نظر منتشر شده
۲۷
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 280713
شهیدان با پیام «مقاومت» رسیدند ...
ارسلان ظاهری بیرگانی، 14 تیر 94
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۰
دیروز هوای تهران خیلی گرم شده بود، گاهی فکر می کردم در خوزستان خودمان هستم … این روزها با وجود گرمای هوا، روزه داری  قدری سخت شده، اگر چه ما بچه جنوبیم اما راستش ما هم بعضی وقت ها کم می آوریم … دیشب تا دم دمای سحر بیدار بودم، سحری ام را می خورم و بعد از اذان صبح می خواهم چُرتی بزنم. هر چه تلاش می کنم خوابم نمی برد! به ناچار گوشی موبایلم را بر می دارم و در فضای مجازی چَرخی می زنم، طبق عادت، بعضی از سایت ها و روزنامه های امروز را چک می کنم، بعد از آن سراغ اینستاگرام می روم، بعضی از پست ها را نگاه می کنم و رد می شوم و بعضی را هم به دقت می خوانم و لایک می زنم!

مسئله هسته ای، تیم والیبال ایران، انفجار مسجدشیعیان کویت و … موضوعات غالب فضای اینستاگرام هستند، در همین حین یک پست برایم جلب توجه می کند! تیترش این بود «ماجرای نبش قبر شهیدی که پیکرش پس از ۳۱ سال سالم بود+عکس»، عکس شهید هم آشناست، شهید بهنام محمدی همشهری خودمان!

تیتر مطلب هم برایم تعجب بر انگیز است و هم حس کنجکاوی مرا بر می انگیزد، محتوای مطلب را که می خوانم بیشتر تعجب می کنم، مطلب از زبان سرهنگ جانباز«علی قمری» فرمانده پادگان دژ خرمشهر در دوران دفاع مقدس نقل شده است.

سرهنگ می گوید؛ «مادر شهید محمدی می‌گفت که بهنام هر شب به خوابش می‌آید و می‌گوید «من از دوستانم جا ماندم، مرا به مسجد سلیمان ببرید»؛ به اصرار مادر شهید، ایشان را سال ۹۰ نبش قبر کردند. با اجازه علما قرار بر این شد که پیکر ایشان از محل دفن به مسجد سلیمان انتقال پیدا کند».

تا اینجای مطلب چند نکته متناقض وجود داشت که هر چقدر دو دو تا می کنم نمی توانم برایش پاسخی بیابم! به خودم می گویم؛ اولاً «قبر شهید بهنام محمدی که از اول شهادتش در خرمشهر به مسجدسلیمان منتقل شد و در مسجدسلیمان دفن شد»، ثانیاً «در سال ۸۹ (و نه ۹۰) با استفتاء از دفتر رهبر انقلاب، جنازه مبارک شهید، بدون هیچ نبش قبری و با استفاده از تکنولوژی های روز به صورت یک باکس، از قبرستان قدیمی و فامیلی شان جدا و به تپه شهدای گمنام در ورودی شهر مسجدسلیمان منتقل شد»، پس طبیعتاً «هم محل دفن اولیه و هم مقصد جابجایی قبر مبارک شهید هر دو در مسجدسلیمان بوده!»

ادامه مطلب را که می خوانم باز هم بر میزان تعجبم افزوده می شود؛ سرهنگ می گوید؛

«آیت‌الله جمی امام جمعه و جناب سروان دهقان با من تماس گرفتند و گفتند شما هم برای مراسم بیایید»، یک تناقض دیگر هم در همین یک جمله وجود داشت و آنهم نام بردن از آیت الله جمی امام جمعه فقید آبادان است!، با خودم می گویم «تا آنجا که من بیاد دارم آیت الله جمی که در سال ۱۳۸۷ از دنیا رفته اند! پس چگونه ایشان در سال ۹۰ به این مراسم آمده اند!».

