نظر منتشر شده
۹
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 356026
انتقاد کیهان از فیلم اصغر فرهادی
تاریخ انتشار : سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۳
«در فیلم «فروشنده»، تلاش برای دفاع از شرافت و غیرت خانوادگی، تعصب و خشونت تلقی شده و ناشی از غلبه اخلاق و رفتار سنتی و دینی بر تفکرات و منش روشنفکرانه نشان داده می‌شود! ضمن این که هرگونه دفاع از حریم خانه و خانواده نیر نامشروع جلوه می‌کند!»

روزنامه کیهان در ستون یادداشت روز خود نوشت: «فیلم «فروشنده» تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی (که با نام «مشتری» به نمایش درآمد)، جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد را از جشنواره کن دریافت کرد. این در حالی است که اغلب نشریات و منتقدان سینمایی حاضر در این جشنواره، فیلم «فروشنده» یا «مشتری» را نسبت به کارهای قبلی فرهادی، سطح پایین‌تر دانسته و تأکید کرده بودند که این فیلم چیزی بر فیلم‌های قبلی وی نیفزوده است.

فیلم «فروشنده» پس از بسته شدن کنداکتور بخش مسابقه جشنواره کن و در حالی که هنوز در حال طی کردن مراحل فنی خود بود در نسخه‌ای ناقص مورد پذیرش مدیران این جشنواره قرار گرفت! آنچه که به جز یک مورد (فیلم «طعم گیلاس» عباس کیارستمی که نخل طلای جشنواره کن را برد) در تاریخ جشنواره فیلم کن بی‌سابقه است! بنا بر همین موضوع و ورود غیر قاعده و فراقانونی فیلم «فروشنده» به بخش مسابقه شصت و نهمین دوره این جشنواره، اغلب پیش‌بینی‌ها بر جایزه گرفتن این فیلم قرار گرفت. (از جمله در خبری تحت عنوان «یک فیلم سفارشی دیگر برای جشنواره کن!» به تاریخ ۴ اردیبهشت سال جاری در ستون اخبار هنری کیهان آمده بود.)

علاوه بر این، آن چه بیش از پیش احتمال کسب جایزه را برای فیلم «فروشنده» تقویت می‌کرد، پرداختن به موضوع تعرض و تجاوز جنسی بود که در زندگی یک زوج بازیگر اتفاق می‌افتاد. تعرض و تجاوزی که به کارگیری غیرت و تعصب در قبال آن، (در این فیلم) خشونت‌طلبی و نکوهیده تلقی شده است!

این در حالی است که برخی فیلم‌های مهم دیگر جشنواره امسال کن مانند «او» ساخته پال ورهوفن، «دختر ناشناس» به کارگردانی برادران داردن (فیلمسازان محبوب جشنواره کن که چندین بار جوایز این جشنواره را دریافت کرده‌اند)، «فارغ‌التحصیلی» ساخته کریستین مونجیو (که جایزه بهترین کارگردانی را دریافت کرد) و... نیز به همین موضوع روابط پنهانی و تعرضات جنسی می‌پرداختند. موضوعی که امسال از عمده‌ترین سوژه‌های فیلم‌های سفارشی سینمای غرب بوده و بر روی آن مانور بسیار داده شده است. چنان که برخی از مطرح‌ترین فیلم‌های اسکار امسال نیز به همین موضوع تعرضات و تجاوزات جنسی می‌پرداخت و در میان بهت و حیرت ناظران و کارشناسان، فیلمی که اسکار بهترین فیلم را دریافت نمود، فیلم «اسپات لایت» بود که همین موضوع را در کادر دوربین خود قرار داده بود!

به نظر می‌آید این مانور سینمای غرب در ابتدا ناشی از خطر عظیمی است که بنیادهای جامعه غرب را تهدید می‌کند و دوم منحرف نمودن اذهان عمومی از علت اصلی یعنی سبک زندگی بی‌بند و بارانه غربی‌ها به مقوله‌ای حاشیه‌ای و فرعی تحت عنوان تبعیض جنسیتی بوده است. از همین روی بود که در حرکتی غافلگیرانه، در مراسم اسکار امسال (که حدود ۳ ماه پیش برگزار شد) ناگهان جو بایدن، معاون اول اوباما به روی سن این مراسم سینمایی رفت و ضمن گوشزد کردن خطر فراگیر شدن تجاوزات جنسی در دانشگاه‌های آمریکا از مردم خواست به کمپینی بپیوندند که خواستار تغییر نگاه و فرهنگ کنونی نسبت به مسائل جنسیتی است!

