایک و مثبت و منفی زدن می خواهند بگویند ما بیشماریم و باید همه چیز آن دوران را از بین ببریم بسم اله بفرمایید مملکت دست شما این کشور مال شماست بروید دریوزگی امریکا و غرب و همه چیز را دو دستی تقدیم کنید مثبت و منفی ها هم همه بهنفع شماست بفرمایید (2554131) (alef-13)
 
حسين
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۸:۰۷:۳۸
باخت باخت . برد برد .
خسته نشدين ؟ حرفهاي تكراري !! عربستان كه امكان جنگيدن نظامي را با ما ندارد مجبور است با ابزاري ديگر به ايران لطمه بزند . هر جنگي هزينه هاي خود را دارد . اما سلاحي كه او استفاده كرده در شرايط فعلي ( منابع اقتصادي و ذخاير ارزي ) ما نمي توانيم با او مقابله كنيم . نتيجه اين نبرد اگر عربستان را مجبور به تغيير تاكتيك نكنيم مسلما باخت ايران است . ما مي بايست با ابزار خودمان به جنگ اين بيابانگردها برويم. (2550601) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۰:۳۶:۳۷
میدونم ملت جو گیر و دچار توهمی هستیم اما نمیدونم این توهم و جوزدگی از کجا اومده ریشه اش رو متوجه نمیشم یه ریشه تاریخی باید داشته باشه که دنیا رو جور دیگه میبینیم. (2550788) (alef-13)
 
Ali
۱۳۹۳-۰۹-۲۶ ۰۳:۰۸:۵۶
اشتباه نکنید. دوستانی که با بازار نفت اشنایی دارن میدونن که دولت های عربی از طریق شرکتهای اقماری که توی بورس های غربی دارن ماهها پیش که میدونستن قراره چکار کنن اصطلاحا شروع به short کردن سهام های مربوطه کردن و الان ضرر کاهش قیمت نفت رو اونطرف جبران میکنن . این برنامه فقط به ضرر کشورهایی مثل ایران و روسیه و ونزوئلا هست که دسترسی به بازارهای مالی و سهام غرب ندارن و تحریم هستن
کشورهای غیر تولید کننده مثل اروپا و چین و حتی خود امریکا هم بدون بحث برنده این بازار هستند (2552261) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۸:۳۳:۵۸
این کار به نفع ماست.

بذار اینقدر بیاد پایین تا ازش دل بکنیم و بریم رو پای خودمون وایستیم نه رو پای دکل های نفتی.

ادارات دولتی هم یاد میگیرن که اسراف نکنن و حتی پشت کاغذ یه رو سفید رو هم قدر بدونن!!!!!!!!!!!!!!! (2549616) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۰۴:۲۵
اگه ما اهل تلاش و کوشش بودیم در همان اوج قیمت نفت به جایی میرسیدیم٬ تنها اتفاقی که با سقوط قیمت نفت خواهد افتاد فرو رفتن جامعه در فقر هست! (2549830) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۱:۳۷:۰۱
بی منطق حرف نزن (2550049) (alef-3)
 
سعید
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۰۹:۰۴
توی شرکت های گاز و نفت خیلی وقته از پشت برگه های تک رو استفاده میشه (2549841) (alef-13)
 
بیگی
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۸:۴۰:۵۰
راه هایی برای واکنش و مصونیت در مقابل فشار های اینها وجود دارد.اولینش به تاخیر انداختن و توقف موقتی حج که علاوه بر صرفه جویی ارزی از ورود ارز به جیب خلفای عرب جلوگیری میکند...جلو گیری از ورود اجناس غیر لازم یا آنچه میتواند در کشور تولید شود(توجه داشته باشید ما میتوانیم البته اگر کاغذ بازی حذف شود)...با مقابله جدی با فساد در کشور هم مردم دلگرم شده و بیشتر فشار ها را تحمل میکنند.میماند گروهی راحت طلب که آنها هم جز نق زدن بخاری برای اعتراض ندارند. (2549629) (alef-13)
 
کیا
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۲:۴۹:۵۲
این چیزایی که شما گفتی درست است ولی در حد رویا است. چون منافع سرمایه داران از این طریق تامین نمی شود (2550198) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۳:۰۳:۲۳
افرین گل گفتی اخه ما باید تا کی جیب این عربهای کثیف رو پر کنیم که اخرش هم بیان واسه ما همچین نقشه ای بکشن که قیمت نفت ما رو بیارن پایین اگر واقعا میخواید به زیارت خانه خدا برین خوب از همین جا هم میشه سلام داد و زیارت کرد مگه غیر اینه که قلب ادم بهترین جایگاهیکه میتونه خدا رو داشته باشه؟ حالا فکر نکنین ما نعوذ با... کافریم .نه (2550223) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۵:۴۴:۵۲
چرا دروغ میگی بگو با اسلام و حج مشکل دارم چرا ریاکارانه حرف می زنی (2551351) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۶ ۱۱:۴۷:۱۳
گل گفتي پسر مخصوصا جلوگيري از حج (2552769) (alef-13)
 
نام محفوظ
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۸:۴۹:۳۱
بازندگان جنگ نفتي عربستان ، 3 تا كشور است .
1 ) روسيه
2 ) ايران
3 ) ونزوئلا (2549649) (alef-3)
 
نام غير محفوظ ولي محرمانه
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۹:۰۳:۴۷
روسيه كه حق اشه .
تا اون باشه به فكر اشغال اوكراين و يك كشور مستقل نيوفته . (2549683) (alef-3)
 
کهریز
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۴۳:۱۴
روسیه و ایران اگه نبودن امریکا تا شرق اسیارو فتح کرده بود یه مقذار فکر کن؟ (2549922) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۲:۴۷:۳۲
یعنی سرنگونی رییس جمهور وکراین که رای گیری انتخاب شده حق بده؟ و اصلا هم علاقه غرب به تغییر در یک کشور نیست ولی روسیه که بخش خود مختار رو که مال خودش بوده مجدد ضمیمه کرد و از دموکراسی هم حمایت کرد حقشه؟
چه خوشتون بیاد چه بدتون الان مهمترین متحد ایران روسیه هست و هر دو از قدرت هم سود میبریم.
امیدوارم زودتر عقل مردم بیاد سرجاش این از نفت 1000 دلاری هم مهمتره. (2550472) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۸:۰۷:۰۲
عزيز دل برادر شما در مقامي نيستي كه در مورد اشغال يك كشور اروپايي تاكيد مي كنم اروپايي نظر بدي شما همين بساط خودتو حفظ كن باقيش پيش كش؟؟؟؟؟ (2551591) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۱۵:۵۷:۲۳
شما الان از زبان امریکا حرف میزنی؟ یا اروپا یا مردم اوکراین؟
احیانا امریکا نبود که کودتا کرد؟
من طرفدار روسیه و هیچ کشور اجنبی نیستم ولی واقعا از حرفای جانب دارانه بعضیا به نفع امریکا و اروپا کاملا متعجبم.
امریکا و اروپا همون لجنی هستن که چن میلیون نفر رو ظرف ده سال اخیر در عراق و افغانستان و .. کشتن.
غیرت پیش کش بعضیا شرافتم خوب چیزه! (2554448) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۱:۲۳:۵۶
نفت ما که تحریم شده صادرات نداریم پس درنتیجه روسیه و ونزوئلا ضرر میکنن.خداروشکر ما پولهامون رو ازقبل طلبکاریم.. (2550013) (alef-13)
 