سرهنگ قمری در ادامه، داستانِ نبش قبر و سالم بودن جنازه شهید بهنام را روایت می کند! و می گوید؛

«بلیط هواپیما گرفتم و برای نبش قبرش رفتیم، من و حاج آقا کعبی جلو رفتیم مادرش سمت راست من و پدرش(!) روبروی من قرار داشتند خاک را برداشتند و رسیدند به نزدیکی سنگی که روی جنازه ایشان بود؛ من رفتم جلو و گفتم «بیل را کنار بگذارید، چون استخوان‌های این بچه قطعا در این مدت پوسیده، و اگر تکه‌ای از این سنگ روی آن‌ها بیافتد استخوان‌ها از بین می‌رود. بگذارید من با دست خاک را کنار بزنم و استخوان‌هایش را سالم برداریم».آرام آرام با دستانمان خاک را کنار زدیم و به سنگ رسیدیم، وقتی که سنگ اول را برداشتیم، با پیکر سالم شهید مواجه شدیم، من که در همان لحظه از حال رفتم، مادرش هم غش کرد؛ باور کردنی نبود، انگار که این بچه یک دقیقه پیش خوابیده است؛ بعد از ۳۱ سال هنوز زانویش خون می‌چکید.مادر شهید محمدی، پیکر نوجوان شهیدش را ساعات زیادی در آغوش خود گرفته بود، و حاضر نبود او را از خود جدا کند».

راستش را بخواهید هر چه تلاش می کنم باورم نمی شود، به خودم می گویم؛ «آخر پدر شهید بهنام که سال ها قبل از دنیا رفته بود! و من که در سال ۸۹ شخصاً در مراسم باشکوه تشیع و انتقال پیکر شهید شرکت کرده بودم ، اصلاً خبری از نبش قبر واین داستان ها نبود!»

مابقی مطلب هم به داستان نبش قبر و جنازه سالم شهید ! و … اختصاص دارد، در زیر این مطلب، یک کامنت می گذارم و به کسی که آن را به اشتراک گذاشته می گویم؛ «من خودم بچه مسجدسلیمان هستم، این مطلب شما اشتباه است، لطفا اصلاح کنید»، او هم در جواب می نویسد؛ «این کار شما توهین به شهداست!، این مطلب را سایت های معتبری همچون دفاع پرس و … منتشر کرده اند»، از او می خواهم تا لینک این خبر را بگذارد…

ساعت حالا به نزدیکای شش صبح رسیده و خواب قدری چشمانم را نوازش می دهد، گوشی موبایل را به کناری می گذارم و بالاخره می خوابم اگر چه هنوز ذهنم درگیر این موضوع است، پیش خودم می گویم؛ «شاید چیزی بوده که من خبر نداشته ام!»…

ساعت حدوداً نه صبح است و من به محل کارم در موسسه طلوع می رسم، پیامکی از یکی از دوستان مسجدسلیمانی بر روی گوشی ام آمده، نوشته؛ «سلام، رجانیوز یک ماجرای عجیب و غریب از نبش قبر بهنام محمدی زده !!!».

بلافاصله لب تاپم را روشن می کنم و سایت رجانیوز را چک می کنم، بله درست است، رجانیوز هم همین مطلب را به نقل از خبرگزاری دفاع پرس با تیترِ «ماجرای نبش قبر شهید بهنام محمدی/ جسدی که پس از ۳۱ سال سالم بود» منتشر کرده است! ، مطلب در همان یکی دو ساعت انتشار، بیش از هفت هزار بازدید داشته!

شماره آقای امینی امام جمعه مسجدسلیمان را می گیرم و از او درباره ماجرای این مصاحبه می پرسم، او هم کاملاً در جریان موضوع بود و بلافاصله از حجم بالای اعتراضات مردمی و گلایه های مادر شهید بهنام می گوید، می گوید؛ مادر شهید بهنام با من تماس گرفته و بشدت ابراز ناراحتی کرده است از این داستان!

برای اطمینان یک بار دیگر صحت و سقم مطالب ذکر شده در این مصاحبه را از آقای امینی جویا می شوم و او هم با اطمینان کامل حرف های مرا تایید می کند و از این موضوع ابراز نگرانی می کند.

شماره سردبیر خبرگزاری مذکور را هم از طریق دوستان پیدا می کنم، با او تماس می گیرم و در این باره توضیح می دهم … بعد از چند دقیقه صحبت می فهمم که او کسی نیست جز «حاج عباس»از دوستان قدیمی خودم… حاج عباس قول می دهد که این موضوع را اصلاح کند و بزودی با دعوت از همرزمان شهید بهنام، روایت صحیح و درست از «انتقال قبر» شهید را منتشر کند.