همین هفته گذشته بود که ۱۷ تن از زنانی که قبلاً در زمره وزیران دولت فرانسه بوده‌اند از جمله کریستین لاگارد (رئیس صندوق بین‌المللی پول) طی نامه‌ای نسبت به همین دست‌ تجاوزات و تعرضات جنسی اعتراض کرده و آن را ناشی از مشکلات تبعیض جنسیتی در محیط کار دانستند! و چند ماه پیش هم گزارش تکان‌دهنده‌ای از دانشگاه استکهلم، برخی کشورهای غربی مانند سوئد و دانمارک و فنلاند و آمریکا و بریتانیا و کانادا و... را رکورددار تجاوز جنسی در جهان اعلام کرده و زندگی در کشورهایی مانند سوئد و دانمارک را برای زنان خطرناک دانسته بود!

به نظر می‌رسد همچنان که همواره سینما در غرب به عنوان ویترین سیاست‌ها، زمینه‌ساز افکار عمومی برای اعمال طرح‌ها و برنامه‌های آتی، توجیه‌گر عملکرد و کارنامه سیاه اجتماعی و تطهیر کننده جنایات و خیانت‌ها و شکست‌های غرب عمل نموده است، این بار نیز این بازتاب عظیم معضل تجاوزات جنسی در جامعه امروز غرب، حکایت از یک زمینه‌سازی دیگر فکری و ذهنی دارد که سرازیر شدن سیل جوایز و تقدیر و تحسین‌ها در مراسم مطرح سینمایی (مانند اسکار یا کن) نیز از جمله همین برنامه‌ریزی مراکز فکری و اندیشکده‌هایی است که با سفارش فیلم‌هایی در این جهت و اهدای جایزه به آنها، زمینه الگوسازی آنها را در اذهان عمومی فراهم می‌آورند. اما وقتی این پروژه به فیلمی از سینمای ایران می‌رسد، علت «تبعیض جنسیتی» تبدیل به علت «باورها و اعتقادات دینی و مذهبی» شده و عمل به آنها خشونت‌طلبی و در نهایت تروریسم جلوه داده می‌شود!!!

نکته جالب آنجاست که در اغلب فیلم‌هایی از این دست، راهکار انتقام و افشاء و برملا کردن تعرضات و تجاوزات جنسی، مطلوب و مثبت تلقی شده (مانند فیلم «اسپات لایت» که گروه مطبوعاتی بوستون گلوب، همه تشکیلات کلیسای کاتولیک را حتی به قیمت سرخوردگی مؤمنین از مسیحیت، به هم ریخته و له کردند و یا در فیلم «او» که در همین جشنواره کن امسال به نمایش درآمد، شخصی که مورد تجاوز قرار گرفته، به دنبال انتقام همه موانع را پشت سر گذارده و مورد تشویق هم قرار می‌گیرد) اما در فیلم «فروشنده»، تلاش برای دفاع از شرافت و غیرت خانوادگی، تعصب و خشونت تلقی شده و ناشی از غلبه اخلاق و رفتار سنتی و دینی بر تفکرات و منش روشنفکرانه نشان داده می‌شود! ضمن اینکه هرگونه دفاع از حریم خانه و خانواده نیر نامشروع جلوه می‌کند!! این در حالی است که نه تنها از مدافعین غربی بلکه حتی از متجاوزین آمریکایی و تروریست‌هایی همچون کریس کائل در فیلم‌هایی مثل «تک تیرانداز آمریکایی» قهرمان ساخته شده و مورد تجلیل و تحسین قرار می‌گیرند!

فیلم «تک‌تیرانداز آمریکایی» روایت واقعی از مأموریت «کریس کائل» در عراق است. او یک تک‌تیرانداز آمریکایی است و در کتاب خاطرات خود - که «کلینت ایست وود» فیلم یاد شده را بر اساس آن ساخته است - می‌نویسد؛ نزدیک به ۲۰۰ تن از مردم عادی عراق را با تک تیراندازی به سوی آنان به قتل رسانده است. «فیلم تک تیرانداز آمریکایی» سال گذشته در اسکار با تقدیر و تجلیل گسترده روبه‌رو شد و از «کریس کائل» با عنوان قهرمان آمریکایی یاد کردند!