مبتكر طرح هاي به درد نخور
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۸:۵۲:۱۶
از سرباز فراري ها به جاي 20 تا 40 ميليون ؛ 200 تا 400 ميليون بگيريد تا جاي كاهش قيمت نفت ، بدينوسيله پُر شود . (2549653) (alef-3)
 
عاشق بربري
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۹:۰۲:۰۵
نون بربري هم بكنيد دونه اي 4800 تومن تا بودجه ، كسري نياره .
پرايد هم 67 ميليون (2549679) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۸:۵۵:۴۱
فقط ما بازنده كاهش قيمت نفت هستيم و لا غير . (2549661) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۸:۵۶:۲۹
آخه آب هم نداريم كه جاي نفت بفروشيم . (2549665) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۸:۵۷:۱۸
توره خدا زودتر به توافق برسيم با 1 + 5 (2549666) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۸:۰۳:۳۷
خیلی ساده ای همان کاری که آنها انتظار دارند !!!! (2550593) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۹:۴۳:۰۷
همه اینها برای درهم شکستن اراده ایران است
هیهات من الذله (2550709) (alef-3)
 
mehdi
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۳:۴۶:۵۲
برادر اراده ایران وقتی در هم شکست که شدیم مستعمره چین
ذلت یعنی اینکه ملت رنج کشیده و شهید پرور ایران میشه خریدار آت و آشغال های بنجل و خطرناک و کشنده چینی.
چشات رو باز کن برادر.
ختم الله علی سمکم و علی قلوبکم و علی ابصارکم غشاوه و لکم عذاب الیم. گذشت وقتی همه چیز لهم بود. (2551130) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۹:۰۷:۲۱
ما هم باید رفتن حجاج را منع کنیم (2549692) (alef-3)
 
زبل خان
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۹:۲۱:۵۸
كه چي بشه ؟!!!!!
خوب از 4 تا كشور ديگه بيشتر ميرن .
توره خدا يه ذره منطق رو چاشني نظراتتون كنيد . (2549725) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۳:۱۲:۱۷
اقا جون اونا دارن به ما فشار میارن ما نباید یه کاری بکنیم که حداقل خودمون راضی شیم اون پولی که میخوایم ببریم اونجا خرج کنیم که بهمون حاجی بگن اونم که کسایی هستن مثل من که فقط برای کسب شهرت به این سفر میرن ولی کسایی هم هستن که واقعا دلشون با خداست شکی در این نیست ولی اگه واقعا نیتشون پاک باشه میتونن این هزینه رو برا خرج عروسی یه جون خرج کنن یا حتی قرض بدن مگه غیر اینه که ثواب این بیشتر از حجه ؟
جایگاه خداوند قلب انسان هاست کعبه و سنگ بهانه است که ره گم نشود. (2550239) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۸:۴۰:۱۵
منطق یعنی در مقابل زور گویی و اضافه خواهی های یک مشت بدوی بی سواد ایستاد ن اینکه درمقابل روبهان در موضع انفعال قرار گرفت و مقهور انها شد.
سالانه 1000000000000میلیارد تومان پول ایران از راه فرستادن حجاج به عربستان در جیب اعراب عقب افتاده میره....امیدواریم که مسولین به فکر باشند که الان رفتن به مکه در این شرایط بد اقتصادی وسیاسی برای ما هیچ ضرورتی نداره..گروهی از مردم که در فقر فکری فرو رفتن وبرای ثبت نام حاضرن به بهای گزاف فیش حج بخرن (2550639) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۲۱:۳۰:۰۵
مثل این میمونه بگید: خوب اگه ما گناه نکنیم، یکی دیگه گناه می کنه. (2551915) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۹:۲۲:۴۱
ما ابزاري نداريم براي تلافي . (2549727) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۲۸:۳۱
چرا نداریم، مگه ندیدین وقتی مذاکرات ایران و آمریکا یه کم رو به بهبودی می رفت حکام پست فطرت سعودی و اسرائیل شلوارشون رو خراب می کردن! راهش اینه که رابطه ما با قدرت های جهانی (همه نه فقط روسیه و چین) درست شه، اونوقت می بینین که دیگه عربا باید برن گدایی ملاقات با سران ایران رو بکنن! بله عزیزم از ماست که بر ماست!! (2549883) (alef-13)
 
شهرام
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۳:۱۲:۳۹
در کل معنی سیاست یعنی همین گناه حجاج چیست تازه اگر ممنوع شود بخش بسیار کوچکی از از درامد های بالا ی عربستان کم می شود (2550241) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۹:۴۸:۲۳
1- خوب چرا اروپا و آمریکا رو منع نکنیم؟ مگه غربی ها ما رو تحریم نکردن خوب ما هم غرب رو تحریم کنیم . شما هم سالی چند بار سفر اروپا نرین. تازه خرج سفر حج از همه نظر ارزانتر از اروپا و آمریکا است.
2- همین نظرشما باعث میشه وهابی بگن ایرانیها مسلمون نیستند و بهانه به دستشون میده.
3- درآمد عربستان از کل حجاج به نسبت سایر درآمدهاش درحد صفره چه برسه به درآمدش از حجاج ایرانی.
4- شعائر دینی رو که نباید به دلایل سیاسی تغییر داد. (2550715) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۹-۲۹ ۱۸:۳۰:۰۵
احسن بر این نظر چون با دلارهای زایران به این ملت وکشور ضربه می زنند آبی که در خانه رواست مسجد حرام است (2557206) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۹:۱۷:۱۲
اوپک فقط 30 درصد نفت جهان را تولید می کند و عربستان یک چهارم از تولید اوپک را.
هیچ تولید کننده ای نه در اوپک و نه در خارج از آن(خصوصا روسیه) طی ماه های گذشته حاظر به کاهش تولید نشد. همیشه اوپک کاهش تولید می داد تا قیمت بالا برود و تولید کنندگان غیر اوپک بدون کاهش تولید و حتی افزایش تولید سود آن را می بردند. اما اینبار اوپک نیز حاظر به این حماقت نشد.
واقعیت این است که تولید کنندگان می دانند دوره تلاتم بازار تمام شده و افزایش عرضه فراوان نفت با ورود عراق به تولید و نفت جدید آمریکا ،دیگر نباید توقع استمرار قیمت سابق نقت را داشت و همه سعی میکنند تا می توانند نفت خود را بفروشند تا از تبعات آینده نا مطمئن نفت در امان بمانند. از توهم توطئه خارج شوید لطفا....... (2549713) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۳۷:۲۴
صحیح است صحیح است (2549908) (alef-3)
 
