نظر منتشر شده
۱
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 151518
دانستني‌ها در باره غذاهاي چربي سوز
تاریخ انتشار : شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۱

چاقي معضل بزرگي است كه بسياري از مردم جهان از عوارض آن رنج مي‌برند. لاغر شدن نه تنها براي يافتن اندام متناسب بلكه به منظور پيشگيري از بسياري از بيماري‌ها، توجه عده كثيري را به خود جلب كرده است.
جام جم : امروزه همه جا سخن از تبليغات متعدد لاغري است، انواع ابزار و ژل‌هاي لاغري به بازار عرضه شده‌اند و بسياري از افراد ادعا مي‌كنند با داروهاي خاص مي‌توانند شما را لاغر كنند؛ ولي تا چه حد مي‌توان اعتماد داشت كه اين مواد عارضه‌اي در بر ندارند؟

آنچه مسلم است بدن همه ما از طبيعت منشا گرفته و دردي وجود ندارد كه داروي آن در طبيعت يافت نشود. چاقي نيز ام‌الامراض بوده و از اين قاعده مستثنا نيست.

در طبيعت خوراكي‌هاي بسياري وجود دارد كه مي‌تواند به تعديل ميزان چربي بدن ما كمك و از اين طريق ما را لاغر كند.

برخي از ميوه‌ها هم چربي‌هاي انباشته‌شده در نقاط مختلف بدن ما را سوزانده و تركيب بدن را متناسب مي‌سازد.

خوردن، لذتي انكارناپذير

خوردن به عنوان يكي از لذت‌هاي انكارناپذير زندگي است، ولي متاسفانه يكي از دلايل اصلي چاقي نيز محسوب مي‌شود. نگران نباشيد، براى لاغر شدن لازم نيست كاملا و به طور جدي دست از غذا خوردن بكشيد.

در اصل فقط از پرخوري دوري كنيد. بعلاوه خواص خوراكي‌ها را در بالا بردن سوخت و ساز بدن بيشتر بدانيد و از آن سود ببريد.

نيازي نيست خود را از لذت خوردن محروم سازيد، بلكه بايد آن را به طور هدفمند به كار گيريد. شما مى توانيد با مصرف متعادل خوراكي‌هاي مناسب، متابوليسم بدن خود را بالا ببريد و حتي كالري بسوزانيد.

آنچه در تغذيه بسيار مهم است، حفظ تعادل ميان مصرف و سوزاندن كالري بدن است، اگر كالري بيشتر مصرف شود و ميزان سوزاندن آن نيز به همان مقدار افزايش يابد، نبايد نگران چاق شدن باشيد.

مصرف كالري به اندازه و ورزش متعادل و منظم موجب رسيدن به وزن دلخواه و نگهداري آن وزن مي‌شود. در كنار اين موارد مسلما استفاده از مواد غذايي چربي‌سوز مفيد بوده و به سوزاندن بيشتر چربي‌ها كمك مي‌كند. ما به آن دسته از مواد غذايى، چربى‌سوز مي‌گوييم كه موجب كاركرد بهتر متابوليسم بدن مي‌شود و با مصرف مداوم آنها سوخت و ساز در بدن بالا مي‌رود.

موادي كه كالري منفي دارند

در طبيعت دو نوع ماده غذايي وجود دارد. يك دسته موادي است كه در بدن براحتي هضم و جذب مي‌شود و قسمت اعظم آنها تبديل به كالري شده و در بدن ذخيره مي‌شود. اين دسته از مواد غذايي به اصطلاح كالري مثبت داشته و بسرعت باعث چاقي فرد مي‌شود.

دسته ديگري نيز وجود دارد كه به غذاهاي با كالري منفي معروف است. اين مواد غذايي نسبت به ساير مواد، انرژي بيشتري براي هضم خود نياز دارد، يعني بدن انرژي بيشتري براي هضم آنها مي‌سوزاند و نمي‌تواند كالري زيادي از آنها براي خود ذخيره كند.

پس نه‌تنها اين مواد منجر به سوخت چربي‌ها مي‌شود، بلكه كمتر به صورت چربي ذخيره مي‌شود و خطر چاقي كمتري را در پي خواهد داشت. معمولا غذاهايي با كالري منفي، غذاهاي سرشار از ويتامين و املاح است كه باعث مصرف انرژي حاصل از خود شده و انرژي اضافي موجود طي عمل هضم را مصرف مي‌كند.