اکنون باید از بعضی‌ها پرسید آیا در این تناقض هیچ نکته هشداردهنده و عبرت‌انگیزی نمی‌بینند؟ قاتل آمریکایی ۲۰۰ تن از مردم مسلمان و زن و کودک بی‌پناه عراق را قهرمان و درخور تقدیر و تمجید می‌دانند و در همان حال، غیرت‌ورزی یک ایرانی مسلمان در مقابل تجاوز به همسرش را خشونت‌طلبی معرفی می‌کنند! و صرفنظر کردن وی از مجازات تجاوز‌کننده به ناموسش را نشانه مقابله با خشونت‌ورزی دانسته و دقیقا به همین علت فیلم «فروشنده» آقای اصغر فرهادی را شایسته دریافت دو جایزه نخل طلایی جشنواره کن برای بازیگر نقش اول مرد و نویسنده فیلمنامه می‌دانند؟

فقط می‌توان گفت باز هم شبه روشنفکری ما فریب فضاهای وارونه و کج و معوج غرب را خورده و حیثیت و شرافت ملی و دینی خود را در پای شعارهای پوچ و توخالی آنها قربانی کرده است. فرهادی در کنفرانس مطبوعاتی پس از نمایش فیلمش، موضوعاتی مانند حریم خانوادگی و آبرو و حفظ غیرت را موجب بروز رفتارهای خشونت‌آمیز در جوامعی مانند ایران دانسته که حتی تمایلات روشنفکرانه را هم قربانی می‌کند و رشد این خشونت را در چنین جوامعی تا حد تروریسم و جنایات داعش بالا برده و می‌گوید موضوع فیلمش با اوضاع امروز تروریسم می‌خواند!

لازم به یادآوری است فیلم قبلی فرهادی نیز یک فیلم سفارشی بود که هزینه ساخت آن برای اولین‌بار از سوی اتحادیه اروپا به کمپانی «ممنتو» پرداخت شد تا فیلمی درباره مشکلات و بزهکاری‌های مهاجران مسلمان در فرانسه ساخته شده و خطر نزدیکی و وصلت با آنها گوشزد شود که متاسفانه فیلم «گذشته» با چنین مضمونی و البته با اطلاق تهمت‌های ناروا به جامعه ایرانی و مسلمان خارج کشور ساخته شد.

فیلم «فروشنده» نیز با همان سفارش و سرمایه کمپانی «ممنتو» ساخته شده، با این تفاوت که این‌بار پول‌های جشنواره قطر نیز (ولو با عنوانی فریبنده) پشت ساخت فیلم قرار گرفته است!»
 
کلمات کلیدی : کیهان، اصغر فرهادی
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۴ ۱۴:۱۲:۱۳
ینی اگه انتقاد نمیکرد شاخ در میاوردم از تعجب!!! (3722220) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۴ ۱۴:۴۵:۰۰
نقد خوبی بود
متاسفانه شبه روشنفکران ما ماسک وطن پرستی دارند ‌وگرنه با این چنین فیلم های را به جشنواره های غربی نمی بردند .
اصولا کسانی که این چنین فیلم های با موضوع سیاه نمایی برای جشنواره غربی می سازند از فرهنگ کشور خود عصبانی هستند و از فرهنگ کشور خود احساس حقارت می کنند و درصد تغییر آن با هر ابزاری هستند حتی با تحقیر خودشان . (3722284) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۴ ۱۴:۵۰:۱۳
اگر ژرفا نگر باشیم چه خواهیم دید؟
---
این یک هشدار است که سطحی نگری احساس آلود و خرد گریز و خوش بینی ساده لوحانه نسبت به اهداف نهفته در پس این جشنها و جوایز فریبنده بین المللی و خود داری از نقد خرد گرای تحلیلی رویکردها واهداف استعماری گردانندگان این جشنها نسبت به کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته خطر افتادن ملتهای این کشورها را در دام اهداف استعماری کشورهای این گرداندان و رفتن زیر یوغ اسارت بار این اهداف افزایش می دهد.
البته این سخن به این معنا نیست که ملتهای کشورهای مذکور نقاط ضعف و عیبهای خود را که آنان را در معرض آسیب پذیریهای گوناگون قرار میدهند نادیده بگیرند و برای زدودن و اصلاح علمی و جدی کاستیها و عیبهای خود و رسیدن به آینده ای بهتر پیوسته با جدیت و پیگیری تلاش نکنند.
هر ملتی که وفادار به استقلال و آینده و سرنوشت خود است و دغدده ی بهینه سازی این آینده و سرنوشت را دارد می باید در برسی علمی اهداف گردانندگان جشنهای مذکور تاریخ طولانی استعمار گری و موضعهای زیان بار کشورهای استعماری این گردانندگان علیه ملل جهان را بدون افراط و تفریط همیشه نصب العین داشته باشد. (3722296) (alef-13)
 