يك بنده خدا
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۸:۳۷:۵۶
البته دقيق تر اينه كه اوپك تقريبا 40% نفت جهان رو توليد مي كنه و عربستان يك سوم از توليد اپك را! (2550636) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۹:۳۰:۱۹
عربستان کشاورزی هم داره؟
صنعت چی؟
باهوش ترین مردم دنیا رو چی؟
علم؟
اراده؟
خلاقیت؟
عزم راسخ؟
اینا چیزایی که اون عربای ..ندارن و ماداریم و به راحتی میتونیم با گسترش کشاورزی و صنعت همه اینا رو دفع کنیم
انشالله دولت ها از هر جناحی هستن به فکر بودجه بدون نفت بیفتن همونطوری که رهبر چند ساله داره داد میزنه ولی کو گوش شنوا
مطمئن باشین پیروز این میدان ما هستیم. (2549757) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۱:۰۹:۴۹
عزیز من 36 ساله داریم ادعا می کنیم
بابا مشکل خودمونیم , دشمن بیرون نیست خودمونیم , با پرادعایی , توهم نزدیکی بخدا , توهم صالح بودن , همه چیزدان بودن نمیشه مشکلاتو حل کرد.
مشکل ما اینکه خیلی ادعا داریم فکر می کنیم کی هستیم یکم منطقی باشیم
همیشه هم خودمونو پیروز می دونیم چون مسلمانیم و ... , بابا پیروزی توی توهم و ادعا نیست , پیروزی توی عمله. (2549976) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۰:۵۵:۲۱
ما داریم؟ مطمئنید؟ (2550420) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۱:۳۰:۰۴
عربستان برای کشاورزیش داره برنامه های فوق العاده ای اجرا می کنه.
من فکر می کنم که 10سال دیگه عریستان می شه قطب کشاورزی و دامداری خاورمیانه.
باید عجله کنیم که دیگه در این زمینه از عریستان عقب نیفتیم (2550445) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۲:۴۸:۴۱
رانی که شما میخوری از عربستان میاد (2550473) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۸:۱۰:۳۲
بجای این خودبزرگ بینی و حرفهای نژاد پرستانه یه نگاهی تو اینترنت بفرمائید و ببینید عربستان چی داره و چی نداره ، این جور شعار دادن دوره اش گذشته و بهتره که هوشیار بود . (2550603) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۹:۳۳:۱۰
ناراحت نباشید نفت نیست برج که ساختیم میدیم به مردم دنیا کرایه کلی درامد داره با نمک بود نه ؟ اون موقع که همه دلارهای نفتی را برای کار زیر بنایی سرمایه گذاری کردند ما برج ساختیم حالا باید چوبش رو بخوریم نفت 10 دلاری شاید ما را به خود بیاره وگرنه باز دوباره نفت میشه 100 دلار ما میخوایم برج بسازیم (2550700) (alef-13)
 
mamat
۱۳۹۳-۰۹-۲۶ ۱۰:۱۸:۵۶
شما مثل اینکه خیلی وقته خوابی داداش، بیدار شو،
اینا که گفتی الان عربستان خیلی بیشتر از ما داره. (2552556) (alef-13)
 
حسن
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۹:۵۲:۵۲
ایران که سالهاست در خوابه و به جای سرمایه گذاری رو صنعت بیشتر مصرف کننده شده.تفت رو مفت به چین دادیم و اشغاتاشونو گرون خریدیم.با این کار شخصیت کشورمونم زیر سوال بردیم.کی قراره سرها از زیر برف بیاد بیرون خدا میدونه. (2549808) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۰۸:۱۴:۰۴
عزیز من شماها همه دعوایتان این است از چیننخرید بروید از غرب بخرید یعنی هرگز دنبال این نیستید که شکور توان شود بلکه می گویید چرا از چین خریدید و از غرب نخریدید والا در دورانی که غرب به ما جنس نمی فرخت شماها به جای تحمل دایم قر می زدید که حالا چه کار کنیم به جاای تولید دایم می گویید تحریم را با دادن همه چیز حل کنیم یعنی یک ذره نمی گویید مردم جهاد تولید و مصرف جنس داخلی راه بیاندازید مردم همه جای دنیا یک بخش از ثروت ملی مصرف داخلی است تقویت مصرف داخلی می تواند توان اقتصاد را بالا ببرد اما در ایران دایم می گویند نقدینگی مردم زیاد نشود از مردم بگیریم و ببریم تا نقدینگی زیاد نشود چون با ایجاد رکود افتخار کنیم رشد تورم را کاهش داده ایم و همه هم هورا بکشند بگویند قبلا سسی درصد گران می شد الان هم گران می شود اما به زعم ما 14 درصد؟؟؟ (2554135) (alef-13)
 