آن چیزی که مرا واداشت تا داستان این اتفاق را با جزئیات روایت کنم این نیست که بگویم ما در بین شهیدانمان از این کرامات و این اتفاقات نداشته ایم نه، بلکه مقصود این است که بگوییم نه تنها ما موظفیم واقعیت ها را روایت کنیم. بلکه باید پیام اصلی شهیدان را بفهمیم و برای نسل های بعد روایت کنیم.

بهنام محمدی این شهید نوجوان ۱۳ ساله که در «اوج بصیرت و دشمن شناسی» در روزهای اول جنگ و در حالیکه خیلی ها با «استراتژی زمین بدهیم و زمان بگیریم» هر روز اجازه می دادند دشمن در خاک وطن پیشروی کند، تنها راه را «ایستادن پای حرف امام خود» و «مقاومت بر سر آرمانهای انقلاب» و «مقابله با دشمن» می دید و بر سر این راه خونش هم بر زمین ریخت.

نمی دانم شاید حکمت این موضوع هم این است که «بهنام محمدی هم این روزها می خواهد همچون همرزمان شهیدش، همین ۱۷۵ غواص دست بسته شهیدمان را می گویم، آمده است تا پیامی را به ما منتقل کند، پیامی که مختص این روزهای انقلاب است و آن هم چیزی نیست جز اینکه بگوییم؛ «خرمشهر را خون بهنام ها آزاد کرد نه لبخندهای دیپلماتیک!».

 

Behnam1

عکس انتقال پیکر شهید بهنام محمدی بدون نبش قبر

  Behnam3

عکس تشیع باشکوه پیکر شهید بهنام محمدی در مسجدسلیمان در سال ۸۹

Behnam2

عکس استقبال باشکوه مردم مسجدسلیمان از مراسم انتقال پیکر شهید بهنام محمدی

آخرین خاطره‌ای و مستندی که به ‌صورت مکتوب ‌می‌توان از شهید «بهنام محمدی» ذکر کرد در کتاب «دا» است. پُرفروش‌ترین کتاب تاریخ دفاع مقدس باکه تاکنون ۱۸۰مرتبه تجدید چاپ شده است در صفحات متعدد از جمله ۴۸۳-۶۵۵-۷۶۴ از شهید «محمدی» به عنوان شیر‌بچه‌ای نام می‌برد که آب، یخ و تجهیزات برای رزمندگان می‌برد و با توجه به این که بچه بوده است دشمن به او شک نمی‌کرد، همچنین موقعیت تانک‌ها و سنگرهای دشمن را رصد می‌کرد و اطلاعات را به رزمندگان انتقال می‌داد.

***

در صفحه ۶۵۵ نویسنده کتاب “دا” اینچنین می نویسد :

بهنام محمدی نوجوان ۱۳ساله ای که از فرط کوچکی جثه، اسلحه ژ-۳ اش روی زمین کشیده می شد، با گشت زدن در محله ها نیروهای رزمنده را از نقاط نفوذ دشمن مطلع می ساخت، او روزهای آخر مقاومت خرمشهر با اصابت ترکشی به قلب کوچک اش به شهادت رسید…