بايد توجه داشته باشيد مصرف اين‌گونه مواد غذايي زماني در كاهش وزن مؤثر است كه همراه با غذاهاي پُركالري و فاقد مواد مغذي مثل چيپس مصرف نشود.

كدام يك از غذاها چربي‌سوز است؟

شايد از اين‌كه بسياري از مواد در دسترس ما چربي‌سوز هستند، تعجب كنيد. يكي از اين مواد آب است. بر اساس تحقيقات دانشمندان، نوشيدن آب بخوبي مي‌تواند به كاهش وزن منجر شود. سوخت و ساز بدن با نوشيدن ۸ ليوان آب در روز به مقدار ۳۰ درصد افزايش مي‌يابد.

نوشيدن آب نه‌تنها اشتها را كم مي‌كند، بلكه به رقيق شدن موادي مثل سديم و سموم ديگر كمك كرده و عملكرد ارگان‌هاي حياتي بدن را بهبود مي‌بخشد. جالب است بدانيد معمولا احساس تشنگي به اشتباه به گرسنگي تعبير مي‌شود. و از آنجا كه با خوردن غذا معده اتساع مي‌يابد، گاهي نيز اين احساس تشنگي در پاسخ به اين اتساع معده يا از طرق ديگر برطرف مي‌شود.

پس بهترين كار اين است كه در صورت احساس گرسنگي يك ليوان آب بنوشيد و اگر كمي بعد از آن هنوز احساس گرسنگي داشتيد، غذا بخوريد. آب بخوبي مي‌تواند اشتها را كم كرده، باعث لاغري شود.

چاى سبز، ماده ديگري است كه به دليل وجود كافئين خود مي‌تواند سرعت سوخت و ساز بدن را افزايش دهد. البته هر نوشيدني‌ كافئين‌دار اگر زياد مصرف شود، براي سلامت مضر خواهد بود.

يكي از غذاهايي كه معمولا به عنوان پيش غذا يا ميان وعده به افراد چاق توصيه مي‌شود، سوپ است. سوپ اشتها را كاهش مي‌دهد و احساس گرسنگي را برطرف مي‌كند و براي بهبود متابوليسم بدن به كار مي‌رود. خوردن سالاد نيز به عنوان پيش غذا، اشتها را كنترل مي‌كند.

خوردن سالاد قبل از غذاي اصلي باعث پر شدن معده مي‌شود و نياز به غذا را كاهش مي‌دهد. مقدار فيبر موجود در سالاد زياد بوده و اين فيبر زياد، باعث افزايش سرعت عبور مواد از روده‌ها شده و جذب را كاهش مي‌دهد.

كلسيم يك ماده بسيار مفيد در بدن است. در كنار تمام اثراتي كه روي سيستم عصبي و اسكلت بدن دارد، جالب است بدانيد اين ماده نقش موثري نيز در رژيم لاغري دارد. ماست كم چربي داراي كلسيم فراوان است و براساس تحقيقات صورت گرفته موجب كاهش سطح كلسترول بدن هم مي‌شود.

مصرف ۲۰۰ گرم ماست كم چرب، كلسترول بد بدن را حدود ۵ درصد كاهش مي‌دهد، اين خاصيت ماست به دليل وجود باكتري‌هاي موجود در ماست است بنابراين برخلاف تصور خيلي‌ها، مصرف فرآورده‌هاي لبنى كم‌چرب در رژيم غذايي لاغري توصيه مي‌شود.

ماست از آنجا كه حاوي كلسيم و پروتئين فراواني در خود است، غذاي ايده‌آلي براي كاهش وزن به شمار مي‌آيد. اين ماده با تقويت سيستم ايمني بدن به سلامت كل بدن كمك مي‌كند.

تخم‌مرغ منبع سالمي از پروتئين‌ها محسوب مي‌شود. خوردن ۲ تخم‌مرغ براي صبحانه بخوبي باعث كاهش وزن مي‌شود.

غلات سبوس‌دار يكي از بهترين منابع براي تأمين فيبر روزانه مورد نياز بدن است. اين مواد در بسياري از رژيم‌هاي لاغري موجود است و مي‌تواند تعادل قند خون را حفظ كند.

غلات كامل از غلات بدون سبوس ديرتر هضم شده و اين سرعت كم هضم غذا موجب تداوم بيشتر احساس سيري مي‌شود.