من
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۰۵:۰۱
دشمنان خدا مکر می کنند و خدا بهترین مکر کنند است به امید خدا و دعا آقا امام زمان (عج) آخر همین دشمنان اسلام نابود می شوند. (2549832) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۴۱:۰۷
ان شالله آقا خودش کاری کند. مردیم از گرونی البته تازگیها می گند ایران کشور ارزونیه درآمد ها پایینه اونهم زیاد بشه حله (2549917) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۵۷:۲۲
شما هم نه سعی و نه تلاشی نه همتی فقط بشین خونه دعا کن. ببینیم جایی میرسی (2549948) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۹:۴۷:۱۸
بی تدبیری ما چه ربطی به این حرف ها داره. با نفت 140 دلاری هشت سال مملکت رو زیر و زبر کردن الان میخوان با 50 دلار چیکار کنن (2550714) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۱۲:۰۵
-نفت 100 دلار ، بابا اینقدر نفت مفت نفروشید این سرمایه آتیه کشور ماست اگر 50 سال دیگه با این سرعت تموم بشه باید بریم بخریم - فرض کنید ما هم مثل ترکیه نفت نداریم - چاه ها را پلمپ کنید مثل امریکا . فقط از میادین مشترک با کشور های همسایه را برداشت کنید (2549850) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۹:۵۴:۰۳
شما میدانید که اگر چاهها را پلمب کنند دیگر نمی توانند آنها را به وضع سابق برگردانند؟ حتی کاهش برداشت از یک چاه هم یک چنین اثری دارد. (2550727) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۱۹:۵۰
مشکل بزرگ ایران تحریم بانک مرکزی است که حتی اگر قیمت نفت صد دلار باشد امکان دریافت پول فروش نفت را نداریم.
ما باید تحریم بانک مرکزی(تحریم تجاری) را برداریم تا سپس نفت یا غیر نفت تولید وصادر کنیم.
درصورت تحریم بودن بانک مرکزی سخن گفتن از اقتصاد نفتی یا غیر نفتی بی مفهوم است. (2549871) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۳۹:۱۱
مجلس بجای گیر دادن به وزارت علوم، یه کم کارت قرمز به وزیر نفت نشون می داد که رفت اونجا،با اونا قهوه خورد ،تولید رو بالا نگه داشتند و خودمون رو به خاک سیا کشوند.
یعنی الان با دوره احمدی نژاد فرق نداره ،دوره اون نفت 120 دلار 600هزار بشکه، الان شده 1میلیون 200 بشکه 55دلار!!!
همون 7میلیارد دلاری که مثلا آزاد کردن از بدهی هند، اینطوری دارن پس میگیرن. (2549913) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۴۲:۵۹
اولاً؛ در دراز مدت ایران هم باید مثل سایر کشورهای درحال توسعه بتواند بدون نفت ادامه حیات بدهد. "عدو شود سبب خیر اگرخدا خواهد."
ثانیاً؛ چراعربستان باید بتواند رسماً وعلناً برای ضربه زدن به منافع جمهوری اسلامی ایران، نفت را تقریباً مجانی(بااحتساب هزینه تولید و حمل) در سایه امنیتی که جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز فراهم کرده صادرکند؟! (2549919) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۵۳:۲۱
ما روزانه 50 میلیون دلار ضرر می کنیم ولی عربستان روزانه 500 میلیون دلار
مطمعنا روسیه و ایران برای این حرکت عربستان هم جوابی اماده می کنن
تو سوریه خوب پوزه عربستانو به خاک مالیدیم (2549941) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۹:۱۳:۲۵
عربستان ضرر نمیکنه چون نفت بیشتری را با قیمت کمتر می فروشه پس درامدهاش رو تقریباً ثابت نگه می داره. ولی ایران به خاطر توافقات انجام شده نمی تونه صادرات نفت خودش را از حد مشخصی بالاتر ببره (بشکه) پس درامد ایران کمتر میشه از طرف دیگه اگر کشوری مثل روسیه هم بخواد برای ثابت نگه داشتن درامدهاش صادرات نفت خودش رو افزایش بده به دلیل افزایش عرضه قیمت بازهم افت بیشتری میکنه در بازار انحصار چندجانبه معمولاً قیمت گذاری بر اساس تشکیل کارتلی مرکب از چند صادرکنندۀ بزرگ نفت (حثل اوپک) انجام میشه و نوسانات قیمت حول سطح مشخصی را تغییر در عرضه و تقاضا شکل می دهند. (2550677) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۹:۴۸:۲۳
عربستان زمانی که نفت 120 دلار بود مثل ما پول هاشو حیف و میل نکرد. مطمئن باش با یکی دوسال ارزان فروختن هیچ مشکلی براش پیش نمیاد. (2550716) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۹:۵۵:۱۴
یک چهارپایی میخواست به صاحبش ضرر بزنه پرید توی چاه. الان حکایت عربستان هم همینه. (2550729) (alef-3)
 
ehsan
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۵۵:۱۰
با سلام...این اتفاق در کوتاه مدت به ضرر ایرانه اما در بلند مدت بیشترین منافع را برای ایران دارد و ایران در بخشهایی از تولید که زیر سایه قیمت نفت بود قطعا پیشرفت خواهد کرد....عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد....فقط باید موضوع مدیریت بشه (2549945) (alef-3)
 
زینب
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۹:۱۰:۴۳
موافقم! (2550672) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۰:۳۷:۴۱
خداوند شما را از این تخیلات نجات دهاد دوستان براش دعا کنید. (2550791) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۱:۰۶:۵۲
یک بار سقوط ارزش نفت را دنیا و خاورمیانه به خود دیده است اگر خاطرتان باشد در گذشته انقدر قیمت نفت را پایین اوردند که ایران اولین کشوری بود صادرات نفت را متوقف کرد و با شجاعت و ارامش کشور را اداره نمودند و عربستان و متحدانش انقدر ادامه دادند تا اینکه نا چار شد شرکتها ی نفتی را به قیمت ارزان به غربیها واگذار کند و در اخر نیز با حقارت تمام برشکست شده و موج بیکاری و اعتراز در کشورشان فرا گرفته و او پیک با عوض کردن مقاماتش ارزش نفت را به بالاترین حد ممکن رساندن و مطمئن باشید روسیه و متحدانش تماشگر این مو ضوع نیستن و احتمالا عربستان برشکست و بزودی فرو می ریزد و ایران از این نیز سربلنددرامده به لطف خدا خواهد شد . (2549969) (alef-13)
 
سيروس
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۱:۲۲:۰۹
روزنامه فوق، روزنامه اى بسيار ضد ايرانى است و طرفدار نو محافظه كاران در امريكا است.
اين روزنامه در مقاله خود ظمن توهين و تهمت به ايران، تحليل خود را ارايه داده است لطفا متن انگليسى انرا اقاى مترجم مجداد بخوانند. نه روزنامه معتبرى است و نه شخص منصفى
اقاى رالف پيترز نيز از يك نو محافظه كار است كه براى فاكس نيوز تحليل مى نويسد و رفيق گرمابه و گلستان فاكس نيوز است مقاله قبلى نيورك پست در خصوص ايران و مذاكرات هسته اى نيز سراسرتوهين و تهمت به ايران بود
بنظر بنده سايت الف در ترجمه مقلات خارجى مى تواند از روز نامه هاى معتبر ديگرى استفاده كند (2550011) (alef-13)
 