 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۱:۵۶:۴۶
متاسفانه عده ای چون خودشون از مقاومت بریدن و خسته شدن سعی دارن این ضعف خودشون رو پشت مطالبات مردم پنهون کنند و جامعه ولایی ایران رو به سوی ارزشهای غربی هدایت کنند اما کور خوندند تا بسیجی های خمینی و سید علی زنده اند و این مردم پشت این انقلاب هستند بگذار در توهم خود بیشمار پنداری بمانند (3016505) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۳:۳۳:۰۴
متاسفانه باید بگم شما چشتون رو همه چیز بستید دوست من!!! (3016820) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۳:۴۴:۳۱
یا برعکس. عده ای می خوان مردم مقاومت کنن تا به منافعشون برسند. سوال اصلی اینه که مقاومت در برابر چی و برای چی؟ (3016870) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۴-۱۵ ۰۳:۴۱:۱۷
اگه نمیفهمی مقومت برای چی بهتره بجای سایت الف بری سایت بی بی سی رو چک کنی (3018643) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۵ ۱۷:۰۱:۱۴
مقاومت در برابر ظلم
و به خاطر خدا (3020231) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۵:۱۳:۲۹
یکسری میخواهن برای شهدا داستان سرایی کنن تا خود رو که ادعای بسیجی بودن میکنن از امکانات و مقامی بالا در نزد مردم برخوردار گردند اما قابل توجه دوستان بسیجی:
1. شهدا رو از ته صف چیدند ( زیادی گلوت رو پاره نکن به وقتش امثال من شهید میشن نه شمای که فقط ادعا داری )
2.مطمن باش لباس شهیدان در حد تو نیست که بخوای خودتو با اون مقاسیه کنی
3. شهدا به همه ملت متعلق دارند نه به گروه و حزب خاصی
4. پیام شهدا رو هر کسی به اندازه ظرفیت خودش برداشت میکنه شما در حد اون نیستید بخواین پیامی از طرف شهدا بدین
5. سپاه و بسیج امروزی متفاوت هستن با اون زمان ...... (3017149) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۲۰:۰۶:۲۷
برای چی مقاومت کنیم. اگر هزاران هزار میلیارد تومن فساد مالی نداشتیم در مقاومت سختی نداشتیم. نمیشه که عده ای بخورند و ببرند و بعد به بقیه بگیم مقاومت کنیم. (3017915) (alef-1)
 
یه دوست
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۲:۲۳:۴۴
ای کاش روزی برسه که از خون شهدا برداشت ها و استفاده های سیاسی نکنیم و این نکته رو متوجه بشیم که اگر از چیزی گلایه داریم مستقیماً از زبان خود بگوییم و نگیم که شهدا این رو میخواستن یا شهدا اینجور بودند !!
یادمون باشه کشور عزیزمون چند صد هزار شهید سرافراز داره که از همه طبقه ای بودند اینکه بخوایم خواسته های خودمونو با گره زدن به اسم شهدا بیان کنیم
این خیانت و سو استفاده از خون شهداست ...
ای کاش اندکی از مردانگی اون سرافرازان نصیب ما امروزی ها میشد . (3016601) (alef-13)
 
حمید
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۴:۰۱:۱۳
حرف های شما بزرگترین سوء استفاده از شهداست!
شما میخواهید شهدا را ادم های بی هدف و بی ارمان نشان بدهید چون میدانید ارمان شهدا نقطه مقابل تفکرات شماست! (3016931) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۵:۲۹:۰۲
شهدا و جانبازان و اسرا همه با یک ارمان رفتند ... اما همه جانبازان و رزمنده ها با شما موافقند ؟!!! چون شهیدان نمی توانند از قول خود حرف بزنند دلیل نمی شود شما سخن گوی انها باشی ! (3017195) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۵ ۰۳:۴۳:۴۳
شهدا وصیت نامه دادند اونا کرولال نیستن و وصیت نامشون پیام مقاومت داره (3018648) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۹:۴۶:۰۹
اینکه شهدا هم مثال تمام مردم ایران هدف و آرمانی داشتند که بحثی نیست و این بندخدا هم نگفت که آنها رفته بودند سیزده‌بدر که شهید شدند! چرا حرف دیگران را تحریف میکنی!!

اتفاقا داره میگه که شما و امثال شما اعمال و اهداف خود را از زبان شهدا بیان نکنید، و "مرد" باشید و از طرف خودتون صحبت کنید. در بین همین شهدا هم از نظر آرمانی، چپ و وسط و راست و خنثی زیاد بود، ولی با تمام این اختلافات بر سر دو چیز تفاهم داشتند و آن مام وطن و انقلاب نو پا و آرمانهای ۵۷ بود. (همانطور که آیت با بهشتی و باقری با توسلییان و چمران با صیاد شیرازی در یک قاب نمیگنجیدند. هر کس بجز این ادعا کنه برای من یک دروغگو بیشتر نیست.)