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۴ ۱۶:۱۹:۰۹
نویسنده در قسمتی از مطلب خود می گوید:

"نکته جالب آنجاست که در اغلب فیلم‌هایی از این دست، راهکار انتقام و افشاء و برملا کردن تعرضات و تجاوزات جنسی، مطلوب و مثبت تلقی شده، اما در فیلم «فروشنده»، تلاش برای دفاع از شرافت و غیرت خانوادگی، تعصب و خشونت تلقی شده و ناشی از غلبه اخلاق و رفتار سنتی و دینی بر تفکرات و منش روشنفکرانه نشان داده می‌شود!"

چگونه دو رویکر متناقض نکته جالب محسوب می شود؟! با این قسمت، نویسنده تمام اتهاماتی که زده است را خود زیر سوال می برد! به هر حال یا رویکرد بقیه فیلمهای از این دست درست است و یا رویکرد فیلم فرهادی! و شما با هر دو اونها مخالفید؟! رویکرد شما چیست؟

از طرفی اونها می تونند به چنین سوژه هایی برای فیلمهای اروپایی و آمریکایی جایزه دهند، چه لزومی دارد که سابقه و اعتبار خود را خراب کنند و به یک فیلم ایرانی به قول شما ناقص جایزه دهند؟! و واقعا چه سودی براشون داره که اینطوری سابقه و اعتبار خود را خراب کنند؟

شاید خیلی از مردم وقت نکنند حتی این فیلم را نگاه کنند، و اونها دو دستی افتخاری را به مردم ایران در سطح جهانی هدیه دادند، و مسلما این عمل بیشتر باعث تبلیغ فیلمهای ایرانی و هنر ایرانی در جهان می شود! همانطور که به بسیاری دیگر از فیلمهای هنری ایران مثل "رنگ خدا" و "بچه های آسمان" و... جایزه داده اند!

هرجور فکر کنید از این مطلب نمی شه نتیجه ای منطقی گرفت! (3722529) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۴ ۱۶:۵۷:۰۶
اینکه عجیب نیست، هرگاه یک موضوع واحد هم کیهان و هم مردم را خوشحال کرد باید تعجب نمود! (3722604) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۴ ۱۷:۰۹:۵۷
چشمان بیدار کیهان (3722619) (alef-13)
 
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۴ ۱۷:۱۲:۴۳
کیهان بهتر است بداند تفاوت آمار ما و ایشان بخش اعظمی به این دلیل است که آنچه ما آن را تفاوت فرهنگی می نامیم، ایشان تعرض جنسی می نامند و قابل پیگیری و مجازات است، آبرویی هم از شاکی نمی برد، آبروی متعرض برده می شود!
ضمنا همین الان دو دختر بچه مقتول و یک پسر که در دفاع شخصی علیه متعرض وی را کشت، پرونده جاری دادگاه های ماست، و البته پرونده های بیشماری که من از آنها مطلع نیستم، فکر می کنم جای آن دارد که با این همه ادعا نگران خود باشیم!
اگر آقای بایدن نگران خود است، نشانه ضعفش نیست، نشانه مسئولیت پذیری وی است، که نیامد بگوید قربانی اگر حیا داشتی اینگونه نمی شد، گفت اگر قربانی ها را حمایت کنیم، متعرضین خواهند ترسید! (3722624) (alef-13)
 
سید جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵-۰۳-۰۴ ۱۸:۲۲:۴۳
غیرت و روشنفکری، اینها هیچ ربطی به هم ندارند. (3722719) (alef-13)
 
Austria
۱۳۹۵-۰۳-۰۴ ۲۳:۱۸:۳۴
فیلم برای اولین بار کن نمایش داده شده. نویسنده اونجا بوده یا داره از رو تخیلاتش نقد می کنه فیلمو؟ (3723056) (alef-13)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.