سامان
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۱:۲۶:۳۴
همه آنهايي كه تصور ميكنند عربستان در برابر امريكا تسليم محض است اشتباه ميكنند انها با ان عقب ماندگي فرهنگيشان يك چيز را خوب فهميده بودند كه بايد به قدرت اقتصادي برسند وبعد ايستادگي كنند همان كاري كه زاپن وآلمان هم كردند با تكنولوزي امريكايي به توان استخراج ده مليون بشكه نفت در روز رسيدند وپشتشان را محكم بستند حالا در برابر قول نفتي شل قد علم كرده اندومطمئن باشيد شركت شل را ورشكست نموده ومجبور خواهند كرد استخراج نفت شل را متوقف كنند اين در كوتاه مدت به زيان توليد كنندگان نفت هست ولي در دراز مدت كه شل از بازار توليد خارج شود سودش نصيب همه توليد كنندگان واز جمله ما ميشود . عربها اگر علم ندارند حيله گري ومكاري در خونشان است وانرا خوب بلدند. عربستان حاضر است ملياردها دلار خرج كند كه روابط ايران وامريكا بهبود نيابد چون ميداند اگر ايران با امريكا كنار بيايد ايران هم به توان استخراج بيش از ده مليون بشكه خواهد رسيد وانوقت عربستان از قدرت پوشالي فعلي خلع خواهد شد .منافع ما در اين است كه بسرعت روابطمان را با امريكا تا بهترين سطح ممكن اصلاح كرده وبه خصومت بيفايده وزيانبار خاتمه دهيم ما اگر بخواهيم به قدرت درجه اول منطقه اي تبديل شويم بايد بنيه اقتصاديمان را تقويت كنيم واين امر با خصومت با غرب وامريكا امكان پذير نيست . تجمعات بزرگي مثل اربعين موثر هست اما جاي قدرت اقتصادي را پر نميكند (2550019) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۱:۴۱:۰۶
تنها راه اساسی رهایی از مشکلات چند صد ساله تشکیل شورای امنیت آسیا بدون عضویت عربستان مزدور است ایران روسیه چین وهند و... فقط تشکیل سازمان ملل قاره کهن آسیا وشورای امنیت اسیا لطفا تقاضای بنده به مسئولین منعکس شود (2550061) (alef-13)
 
عبداله
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۱:۴۳:۰۹
با سلام به نظر من ایران باید هر چه سریعتر لابی هاشو برای دور زدن عربستان به همراه دیگر اعضای اوپک شروع کنه مهم نیست که نتواند همه را راضی کند چند کشور هم اگر همراهی کنند با مخالفت و کارشکنی های عربستان نیت کثیف آنها برای افکار عمومی جهان و سایر تولید کننده های متضرر روشن می شود و دست روی دست گذاشتن اشتباه هست و و آقای وزیر محترم نفت نباید منتظر باشد نفت به قیمت کمتر از 40 دلار برسد بعدش و با هیا هو و جنجال رسانه ای بگویند که کاری نمی شد انجام داد و...................ما تلاشمان را کردیم. مثلا ما هم اصلا خبر نداریم که در نشست اخیر اوپک آقایون سادگی کردن می توانستیم با مخالفتمان مانع از اتخاذ تصمیم اجماعی اعضاء اوپک بر حفظ تولید مازاد به ظرفیت اعضاء شویم . (2550070) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۱:۵۰:۱۲
همیشه درطول تاریخ ازسوی اعراب ضربه خوردیم بهتره یه ضرب شستی به اعراب نشون بدهیم (2550093) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۲:۰۳:۴۹
اگر طی 35 سال گذشته آمریکا ، اسرائیل و اروپا با همه توان خود نتوانستند ما را بشکنند هرگز این عربهای منافق خائن با استفاده از منابع مسلمین نخواهند توانست ما را تضعیف کرده آسیب جدی برسانند . باید شاکر بود که چنین مساله ای بوجود آمد تا باور کنیم که نباید صرفا اتکاه به نفت داشته باشیم و باید در صنعت و کشاورزی بطور جدی وارد شده کشور و اقتصاد بیمار آن را اصلاح کنیم این بهترین فرصت است تا درست ترین راه را انتخاب کرده در آن گام بگذاریم . شاید بنظر برسد بازنده اصلی ما و سایر کشورهای صادرکننده نفت در این بازی می باشند اما چنین استباط محتوایی نمی شود و بزودی خواهند فهمید که بازنده اصلی همان چند کشور کوچک بی ارزش اطراف خلیج فارس می باشند که مدام در حال ضربه زدن به مسلمین و خدمت به دشمنان ایشان هستند . این خوش خدمتی آنچنان تنگنایی برای سران مرتجع عرب درست خواهد کرد که دودمانشان بر باد رفته و دیگر نه از تاک خبر خواهد ماند و نه از تاک نشان . در بعد داخلی اگر مسولین بطور جدی همت کنند و دست بجنبانند و بیشتر به تولید به داخل متکی بوده و واردات را به حداقل برسانند در این صورت ضمن ایجاد اشتغال از آثار مخرب این ارزانی نفت بشدت کاسته شده و سرمایه های انسانی و علمی به کمک آمده نه تنها دشمنان را نا امید کرده بلکه اقتصاد کشور را نیز سروسامان خواهد داد . گرانی نفت در دو دولتهای نهم و دهم نه تنها وضع مردم را بهتر نکرد بلکه با وارد کردن اجناس بی کیفیت چینی و یا اجناس لوکس غربی با هزینه های سنگین مردم و تولید کنندگان کشور را بخاک سیاه نشاند . این ثمره بی فکری و داشتن پول فراوان است که هم اکنون دچار معضلات آن بوده و هستیم .چیزی که تعداد کمی از مردم سود جو و رانت خوار را از طبقه صفر به اوج ثروت رساند و غالب مردم را کمر شکست و با خود به پائین ترین مکان کشاند . حیف از آن فرصت های طلایی که می توانست سرمایه های کشور را محکم و استوار سازد .در حالیکه بجز ورشکستگی و آزردگی مردم و کشور چیزی نصیب نشد . باید به دولتهای نهم و دهم مدال افتخار تخریب کشور از سوی دشمنان اهدا شود شاید هم شده ما خبر نداریم که الان این بازی ها را در آورده اند . (2550113) (alef-13)
 
احمد
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۲:۰۶:۳۱
اگر میخواهیم مستقل شویم ودست دزدای داخلی وبعد از آن زیاده خواهی های استعمارگران از ایران عزیز کوتاه بشه که نمی شه مسپولین رو راست درآمدهای چندین ساله نفتی را وهم چنین هزینه های انجام شده را صادقانه اطلاع رسانی کنند ودست تمام دزدان بیت المال که خط قرمز هستند بی کم کاست بگوید تا مردم نیز در مقابل حامی کامل دولت بشوند . (2550117) (alef-13)
 