جو از دسته كربوهيدرات‌ها يا قندهاي مركب است. جو علاوه بر تامين فيبر روزانه مورد نياز بدن، احساس گرسنگى را برطرف مي‌كند و انرژى‌زا و كم‌كالري است.

خوردن يك كاسه جو در صبح كمك خوبي براي سيري طولاني‌مدت شما طي روز خواهد بود. جو حاوي آهن و منيزيم فراواني در خود است. اين ماده غذايي سطح كلسترول بدن را كاسته و ضد نوعي سرطان عمل مي‌كند.

فلفل تند مي‌تواند سوخت و ساز بدن را افزايش دهد و موجب كاهش اشتها ‌شود. ماده خاص موجود در فلفل هورمون‌هاى بدن را تحريك مى‌كند و از اين طريق متابوليسم و سوخت و ساز را در بدن بالا مى‌برد.

طبق تحقيقات صورت گرفته مصرف تنها يك قاشق غذاخوري فلفل تند مي‌تواند كاركرد متابوليسم بدن را ۲۳ درصد افزايش دهد.

بعلاوه خوردن فلفل باعث احساس تشنگي مي‌شود و نوشيدن آب با كاهش اشتها و دفع سموم بدن مساوي است.

يكي از بهترين مواد غذايي كه وزن شما را براحتي كم مي‌كند، خوردن روغن نارگيل است. نارگيل حاوي چربي‌هاي مفيد است كه شما را متناسب و قوي نگه‌ مي‌‌دارد.

با خوردن روغن نارگيل سرعت متابوليسم افزايش يافته و در نتيجه چربي‌هاي شما سريع‌‌تر سوزانده مي‌شود و انرژي‌تان افزايش مي‌يابد.

سبزيجات و ميوه‌هاي چربي‌سوز كدامند؟

ميوه و سبزي تازه، كالري پاييني دارد و حجيم بوده و بسرعت باعث سيري مي‌شود. بعلاوه سبزيجات سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌كند.

مصرف زياد سبزي در مقايسه با ساير مواد غذايي بسيار كمتر موجب افزايش وزن مي‌شود. سبزيجات حاوي فيبر فراوان بوده و كارايي دستگاه گوارش را بهتر مي‌كند. همچنين سبزيجات سوخت و ساز بدن را افزايش مي‌دهد.

ميوه‌ها معمولا شيرين هستند و قند آنها در بيشتر موارد به چاقي منجر مي‌شود.

ولي در اين ميان، ميوه‌هاي بسياري وجود دارند كه نه تنها باعث چاقي نمي‌شوند بلكه با سوزاندن چربي‌هاي بدن به لاغر شدن نيز كمك مي‌كنند. يكي از اين ميوه‌ها گريپ‌فروت است.

حفظ ‌تعادل ميان مصرف و سوزاندن كالري بدن مهم است اگر كالري بيشتر مصرف شود و ميزان سوزاندن آن نيز به همان مقدار افزايش يابد نبايد نگران چاق شدن باشيدگريپ‌فروت سرشار از ويتامين C است و سطح انسولين را در خون پايين مي‌آورد و يكي از محرك‌هاي احساس گرسنگي و پايين آوردن قند خون است.

انسولين قند خون را پايين مي‌آورد، پس وقتي مقدارش در خون كم باشد، قند خون بالاتر خواهد بود.

البته توجه داشته باشيد اگر تحت درمان بيماري خاصي هستيد، در مورد مصرف گريپ فروت با دكتر خود مشورت كنيد چون مصرف اين ميوه با بعضي از داروها تداخل دارد.

جوانه‌ها سرشار از ويتامين‌ها و مواد معدني است و با داشتن مواد مغذي و مقوي، معده را براي مدت زيادي متسع و پرنگه مي‌‌دارد. جوانه‌ها را مي‌توانيد خودتان پرورش داده و در كنار غذا و همراه سالاد مصرف كنيد.

كرفس يكي از موادي است كه اثر آن بر لاغري بكرات اثبات شده است. معمولا آب كرفس صبح‌ها به اين منظور استفاده مي‌شود. كرفس كالري كمي دارد و سوخت و ساز بدن را افزايش مي‌دهد.

گوجه‌‌فرنگي داراي پتانسيل زيادي براي كاهش وزن است. اين ماده غذايي تركيباتي دارد كه سطح و مقدار هورمون اشتها را تغيير مي‌‌دهد. مصرف گوجه‌‌فرنگي براي مدت طولاني شما را سير نگه مي‌دارد.