البته هیچ اشکالی نداره ما هم چپ و راست و وسط و خنثی باشیم و حرف خودمون را بزنیم، ولی نسبت دادن کلیت شهدا به گروه خودمون خیانت به خون تک تک آنهاست.

اتفاقا آنها درس بزرگی با آن رنگارنگی (آرمانی) خود به ما دادن و گفتند میشه مخالف هم بود ولی با هم و در کنار هم از کیان میهن و مردم دفاع کرد. میشه سردار شهید محمد صادقی بود (فرمانده گردان علی‌بن‌ابیطالب) و یا.... مخالف سر سخت او بود، ولی در شب عملیات جان خود و گردان خد را به مخالف سر سخت خود سپرد و حتی لحظه‌ای به اعتماد و همدلی یکدیگر (بخاطر تفاوت نظر) شک نکرد.

هر وقت امثال من و شما و "یه دوست" عزیز هم به این درک و بالغی و شعور و فهم رسیدیم، مملکت گلستان میشه! (3017852) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۲۰:۰۴:۲۷
دقیقا شما درست میگی. اما کی داره درباره آرمانهای شهدا درست میگه؟ من یا شما؟
آرمان اونها سربلندی ایران و ایرانی بود. فکر نمی کنم راجع به جزئیات مذاکرات و توافق و عدم توافق و ... نظر صریحی داده باشند.

در ضمن همه شهدا هم یکجور فکر نمی کردند. هر کدوم طرز تفکر مخصوص به خودشون رو داشتند. (3017910) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۴:۵۸:۱۳
راه و روش شهادت و شهیدان جدا از مسایل سیاسی نبود که هیچ اتفاقا مهمترین شعار سیاسی که حمایت از ولایت تا پای جان بود را به زیباترین وجه به تصویر کشیدند پس نمیتوان سیاستی که در کار آنها بود را ندید (3017108) (alef-13)
 
ابوذر
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۳:۴۶:۲۷
به نظرم شما هم خیلی دغدغه راه شهید نداشتین که این مطلبو نوشتین. فقط می خواستین برسین به " لبخند دیپلماتیک!" (3016881) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۴:۰۰:۵۲
از نویسنده محترم تشکر می کنم. از این روایت‌های نادرست (چه در باره تاریخ اسلام و چه در باره تاریخ انقلاب خودمان) آنقدر زیاد است که حد و حصر ندارد. این روایات را به نظرم دشمن با دستکاری برخی خاطرات بازنشر می دهد تا خوب جا بیفتد و وقتی جا افتاد، ناگهان اصل قضیه را رو کرده تا همه شوکه شوند و حتی در چیزهای راست نیز شک کنند. باید نسبت به تمام کسانی که این روایات را جعل می کنند، شک کرد. این جعلیات از روی خیرخواهی نیست. (3016930) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۴:۰۷:۵۶
دوست عزیز نویسنده

با احترام به خون پاک شهدای وطن، متاسفانه خود شما نیز در آخر نوشته تان با سوءاستفاده از نام شهید بهنام محمدی عقاید سیاسی خودتان را بر زبان راندید....
کاش روزی برسه که خون پاک شهیدان ملعبه هر کس و ناکسی نشه. (3016949) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۲۰:۲۶:۲۲
کسانی شهیدان را مرده می خواهند. (3017958) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۴:۴۹:۱۹
پيام شهدا اينه دست از اختلاس و دزدي بيت المال برداريد
اينقد جانماز اب نكشين بعد ش ببينيم معاون رييس جمهور دزده (3017070) (alef-13)
 
نمین
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۸:۲۵:۲۴
چه کسی گفته که شهدا طرفدار جناح راست افراطی بوده اند . آنها فرزندان ایران پاک و اسلام ناب و خمینی کبیر بوده اند و بس . و اگر امروز زنده بودند که هستند بزرگترین دشمن آنها بودند که با ابزاری کردن شهدا دست به چپاول ممکلت و ملت زدند و حالا از شهدا مایه میگیرند و خودشان را با آنها در یک کفه میگذارند. (3017691) (alef-1)
 
مراد
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۱۹:۲۱:۳۱
کسانی که دین خداوخون شهدارابرای دنیای ثروت وقدرت خودبه سخره گرفته اند بایدروزی جوابگوباشند (3017795) (alef-3)
 