فرهاد
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۲:۳۲:۰۷
گرچند ارزانی نفت هم به خود عربستان ضربه میزند.ولی سیاستمداران ما هم باید راهکارهای تضعیف عربستان رو پیدا و عملی کنن.که هرچی آتیشه از گور خاندان وهابی بلند میشه.طالبان افغانستان و پاکستان.داعش در عراق .جنگ داخلی درسوریه.... (2550160) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۲:۳۷:۵۵
تا وقتی از این اعراب حمایت می کنیم وضع بدتر هم می شود (2550178) (alef-3)
 
بسیجی
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۲:۳۸:۴۸
ام تافتنه در عالم سعودی است که نوکر حلقه بگوش اسرائیل است وبازنده اصلی هم این خائن جانی است (2550181) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۲:۴۶:۵۸
میدانید مالیاتی که غربیها از مردمشان میگیرند بیشتر از درآمد صادر کنندهاست پس دولتهای غربی هم خیلی مایل به کاهش قیمت نیستند اما چین برعکس (2550191) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۲:۵۷:۵۷
خداوندهیچگاه نخواهدگذاشت ملت های مظلوم عراق وایران وسوریه بادسیسه های اهریمنی بزرگ جنایتکارزمان امریکا وغلام حلقه به گوشش عبدالشیطان سعودی به بن بست برسنداین کلام به حق قران کریم میباشد ومکرو ومکراله والله خیرالماکرین یدالله فوق ایدیهم به امیدسرنگونی این شیاطین دراینده ای بسیارنزدیک (2550212) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۳:۲۴:۱۳
خدا مرگ بده ال سعود را . انشائ الله مکرشان به خودشان برگرده به اذن الله (2550269) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۳:۲۴:۲۲
اگه توی این سی سال به جای دشمنی محض با اسرائیل با عربستان خبیث مبارزه میکردیم به اینجا نمیرسیدیم، کشورهای عرب و در راس اونها عربستان هیچ وقت برادر ایران نبودن همیشه به دنبال توطئه و ریختن خون ایرانی بودن، هر سال هزاران ایرانی پول مملکت رو برای زیارت مکه به جیب وهابیت می ریزه که با اون پول سر شیعه رو ببرن (2550270) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۳:۴۱:۰۱
ای کاش نفت ما هم تموم می شد تا مثل ژاپن راه خودمان را پیدا می کردیم. ژاپن بعد از بمباران اتمی نابود شد و از نوع بدون نفت شروع کرد حالا به جایی رسیده که سال گذشته وقتی زلزله و سیل کلی خسارت بهش زد و نیروگاه های اتمی آن نیز منفجر شد ولی باز هم اتفاقی براش نیافتاد.
با این نظر موافقم که اگر طیب نیا دست بجنباند و بعضی ها را اخراج کند می تواند اقتصاد را بدون نفت هدایت کند. در گذشته نیز مصدق این کار را در جریان ملی شدن صنعت نفت حدود یکسال و نیم انجام داده است. (2550304) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۳:۵۶:۵۵
ابدا ایران بازنده ی این بازی نیست. در طی چند سال گذشته ایران به شدت تحت فشار نفتیقرار دداشت.اکنون فشار از نوع دیگری وارد می شود. این همه به ناچار ایران را سوق می دهد به مسیری که اقتصاد خود را با کاهش وابستگی به نفت بنا نماید. آنچنان که مورو نظر مقام معظم رهبری نیز هست.
از سوی دیگر عربستان بزرگترین بازنده ی این بازی خواهد بود چون اگر ما با صادرات 1 ملیونی در روز حدود 50 ملیون دلار درامد کمتر داسته باشیم، عربستان با 12 ملیون صادرات روزی 600 ملیون دلار ضرر می کند. برای یک دوره 100 روزه ما 5 میلیارد دلار ضرر کرده ایم ولی عربستان 60 میلیارد دلار زیان دیده.شاید این عدد برای یک خانواده که سرنوشت ملتی را در دیت دارد مبلغ سختی نباشد اما مطمینن آنها توان چشم پوشی بلند مدت از این درامد را ندارند (2550325) (alef-13)
 
فدایی رهبر
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۲:۲۴:۱۱
اون وهابی های کثیف آخرین تلاششونو میکنن ولی به امید خدا وبا رهنمودهای رهبر عزیزمان هیچ کاری از پیش نخواهند برد (2550467) (alef-3)
 
دلا
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۳:۳۲:۵۳
چه تحلیل ابکیه انگار نفت یک کالا هستش مستقل در صورتی کالای که 100 ها متغییر رو تغییر میده و صدها متغییر دیگر رو وارد میکنه
به عنوان مثال با پایین اومدن قیمت نفت قیمت فراورده های نفتی از جمله بنزین پایین میاد پس برای ایران بهتر هستش اما 100 ها متغیر دیگر دخیل هستند مثلا قیمت فراورده های پتروشیمی ،ممکنه محرک اقتصاد دنیا باشه روی قیمت دلار و طلا تاثیر گذار هستش و قیمت حمل و نقل و صدها عامل دیگر رو تغییر میده . اما مهم ترین تاثیر بد اون می تونه برای آمریکا باشه چون قیمت استراخ قیمت نفت امریکا بالاست با این قیمت ها آمریکا نه تنها سود نمیکنه بلکه ضرر میکنه نفت بفروشه اما از طرف دیگر ممکنه قیمت پایین نفت موتر محرک اقتصاد آمریکا و بازگشت رشد اقتصادی برای آمریکا و چین باشه که در کل به نفع دنیاست. (2550476) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۷:۰۲:۵۴
چی بگیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (2550509) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۷:۳۳:۱۶
سال بعد همه چیز مشخص میشه (2550546) (alef-3)
 