مطمئنا شما هم خواص كلم بروكلي را به وفور شنيده‌ايد. كلم بروكلي سرشار از كلسيم، ويتامين C، ويتامين A و فيبر است.

اين سبزى مفيد بخوبي با چربى‌ها مقابله كرده و حاوى موادى است كه سيستم ايمنى بدن را تقويت و بدن را در برابر بيمارى‌ها محافظت مى‌كند. بروكلي موجب سوخت و ساز بهتر بدن مي‌شود و در نتيجه بدن كالرى بيشترى مى‌سوزاند.

سیر نيز از موادي است كه در درمان بسياري از بيماري‌ها به كار مي رود. سير فشار خون را كاهش مي‌دهد و سيستم ايمني بدن را قوي مي‌سازد. بعلاوه مصرف مداوم سير مي‌تواند متابوليسم بدن را بهبود بخشيده و در نتیجه چربی‌ها را سريع‌تر مي‌سوزاند.

اگر به دنبال راهی سالم برای سوزاندن چربی‌های بدنتان هستید، سیب گزینه خوبي است. کالری موجود در سیب پایین بوده و اين ميوه سرشار از فیبر است. اگر سیب را قبل از غذا میل کنید، بدن شما در طول خوردن غذا، کالری کمتری دریافت خواهد کرد.

سیب در هضم غذا کمک موثری می‌کند و مصرف حداقل روزی یک سیب در روش‌های مختلف طب سنتی توصیه شده است. سیب لاغر‌کننده، جاذب آب و ضدعفونی کننده بدن است. خام آن ضد اسهال و پخته‌اش مسهل ضعیف است.

سیب برای رفع سموم بدن توصیه شده است. اگر سه روز به طور مرتب سیب خام با پوست و دانه‌هایش خورده شود، پس از آن احساس سبکی به انسان دست می‌دهد.

برای کاهش وزن خود موز بخورید. این میوه حاوی آب فراوان و مملو از فیبر است. موز انرژی‌زا بوده و سرشار از الکترولیت‌هاست. این ماده غذایی با داشتن نشاسته ـ كه يك كربوهيدرات مركب است ـ سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

کدو نيز يكي از مواد بسيار مشهور در كاهش وزن است. كدو فيبر فراواني دارد و بسیار ملین است. کدو با این‌که بسیار کم‌کالری است، دارای مقادیر قابل توجهی از املاح معدنی است بنابراین در رژیم لاغری بسیار مفید است. گاهي افراد آن را در ماست كم‌چرب رنده نموده و اين تركيب را در كنار غذاي خود ميل مي‌كنند.

اسفناج یکی از مواد غذایی طبیعی برای کاهش وزن است. این ماده غذایی با داشتن مقدار فراوانی فیبر و آهن در خود، سلامت شما را به مدت طولانی تضمین می‌کند.

انگور يك ميوه بسيار مفيد است. اين میوه شامل ویتامین‌هایA ،B و C است. همچنین مقادير زيادي منیزیم، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و آلبومین دارد.

از آنجا که کالری این میوه کم بوده و دارای آب فراوانی در خود است، ماده غذایی موثری برای کاهش وزن محسوب می‌شود.

امروزه در درمان‌های طبیعی از رژیم‌های مختلف انگور استفاده می‌کنند. این میوه برای درمان بیماری‌های مختلف مثل يبوست، روماتیسم، کم‌خونی و حتی پیشگیری از سرطان سودمند است البته بسته به نوع مصرف انگور مي‌تواند لاغركننده يا چاق‌كننده باشد اگر انگور به تنهايي مصرف شود، معمولا باعث لاغري مي‌شود ولي در صورت استفاده آن با غذا مي‌تواند منجر به چاقي شود.

انگور، قند خون را نیز تنظیم می‌کند. البته افرادی که معمولا قند خون پایین دارند، می‌توانند از انگور بهره زیادی ببرند. بعلاوه انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می‌کند.

انگور به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر نيز بوده و به افزايش سرعت عبور مواد غذايي از دستگاه گوارش و كاهش جذب كمك زيادي مي‌كند. غوره نيز برای افراد مبتلا به چربی خون بسیار مفید بوده و اگر با سالاد میل شود، برای لاغر کردن سودمند است.

Share/Save/Bookmark
 
۱۳۹۱-۰۲-۰۲ ۱۱:۵۶:۰۶
عالی بود (749940) (moderator18)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.