همرزم شهدا
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۲۰:۲۱:۵۸
بنام خدا
یقیننا نویسنده انسانی مطلع هستند که دغدغه دوری از غلو و زیاده گویی که در دین اسلام بشدت از ان نهی شده ایم را دارا میباشند . دوستان و برادران مومنی که سعی دارند از شهدا انسانهای لاهوتی بسازند و انها را از الگو شدن دور نمایند توجه فرمایند (ماورایی نمودن انسان ایشان را از الگو بودن خارج می نماید بارها ما در مسائل اخلاقی و اجتماعی با تکیه بر روایات و شرح حال معصومین (ع) دوستان را به رعایت الگو برداری از ان بزرگان دعوت می نمائیم و مخاطب با یک کلمه که انها معصوم بودند . خود را از زیر بار مسئولیت الگو پذیری خارج می نمایند ) لذا بعنوان یک همرزم ان بزرگان که سالها در خدمتتشان بودم خدمتتان عرض می نمایم .
انمل الاعمال بالنبیات : عزیزان شهید ما با اختیار مسیر دفاع از کیان دفاع از عقیده و ناموس و کشور را انتخاب نمودند . محیط جبهه و دفاع مقدس . نزدیگی به مرگ . تقوای الهی . هدایت ایصال علی المطلوب تمام عزیزانی که با نیت قرب الهی راهی وادی بلا شده بودند را احسن الحال (حالی که علمای عرفان صد سال با خوف و رجا در حال طی ان طریقند ) تبدیل نمود عده ای انتخاب شده به اخرین مرحله قرب که همان وصال است رسیدند و عده ای بگذارید با کلام یار وصف حال عاشقان را بگوئیم
بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا ﴿۲۳﴾الاحزاب
از ميان مؤمنان مردانى‏اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آنها در [همين] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند (۲۳)
و عده ای راه دنیا و زخارف انرا برگزیدند
اما یقیننا دور نمای اجتماعی تمام ایثارگران . (رزمندگان . جانبازان . ازادگان ) همانا بر قراری عدالت علوی در جامعه تشیع ایران بعنوان جامعه ای معتدل یا به تابیر کلام الله
وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ و بدين گونه شما را امتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد (3017947) (alef-1)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۲۰:۴۲:۳۳
من هم مسجدسلیمانی هستم ومعتقدم شما از یک نوجوان شهید سواستفاده سیاسی میکنی! (3017983) (alef-1)
 
پژمان
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۲۱:۱۵:۲۳
نویسنده محترم.من نیز خودم بچه مسجد سلیمان هستم و به وجود این سردار نوجوان شهید در شهرمان افتخار میکنم.متاسفانه مطلب زیبایتان را در پایان با یک نتیجه گیری بی ربط به موضوع آلوده به کاسبی های سیاسی موجود نموده اید.لطفاً برای بیان مواضع سیاسی خود از شهدا ی بی ریا که همواره مورد احترام همه طیف های جامعه هستند استفاده ابزاری نفرمائید.قطعا شهدای گرانقدر مان برای همه ما پیام دارند نه فقط برای رقیبان سیاسی طیف شما (3018036) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۴-۱۴ ۲۲:۰۳:۱۳
این همه صغری ، کبری چیدی که دولت رو تخریب کنی ...نبش قبر یک شهید رو به چیز هایی ربط میدی که آدم وا میمونه (3018138) (alef-13)
 
جواد
۱۳۹۴-۰۴-۱۵ ۰۰:۳۴:۲۰
جمله آخر شما هم روي ديكر تحريف و سو استفاده از شهيد و شهداست.
خنده دييلماتيك !!!! (3018416) (alef-13)
 
عادل خاطری
۱۳۹۴-۰۴-۱۹ ۰۳:۱۰:۳۶
من خیلی متاسفم زیرا این آقا محل شهادت و تاریخ شهادت و آن آموزشی که عنوان کرده به شهید داده تا به طرف دشمن برود و اینکه تانک از روی پاهای او می رود و پاها را قطع می کند عاری از صحت می باشد . همرزم شهید (3027671) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.