س ع م
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۷:۴۲:۲۲
غرب خصوصا آمریکا سالهاست که سیاست تامین نفت از خارج ودست نزدن به مخازن نفتی خود را دنبال کرده ومیکند واکنون هم همینگونه است خب ما چند وقت پیش یه نظری دادیم وروی حرفمون هم ایستاده ایم وآن اینستکه غرب برای به زانو در آوردن چین که تمام اقتصاد دنیا رو منکوب کرده وهمچنین برای به زانو در آوردن بلوک شرق یعنی روسیه ودست آخرونزوئلا و ایران طرح دراز مدتی را ریخته .وآن عبارت است از ،خودزنی اقتصادی !!شما فکر میکنید که کالا و وسایل چینی تنها مملکت وصنعت مارو داغون ؟کرده حتما دیده اید که فریاد تمام کشورهای اروپایی و آمریکا از دست چین در آمده بود صنعتگران غرب از مدتها قبل جیغ وداد چین رو میزدند !! از اخبار شنیدید برای همین غرب هم بی کار ننشست وطرحی ریختند که علی الاجبار نتیجه اش سیاست انقباضی بود که در کل اروپا و حتی آمریکا مشاهده کردید یعنی الان چند ساله همین سیاست کلی اقتصاد مقاومتی در برابر چین را اجرا کردند وخیلی از تقاضاهای مصرف گرای مردم غرب را پایین آوردند والبته وقتی صنعت خوابید نیاز بیش از حد از نفت هم مسلما از بین میرودطرح استفاده از ذخایر استراتیژیک مثل نفت ،یکی از راههای آخری بود که دنبال کردند تبعات انقباضی ومقاومتی کردن اقتصاد هم همین است در اروپا وآمریکا دیدم آن اعلام ورشکستگی های پی در پی وشایدصوری را اخراج پی در پی کارگران .از بین بردن شرکتها .. ولی پیامد آن راهپیمایی 99% وامثالهم در غرب را هم دیده ایم!
اما همه این سیاست های غرب جواب داد
عربستان برای به نتیجه رسیدن کارغربی ها ضربه آخر را وارد کرد وببینیم نتیجه اش چه خواهد شد ؟ولی باز هم بگم اینا مشکلشون خیلی اساسی تر از اینهاست او باما از منابع استراتیژک استفاده میکنه ولی میدونه بر اساس سیاست قسم خورده اشان نمیتوان در دراز مدت از نفت ومنابع خودشان استفاده کنند مگر در مواقع بحران اشتباه میکنند چون دنیا فهمیده که اقتصاد لبیرالی مدتها پیش مرده است هر چه بکنند نمیتوانندزنده اش کنند%..اقتصاد ما ناگفته خود مقاومتی بوده ومردم ما مدتهاست دارند تحریمها را تجربه میکنند ومقاوم بوده اند پس از این مشکلات بهید صاحب الامر عج بیرون خواهیم رفت انشاءالله. (2550558) (alef-13)
 
ایرانی
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۸:۱۸:۲۹
خود عربستان سعودی حداقل سالی 100.000.000.000دلار ضررر میکند ودر دراز مدت دچار کسر بودجه شدیدی میشودودر نهایت خودش یک بازنده خواهد بود در صورتیکه حد اکثر ضرر ایران 15.000.000.000دلار خواهد بود بنابر این عربستان سعودی که به کمک دلار های باد آورده نفتی سعی در گسترش نفوذ خود در کشورهای منطقه وافرقاست با کاهش در آمدهای نفتی دچار مشکلات عدیده ای ده وبازنده ای بزرگ خواهد بود (2550616) (alef-3)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۹:۵۱:۰۴
شما افکر میکنید عربستان مثل ایران 800 میلیارد دلاری که توی هشت سال قبلش در اورده رو به باد داده؟
در اون هشت سال عربستان چقدر درآورد؟ کجا هزینه کرد؟ ایران اون پول رو کجا هزینه کرد؟
یکم فکر کنید و به عقب هم یک نگاهی بندازید. (2550720) (alef-13)
 
شادمهر
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۱:۳۰:۵۰
شما یه نگاهی به اقتصاد عربستان ، ذخیره ارزیش ، صنعت توریسمش ، کشاورزی و صنعت رو به پیشرفتش بنداز بعد بیا اینجا بگو بدبخت میشه !

فکر میکنی یه جلسه گذاشتن یه نفر گفته قیمت نفت رو کاهش بدیم همه گفتن باشه ؟!!! روی همچین طرح های بزرگی هزاران ساعت کار شده با بهترین اقتصاد دانهای دنیا

ضمنا بیا بگو از کجا اون 100 میلیارد دلار رو به دست اوردی ؟! (2550870) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۲:۴۴:۲۹
مطمئن باشید قضیه به این سادگی نیست و طرف مقابل هم با تحلیل وارد جنگ قیمت شده است. (2550982) (alef-13)
 
م ق
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۳:۳۰:۵۰
امیدوارم کاش زلزله ای می آمد وچند تا از چاههای نفتی عربستان منفجر می شد. (2551091) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۶ ۲۱:۱۳:۲۴
پس از دید شما کار عربستان به نفع ماست پس من دعا می کنم عربستان در این اقدامش راسخ باشد تو هم آمین بگو (2553773) (alef-3)
 
محمد
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۰:۱۹:۴۶
ما تا زمانی که به سختی دچار نشیم کاری نمیکنیم. بلکه همین کاهش ارزش نفت باعث بشه ما عقلمون سرجاش بیاد بریم دنبال سرمایه گذاری در جاهای دیگه. (2550765) (alef-13)
 
نفتی
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۰:۲۲:۲۴
دوستان عزیز فراموش کرده اند که نفت زمان آقای هاشمی به ۷ یا۸ دلار رسید.
اون موقع چه شد؟ حالا هم با نفت ۵۰ دلاری اتفاقی نمیافته.
واقعیتش اینه که مردم باید دست روی زانوهای خود بگذارند و همتی کنند و یه تغییری به تولید و امثالهم بدهند.نباید منتظر دولت ها شد.
ما همه منتظر موقعیت نشسته ایم و زمانی هم که موقعیت فرا میرسه زمان رو نداریم و بازهم فرصتها از دست میره.
باید جنبید و کوشید. (2550769) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۱:۱۰:۲۱
كي يك همچين حرفي زده؟ شما از كجا ميدوني ژشت ژرده تفاهم نكردن نفت عربستان را بخرن بشكه اي 120 دلار بعد اختلاف و ضررشون را از نرخ اختلاف ارز ما يا از سود ژولهاي بلوكه ما و از اختلاف قيمت فروش كالاهاي تخريمي به ما و روسا و اون ونزويلا ندن بچه خام نباش ضرر فقط مال ماست كه زبان ديژلماسي بلد نيستيم (2550840) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۱:۳۴:۳۴
با پایین ماندن بهای نفت ایران هم اززمره بازندگان بزرگ خواهد بود ولی دراین معادله ایالات متحده امریکا هم به نوعی بازنده است چون با کاهش بهای نفت استخراج از نفت ذخایر رسوبی هم برای آنها به صرفه نخواهد بود و نیازش به نفت خاورمیانه تداوم پیدا خواهد کرد.دقیقا یادم هست جرج بوش جونیور رییس جمهور پیشین آمریکا پس از 11 سپتامبر 2001 گفته بود :ما به نفت خاورمیانه معتاد شده ایم و این اعتیاد باید ترک گردد.فرض کنید قیمت نفت همچنان بالا می ماند روندی که آعاز شده بود منجر به صفرشدن واردات نفت امریکا و جین از خاورمیانه می گردید آن گاه است که ایران در این حالت باز هم جز بازندگان بزرگ فرار می گرفت.چون تنگه هرمز از اهمیت استراتژیکش بیرون می آمد.یعنی درست نقشی که ایران در انتقال نفت کشور های cis می توانست داشته باشد ولی با احداث خطوط لوله باکو جیهان ترکیه عملا حذف شد. (2550875) (alef-13)
 
رستم
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۲:۲۸:۳۴
نفت را به گازوییل تبدیل و از مرزها به دولتها مخصوصا افغانستان و پاکستان بفروشند (2550960) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۳:۳۴:۱۶
دولت بايد شرايطي را فراهم نمايد كه كشور ما از خام فروشي خارج شود. (2551098) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۵:۳۰:۲۷
بنظرم توافقي پنهاني بين عربستان و مشتريان عمده اش وجود دارد كه علاوه بر قيمت ظاهري، مابه التفاوتي در حد 20 تا 30 دلار به ازاء هر بشكه نفت به عربستان پرداخت شود تا هم عربستان ضرري متوجه اش نشود و هم بتواند با حجم توليد وحشتناكش بقيه توليدكنندگان را مجبور به تمكين كند. بقيه هم دلشون خوشه كه عربستان هم داره با اين وضعيت قيمتي ضرر ميكنه! الف جان منتشر كن (2551323) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۵:۴۲:۰۰
تا وقتی که کشورهای منطقه مشکلات خود رو با هم حل وفصل نکنن و لجاجت باشه همه متضرریم (2551345) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۸:۴۲:۳۶
ممکل اقدام عربستان برای فشار اقتصادی به ایران ستون پنجم اقتصادی فعال میشود از همین حالا دولت اقدام پیشگیری را انجام دهد و اقدام به نابودی ستون پنجم اقتصادی دشمن کند. سناریوی جنگ اقتصادی عربستان و امریکا در سال 65 تا 67 دارد تکرار میشود. (2551639) (alef-13)
 
بابك
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۲۳:۱۰:۲۳
ما هميشه مي گيم نفت باعث شده كه عقب بيافتيم و بايد وابستگيمونو به نفت كم كنيم ولي هيچ وقت اقدام زير بنايي و اساسي راجع به اين موضوع نكرديم . حالا شايد دشمنان از اين طريق كمكمون كنند. بايد از اين فرصت استفاده كنيم هر چند مدتي سختي بكشيم . (2552074) (alef-13)
 
محسن آ
۱۳۹۳-۰۹-۲۶ ۰۱:۲۴:۰۱
پایین آوردن قیمت نفت موقتی است و عربستان این را برای مدت زیادی ادامه نمی دهد و فقط برای تاثیر گذاشتن بر مذاکرات از این اهرم فشار استفاده میکنه. قطعا بازی هسته ای ایران در برنامه عربستان تاثیر گذار خواهد بود. مشکلات اصلی ما خیلی بنیادی تر از پایین آمدن قیمت نفت است:
-ضعف مدیریتی از یک طرف
-فساد های کلان مالی و ضعف نظارتی
-رانت خواری ها و ضعیف شدن اخلاقیات و ریشه دار شدن ریاکاری
-درگیر بودن ایران در چند جبهه جنگ های برون مرزی...
اینها مشکلاتیه که نه با یک سال نه با یک دوره ریاست جمهوری نه با حسن روحانی و نه با هیچ کس دیگر قابل حل نیست. (2552215) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۶ ۰۷:۵۷:۴۵
ما هم باید مقابله به مثل کنیم. حج رفتن را تعطیل کنیم تا عربستان متضرر بشه. در عوض این پول بره به بخش تولید (2552387) (alef-13)
 
معلم
۱۳۹۳-۰۹-۲۶ ۱۸:۰۱:۵۸
در حال حاضر دشمنان برای ضربه به ما از هیچ کوششی دریغ نمکنند باید مصالحه را کنار گذاشت تا جایی که عربستان نفت ارزان می فروشد باید به سرعت توسط دولت وشرکتهای خصوصی نفت خام خریداری کنیم وفراوردهای ان را به کشورهای همسایه صادرکنیم هم جلو قاچاق بگیریم هم آمریکا وعربستان را ماتحریم کنیم آنها به ما نیاز دارند .اگر ما کمبودی هم داشته باشیم آنها مشکل مارا به هیچ وجه حل نخواهند کرد. (2553481) (alef-13)
 
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۰۰:۵۵:۳۱
فکر می کنید اگر این مشکل را امریکا داشت چی کار می کرد؟ اول از راه های دیپلماتیک استفاده می کرد اگر جواب نداد از حملات سایبری برای ضربه زدن به تولید نفت عربستان استفاده می کرد و در نهایت اگر جواب نداد حتی به خرابکاری فیزیکی و تخریب فیزیکی تاسیسات نفتی عربستان روی می آورد. (2554009) (alef-13)
 
معلم
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۱۹:۲۱:۵۴
در حال حاضر دشمنان برای ضربه به ما از هیچ کوششی دریغ نمکنند باید مصالحه را کنار گذاشت تا جایی که عربستان نفت ارزان می فروشد باید به سرعت توسط دولت وشرکتهای خصوصی نفت خام خریداری کنیم وفراوردهای ان را به کشورهای همسایه صادرکنیم هم جلو قاچاق بگیریم هم آمریکا وعربستان را ماتحریم کنیم آنها به ما نیاز دارند .اگر ما کمبودی هم داشته باشیم آنها مشکل مارا به هیچ وجه حل نخواهند کرد. (2554650) (alef-13)
 
مهدي
۱۳۹۳-۰۹-۲۸ ۱۳:۰۶:۰۰
اگر ملت بزرك ايران دست به دست هم دهندباهم متعدباشن امريكا هـيچ غلطي نتونست بكنه از همه راههاميخواست به كشورعزيزمان ضربه بزنه نتونست حالا عربستان كثيف كه هـيچي نيست ميخواد به كشورعزيزمان ضربه بزنه ماايراني هستيم ايراني اگر اراده كنه هـيچ كشوري نميتونه ايراني به زانودربياره (2555214) (alef-13)
 
فکر کن
۱۳۹۳-۰۹-۲۹ ۰۱:۵۰:۰۷
نترسید برای عربستان برد برداست چون حاجیان جیب عربستان رو پر پول میکنند (2556114) (alef-13)
 
امیر
۱۳۹۳-۰۹-۳۰ ۱۰:۵۵:۲۰
بهتر این که ابتدا با عربستان وارد جنگ بشیم از هر راه ممکنی که وجود داره (2557874) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.